IDEF 2017 sau momentul ala cand realizezi ca Polonia e doar preludiul pentru atac de cord, Turcia insa…

…te baga direct in coma, daca ai noroc.

Oferta FNSS:

Fiecare echipament de baza si variantele sale, in clipuri detaliate , dar daca ati rezistat si totusi vreti sa dati in dambla definitiv, intrati la „Produse” pe situl FNSS.

87 de comentarii:

  1. Faină prezentare. De remarcat puterea de foc a mașinilor turcești.

    Nu puță de furnică cal. 12,7 ca pe la alții…

  2. Nush cum sa spun, dar m-am indragostit! Le vreau pe toate. Fuga la ei sa le luam licentele!
    Nu stiu de altii, dar mie PARS-ul ala imi face cu ochiul tare de tot!
    Parerea mea, hic…

    • Calm,calm cu „noua” lor tehnica.

      Ce fac vehicolele astea sau altele asemeni lor in Siria sau in teritoriile cu luptatori kurzi? Cam gafaie si da rateuri.
      Plus ca ei stau slab,ca si rusii,pe partea de motorizare a vehicolelor blindate.
      Orice vehicol da bine in photoshop sau in standuri,dar campul de lupta triaza ce este bun si ce nu.

      De cand cu „puciul” esuat,armata turca a fost decapitata si ofiterii superiori scoliti au inlocuiti cu islamisti care stiu bine cu „ideologia pacii”.
      Am avut si noi perioada comunista,unde conta doar scoala de partid.

      Doar tehnologia vestica ne este utila impotriva rusilor sau altora ca ei.

    • PARS e proiectul american GPV:
      http://www.army-technology.com/projects/gpv/
      si mie imi place, e inovator si poate duce pana la 12 infanteristi echipati 🙂

  3. Si la sectorul navy vad ca au ganduri mari . Frecata aia de la sfasit in special , x-TF 4500 mi-a tras cu ochiu .

    • Din aste fac si eu in CAD si Rapid prototyping dar cred ca pana la modelul final mai e cale lunga, v-as spune sa nu va entuziasmati prea tare, Turcia singura renuntand la parteneri nu este in stare sa faca nicio nava…si li s-a cam impus un embargo tacit de vreun an, de la puci incoa.

      • +1
        Adica citeam de americani ca au amanat nu stiu ce proiecte de gregate pt. ca vor sa „invete” sa le faca, si vine turcul cu niste desene in autocad sa ne explice cum se fac navela.. :)) . Stiti povestea cu Zumwalt? a avut probleme din cauza de apa sarata si au decis sa treaca pe apa „dulce”
        Si un link daca tot am adus vorba: https://news.usni.org/2017/04/05/navy-found-fix-uss-zumwalt-engineering-problem
        . Sunt curios cate chichite de genul asta exista ca sa faci o nava viabila…

        • Eu nu am spus niciodata ca le fac modelele alea in AutoCAD care este jenant la 3D in general si arhitectura navala in particular.

          • My bad cu AutoCAD(cautam ceva despre AutoCAD pe net si presupun ca inconstient am pus AutoCAD in loc de CAD). Oricum daca e sa faci in 3d si sa folosesti ceva de la Autodesk ai altele de ales nu AutoCAD. Vorbim de Inventor, vorbim de CFD.
            Ca unii prefera un soft si altii altul asta tine de preferinte personale, obisnuinta etc.

      • @ Mecanicu , nu-I vorba de cine ce face ca hobby cu compul din dotare ,[si mie-mi place sa ma distrez cu forme d’astea ca relax ] aici e vorba ca unii chiar ajung sa promoveze official ca machete sau prototipuri la targuri de gen stuff-uri din astea , mandrindu-se cu intentiia lor , pe cand altii , fara nici un embargo si cu suflarea-n ceafa a partenerilor , inca sunt cu ”ne apara altii ”si ”pe toti ne doare …” in brate promovand ca secret de stat fiare vechi de 40 -50 de ani .
        Macar un targusor de macheting si randari , asa ca intentie oficiala ar putea cloci daca-r avea un dram de patriotism sau macar spirit comercial in ei …

        • Pai nu ti-am povestit nimic de jucat in CAD acasa, 😉 unii mai lucreaza si in multinationale si mai fac cate ceva si pentru domeniul naval. Acum mai trebuie ca oamenii sa fie constienti ca nu toate multinationalele invart biti in dezvoltare de soft. Mai sunt si companii in domeniul constructiilor navale,mai putine ce-i drept, automotive, chiar aeronautica care au contracte serioase de dezvoltare.
          Din pacate insa majoritatea celor buni pleaca in strainatate fiind scarbiti de atitudinea unor sefi din Romania dar si din cauza faptului ca in CAD/CAM nu esti scutit de impozit ca restul din IT.
          Asa este Romania daca faci grafica de jocuri tot 3D practic beneficiezi de scutire, daca proiectezi un automobil nu, frate ca statul zice ca nu e mare smecherie ca ei nu au nevoie de proiectanti, duca-se!

          • @ Mecanicu , exact , aici e buba , daca s-ar fi stiut pastra oamenii de calitate in tara cred ca ne-am fi uitat de sus la ora asta la turci , din pacate totul e conceput de asa maniera incat sa indeparteze oamenii valorosi .
            Chiar vazusem un reportaj despre Resita , si la sfarsit cica in c.v.-u ‘ anagramat a ministrului economiei scria ca e bun la toate , mai putin la economie …ha ha ha , ce sa vezi hapt la economie l-or pus ….

            • Na tot pe acelasi criteriu se va duce si Moreniul pe apa sambetei ca doar nu fac ei produse ca si General Dinamics desi nimeni nu se uita ca au subfinantare de 27 de ani.
              Pe acelasi criteriu pleaca in afara Romaniei si medicii si inginerii proiectanti si arhitectii si o sa ramana in 25 de ani de acum incolo asistatii sociali, avocatii, notarii si bine-inteles politicienii care o sa aiba atunci o problema cu rostogolirea datoriilor pe care le vor tot face pana cand bulgarele de zapada va deveni prea mare pentru a putea fi facuta vreo inginerie financiara – Grecia 2.0 este in facere putin la limita Balcanilor.
              Panselute da, scutire de impozit pentru ingineri proiectanti ba, si nu numai ingineri proiectanti, trebuie sa impulsionezi toata industria ca sa ai baza necesara pentru o armata moderna.
              Daca nu poti asimila produse si subansamble in tara o sa fii in continuare clientul perfect pentru ca sa ai armata in 5 ani pe butuci in cazul unui embargo tacit.
              Nu se poate o viata / generatie merge pe canibalizare fara ca sa vezi un declin al fortei combative…
              Acestea fiind spuse si eu sunt printre inginerii CAD care s-ar cam gandi la plecare prin Hamburg si chiar nu stiu ce ma mai tine aici, poate ca mai am inca parinti la care sa trag de 2-3 ori pe luna…..

  4. la ce va asteptati de la un membru nato si partener american atat de important?!
    nu exista termen de comparatie intre noi si ei,noi inca ne aflam in epoca post sovietica.

    • @ Ares mda , am citit cu mare atentie … inca unu cu ”imposibilu ”-n brate . Oare de ce nu lasa toarsii astie lenea [sa nu-I zic incompetenta ] la o parte si nu-si pun problema aia reala …”Oare cum am putea deveni competitivi ? ”
      E foarte usor sa zici ca altii fac asa si pe dincolo cand de fapt ceea ce fac aia se bazeaza pe un singur lucru EXPERIENTA !
      Si experienta asta se cultiva in scoala , nu la biroul de ciordeala si la facut cafele pt. sefu
      . Sunt cateva initiative laudabile in tara in care oameni de afaceri , mai mult straini , dar si romani au construit scoli dedicate de la 0 , investind in reconstructia lor si in aducerea de material didactic modern ocolind ”invatamantul de stat ” pentru a-si crea propriile pepiniere de specialisti care sunt in scadere dramatica in tara , cu toate oprelistile pe care le intampina chiar din partea ”statului ” !
      Asa ca oricat de onorabila ar fi ”ingrijorarea ” toarsului respectiv , deocamdata nu pot sa vad in intentia lui decat ”inca unu care face lobby ciordelii de import ”

      • Dar la costurile de mentenanta nu se gandeste acest domn ?? Mentenata mananca o gramada de bani . Daca le folosesti vreo 20 de ani , ce faci le duci in Germania pentru reparatii mereu ? Asa le faci aici , le repari aici si scutesti zic eu o gramada de bani totusi .Plus ca oricum este mai ieftin si poate il dai si la export .

    • „Expertul” Dobritoiu scapa din vedere un „mic aspect”: Boxerul nu pluteste.
      Noi nu suntem SUA sa putem controla autoritar spatiul aerian astfel incat sa ne permitem sa intindem poduri de pontoane unde si cand vrea muschiul nostru. Masinile trebuie sa fie amfibii. Iar Boxerul nu este.
      Foarte interesanta argumentatia lui privind dezvoltarea industriei de aparare prin …..offset. Si ne explica si cum: dupa ce ungurii au luat Gripen de la suedezi, acestia au venit cu offset-ul si le-au dezvoltat industria de aparare …… cu o fabrica Indesit (masini de spalat).
      Aia cu asocierea 50-50 care va bloca decizia …. ori e prost ori ne ia de prosti. Una este cota de actiuni a fiecarei parti si alta este mecanismul de decizie care este stabilit prin contractul de asociere.
      Sa-l luam la cheie pentru ca ne va costa mai mult sa-l asamblam aici.
      Hai siktir.
      Adica il asambleaza nemtii mai ieftin, cu salarii de Germania, decat noi, aici, cu salarii de Romania.
      Iar sa vorbesti despre „rentabil” cand e vorba sa-ti asiguri necesarul de transportoare mi se pare de noaptea mintii.
      Asta vrea sa ajungem ca aia de prin Africa, de se razboiesc pana li se termina munitia sau li se strica tancul dupa care fac armistitiu pana vin europenii sau americanii cu alt lot de munitie si cu piese de schimb pentru tanc.
      O mare dezamagire, Dobritoiu.

      • Stiam ca Indesit este italiana. Electrolux este marca suedeza 🙂 .

      • Eroule, dorinta iti incetoseaza judecata si e pacat la un om de calibrul tau. Sa le luam pe rand:

        1) Foarte interesanta argumentatia lui privind dezvoltarea industriei de aparare prin …..offset. Si ne explica si cum: dupa ce ungurii au luat Gripen de la suedezi, acestia au venit cu offset-ul si le-au dezvoltat industria de aparare …… cu o fabrica Indesit (masini de spalat).

        Cam toata lumea din est (inclusiv Ungaria, ce sa mai vorbim despre Slovacia, Detroitul Europei) in afara de noi, fireste, are excedent mare in comertul cu UE. Treaba cu offsetul, dupa mine este (vorbim strict de momentul 2017 si de legaturile comerciale valabile acum adica libera piata in UE) mai mult o chestie politica decat economica in sensul in care guvernul „la primire” vrea sa arate ca se obtine ceva iar tara/compania „la servire” o sa-ti bage cea mai mare parte a costurilor aferente in nota de plata. C-asa-i in tenis!

        Treaba asta a mers pe vremea lui nea nicu, care se zice (legenda urbana, nu stiu) ca in programul „de offset” pentru Rombac a introdus clauza sa se exporte pe valuta forte din Ro in UK si s-a ajuns dupa nenumarate negocieri la acordul de livrare de miez de nuca in valoare de 10 mil pounds, pentru ca asta era una dintre putinele chestii de care aveau, eventual, nevoie de la noi.

        In concluzie la partea asta, oricare investitie care iti aduce valoare adaugata e buna dar, la final cand tragi linie o sa vezi ca nu se ajunge la valorile estimate initial pentru ca discutia initiala e un balet de prostit oamenii. Oricum, guvernele mai pleaca, dar spaga ramane in buzunar.

        2) Aia cu asocierea 50-50 care va bloca decizia …. ori e prost ori ne ia de prosti. Una este cota de actiuni a fiecarei parti si alta este mecanismul de decizie care este stabilit prin contractul de asociere.

        Eu te intreb ceva: de ce trebuie facuta fabrica asta neaparat la Moreni? De ce n-ar fi o investitie greenfield in oricare alt punct la tarii? De ce nu s-ar face, de ex, la Sebes, mie mi se pare ca ai sansa sa gasesti cel putin la fel de multi oameni calificati acolo (si inca in tehnica mai moderna) decat la Moreni?

        Raspunsul meu e simplu: pentru ca decizia este politica si nu economica si s-a luat in ideea de a da de mancare unor oameni care au demonstrat decade la rand ca merita sa moara de foame, insa sunt ajutati in detrimentul unor alte comunitati care au demonstrat ca s-au ridicat prin munca.

        In corolar, nu cred ca nemtii ar obiecta prea tare asupra unei scheme de personal supraincarcata, in care sa se gaseasca si mai multi romani si mai multi germani, pentru ca pretul tinta de livrare se poate modela prin micsorarea nivelului tehnic, ei castiga oricum cam aceiasi bani si nu transfera cine stie ce tehnologie in alte tari.

        3) Sa-l luam la cheie pentru ca ne va costa mai mult sa-l asamblam aici.
        Hai siktir.
        Adica il asambleaza nemtii mai ieftin, cu salarii de Germania, decat noi, aici, cu salarii de Romania.

        Aici e partea in care m-am simtit personal dezamagit de tine pentru ca este o chestie strict economica. Este extrem de plauzibil ca un produs final iesit de la Moreni sa fie mai scump decat unul absolut identic fabricat in Germania din cauza costurilor fixe – adica dotarile necesare pentru fabricatie – care vor fi repartizate la o cantitate mica de transportoare. Daca in Germania ai un utilaj complex si foarte scump ala este folosit si amortizat in n lucrari, pe cand sa-l aduci aici si sa faci 4-5-600 de transportoare in 20 de ani impactului lui in costuri este mult mai mare.

        Fireste, este imposibil sa spui cu precizie structura de costuri, dar hai sa vorbim acum si despre influenta costurilor de munca in produsul finit.

        In Germania statisticile dau o productivitate a muncii dubla fata de Ro in medie. Sa spunem ca, tot in medie, salariul grupului german (conducere, tehnic, auxiliar, etc) ar fi de 5x mai mare decat aici. Hai sa fim generosi si sa zicem de 6x. Hai sa mai spunem ca pe parcursul programului de fabricatie (15-20 de ani cat o fi) diferenta dintre salariile noastre si ale lor se va micsora cu diferenta de productivitate. Adica, pe masura ce noi castigam mai mult si producem mai bine deci o sa se mentina un raport de 3 la 1. Neamtul am stabilit ca are salariul de 6x mai mare si face dublu ca valoare, deci cu cat platesti un neamt ai putea sa platesti 3 romani.

        Acum, sa zicem ca se face fabrica mixta si personalul este amestecat. Nemtii vor avea in plus costuri de diurna si sporuri de relocare (poate si spor de lumea a treia, se practica), deci personalul lor (in majoritate functii executive, manageri de proiect, maistri, ingineri) vor fi platiti mult mai bine decat erau in Germania ca sa execute acelasi produs.

        Noi, pe de alta parte, ne vom confrunta cu o curba de invatare a noilor procese de productie si deci, costurile initiale si productivitatea muncii ar fi nefavorabile).

        Practic, vor exista posturi dublate, din motive de relatii interparti si pentru ca treaba, am stabilit de la inceput are si un iz politic, nu doar economic.

        Tragand linie este posibil ca toate costurile salariale sa fie mai mari aici decat daca s-ar face acelasi produs in Germania. Este la fel de posibil ca seria de transportoare sa fie produsa intr-un interval cu mult mai mare de timp ceea ce implica din start costuri mai mari (platesti muncitorii 5 ani in plus – ca exemplu) ca sa ai aceleasi produse.

        4) Iar sa vorbesti despre „rentabil” cand e vorba sa-ti asiguri necesarul de transportoare mi se pare de noaptea mintii.

        E si mai de noaptea mintii sa nu intelegi faptul ca vorbim despre un produs care nu exista in forma finala nici macar pe hartie si poate sa fie un imens fiasco cand tragi linia finala. Asta e o posibilitate pe care nimeni n-o ia in considerare vad, desi peste 15 ani sau cand s-o termina proiectul se prea poate sa avem ceva mediocru la preturi de super lux!

        5) Asta vrea sa ajungem ca aia de prin Africa, de se razboiesc pana li se termina munitia sau li se strica tancul dupa care fac armistitiu pana vin europenii sau americanii cu alt lot de munitie si cu piese de schimb pentru tanc.

        Dupa mine era „razboiului intregului popor” a apus de mult. Faptul ca nu fabrici ceva nu inseamna neaparat ca nu poti sa intretii acel ceva (ba e chiar imperativ s-o poti face), iar despre munitie mie mi se pare ca in zilele noastre conteaza calitatea de 1000x mai mult decat cantitatea (fireste, in limitele rezonabilului).

        Acum na, o sa ma intrebi, sper: „ce vezi tu ca ar trebui facut, daca ce am zis eu nu e bun?” si o sa incerc sa-ti raspund mult mai pe scurt decat am facut-o mai sus:

        1) Economia noastra e necompetitiva tocmai din cauza legilor proaste, a reglementarilor si a arbitrariului. In plus, lucru nepopular dar foarte exact, forta noastra de munca inca disponibila in tara este prost calificata (daca vorbim de chestii de noutate), foarte indaratnica la munca si, foarte pe scurt spus, necompetitiva. Nu doar lipsa infrastructurii face ca noi sa facem masini low end iar ungurii, cehii, ca sa nu ma vorbim despre tara aia cat 5 judete Slovacia sa faca de n ori mai mult ca noi si ca numar si ca valoare.

        2) Este foarte posibil, cum sper ca ti-am dat niste argumente mai sus ca aproape orice inseamna high tech sa se faca la noi mai lent, prost calitativ si mai putin cantitativ decat am importa. Da, niste salarii se intorc in economie (am scris mai sus ca mie componenta salariala la ceva de genul asta nu mi se pare prea mare), da, se formeaza niste oameni (care pot sa-ti plece si maine in alte tari gata formati fiindca nu mai e ceausescu cu mitraliera pe granita) si da, ai satisfactia ca faci ceva la tine in tara. Pentru toate e posibil sa platesti prea mult.

        3) Eu as scoate fiecare proiect din asta mare la o licitatie transparenta, normal simplific acum ca sa nu pierdem timpul degeaba care sa puna fata in fata cateva (in cazul asta transportoare) EXISTENTE care sa-si demonstreze performante reale, nu alea animate sau 3D. Departajarea as face-o asa:

        – pretul pachetului format din numarul de transportoare + piese de schimb si de intretinere curenta pe 5-10 ani + pretul unui centru de mentenanta dotat complet si cu oamenii calificati – 33% din punctajul final

        – performante si caracteristici in interiorul caietului de sarcini minimal – 33%

        – procentul de componente fabricate in Romania integrate in produsul final (detaliat pe cantitate si pret) – 33%

        si as lasa 2-3-4 concerne mari de afara sa-si faca fabrica de 200 de muncictori la Oradea sau Turnu Severin sau Giurgiu in loc de 1000 la Moreni ca asa vrea statul.

        Si este destul de posibil ca de banii pe care ii ai sa obtii transportoarele si mai repede si mai ieftin si mai bune!

        • Sa mai incerc o data: extrem de plauzibil 🙂

        • Stiu ca nu imi raspunzi, dar am totusi niste nelamuriri:
          prima ar fi de ce crezi ca Moreniul merita sa moara de foame? Ei supravietuiau din contracte cu statul, si, nefiind companie privata, nu pot sa isi schimbe domeniul de activitate pt ca asa vrea managementul, cum a facut Aerostarul. Sunt legati la maini, au incercat sa faca pentru stat, dar statul nu a vrut. Incercarile lor au bineinteles niste limite, tehnologice si de training, dar aceste limite nu sunt ale lor, le sunt impuse. Mi-i se pare aberant sa ii acuzi ca merita sa moara de foame, in conditiile in care nu au parte acelasi sprijin din partea statului precum General Dynamics sau Rheinmetal. (si, ca paranteza, sigur nu te-ar placea liberalii europeni 😀 )
          Evident, poti face fabrica si la Sebes daca vrei (de ce Sebes totusi? Mai degraba Bacau….), dar oamenii de acolo trebuie sa ii pregatesti realmente de la zero. Ca nu au mai lucrat vreodata pe asa ceva, iar aia care au facut-o sunt la Moreni.
          De asemenea, te porti cu companiile din domeniul defence ca si cum ar fi supuse la aceleasi presiuni de piata ca cele civile. Nu sunt, ele sunt mentinute de stat aproape peste tot in lume. Franta (Thales, Dassault, Nexter), UK (MBDA, BAE), USA (LM, General Dynamics, Textron)…. Domeniul economic al apararii peste tot in lume tine de factori politici din pacate, mai putin de cei economici. Unde vezi ca nu sunt sprijinite de stat (Germania) e fiindca economia in genere o duce bine, si nu e nevoie. Daca se zgaltana, vei vedea interventionism.
          De asemenea, am senzatia ca subestimezi foarte tare cheltuielile cu personalul. Ele sunt mare parte din pretul unui vehicul. Specialisti sunt putini, dar muncitori multi. Si imi vine greu sa cred ca a plati 50 de specialisti temporar (pana iti formezi pe ai tai) cu de trei ori salariul lor nemtesc e mai scump decat a plati permanent 800 de muncitori cu de trei ori salariu lor romanesc.
          Iar la mentenanta… daca il poti produce ar trebui sa il poti mentine. Suedezii si al lor Leopard e un exemplu bun. Am fost foarte surprins de cat de repede schimbau motorul pe el. Constructie modulara, 15 minute. Ma gandeam „perfect, acum baga unul nou si pe cel vechi il duc in atelier”.
          Fals, il trimiteau la fabrica. Tarziu si-au facut centru de mentenanta pt motoare. Tarziu fiindca nu aveau personal calificat, pt ca nu il construisera ei 🙂 .
          Pt. ca daca consideri ca forta ta de munca e necompetititva in privinta productiei, asta poate fi folosita de catre compania producatoare pentru a spune ca e necompetitiva si in privinta mentenantei. De ce nu, doar aplici aceleasi criterii…. Desigur, ca si tu iti dai seama ca e nesustenabil dpdv militar. Armatele nu functioneaza pe baza regulilor de piata. Chiar daca produsul astazi nu e cel mai bengos tehnologic posibil, forta de munca se formeaza. Si o poti folosi mai apoi pt alte chestii. Poate primul transportor facut de firma mixta nu iti place, dar cu experienta acumulata, pot face urmatorul mai bun. Evident, privatizarea ar fi de preferat.
          As mai adauga ca munitia inteligenta e buna, dar nu suficienta. Da, vreau capacitatea de a distruge un tanc cu un proiectil de 80.000 de dolari in cutare locatie precisa. Dar, vrea sa mentin capacitatea armatei de a rade un oras de pe fata pamantului daca trebuie. Chestie nerentabila daca folosim doar munitie super-scumpa. Dar asta e doar o paranteza.

          • N-am de ce sa nu-ti raspund atata timp cat ridici probleme valide si pe care le putem discuta.

            1) Despre Moreni

            In primul rand te inseli, au dreptul sa faca si productie civila si, in teorie cel putin si-l si exercita.

            Aici: http://www.uamoreni.ro/rapoarte/2016/buget.pdf este bugetul lor pe 2016. Sunt cam toate datele relevante dar o sa mentionez numai trei:

            – productivitatea pe angajat este de 93 000 lei (20,666 Euro)
            – numarul TOTAL de angajati preconizat la finele lui 2016: 328
            – cheltuieli cu investitii (toate nu doar R&D): 1,262 milioane lei (280 500 Euro)

            Aici:

            https://ir.rheinmetall.com/download/companies/rheinmetall/Annual%20Reports/DE0007030009-JA-2015-EQ-E-04.pdf

            ai raportul Rheinmetall pe 2015.

            Aceleasi trei date sunt:

            – productivitatea pe angajat este de 247 327 Euro – de 12x mai mare decat la Moreni (cand am zis ca productivitatea este minim dubla in Germania fata de Ro nu ma gandeam ca vorbim despre o firma romanesca de stat!)
            – numarul TOTAL de angajati preconizat la finele lui 2015: 10 476
            – cheltuieli DOAR cu R&D: 72.8 milioane de Euro

            Ca o nota suplimetara, Rheinmetall a livrat comenzi doar pe partea de vehicule pe roti in 2015 in valoare de 600 milioane de Euro, moreniul a avut toata cifra de afaceri cam de 4 milioane de Euro

            Deci, na, puricele si cu elefantul isi fac o casa in cote egale. Fara purice nu s-ar putea, ma intelegi, elefantul singur nu se pricepe sau n-ar putea sa-si ia alt partener decat pe puricele asta rahitic.

            2) N-am zis nicaieri ca nu trebuie asigurata mentenanta in tara (ba din contra!) si, contrar opiniilor de mai sus (nu doar a ta) consider ca n-are nimic una cu alta. Nu e ca si cum aia care asambleaza un transportor nou il lasa in plata domnului si se apuca sa repare unul care a sosit atunci la intretinere. Faptul ca tu crezi ca cele doua se intrepatrund e o parere, la fel de buna/rea ca si a mea insa dpmdv un centru de mentenanta si intretinere trebuie sa aiba din start personal mai calificat decat o linie de montaj si sunt chestii complet separate.

            3) Interventia statelor straine in sprijinul firmelor de acolo

            E relativ simplu, ca orice alta decizie financiara pe care o iei in viata; iti permiti sau nu? Este dotarea armatei ca prioritate legata de eficienta/calitate/performanta sau este o chestie de protectie sociala si eventual alte avantaje economice conexe? Foarte sincer cred ca fara a cunoaste absolut toate datele e imposibil de spus plusurile si minusurile.

            4) „Chiar daca produsul astazi nu e cel mai bengos tehnologic posibil, forta de munca se formeaza. Si o poti folosi mai apoi pt alte chestii. Poate primul transportor facut de firma mixta nu iti place, dar cu experienta acumulata, pot face urmatorul mai bun.”

            100% gresit, aici nu suntem la loterie sa tragi bilete pana iti iese. Mai intai o firma trebuie sa prezinte ceva tangibil care face dovada unor calitati. Daca banii pentru productie sunt problema atunci statul ar putea sa ajute intr-un fel in sensul asta. Moreniul a facut doar petarde pana acum si nu a dovedit (dupa mine, fireste) ca poate sa aduca ceva palpabil in combinatia asta cu RM. Deci, e doar o capusa care trebuie tratata ca atare.

            5) De ce Sebesul?

            Da un search sa vezi cam ce fabrici sunt prin zona aia (hint: http://alba24.ro/foto-video-daimler-a-lansat-la-sebes-productia-de-cutii-de-viteza-9g-tronic-pentru-mercedes-benz-intr-o-hala-cat-10-terenuri-de-fotbal-478209.html )

            • Ok, teoretic pot, dar practic managerii sunt numiti politic. Aici e dezavantajul lor. Desi, la 328 de angajati, e greu sa mai faci ceva. Punct de mentenanta poate. Dar asta nu e vina oamenilor, e vina statului. E nedrept sa le ceri sa faca performanta.
              2) Aici depinde si de ce nivel de mentenanta. Vezi exemplul meu cu suedezii. Teoretic schimbatul motorului era mentenanta. Dar superficiala. Eu ma refer la overhauluri a componentelor de tip black box. Asta e ce trebuie in caz de conflict. Saracii suedezi nu puteau deschide naibii modulul ala sa inlocuiasca o garnitura de teama ca se supara MTU, si nu le mai vinde in veci motor.
              3) Corect dar cu un adedum: unde o interventie este posibila…sau unde este necesara.
              4) Sunt multe exemple de firme care au scos produse initial slabute tehnologic, dar care au folosit aceasta experienta pt a obtine apoi un produs bun. Francezii au exemple bune in acest sens. Idem italienii, care la inceput copiau chestii americane, apoi au facut chestii autohtone, dar slabute, apoi au reusit sa obtina produse competitive. Ideea e ca trebuie sa pornesti de undeva.
              Ori a te baza pe importuri are tendinta sa devina un ciclu vicios. Importi deci nu ai acces la experienta in R&D, deci cei care ar vrea sa faca R&D ar pleca, deci nu poti face R&D, deci te bazezi pe importuri.
              5) Daca vrei sa investesti, te concentrezi pe zone subdezvoltate 🙂 . Moldova e cam pe acolo. Ca daca nu, atunci mai bine ne-am reloca toata industria in Ardeal, nu?

              • 1) Dupa mine te inseli si asta o spun bazandu-ma pe experienta concreta de lucru ( e mult spus lucru, mai degraba interactiune) cu firme de genul asta: din aia 328 de oameni minim 50 – 70 trebuie sa fie personal administrativ sau, in orice caz, deloc legat de productie sau altceva productiv, dar bine conectati prin relatii personale intre ei. O firma privata (fireste la noi se munceste angajatul pana cade jos) are cam un sfert spre o treime personal auxiliar fata de ceva gen moreni. Iar dintre muncitori, maistri, ingineri, ma repet, interactiunea mea cu cadavre din astea economice imi spune ca sunt exact aia care n-au gasit altceva, altundeva!
                Deci nu, nu putem sa aruncam totul in carca „managerilor”!

                2) Depanarea nu e mentenanta. Mentenanta inseamna exact asta, un loc unde duci chestia si o iei reparata, revizionata, upgradata daca e cazul.

                3) Noi am fi putut sa cream competitie intre concernele straine si sa le aducem aici pe cale organica. Pur si simplu era necesar sa existe un mediu normal de a face afaceri, iar statul sa investeasca in domeniul militar (si nu numai) conform unor programe pe termen lung. Iti dau un exemplu concret: se elimina radarele sovietice de navigatie din marina noastra si trebuie inlocuite cu modele vest, moderne. Ai un necesar de vreo 15-20 de bucati si le vrei asamblate aici. Dupa 2-3 ani in care duci programul la bun sfarsit treci la radare de FC, pe urma la cele 3D. Si tot asa. Noi visam sa integram Patriot si MEADS cat timp mai avem radare active din anii 1950-1960.

                Asta tot incerc sa zic, existau nenumarate programe care ar fi ajutat si economia si armata fara o conditionalitate care sa implice costuri suplimentare. Faptul ca nu avem un producator consacrat de camioane in tara ne impiedica accesul inclusiv la motoare moderne diesel pentru alte chestii legate de armata. Dar na, noi nu ne-am vandut tara si Roman n-are cum sa fie Tatra. Suntem cu minim 10-15 ani in urma Cehiei sau Poloniei si nu putem spera decat sa nu pierdem inca si mai mult timp in experimente inutile si consumatoare de bani/timp.

                4) Ce spui tu era valabil in epoca barierelor vamale si a unor forme de protectionism. Nu poti sa ai avantajele de a vinde liber dar sa impiedici importurile. Nu mai exista resurse de niciun fel (umane si de bani) ca sa reinventam noi roata si ca sa fim sinceri nici n-au existat vreodata. Esential este sa prindem si noi niste spite din roata asta pe care sa le facem aici. Eventual si ventilul …

                Cat despre R&D tot piata trebuie sa decida. De ce sa faci TBT dar nu radare? In plus trebuie spus ca nu poti sa faci offset si transfer de tehnologie in tara cu UTI sau cu cine trebuie sa fie la prajitura ca sa dea mai departe! Firme de genul asteia sau cele ale lui Ghita nu sunt decat conducte care duc banii de la buget la politicieni. Nu te alegi cu nimic pentru ca nu exista nimic altceva!

                5) Ma repet, nu le mai amesteca. Protectia sociala si planurile politico-economice de dezvoltare sunt una, felul in care investesti putinii bani pe care ii ai sunt alta. Exista o doza mare de ipocrizie la noi care ne trage in jos, iti garantez eu ca 99% din aia care se bat cu caramida in piept ca „tre sa facem lucruri aici” n-ar da nici 10% in plus pentru un produs identic cu altul, dar facut aici fata de import. Si pana la urma e solutia corecta, nu stiu pe cati dintre noi ne „inteleg” beneficiarii sau angajatorii si ne platesc doar pentru ca „ne straduim”. Cei mai multi oameni lucreaza din greu si intr-o tara normala daca nu poti sa muncesti ar trebui ca statul sa-ti asigure existenta dar nimic mai mult.

                Adica daca nu stii sa muncesti nu poti sa ai salariu de director sau inginer doar pentru ca tu „te straduiesti”.

                • 1) Eu ziceam „management” nu neaparat manageri. Adica tot ce nu e salahor/inginer/proiectant. Semantica. Poate un termen mai util e personal administrativ.
                  2) Din nou, semantica. Eu folosesc termenul englezesc, care inseamna orice de la schimbare roata, la inlocuit portile de pe procesoare.
                  Pai inseamna ca mentenanta nu se face aici. Pt. a putea upgrada ceva, sau a verifica functionarea lui, te duci la producator. (cel putin in cazul motoarelor si a electronicelor).
                  3) De acord cu Romanul.
                  dar… acele programe nu s-au realizat. Se mai poate realiza ceva acum? Ceva care sa imi tina capitalul genetic aici? Ca asta ma intereseaza de fapt.
                  4) Faci TBT pt ca armata are nevoie de mult mai multe decat de radare. Si va avea nevoie tot timpul de transportoare. Si pt ca e alt nivel de mentenanta, si alt nivel de experienta (mult mai usor de acumulat decat electronica experimentala). Chestie de volum. Asta e si motivul pt care in lumea vestica singurul producator de IGD-uri e Sunstrand (and no one can do a focken thing about it). Piata nu e cea civila, piata de defence sunt tot timpul guverne. Si protectionismul e inca la moda acolo.
                  Uite, e un tip mai sus, proiectant in CAD. Cum il tin in tara? (vezi ca daca pleaca, pleaca si copii lui. Nu voi avea cu cine sa il inlocuiesc)
                  5) Depinde. Nu uita ca pana inveti sa faci ceea ce faci, nu poti decat sa „te straduiesti”. De aia sunt acele luni de practica. Evident, odata trecute, nu mai esti pasuit, dar cat timp esti pe curba de invatare…. Ori orice producator autohton de orice e pe aceasta curba. Asta e aplicabil si la firme, doar scara de timp se modifica.

                  Sunt tentat sa bag o filozofare, daca imi permiti (si pe care o poti ignora cu desarvirsire daca consideri; adica te poti opri din citit aici): la urma urmei, nu are sens sa ai o armata daca, efectiv, nu ai ce apara. Iar cel mai de pret lucru pe lumea asta sunt oamenii. Mult mai de pret decat depozitele din subteran sau pamantul roditor (unde ai nevoie de oameni pt a le exploata). Daca iti pierzi capitalul uman, armata nu are sens, pt ca fara capitalul uman efectiv nu e nimic util de protejat. E doar o regiune goala.

                  • Ai ramas ultimul in cele 10 minute asa ca o sa ating exact punctul pe care credeai tu ca-l voi ignora (si cu care rezonez 100%, de altfel).

                    La noi distanta dintre stat si privat e deja destul de mare, iar daca pui in balanta „performantele” de la moreni (productivitatea muncii) nu fata de Rheinmetall Defence ci chiar fata de multe firme medii romanesti o sa ai in cifre aceasta distanta.

                    Este imoral sa limitezi dreptul la o sansa pentru un trai mai bun, este insa strigator la cer ca sa-l penalizezi pe cel care munceste din greu si sa-l premiezi pe codasul clasei.

                    Aici ai una dintre cauzele fundamentale pentru care oamenii pleaca din tara asta, pentru ca statul ia de la cei care muncesc si da la cei care-i sunt fideli, indiferent daca-s hoti, prosti sau ambele.

                    Mai mult scarba, sila si umilintele la care au fost supusi i-au facut pe multi sa plece, iar aici ai raspunsul de ce avem din ce in ce mai putin capital uman.

                    P.S. Cauta statistici despre armata Olandei si o sa vezi cum aia cu aprox 58 000 de militari + 12 000 de civili tin o flota de 32 de nave (4 De Zeven Provincien + 5 submarine + 4 Holland class + Karel Doorman printre ele), vreo 61 de F-16, Patriot si ce mai visam noi pe aici. Asta cu vreo 8 miliarde de Euro.

                    Si vezi ce „tinem” noi cu 80 000 de angajati, pentru care cheltuim 3,5 mld de Euro.

                    In ineficienta, prostia crasa si coruptia seculara romaneasca sta cheia de a intelege problemele. Daca nu, fiecare e liber s-o dea pe straini, pe extraterestrii sau pe cine mai vrea …

        • Radu, daca-mi permiti cateva comentarii 🙂 , iti scriu aici pentru toate postarile.

          Asocierea 50/50 poate merge foarte prost si am vazut nenumarate blocaje finalizate prin instantele judecatoresti ale patriei. Desigur, conteaza mult forma de organizare SRL/SA si structura de administrare a companiei, consiliu de administratie/administrator unic s.a.m.d. De destul de multe ori insa, astfel de asocieri sfarsesc foarte prost. Am vazut multe proiecte bune esuate din cauza certurilor dintre cei 2 asociati.

          Vis-a-vis de Moreni. Nu uita ca statul este unicul actionar numind consiliul de administratie (de fapt un „loc de caldut” pentru tot soiul de incompetenti) care stabileste politica firmei, bugetul de venituri si cheltuieli s.a.m.d. Chiar daca aduci un manager profesionist care sa-ti faca treaba, tot nu vei putea face nimic fara aprobarea consiliului de administratie. (ca scurta paranteza, vezi odiseea managerului privat la Tarom sau CFR)

          Nu cred ca mai are rost sa discutam de faptul ca statul este un prost administrator…

          Solutia ideala pentru astfel de companii de stat este privatizarea, statul sa devina actionar minoritar, cu drept de veto pe unele chestiuni sensibile (gen nu vindeti arme in Coreea de Nord). Uita-te la sistemul american, cu aprobarea Congresului pe Foreign Military Sales.

          Stiu de ce ai exemplificat Sebesul. 🙂 In cadrul compensarilor pe offset eu as fi mult mai incantat daca offset-ul ar consta intr-o fabrica de motoare MAN in Romania. Aniuei, o fabrica pe partea de subansamble pe camioane cu R&D la noi s.a.m.d. (oare o sa privatizam Roman-ul cu un jucator international?) Insa ca sa devenim atractivi pe partea asta avem nevoie de infrastructura si un sistem de educatie care sa indrume elevii catre ceea ce se cere pe piata muncii.

          Unele dintre lucrurile spuse de generalii aia vadesc o cunoastere a sistemului, chiar daca opiniile lor pot fi partizane intr-un sens sau altul.

          • Eh, pornind de la realitatea autohtona, ai mai mari sanse ca offsetul sa iti iasa prost decat o investitie cu management si parteneriat Rheinmetall, chiar si la un lot relativ mic de transportoare si cu o parte din componente importate.
            Daca investitia in linia tehnologica si produsul Agilis e facuta si cu perspectiva exportului dar si a unor variante, produse si modificari viitoare, posibil vizand si altceva decat transportoarele blindate, vom iesi mult mai castigati financiar si tehnologic.
            In fine, nici linia de productie de motoare nu e de ignorat, insa as prefera ca ea sa se faca pe baza unor considerente economico-financiare, si nu constrans de un offset si un anumit volum de investitii, ca apoi dupa expirarea obligatiilor activitatea sa se restranga progresiv.

            Sunt de acord cu observatia asupra controlului statului roman, care ar trebui ingradit exact pe nisa asta a deciziilor/consiliului de administratie.

            E clasica gandire „la bara din fata”: cat ne costa acum, pe termen scurt si cat e de simplu pentru noi.
            D.p.d.v. al MApN, gandind strict la costurile de achizitie si la procedura car enu implica offset sau investitii tehnologice, e mai avantajos sa importi la cheie: mai putine complicatii, produs matur livrat rapid, sume mai mici care nu necesita angajamente inter-ministeriale multianuale.

            Insa urmeaza apoi cosmarul dependentei exclusive de producatori externi, lipsa de capacitati de revizie-intretinere de nivel crescut, lipsa de cercetare si evolutie locala pe cerinte locale, lipsa de produse care sa se plieze aproape 100% pe cerintele MApN, iar la nivel macroeconomic exportarea aproape integrala a sumelor de achizitie, mentenanta si modernizare catre fabricantul strain.

            • Am doar 10 minute pentru 3 raspunsuri asa incat voi incerca sa fiu (necaracteristic mie, stiu! 😛 ) succint.

              Tot sistemul de stat e putred, azi e greva la ANAF ca le scad salariile, dar n-o sa vezi vreodata greva ca e legislatia aberanta sau pentru ca sunt fortati sa jecmaneasca firmele. N-o sa vezi greva in sanatate ca pica spitalele pe ei sau n-au nici deunele, o sa o vezi doar pentru salarii. N-o sa vezi greva in invatamant decat pentru salarii. Evident, n-o sa vezi proteste in armata (demisii de onoare, luari de pozitie punctuale) fiindca sunt in fundul gol, dimpotriva o sa vezi declaratii sforaitoare ca suntem compatibili NATO si alte vrajeli.

              Toate sectoarele de mai sus au doua mari puncte comune:

              1) Practic lipseste concurenta
              2) In interiorul lor domnesc coruptia, nepotismul, incompetenta si abia la urma politicianismul. Nu i-ar impiedica pe toti cei de mai sus (in afara de armata) sa faca greva cand li se pun pe cap sefi de nimic numiti doar din motive politice. Nu protesteaza niciodata pentru ca imensa lor majoritate sunt parte dintr-un sistem de rapt din banii publici.

              Ideea de baza este sa limitezi acest sistem nu sa-l ingrasi in continuare pe banii statului, doar ca mie mi se pare ca e cam tarziu si pe langa batranii cu mentalitatea formata in comunism aceasta birocratie si functionarime o sa mai tina „sistemul” mult si bine la putere.

              Concret la ce spui tu Marius, eroarea ta logica e faptul ca daca nu produci totul in tara vei fi oricum dependent. Faci motoarele pentru 600 de bucati, transmisiile, electronica toata? Fireste ca nu, deci esti in aceeasi masura dependent (de stocul de piese de schimb) ca si cum n-ai face nimic. Daca vi se pare asta aberant o sa-ti spun ca exact singura piesa pe care n-ai face-o local daca ti se strica recurgi la ce e de fapt normalitatea, adica stocul de piese de schimb si in caz disperat canibalizarea.

              In concluzie, ca iar m-am intins :D, solutia este (fireste, in viziunea mea) sa negociezi un PACHET, asa cum am scris mai sus, iti trebuie vehiculele ca atare + piese de schimb pentru un 10 ani acolo + necesarul de mentenanta (la inceput garantia producatorului pentru conformitate, in paralel iti face EL PRODUCATORUL centru si iti instruieste oamenii) + munitie. Iar punand problema asa poti sa jonglezi cu restul variabilelor (unde si cat la suta faci din productie, nivel tehnic si pret)!

              Eu prevad ca programul asta o sa fie un imens fiasco, in sensul in care ne luam un fel de Duster la pret de Amarok, cheltuielile de intretinere e posibil sa fie minimizate tocmai ca sa iasa suma „corecta” si timp de 15 ani o sa producem niste chestii pe care le vom plati exagerat de scump (fara sa acoperim si dotarea armatei in rastimpul asta).

              Pentru cine inca n-a inteles eu nu spun ca importul e neaparat singura solutie, spun doar ca productia cu orice pret in tara in mod sigur nu e o solutie!

              • Nu poti produce totul local, ci doar ce renteaza, la componentele straine fiind obligat sa faci stocuri mai consistente in pachetul de intretinere, asta e tot. Chiar si la un motor, daca nu produci blocul motor, dar produci multe dintre componentele cu uzura pronuntata, iesi in castig. Ideea e sa ai un furnizor local, si de preferat care nu iti livreaza doar tie ci este inclus intr-un lant european/mondial 🙂
                Cat despre reusita programului Agilis la noi, depinde cata putere de management/decizie va primi Rheinmetall si cum va arata societatea nou infiintata din punct de vedere legal si a dependentei de statul roman.

              • @Radu
                “In concluzie, ca iar m-am intins :D, solutia este (fireste, in viziunea mea) sa negociezi un PACHET, asa cum am scris mai sus, iti trebuie vehiculele ca atare + piese de schimb pentru un 10 ani acolo + necesarul de mentenanta (la inceput garantia producatorului pentru conformitate, in paralel iti face EL PRODUCATORUL centru si iti instruieste oamenii) + munitie. Iar punand problema asa poti sa jonglezi cu restul variabilelor (unde si cat la suta faci din productie, nivel tehnic si pret)!”
                Cum crezi ca s-a ajuns ca Boxer, intrat in dotare de cativa ani, sa aibe o rata de disponibilitate aproape de 50%?. Crezi ca germanii nu au avut stocuri de piese de schimb?. Ok poate nu au anticipat sa aibe probleme de fiabilitate dar in acelasi timp situatia prezentata ne mai spune ceva, pur si simplu nu prea este viabil financiar sa ti stocuri foarte mari de piese. Daca ar fi fost poate ar fi facut ca tine, ar negociat piese pt. zece ani si ar fi avut disponibiltate de 90%.

                (Oricum avand in vedere harta cursurilor de ape + in Romania toamna si primarava exista foarte multa umezeala deci noroi iar infrastructura este slab dezvoltata
                https://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Romania_ape_relief.png

                Boxer, la noi, nu se poate folosi decat pe drumuri asfaltate/pavate altfel depinzi de umiditatea sau densitate solului).

                Nu toate piesele se pot stoca pt. zece ani si ce te faci daca producatorul realizeaza o alta varianta care este incompatibila cu o parte din piesele existente?. Nu o mai modernizezi si risti sa nu mai gasesti piese pt. varianta ta in caz de razboi cand stocurile se folosesc rapid sau o upgradezi dar risti sa ramai cu piesele vechi pe stoc si trebuie sa faci alte stocuri cu cele noi?.

                Si acesta este un motiv pt. a nu avea stocuri foarte mari de piese, vehiculele se modernizeaza relativ des iar producatorul are tot interesul sa faca bani atat din modernizare dar si din vanzarea de noi piese (care oricum nu le ai).

                • Ai o harta detaliata similara si cu raurile din Germania?

                • Concret la prima intrebare, cred ca sunt 3 posibilitati, cel mai probabil o combinatie intre ele:

                  1) Orice aparat, utilaj, vehicul, etc foarte complex tehnic are o rata mai mica de disponibilitate decat ceva mult mai simplu, dar la fel de bine facut. Daca ai un ansamblu din 3 componente cu o rata a fiabilitatii de 99% fiecare, rata fiabilitatii ansamblului este 97%. Daca ai 20 de subansamble fiecare cu 99% fiabilitate, rezultanta este 81,7%. Si tot asa, exemplul cel mai bun sunt automobilele noi care viziteaza mai des service-uri pentru probleme de electronica, ale airbagurilor sau altor gadgeturi de la bord decat o fac pentru chestii mecanice. Iar la tehnica militara se vede cel mai pregnant la avioane care stau, saracele, cu zecile de ore in „shop” pentru fiecare ora de zbor

                  2) Nemtii presupun ca nu se joaca asa cum o facem noi cu raportarile si situatiile, daca un Boxer este indisponibil (indiferent de motiv), este trecut ca atare asa si gata.

                  si

                  3) Nemtii si-au subfinantat armata de foarte multi ani si trag ponoasele acestei situatii cumva asumate. Este de asemenea posibil ca pentru a mai salva din costuri de exploatare fara a trece vehicule in rezerva sa aleaga metoda asta, le declara indisponibile si nu le folosesc.

                  Eu n-am zis vreodata ca alternativa la Agilis e Boxerul importat pentru ca, in mod sincer, o data ca Agilis nu exista, iar in al doilea rand oricum nu sunt expert sa le evaluez.

                  Cat despre piesele de schimb, oricum o dai nu e bine, poti sa ai fabrica si sa-ti fie bombardata, (ca si centrul de intretinere, fara indoiala) sa le primesti de afara dar sa fie doborat avionul care le aduce, etc.

                  Apropos de ce spui tu cu uzura morala, daca nu ma insel tu ai postat la „permiteti sa raportez” ca nemtii isi upgradeaza niste Leopard-uri din rezerva la ultimul standard actual. Cam asta e normalul in ziua in care traim, sa faci un produs competitiv si dupa 10-15-20 de ani sa-i faci un MLU. Problema noastra e ca productia de Agilis se va intinde pe 13 ani a cate aprox 50 de bucati anual, dupa 15 ani unele vor avea 12 ani vechime si altele, se presupune cu aceleasi echipamente numai 2-3 ani. Asta iar am zis-o ca e o problema, capacitatea redusa de productie si timpul prea mare alocat, timp in care vor creste automat costurile de la an la an.

                  • @Radu
                    “1. Orice aparat, utilaj, vehicul, etc foarte complex tehnic are o rata mai mica de disponibilitate decat ceva mult mai simplu, dar la fel de bine facut. “
                    Asa este numai ca acestea este un argument in plus pt. productie interna. Fiind mai complex si defectandu-se mai des, mentenanta si reparatia vor fi mai dese => consum mai mare de piese => costuri mai mari. Daca importi acele piese nu recuperezi mai nimic din banii dati, in timp ce productia in tara care iti aduce, la buget, pana la 40% din pretul platit.
                    Si mai este si durata pana la primirea piesei, una este sa dai comanda propirei tale industrii (la nevoie pornesti linia de productie indiferent de costuri) si alta unei firme din strainatate. Irlandezii (au asteptat pana la 1 an de zile sa primeasca niste piese, in acest timp misiunile au fost periclitate) si romanii stiu:
                    „2007 letter from the Lebanon, “a wide array of different issues ranging from alternators to starting motors” are complained about. The same letter states the need for parts to be supplied quickly. “At the current casualty rate of vehicle breakdown, it is without doubt that all parts sent out to the mission area will be consumed during the lifespan of this tour of duty,” it says. „

                    „Sourcing parts took up to a year at times. „
                    „Delays in sourcing spare parts have, on occasion, affected overseas humanitarian operations involving the Irish army. „

                    Si la noi:
                    „Cu toate ca cei de la MOWAG au incercat remedierea defectiunilor semnalate de MAPN, din luna iulie pana in decembrie 2008“ totusi, nu a fost rezolvata decat jumatate din problemele semnalate. „

                    Si asta pe timp de pace cand liniile de productie nu ar fi blocate de comenzile celor care vor sa isi repare vehiculele neoperationale. Ce faci in acesta situatie astepti luni de zile pana iti vine randul sa primesti piesele…

                    2. Se cam “joaca” incercand sa raporteze mai multe disponibile decat sunt:
                    “The ministry also didn’t distinguish between „full” or „conditional” operational capability. But this is an important distinction, because when the German federal parliament votes on whether the Bundeswehr can engage in a foreign deployment, it only allows equipment to be sent that is fully operational.

                    3. Asa este nemtii au subfinantat armata dar totusi sa nu uitam ca asta a insemnat cam +33 miliarde de euro si se estima ca ar mai avea nevoie de cam 9-10 miliarde doar ca sa aibe totul functional. Excepand aviatia, noi am vrea acelesi echipamente ca ale lor dar sa le operam cu 4-5 miliarde, in conditiile in care nemtii mai si produc din ceea ce folosesc adica recupereaza bani. Cat ne putem permite 10%?.

                    @Radu
                    “Cat despre piesele de schimb, oricum o dai nu e bine, poti sa ai fabrica si sa-ti fie bombardata, (ca si centrul de intretinere, fara indoiala) sa le primesti de afara dar sa fie doborat avionul care le aduce, etc.”
                    In parte ai dreptate dar cand produci ai un avantaj, ar trebui sa distruga depozitele, fabrica care face asamblarea si lantul de furnizori, mult mai multe tinte. Cand importi, mai ales daca mai multe tari depind de acelasi constructor, este suficient sa bombardeze una doua locatii si ai rams atat tu cat si aliatii tai fara noi piese pt. mentenata sau reparatii. Devine mult mai fezabil sa trimiti cateva zeci sau sute de rachete cand sti ca de acea facilitate depind aproape toti inamicii tai.

                    Agilis trebuie produs in Romania.

            • Marius, cu totii ne dorim tot ce e mai bun pentru tara asta.
              In acest moment, cred eu, nu putem profita nici de offset, nici de o potentiala asociere in genul Romania Military Vehicle Systems (sau cum s-o numi) pentru ca, asa cum bine zice si Radu, ne lipseste linia pe orizontala. Nu stiu cat la suta din productia unui Agilis, in termeni de subansamble, poate fi asigurata acum de furnizori interni. Rulmenti, garnituri, baterii, cuplaje, elemente de suspensie, otelul carcasei, cauciucuri s.a.m.d.
              Nu ma face mai fericit faptul ca se asambleaza aici un transportor atat timp cat contributia producatorilor locali la proiect este mica spre inexistenta.
              In opinia mea, numai o evaluare in acest sens ne poate arata cat de mult merita sau nu sa le producem la Moreni…
              Altfel, le poti lua si la cheie si sa faci centru de mentenanta la Moreni, s-ar putea sa fii mai castigat.
              Dupa cum spuneam, in opinia mea, doar privatizarea Roman ne va crea la Brasov o platforma industriala care sa aduca plus valoare, in special prin aparitia liniei pe orizontala, ca si la Dacia.
              O industrie de genul asta iti da suficienti furnizori astfel incat sa integrezi cat mai mult din productia unui TAB in Romania. Altfel, in cea mai mare parte, nu vom face decat sa invartim hartii… Adica unul din sporturile nationale la care suntem premianti. 🙂
              Ca sa inchei: ca sa aduci un MAN sau un Scania sau ce mai vrei tu la Brasov trebuie sa oferi mai mult decat „mitul” fortei de munca inalt calificate si ieftine si mirajul celor 16% impozit. Trebuie sa oferi infrastructura feroviara si rutiera, trebuie sa oferi o administratie publica debirocratizata la maxim, trebuie sa oferi muncitori calificati (sa faci scoli profesionale la Brasov, pe model Airbus Heli), sa oferi facilitati de acomodare a celor adusi din alte orase ale tarii ( ca de naveta pe drumurile patriei nu poate fi vorba), sa oferi ajutor de stat si facilitati fiscale, ingineri pentru R&D s.a.m.d.
              Sper sa nu-nceapa careva ca noi nu ne vindem tara…
              Daca in felul asta reusesti sa re-editezi succesul Dacia si sa devii producator de camioane, ne-am scos.
              Am adormit si vorbesc in somn, scuze… 🙂

          • Nicolae, incep cu sfarsitul: fiecare dintre noi e „partizan” intr-un fel sau altul, chiar daca nu avem o implicare materiala in ceva fiecare om (ma rog, poate in afara calugarilor budisti) au un set de valori/opinii/sentimente&prejudecati dupa care judeca situatiile, faptele si oamenii.

            Eu sunt partizanul nerepetarii greselilor pe care le-am facut deja si cred ca asta s-ar aplica bine si la nivelul tarii.

            In rest, iti dau perfecta dreptate, sa pui un om de paie peste o sleahta de incompetenti cu spate politic este expresia tip romaneasca de forma fara fond. Ne facem ca facem cat mai bine se poate ca sa nu facem!

            Nici o fabrica MTU n-ar strica pe la noi, nici macar una Cat, problema este ca astia in general vin ca parte a unui lant mai mare de productie care lipseste de la noi.

            O sa inchei cu Sebesul, eu cred ca mai degraba recrutezi 100 de muncitori de la Star Transmission care sunt deja obisnuiti cu masini unelte si modul de lucru occidental, decat sa recalifici 250 de muncitori de la moreni.

            • O sansa pentru noi ar fi sa facem la Roman ce-a facut Renault la Dacia. Povestea Dacia mi se pare una din putinele povesti de succes dintr-un lung sir de privatizari indoielnice, asta ca sa ma exprim frumos… 🙂
              Apropos de ceea ce se dezvolta la Sebes, daca nu ma inseala memoria sunt investitii greenfield. Am citit insa ca, nemtii de la Mercedes, dupa ce au strans toata floarea muncitorimii de prin tara, tot au trimis-o la specializare in Germania. Daca imi amintesc bine, au avut reale probleme cu recrutarea fortei de munca.
              O sa ma repet acum, fara investitii majore in infrastructura si sistemul de educatie o sa pierdem trenul, mai ales pe masura ce ne pierdem incet-incet putinele avantaje/plusuri pe care inca le mai avem in fata unui potential investitor. Sunt deja domenii unde mitul fortei de munca romanesti, calificate si ieftine se estompeaza cu repeziciune. Aia cu adevarat calificati si ieftini ingroasa randurile muncitorilor din Occident.
              Nu vad nicio luminita, astia, la cum au pornit, ne ducem in cap pana la sfarsitul anului…
              Asa ca ce offset, ce asociere, ce armata?!?!
              P.S. Nu vreau sa iti aduc vreo ofensa, am citit la un moment dat ca bunicul tau a fost in Marina regala. Incerc, pentru articolele pe care le scriu, sa strang documentatie, cu ajutorul lui George/baietilor am facut chiar si o rubrica dedicata (fara prea mult succes insa). Rugamintea ar fi daca, in arhiva personala a familiei, ai poze cu navele romanesti din WWII si nu te deranjeaza sa le faci publice sa ma contactezi la adresa ronavyhistoricships@gmail.com – o gasesti si sus, langa tehnomil, in nave celebre. Sper sa nu te superi sau sa consideri ca o intruziune rugamintea mea. Daca nu se poate, nu se poate! 🙂

              • Nicolae, putine lucruri m-ar face mai fericit decat sa marturisesc viata bunicului meu, modelul meu de neatins in ceea ce priveste taria morala si verticalitatea. In special tinand cont de faptul ca el si-a riscat si pierdut libertatea pentru opiniile sale si dorinta de libertate, eu risc cel mult niste injuraturi de la necunoscuti de care nu-mi pasa. Nici de injuraturi, nici de necunoscuti.

                A avut o viata plina, fiu de taran care a facut scoala si a devenit „domn ofiter cu ordonanta”, exemplu pentru fratii mai mici, a vazut lumea si cum se traieste in alte locuri, si-a facut datoria cu onoare si curaj (printre altele a supravietuit faimoasei operatiuni Gomora, seria de raiduri asupra orasului Hamburg din 1943, unde era detasat), a participat la supravegherea constructiei si receptiei diverselor nave (nu prea le aveam cu offsetul nici atunci, chiar daca se mai faceau si la Galati cate ceva), a fost condamnat de doua ori de comunisti, (dintre care in 58 pe viata ca recidivist, pentru „uneltire”) si s-a eliberat in 64 odata cu restul detinutilor politici.

                Din pacate, dupa 2 arestari (in 48 si 58) plus cel putin o evacuare a familiei din casa, ca niste adevarati dusmani ai poporului cu ce puteau sa stranga intr-o ora, practic nu mai am aproape nimic care tine de viata lor inainte de eliberarea din 64. Zic aproape, pentru ca alaturi de mine, pe birou sta ceasul lui de ofiter, un Omega de buzunar care cred ca era ceasul „standard” pe vremea aceea.

                Eu si fratele meu am fost feriti de discutii despre trecut pentru ca asa a vrut bunica mea care se temea de paranoia anilor din urma ai lui Ceausescu si de problemele pe care le-am fi putut avea daca vorbeam ce nu trebuie. Bunicul i-a facut pe plac. I-am pierdut pe amandoi repede dupa revolutie si n-am mai putut recupera vreodata trecutul.

                Asa ca, iar din pacate, multe dintre povestile de viata ale bunicului meu le stiu din familie si nu direct, deci un pic distorsionate. Fotografii nu am mai gasit deloc.

                Ce stiu insa din gura lui este un banc din inchisoare:

                Moare stalin si Satana insusi ii face turul de onoare al iadului.

                Ajung la primul cazan, cazanul rusilor, 3 draci cu pari in mana stau pe marginea lui. stalin intreaba ce-i cu ei, Satana zice ca stau de paza, cum scoate capul un rus, pac, dracii ii dau un par in cap sa intre la loc in cazan.

                La al doilea cazan, cel al nemtilor, 5 draci, aceeasi treaba.

                La al treilea, al americanilor, 7 draci, normal mai mult de lucru cu imperialistii intreprinzatori care nu stau locului de-ai dracu! 😀

                Trec pe langa un cazan fara draci si stalin zice:
                – aici ma lasi, ca pare neocupat?!

                Iar Satana zice, nu, asta e cazanul romanilor, nu e nevoie de draci la ei pentru ca imediat ce scoate unul capul din cazan, ceilalti il trag la fund!

                Nu doar ca nu m-am suparat dar vreau sa-ti multumesc inca o data pentru efortul tau de a readuce istoria adevarata unde-i este locul, as fi vrut sa te pot ajuta!

                • Mare pacat! Imi pare nespus de rau pentru suferintele bunicului tau!

                  S-au pierdut arhive personale impresionante in felul asta (sursa istorica pura si nealterata), in acei ani barbari.

                  Ceasul era foarte important in aviatie si marina, asa ca un ceas bun era de baza. As putea paria ca merge si acum… 🙂 Eu am un Doxa si un Atlantic, aprox. 50 de ani vechime, merg si acum… 🙂 Acum avem GPS si pe o barca de 5 metri, dar uneori, ca exercitiu, imi place sa o fac si old fashion way, cu echerul si compasul (nu de alta, dar altfel se uita). 🙂

                  Stiu si cum e cu vorbitul prin casa 😉 , si noi am avut multi ofiteri/sub-ofiteri in familie, si inainte si dupa WW2. E foarte funny cum aia batrani de dinainte de WW2 nu ne spuneau noua copiilor nimic (copii au tendinta sa spuna tot…) de perioada lor de glorie pentru a nu-i pune in pericol pe cei de dupa WW2. Asta e!

                  Noi, din fericire, am mai salvat cate ceva: ba o carte, ba sabia de secol XIX (cred) a unui strabunic, o baioneta si niste poze de la inceputul secolului XX.

                  Bancul e la fel de valabil astazi precum scrierile lui Caragiale… Din pacate…

                  P.S. Scuze pentru offtopic.

                  • Iar am suparat filtrul anti-spam… 🙂

                  • Multumesc pentru gandurile bune, Nicolae. Intradevar, atunci s-a fracturat si societatea romaneasca si s-au frant multe destine personale.

                    De judecat vremurile acelea si oamenii cu alegerile lor personale nu am eu caderea s-o fac, insa este important sa ne aducem mereu aminte!

      • General roman si asta si lu” asta noi ii platim multe mii de lei pe luna pensie. Aceiasi specie cu militaru…

        • La cine te referi? La Dobritoiu? Erai foarte incantat cand a comentat la voi acum niste ani.
          Iar asta ca platiti voi pensiile si salariile militarilor e de gradinita.
          Pensionarii astia burtosi au muncit mai mult ca unii dintre voi care lucrati la stat, deci au platit mai multe impozite, deci s-ar putea sa va fi platit ei salariile.
          Si n-am auzit vreu militar sa se bata cu caramida in piept ca dupa ce ca ii apara pe civilii habarnisti care lucreaza la stat, le mai si plateste salariile.
          Unii au bun simt, altii se pare ca nu.

          • Dobritoiu dosar penal? Dobritoiu condamnat penal? Si asta alta specie de broasca. Am avut „placerea” sa-i fac cunostiinta lui fiu-su vitreg, un anume Dumitru Samson…si asta cred ca este actualmente la curcanarie pentru fals in acte, dar mi-a placut clubul lui…Elements…demolat si asta de cativa ani.

            • Dude, plm, tu l-ai cunoscut si pe Kim Ir Sen. Pastreaza povestile astea pt adolescentele credule.
              Dragute tricourile alea pe care le faci, „capitanule”!

              http://www.romedic.ro/mitomania-minciuna-patologica-0R18727

              • @Vlad. Nu stiu daca Alex l-a cunoscut sau nu pe fiul lui Dobritoiu dar stiu sigur ca este ceea ce spune ca este. Am vazut poze de la absolvire, acte oficiale, rani din TO.
                Il cunosc personal.
                De altfel nici nu-i greu de verificat gradul, functia si Annapolis.

                Referitor strict la ultimele declaratii ale generalului acestea sunt halucinante si bat spre razboi hibrid dus impotriva noastra. Cum nu-l banuiesc pe Dobritoiu ca fiind din aceiasi categorie cu Grumaz nu inteleg cum de un fost sef al SMG nu pricepe avantajele constructiei in tara a unui TBT, cum nu pricepe logica unui lant logistic aflat sub controlul Armatei Romane si nu a unui guvern strain, cum nu pricepe avantajale strategice ale unei industrii nationale de aparare, cum nu pricepe avantajele offsetului (folosit de absolut toata lumea), cum nu intelege notiuni simple de siguranta nationala. Ca doar istorie se invata prin academiile noastre militare si sigur cunoaste dezastrul logistic si de aprovizionare din 1916-1917 sau 1941-1944 cand stateam cu mana intinsa la aliati pentru tehnica de lupta si militarii nostri au murit cu zeciile si sutele de mii pe motiv ca n-aveam cu ce sa luptam.
                Sigur le pricepe si atunci ramane doar varianta ca (,) canta sub steag strain…

                Iar in privinta pretului mai bun daca importam la cheie, ei bine asta-i chiar monstruoasa! Daca il fabrici in tara natural 30-33% din banii cheltuiti ti se intorc matematic inapoi, basca restului de bani care antreneaza economia, genereaza consum sanatos, slujbe, dezvoltare tehnologica, plus ca ai la tine in tara intretinerea si eventuala modernizare. Stim de la alti ca intretinerea pe intrega durata de viata a unui TAB costa chiar mai mult decat achitizia.
                Cam care ar fi logica sa dam toti acesti bani strainilor?!

                • Eu personal nu sunt de acord cu opinia generalului Dobritoiu, insa de aici si pana sa-l compari cu Militaru e cale lunga.
                  Generalul Dobritoiu a comentat o emisiune de la Radio Romania in care au vorbit generalii Decebal Ilina si Alexandru Grumaz, e un om care are opinii, cum avem cu totii.

                  Nu ma intereseaza persoana lui Alex, ce a facut samd.
                  Daca insa il mananca in cur si se ia ba de un cercetas ca e gras, de altu ca are parul mare, de altu ca are cap de corp, avem si noi replica.

                  Nu si-ar permite sa faca astfel de comentarii pe bloguri americane, dar deh, la voi e permis.

                  Casa voastra, regulile voastre. Iti spun doar ca e urat, mai ales ca tu nu stii ca unii dintre oamenii aia criticati v-au tinut partea in anumite imprejurari.

                  • @Vlad. Pacatul meu sa fie si sa mi-l trag. Macar sa vad si ceva diferit, deocamdata n-am vazut decat cum Armata Romana numai armata nu este si n-i vina mea aici ci a celor care o comanda, inlcuisv a lui Dobritoiu, Ilina, Ciuca. Stim amandoi ca seful SMG este imun la politic, efectiv nu are nimeni ce sa-i faca decat sa-l treaca in rezerva, ma asteptam sa fie mai vocal.
                    Nu comentez fata de greutatea omului si nici n-am scris vreodata despre problemele reale ale armatei: disciplina, calitatea personalului, coruptie etc. Am evitat mereu sa discut astfel de lucruri.

                    In privinta replicii esti liber sa scrii ce crezi de cuvinta, eu am facut doar unele precizari.

                  • Pai de ce sa nu ma iau de un penal.. Adica este chiar OK dupa tine sa-ti insusesti pe moca o locuinta de protocol care nu iti apartine? Hai sa-i bagam si pe Popescu (raposatul) si pe Badalau aici. O sa tot comentez despre tampiti patentati, homolunci care nu au respwct pentru uniforma pe care o poarta si incompetenti in general. Fortele armate ale Romaniei sunt pline de acest fel de fapturi.

          • @Vlad. Da cine plateste pensiile si salariile militarilor? Lumineaza-ma si pe mine te rog. Si cum anume plateste un militar salariul unui civil? Si cam ce motiv ar avea sa se bata cu caramida in piept ca-i militar? Nu el si-a ales meseria, nu face apararea Patriei parte din fisa postului? E ceva eroic?! Este o meserie de buna voie asumata…
            Pensionarii militari au muncit, nimic de comentata aici, dar militarii ies la pensie la 55 de ani pe moitv de stres psihic si fizic. Ei bine asta-i de gradinita!
            Un profesor de scoala generala sau gimnaziu iese la pensie odata cu toata lumea, el nu beneficiaza de spor de stres si eu cred ca un profesor este mult mai stresat decat un un militar.

            In privinta impozitelor hai sa citim legea mai intai. Un militar care a fost in TO beneficizaza de scutire pt impozitul pe casa. De ce?! Inteleg asta pentru veteranii de razboi, raniti, vauve dar pt cei care au fost in TO de ce?! Au facut altceva decat stiau ca trebuie sa faca la inrolare?1
            http://www.ligamilitarilor.ro/activitati/stiri-din-domeniul-militar-national/presedintele-romaniei-a-promulgat-oug-502015-pentru-modificarea-si-completarea-l-2272015-militarii-veterani-sunt-scutiti-de-plata-impozitului-pe-cladiri/

            „Art. 2. – În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
            a) personalul armatei – cadrele militare, soldaţii şi gradaţii voluntari, precum şi personalul civil care participă la acţiuni militare, în mod individual sau colectiv;
            b) acţiuni militare – misiunile prevăzute la art. 2 lit. a)-f) din Legea nr. 42/2004 privind participarea forţelor armate la misiuni în afara teritoriului statului român, cu modificările ulterioare, precum şi cele pentru contracararea şi limitarea efectelor acţiunilor teroriste pe teritoriul statului naţional, inclusiv cele de poliţie aeriană şi de intervenţie cu nave;”

            • George, nu se compara sub nicio forma solicitarile dintr-o unitate operativa nici macar cu cele dintr-o unitate militara de invatamant, daramite cu cele dintr-o scoala „civila”. Am prieteni care predau in invatamant, sunt platiti prost, insa ei n-au alarme, au un program fix, ca sa nu mai vorbesc de zile libere. Nu se duc la 3 dimineata la scoala daca sunt chemati, nu isi petrec saptamani intregi prin poligoane, nu intervin la viscole si inundatii samd.
              Daca faceai comparatie cu medicii, erai mai aproape de adevar.

              Statul plateste pensii si salarii, tot statul ti-a platitit si tie si mie educatia si nu cred ca a venit niciun pensionar burtos la tine sa te intrebe, ia ce note ai, ca din taxele mele mergi tu la scoala.

              Militarii ies la pensie mai devreme atat datorita solicitarilor, cat si faptului ca in timp baga mai multe ore decat alte categorii.

              Cu facilitatile nu am inventat noi gaura din covrig, mai multe armate le acorda. Pune la socoteala ca anumite drepturi accesibile oricarui cetatean le sunt interzise militarilor, asa e peste tot.

              Just curious, tu ai facut serviciul militar? Nu stiu cati ani ai, dar banuiesc ai apucat perioada in care se facea.

        • Cred ca te referi la Corneliu. Cap de porc asta este un politruc/jurnalist care a fost prin consiliul de administratie al SRR acum cativa ani de zile in urma si dat afara pentru incopatibilitate.

        • Presupun ca Dobritoiu a fost unul dintre cei care s-au opus de la bun inceput acestui program de dezvoltare al TBT-ului 8×8 intern, asa GeorgeGMT? Unul dintre aia care in cel mai bun caz doreau ca UTI sa sape UA Moreni si sa surubareasca ea la transportoarele alea importate?

          El l-as atarna de bec si alta nu. Apropo…..la puscarie cand se duce, ca avea si asta nus ce dosare cu Floarea pentru niste apartamente/garsoniere de la MAPN?

  5. Turcia sub erdogan va fi adusa la valoarea unui fel de „Iran un pic mai prietenos”, in acelasi timp vor avea practic embargou pe toate chestiile foarte avansate si care, de fapt, fac diferenta dar li se vor lua banii la greu pe licente deja depasite si pe colaborari putin relavante. Gen, pentru jucaria asta de tanc mediu se gaseste power pack de vanzare, pentru tancul lor greu … nu prea! 😉

    FNSS sunt 51% turci si 49% BAE Systems, tocmai bine sa aiba acces la multe „subcomponente” nici prea-prea, nici foarte-foarte (nu ca n-ar face BAE o gramada din cele din urma), din cate am citit RR face un joint venture sa dezvolte motoare de aviatie, probabil tocmai bine sa basculeze tehnologiile vechi, etc.

    Din punctul meu de vedere este exact genul de „offset” care face bine la protectie sociala si mandrie patriotica dar in acelasi timp te mentine tehnologic la un nivel mediocru, totul cu pretul mult mai multor bani cheltuiti si a unei dotari mai proaste a armatei decat s-ar fi putut de sumele respective.

    Daca pentru noi genul asta de „afacere” ar mai avea sens macar si din prisma faptului ca noi pornim cu tehnica de lupta de la nivelul Est 1960-1970 si deci o upgradare macar la nivelul Vest 1990 – 2000 tot ar fi ceva, pentru turci o sa fie un lung mers pe loc, cel putin pana le vine mintea la cap si democratia (macar cat de cat) in tara.

  6. Hezbollah Use Abrams Tanks And Close Air Support …: http://youtu.be/scH_bvuyshc
    Cu ăștia e posibil sa ajungă sa se lupte turcii. Întrebare: cum au ajuns Abramsurile la Hezbollah????

    • capatu' satului

      Nu este mult timp de cand trupele antrenate de pentagon se băteau cu cele antrenate de cia
      Conflictul sirian este rezultatu atator balbaieli si demonstratii de forta ca nu se poate prevedea nici un orizont de timp pt. finalizarea conflictului

      De putine zile strumf a declarat ca va creste efectivele in Afganistan
      Va urma probabil o chestie terestră la sirieni

      Numai că pământul sirian este râvnit de foarte multi combatanți diferiti cu interese personale: turci care vor sa ajunga la Eufrat cu frontiera, kurzii care vor o tara a lor sau un teritoriu cu autonomie, fanaticii daesh produsi prin țările evropene dezvoltate si nu in ultimul rand israelienii care vor probabil si ei o bucata din ceea ce au avut in perioadele istoriei lor
      Oricum nu va iesi bine
      După ce va curge suficient sânge poate combatanți vor începe sa se liniștească, dar nu prea curand
      Sa speram ca nato nu va intra si in acest conflict pt. ca ar insemna sa mai trimitem sa moara cativa militari pt. prostia unor mari conducatori

    • gogu de la pascani

      „Întrebare: cum au ajuns Abramsurile la Hezbollah????”
      Incurcate sunt caile Domnului…Mai tineti minte cand acum cativa ani se teoretiza pe aici ca RoArmy sa fie un fel de super-Hezbollah (asta fiind stadiul absolut minimal, cel mai jenant). Se pare ca inainte sa ajunga RoArmy un super-Hezbo a ajuns Hezbollah mai sus ca dotarea armatei noastre.

      • E alt Hizballah, cel din Irak. Nu cel „clasic”, din Liban. Tot siiti, tot dotati si pregatiti de Iran.
        Cei din Liban au doar T-55 si de vreo 3 luni T-62M.

  7. liviu mustata

    Partial off topic .. Mereu m-am intrebat , oare cum ar arata un Mig 21 ,,stealth-izat,, facut la Bacau-banuiesc , ca ar sti baietii despre ce si cum- si cat de actual ar putea fi !? Daca aberez , ignorati-ma ..

    • Mig 21 nu mai este eficient nici ca dronă, la muzeu cu el sau fier vechi. Altfel, vajnic aparat.
      Mig 29 stealth nu prea se poate din cauză că nu a fost construit pentru așa ceva și e uriaș însă ar putea să îi fie redusă amprenta radar iar cu ceva electronică și armament de ultimă oră plus un motor decent se poate folosi 15-20 de ani de acum încolo fără griji.
      Pe site sunt multe articole în favoarea lui mig 29 sniper.
      Dacă nu pentru noi măcar pentru alții și le-am vinde (alea pe care le mai avem) decât să ruginească la malul mării.

    • Ok, trecand peste problemele ridicate de finantare (nu prea a existat avion stealth care sa se incadreze in buget), avem niste aspecte tehnice.
      In jur de 70-80 la suta din gradul de stealth al unui avion vine din formele sale. Ori formele unui avion tin de aerodinamica. Deci pt a modifica formele trebuie modificata aerodinamica. Adica alt avion 🙂 .

    • gogu de la pascani

      @liviu, din pacate aberezi pe toata linia dupa cum tu insuti ai sesizat.
      – In primul rand „Bacaul” n-are departament de proiectare propriu – nu la nivelul de supersonice in nici un caz – ca sa stie „baietii” ce si cum.
      – In al doilea, MiG-21 e un vanator usor din anii 60-70 si cam atat. Daca vrei sa vezi cum arata un stealth monomotor ia o poza cu F-35. Asa ar arata un MiG-21 „stealthizat”.

    • Cauta pe net conceptul MiG-41 (l-am mai pus si noi pe aici dar mi-e lene sa caut)

      • liviu mustata

        Cam asa ceva aveam in minte ! Merci !

      • Si MIG 47 e demential. Eu nu stiu de ce baietii astaia de la MIG nu isi iau inima in piept si incearca si altceva, caci imaginatie vad ac au. Stiti voi vorba aia cu avionul cara arata bine! 🙂

    • Il faci stealth cat vrei tu, tot cu 50 de ani in urma ramane. Motorul e antic, si abia duce doua tone de bombe. Electronica slabuta, si raza de actiune cam la jumatate fata de un avion recent.

      Ce imi place e ca chinezii au facut avion de antrenament din el (Guizhou JL-9), si asta poate ar avea potential, cu un motor turbofan.

      • 50 de ani in urma la electronica lui MIG 21 Bis sau LanceR ca daca este vorba de LanceR am mari indoieli ca pana si mighty F16MLU sta cu mult mai bine.

        • Personal nu vad cum putea sa fie update-ul ala de 3.5 milioane de coco din 1995 la nivelul unui MLU de la mama lui facut in secolul XXI. Dar la ce secretomanie e in MAPN nu o sa aflam prea curand.

          • Fiindca pachetul MLU este cel care este stabilit in anii 2000 adica cu aparatura omologata in ’98+ Uita-te te rog la radar ca sa vezi ca a ramas acelasi si i s-au adus doar upgrade-uri care sa il mentina competitiv.
            Link 16 este principala noutate si introducerea AIM 120 AMRAAM + AIM 9X dar si aici MIG 21 LanceR are acces la upgrade-uri de Derby pentru BVR si Python 5 pentru echivalenta la AIM 9X ca sa nu mai vorbesc ca la ora actuala R 73 are aproape performantele de AIM 9X si a fost din start disponibila pe MIG 21 LAnceR.
            ELTA 2032 L/M are performante apropiate de APG 66 V2 ca asta cam este ceea ce are MLU-ul:
            „APG-66(V)2A – AN/APG-66(V)2 with a new combined signal and data processor that provides seven times the speed and 20 times the memory of the older radar computer and digital signal processor line replaceable units. In this new variant, the displayed resolution in ground-mapping mode is quadrupled, and is reported to be close to that offered by SAR techniques. Used for modernization of F-16A/B fleet of Belgium, Denmark, Norway, Portugal and the Netherlands in the mid-1990s.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *