Romania Military

NGAD [Next Generation Air Dominance]

NGAD – Northrop Grumman – US Air Forces

Unde sunt ei (americanii) si unde suntem noi (europenii).

Pai “ei” au deja in exploatare trei avioane de generatia a cincea – F 22 Raptor, F 35 A/B/C, B-2 Spirit, plus unul retras deja din exploatare – F-117. In acelasi timp, detin si primul aparat de generatia a sasea noul bombardier strategic stealth – B 21 Reider. In aceste conditii, US Air Forces da bice companiilor americane cu NGAD-ul, care program va fi atribuit   unei companii sau unui consortiu pana la sfarsitului anului 2024 urmand ca  primul aparat sa fie gata construit pana in 2029.

Cele trei companii banuite de implicare in acest program sunt: Boeing, Lockheed Martin si Northrop Grumman. Pe langa cele trei, probabil ca se lucreaza foarte serios si la motorizarea acestui aparat de generatia a sasea.

NGAD este destinate sa inlocuiasca F 22 Raptor. Si cand cititi NGAD bine ar fi sa intelegeti ca discutam practic despre doua programe distincte fara mare legatura intre ele (ar putea sa imparta ceva tehnologie): primul este cel al US Air Forces, al doilea este F/A-XX al US Navy, care Navy fripta rau cu F 35C n-a mai acceptat sa imparta cu altii aceeasi platforma si doreste un avion propriu si personal care sa imparta puntiile de decolare ale portavioanelor grele americane cu F 35C.

NGAD – US Navy – Boeing

Sau poate ca, datorita faptului ca US Navy foloseste un singur tip de aparat multirol la bordul portavioanelor sale are nevoie de un Raptor sau F 15 propriu care sa lupte in tandem cu “C”-ul din familia F 35.

Europenii in schimb au doua programe de dezvoltare unor aparate multirol de generatia a sasea, desi in Europa nu a exista o “generatia a cincea”. Primul program ar fi Tempestul britanic, in care mai sunt implicati japonezii, italienii si suedezii. Deocamdata s-au semnat diverse chestii si britancii au dat niste bani pentru cercetare-dezvoltare, dar la patru parteneri este de presupus ca va avea un drum lung in fata si un pret pe masura. Eurofighter fiind aici un bun exemplu de cooperare europeana: avion excelent, dar destul de scump si dificil de modernizat. Oficial primul zbor ar prototipului ar fi sa fie prin 2025, iar in 2035 sa intre in dotare.

Pe partea continentala, francezii si germanii (alaturi de spanioli) cu FCASul lor fac pasi mici si desi, dar francezii au sperante din ce in ce mai reduse ca vreodata acest program va prinde viteza. Inca nu s-au certat dar nici speranta unei relatii normale, bazata pe respect, iubire si pretuire reciproca nu se intrevede la orizontul urmatorilor ani.

Prin presa de bune intentii se estimeaza ca prototipul FCAS va avea zborul inaugural prin 2027 si va deveni operational la orizontul anului 2040, adica cam atunci cand australienii vor avea si ei macar un submarin nuclear.

GeorgeGMT

Exit mobile version