Necazuri de om bogat

Desi Spania nu este chiar o tara bogata (a patra economie a UE), daca o comparam cu primele trei: Germania, Franta si Italia (mai ales la nivel de structura si performanta economica), este la nivel mondial o natiune extrem de serioasa. Iar daca ne uitam la programele spaniole de achizitii militare nu avem decat de unde invata (noi romanii) ca si din gradul ridicat de absorbtie a fondurilor europene.

Cine a fost prin Spania stie ce infrastructura de foarte buna calitate au ibericii, ce autostrazi, drumuri nationale sau cai ferate.

Revenind la “necazurile” spaniolilor, ei, bine, Madridul este membru in consortiul care fabrica avonul de transport de mare capacitate Airbus A 400M. Pornit greu, cu depasiri de termene si buget, a trecut vremea si A 400M a atins o anumite maturitate operationala, bolile copilariei au fost lasate in urma iar astazi “greul” Airbus isi face treaba fara probleme.

A 400M poate face cam orice iti da prin cap, transport de toate felurile, alimentare in aer si poate fi configurat precum un joc LEGO.

Spania a comandat 27 de aeronave dar prin 2013 ministerul apararii de la Madrin a gasit de lucru doar pentru 14 avioane, restul de 13 bucati vor fi insa platite, desi la acest moment nu stie ce se va face cu ele.

Cel de-al treisprezecelea A 400M a fost deja livrat fortelor aeriene regale spaniole pe 13 iulie, in timp ce cel de-al 14lea va sosi in mai 2023. Pana aici toate bune, “necazul” vine din faptul ca nu se stie ce vor face cu restul de 13 unitati care vor fi livrate intre 2025 si 2030.

Madridul se gandeste sa le vanda cu atat mai mult cu cat A 400M are ceva clienti, se vinde relativ bine dar clubul clientilor potentiali de A 400M nu este atat de mare din motive obiective cat si subiective.

La capitolul motive obiective avem faptul ca acet tip de aparate grele de transport sunt in general scumpe la achizitie si au costuri de operare destul de piperate. In plus, ai nevoie de o baza aeriana dedicata, mecanici, ingineri, piese de schimb. Nu orice natiune africana isi permite sa opereze A 400M sau C 130 J, nu mai discutam despre C-17 Globemaster III.

Subiectiv vorbind, A 400M sufera de aceeasi “boala genetica” de familie europeana: costuri mari cu operarea si intretinerea precum toate sistemele de armament (pe zona aero) dezvoltate de europeni. Acum nu stim daca A 400M detine recordul mondial la ora de zbor per km, nu stim daca este in relatii apropiate cu fratele sau Eurofighter (asta detine mama tuturor recordurilor la costul orei de zbor), dar ce stim sigur este faptul ca A 400M nu este de nasul orisicui, trebuie bani multi.

Astfel incat, subiectiv si obiectiv, piata acestor aparate nu este una foarte larga (precum aparatul de transport militar mediu curier al Airbus, C-295) si vanzarile catre alti clienti decat membrii consortiului care-l fabrica merg binisor, dar nu sparg gura targului.

Daca Spania va putea sa vanda cele 13 aparate A 400M ramane de vazut, oricum, privita din perspectiva romaneasca tot sa ai astfel de intrebari existentiale. Noi, tragem de C 130B/C, sapte C-27J Spartan si cam atat. Ar avea Romania ce sa faca cu cateva A 400M?! Evident ca da, ne-am permite sa le operam in conditii normale? Ei bine, chiar nu stiu sa raspund la aceasta intrebare, s-ar putea ca Airbusul turbopropulsor sa fie peste posibilitatile noastre financiare.

Cu toate acestea Airbus A 400M este un avion superb, care denota personalitate. Greu sa-l uiti daca ai avut exceptionalul noroc sa-l vezi de aproape.

In acelasi timp discutiile, care pareau inchise, despre o eventuala achizitie a F 35A mocnesc tacut, dar nu au disparut cu totul. Desi Madridul a fost categoric in declaratii: “Nu ne trebuie noua F 35A, noi mergem pe Eurofighter si viitorul avion european de generatie a V-a!”, lucrurile nu s-au stins de tot, cu atat mai mult cu cat toata lumea este de acord ca la un moment dat vor trebui sa cumpere macar F 35B intru inlocuirea batranelor AV-8 Harrier de pe unicul portavion spaniol.

GeorgeGMT

9 comentarii:

  1. Părerea mea e că NU e înghesuială la A 400.
    Daca vrea să aibă un viitor , musai să îl bage alaturi de alea 4 C 17 cu emblema NATO și care au baza in Ungaria.
    Așa și UE ar avea indirect o flota militară de transport strategic.
    Un total de 18- 20 aparate ( inclus cele 4 C 17 ) ar asigura multe.
    Mai ales prin prisma viitoarei armate europene.( dificil, foarte dificil) .
    Daca se studiază cine aprovizionează Ucraina , baza e pe C 17 americane și guvernul american. ( care zburătoare , când transporta chesti pentru ucraini , nici nu apar pe flightradar) .

    UE cu ce are acum FUNCTIONANT in armatele naționale , e pe nicaeri.
    Părerea mea.

    13
  2. Vreo 2 in leasing am putea lua de la spanioli, pentru transportul de țigarete.?
    Dar vorbind serios unul în varianta de tanker, ar fi foarte folositor pentru NATO în zona noastră, că să nu mai fie dislocate din ale părți ale continentului.
    Și unul dedicat pentru transport, mai ales în situația de față, când văd că se mută o grămadă de echipamente.
    Dar pentru asta trebuie să te implici, să cauți soluții de finanțare și operaționale. Are cine să facă asta?

    9
  3. la mintea mea piata de A 400 M este intr-o scadere previzbila,
    si scaderea va mai dura,
    costuri de operare mari generate de tubopropulsoare,
    la fel cu C 130 J,
    desi sarcina maxima a A 400 M (37 tone) este aproape dubla fata de aceea a C130 J (20 tone),

    la mintea mea cel mai frumos la turbopropulsoare, cu paranteza ca are elice contrarotative este An 70 care are sarcina maxima la 47 tone.

    din ce am citit io, poate ma insel, multi clienti potentiali de A 400îM si C 130 J s-au incolonat spre Embraer KC 390,,
    aici ar intra portughezii si altii,

    C 17 Globemaster III este din alta clasa cu 77,5 tone sarcina maxima si o rata de diponibilittae de peste 70 %,
    iar C 17 Globemaster III nu se mai produce de ceva atimp si va fi inlocuit, probabil prin 2035-2040: atat Boeing cat si LM au proiecte referitoare la succesoru lui C 17

    C 130 se pare ca va fi inlocuit mai devreme de programu new vertical lift, ca asta s-a cerut

    C 27 si C130, care le avem noi sunt din alta clasa mai mica decat A 400M

    3
  4. Vasie Băcăuanul

    Vom avea și noi dacă ne face cadou cineva, că la banii noștri… Noi mai reparam un sediu de primărie de comună cu banii pentru un sub, mai niste floricele, mai o sărbătoare și atâți bani au fost. Poate la anul…

    1
  5. Până la urmă totul se reduce la ce vrei să livrezi cu el, cât e ora de zbor, disponibilitatea. Dacă ar fi folosit doar să arunce parașutiști, stins incendii, adus răniții (la dispoziția lui Arafat), un A-400 e mult peste ce are nevoie statul român. Dacă orele alocate României la avionul folosit în comun și staționat în Ungaria, sunt prea puține, poate ar mai trebui adus în flota de transport încă un C-130 sau Spartan.

    4
  6. E un avion superb. Chiar daca pare mare pentru noi, probabil 4 bucati ar fi foarte folositoare, mai ales ca poate fi folosit si la realimentare. Ar fi perfect pentru inlocuirea C-130.

    Alta idee, tot vrea EU armata (ma rog, unii), poate n-ar fi o idee rea sa inceapa cu o escadrila logistica.

    1
  7. Parerea mea este ca nu ar fi un capat de tzara ca MAPN.ro sa achizitioneze 4 A-400 M. La cati bani se fura si se cheltuie aiurea in Romania, operearea si intretinerea a 4 A-400 M este mizilic. Unde nu mai pui ca de ele pot beneficia si alte structuri ale GuvRo, precum MAI.ro, ISU.ro, etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *