L-39 NG pentru Vietnam


Compania ceha de armament Omnipol a anuntat de curand incheierea unui contract pentru furnizarea catre Vietnam a 12 aeronave de antrenament si lupta Aero Vodochody L-39NG, cu tot cu un pachet de instruire si logistica. Livrarile sunt asteptate pentru 2023 si 2024.

L-39NG – lista de functionalitati

Valoarea contractului, care este neoficial estimată la câteva miliarde de coroane cehesti, nu este deocamdata cunoscuta, insa un L-39NG este estimat la aproximativ 10-12 milioane de euro, in functie de echipare.

Aeronavele vor inlocui vechile L-39C in inventarul vietnamez si vor asigura trecerea catre Su-30MK2, alaturi de 12 aparate YAK-130 deja comandate.


Pana acum, Aero Vodochody a anuntat vanzarea de 44 L-39NG (inclusiv optiuni si upgrade-uri). Primele 4 au fost comandate in 2018 de Senegal. Tot in 2018, 12 L-39NG noi si 6 modernizate L-39CW (NG) au fost comandate de catre american RSW Aviation. Alte 10 (cu optiune pentru 6) au fost comandate de catre portughezii de la SkyTech. Nu se stie in ce masura aceste contracte se vor concretiza. Fortele aeriene cehe au comandat deocamdata 4 aparate L-39NG cu alte doua in optiune.

 

 

L39 NG in evaluare de catre unguri:

L-39NG si-a incheiat zborurile de test la inceputul lui 2020. Aeronava poate atinge o viteza maxima de 780km/h, are o autonomie de 4 ore si jumatate, o sarcina utila de 1,2 tone o distanta de zbor de 2600km si un plafon maxim de zbor de 11,6km.

Date tehnice L-39NG

Mai trebuie mentionat ca in data de 11 martie ministerul Kazah al apararii a anuntat receptia primului lot de L-39 modernizate in Cehia. Nu se stie cate aeronave sunt prevazute in contractul de modernizare, Kazahstan detinand in jur de 17 L-39 active.

Aero Vodochody au instalat avionica digitala noua, noi sisteme de catapultare, mijloace de comunicare si de control al misiunii.

L-39 renovat pentru Kazahstan

Recent, cehii de la AVA au renovat si 7 aeronave L-39C apartinand Uzbekistanului.

 

Marius Zgureanu



Surse:

Altair.com.pl/news/view?news_id=32775

Air-cosmos.com/article/le-l-39-ng-simpose-au-vietnam-24239

Janes.com

http://www.aero.cz/en/aircraft/programs/l-39ng/

Altair.com.pl/news/view?news_id=33004

33 de comentarii:

  1. Motorul lui L-39 NG, Wiliams FJ44-4M este UN PIC mai slab la tractiune decat Viper-ul Mk 632-41M de pe IAR-99. Ce motor de preferinta turbofan va si daca va putea, pt ca banii vrb, inlocui Viper-ul Mk 632-41M de pe IAR-99 ramane de vazut, Macar sa fie un motor cu cel putin aceeas putere de tractiune, 17,79 kN.

    1
  2. Salut. Si noi cu Soimu nimic contracte?, suntem vai mama noastra.

    3
  3. Eu m-as gandi f serios daca sa nu deschid o discutie cu cehii pt coproductia de L-39. Adica noi sa cumparam L-39 de la ei pt. a inlocui IAR-99 iar ei sa ne asigure offset si acces la piata de mentenanta si modernizare pt. L-39 care inca are o baza de clienti mare. Poate chiar si cu polonezii pt. un barter elicoptere Sikorski fabricate in PL contra L-39 romano-cehesc. Iskra lor nu vad sa mai aibe vreun viitor si va trebui inlocuit ca e cam vechiut. L-as putea vedea ca avionul de antrenament est european
    Doar in zona noastra exista potential pt a inlocui/moderniza L-39 pt. Ucraina, Bulgaria, Slovacia, poate Ungaria, poate Polonia, samd. Un concurent cu sanse reale pt. M345.

    2
    • IAR-99, asa cum e, are inca viata pentru vreo 10-15 ani.
      L-39 nu mai e chiar asa nou, avantajul e ca e ieftin si modernizat. Noi parca aveam niste capacitati de revizie pentru L-39 la Aerostar…
      M-as uita cu atentie la M345 HEET in schimb… cauta clienti.

      10
      • M345 HEET este la fel de antic si dedemult ca si L-39 (un m211 reincalzit; inca in chinurile facerilor, la modul neoficial, si cu performante slabute – nu ca L39 o fi vreun „monstru”; dar inferior ca manevrabilitate iar-ului autohton).

        dar ceea ce as observa aici este ca piata pentru trainerele astea low-cost jet cu ceva capabilitati exista; este vorba de o multime de state care caseaza L39, Hawk-uri, Alpha-Jet-uri si M211; si unele vor sa pastreze capacitatea de a opera un avion cu reactie, nu trec la turboprop. Plus firmele private de peste ocean (gen Draken International)

        Deci potential exista si pentru o reproiectare de iar-99; reproiectare, fiindca altfel nu merge remotorizarea.

        1
    • @ Stelian – nu te mai gandi, IAR Craiova este doar un bazin electoral pe care se catara cativa din sindicalisti si niste sefi numiti sua cu propte in Guvern (indiferent de ce culoare).
      Apoi IAR 99 pentru RoAF mai au viata in ele 10-15 ani si motoare garla de la dezmembrarea IAR 93 deci mai bine inlocuiesc motorul decat sa integreze altul nou.
      Ii mai dam o spoiala cu avionica si comunicatii si mai tragem de ele da-l naibi!
      Mai departe oricum nu gandim si nici nu ne intereseaza ca cie care sunt pusi sa gandeasca vor fi la pensie repede repejor – Departamentul Armamante.
      Acum pe bune – o asociere cu Leonardo (Alenia Aermacchi) ar fi de dorit si daca am ajunge sa fabircam din kit-uri M 346 sau de ce nu M 345 ar fi bine venita, la fel L 39NG dar pentru asta iti trebuie mult mai multa pricepere si dorinta de negociere.
      Pentru Ro AF insa vad mai potrivita o varianta LIFT si asta deoarece la cat de putine avioane multirol avem o sa trebuiasca ca o parte din misiuni sa le putem face si cu trainer-ul.

      7
      • @mecanicu&marius zgureanu
        1) 10 ani nu inseamna mult pt. proiectele de achizitii asa cum invatam zi de zi din viata. Pai daca HIMARS si Patriot unde am cumparat cu banii pe masa si furnizori au fost furnizorii de casa ai Pentagonului cu produse din productia curenta si tot a durat vreo 3 ani de la semnare pana au intrat echipamentele pe poarta unitatii. 10 ani pt un proiect in care vreo 2 ani vbesti cu cehii/polonezii treaba la nivel de guverne, inca vreun an la nivel de comisii de specialisti ca sa te hotarasti exact ce se face la cine, unde trebuie reproiectari, customizari, samd. Inca 2-3 ani de zile pana pregatesti uzinele, pregatesti oamenii, samd. Pai daca totul merge brici vor fi avioanele alea gata de zbor in 10 ani. + ca IAR-99 nu-l retragi intr-o saptamana, faci o tranzitie de la un tip la altul, mai dureaza si aia vreo 2-3 ani. Deci 10-15 ani e o perioada OK ca sa nu gafai.
        2) Poate sa fie dar nu e musai sa fie Avioane SA.
        3) Poate sa fie si Leonardo. Ma tem ca-s cam scumpi. Daca pt. aparatele de prima linie nu putem face compromisuri cu bricolaje locale (fightere, MBT-uri, sisteme A-A cu raza medie, samd) pt aparatele de training si linia a 2-a cred ca putem face economii fabricand local si in colaborare cu vecinii estici. Trainere, TAB-uri, camioane, samd.
        Nu cred ca strict ca avion M-345 e mai performant decat L-39 sau IAR-99, din contra.
        Ce are M-345 in spate e creditul de care se bucura Leonardo. E tipul cu CV subtirel dar are parinti cu pile.
        L-39 e facut de saracanii din est dar are zeci de clienti si mii de aparate in spate. E tipul mai sarac dar cu CV beton.
        IAR-99 din pacate cum sa zic…nu-l recomanda nici familia nici CV-ul. Toate povestile cu IAR modernizat cu nush ce motor si radar sunt doar forma noastra de a refuza realitate.
        M-346 e alta poveste, din alta clasa de aparate. E bun avionul dar mie mi se pare cam scump si cam complicat sa sari din urmasul lui Yak-52 in M-346.
        4) Cehii inca sunt intr-o pozitie in care se poate negocia cu ei. E o fereastra de oportunitate care se inchide in cativa ani. In 7-8-10 ani chiar or sa inceapa sa fie inlocuite trainerele vechi si or sa aibe comenzi. Si atunci cred ca n-o sa mai fie ei interesati de negocieri. Remember the times cand faceam nasoale la F-16 noi ca e Gripenul nush cum si acum cautam F-16 SH? Sau cand noi o ardeam cu TR-2000 cand altii cumparau pe rupte Leo-2 SH? Acum umblam ca inecatii dupa tancuri SH dar nu se mai gasesc. Asa o sa facem si cu trainerele.
        5) Cehii si polonezii si chiar ucrainenii inca au cateva exemple de armament OK-ish la un pret decent si cred c-am putea avea cu ei colaborari interesante. Ma gandesc la L-39 sau la obuzierul DANA, polonezii au avioane de patrulare si elicoptere, ucrainenii au experienta cu ATGM-uri si artilerie reactiva. Ca sa faci in tara doar armament pt necesitati interne nu este sustenabil, trebuie sa te cuplezi cu altii ca sa ai acces la piete. Noi inca nu suntem in situatia sa tropaim cu americanii sau cu englezii, francezii sau chiar italienii. De la aia cumparam cu banul jos daca e cazul, pt ca de obicei pun ei conditiile. Dar am putea sa ne invartime de comenzi regionale cuplandu-ne cu vecinii.

        12
        • 1. Da
          2. Nu stiu cine ar mai putea… oricum, daca luam lot mic, nu o sa beneficiem d emare lucur.
          3. M-345 asa e prezentat, ca si concurent ieftin, pe nisa d ejos, capabil sa concureze si cu turbopropulsoare, sau pe acolo… Mie Pampa mi -sar fi parut ideal 🙂
          4. Pai noi am avut 32x L-39ZA din 1981, avionul fiind retras din dotare la mijlocul anilor 2000. Le-au rezolvat pe toate? Acu’ sa ne intoarcem iar la L-39?
          https://www.aviatiamagazin.com/aviatie-militara/legendarul-l-39-albatros-a-implinit-50-de-ani/
          https://adevarul.ro/locale/buzau/povestea-avionului-scoala-l39-devenit-monument-aviatiei-buzau-n-a-existat-aviatia-militara-epocii-moderne-avion-mai-elegant-1_5d3ed062892c0bb0c6f99646/index.html
          https://www.facebook.com/Baza-Aeriană-BobocŞcoala-de-Aplicaţie-pentru-Forţele-Aeriene-369612006482565/videos/l-39-za-albatros-a-devenit-simbolul-orașului-buzău-vineri-19-iulie-2019-am-dezve/480071185894529/

          5. De acord, e si parerea mea. Doar ca noi nu vrem nimic in afara de semnat pdf-uri.

          4
          • 4. nu e niciodata tarziu sa recunosti c-ai gresit. De fapt poate nici nu e gresala. In 2000 lucrurile erau intr-un fel, acum sunt altfel. Aici nu-s chestii de orgoliu ci de pragmatism. Au facut-o si altii mai smecheri care au refuzat prototipuri sau au scos din serviciu aparate si apoi le-au reintrodus. Nu mai departe acum cativa ani USAF au fost la un pas sa scoata A-10 la pensie si acum il modernizeaza de numa.
            Alegerea strict tehnica ar fi fost L-39. S-a ales IAR-99 si din motivul ca era romanesc si avea sens sa mentii fabrica de la Craiova. Fabrica din pacate a murit oricum.
            IAR-99 e mai placut de pilotat si mai capabil aerodinamic, L-39 e mai solicitant pt pilot dar la fel sunt si fighterele pt. care ii pregateste pe piloti. L-39 in schimb e mai fiabil ca 99. L-39 a dovedit ca poate fi suficient de fiabil si ieftin de operat incat in SUA il zboara particulari bogati dar nu foarte bogati (adica dentist sau avocat style nu Bezos style). Este de departe avionul reactiv militar cel mai reinregistrat ca aparat civil. In SUA zboara peste 200 de bucati civile. Cred ca e singurul jet zburat de formatii civile de acrobatie. Asta spune ceva despre costurile de exploatare, fiabilitatea si disponibilitatea avionului.

            3
            • „Asta spune ceva despre costurile de exploatare, fiabilitatea si disponibilitatea avionului.”
              aaa… disponibilitate?
              ar fi interesant sa avem acces, comparativ, la costurile de expoatare ale L39, 345 si 99…

            • @ Stelian – „IAR-99 e mai placut de pilotat si mai capabil aerodinamic” asta o spui tu ca inginer aeronave nu o spun eu ca inginer automotive deci are baze fundamentate, apoi L 39NG nu stiu exact daca este chiar acelasi lucru cu L 39-le clasic. Problema este ca da, ne-ar trebui un plan de inlocuire a IAR 99 la un moment dat, ar fi frumos insa sa existe un plan clar dar logica MApN este ca inca poate trage de IAR 99 10-15 ani si dupa aia mai vad ei. Repet au motoarele actuale, au stoc de piese, etc. Nu poti se egalezi acest lucru si sa reduci costurile asa de mult incat sa nu conteze stocul de motoare existent.
              Daca vrei parteneriat – Cehii au fabrica si proiectul, noi nu am mai facut un IAR 99 cap -coada de 20+ de ani deci nu venimi decat cu faptul ca o sa cumparam sa zicem 24 de aparate.
              Aici intra capabilitatile M 346 poate fi adus la stadiul de LIFT si folosit in anumite roluri de suplimentare a fighterelor pentru unele misiuni, FA 50 Golden Eagle este aproape fighter 80% -85% as spune si aici ne apropiem de costurile de exploatare a fighterelor – Gripen C/D 9 probabil) dar cu aceste avioane putem suplimenta fighterele si asta este o calitate noua adevarata nu ca si atacul cu IAR 99 in picj cu PRND-uri de 57mm.
              De un M 346/ FA 50, T 7A Redhawk poti sa atarni SDB-uri, munitii inteligente, rachete aer-aer chiar si BVR – Rafael Derby si asta il face mult mai versatil.

              1
  4. În 10 ani se va pune totuși problema antrenament piloți pt F-35. Care va fi trainerul pentru asa ceva ceva? O nouă serie de IAR (fie și o licență și redenumit) ceva luat în țiplă de la frații din UE, vâru’Sam, prietenii din Coreea bună?

    • aia, cand o fi, om vedea. Nici americanii nu au deocamdata trainer dedicat pentru F-35, desi de ani buni se trece pe F-35.
      Trainerul supersonix Boeing T-7 acum abia se pregateste de productie.

      1
      • Pe F 35 intra doar piloți cu experiența zdravănă pe alte avioane. Gen F 16, 15, 18.
        NU se formează piloți F 35 de la zero.
        Trecerea și specializarea pe F 35 se face exclusiv pe simulator.
        De asta nu este nevoie de F 35 cu dubla comanda. Nici acum și nici în viitor.
        Deci , școală de piloți – specializarea ulterioară pe jeturi – antrenamentul și serviciu pe avionul desemnat ( f 15, 16 sau 18 ) plus suma minima de zbor pe acestea . ( Cam mia de ore) . Ulterior poți trece pe F 35.
        La o medie de 200 ore zbor/ an și avion vânătoare , după 5 ani poți să te oferi voluntar pentru F 35.
        Nu se pune in cazul nostru aceasta problema. Mia de ore de zbor nu a fost atinsă nici la data pensionarii de o grămadă de piloți.
        Basca F 35 e atît de scump la cumparare și cu costul orei de zbor ridicat de nu ne putem permite . Nici azi dar nici peste 5- 6 ani.

        6
        • Nu stiu ce informatii detineti, la o cautare rapida, costul unei ore pe mlu e 20k, pe f35 e 35k. In privinta numarului de ore minim pentru trecerea pe f35, nu cred ca e specificat in manualul de operare al f35, depinde de fiecare utiluzator.
          Personal, raman la parerea ca orice altceva in afara de f35 noi este risipa de fonduri si ca pe termen scurt, mediu si lung nu ne permitem sa luam altceva; costurile se vor amortiza in timp iar 2 escadrile de f35 inchid orice discutie in privinta securitatii la Marea Neagra.

          • Manualul de exploatare a oricărui avion NU INCLUDE nicăieri în lume modul de formare a personalului. Că ești marinar , pilot , șofer, respectiva calificare se obține total separat .
            Suplimentar, urmează specializarea fiecare pe un anumit model.

            De aia ” ai noștri” luați de la manșa Mig 21 Lancer au făcut specializate pe F 16 in Portugalia și USA. Sunt cursuri in USA ( 3) din care primul e obligatoriu pentru a putea pilota un F 16. Mai sunt după alte două facultative ( daca te tine buzunarul ). Pilotare avansata și ultimul un fel de top gun pt. F 16.
            Ai noștri cred că au făcut doar cursul 1. Cauza principală că nu avem piloți F 16 ” combat ready” la norma NATO.
            La F 35 , toți piloții provin de pe alte aparate. Specializarea pe simulator e baza urmată de multa practica reală.
            Școală de specializare F 35 e in USA. Pe acolo trec obligatoriu toți piloții de F 35 din lume.
            Ai noștri nu au nici o șansă nefiind RO capabilă să exploateze, întrețină un astfel de avion.
            PS. F 35 o fi multirol dar misiunea principală e bombardament de precizie in spatele liniilor inamice. Deep strike. Zboară ( in lupta nu antrenament) protejat de F 22.
            In vânătoare ” dincolo de spațiul vizibil” e superior oricărui avion actual cu excepția F 22. ( și poate Typhoon 3)
            In dogfigth e inferior tuturor variantelor actuale de F- uri dar și inferior Su 27 cu variantele lui. Adică principalul ipotetic inamic la Marea Neagră.
            PS 2.
            Pentru aceasta inferioritate in dogfight, doctrina USA prevede menținerea unei cote ridicate de F 15, F 18 SuperHornet in dotare.( F 22 e baza) Care F 15 ,16, 18 vor fi înlocuite ( cindva) de noul vînător generația VI cu doua motoare și în două variante. Terestru și naval.
            Exista o mare confuzie la public cu rolul și capacitățile F 35.

            1
      • Boeing T-7 a fost declarat supersonic?
        la ultima strigare era transonic ( aproximativ 1300km/h), in configuratie lisa (fara armament);
        nu era inca certificat pentru viteze supersonice?

        • pai teoretic da, ca viteza sunetului este 1236 km/h… ii spun „near supersonic” 🙂
          cica la joasa altitudine:
          „Boeing reported on its Twitter page that during the testing, the plane reached “560 mph/901 kph at just 150 feet/45.7 meters off the ground”.”
          https://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=1431397

          • Asta cu „viteza maxima” e relativa. Depinde de configuratia de inarmare si altitidine (la nivelul marii densitatea atmosferei mai mare creste rezistenta la inaintare; variaza si performantele motorului cu altitudinea si viteza). Desigur, t-7 nu va fi inarmat ( cred ca nici t38 nu e), dar o varianta viitoare „multirol” ( pe model kai t/a50) ar putea avea limitari considerabile. Desigur, daca nu cumva limitarea asta la 1300km/h vine din alte considerente si se refera doar la prototipuri – dupa forma at parea, totusi, supersonic.
            Acum ma tot uit la t7 fiindca, daca se repeta pattern-ul, am putea sa ne trezim cu el ca trainer viitor „la cheie”, prin g2g.

            Acum, de curiozitate : iar93 oare la ce altitudine si in ce evolutie devenea supersonic?

            1
  5. Cehii ne arata ca se poate, noi aratam mereu lumii ca nu avem un gram de ambitie!

    3
  6. soimul trebuia sa fie varful de lance al tehnologiei romanesti la export dar cine sa-l prezinte si sa-l vanda ,comertul exterior securist si diplomatia de politruci si sinecuri a romaniei?

    4
  7. Ori de cate ori citesc despre L-39 imi aduc aminte de acest articol al domnului Leoveanu: https://www.rumaniamilitary.ro/cu-iar-ul-in-singapore

    Puteam fi in locul lor, sansa noastra de a face ceva cu ’99-le fiind ratata la inceputul anilor ’90 in ciuda eforturilor conducerii uzinei de atunci. N-a fost sa fie ca existau alte interese… Acum este evident prea tarziu.

    Intr-adevar, nu ne-am vandut tara, am dat-o mai tarziu pe gratis… Multumesc Ion Iliescu! Btw, n-a murit inca? De asta nici covid-ul nu se lipeste… [inchei episodul de hate]

    8
  8. HANS HOLBEIN THE YOUNGER

    Bozgorenii spun ca sunteti prosti pentru ca nu stiti ca Compania ceha de armament Omnipol este de fapt ungureasca, cumparata de unguri.

    3
  9. Compania este deținută în proporție de 51% de unguri, cumpărată din Slovaci.
    Deja pe jumătate maghiară 😀

    2
  10. Nu stiu ce informatii detineti, la o cautare rapida, costul unei ore pe mlu e 20k, pe f35 e 35k. In privinta numarului de ore minim pentru trecerea pe f35, nu cred ca e specificat in manualul de operare al f35, depinde de fiecare utiluzator.
    Personal, raman la parerea ca orice altceva in afara de f35 noi este risipa de fonduri si ca pe termen scurt, mediu si lung nu ne permitem sa luam altceva; costurile se vor amortiza in timp iar 2 escadrile de f35 inchid orice discutie in privinta securitatii la Marea Neagra.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *