Ministrul Apararii: Incet, dar sigur, speram sa putem cumpara avioane americane de tip F-16

Ministrul Apararii Nationale, Gabriel Oprea, si-a exprimat speranta ca Romania va reusi sa achizitioneze, printr-un efort financiar, cu banii existenti, „incet, dar sigur”, avioane americane de tip F-16, folosite si de alte state NATO din zona.

Gabriel Oprea a declarat, sambata, la Cluj-Napoca, la finalul unei reuniuni a UNPR, ca „este bine” ca bugetul alocat Ministerului Apararii in 2012 prin proiectul de buget a crescut putin fata de acest an.

Speram ca proiectul nostru, pe care l-au cerut Fortele Aeriene sa ne dotam cu avioane F-16, va putea printr-un efort, cu banii pe care ii avem, incet, dar sigur, sa putem sa cumparam acele avioane pe care intreaga zona NATO le are, F-16. Am avut in ultima perioada un buget de avarie, am cerut 2,38 la suta din PIB, pe care Romania si l-a asumat la intrarea in NATO, dar vedeti care sunt posibilitatile Romaniei acum. E bine ca a crescut putin si sunt convins ca in momentul in care vom avea posibilitate economica vom primi bugetul de 2,38 la suta. Cu acest buget de avarie de pana acum ne-am indeplinit misiunile din tara si in teatre de operatii din strainatate. Avem nevoie de bani, de acel 2,38 la suta din PIB pentru Aparare, pentru a avea tehnica de lupta moderna„, a spus Oprea.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=656TVy-YDYs&w=560&h=315]

By Niko

 

                    Vali

sursa: Pro Tv

20 de comentarii:

  1. Si ce inseamna acest incet dar sigur?au ajuns la o intelegere?le iau sau nu? Maine o sa apara altu sa zica de gripen sau rafale sau mai stiiu eu ce. Macar sa le ia odata si macar sa fie noi.ca mare branza nu o sa fie 24 de bucati. Bine ar fi de ar veni la pachet cu patriotii.tara lui f16 voda si ai sai patrioti.

  2. Tara lui f16 vodă

  3. de-abia astept sa vad poze cu unul cu cocarde romanesti,oare cum l-or vopsi…precum lancer a …sau c

  4. Cititi sa vedeti ce reactii au aparut in presa dupa aceasta declaratie … Demnitate nationala ? Risti sa fi linsat pentru asemenea cuvinte …

  5. luis elias amoriello

    che bello aero

  6. frate, eu ma gandesc ca daca tot se decid la F16, sa fie noi, echipate cu GE F110-GE-132, cu radar AESA, CFT si poate luam si noi macar alea 48 cum era vb. sa se ofere codul sursa ptr.a putea dezvolta noi sisteme ulterior, si ptr.a putea folosi stocul actual de rachete.

    • Exact! Trebuie un pachet minim pentru a intra in carti pentru joint-venture-uri si transferuri de tehnologie, asa cum au facut Japonia, Taiwan, Coreea. Insa chiar si 48 ar putea fi putin pentru a avea aceste optiuni.
      Apoi, chiar daca nu reusim o productie a unei versiuni evoluate din F16, poate facem fie ceva mai sarac in optiuni dar mult mai usor de intretinut si operat, macar obtinand un motor si un radar mai de Doamne-ajuta.

      Cu astea ne putem re-motoriza IAR99 sau lucra la noul prototip.

      Eu as sugera un IAR99 sau nou avion de antrenament customizat, cu elemente de la F16, care sa faca mai usoara trecerea spre F16/F35. Acest avion de antrenament ar putea face parte din oferta de trecere pe F16, sau din pachete de upgrade. Este posibil ca SUA sa fie interesati sa colaboreze la un astfel de program, deoarece rar isi produc propriile avioane de antrenament, preferand sa cumpere din strainatate.

      Ar fi si asta o idee…

      Si daca avem si noi F16, putem apoi colabora cu Israel pentru upgrade si customizari si compatibilizari cu diverse sisteme de arme.

      • IAR 99 C este foarte bun pentru trecerea la F 16, ce elemente de F 16 vrei pe IAR 99 sunt avioane din clase diferite, cat priveste motorizarea toata lumea ti-a explicat pe aici ca una este motorul de trainer si alta este motorul de fighter.
        Taiwan nu a fabricat F 16 a fost doar cumparator de F 16 ei au facut in tara o versiune de avion de lupta usor avand la baza schema aerodinamica a F 16, numele lui este AIDC F-CK-1 Ching-kuo si are o motorizare foarte interesanta deoarece provine din aparate civile si a fost adaptat acel motor si pentru folosirea mlitara.

        • 1.)Este vorba de conceptia cabinei si dispunerea aparaturii in interior, ca sa obisnuiasca cat mai repede pilotii cu mediul de pe F16 – la asta ma refer. Asta face si T-50 Golden Eagle: ” The T-50 program was originally intended to develop an indigenous trainer aircraft capable of supersonic flight, to train and prepare pilots for the KF-16 and F-15K „. E adevarat, a iesit putin cam scump – noi am putea oferi o versiune la 2/3 din acest pret (10-15 mil euro/bucata) pentru zbor cel mult transonic. T-50 a fost folosit si pentru castigarea de experienta de catre coreeni pentru a face apoi un bimotor interceptor/multirol. Exista si o varianta monoloc a T50, in versiune de avion de atac usor.

          2.)Diferenta majora intre „motorul de trainer” si cel de „fighter” este absenta postcombustiei, si ma rog, nu este nevoie sa folosesti motoare sofisticate, ca sa nu-ti creasca pretul/bucata la un avion de antrenament. Dar nu este o regula!
          Daca cititi de pe wiki la T-50 Golden Eagle, spune ca are un motor ” General Electric F404-102 turbofan engine license-produced by Samsung Techwin,[39] upgraded with a Full Authority Digital Engine Control (FADEC) system jointly developed by General Electric and Korea Aerospace Industries ” – chiar motorul facut pt. F18!
          Dar se poate face si un downgrade de la motorul mai performant!

          3.) Se pare ca exista si o piata interesanta pentru avioane de antrenament nu doar subsonice,ci mai nou trans-sonice si chiar supersonice… Chiar daca trainerul trans-sonic iese putin mai scump, iti cresti posibilitatea de a vinde.

          4.)Si din nou, mai explicit: Northrop T-38 Talon va iesi din serviciul US Airforce spre 2020 si atunci SUA vor avea nevoie de un nou avion de antrenament. Chiar si T-50 Golden Eagle este printre candidatii la inlocuirea T-38. Despre acest lucru vorbeam, pentru intrarea pe piata americana! Tot de pe pagina T50 ” T-50 is also being marketed as a candidate for the T-X program of the United States as the United States Air Force’s next-generation advanced trainer „.

          5.) Iata si un exemplu de parteneriat cu Lockheed: „KAI and Lockheed Martin are currently pursuing a joint marketing program for the T-50 variant internationally”. Ceva similar am putea face pentru tarile din regiune care au F16.

          6.) AIDC F-CK-1 Ching-kuo este un proiect interesant – cam asa as vedea si eu posibilitatea dedezvoltare a unui multirol in Romania, daca am fi avut bani, tehnologie si atuuri la masa politico-diplomatica! Insa chiar punctul slab al proiectului este motorul si asta ar trebui saevitam, daca vom ajunge vreodata in situatia respectiva – este recunoscut ca proiectul a avut dificultati din cauza submotorizarii!
          42kn/motor fata de variantele recente de motoare ce urca la 140/170kn cu postcombustie, este o mare diferenta si cred ca penalizeaza in continuare performanta avionului! Din cauza imposibilitatii de a importa (cu baza politica) motoare, au trebuit sa porneasca de la un motor civil si, in joint-venture, sa faca dezvoltare. Probabil acum asteapta posibilitatea sa-si inlocuiasca motoarele pentru a exploata avionul la adevarata valoare: de la 84kn la 280kn pentru cele 2 motoare… ar insemna ceva!

          In final, concluzia este ca, daca oportunitatea va exista vreodata pentru Romania, este interesanta strategia Coreei de Sud, care ar putea fi tradusa la noi in:

          1. Dezvoltarea unui avion de antrenament trans-sonic care pe baza a 2 versiuni de motoare, poate adresa un segment low-cost de trainer subsonic sau cu un motor „de interceptor” poate adresa un segment similar cu KAI T50, dar la 2/3 din pret. Acesta, prin customizarea de la punctul 1, ar putea fi vandut in pachet cu un avion de lupta al tarii cu care vom avea parteneriatul aeronautic militar.

          2. Existenta unei variante monoloc supersonice a trainer-ului, ca si avion de atac usor low-cost.

          3. Din experienta acumulata cu trainerul – dezvoltarea unui interceptor supersonic romanesc sau in parteneriat.

          Sau poate doar vom cumpara avioane de la alte tari…

  7. Dupa cate se pare colaborarea cu Israelul se afla in carti! Recent incheiata colaborare in privinta atragerii de fonduri private pentru cercetare poate insemna si o relansare a colaborarii militare. Posibil ca si F-ul 16 ROAF, sa beneficieze de tehnologie israeliana, cu atat mai mult cu cat avem experienta Lancer. Prin 2003, Israelul chiar nea propus sa luam F-16 SH de la ei sau din alte surse, pe care urma sa le modernizam impreuna. F-16 I SOUFA israelian este un avion superb! Dar inca de atunci, israelienii ne-au spus ca-i un avion prea scump pentru noi, dar ni l-ar fi livrat daca gaseam finantare, si SUA si-ar fi dat acordul; nu s-a incercat insa asa ceva, a fost doar o propunere.

  8. Am incercat sa fac un repaint pe un F16 cu cocardele RoAF. Ceva idei?
    http://alexciopata.com/images/f16-1_008%20copy.jpg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *