IndoDefence 2018: Damen prezinta fregata „Omega” de 6000 de tone

Lungime: 144 metri
Latime: 18,8 metri
Deplasament: 6100 tone
Viteza maxima: 29 noduri
Raza: 5000 mile nautice la 18 noduri
Anduranta: 30 de zile pe mare
Stabilizare: Rudder roll (similar cu LCF / De Zeven Provinciën-class – pe a carei chila se si bazeaza designul conceptului)
Echipaj: 122 (pana la to 160)
Spatiu pentru 3 RHIB-uri de 12 metri
Hangar: spatiu pentru doua elicoptere medii sau/si UAV.

Propulsie sistem hibrid constituit din 4 motoare diesel (doua pot fi folosite pentru viteza economica, patru pentru sprint) plus 2 motoare electrice. Cele diesel sunt separate inainte si la pupa pentru supravietuire. Generarea puterii la bordul navei ia in considerare si sisteme viitoare de armament precum DEW (Directed Energy Weapons).

Doua Multi Mission Bays incapatoare, una la pupa sub helipad (2 containere de 20 de picioare) si cealalta la mijloc (4 containere de 20 de picioare; ampalsament similar cu Type 26 si FTI/Belharra). La acestea se mai adauga si un spatiu extra deasupra celei din mijloc, in spatele puntii de comanda, unde sunt amplasate si rachetele antinava, pentru inca 2 containere.

Radare in sistem Thales S/X: sistem SeaMaster 400 fixed panel S-band radar si APAR Block II X-band multi-function radar, amandoua folosind tehnologie Gallium Nitride. S-band este pentru amenintari cu drone aeriene si de suprafata, precision-guided munitions sau submarine-fired pop-up missiles, atacand de obicei la altitudine joasa – sea skimming sau unghiuri de atac de elevatie mare – high diving. APAR Blk2 e folosit impotriva atacurilor de saturatie in scenariile de amenintari maxime suportand mai multe angajari simultane AAW si ASuW cu ghidare activa si semi-activa folosind ICWI (Interrupted Continuous Wave Illumination). Thales SeaMaster 400 ofera o raza de 450 km in timp ce APAR Block 2 poate inlocui iluminatorii pentru a ghida direct rachete de tip ESSM si SM-2.

Fregata Omega poate oferi de asemenea alte configuratii de radar, cum ar fi Thales NS200 rotativ.

Armament si alti senzori. Desi depinde de cerintele clientului, modelul prezentat la IndoDefence arata ca Omega este dotata cu un tun Leonardo de 127 mm, un tun secundar de 76 mm tot de Leonardo deasupra hangarului dublu (da, ati citit bine), CIWS Millenium de 30 mm la prova, doua statii telecomandate Leonardo Hitrole, 8 rachete antinava Kongsberg NSM, 4 lansatoare decoy MASS, sonar Thales Kingklip fixat in chila si sonar tractat Captas-4 de adancime variabila, 4 antene satelit si 2 sisteme de senzori Thales Mirador EO.

Pentru aparare antiaeriana modelul prezinta 24 de celule VLS (cel mai probabil MICA NG pentru Indonezia sau ESSM Block 2 pentru Olanda si Belgia).

Navy Recognition prezenta la eveniment i-a luat un interviu lui Bob De Smedt, unul din arhitectii navali ai proiectului Omega, acesta explicand ca modelul la scara expus este reprezentativ pentru un concept timpuriu care sa inlocuiasca Fregatele M ale Olandei si Belgiei. (n.r. – si noi am prezentant aici un alt concept de vreo 4000 de tone: https://www.rumaniamilitary.ro/noi-luam-sigma-si-ei-formidable-in-varianta-olandeza). Totusi, motivul pentru care Damen a prezentat clasa Omega la IndoDefence (si nu la Euronaval in urma cu 2 saptamani) este ca Indonezia chiar are nevoie serioasa de o noua clasa de fregate (programul FFI – Future Frigate Indonesia).

ΩΣ

Omega va fi noua familie de produse Damen, alaturi de celebra Sigma, diferenta majora  fiind ca nu va fi nici o „standard Omega lines”, ceea ce inseamna ca produsele vor fi costumizate complet in functie de cerintele clientului.

Interesant e si faptul ca din acest motiv, designul unei posibile clase Omega pentru Marina Indoneziana e posibil sa arate diferit prin comparatie cu cele 4 surori ce vor inlocui Fregatele M olandeze/belgiene…daca nu cumva Indonezia doreste sa se alature echipei „BeNe” (fara „-Luxului”).

Sursa: Navy Recognition via Aldocan (multumim)

_______________

RoMil (de fapt, io Razvan cel chitzibush): Dar noi? Ne lipim (e putin spus) si de doua(?) impreuna cu ei sau o tinem cu „modernizarea” Familiei Regale Type 22? Nu dati cu pietre, ca doar nu voi incurca anuntul peste doua zile, 15 noiembrie!..oare?…de ce o fi anuntat mai deunazi ministrul Fifor ca are in plan trei…mai bine tac!

Ah – nu tac, sa nu uit de Damen Shipyards…Mangalia! Anuntul despre CEMEX „Go Innovation” (Galatiul stie despre ce vorbesc):

https://www.damen.com/en/news/2018/11/damen_holds_keel_laying_ceremony_for_cemex_go_innovation_at_damen_shipyards_mangalia

 

Share

 

23 de comentarii:

  1. Ce greu trece timpul asta! Hai cu 15 noiembrie! 🙂

    O frumusete, fregata asta! Dar as prefera macar 40 de celule verticale. 24 mi se par cam putine pentru 6100 t. Macar cat are Den Zeven Proviencien. Nu stii ce SM-6, ASROC RUM -139, SM-2, LRASM are de gand Statul Major al Fortelor Navale sa puna pe viitoarele trei fregate RoNavy. 🙂

    PS: Radarul ala, N200 (Thales), oferit de Damen pentru SIGMA romanesti este fabulos pentru o corveta (raza de 400 km, in Marea Neagra este excelent)

  2. Razvan, la o privire mai atenta la poza din articol as zice ca tunul secundar e amplasat spre pupa, deasupra hangarului, Millenium-ul in fata comandei. Oricum ar fi, mi se pare un pic ciudat sa pui un tun pe hangar, turela aia sigur are nist e componente si sub punte, oare nu incurca accessul in hangar. Oricum, probabil putini vor opta pentru un tun secundar, mult mai util cred ca ar fi un RAM acolo (cam asa cum propune Damen la noi).

    Legat de nota de final, si daca ar fi sa il credem pe Fifor, ar da foarte bine 3 noi Omega langa 4 Sigma, cele 2 T22 si cele 3 A26. Cumva ma indoiesc ca ne-am permite asa ceva totusi, pare cam overkill, poate mai utile ar fi niste VPR-uri sau Fast Attack Boats cum le zice lumea acum. Pana atunci, sa vedem ce nu aduce ziua de joi.

    • Corectez, ramasesem cu Mircea in minte ?
      Pot sa puna pe cel de 76 mm probabil „intre hangare”.
      Despre Fast Attack Boats/Combatants Sigma am amintit si in articolul care e in legatura din text cu privire la inlocuitoarele de 4000 de tone ale M Frigates.

      • Ai dreptate cu hangarul, nu realizasem ca poate acomoda doua elicoptere (am reicitit acum si am vazut).

        Cat despre FAB-uri, stiu ca ai mai scris (de comentez comentez mai rar, dar de citit citesc cam tot) si iti dau dreptate. Ar fi chiar hilar sa ajungem o flota cu structura celei pe care o mentionam mai sus si sa nu avem macar o nava rapida purtatoare de rachete (pe cele e purtatoare de Styx-uri nu le mai pun la socoteala).

    • Tunul de 76mm de pe hangar nu penetreaza puntea, e ceva in genul italianului Draco 76mm.
      E drept ca acolo vad tot un RAM, in loc de tun.
      In dreptul castelului pupa, in borduri, in sponson (in stilul lui C-90 Sword) as vedea 2 teleoperabile cal.27-35mm.
      Multimission Bay din zona centrala este mai mult decat interesanta. Poti sa instalezi in ea VLS-uri suplimentare, in cazul cand vrei sa operezi intr-o zona cu amenintare aeriana/rachete foarte mare.

      • Eroule …usor cu flexu ca intri peste aia in cantina…???⚓️???
        PS …sper ca vb de case mai mari gen BeNe….ca la noi de iau numai un MK41 pe Sigma ma crucesc….si donez si la catedrala neamului…?⛪️??

        • N-ai fost atent. Multimission Bay din zona centrala se afla sub puntea cu rachetele antinava. Le instalezi pe puntea de dedesubt si le scoti prin puntea unde sunt rachetele antinava, in zona unde se vad acum containerele. Cam ca la Iver Huitfeldt dar instalate cu o punte mai jos.

  3. Asta e viitoarea noastra fregata. Dar pe termen lung, odata cu F-35-urile.

  4. Faina ! Eu inca sper ca or sa castige cei de la Damen . Sunt pe val cu noutatiile , au avant pionieresc deci se pot face chestii deosebite

  5. Pentru cele 3 fregate „noi” o idee de unde vor veni??? (daca se va face)? Ma gandesc ca cine ne va face cele 4 corvete va merge si pentru cele 3 fregate ? nu ?

    • aia va fi alta licitatie, cand se vor hotara pe carnetul de sarcini si vor avea si banii, probabil peste ani buni… cum am putea sa stim de unde vor veni daca nu se stie nimic decat o declaratie de intentie a ministrului intr-un interviu?!

    • Pai nimeni n-are de unde sa stie chestia asta. Declaratia lui Fifor ne arata doar ca Ministerul Apararii / Fortele Navale au intentia de a achizitiona trei noi fregate in viitor. Mai multe detalii nu s-au dat.
      Din ce s-a declarat pana acum, rezulta ca dupa ce programul corvetelor e finalizat demareaza cel cu submarinele, sau cel putin asa se doreste.
      Fregatele probabil dupa submarine sau in cel mai bun caz, constructia primei fregate ar putea incepe inainte ca ultimul submarin sa fie finalizat.
      Deocamdata e la nivel de intentie, nimic nu e batut in cuie, putem avea surprize atat bune cat si proaste.
      Oricum sunt programe pe termen lung, daca e sa se realizeze, vom avea cele 4 corvete, 3 submarine si 3 fregate noi in 15-20 de ani. Constructia celor patru corvete se va intinde pe sapte ani.
      Nu cred ca vom avea putinta sa intercalam programele, adica sa inceapa constructia primului submarin inainte de finalizarea corvetelor.

  6. Interesant, la „coin ceremony/keel laying” au pus si monede romanesti; in link-ul dat aia din dreapta e cu regele Mihai I.

    Macheta arata foarte bine insa pana la un produs finit mai este iar pana ajungem noi sa licitam fregate noi trebuie sa finalizam licitatia pentru corvete…

    Modularitatea in zona centrala intre cele doua castele permite tot felul de echipari, VLS (LRASM) si alte ghidusii; nu mai trebuie mutate cabinele si toaletele marinarilor ?.

    Pe hangar se potriveste mai bine un RAM.

  7. Asta da sculă!!! Om trăi s-o vedem (să le vedem) cu tricolorul la pupa?? Pfff ce minunăție nu mă mai satur să mă uit la ea. Salvez poza macar s-o pun pe desktop nu râdeți.

  8. Un gest cu stil folosirea monedei de 100 LEI. Jos palaria, Damen!

    Btw, Nicolae, am uitat sa mentionez ca in Golful Valparaiso am vazut si un floating dry doc care semana cu „Modular Floating Drydock” pe care Damen il va face si la Mangalia. Avea un Liner imens in reparatie, dar era cam departe de mine si nu merita facuta o poza…

  9. Meh… Alta nava sub-inarmata de la Damen. Doar 24 de VLS la 6000 tone, cand normal ar fi 48+. Si doar 8 NSM, cand ar putea duce usor 24 de JSM (cu ghidare duala).

    • Astea sunt nave pacifiste doar nu vrei sa sperii ursul. De aia le fac modulare să pună clientul după aia tot ce-i poftește inima că are loc.

  10. Wow! Ienterprise nu alta. D/astea o sa avem si noi ?…. la anu si la….
    🙁 Tare sper, ca totusi sa avem si noi o dotare mai a catarii OTAN.
    Om vedea care pdsrpliticul o sa faca KO si treaba asta… sper saa nuu…
    🙁

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *