Mare necaz, mare…

Dupa Australia, se pare ca si Germania se gandeste sa renunte la flota de elicoptere de atac Tiger. Daca in cazul Australiei mai putem discuta, in cazul Germaniei lucrurile sunt de foarte rau augur, atat timp cat Berlinul nu este doar client pentru Tiger ci, impreuna cu Franta, este producatoarea acestuia.

Din pacate Tiger n-a rupt gura targului, s-a vandut foarte slab (Franta, Germania, Spania si Australia), s-a dovedit extrem de scump si a fost bantuit de multe boli ale copilariei.

Acum, daca Germania renunta la modernizarea propriei flote de Tiger, Franta si Spania raman singure sa suporte toate costurile. Despre dezvoltarea unui urmas al Tiger nici nu mai poate fi vorba…

Ceea ce stim sigur, deocamdata, este ca guvernul german a cerut anumite lamuriri despre AH-64 Apache al Boeing si a facut acest lucru in mod oficial.

“Shortly before the start of the Covid pandemic (early 2020), the German government requested information related to Apache from the US government. The US government has responded to the request,” a declarat la Berlin Michael Hostetter, vice-presedinte al Boeing defense, space, and security Germania.

Deocamdata aceasta cerere de informatii nu este in nici un fel angajanta si Germania are inca pe masa modernizarea elicopterelor Tiger la Standard 3, dar faptul ca Apacheul este luat in considerare arata ca problemele Tiger sunt “multe si cornute”, costul de operare foarte mare si una peste alta, cost-beneficiu, ar putea face ca viitorul elicopter de atac al Bundeswehr sa nu mai fie fabricat local.

In anul 2020 germanii operau un numar de 53 de elicoptere Airbus Tiger, insa le “operau” doar in fisele de inventar, conform presei germane, majoritatea acestor aparate nu erau operationale.

Avantajul AH-64 Apache ar fi, pe langa destul de multe altele, ca modernizarea si integrare de noi arme sau sisteme de avionica, razboi electronic etc s-ar face preponderent pe banii americanilor. Pe de alta parte Apacheul are mai multe arme la dispozitie, este un elicopter harsait prin razboaie si modernizat corespunzator, dar in in linii mari banii ar putea fi factorul hotarator: Tiger este pur si simplu prea scump de tinut la zbor, prea scump de modernizat si are de asemenea mai putine sisteme de arme la dispozitie.

PS Airbus Tiger sufera de aceeasi boala cronica precum si “rubedeniile” sale europene: Eurofighter si NH 90 sau A 400M. Intarzieri in livrare, prea multe “mame”, costuri de operare foarte mari, necesar de modernizare mare etc. De unde rezulta ca europenii stiu sa faca cam tot ce au nevoie dar le lipseste experienta, nu au capacitatea de a lansa comenzi mari, fiecare vrea altceva,  si – poate –  capacitatea de a asigura constructorilor locali fondurile necesare pentru obtinerea unor sisteme de armament de cea mai inalta calitate.

Plus lipsa evidenta a experientei de razboi, lucru care trage tare in jos industria europeana de profil.

GeorgeGMT

57 de comentarii:

  1. Tigre au folosit francezii in Afga, nu stiu cu ce costuri, dar stiu ca au fost plangeri cu privire la stabilitatea si precizia tunului de bord. De restul sistemelor de arme nu stiu. Motoarele si avionica in genere se pare ca au fost ok. Probabil e peste italianca, dar nu se compara cu amerindianul, e alta liga pur si simplu..

    11
    • Au dat-o rau in bara cu A 380, dar Boeingul le-a facut zilele bune cu 737 si 777. Ieri compania australiana Qantas a anuntat ca va renunta la Boeing 737 in favoare Airbus 220-200 (fost Bombardier) ….

      7
      • Nu au dat-o asa de rau, avionul s-a vandut destul de bine, clientii au cumparat destule cat sa-si scoata cheltuielile de dezvoltare. Problema nu a fost atat la avion cat la infrastractura. Oricum sa nu plangem noi Airbus, practic nu prea au concurenta la ora asta, cu toate problemele Boeing.
        Cred ca si A400M va fi un succes comercial. Pana la urma e tot un fel de avion civil, dar mai sanatos. Au comenzi destule

        Pe partea militara e cam dezastru in schimb

        6
        • But after an initial surge of orders, especially from Dubai-based Emirates, demand dried up and the programme has never turned a profit.

          The whole programme is thought to have cost $25bn (£19.4bn) and has been dogged by controversies over subsidies from the French and German governments.

          Last year, the World Trade Organisation ruled that the EU failed to comply with requests to end state aid to the planemaker, ramping up trade tensions between the bloc and the US.

          As of January, Airbus had received 313 firm orders for the passenger version of the plane, of which 234 had been delivered.

          Its target was to sell 700 in total.

          https://www.bbc.com/news/business-47225789

          5
        • Au dat-o in bara mai radu decat ai putea crede
          787 cu probleme de calitate (oprite pe linie de fabricatia, tinute la sol sau programate pt modificari), si cireasa a fost in octombrie ca au gasit component de titan defecte (pe langa problemele structural din bot, si imbinarile intre sectiuni cu mult in afara tolerantelor)
          737Max doar ce a primit de la chinezi, sud coreeni si indieni (la finele lui august) drept de zbor, insa probblemele nu se opresc aici
          777X are probleme de calitate atat hardware cat si software si FAA nu vor certifica modelul pana in 2023
          Airbus si-a extins amprenta pe piata SUA cu A321Neo (Delta Airlines contract de 4 miliarde USD)
          Quantas inlocuieste aproape 1:1 avioane vechi Boeing cu Airbus (re-certificare piloti pe Airbus acum, nu va mai lasa loc de o renatoarce catre Boeing, prea curand)
          Singapore airlines A350 freight (nu 777), Air Lease Corp. 111 bucati (narrow, wide body si freight)
          Pe langa toate aceste problem comerciale, Boeing nu reuseste sa livreze la timp (Anerican Airlines renunta la zboruri pt ca nu isi primeste avioanele 787)
          Problemele cu KC nu sunt inca 100% inlaturate (tocmai ce au gasit una nou care nu permite transvoazarea combustibilului intre rezervoare), si LM cu Airbus au propus alternative cu A330 MRTT
          F-18 din pacate nu il mai vrea nimeni
          XSpace le mananca painea , pe cand Boeing deabia in mai 2022 va avea un zbor orbital de testare cu Orbital Flight-2 (OFT-2)
          Nici Airbus nu e scutit de problem (se anunta o greva, Qatar Airways reclama problem cu vopseaua, etc). Boeing a batut palma cu Akasa (india) si Air Alaska in detrimental lui Airbus

          La toate astea adauga, ca le pleaca din personal, subcontractorii si-au redus activitatea si vor avea nevoie de sustinere financiara sa poata sigura ramp-up cand se va relua serios productia, COVID e si el un factor negative mai ales daca oamenii nu se vaccineaza, au inca destule procese pe rol, FAA ii cauta de “paduchi” peste tot acum sa s-au ars cu ei, mai au de platit tot felul de despagubiri si amenzi pt avioanele nelivrate, si problemele de management etc, etc

          12
      • @George Mai degraba cu 787 si 777X. Batranul „triplu seven” este unul dintre cele mai reusite avioane lung-curier de pe piata.
        In acest moment Airbus, cu gama 320 si 220 (miscare extrem de inspirata cu Bombardier) este mult peste ce ofera Boeing cu al sau 737 MAX. A350 se dovedeste si el un aparat inspirat si care pana acum nu a aratat probleme precum 787.
        Din „fericire”, ai nostri, inspirati ca de obicei, au comandat in 2018 5 737MAX 8: https://boeing.mediaroom.com/2018-07-16-Boeing-TAROM-Romanian-Air-Transport-Announce-Order-for-Five-Boeing-737-MAX-8-Airplanes
        Din comunicat: „The 737 MAX will provide our customers with exceptional performance, reliability and efficiency, with an extended range that will enable us to better serve our current routes and open new markets. This new acquisition represents a true statement of change for TAROM.”
        Ha-ha-ha… Am vazut performanta, fiabilitate si eficienta maxima la MAX… Extended range pe dracu, A321 are o versiune care bate 737 cu strigaturi la toate capitolele. In plus mai si zboara, nu e retinuta la sol pe motiv de accident tragic.

        5
  2. Atenție la stimata Ursula. A fost cindva și ministrul apărării în RFG.
    Exact in anii in care armata germană a bătut ” succese după succese”.
    Cu jumătate tehnica pe butuci.
    Răsplătită cu post gras la UE. Cum e regula in alta tara UE vicina cu Marea Neagra.

    Tigre, A 400, exemple de produse impuse politic fara nici un fel de elementara competiție.

    Iar mărețul Eurofigter, produs in 4 fabrici diverse.
    NH 90 in 3 fabrici diverse dar și cu 3 tipuri de motoare diverse.
    Și vă mirați că toate costa mult ? ??

    15
  3. Salut. Nu stiu daca Tigre e mai bun decat Mangusta ca fiabilitate macaronari nu sau plans atat de mult, Tigre a fost din nastere superior Mangustei. Dar pe la noi prin batatura c’è se mai aude cu Dracula, il vom cumpara sau nu?.

  4. Eu cred ca are legatura cu neintelegerile in fcas si tancul franco german si arata si nemtii ca si ei pot pedepsi franta

    2
    • nu cred ca are vreo legatura, astea sunt teorii conspirationiste.
      Adica nemtii ar renunta la ale lor, construite si de industria lor, doar ca sa-i pedepseasca pe francezi. Daca renunta, inseamna ca cineva a facut niste calcule si rezulttul da tare cu minus.
      Tiger-urile germane sunt alt standard decat alea frantuzesti.

      7
      • germania nu renunta la mare branza pentru ca ale lor oricum nu merg

        1
        • pai aia e, nu vor sa aloce pentru costurile alea. Ailalti vor.
          Chestia e ca nemtii nu au folosit nici inainte de Tigre gunship-uri, BO-105 fiind coloana vertebrala la astea de lupta. Nu au cu ce compara, si in plus, Tigre a intrat in serviciu intr-o perioada nefasta, cu taieri mari de fonduri.
          Nici francezii, da aia se tin de ce au acum.

          3
  5. Daca vrei sa ai experienta de razboi va trebui sa pierzi oameni. Iar Deutschland si alte tari de prin europa nu prea vor. Ca tb. sa te duci pe acolo sa lupti, sa investesti bani. Altfel nu vei avea experienta. Pe cind americanii au alta viziune, determinare, forta economica etc.

    10
    • exact. tin minte cand in presa germana a fost scandal mare cand unul le-a spus ca in Afganistan e razboi, nu interventie umanitara, cum o vehiculau ei. Si intrebau, ok, razboi, dar asta inseamna ca pierdem si oameni?! ???? Sunt foarte spalati pe creier, dupa razboi au avut grija toti sa-i emasculeze. Tineti minte ce ne bateam in curtea scolii? Dinborice motiv, pac, in pumn in gura si un sut in cur! La nemti, baietii care se bat sunt bagati pe loc in 100 de programe psiholigice si de socializare de se duce dreq testosteronu. E groasa cu adtia, la razbel ii bat toti. Au fost cazuri de soldati care au refuzat sa plece in Afganistan pe motiv ca exista riscul sa moara ptr. ca e razboi… Aia e!

      22
      • Si eu ma tot întreb, trăind printre ei, unde sunt nemtii ăia neînfricați etc nici nu știu sa conducă…..
        Cred ca soldații ăia din WW2 erau pe testosteron d-aia…erau mai feroce! ??

        10
        • Atentie cu nemtii! Par ei fatalai in momentul de fata, dar dedesubt tot mocneste rigoarea aia teutonica. Ar fi suficient un concurs de circumstante gen anii ’30 – criza economica severa + criza politico-sociala care sa propulseze vreun arivist politic fara scrupule dar cu personalitate carismatica si nu s-ar mai intreba lumea unde-s nemtii de altadata. Sper sa nu se intample, ca astia au aratat ca pot merge cu capul sus in pas de defilare spre buza prapastiei si sa-i ia si pe altii cu ei. Iar azi nici n-au nevoie sa faca asta militar, economic si politic e de ajuns.

          10
          • Datorita celor care au castigat razboiul, Germania este incepand cu anul 1961, in plin proces de islamizare iar daca situatie continua ca si pana acum, in maxim 40-60 de ani, nativii germani vor fi minoritari in propria tara iar majoritari vor fi adeptii profetului Mahomed care ca si in Franta, UK, Suedia, au cea mai mare rata a natalitatii.

            13
            • Posibil. La capitolul islamizare nemtii stau (deocamdata) sensibil mai bine decat Francezii sau Suedezii. Si din ce-am observat la fata locului sunt mai eficienti (tot deocamdata) la gerat si absorbit imigranti. In afara vreunui accident gen vara lui 2015 nu cred ca problema va deveni asa grava la ei inainte de 2040.
              In mare, la cum am vazut-o eu, populatia germana conserva actualmente trasaturile ei traditionale (inclusiv agresivitatea si sovinismul), e adevarat sub patura pusificarii liberal-progresiste si a corectitudinii politice.
              E adevarat insa ca si la ei actioneaza factorii decaderii societatii, pe de o parte externi (diluarea prin imigratie masiva) si interni (degenerarea morala si spirituala a generatiilor tinere).

              10
            • Sato l8nistiti ca a venit Covid…vaccinul pe loturismo. .
              Nanorobotii , Ai -robóti umanoizi….
              Adica NewAge=”víitor de aur”….

              2
          • @Andreas

            Cu o mica mare diferenta. Atunci sa biarbiereau pe fata, nu pe picioare.

            9
          • n-ai ce sa fii atent. sunt varza baietii. ma refer asa, ca factura psihologica. Cum sar un pic coarda fata de ce le dicteaza unul sau altul, cum ii acuza de nazism, cum i-a linistit.

      • La ei mai e si altceva. Daca fac serviciu in folosul comunitatii, se numeste Dienst. Adica daca se ocupa de oameni nevoiasi, daca merge la un azil de batrini si se ocupa de ei vreo 6 luni de zile, scapa de armata.

        3
  6. Copilul cu multe moașe…

    2
  7. Sunt mult prea multe argumente pro si contra….Tiger are prea putine bucati produse in concluzie piesele sunt chiar si dupa standardul aviatiei de serie mica.
    Fiecare tara a vrut sa fie mai breaza si sa faca varianta sa locala cu armamentul local etc. Astfel nu exista 100% compatibilitate intre ele, la fel si software este la fel.
    Pe de alta parte nu e asa de greu sa te pui sa faci un caiet de sarcini comun intre europeni, partea proasta este ca ei nu l-au facut la inceput si au facut 2, apoi 3 caiete de sarcini incluzand Spania apoi au venit australienii cu al lor in care mai aveau nevoie si de integrarea locala, au insistat sa faca si cateva compromisuri pentru ca sa iasa ieftin (ma rog relativ ieftin) si apoi in 10-12 ani se plang acum ca sunt mai naspa ca si AH 64 pe cand la Apache nu exista loc de intors – Boeing Military face totul cere pretul si alege supplier-ii care intra in specificatii.

    6
  8. Îmi poate explica cineva daca pentru Ro ar putea fi o variantă drona turcilor…Bayraktar TB2 ?

    • nustiu daca e o varianta buna si daca luam bayractar, dar cred ca ar fi bine cat mia multe drone de toate tipurile si calibrele – poate invata si ai nostri ceva poate le intra mintea la cap si se baga pe programe de dezvolatre cercetare in domeniu s afacem si noi drona.
      Eu cread ca peste 20 de ani fiecare tanc fiecare veficul de transport fiecare barca gonflabila militara va avea propria drona deasupra capului si inca cateva in rezerva . Fiecare pluton va avea in rucsac o drona mica sau minuscula pt cercetare etc..

      8
    • Nu.TB 2 e depășit.Akinci sau Reaper pt aripa fixa.Mai important ar fi o drona-elicopter inarmata când vine vorba de drone înarmate.Capabila sa ducă Spike sau ceva mai mic și mai ieftin.

      La forțele navale e cu aripa fixa,dar e necesar sa ducă o racheta antinava.Adica NSM,care se cheamă JSM în versiunea lansata din aer.

      8
    • Da, dar nu. TB2 e buna, dar nu in contextul nostru. E usoara, bine inarmata, perfecta pentru a combate desculti. In conditii de razboi electronic, e spre praf. In conditile in care spatiul aerian, ca si control, e discutabil, e praf. Comunicare intel, praf. Sunt multe aspecte de luat in calcul, nu doar drona in sine. Dar ca idee, raspunsul e nu.

    • @Sat,

      Depinde unde o vei folosi, daca faci ce au facut turcii sau azerii si ai in principiu controlul spatiului aerian atunci da e super, ataci la sol blindate/trupe, cercetare/ corectie tir etc dar noi nu cred ca vom face asa ceva eventual nu stiu …..poate sa zicem intr-o situatie ideala fara rusi prin zona in R Moldova/Transinistria dar 150% scenariul e sa zicem 0% sanse realizabil.

      Dar sa te aperi cu dronele in conditiile de razboi electronic cu sa spunem rusii ….cred ca le pierzi pe toate in cateva zile ca noi suntem in defensiva.

      Ucrainenii le vor pt zonele separatiste in luptele cu rebelii pro rusi in niciun caz nu cred ca au valoare combativa in eventiualitatea unui atac al rusilor dar e bine sa ai cat mai multe …..tactica si strategia e totul la orice arma

  9. 5,5 miliarde de euro ar costa modernizarea Tigrului la standard MK3; la banii astia nemtii s-au gandit ca-si pot lua Apache noi-noute, care ar fi probabil mai bune ca elicoptere de atac decat Tigrii (nemtii nici macar n-au tun pe ale lor dupa ce au mieunat ca tunul frantuzesc da vibratii prea mari si au vrut ei sa puna unul de 30mm fara recul, de care intre timp au uitat).
    Pe partea de disponibilitate – aceeasi problema ca la ETul nemtesc, lipsa de mentenanta si piese care se traduce in cele din urma prin lipsa de interes (la ET un raport recent arata ca nici macar nu au destui piloti, deci e clar ca ii doare in Arsch). Aici nici francezii nu stau bine, disponibilitatea la Tigre frantuzesc se invarte pe la 30%, fata de cam 80% la Americani cu Apache. Disponibilitatea depinde insa si de resursele materiale si umane alocate mentenantei – aici Americanii investesc enorm pe cand pe nemti ii doare in cot iar francezii n-au bani. (Pe nemti ii banuiesc ca s-au gandit sa profite de resusele americane la mentenanta, desi, in practica, ma astept sa nu se descurce mai bine nici cu Apache, tot pe motiv de Arsch sensibil.)
    In final insa trebuie remarcat ca mai toate sculele europene recente facute la comun sufera de metehne cronice de fiabilitate sau supra-pret (NH-90, de exemplu, e reputat sa necesite 30 de ore de mentenanta pentru una de zbor); probabil ca managementul programelor astea comune functioneaza similar cu birocratia europeana de la Bruxelles

    8
  10. Am și io o întrebare.Pt alde Tigrul asta de hârtie și Apache,cam câte componente Made în China sa exista?Mai ales chestii mărunte,gen microprocesoare .
    Valabil și la alte scule,dar vorbim amu de elicoptere.

    Întreb pt un prieten care ar vrea sa știe disponibilitatea zburatoarelor la război pe bune,nu la pace sau fugit de pastorii de capre din Kunar.

    5
  11. eu acum văd că i-au montat o anexa pe rotor?păsări-lați-lungilă

  12. E bila electro-optica, cred ca n-au mai avut pe unde s-o puna:)))

    • Parcă nu ați mai văzut bila montată tot așa și la apași! Stă sub linia orizontului, vede țintă, fire & forget! Băi, care-a tras în noi 21-22?

      1
    • Acolo sta cel mai bine. Aparatul ascuns in spatele noi obstacol, ridica doar sistemul osiris si lanseaza fara se se expuna. Vanator de tancuri. Sistemul de senzori e prezent doar pe varianta germana (la ceilalti parteneri este ceva asemanator in fata rotorului) au existat discutii privind possibile vibratii generate, dar, pana la urma e un sistem util.

      1
  13. Tiger si Apache sunt in clase diferite.

    1
  14. Imediat dupa WW2 anumite concerne germane au trebuit sa fie dezmembrate (i-am putea spune astazi un divestment) in baza Petersberg Agreement (https://germanhistorydocs.ghi-dc.org/pdf/eng/Founding%208%20ENG.pdf ), si de atunci incoace orice concentrare de capabilitati este privita cu reticenta

    In anii ’50 odata cu renuntarea la sintagma “nicht mit uns” ( nu cu noi – vizavii de inarmare, participare in aliante, situare pe pozitii antagoniste, etc)si cu intrarea in NATO, Germania si-a asumat anumite obligatii iar in 1968 ca sa semneze tratatul de neproliferare i s-au facute cateva concesii (americanii se angajau sa asigure o umbrella nuclear astafel incat Germania sa nu is dezvolte propriile capabilitati nucleare, DDR-ul nu a fost recunoscut ca stat): https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/601041/08._Non_Proliferation_Treaty_1968__Status_list.pdf

    Odata cu primirea Germaniei in WEU (Western European Union) au avut din nou anumite restrictii. Un exemplu este clasa de frigate Bremen (lungimea si deplasamentul erau supuse unor restrcitii)
    In 1990 odata cu semnarea tratatului final cu privire la Germania (Vertrag über die abschließende Regelung in Bezug auf Deutschland) din nou au trebuit sa confere anumite garantii: https://chnm.gmu.edu/1989/archive/files/germany-final-settlement_e0189c0884.pdf

    Tiger in toate variantele sale apartinand fortelor terestre germane (Luftwaffe nu opereaza Tiger) este considerat elicopter de suport in lupta contra blindatelor (nu de atac) : https://www.flugrevue.de/europaeischer-kampfhubschrauber-airbus-helicopters-tiger-die-nutzer/

    Tiger-ul in variantele franceze si spaniole au tun de 30 mm (nemtii au doar mitraliere in poduri ): https://www.flugzeug-lexikon.de/ILA_2010/Helikopter/Eurocopter_Tiger_-_Panzerabwehrhubschrauber/eurocopter_tiger_-_panzerabwehrhubschrauber.html

    Datorita Grundgesetz, a atributiilor Budestag-ului si Bundesrat-ului Germania si-a ajustat modul de a controla fortele armate, si cred ca Tiger este un bun exemplu

    Guvernul a atribuit contractul de mentenata (pt marea parte a operatiunilor de, nutoate, un exemplu fiind motorul MTR390-E, care pe langa producatorul sau MTRI, mai asigura mentenata prin AIA Bordeaux si MTU) catre Airbus astfel incat acesta va trebuii sa se descurce cu eventualele probleme de proiectare, executie, MLU etc.

    Pe de alta parte, guvernul aloca sume modeste, astfel ca Airbus nu face altceva decat sa asigure baza materiala si umana minimal pt Tiger sa supravietuiasca (e tinut pe perfuzie)

    Pe de alta parte tocmai ce au atribuit Rheinmetal contractual pt simulatoare: https://esut.de/2021/10/meldungen/30497/simulatoren-fuer-kampfhubschrauber-tiger-werden-weiterhin-von-rheinmetall-und-thales-betreut/

    Nu stiu daca vor renunta la el sau nu. Oricum , trebuie retinut Tiger din start a fost intr-o alta clasa (inferioara) vs Apache. E foarte posibil ca intre timp sa-si fi revizuit optica sis a vrea sa le opereze pe ambele, atribuindu-le roluti diferite. Depinde de fiecare sa judece: https://esut.de/2020/12/fachbeitraege/23014/die-zukunft-des-kampfhubschraubers-in-der-bundeswehr/

    Parerea mea este ca momentan este un fel de a le arat mata la francezi nu atat pt FCAS (aici s-au lamurit treburile in mare, si Daussault are dreptate sa solicite atat conducerea proiectului si pastrarea dreptuile depline asupra proprietatii intelectuale – doar nu degeaba au dezvoltat singuri avioanele de atatia ani, ca sa le dea nemtilor sau spaniolilor, iat pe de alta parte nemtii nu au nimic ca si contrapondere la Dassault) cat pt EMBT unde au potential , au cum, cu ce sa preia conducerea

    Un lucru este cert, nemtii au si know how, capabilitati organizatorice si financiare plus o industrie potenta, ca oricand sa-si dezvolte si/sau sa creasca dotarea Bundeswehr-ului per ansmablu. Cate despre baza umana sa nu uitam ca au renuntat la conscripts in 2011

    12

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *