Indienii au descoperit apa calda…

MiG 29K indiene

… si se minuneaza de efectele ei pozitive, doar ca nu  este chiar apa calda ci mai degraba calaie. Stim deja ca India a plasat o comanda de 12 aparate Suhoi 30 MKI, se stie despre aceasta intentie si aparatele nou comandate nu au legatura cu cresterea numarului de Suhoi din dotarea IAF ci cu acoperirea avioanelor pierdute.

Inca din 2019 se ajunsese la un acord cu Rusia pentru achizitia a 12 Su 30 MKI, pentru ca desi 30 MKI se fabrica in India sub licenta, aparatul are destule componente venite direct din Rusia, printre care motorul si radarul.

Cu cele 12 aparate nou-achizitionate, IAF isi va pastra numarul de 272 Su 30MKi aprobat.

Noutatea consta insa in faptul ca in 2019 era vorba ca pe langa cele 12 30MKI sa fie comandate din Rusia si 21 de MiG 29, avioane pe care rusii le-ar fi asamblat din piese avute pe stoc. Si in cazul MiG 29 logica era aceeasi, inlocuirea pierderilor in accidente.

Pana aici totul era arhicunoscut si se astepta doar semnarea contractului, doar ca intre timp indienii au renuntat sa mai cumpere MiG 29, fara o motivatie clara. Pe 15 septembrie s-a anuntat oficial ca guvernul indian a aprobat achizitia celor 12 aparate Su 30MKI, pentru suma de aproximativ 1,3 miliarde de euro. Mult?! Pai un Suhoi 30MKi fabricat in Rusia costa 39,5 milioane euro, unul fabricat (in proportie de 51%) in India face cam 65,9 milioane  de euro. Suma de 1,3 miliarde de euro ar putea fi justificata prin faptul ca procentul de “indigenizare” a celor 12 noi aparate comandate va creste de la 51% la 60% si de asemenea mai cuprinde si „other associated systems”.

Haios este ca in presa lor au aparut diversi specialisti in aviatie care incearca sa explice de ce cumpara Su 30MKi si nu mai vor MiG 29. In opinia mea, MiG 29 este deja un avion batran si indienii spera sa-l inlocuiasca ori cu LCA Tejas, ori cu un avion multirol modern, de sorginte occidentala, astfel incat “explicatiile” nu-si mai au rostul, cu atat mai mult cu cat Su 30MKI si-a aratat limitarile drastice in “neintelegerea” cu Pakistanul din urma cu cativa ani (2019) atunci cand s-au intamplat cateva lucruri neplacute.

Astfel, Su 30 MKi ridicate in aer, intru intampinarea avioanelor F 16 pakistaneze, au dat inapoi si au fost obligate sa se apere. Atunci problemele au venit pe cel putin doua paliere:

  • Racheta cu care indienii au iesit la lupta – R 77 – n-a facut fata AMRAAMului cu care pakistenezii au iesit in fata;
  • Radarul cu care Su 30MKI este dotat ( NIIP N011M Bars PESA) nu a “vazut” aparatele F 16 pakistaneze si a fost fortat sa stea la distanta de front, dirijat fiiind de la sol. Un al doilea Su 30MKI a fost avertizat de controlorii de la sol atunci cand un F 16 a lansat o AMRAAM spre el, aparatul fiind la randul sau obligat sa se retraga in mare viteza.

Despre aceste inconveniente s-a discutat inca de atunci si se stie ca Su 30MKi nu a putut face fata aparatelor F 16 pakistaneze, fiind obligate sa patruleze deasupra teritoriului indian, protejate de apararea anti-aeriana de la sol.

Dar sa vii acum si sa sustii ca renunti la achizitia de MiG 29 in favoarea celor 12 Su 30MKi pe motiv ca Su 30 este superior MiG 29, imi pare o nerozie, cele doua achizitii nu au avut niciodata vreo legatura una cu alta, fiecare fiind gandita pentru acoperirea pierderilor si accidentelor.

Si acum sa vedem ce ne spune “specialistul” indian despre Su 30MKi vs MiG 29. Pai in primul rand Su 30 are o raza mai mare, poate transporta o cantitate mai mare de armament, radar mai bun etc. Pai chiar asa si este inca din faza de proiectare, cele doua aparate, MiG 29 si Suhoi Su 27 (pentru ca 30ul este un Su 27 modernizat) fiind complementare, MiGul este un aparat de prima linie, dezvoltat sa asigure protectia aeriana deasupra frontului si sa lupte cu F 16. Are o raza mult mai mica, fiind si mai ieftin.

Su 27 este echivalentul sovietic al F 15 american: raza foarte mare, radar puternic, capacitatea de a zbura mult si de avea la bord un numar mare de arme.

Cele doua aparate erau complementare in arsenalul sovietic, in nici un caz concurente, si nu pot fi direct comparate, la fel cum nici f 16 nu este din aceeasi clasa cu F 15.

“Any day upgraded Sukhoi is better than MiG-29s in terms of range, weapon carriage, avionics, bigger weapons, multi-role tasks…. All are much better than MiG 29,” a declarat un pilot indian in rezerva unui cotidian local. Asa e domne, ai dreptate, asa au fost proiectate!!!

Doar ca Su 27/30 nu este superior in orice situatie unui 29, doar in anumite situatii.

Un fost ministru al apararii Indian – AK Antony, ne lumineaza si el: “There was a MiG 29 accident in Russia in December 2008. RAC MiG has intimated that corrosion on the fin root ribs has been identified as the cause of the crack development.” Si adauga fostul ministru ca MiG-urile indiene, dupa aproape 40 de ani de exploatare au unele probleme…

Pai dupa 40 de ani de clima tropicala ce-ar vrea domnul AK, sa fie ca noi?! In privinta defectiunilor aparute la MiG 29, ele sunt cunoscute nu este nimic nou, cert este ca daca le intretii cum trebuie n-ai mari batai de cap cu ele, mai ales cu aparatele fabricate pe vremea cand rusii erau sovietici si deci, mai seriosi.

Si la sfarsit aflam si motivele pentru care MiG 29 este hulit de indieni: acestia cauta motive pentru ca cele trei escadrile ramase de 29 sa fie inlocuite cu “localnicul” Tejas Mk1A, Su 30MKI n-au cu ce sa-l inlocuiasca – la 272 de avioane operationale ar fi si foarte greu – si raman cu el pe cap desi stiu foarte bine ca intr-o confruntare fata-n fata cu F 16 pakistaneze aparatele indiene nu au efectiv nicio sansa, desi Pakistanul detine in principal aparate batraioare, F 16A/B Block 15 si doar 18 F 16C/D Block 52 dintr-un total de aproximativ 75 de aparate. Dar chiar si F 16 A/B poate crea surprize Su 30MKI, lucru care ar trebui sa-i ingrijoreze profund pe indieni.

PS Recunosc ca pentru mine, cel mai frumos vanator este si va fi: MiG 29 Fulcrum. Nu este el prea zdravan, n-are cine stie ce radar, dar este frumos, iar indienii se pacalesc singuri cu Su 30 MKI, dar in acelasi timp trebuie sa le dam si lor ceea ce merita, i-au pacalit rusii rau de tot cu niste epave de MiG 29K, pentru portavioane. Avioane noi care nu prea sunt bune de nimic si in aceste conditii s-or fi saturat si hindusii de 29, poate pe buna dreptate.

GeorgeGMT

72 de comentarii:

  1. Nici indienii de la Marea Neagră nu prea le au cu întreținerea MiG-29. Mă întreb dacă nu este același obicei păstrat și la efurile luate din Portugalia.

    19
    • ai vorbit cand trebuia sa te abtii. Nu faci distinctia dintre intretinerea unui echipament operational vs conservarea unui echipament scos din exploatare si stocat.
      Uite realitatea:
      – Mig 29 – fiecare celula a fost oprita de la zbor cand a a ajuns la prima revizie generala, Nu se putea face revizia in Ro, trebuiau angajati baietii de la fabrica Mig, care pe langa jupuiala clasica, au facut asa treaba buna cu ale bulgarilor sunt praf (cel cazut in MN e suspect de defectiune tehnica) iar ale slovacilor au fost date de pomana ca oricum aveau mereu defecte „suspecte” pana cand le-au luat ucrainienii si au vazut ca nu erau simple intamplari. Deci, decizia de a nu ne mai incurca cu rusii a fost corecta.
      – Mig 23 – Era un avion slab si scump, problema a fost aceeasi, pentru revizii trebuia trimis ori la rusi ori la bulgari, doar ca bulgarii renuntasera la Mig 23 si aveau doar capacitate teoretica de revizie, piesele de schimb veneau tot de la rusi. Deci in definitiv aceeasi problema cu Mig 29.
      – Mig 21 – exista licenta pentru reparatii capitale, au gasit si surse de piese prin India. A fost un exemplu de competenta si ingeniozitate tehnica. In ciuda folclorului, marea majoritate a accidentelor au fost fie din cauza erorilor de pilotaj (slaba instruire, folosire aparat in conditii neadecvate) fie cauzuri fortuite (gen aspirare de pasari).
      – F16 se vor intretine de catre ai nostrii in acelasi loc, deci unde e problema?
      PS. Daca te simti „indian de la MN”, e bine sa ramai in pielea ta, nu mai generaliza.

      112
    • Majoritari pe aici (mostenitori) suntem daco-romani. Apoi suntem vlahi(macedo-romani, minoritate fara statut 🙁 ) si restul de minoritati.

      8
      • ???
        Asta poate sa fie adevarat numai daca nu ti sa
        strecorat vre un tigan in familie, ca atunci ai si
        apropiere indiana la sigur. Dar cine stie?
        Asa tot sa intamplat si cand romanii au intalnit
        dacii si probabil, hunii , turcii, etc…?

        5
  2. Sa înțelegem că F-16 trimise Ucrainei vor face ravagii prin armata rusă? Pare totul, simplu.

    7
    • Vom vedea ce se va intampla. Vor fi multe surprize. Putintica rabdare.

      11
    • Problema ucrainenilor sunt piloții
      Una este să ridici aparatul de la sol , să zbori cu el , să faci eventual cîteva figuri acrobatice .
      Cu totul altceva este SĂ ÎNVEȚI SĂ LUPȚI cu el – și asta cere timp și antrenamente .
      Cînd îți iei o sculă .nouă , îți ia ceva timp să afli CE poate face și CUM trebuie să lucrezi cu ea .

      2
    • ?? da ..ca Leo si chalenger ??. sa fim seriosi .nici iaraelul nu are sau avut F16/15 100% echipat si armat ca aparatele USAF ..si rusi peocedeaza la fel ..nimic nou aici .doar ca .ma indoiesc de corectitudinea articolu.lui SU30 este superior lui F16 indiferent de blok ? dar hai cu sclava ucraina putina probaganda si publicitate la un fier vechi nu strica

      2
  3. Salată indiană.

    Discutam cu un slujbaș al lui Dassault plimbat deseori prin India care mi-a povestit multe chestii.
    Te crucești !
    Ce am reținut bine este noțiunea de „timp indian”. După calculele lui, este de aproximativ 8 ori mai lung decât timpul „normal”.

    27
    • daca se raporta la timpul lui ca francez, pentru a obtine valoarea in timp universal trebuie sa mai facem X2 🙂

      14
      • Nu la Dassault.
        Sunt renumiți pentru respectul termenului de livrare și a… prețului stabilit ! Oh, oui !

        5
        • ai prins aluzia, nu ma refeream la o companie anume 🙂
          Legat de indieni, nu multiplicarea timpului este problema ci faptul ca intre timpul declarat/asumat si cel realizat pot fi diferente de cateva ori. Se minte la greu.

          4
    • O persoană , care a lucrat destul de mult timp în india , mi-a spus – cu titlu anegdotic – că în comparație cu indienii , ardelenii noștrii sunt „spirt” , campioni la viteză .

      2
  4. Mig 29 care folosesc bombe Spice israeliene, merge
    si asta intre altele.
    India este unul din cei mai mari de importatori de
    armament din lume si Israel le vinde intre 5-7%
    anual si este al treilea furnizor. Multe joined ventures
    cu ei inclusiv o mare serie de arme usoare de la IWI
    sont produse acolo.
    Rusii sunt furnizorul lor principal de armament dar
    probabil din cauza razboiului din Ukraina vanzarile
    au sa incetineze.
    Americanii sunt al doilea furnizor si prevad ca au sa
    prinda primul loc.

    4
  5. Si de asta F15 nu a pierdut niciodata o lupta aeriana.

    15
  6. cum dom’le, i-au facut pakistanezii pe indieni cu radarele alea vechi de pe F-16 A/B? pai nu e Suhoiul miezul, minunantul, incomparabilul avion rusesc care face flick flack si prajeste radarele din Dobrogea numai daca se incrunta un pic?

    50
    • Eu nu stiu ce F 16 au ridicat pakistanezii, poate erau Block 50/52, cert este ca Su 30MKI n-a putut iesei la lupta.

      16
      • Parca erau discutii ca era vorba de copia lor de F-16 si comentarii a unor americani pe forumuri de discutie ca asa se intampla cand dai avioane americane unora…Ce se stie exact?

        1
      • Călugărul Sofronie

        Erau variantele de export. Că dacă erau alea bune, pe care Mama Rusie le păstrează pentru ea, „ARRRRDEAU!!!!” imediat F-16 din cer… Știți voi placa cu T-72/80 etc.

        14
      • Dupa cum eu banuiesc, americanii au vandut Pakistanului
        f16 numai ca sa inchida gura, adica minimal. Ca dovada
        nici la prinderea lui Bin Laden la ei, americanii nu le au
        zis o vorba. Exista o mare neincredere intre ei cu toate
        ca americanii controleaza oarecum bombele lor
        atomice.

        1
    • Pakistan e o problema politica complicata. Eu
      cred ca cu toate c am scris inainte ca ei au primit
      minimum f16 de la americani, am gresit.
      Supun ca americanii le au dat si mai sofisticate din
      frica concurentei cu chinezii care le au dat Cheng Du 10. Acela e copie clandestina al prototipului israelian
      Lavi. La noi se neaga asta….politica sau prostie
      https://en.wikipedia.org/wiki/Chengdu_J-10

      6
      • Ba chiar existau acuzatii ca Israelienii au vandut proiectul (Lavi)…

        Insa eu ma refeream exact la aceasta copie de F-16 (cred ca similaritatile fuzelajului sunt vizibile cu ochiul liber) https://en.wikipedia.org/wiki/CAC/PAC_JF-17_Thunder

        Zice-se ca amprenta radar e mai mica datorita prizelor laterale de aer. Acest model de avion era in discutie si de care se plangeau comentatorii americani…

        „The Pakistani designation „JF-17” stands for „Joint Fighter-17”, with the „-17″ denoting that, in the PAF’s vision, it is the successor to the F-16.”

        Initial s-a zis ca acest avion a obtinut victoria, ulterior a fost mentionat F-16 pentru a nu infuria americanii… astea erau discutiile.

        Cand tu ai in curte un F-16 si dezvolti un fighter in colaborare cu China, care fighter cam aduce cu F-16, oare care avion a fost folosit ca „inspiratie”? De aici si fraza mea „copia lor de F-16”.

        1
        • Daca exista colaborare, a fost din simplul motiv
          ca au vrut sa scoata o parte din banii investiti
          la Lavi dar n au chibzuit ca acest lucru avanseaza
          tehnologia chineza in asa fel ca americanii s au
          zburlit.
          Chiar asa prostii aia au dezvoltat echipamente care
          au facut mare progres la avionica si la echipamente
          care sunt puse in momentul de fata si la f16I dar si
          partial la cele americane ca pentru prostii trebuie sa
          si platesti cuiva…..?
          Cu toate astea sunt sigur ca nu prea toate au curs la chinezi
          si a ramas ceva numai la noi.

          2
        • BTW , in acel timp nu aveam F16, asa ca fuzelajul
          asemanator era o coincidenta .
          Uite l pe Lavi

          https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Lavi

          2
          • Cu toate ca primul Lavi a iesit in 1986, si primul f16
            l am primit in 1980 , planurile doresc mai molt timp,
            asa ca nu coreleaza cu acele f16. In afara de asta Lavi
            e mult mai usor si daca americanii ne ar fi ajutat,
            ar fi iesit o bonboana ?

            3
  7. Avem bășcălia până în fundul ADN-ului. Pe vremea lui odiosu și sinistra râdeam de armata Albaniei că are un singur tanc și că submarinul lor e cu vâsle. Am ajuns să avem noi un submarin cu vâsle, dar nu observăm și facem bășcălie în continuare, mamă ce m-am mai distrat….

    Să luăm peste picior armata Indiei e un pic patetic.

    Din ce îmi aduc eu aminte, hâra din 2019 India-Pakistan a fost o măiestrie a artei militare și a diplomației.
    Cronologie
    1. Niște zurbagii paki ucid în Kasmirul indian 40 de polițiști.
    2. Indienii trimit RAFALE să bombardeze câmpul de instrucție al radicalilor paki și neutralizează 35.
    3. Ca să nu înceapă să se zdrăngăne nukes, indienii momesc cu Su 30 pe lângă graniță și pierd un Mig21 în teritoriul Pakistanului.
    4. Pilotul este predat viu și nevătămat Indiei, unde este primit ca un erou.
    Realizări
    India a arătat bățul Pakistanului și a explicat că nu va tolera terorismul și hărțuirile, au probat tactici de luptă în timp și spațiu real, cu inamic real. Diplomatic, au reușit cu acel Mig21 să nu le șifoneze blazonul Pakistanezilor, ba chiar le-a creat o aură de învingători. Aceștia, la rândul lor, și-au arătat fața civilizată și au dat pilotul înapoi. F16 a confirmat că merge la caft fără să se codească și face treabă bună.
    Eu văd aici o situație win-win.
    Am mai zis aici și au zis-o și alții care se pricep, cu tactici măiastre poți suplini niște handicapuri ale armamentului sau situații dezavantajoase. Un Rafale la înaintare cu 4 wingman Su30 poate fi o celula redutabilă, orice unealtă e proastă când meseriașul e ageamiu.

    18
  8. In Ukraina, F 16 ar avea de facut fata nu doar aviatiei ruse, ci concomitent si apararii AA rusesti. Asa ca, meciul va fi mult mai interesant. Si totul pe fondul necesitatii asigurarii logistice serioase, a pregatirii pilotilor si nu in ultimul rand, a razboiului nevazut al informatiilor si al atacurilor aeriene rusesti asupra infrastructurii de aviatie a Ukrainei. Dar asta nu inseamna ca o provocare imensa trebuie sa te demoralizeze si sa te faca sa cedezi. Dimpotriva

    4
  9. MIrage 2000 escortat de MiG 21, in timp ce Su 30MKK n-a momit pe nimeni, a incercat sa iasa la lupta, a fost luat in colimator de F 16 cu AMRAAM la bord si s-a dus invartindu-se. Suhoiurile indiene au facut manevre evazive la mare viteza incercand sa scape de radarul F 16 care le luase in colimator si avea racheta fixata pe ele. Asta iti pare tie momeala?! Diplomatie?!
    Misto, pai fac misto pt ca este cazul sa fac, nimeni nu compara Ro Cu India. Intrebarea este cum compara indienii Su 30 MKK cu MiG 29 si ajung la concluzia ca Suhoiul este mai performant.
    Pai normal ca este mai performant, asa a fost proiectat sa fie…

    34
  10. „21 de MiG 29, avioane pe care rusii le-ar fi asamblat din piese avute pe stoc”. din cate-mi amintesc era vorba de componente din depozite strategice, stocate inca de pe vremea URSS. Din perioada aia puteau fi doar aiframe-urile 9.12 (sovietic) cu motoare „fumigene” RD-33 fara upgrade si radar slab sau 9.13 cu rezervor in „cocoasa”, EW si IRST mai bun. Ambele versiuni sunt bune de dus la muzeu, indienii avand acum versiuni 9.12 sau 9.13 cu upgrade atat la motorare, avionica si pachet de armament (inclusiv integrare de R 77 pentru BVR). Deci cel mai probabil, aceste kit-uri scose de la naftalina nu faceau 2 bani, deoarece piesele trebuiau oricum luate la mana sa li se schimbe toata partea de conducte, garnituri, sa treaca prin upgrade si sa se grefeze o cu totul alta avionica. Asta ca sa nu mai spun ca rusii scapau de niste gunoaie pe care oricum nu aveau unde sa le mai foloseasca, ei avand acum o flota mult mai noua.
    Deci toata afacerea in sine parea o suveica din care sigur cineva iesea prajit (din nou).

    Asa ca indienii continua pe drumul Tejas MK1A/MK2 si vor sa suplimenteze comanda
    https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/indian-air-force-chief-announces-plans-to-buy-around-100-more-indigenous-lca-mark-1a-fighter-jets/articleshow/103711549.cms
    Mk1A au avut de curand un test reusit BVR folosind racheta indigenta de raza lunga Astra si noul AESA https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/lca-tejas-successfully-test-fires-astra-beyond-visual-range-missile/articleshow/102987661.cms
    Fata de MK1, MK1A are 40 de imbunatatiri substantiale printre care ca noutati radar AESA , sistem de razboi electronic, combat system digitalizat, capabilitati BVR prin integrarea Astra MK1 si ASRAAM. Toate sunt dezvoltate in house cu sprijin subtil occidental/evreu. Productia de MK1A va incepe in feb. 2024
    Inginerii deja lucreaza la Mk2, care va primi motorul american GE-414 (produs local), mai puternic fata de GE-404 actual. Din cateva mockp-uri se vede un Tejas Mk2 mai mare si care aduce mult a Gripen. GE-414 se va produce local.
    https://www.hindustantimes.com/india-news/indian-ada-to-roll-tejas-mark-ii-prototype-with-f-414-engine-by-2024-end-101687323218990.html
    Dupa mine, in acest moment indienii fac trecerea de la tara consumatoare de tehnica ieftina (ruseasca) la productia de tehnica performanta si dupa cum vedeti misca.
    Nu-i subestimati.

    14
    • Exact asta vroiam sa-l intreb pe George (un comentariu mai sus) ca oricum intelegem din articolul lui ca indienii aveau oricum habar de „complementarism”, de ce tineau sa inlocuiasca MIG-ul cu Tejas-ul lor? – vroiam o trecere in revista a capabilitatilor, un update, ca se stia deja si de noul motor de la americani (nu si ca va fi produs local, interesant). MK2-ul, un avion de urmarit.

  11. Indienii au o solida traditie in a avea ghiveciul perfect in dotare. Si onorabila, dar in cazul lor, stupida pretentie de a integra produsele lor in dotarea curenta. Daca te uiti la dotare, te iei cu mainile de cap, cred ca niciun occidental sanatos la cap nu ar vrea sa lucreze in serviciile de logistica indiene. Desigur, decizii politice, dar…acuma, ca hindusii mai sunt si genetic sau social incompetenti, e factor ajutator. Na, e ca si cum ai avea patru cauciucuri de cinci feluri la masina, si pui un sofer prost sa se dea pe autostrada. A, hindusii conduc absolut stupid, nu am alt termen. Iar nenea soferul clar ca nu se prinde ca de vina e cele cinci feluri de cauciucuri, o sa spuna ca motorul e prajit, sau orice altceva. Ghiveciul lor nu e mirare, e stare naturala.

    7
  12. E ușor sa radem de indieni , e și just pana la urma , dar situația politica din India este una foarte complicata , India este o țara mare , împărțită pe regiuni controlate de lideri politici care au greutate mare – fiecare lider politic poate fi corupt din exterior pentru a împinge la vârf o decizie sau alta …
    India a avut relații strânse cu Rusia și a considerat Rusia țara prietena mai ales pentru ca in momentele conflictelor cu Pakistan , Rusia le-a fost alături , SUA a încercat sa fie doar arbitru …
    Dar, bineînțeles , timpul trece , vremurile se schimba și mai nou , indienii ar cam fi dispuși sa înceapă o relație mai calda cu SUA …
    Indienii nu vor fi niciodată proamericani , sau cel puțin in prezent nu se întrevede un astfel de moment , dar cu Rusia slăbind și China presand , India la nivel înalt înțelege ca are interese convergente doar cu SUA in viitorul apropiat , dar nu se vor rupe de relația cu Rusia …

    7
  13. Ce dracu facem noi cu inca două C130 ? De ce le-am acceptat, doar pentru că sunt ‘gratis’? Unde facem noi airlifturi? Avem o armata expediționară? Unde ne pregătim să ne proiectăm ‘forța’? Nu se găsește nimeni sa le spună aliaților ‘Thanks, but no!’, mai bine dati-ne niste howitzere sau niște Apache!

    3
  14. @La Reyna

    Niciodata nu sunt prea multe avioane ! mai ales cand esti o tara corupta precum Romania, o armata cu peste ​1000 de ​generali, chestori sau contraamirali.

    O tara in care sportul general e sifonarea banului public iar o proportie ingrijorator de mare a politicienilor de rang inalt sunt angrenati in dosare penale sau scandaluri politice.

    ==================================

    Si acum sa revenim la cele 2 avioane de transport donate de SUA:

    Pe scurt, is binevenite si la mai multe!

    Suprafata tarii relativ mare, Arcul Carpatic plus lipsa unei infrastructuri dezvoltate rutiere cat si feroviare ne arata ca, in caz de nevoie, aceste avioane sunt esentiale in a transporta chestii intr un timp scurt !

    Sa inteleg ca doar daca esti o forta expeditionara ai nevoie de avioane de transport ?

    Transportul pe plan local cum il faci ?

    Daca esti angrenat intr un razboi, ce crezi ca va fi distrus in primele saptamani ?

    Iti spun eu, acele putine linii de cale ferata ( neschimbate de pe timpul lui Ceasca deci arhicunoscute de toti, mai ales de rusi) vor fi distruse / deteriorate.

    Cum trimiti munitie, provizii, trupe, vehicule la nevoie intr un timp scurt in Vest in Est si din Sud in Nord ?

    =========================================

    Ai primit un raspuns mult prea elaborat la aberatia scrisa de tine.

    PS. SUA poate sa ne doneze si 100 de Apache uri ca nu stim ce sa facem cu ele.

    Prima oara ar trebui sa antrenam piloti, tehnicieni, sa facem stoc de echipamente, sa ne asiguram ca avem instrastructura, depozitarea necesara pentru utilizarea acestor elicoptere de atac !

    Exercitiu de imaginatie:

    Prin absurd, sa ne imaginam ca SUA ne trimitea 30 de bucati AH-64 versiunea D. Ce facem cu ele, stie cineva din Ro Army sa le piloteze, sa le faca mentenanta ? tehnicieni avem ? unde le tinem, in aer liber cu prelata pe ele ?

    ==================================

    Asadar, comentariul tau e o aberatie, cap-coada.

    Am primit C130 pentru ca stim deja de cativa ani buni sa le operam, de aia !

    14
    • Aberezi cu aroganța tipică a celor care „îs”.
      Primele distruse într-un război cu rușii vor fi aerodromurile iar C-urile care au apucat sa se ridice vor fi doborâte ca muștele.
      Singura utilitate a lor este sa faci transporturi de trupe in Africa sau intr-un nou Afganistan sau pentru mai știu eu ce expeditie NATO. Nu sunt bune pentru o bătaie cu rușii in aria noastră.

      3
      • Am vazut cu totii ce pot rusii sa distruga malluri si blocuri.

        Sunt extrem de valoroase sa aduci echipament si bunuri din Grecia sau Italia in Romania. Asa ti in picioare lantul de aprovizionare. Lanturile de aprovizionare sunt si la nivel strategic.
        Are himars sau patriot nevoie de rachete ? Trimiti avionul sa preia rachetele in Grecia unde vin navele americane.

        9
        • Ce simplu… te duci la mall sa îți faci aprovizionarea.

          1
          • Bai peanut brain flota de transportoare o sa lucreze non stop pe timp de razboi in spatele frontului. E una dintre cele mai valoroase asset-uri pe care le poti avea.

            Ea nu inseamna doar mobilitate aeriana si aidrops inseamna durata mai scurta de aprovizionare. Nu o folosesti doar direct la efortul de razboi aruncand parasutisti o folosesti indirect sa tina depozitele pline.
            Apoi de la depozite duci cu elicopter sau camion spre front. Plus transport de trupe de pe un teatru pe altul, plus medevac etc.

            Mai si semnalizezi si ii acuzi pe altii mai sus de aroganta cand tu esti facut gramada. Numai baliverne arunci p’aici.

            21
            • Robi ,
              Poate imi arati si mie utilizarea aviatiei de transport in Ucraina .
              Ca inafara de elicoptere , departe de zona frontului sau in misiuni aproape sinucigase catre Mariupol nu am vazut .
              Misiuni de lupta hit-and-run , da , am vazut .

              Ma gandeam eu ca nu o sa pierzi ocazia sa slobozi o duma .
              Daca o sa te uiti pe net o sa vezi ca pe cale aeriana munitiile etc pentru Ucraina sosesc pe doua aeroporturi din Romania si pe altele din Polonia , nu mai stau sa le mai caut . Iar de acolo pe cale terestra .

              2
              • „Daca o sa te uiti pe net o sa vezi ca pe cale aeriana munitiile etc pentru Ucraina sosesc pe doua aeroporturi din Romania si pe altele din Polonia , nu mai stau sa le mai caut . Iar de acolo pe cale terestra .”

                Tu esti la ora in care iti bati singur contrazicerile de gica contra ?
                Te-ai ramolit de tot, nici nu mai gandesti ce scri.
                Deci sosesc in romania si polonia pe calea aerului. Interesant.

                6
      • pai in razboi cu rusii de astea o sa avem nevoie ca o sa fie cam la 1000 de km de noi la cum merge treaba prin vecini

        4
      • In doi ani nu au reușit să facă primele distrugeri de aerodromuri in Ucraina.

        1
    • Sau poate ca vor fi pensionate B-urile.

  15. Ro s-a remarcat în cadrul NATO, peintre altele, prin serviciile de transport militar. Am citit acum vreun an-doi ceva de genul ăsta. Cu cele 2 avioane, sună ca și cum s-ar potența o capacitate care chiar funcționează.

    10

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *