MIG-21 Lancer, un avion pirat?!

MIG 21 Lancer, un avion pirat?!

Sunt convins ca toti sunteti la curent cu eterna disputa fata de modernizarea avioanelor MIG-21, din Flota Militara a Romaniei, la standardul MIG-21 Lancer, cu israelienii de la Elbit. Din punctul meu de vedere afacerea fost foarte buna: 110 aparate apte de zbor, la 500 milioane de dolari, iar modernizarea a fost una serioasa si buna, Lancer-ul autohton avand si capacitatea de folosi rachete BVR, cu mult timp inainte ca multi “experti” de astazi sa stie ce inseamna macar respectiva abreviere.

Nu voi intra acum in amanuntele modernizarii, dar mereu s-a discutat aceasta resapare in opozitie cu lasarea la vatra a MIG-ului 29 si chiar a MIG-23. Dupa cum stiti, proiectul Sniper, de upgrad-are a MIG-29, a avut ca efect un singur aparat, care acum odihneste la Muzeul Aviatiei. Motivul pentru care Romnaia a lasat in paragina aceste avioane, foarte moderne atunci, foarte bune si astazi, este umbrit de zvonuri, o explicatie oficiala nefiind data niciodata.

In urma cu doua zile agentia de presa HOTNEWS, a preluat o stire de pe RoMilitary cu privirea la hotararea Croatiei de a-si remoderniza flota de MIG-21 la Aerostar, iar sub articol, unul din comentatori a pus acest link!

Uimitor as spune, asta in conditile in care eu personal nu am stiut si nici nu am auzit de faptul ca rusii considera modernizarea MIG-21 la standardul Lancer, ca fiind o modernizare…PIRAT!!! Mai clar, Romania a facut ce a vrut cu avioanele sale fara acordul rusiilor, iar baietii de la est s-au suparat pe noi se pare, destul de tare, mai ales ca Romania, in parteneriat cu Elbit, a oferit aceasta varianta si la export. Adevarat ca singurul client a fost Croatia, dar se putea chiar mai rau pentru rusi.

In acel comentariu se face legatura intre upgrad-area pirat a MIG-21 romanesc si esecul Sniper-ului, acesta din urma fiind o razbunare a rusilor. Daca faptul ca MIG-29 a murit din cauza ca Rusia a refuzat sa ne ofere piese de schimb, sau a facut presiunui asupra celor ce puteau sa ne ofere piese, nu stiu sigur, insa acuzatia de modernizare pirat a MIG-21 Lancer vine din Pravda, intr-un articol din 2002.

Articolul il gasiti mai jos, tradus in engleza si va las pe voi sa va faceti o impresie proprie. Chiar sunt curios, stia vreunul dintre voi ca rusii ne considera…pirati?! Si asta inainte ca Basescu sa devina presedinte 🙂 !

 Articol Pravda

Do you want a pirate upgrade?

27.02.2002 | Source: Pravda.Ru

On Wednesday the leadership of Romania’s National Defense Ministry decided to suspend MiG-21 Lancer training flights until the cause of the crash on February 21 is discovered. A MiG-21 Lancer fighter, belonging to the Romania’s air force, crashed for unknown reasons near the town of Kalarash, and the pilot died.

Fourteen MiG-21 fighters, which is considered to be one of the safest fighters, crashed over the past ten years in Romania. This is the fighter that has a very long life; it was launched into production over 40 years ago, but many countries still use it.

The fighter that crashed near Kalarash was built in the Soviet Union in 1972 and upgraded at Aerostar, the Romanian aviation plant, together with the Elbit Israeli company in 1998. Russian aviation organizations call the Romanian-Israeli upgrade of MiG-21 fighters a pirate version: it is cheap, but not safe. The Russian modernized variant of MiG-21 Lancer is a bit more expensive, but much safer.

However, since 1993, when the Israeli company modernized the communication, navigation, and armament systems of 110 MiG-21 fighters in Romania (they got the name Lancer then), that very upgraded model, despite protests of the Russian producers, has been widely advertised at aviation expos. This certainly causes damages to Russian defense exports and to the reputation of the model itself. However, most likely, the situation will change. As of now, it was decided not to send two MiG-21 Lancer to NATO’s Strong Resolve 2002 exercises scheduled for March 1-15 in Poland and Norway.

Anna Kolchak PRAVDA.Ru

Translated by Maria Gousseva

foto: opiniatimisoarei

11 comentarii:

  1. La fel au marait si cu ak-urile romanesti, exact aceleasi acuzatii, ca nu avem licenta ca lalala si deastea…

  2. Pai si cu MLI-urile a fost la fel, tot cu acuzatii de piraterie ne-am trezit pe cap, ceva legat tot de licenta, mai ales cand in urma cu ceva ani grecii se uitau la MLI 84M. Din ce am aflat eu, tot aici pe blog, rusii nu cereau bani pe licentele de fabricatie pentru armamentul folosit in intern, ci doar in caz de export.
    Dar asta cu Lancer-ul nu o stiam… 🙂

    • O fi in legatura cu summitul nuclear de la Seul, ieri cand a avut Basescu respectiva conferinta de presa ma asteptam ca macar un reporter sa intrebe daca separat va discuta cu Obama si rusu’ despre Deveselu. Probabil i-am sucarit rau de tot pe niznai, faza cu Rogozin reprezentant al Rusiei in Transnistria, acum dracovenia asta, stiam din istorie ca sunt obsedati cu anumite zile de sarbatoara/comemorare, in cazul nostru s-a observat ieri in media noastra scrisa si audio-vizuala un interes crescut pt. Unirea Basarabiei, basca ce s-a intamplat prin Chisinau si Balti.

      Ai draq, auzi la ei…”Kalarash”! 😀

  3. salut. Ce facem fratilor bagam in seama orice ziarit care scrie si el cate ceva fara a se baza pe realitate , eu nu as crede ca daca era trecut undeva in acte ca nu avem voie sa facem aia su aia fara acord ne apucam sa incalcam astfel de acte . Si inca ceva nu cred ca rusii ne dadeau licente gratis chiar daca eram si-n alianta cu ei sau daca ne au dat a fost pt ecipament depasit tehnic ca-n cazul MLI84 varianta noastra a BMP-1 care deja era inlocuit in productie de BMP-2 . Apropo de asta noi ce aveam pt infanterie pana la MLI doar TAB-uri.

  4. O sa pic ca uleiul in apa, insa trebuie sa spun ca ma amuza tot mai mult sursa foto. Eu pot sa pariez ca foto nu apartine acelui site, asa ca le faci trafic de pomana citandu-i in josul articolului.

    Eu merg pe citarea sursei fotografiei numai in cazurile in care aceasta are un autor sigur, caz in care e normal sa recunosc meritele omului. Dar pozele astea generale, prezente pe sute de site-uri…

  5. LanceR-C este versiunea superioritatea de ,dispune de 2 aparate multifuncţionale LCD (EL/M-2032) gasite si pe F-4 , F-5 , F-16 , F/A-50 , Mirage şi MiG-21 luptatori
    Foloseste o versiune romaneasca de R-60 si importa Python III de la Elbit sau Rafael nu stiu exact

    Deci nu vad pirateria, MiG-urile au venit din URSS si au fost echipate cu sisteme si rachete NATO

  6. Daca ale noastre nu sunt sigure, nu vreau sa ma gandesc cum sunt ale lor

  7. Se referă la siguranța integrării aparaturii vestice pe avionul rusesc, în sensul că, în timp, ar putea să apară probleme de compatibilitate între componentele originale ale avionului și noile echipamente. Rușii marjau pe faptul că programele lor de modernizare sînt mai bune fiindcă sînt făcute de fabrica mamă în colaborare cu producătorii echipamentelor, unde avionul era cunoscut în cel mai mic detaliu și astfel de incompatibilități nu ar fi posibile. Au într-un fel dreptate dar e și un mare război economic, fiind, sau cel puțin la acel moment era, o pîine bună de mîncat cu modernizarea MiG-ului 21.
    MiG-urile 29 nu a fost modernizate fiindcă erau puține iar lucrările de întreținere și reparații care se puteau efectua în țară erau limitate ca număr de operațiuni și grad de complexitate, astfel modernizarea MiG-urilor 21 fiind cea mai firescă opțiune în primului datorită numărului relativ mare de avioane cu puține ore de zbor și, în al doi-lea rînd, a faptului că Aerostar era acreditată să efectueze reparații la celulă și motoare putîndu-se prelungi resursa avioanelor cu mult peste limita dată de constructor. Astfel a și fost concepută asocierea dintre Aerostar și Elbit: Aerostar se ocupa de celule și motoare iar Elbit furniza aparatura nouă și asigura integrarea ei pe avion.
    Pentru MiG-ul 23 nici nu cred că s-a pus problema de modernizare în ciuda faptului că erau destul de numeroase din mai multe cauze: întreținerea și reparația avionului nu era asimilată complet în țară, era un avion destul de specializat pe rolul lui de interceptor și era destul de scump în exploatare.

    Off-topic: germanii și-au modernizat flota de MiG-29 cu acordul și ajutorul rușilor, iar slovacii le-au modernizat direct în Rusia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *