Structura centrală a modelului Racer este finalizată și va fi livrată din România

clean sky 2 racer

Consorțiul RoRCraft, format din INCAS – Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială Elie Cafaroli și compania ROMAERO au finalizat structura centrală a elicopterului experimental Racer, ce a fost prezentat astăzi în cadrului unui eveniment organizat la București. Finalizarea structurii aparatului de zbor, care va fi livrată către Airbus Helicopters în zilele următoare, este un moment de referință pentru proiectul Racer întrucât permite startul etapei finale a asamblării modelului.

Prima oprire a structurii, după plecarea din România, va fi site-ul Airbus Helicopters din Germania, unde va fi echipată cu câteva componente majore, cum ar fi sistemul de  combustibil,  panourile de acces, ușile, carenajele și boxwings etc. înainte de a fi transferat la site-ul Airbus Helicopters din Franța pentru asamblarea finală și lansarea campaniei de zbor.

Atingerea acestei etape în contextul sanitar actual a fost posibilă datorită efortului colectiv mare și bunei cooperări între echipele Clean Sky 2, Airbus Helicopters și Consorțiul RoRCraft, care au fost responsabile de proiectarea și fabricarea structurii complexe din punct de vedere tehnologic a aparatului Racer. Este pentru prima dată când o astfel de structură hibrid de elicopter atât de avansată, ce integrează elemente structurale de bază metalice și compozite, a fost fabricată în România.

Cooperarea dintre părți nu se încheie odată cu finalizarea și livrarea fuselajului central Racer, deoarece Consorțiul RoRCraft va contribui, de asemenea, la etapa de pregătire a zborului experimental prin proiectarea și efectuarea analizei de stres a pieselor de fuselaj necesare.

Dezvoltat de Airbus Helicopters în contextul programului european de cercetare Clean Sky 2, Racer își propune să realizeze cel mai bun compromis între viteză, eficiență a costurilor, durabilitate și performanța misiunii. Cu o viteză de croazieră de 400 km / h, aeronava vizează misiuni pentru care timpul de călătorie este de o importanță vitală, cum ar fi căutarea și salvarea și transportul medical de urgență, sau contribuie la eficiența misiunii, cum ar fi mobilitatea aeriană interurbană. Proiectul se bazează pe o rețea europeană largă de aproape 40 de parteneri din 13 țări ale UE și reprezintă o referință a cooperării europene în cercetare.

 

Editat de nicolae: am zis să adaug și o poză a elicopterului RACER:

clean sky 2 racer

Sursa foto: Airbus

59 de comentarii:

  1. tocmai ce a dat la știri,o fi de bine având in vedere entuziasmul participantilor la prezentare.

  2. #la noi nu se mai face nimic, suntem colonie, era mai bine pe timpul lu’ Ceaușescu, daca nu era Ceaușescu nici internetu’ nu se construia..

    17
    • capatu` satului

      la noi nu se face nimik pt ca nu exista suficient interes,
      ca sa castigi o lupta armata ai nevoie de: determinare si capacitate de ati asuma riscuri

      interesu principal la noi este pt smen, avansare la exceptional inainte de termen si daca se poate, trecere in rezerva inainte de termen,
      asa ca pe masura capacitatii intelectuale si tehnice avem o industrie de aparare asa cum o stim,
      aproape inexistenta,
      o fi de la ceasescu, o fi de la dragnea,
      o fi de la patriarhu moscvei care lauda mitraliera si racheta, care daca am inteles bine este frate cu patrarhu nostru,
      cine mai poate stii,
      n-are cum sa fie de la partidele istorice si de la rezultatu alegerilor noastre pt presedinte, palavrament si alegerile locale,

      pregatirea de lupta pe timp de pace ar fi, la mintea mea, lupta cu necesitatile inzestrarii,
      dar comandantii nostrii au obosit de mult de la atata pregatire,
      la noi inspectia sa iasa si banchetu de dupa, ca restu nu conteaza
      inzestrarea e asa o chestie prin carti pe la academia militara si prin rugaciuni,

      2
    • Eu caut pe youtube dar nu gasesc nimic, imi place cum televiziunea sare in sus cand se intampla ceva rau in tara asta, dar cand lansam sateliti in spatiu sau economia creste super rapid nu mai zice nimic.

      12
    • @Victor
      Ai primit și inimioare. Chiar nu vă dați seama că a uitat să adauge că e sarcasm?

      3
  3. Hai ca e bine cu pași mici da foarte mici și aia al dracu de timizi începe sa se puce ceva în mișcare…

    6
  4. Impossible n’est pas roumain !
    Și totuși se poate ! Bravo lor !

    12
  5. Atata entuziasm si dat cu curu’ de pamant pe la TV. E o coashca fara mare tehnicitate.Nu dati cu paru’ in mine , mah. Cand o sa vad Pirandele cum ies cate una pe zi din mizeria aia de UMB, care nici macar o alee asfalatata ca lumea nu au (nu mai zic de personal), cand o sa vad ca incep astia la Craiova sa miste cu Super Shoimii, cand o sa aud de prima tabla taiata pt corvete si de prima pushca Beretta (sau orice alta marca) iesita de pe linia de asamblare, atunci o sa spun ca avem tehnicieni si inovatie in Ro.Pana atunci sa zicem Bogdaproste lu’ Renault, Ford si altii ca inca nu s-au carat de tot. FMM Joianis, Catzu, Orban, Barna….(ptiu, a inceput postu’ si eu cu blesteme la adresa conducerii de partid si de stat, iarta-ma Doamne, da’ ma sufoc)

    12
      • UiPath a pornit de aici dar nu mai este o companie romaneasca. Are sediul central in New York, nu ma pricep la economie dar pun pariu ca UiPath e inregistrata acum in SUA si contribuie la PIB-ul Statelor Unite nu al Romaniei. Au un sediu si la Bucuresti, dar e regional.
        Ma enerveaza presa de la noi ca tot ii trage cu UiPath companie romaneasca.

        8
      • @Ed
        UI path a plecat spre zări fiscale mai bune (Wiki zice New York) și cu o floare ?, fie și din IT, nu se face primăvară.

        3
    • De ce FMM Joianis, Catzu, Orban, Barna? De ce nu Ponta, Dragnea, Grindeanu, Tudose, Dancila, Serban &Co?

      14
      • pt ca troll pesedist, logic 🙂
        Postare mai stupida mai rar. sa vedem ce iese din toata tarasenia asta

        5
      • @Decebaules
        Fmm cei de acum că au un an jumate de când îs la domnie. Ca să nu zică mai jos cineva că îs troll pesede spun că nu vom putea vreodată cuantifica în bani cât am pierdut prin comportamentul celor doi trădători (Dracnea și Tudose) ce au avut imbecilitatea cretină să își bata joc de Premierul Japoniei.

        9
    • e destul de multa tehnica „bagata” in cojile alea… si o gramada de imm-uri subcontractoare care au avut din ce trai… nu discutam despre un aeromodel facut la „Casa Pionierului”, sunt produse avionabile, certificate, cu „tracebility” si fise de calitate.
      Proiectul nu e incheiat, urati-le oamenilor „Succes!” si nu mai mancati cacat online…

      2
  6. Sunt de parere ca la noi nu se vrea sa se faca mai nimic inafara de proiecte pe hartie!

    Inca odata se poate vedea ca daca se vrea, se poate!

    Eu le-as fi dat tema de casa celor de la INCAS si Avioane Craiova sa faca teste statice si de zbor pe IAR 93 si sa vina cu solutii moderne pentru dezvoltarea unui nou avion de acest tip.

    Faptul ca IAR 95 a murit inainte de nastere, nu exclude faptul ca Industria romaneasca de profil a castigat o experienta incredibila, din pacate pierduta in cei 30 de ani de facut drumuri prin birouri cu dosarele in mana.

    Pacat!

    14
    • @Cezar, in tehnica orice este posibil cu bani si cunostinte. Bani de unde ? Ca avem armata de bugetari la ingrasat.
      Cunostinte de unde? Spui de IAR 95, oamenii care au lucrat la asa ceva sunt in cel mai bun caz pensionari si nu au transferat cunostintele la noua generatie. Chiar si asa, era o structura metalica iar azi se lucreaza pe compozite, avionica nu exista, motor nu a existat nici macar pentru probe si proiectul nu a depasit faza de schita si un model la scara testat in tunel. Deci nu cred ca aveam nici atunci prea mari cunostinte.
      IAR 99 a fost mult mai bun, probabil ca solutia ar fi un ligh fighter monoloc gen F5 plecat de la IAR 99 cu 2 motoare Viper si o viteza max de 1,2 mach. Un fel de Logan al avioanelor specializat in politie aeriana si cu un cost mic pe celula si resursa. Exista o piata considerabila pentru ceva, nu toate tarile isi permit celule de + 50mil ca sa faca politie aeriana. Cu cele 80 de motoare de pe stoc ar putea fi un proiect rentabil.

      3
      • @ADR..chiar crezi ca mai are cineva nevoie de avioane cu motoare simplu flux in zilele noastre. Locul Viperului la muzeu este intre la sectia „motoare cu compresor axial timpurii” Jumo-ul de pe Me-262 si J-85 de pe F-5 Tiger.

    • „teste statice si de zbor cu iar93” ?
      NU EXISTA NICIUN APARAT IAR93 CARE SA MAI DIE „APT DE ZBOR”!
      Cele 2-3 celulce care au fost cat de cat salvate (cele abandonate in ploaie si soare, nici alea multe, sunt compromise) au structura prea imbatranita pentru a mai putea sa dea rezultate concludente pe teste statice.
      Revitalizarea unuia dintre aparatele salvate ar costa probabil vreo 20-30 de milioane de euro (ar trebui demonata structura, analizata, cautate sisteme a caror linie de productie s-a topit demult).

  7. Râdem și glumim, dar când este cazul, spunem Bravo! Fie și numai pentru faptul că mai avem 30 de specialisti pe care i-am ținut în țara și le-am dat de lucru.
    Acum să-i vedem si pe cei de la ARCA punând megasatelitul pe orbită…

    6
  8. Prost obicei la tot felul de postaci pe aici. Cand nu se face nimic, incep sa injure de cristelnita si anafura, cand se face, timid e adevarat, dar se face, aaaaa pai ce se face e fix pix, etc. Zic adminilor sa nu mai posteze nici o stire din asta cu ceva fabricat in Ro macar sa nu mai citim pe aici tot felul de exprimari aiuritice si alea strict mioritice.

    21
    • Dacă te refer la comentariu meu ca find postat de (Postac) e fix părerea ta, da sa ști ca nu sunt Postac, comentez rare ori per subiect ultimul comentariu a fost la ultimu articol din seria stele verzi, posibil din cauza asta sunt băgat și la comentari moderate (comentez rare ori) sa zicem o precauție sa nu fiu Postac rusnac, când defapt sunt un tânăr din sudu tari mai exact din cunoscutu oraș blamat de mulți Videle

      2
    • e intr-adevar un cor de bocitoare la fiecare articol de genul.

      8
  9. Si in Romania se poate. Ideea este ca lipseste finantarea. Asta se poate rezolva prin implicarea statului, in primul rand cu definirea unor domenii cheie, civile si militare, in care vrem sa ne crestem competentele. Problema la noi e ca pe ce pune mana statul, se duce pe apa sambetei si niste programe de finantare sustinute de stat s-ar irosi cu mult succes.
    Suntem intr-un cerc vicios si nu stiu cu am putea iesi din el. Trebuie reformat sistemul de stat, dar tot de catre stat.
    Apropo de lipsa de viziune, s-au certat aiurea la aprobarea bugetului, dar eu nu am vazut (poate mi-a scapat) o propunere de a finanta licenta de productie al unui vaccin anticovid, sa facem un studiu cum am putea sa ne bagam pe piata producatorilor de semiconductori…. etc viziune, misiune, ce e alea?

    12
    • total de acord
      ar trebui sa ne concenttram doar pe cateva produse cu valoare adaugata mare nu sa incercam sa facem de toate
      o tara mica ca romania nu poate sa faca de toate de la tancuri la avioane
      cat despre stat, statul ii cel mai corupt din cauza ca romanu voteaza pe cine ii da o punga de zahar in loc sa voteze oameni competenti sau cu partide cu integritate care nu isi apara penalii
      ar trebui ca statul sa vanda participatiile majoritare in companiile de armament catre romani pe bursa , sa se multumeasca cu 40%
      si privatul va gasi piete de desfacere si proiectele viabile care aduc cel mai mult profit
      pe directori astia numiti politic nu ii intereseaza
      ei isi primesc salaru indiferent de ce fac si stiu ca atunci cand vin ceilalti vor fii inlocuiti
      abia cand privatu va avea 60% din companii puteti spera la o schimbare in bine
      pana atunci comentam pe aici

      1
      • @stann, coruptie inseamna si sa te incapatanezi sa mentii 4 uzine de avioane (similar si pt alte echipamente) cand e clar ca nu e loc pt toate. Faceti o verificare cati dintre constructorii de avioane americani/francezi/englezi din anii ’80 mai exista astazi.
        Pana si rusii le-au mai lasat din brate si le-au spus sa fuzioneze sau pa-pa. Coruptie nu e doar unde ne place noua sa aratam cu degetul.

        3
        • pai trebuie cat mai multe poziti de directori si secretare
          intro tara normala aceste compani ar fii fuzionat
          dar cand mi se raspunde ca statul sa tina 51% doar de orgoliu cand de 30 de ani statul are 100% si aceste compani sant tinute in viata artificial ce sa mai ceri de la oameni din tara asta
          se vede clar ca statul roman ii cel mai corupt cel mai ineficient cel mai politizat samd dar ei tot imi spun ca statul sa tina 51%

          1
        • Aerostar e privat.
          Raman 3 uzine ale statului, cu domenii de activitate diferite. Existenta lor tine de strategia de aparare, domeniu in care redundanta e intotdeauna binevenita. Loc pe piata exista, dar ar trebui sa existe o viziune a politicului (plecand de exemplu de la politica offsetului inexistent), finantari pentru modernizare/retehnologizare si un management numit pe criterii de competenta si nu politic.

          PS: ai zis de 4 uzine de aviatie fiindca ai inclus si fosta uzina producatoare de rachete din Prahova?

          1
          • @abisail
            Si cand pronuntam „strategie” luam o figura incruntata si serioasa ca sa exprimam greutatea momentului. Furnizori de securitate dom’le.
            Nu, loc pe piata nu exista, la ora asta pe piata aeronautica este excedent de productie pe toate segmentele de la multiroale la trainere si planoare din fibra de sticla si mai nou la airlinere, poate mai putin pe drone si loitering ammo, aia au comenzi din toate partile.
            Stiu de ce-am zis 4 uzine…nu intram pe zona asta ca mai adaug la lista aia.

            1
            • Dar adaugati, va rog! Si poate ne aratati si studiile care arata ca piata este suprasaturata.
              Va asigur ca pot sa pronunt si „strategie” si „companii strategice” foarte normal, fara sa iau „figura foarte incruntata”. Sunt sau ar trebui sa fie elemente normale ale unui stat functional.
              Acuma, serios vorbind, aerostarul o duce bine-merci, craiova tocmai a prins contracte pe 99 si mai rezista inca 10-20 de ani (s-ar putea sa dispara dupa ce se retrage 99), iar ghimbav traiesc foarte bine din mentenanta pumelor si subcontractare pentru AH Brasov(peobabil va disparea daca nu va fi implicata in programul viitoarelor elicoptere multirol) si chiar si romaero au contracte comerciale care ii tin in viata.
              Daca se aplica pe viitor in mod corect offset ul la achizitiile militare necesare, am putea discuta despre o revenire a industriei aeronautice romane.
              Pe moment, niste oameni au facut o treaba buna si, in loc as ne bucuram pentru ei, discutam off-topic daca romaero ar trebui sau nu sa se inchida.

              Poate ar trebui sa discutam mai mult despre depolitizare, profesionalizare si eficientizare si mai putin despre privatizarea sau desfiintarea companiilor de stat.

              1
          • aerostars e privat dar statul are 71% din actiuni prin compania sc iarom sa
            care la randul ei ii 100% de stat
            informeazate inainte sa comentezi
            https://www.bvb.ro/FinancialInstruments/Details/FinancialInstrumentsDetails.aspx?s=ARS

            • Iarom sa sunt privati. Informeaza-te pana la capat.
              Indiferent ce interese se afla in spatele lor, oficial sunt privati.

              1
    • VS aici e ceva mai mult de discutat, pe doua directii. Una e a politicii de stat pentru CD si a sprijinului guvernamental in materie. De acord ca nu s-a facut mare lucru nici macar dpdv al cadrului legislativ. Dar nu la directia asta vreau sa ma refer neaparat. Ci la a doua directie, adica FINANTAREA PRIVATA !!! Aici suntem deficitari rau de tot. Nu mai exista vizionari sau filantropi asa cum a avut Romania in prima jumatate a secolului trecut, cand sectorul privat era infloritor si avea foarte multe inteligente autohtone care sa-l sustina. Cel mai bun exemplu: vaccinul anti c19 al celor de la Oncogen. Habar n-am daca e chiar nemaipomenit sau nu. Ma refer la abordarea lor gresita adica sa stea cu mana intinsa pentru bani de la stat. Nu s-au adresat privatilor poate gaseau un Mecena autohton care sa ii finanteze cu amaratii aia de 4 milioane pentru care plangeau la stat. Afara, stiti bine cu totii, privatii sunt mari finantatori ai CD, produc multe si din toate domeniile si acolo e invers, vine statul la ei sa cumpere. Aici trebuie umblat serios, asa vad eu iesirea din impas. Statul sa-si faca treaba si sa asigure cadrul legislativ corect si puternic, iar privatii sa se implice in sectoarele CD ale societatii. Ar fi o situatie de genul win-win si s-ar simti imediat in bunastarea tuturor.

      4
      • In ceea ce priveste finantarea privata, capitalul romanesc si oamenii de afaceri romani sunt oglinda statului. Cu tot respectul, sunt si exceptii, dar de la micul antreprenor pana la mogulii miliardari nu stiu cum sa fraiereasca statul, si nu prin cine stie ce smecherii, ci prin gainarii gen tinut angajatii pe salariul minim pe economie si dat restul in mana. Ce viziunea sa aiba oamenii astia, cand cum reusesc sa le creasca un pic afacere o si vand la multinationala? De ce investitiile romanesti peste hotare sunt aproape inexistente, iar polonezii sunt unii dintre cei mai mari investitori in Europa decest. Easy money, asta vrem si cu asta ramanem. Nu avem visuri, nu avem idealuri, nu avem mandrie. Si aici nu e neaparat politicul de vina.

        6
  10. România are aproape aceeași suprafață ca Marea Britanie. Suntem a 13 -a țară ca mărime din cele 49 de state europene. Mie nu mi se pare că suntem o țară așa mică. Dacă ne-am uni și cu Moldova, am fi aproape cât Italia sau Polonia. In ce priveste companiile de stat ar trebui să se vândă 49%, nu 60%. Așa cum au facut cu Damen Galați.
    Cu un guvern competent, România ar putea ”să facă de toate”.

    2
    • Incet incet si gunoaiele corupte din parlament o sa plece, nu se poate intampla peste noapte, mie totusi imi pare bine ca progresam

      3
    • asta ar trebui sa iti dea o idee ce populatie ar trebui sa avem, la aceeasi densitate cu a UK…
      Nu suprafata conteaza atat cat populatia si PIB-ul, total cat si/ capita.

      4
    • eu nu inteleg de ce sa tina statul 51%? ii statul asa performant ? aloca statul suficiente fonduri pt cercetare si dezvoltare? raspunsul ii NU asa ca nu o sa aveti devzoltare
      de 31 de ani statul are 100% nu 51% si se vede rezultatul
      si santem o tara mica pt ca avem populatie mica si un PIB mic ca multi au plecat din tara asta
      au plecat in tari unde statul nu are 100%

      1
  11. Bre, pa siteu’ mult blamat DefenseRomania zice asa:
    „RACER (Rapid and Cost – Effective Rotorcraft) este proiectul fanion al iniţiativei tehnologice Clean Sky 2, cel mai important parteneriat public-privat din cadrul Horizon 2020, destinat dezvoltărilor tehnologice menite să reducă impactul aviaţiei asupra mediului şi să susţină competitivitatea sectorului. Din bugetul total de peste 4 miliarde Euro al programului, României, în calitate de partener cheie prin intermediul Consorţiul RoC (INCAS şi ROMAERO), i-au fost alocate 8,5 milioane euro.”

    Adica noi am primit doar 8.5 MEUR din 4 miliarde ale programului ???

    8
    • Parca te iau si la misto cu denumirea pompoasa de „partener cheie”……cu 0.2% alocati din totalul fondurilor…

      7
    • si cat ai vrea sa aloce? Astea sunt programme UE cu cota parte, posibil si in functie de contributiile/tara, dar si de capacitatea tehnologica si de cercetare.
      Asta e, am devenit tara de cumparatori de pe raft, nu dorim sa mai platim nimic pentru a face noi R&D, cercetare, prostii din astea…

      6
      • Bre Mariuse nu sari asa, n-am dat cu paru’ in realizarea noastra doar ca m-a socat diferenta de bani, dar asa cum zice Nicolae mai jos sunt mai multe proiecte in bugetul de 4 miliarde si totusi … cel in discutie are soto cateva sute de milioane ori fuselajul central e totusi o parte importanta din produsul final, poate nu asa de importanta ca motoarele, elicele, etc. dar totusi doar 8 MEUR?!

        3
    • M-a frapat suma si, cum am avut putin timp, am dat un search pe Goagal. Intelegerea mea e ca 4 miliarde este bugetul intregului proiect Clean Sky 2, care mai include si alte directii de cercetare-dezvoltare, RACER fiind doar unul dintre aceste proiecte. Mai multe info aici: https://ec.europa.eu/research/press/jti/factsheet_cs2-web.pdf

      Despre celelalte proiecte Clean Sky 2 puteti citi mai multe aici: https://cleansky.eu/exploitation-clean-skly

      Pentru noi este super sa fim implicati in cat mai multe astfel de proiecte. Castigam experienta si putem intra in lantul de furnizori de componente in momentul in care se materializeaza un produs final pentru care exista sanse realiste sa fie cerere din piata.

      10
  12. in acelasi timp noi rezistam cu puma all in one

    1
  13. Corect MZ , tocmai d’aia avem in continuare părerea ca cercetarea nu produce bani si nu e profitabila, din contra pe termen lung e al naibii de profitabila , dar cui am putea explica asta dacă nici macar bussinesmanii nostri de soi nu au in vedere R&D cum am putea cere asta politicienilor?!

    3
  14. PM-ul si coordonatorul team-ului R&D sunt externi :).
    knowledge-ul e bun, sper sa fi invatat ceva si membrii din proiect.
    https://hover.vtol.org/events/event-description?CalendarEventKey=8c6adfe6-e71a-4593-8015-8a57274bd382&Home=%2fhome
    Daca se aproba industrializarea proiectului, este foarte posibil ca Romaero sa fie parte a lantului de productie european, ar fi un pas urias pentru o firma din industria aeronautica locala.

    4
  15. Si pe timpul lui Ceausescu tot colonie eram, dar cu alt stapan

    • @Ous Victor. cand esti colonie ti se iau resursele si forta de munca. Cand ai management de proiect extern se nuneste transfer de knowledge. Adica dezvoltare.
      Probabil ca nu ai lucrat in proiecte cu vesticii, ne dau clasa de la distanta si este bine sa ne oprim mandria si sa invatam. Daca performam ne vor lua in echipa lor si doar asa vom ajunge sa gestionam noi proiectele. PM ul este mereu al ownerului nu al furnizorului. Abia dupa ce trecem de aceste faze putem lua lucrurile pe cont propriu, asa cum e dat exemplu Uipath.
      Crezi ca toata industria IT din Ro lucreaza altfel ? Sunt putini cei care lucreaza pentru clienti interni, iar daca sunt interni 90% sunt companii cu actionar extern.

      6
  16. @stann Atâta timp cât avem un guvern incompetent așa cum a fost în ultimii 30 de ani, a vinde companiile de stat înseamnă distrugerea lor definitivă. Avem suficiente exemple de felul acesta.Văd că folosești expresii ca: ”nu o sa aveti devzoltare” , ”puteti spera la o schimbare”. Prin urmare nu mă aștept să înțelegi dorința ca statul român să dețină 51%.
    În ceea ce privește votul românilor, nu au avut niciodată o opțiune de vot suficient de bună. De fiecare dată a trebuit să votăm ”.răul cel mai mic”. Actualul guvern, deși e mai bun ca ultimul, este tot un guvern incompetent și chiar antiromânesc. Cred că soluția cea mai eficientă ar fi un guvern de uniune națională. În forma actuală partidele de la conducere sunt foarte ușor de șantajat și principala lor preocupare este lupta pentru putere.

    1
    • va trebui sa votezi raul cel mai mic pentru totdeauna !!!
      ca romani nu inteleg ca partidul perfect nu o sa vina niciodata !
      si nu cred ca vinderea a 51% inseamna distrugere
      dar trebuie sa fii atent la cine o vinzi
      si tiam mai spsu si in comentariul de sus
      statul a avut 100% din companiile astea de 30 de ani si uite unde am ajuns

      1
      • @stann Nici un român nu are pretenția să aibă un partid perfect așa cum pretinzi tu că ar aștepta românii. Nu a fost și nu va fi nicăieri un astfel de partid. Vrem doar un partid sau o coaliție normală care să nu aibă ca prim obiectiv funcțiile politice, să nu vândă țara și drepturile românilor pentru interese personale și să nu promeveze incompetența în funcțiile de conducere.
        Eu nu am susținut că statul trebuie să dețină în continuare 100% din companii, din contra am zis să vândă 49%. Te faci că nu vezi ce am scris. Mă bucur că totuși ai scăzut de la 60% la 51% procentul pe care crezi că statul ar trebui să-l vândă.

        • ca statul detine 100% ca detine 51% tot un drac ii
          oricum statul are controlul
          si nu stiu cine ar cumpara 49% din o companii tinuta in viata artificial de stat mai ales cand statul corupt roman are 51%
          da tu nu vrei sa accepti ca statul nu are cum sa faca performanta cu directori numiti politic care se schimba la fiecare alegeri
          dar cel mai probabil tu esti unu din acesti oameni numiti politic care nu vrea ca statul sa vanda acel 51% sa nu isi piarda locul caldut
          alta explicatie nu este

  17. Mi-ati facut o mare bucurie, Multumesc. Am fost martor la pornirea proiectului si cind spun martor nu-nseamna nici pe departe ca as avea un merit. Am fost sceptic, dar iata ca s-a intimplat minunea.
    Ii cunosc pe participanti, baieti tineri exceptionali. Stiu si cit de greu a fost sa gaseasca un fabricant, nu e cine stie ce lucrativ, e vorba de fibra de carbon si de pretentii de calitate deosebite.

    Sper ca acest succes sa nu-i impinga in groapa, ci sa le dea aripi.

    Marele pericol e ca baietii care si-au facut un nume cu acest proiect sa fie vinati de vest. Nu le-as lua-o in nume de rau, dar totusi..

    9
  18. Tu ori nu citesti comentariile complet, ori nu stii bine romaneste ori pur si simplu esti setat pe o singura directie: aceea de a nu-mi da dreptate. Imi interpretezi cuvintele cum iti convine tie. Nu ma mai complic cu tine. Fa-ti propaganda pt. care esti platit. Oricum nu vei putea sa-mi dai dreptate pentru ca ti-ar taia din salariu.

    1
    • nu ai argumente sa ma contrazici

      • @stann Eu am argumente dar tu te faci ca nu le pricepi. Modul tau de gandire este acelasi cu al majoritatii premierilor din ultimii 30 de ani. Pentru ei singura solutie a fost sa vanda companiile romanesti. Aproape toti au vrut acelasi lucru. Este tehnica betivului care atunci cand nu mai are bani vinde tot ce mai are prin casa ca sa-si satisfaca pofta. Solutia este retehnologizarea companiilor si vinderea a 49% pentru a nu da posibilitatea actionarului majoritar sa le distruga pentru a nu mai avea concurenta asa cum au facut-o majoritatea asa-zisilor investitori.

        2
        • au fost distruse doar companiile vandute pe 1 dolar de iliescu
          daca statul ramane cu 40% si sa zicem 20% ii cumparat de romani prin bursa si restul de 40% ii cumparat de un investitor strategic roman sau strain nu are cum sa o distruga
          si nici statul nu are controlul sa distribuie 90% din profit in fiecare an si compania sa ramane cu 10% in fiecare an,
          si in felul asta nici investitorul ala nu are controlul total sa faca ce vrea el cu compania ca statul se va alia cu romani si inpreuna vor avea 60% din companie si deci controlul
          deci romani care vor cumpara 20% din companiie vor actiona ca un contrabalans fie inpotriva statului fie inpotriva investorului
          asa se face o privatizare

  19. Unii dintre comentatorii de aici ma suprind neplacut… Proiectul e foarte ok. E chiar (din punctul meu de vedere) nesperat de ok. Daca ma intrebai acum 12 ani ce se alege de Romaero… Deci chiar nu vad de ce ar trebui sa fim nemultumiti. Cunoscand personal foarte multi dintre baietii care lucreaza pe-acolo, sunt incantat si le doresc bafta. N-om fi Franta, dar nici Ghana. Si e ok momentan.
    Si INCAS are oameni mai buni decat pare sa creada lumea in general. Doar ca se impiedica de multe ori in sforile noastre mioritice. Dar nu, R&D’ul n-a murit inca la noi in domeniul aero, si un viitor ar fi cu putina bafta si management decent.
    Thumbs up!

    5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *