O nouă navă militară este pusă pe cală la Damen Galați

Da doamnelor și domnilor, o nouă navă militară este pusă pe cală la Damen Galați! Nu, nu este pentru noi, este pentru marina militară a Olandei. Este vorba de o navă de suport logistic ce va fi botezată „Den Helder”.

Damen Galati

Combat Support Ship – sursa foto: Damen

Deci, marina Olandei, una cu îndelungate tradiții în Europa, va folosi o navă militară produsă parțial la Galați… Și nu e prima dată când face asta. De altfel, la Galați se tot produc nave militare, de ceva timp, nu doar pentru Olanda ci și pentru alți clienți internaționali, cel mai recent fiind Pakistanul. Mai puțin pentru România, țara gazdă.

Am văzut știrea și mărturisesc că, brusc, m-am simțit foarte frustrat… De aici și mini-articolul de față.

Conform comunicatului, „engineering of the vessel is taking place mostly in the Netherlands and the project will provide work for over 100, mainly Dutch, companies. To date, 47 contracts have been signed for the CSS, out of which 34 with Dutch maritime suppliers.”

Mă întreb unde se încadrează Damen Galați când vine vorba de cele 47 de contracte semnate pentru noua navă, o fi încadrat în cei 34 de furnizori olandezi?

Între timp, după ce ne-am lămurit cu corvetele, nici licitația pentru „bărcile” Gărzii de Coastă nu merge prea grozav dar e ok, a trecut doar un an de la organizarea licitației… Se putea și mai rău. Vard a câștigat, Damen a pierdut, avem două dosare pe rolul instanțelor judecătorești: 

  1. Astfel, în dosarul nr. 33056/3/2019 aflat pe rolul Curții de Apel București, având ca obiect „litigiu privind achiziţiile publice email – dec. 233391/22.10.2019”, instanța a admis recursurile formulate de Damen Shipyards Gorinchem BV şi Baltic împotriva sentinţei recurate pe care a casat-o în parte. Părțile în acest dosar au fost Damen Shipyards Gorinchem BV, Baltic Workboats AS, Vard Brăila S.A. – câștigătorul licitației și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră. Inițial, Tribunalul București care a judecat acest dosar pe fond, a respins cererea Damen Shipyards Gorinchem BV.
  2. În celălalt dosar aflat pe rolul Curții de Apel București, 1894/2/2020, având ca părți pe Damen Shipyards Gorinchem BV, Baltic Workboats AS și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră și ca obiect „contestaţie atribuire dec. nr. 561/C8/478/06.04.2020”, instanța a respins plângerea Damen.

Văd că și această licitație se prelungește pe fondul contestațiilor celor care au pierdut și, nu pot să nu mă întreb: cine e de vină? Legislația achizițiilor publice, organizarea defectuoasă a caietului de sarcini și a licitației în sine sau lipsa de „fair play” și intenția de a șicana a celor care au pierdut?…

Pentru ceva mai multe detalii despre licitația navelor pentru Garda de Coastă (fonduri UE) vă rog să accesați acest link.

Nicolae

28 de comentarii:

  1. salut nicolaie ,crezi ca se va schimb ceva in instanta si va castiga Damen contractele ? nu exista un caiet de sarcini si care sa corespunda cerintelor noastre si sa primeze preturile ? cat despre lege nu se poate sa nu fie contestat in instanta fiecare achizitie doar e din banii publici si nu inteleg dc nu stiu pierde Damen ? pur si simplu ar trebui urgentate toate progamele si sa intram si la un submarin .

  2. submarinele diesel germane din clasa Type 209/1400 ar fi bune pentru M Neagra sau ar trebui ceva cu un gabarit mai mare ?

  3. Cand a aparut prima oara stirea asta s-a spus ca o sa construim noi nava. Pe urma au aparut discutii la olandezi si au declarat ca o sa se faca in Olanda ca trebuie sa ramana banii acolo in economia lor ca e proiect militar ce tine de siguranta nationala bla-bla si acum vad ca e cum s-a decis la inceput si ca o sa se faca la noi.

    Bravo Damen, rusine guvernelor Romaniei…

    10
    • n-am inteles faza cu bravo Damen…
      Ei o fac aici penca calculelele rezulta ca sunt avantaje, inclusiv financiare cred Io. Deci o fac aici de biznis, pura logica finantista, nu de altceva, ca le-am fi noi dragi, etc. De-aia au trecut peste patriotismul de la ei de acasa, ca sa nu ramana cu punga (mai) goala!

      4
      • Bravo Damen pentru ca s-au dezvoltat si au evoluat bine aici in Romania si pentru ca au pus osul la treaba si au format/pregatit oameni cum trebuie.

        Nu toti investitorii straini vin sa faca lucruri faine aici in tara.

        10
      • @Marius Zgureanu:
        O fac aici, la Galati, ca aici e singurul lor santier naval acreditat NATO, care are atat echipamentele, tehnologiile militare si resursa umana calificata si acreditata pentru asta.
        Nu e posibil sa construiesti nave militare oriunde si oricum.

        2
        • Pai si Schelde din Vlissingen unde s-au construit DeZeven-urile, s-au finalizat Holland-urile, locul de nastere al lui De Ruyter, nu e acreditat NATO? Damen a crescut enorm cand a achizitionat Schelde, practic aia le-au dat credibilitate de constructori de nave militare.
          O fac aici la Galati pentru ca e mai ieftin, din pure calcule economice asa cum si Tide ale englezilor au fost construite in Coreea si echipate in Anglia. Si da, faptul ca Galatiul e acreditat pentru constructii militare ajuta. Ma intreb daca si Mangalia are acreditarea asta, ei se vor ocupa de nava de scafandri Antipa.

          • Din ce stiu, DAMEN Galati a fost cel mai mare santier al lor, pana la achizitia SN Mangalia de la coreeni. La ei, acolo, in Olanda, posibilitatile sunt foarte limitate si nu au cum sa construiasca nave complexe ca aici. Navele sunt lansate la apa intr-un canal, de unde sunt tractate pana la mare. De aia le construiesc aici, nu ca e mai ieftin. Aici au acreditare NATO pentru nave de mari dimensiuni, au tehnologia necesara, au tot.

            In Romania, nu mai exista alt santier naval acreditat NATO ca al lor. Mangalia nu e.

            O fi si mai ieftin, nu zic, ca nu ma pricep dar poate ca e mai ieftin in China, decat aici, nu?!

            3
            • Depinde cui livreaza si pana unde trebuie sa transporte si componentele pe care le asambleaza. China nu mai e o tara asa low-cost cum era cunoscuta, mai ales pe coasta de Est.
              Iar pentru anumite tari, mai ales pentru marina miltara, nu cred ca ar vrea sa fie construite in China 🙂

            • Royal Schelde a fost preluata de Damen in 2000. In Vlissingen au construit si nave de 14000 tone, cele de clasa Rotterdam. DZP-urile au peste 5000 tone deplasament. Daca nici astea nu sunt nave complexe… 🙂
              Sigmele au fost si ele construite acolo, nu aici: https://en.wikipedia.org/wiki/Damen_Schelde_Naval_Shipbuilding

              1
              • Industria este mult dezvoltata pe orizontala. La sud de Rotterdam si la vest de Breda (ceva mai mult decat intreaga Zeeland insa in special in ambele estuare Westerschelde si Oosterschelde) sunt multe firme mici si mijlocii care deservesc tot ce este legat de nave. Din pacate la noi nu prea gasesti asa ceva

                Un alt avantaj era aproprierea de zona Ruhr de unde isi aducea si otelul, insa si aproprierea de Belgia, UK, Franta si Germania reprezenta un atu. Dezavantajul major: costul cu mana de lucru si lipsa spatiului pt dezvoltare (in Vlissingen o intreaga fosta zona industriala ce deservea industria navala este tranformat in zona rezidentiala)

                • Ca sa iasa ieftin, trebuie ca produsul fabricat se fie de serie mare, complexitate redusa, materii prime accesibile, concurenta puternica si reglementari legilsative cat mai reduse.

                  De exemplu: cu 1,5 lei poti cumpara vreo 150 bucati pufulete (adica o punga).

                  Produsele complexe, unicat/serie foarte mica (cum e cazul corvetelor), care au nevoie de numeroase acreditari, unde se utilizeaza materii prime speciale, sunt scumpe oriunde ar fi construite. Doar concurenta ar mai pune ceva probleme dar si aici e o discutie.

                  Ca forta de munca e mai ieftina la noi, adevarat. Insa diferenta nu e prea mare fata de manopera din UE, intr-un domeniu sensibil, militar, unde nu orice dorel stie/e acreditat sa sudeze table inalt aliate, sau sa proiecteze asa ceva.
                  Galatiul a fost preferat de olandezi, pentru ca detine capacitati de constructii navale complexe si produce specialisti in domeniul naval, ce se pot recruta inca de pe bancile scolii, si astfel, face (unele) economii la resursa umana specializata si scumpa dar, pe ansamblu, sunt nesemnificative, raportat la costurile totale.

  4. era ok oferta damen

    3
  5. Am o întrebare pentru cunoscători.
    Damen face toată nava in Romania sau doar ” caroseria” , sudatul și vopsitul ?
    Întreb că am văzut niște video cu carcase lansate la apa dar fără nimic tehnic montat. Poate greșesc.

    2
  6. eee daca nici acu nu ia de la galateni…ca sigur le pot folosi

  7. Întâlnirea premierului interimar cu oficialii americani / A fost semnat un acord pentru reactoarele de la Cernavodă și au discutat despre proiectul feroviar Constanța Gdansk

    https://m.hotnews.ro/stire/24472801

    4
  8. Eu ma bucur ca se face la noi si nu stam degeaba. Va veni si ziua cand se va face ai pentru noi

    2
    • Sigur.
      Nepoții lu’ nepotul meu sper să apuce….
      Damen face o afacere, noi nu suntem capabili/nu vrem să dăm comenzi….

      Dacă nu arătăm că suntem interesați și noi ca ei să existe aici in RO și să facă o integrare cât mai mare a producției prin companii din RO, când costurile cu forța de muncă vor crește suficient de mult în RO, probabil Vietnam va fi o poveste de succes….

      4
  9. e mult mai complicat decat pare la prima vedere,
    Damen stie ce vinde
    guvernu si ministeru de somn adânc se prefac ca nu inteleg diferenta dintre nava militara si capacitatea ei de lupta si nava civila
    asa ca s-a facut un caiet de sarcini pe genunchi, s-au poate erau aia in stare de ebrietate, in transa, etc.

    asa au castigat, pe nedrept la mintea mea, la corvete francezii,
    este vorba de corvete pt utilizare in razboi nu nave de agrement,

    toata lumea stie ca navele propuse de francezi erau mult mai slab echipate d.p.d.v. militar decat cele olandeze
    diferenta la capitatea de lupta este semnificativa,
    s-a incercat sa se spuna ca alegerea corvetelor franceze a avut in vedere grosimea tablei la corvetele franceze,
    daca am inteles bine francezii nu au cumparat aceste corvete pt marina lor,
    normal ca aia din conducerea marinei franceze nu se pricep

    in final ne vom linistii camd vom lua probabil nave de astea LM pe care marina americana le-au refuzat, a fost un articol aici cu putin timp in urma,
    costa parca peste 1 mld bucata si nu se compara niciodata cu type 26 sau type 31 – astea doua de la englezi,
    dupa cum stiti type 26 au fost contractate, afara de englezi, de australieni si canadieni,
    type 26 sunt cu totul altceva decat astea de la LM

    nici francezii, nici englezii, nici australienii, nici canadienii si nici americanii nu au o conducere la marina militara ca a noastra,
    astia de la straini nu se pricep deloc
    n-au facut botezu marii negre

    aia e, somnu ministerului de somn adânc ne-a adus aici,
    sa vina avansarile si iesirile la pensie inainte de termen,ca sa fie somnu cat mai lin la ministeru de somn adanc si la statu major intrat in transa
    dar pt care noi putem plati,

    iubesc tradarea dar urasc pe tradatori

    PS am uitat sa spun ca s-a facut planu la buteliile de vin,
    avem noi cei mai buni comandanti la conducerea marinei militare si la guvernu obosit, precum si la ceseateu de somn,
    asa ca si daca ne ataca inamicu cand ai luat ceva la bord totu ii roz

    2
  10. Fratiori (vorba lu’ Vlad) , toate guvernele tre sa se foloseasca de investitiile straine pt a atrage capitalul inexistent la un moment dat in tara, sa atraga tehnologii noi si performante astfel incat sa creeze eu stiu o scoala , o traditie , o industrie de orizontala prin implicarea furnizorilor si fortei de munca locale in proiectele mari etc…..dar nu tre sa ne rezumam doar la capitalul strain pt ca CAPITALUL are ,,tendinta de as cara ” unde-i este mai bine deci, fara un capital autohton puternic noi nu o vom duce niciodata bine ca natie.

    MZ are perfecta dreptate, nimeni nu vine-n Ro ca avem noi ochii frumosi si le suntem tuturor dragastosi, ei vin sa faca bani , de aici incepe intelepciunea guvernelor de a se folosi inteligent de aceste investitii……injurati-ma cat vreti dar guverne mai performante decat China de ase folosi de aceste investitii nu avut nimeni, Korea de Sud e altceva, aia au pus caramaida cu caramada-n timp si si-au creat o fundatie puternica industriala folosindu-se de educatie in special in domeniul tehnic, chinezii fac de putin timp acest lucru dar il fac.

    Un exemplu bun de atragere a investitiilor in proiecte mari industriale este Turcia….pacat de Erdogan

  11. Damen Galati a livrat multe nave complete, dar au fost si nave la care probele si livrarea au fost facute in Olanda. Spargatorul de gheata pentru Australia nu a putut fi terminat la Galati din cauza pandemiei, tehnicienii furnizorilor de echipamente nu au putut ajunge la Galati din cauza restrictiilor. Cat priveste echipamentele, binenteles ca nu sunt fabricate in Romania, cine sa le produca? Vorbim de echipamente si masini complexe care necesita foarte multe investitii si o piata consistenta. S-a incercat inainte de ‘89 si nu a iesit foarte bine, desi atunci cauza principala a nereusitei cred ca a fost sistemul economic si politic.

  12. De asta sunt adeptul contractelor G2G. Da, e lipsa de transparenta, da, poate fi mai scump , dar le ai in batatura in timp rezonabil. Este revoltator ca discutam de corvete de cel putin 5 ani si nu s-a facut absolut nimic. Asa ca de submarine discutam asa, pentru cultura generala. Doamne Doamne za dea intelepciune si discernamant celor care ne conduc, ca se pare ca ii ducem lipsa….

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *