O palma data MiLoGilor socialisti (pleonasm) si faimosului lor 60%!

Pentru cei care nu stiu, exista un proiect de lege pentru cresterea/stabilirea treptata a salariului minim brut pana la 60% din „salariul mediu brut pe economie” (de/pana) la 1 Ianuarie 2025. Se numeste….

Proiect de Lege pentru completarea art.164 din Legea nr.53/2003 – Codul muncii (legatura pentru evolutia/situatia legislativa a proiectului)

…si consta intr-un articol unic:

„Raportul dintre salariul de bază minim brut pe ţară şi salariul mediu brut pe economie va creşte în tranşe anuale egale începând cu data de 01 ianuarie 2021, urmând ca la data de 31 decembrie 2024 salariul de bază minim brut pe ţară să reprezinte 60% din salariul mediu brut pe economie”

http://www.cdep.ro/proiecte/2020/200/90/5/se365.pdf

 

Deja adoptat de Senat, acest proiect are deocamdata niste probleme la Camera Deputatilor, insa nimic insurmontabil. Problema este insa ultima completare din saga acestui proiect, vorbim aici de Punctul de Vedere (negativ) al Guvernului cu privire la acest proiect. Este, poate, de departe, una din cele mai echilibrate si profesioniste lectii de economie care mi-a fost data s-o vad, nu exagerez, nu laud PNL-ul, va rog, cititi-o:

http://www.cdep.ro/proiecte/2020/200/90/5/pvg295_2020.pdf

Pe scurt, guvernul explica imbecililor MiLoGi (pleonasm) ce inseamna o crestere din burta, politicianista, populista, a unor procente salariale (apropo, Romania este statul UE cu cel mai mare procent de lucratori cu salariu minim: 26%, Portugalia e a doua, cu 18%)…in cazul nostru, cam 5% pe an in urmatorii 4 ani.

Mai bine zis, guvernul explica – printre altele – relatia normala, naturala, dintre cresterea excesiva a unui astfel de salariu si automat scaderea puterii de cumparare. „Ce poti cumpara azi cu 100 de lei, maine nu poti cumpara cu 110-120 de lei„…ca sa ma exprim cat mai simplist, furatul propriei caciuli.

Iata evolutia salariului minim brut ca procent din castigul salarial mediu brut, din datele prezentate de INS, colectate de mine, personal, lunar (in punctul de vedere al guvernului mai sus este prezentata o situatie similara, insa generalista):

An – Mediu brut (RON) – Minim brut (RON) – Procentaj

2006 – 1108 – 330 – 29,78%

2007 – 1410 – 390 – 27,66%

2008 – 1742 – 510 – 29,28%

2009 – 1889 – 600 – 31,76%

2010 – 1902 – 600 – 31,55%

2011 – 1980 – 670 – 33,84%

2012 – 2066 – 700 – 33,88%

2013 – 2163 – 770,8(3) – 35,64%

2014 – 2360 – 875 – 37,08%

2015 – 2559,5 – 1012,5 – 39,56%

2016 – 2886,91(6) – 1183,(3) – 40,99%

2017 – 3313,91(6) – 1433,(3) – 43,25%

2018 – 4488,41(6) – 1900 – 42,33%

2019 – 5073,(3) – 2080 – 41% (2350/46,32% – minim pt. studenti cu 1 an vechime munca)

2020 – 5396,1(6) – 2230 – 41,33% (2350/43,55% – minim pt. studenti cu 1 an vechime munca…a ramas neschimbat…insa procentual e mult mai mic fata de anul precedent deoarece minimul brut a fost crescut la 2230 RON)

 

 

Si acum intrebarea…de ce doreste PSDul o astfel de lege? Stiu, e cam retorica, insa raspunsul se afla la UERSS (intre statele membre existand o diferenta incepand de pe la 30-33% in cele conservatoare si pana la 60-62% in cele stangiste), deoarece acolo exista o astfel de initiativa socialista de urca acest salariu minim brut la 60% din cel mediu brut, de durata, insa chiar guvernul Romaniei arata in punctul de vedere discrepantele de ordin financiar si evolutie, tara noastra „exceland” in a fi incapabila sa asigure resursele necesare unei astfel de initiative.

Asa cum se precizeaza si in documentul guvernamental, se observa ca la noi n-a fost atins nici macar un maxim de 45%, mai ales in perioada crescatoare 2012-2017, evolutie care a devenit descrescatoare spre 40-41% din 2018 incoace. Numere ce sunt mult mai apropiate de opinia mea personala ca salariul de baza minim brut lunar nu ar trebui sa fie mai mare de 40% din cel mediu brut (Golden Ratio – Numarul de Aur; premierea muncii/efortului si nu a simplei existente a angajatului), socialistul opus de 60% fiind nebunie curata.

Ca sa nu mai vorbim de cum afecteaza acest procent tipologia slujbelor si a angajatilor.

Sau „mica problema” constitutionala numita Art.138(5): „Nici o cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare.” Aviz cresterii pensiilor si alocatiilor…

 

PS – repet inca o data originea cuvantului MiLoG = MindestLohnGesetz acronim al legii care reglementeaza aparitia salariului minim in Germania incepand cu 1 ianuarie 2015 – pentru prima data in istoria sa, (Merkel a inghitit aceasta prevedere a socialistilor ce au iesit bine în ultimele alegeri la acea data pentru că altfel…)

PPS – apropo, ati observat sa statele scandinave (alea mult-laudate ca cica ar fi „socialiste” – nu sunt, doar isi permit programe sociale consistente pentru ca au o populatie mica raportata la suprafata si resurse, le puteti compara cu statele arabe din OPEC ca sa va faceti o idee de ce isi permit „luxul” asta)…nu au salariu minim?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_minimum_wage

De cate ori trebuie sa repet realitatea ca un salariu minim brut n-a reprezentat, nu reprezinta si nu va reprezenta niciodata „un trai decent” (asta fiind de fapt cel mediu) ci unul „de subzistenta”?

Si aducere aminte, doua articole…

Bă, MiLoGilor, bucurați-vă! Se mărește totuși salariul minim!

Timmermans…MiLoGule!

 

135 de comentarii:

  1. Pt o analiza cit de cit reala ar trebui considerat nu numai salariul minim ci si restul, incepind cu sistemul de impozitare, (in vest e progresiv), taxele de somaj, sanatate, pensie si continuind cu ce ai din aceste taxe. Mai poate fi analizat numarul de zile de munca, de fapt important e salariul pe ora, nu pe luna, durata concediului, plata concediului de boala, precum si multe alte aspecte.

    10
  2. Domnu Mihaeanu, adica dumneavoastra sugerati ca politicienii incompetenti/corupti se joaca cu viitorul tari si al populatiei doar pentru a mai trece de inca o runda de alegeri electorale pana se vad cu sacii in caruta si pe urma iar isi baga ceva in tot si in toate timp de 4 ani ?

    4
    • Si nu uita de alea vreo 80 de miliarde de la mUE pentru infrastructura din cauza COVID!
      La asemenea cascaval…li s-a cam dus unora frica de DNA cu privire la proiectele din bani europeni…
      Hai cu algoritmu’ motiunea de cenzura, neamule!

      5
      • Romania o sa primeasca 80 de miliarde nu inseamna Romania a primit. Nu e chiar asa simplu cu cele 80 de miliarde, de fapt sunt 46 din bugetul „traditional”, pentru restul (pana la maxim 63 nerambursabile) inca nu se stie de unde si cum. Banii vor veni pe 7 ani, comparativ, in 13 ani noi am atras 56 de miliarde, deh, banii UE se fura greu. Daca din cele maxim 63 nerambursabile scadem contributia noastra la bugetul UE, 21 de miliarde – decizia 140 CE, raman 42 de miliarde pentru 7 ani. In final este o suma frumoasa, daca chiar o sa o primim si noi reusim sa o investim. Momentan suntem la stadiul, tipic romanesc, cu cioara de pe gard.

        7
        • Bani UE se fura greu ? Mi-as fi dorit sa fie asa…

          Stii parcurile alea de la tara ? Salile de sport din camp ? Bordurile schimbate odata pe an ?

          Banii UE nu se fura neaparat greu, se fura ALTFEL…

          Daca toti banii UE ar fi fost cheltuiti cum trebuie acum aveam, probabil, un PIB mai bogat cu 20-30 de miliarde de euro… Deci sa stam linistiti ca lichelele alea de la conducere sunt in stare sa fure si fonduri UE… Daca isi foloseau istetimea la guvernat cum trebuie, acum probabil ca aveam masini zburatoare…

          4
  3. Când ridici salariul minim, de fapt iei de la unii care se pricep la ceva și dai unor milogi, care știu doar să voteze cum zice primarele…
    Așa mărești salariile politrucilor, exprimat în multipli de smmpe, în același timp reușind să îi demotivezi pe cei care se pricep la ceva.
    Practic plătești la fel dobitocul cu maistorul.
    În cele din urmă, maistorul o să lase dobitocul singur și o să își caute de lucru unde să fie apreciat!
    De două ori întoarsă scara valorilor!!
    Votantul pesede, dobitoc cu diplomă, se va simți răzbunat!

    11
    • Cât timp la conducere vor fi corupți și incompetenți sistemul o să funcționeze în beneficiul lor, din păcate.

      Poate ne mai deșteptăm un pic la următoarele alegeri…

      3
    • Cand cresti salariul minim, pensiile (cu 40%) sau alocatiile (dublate) distrugi competitivitatea economica a propriei tale economii, dopezi inflatia, faci praf echilibrul bugetar si arunci in aer balanta de plati externa. Consumul creste pe baza importurilor, iar guvernul imprumuta bani, banii care se scurg mai apoi direct in economiile altora.

      Si toate acestea in detrimentul investitiilor, singura metoda de creste veniturile oamenilor.
      Este cea mai eficienta metoda de a sabota o economie…

      12
      • Corect George, dar atata timp cat salariile in mediul privat raman atat de mici nu te astepta ca tineretul sa ramana in tara.Practic in acest moment daca esti tanar si ai terminat scoala ai doua posibilitati:
        1 cauti sa intri in aparatul administrativ ,bugetar.chestie realizabila prin mita
        2 te angajezi in mediul privat cu scopul de a acumula o oarecare experienta in domeniul in care a-ti desfasori activitatea pentru ca in cel mai scurt timp sa poti pleca afara
        Marea prostie a fost facuta atunci cand sau marit salariile bugetarilor fara nici o logica si sa ajuns in situatia de a castiga mai bine la stat decat in privat

        10
        • Singura cale serioasa sa cresti valoarea salariilor este sa atragi investitii si capital astfel incat somajul sa descreasca pana la a deveni negativ iar pe de alta parte valoarea monedei leu sa creasca fata de valute. Restul e manevra electorala in pix care se duce in inflatie si consum, adica importuri la curs leu dezavantajos.

          4
        • Daca nu le mareau la bugetari?, Tinerii nu plecau afara? Tinerii vor pleca oricum, indiferent cat de mare e salariul la bugetari,ca tot mic e fata de afara, ce e un salariu jmecher de 6000 lei? 1230 E? Cand afar poti lua 2500-3000E? Motivul este javrele din privat care ii platesc derizoriu.. Miliardarii de carton, cu porsche si mercedes, care se bat in piept ca fac locuri de munca ! Care locuri? Alea cu minim pe economie si cateva bonuri? Cand ei au profitt sa cumpere o provincie?

          7
          • Nu prea stii cum e cu salarizarea si piata fortei de munca in viata reala.

            Stii ca pentru un salariu de 6000 de lei eu trebuie sa am incasari de 11000 de lei? Ups, asta uitasi. Stii ca vin din facultati buni de nimic in proportie de 60%? Ups, nu, ca nu ai de-a face cu ei. Stii ca aia 60% sint gata stricati si nereparabili? Nici asta nu stii.

            Apoi tu sustii ca ar trebui platiti cu 10000 net (16-17000 brut) timp de 6 luni cel putin (cit timp incercam repararea lor) ca altfel angajatorul e javra.

            Aia de ii pomenesti (ca ii vezi cu Porsche) in general l-au produs in una din variantele:
            – un produs sau serviciu exportat
            – un produs sau serviciu local
            – facind ‘afaceri’ cu statul
            – de la taticu, care are bani din una din sursele de mai sus

            Angajatorul? Unii patroni/manageri ok, altii ca jandarmii (prosti gramada cu impresii elitiste adica). Depinde mult de parcursul lor si mediul din care vin. Cei care si-au construit cu munca biznisul sint aia cu care te intelegi, ceilalti cu mentalitate de stapin de sclavi.

            6
        • Plecau si din bugetari. Uitate cati medici si alti specialisti etc au plecat afara…. Scopul a fost stoparea migratiei din sistemul bugetar si atragerea de tineri si de personal calificat, ca nu si au atins scopul ,,e altceva. I ar in plan secund fortarea privatilor sa mareasca salariile, astfel oameni sa nu mai plece afara si sa le creasca nivelul de trai .. S-a rezolvat partial in constructii si IT…restul….

          1
          • Dintre bugetari au plecat specialistii. Din primarii, agentii, ministere, inspectorate, case, directii nu plecau birocratii ca daca plecau nu se descurcau dincolo nici cu instructiuni cum sa respire. Deh, fara nasicu, cumatru, verica, taicutu e greu.

            Au crescut salariile pentru toti bugetarii ca nah, pe linga 1000 de specialisti hai sa treaca si suta de mii de freaca-menta.

            7
      • Cand ai salariul unui director de companie egal cu salariul celorlalti 800 de lucratori, trebuie sa intervii. In mod firesc nu ar trebui sa fie nici o reglementare legata de salariul minim. Dar uneori organismele (si cele economice) se afla in situatii imposibile de se autoregla.
        Statul merge pe sarma. Pe deoparte ii convine un salariu minim cat mai ridicat, pentru ca de la aceste salarii (foarte multe in RO) se colecteaza taxe, iar pe alta parte il doare burta ca pana la urma el este principalul angajator.
        Pe de alta parte este aberant ca diferenta dintre salarii sa fie atat de mare cat este intre salariile mici si cele mari de la noi. Economia nu ar trebui sa permita astfel de diferente. Pana la urma toti salariatii se folosesc de o perna, o gura.. Iar asa zisa performanta a unora nu este in realitate decat o subtarifare a muncii altora.

        3
  4. Apoi maică, statul să ne dea și să ne facă, că de aia ieste iel pe lume, că și noi votăm…

    4
    • Eu vreau sa stiu – pentru ca imi place, ca toata lumea pe aici, SF-ul…care e desteptul ala de s-a dus in viitor 4 ani, a aflat exact care va fi mediu brut atunci…ca sa calculeze exact 60% din el, apoi s-a intors inapoi in trecut, adica prezentul nostru, ca sa puna in articolul unic al proiectului de lege expresia mirobolanta…

      „…va creşte în tranşe anuale egale …de la aproximativ 41% la 60%…adica vreo 4.75% exact/egal crescut anual din ala mediu brut din viitor, in astea 4 faze…”exacte/egale” (2021, 2022, 2023, 2024).

      Ce exactitate/egalitate, dom’ne! Poate imi spune si mie numerele la LOTO.

      7
      • Un exemplu babesc, sa presupun ca „acum” minimul ar fi de 40% (e aproape 41%) din cel mediu si vrem sa-l ridicam la 60% „in transe egale” in urmatorii 4 ani. Adica 5% pe an (ceea ce nebunesc si asa, tinand cont ca 2,5% din mediu brut a fost maximul de crestere si a avut loc intre 2008 si 2009, datorita crizei)!

        Adica..
        2020 – 40%
        2021 – 45%
        2022 – 50%
        2023 – 55%
        2024 – 60%!

        Frumos, nu? Insa ce inseamna „transe egale” pana atingem 60%?
        Transe egale procentuale din fiecare mediu brut al anului respectiv (in teorie, asta ar fi ideea)?
        Sau in functie de anul de la care s-a pornit, din momentul intrarii in vigoare a legii (care insa n-ar face echivalenta de 60% din cel mediu brut al anului respectiv, de ultima transa)?

        Baga-mi-as picioarele in „transele lor egale”!

        Asa cum precizeaza si punctul de vedere al guvernului, astia, parca-s 2 indivizi, daca nu ma insel, initiatorii proiectului, nici macar nu poseda terminologia economica minim-necesara unei astfel de legi! E chiar la punctul 2 din punctul de vedere unde se spune…
        „Referitor la sintagma „salariu mediu brut pe economie„…precizam ca aceasta nu este definita de legislatia in vigoare si nu se regaseste ca indicator de referinta, castigul mediu brut fiind indicatorul estimat si utilizat de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza in proiectiile principalilor indicatori macroeconomici privind forta de munca.”

        6
      • Asta-i ca și cu pensiile majorate cu 40%, nu contează că nu ai de unde. La ce criza o să fie, lumea să fie mulțumită dacă vor fi bani de salarii, pensii și alte plăți sociale la nivelul actual…
        Iar o țară în care raportul salariu minim vs mediu este cel menționat și unde jumătate din angajați vor avea minim, este una săracă și fără viitor, unde egalitarismul prost înțeles sugruma inițiativa și meritocratia.

        2
  5. Nu zic, asa e, guvernul raspunde corect MiloG-ilor… doar ca acest guvern este total impotent in ceea ce priveste iesirea din cursa intinsa de PSD fix inainte de parasirea corăbiei ( asemeni șobolanilor, desigur) care se scufunda. N-au putut face absolut nimic pentru a reechilibra balanta venituri/ munca intre sectorul privat si cel de stat ci din contra! Comportamentul guvernului in carantina a fost cel putin aberant – a dat salariile marite tuturor bugetarilor pentru statul acasă, in timp ce privatii s-au descurcat fiecare cum a putut. Stiti ca si acum, personalul medical din spitalele suport COVID care nu este implicat in tratarea infectatilor, sta frumos acasa pe salariile alea de 20-30000 de lei?

    4
    • Jus Valahicum

      Nu cunosc nici un medic care sa stea acasă cum spui, cu astfel de salariu de la stat. Cred că exagerezi

      2
      • Cunosc eu. Stai linistit, sunt destui, dar nu declara pentru ca le-ar arata lumea obrazul. Bine, nu e vina lor… nu ei au decis asta. Dar din păcate asta e realitatea. Stiu cel putin 5 chirurgi care au statutul asta de bugetari platiti regeste pentru stat acasa, de la 3 spitale diferite suport COVID din Iasi.

        2
  6. Eu nu pricep .
    Traiesc in o tara cu impozit progresiv.
    Indiferent de natura venitului ( salariu, pensie, profit) la toate persoanele fizice se aplica aceiasi impozitare. Progresiva si pe totalitatea cumulata a veniturilor.
    In RO , pensia de 2.000 lei e scutita de impozit.
    Cu efect si la impozitul pe cea mai mare pensie.
    Salariul de 2000 lei NU e scutit de impozit.
    De ce se practica aceasta discriminare fiscala in functie de sursa venitului ? E o aberatie.
    La 2.000 lei salariu, aplicarea cotei de 0% ar duce automat la cresterea netului in mana cu 200 lei.
    Ca urmare , inutil sa tot maresti salariul minim calculand doar citi bani intra in plus la buget.
    Faci o riforma fiscala. Egala la toti.
    De la unii ceri zero si de la altii mai mult.
    ” altii” fiind aia care cumulind salariu , pensie , etc ajung sa incaseze lunar mai mult decit un judecator de la curtea suprema USA. Si care americani sint taxati cu 35%.
    In RFG cu 46% , Franta Italia cu 45 %.

    In RO disperarea bugetara naste monstrii.
    Se inventeaza de toate numai sa nu atingi la buzunar bogatii.
    „vrem o viata ca afara” dar cu sistem fiscal discriminant , haotic , modificat la placul clientelei.
    Nu functioneaza tovarasi.
    Vezi deficitul bugetar anual dar si halul industriei. Farà productie de bunuri , esti doar un sclav care consuma cit permite stapinul.
    Cu un export mai mare ca importul, si leul se intareste. Deci creste puterea de cumparare . Ca una e euro la 5 lei si alta la 3 lei.
    Puterea miei de lei e diversa.
    Si nu poti astepta sa ajungi ” Ca in vest” incepind de sus. Creste doar deficitul , se devalorizeaza moneta si masa votantilor e mai saraca.
    ( aducere aminte anii 90. Cind saracia a devenit majoritara chiar daca salariul ajungea la milioane de lei lunar ).

    11
  7. Eu cred că ar trebui să fie reformat sistemul de impozitare. Pentru afacerile mici, creșterea salariului minim pe economie, poate reprezenta diferența dintre a fi sau a nu fi. Pe de altă parte, nu știu cât de real este venitul celor 26% care figurează cu salariul minim pe economie, fiindcă foarte mulți sunt plătiți la gri. Salariul minim pe fluturas, plus ceva în plic de la patron. Una peste alta, piața muncii ar trebui să reglementeze salariul, anaf-ul și itm-ul, sa-si facă dracului treaba odată, (bulgarii ne pot da lecții aici), iar salariul minim să fie unul de subzistență, nu de decență. Mai este și subiectul orelor suplimentare care la noi este reglementat comunistoid, limitat la un nr. maxim, foarte rar plătit și mai rar verificat de itm….

    6
    • In primul rand, taxarea muncii este foarte mare, aici trebuie umblat.

      6
      • Corect. La noi se taxeaza munca si nu capitalul. Nu este normal ca la din 100 de lei castigati prin munca 58 sa fie ai mei, iar restul la stat. Capitalul pe de alta parte este taxat insuficient. (Vezi ex de acum cativa ani cu Tiriac care platea anual taxe infime, facand uz de anumite tertipuri legale dar la limita legii sau exploatand anumite ambiguitati ale legii.

        13
        • Da frate, au sarit de cur ” investitorii si multinationalele,ca isi ia bagajele si pleaca, daca le taxam… Daca ii taxezi esti psd-ist, daca tii cu ei si ii arzi pe fraieri cu salarii mici esti pro european, pnl-ist…. Care este solutia? Ca la momentul asta nu sunt buni nici puterea, nici opozitia?

          3
          • Intreaba-l pe Vlad cum e cu multinationalele de la noi, ca el a fost la una si e conosior.

            Nu e cum spui.

            1
            • Departe de mine de a sustine ca statul e competent, e un prost administrator. La multinationale, cel putin unde am fost sau pe care le stiu: bani trimisi cu valiza in Cipru la offshore, prima frauda majora in Ro, gangbang in teambuildinguri la o companie de telefonie, contabilitate dubla samd
              La stat furturi de la motorina la terenuri
              Control de la anaf de-ampixu ca sa ia spaga de la firme etc etc etc

              2
          • Nici eu nu sunt de acord cu opinia multora ca multinaționalele sunt big bad wolf :). Sunt afaceristi si profitul este scopul. Problema este a politicului ca este slab. PsD ? PNL, USR toti politicieni din aceeasi matca (cu mici diferente). Dar aici este vina noastra a cetatenilor ca noi am creeat clasa asta politica slaba prin lenea noastra de a merge la vot, prin delasarea noastra, prin felul nostru de a gandi ( ei lasa ca fura da ce fura de la mine fura de la stat sau lasa ca e baiat de baiat ca uite „se invarte). Daca i-am fi taxat la vot atunci sita ar fi cernut si am fi ramas cu niscavai politicieni mai de calitate decat avem azi.Si azi putem face asta. Sa fim mai activi, sa avem spirit civic si sa cultivam in copii nostri chestii elementare ca dragul de munca si ideea ca fara munca fara sacrificiu orice am intreprinde nu are un fundament stabil, respectul, dragostea de tara etc etc . Ca si concluzie trebuie sa ne autoeducam si sa ne educam siurmasii mai bine decat pana in prezent.

            2
    • @florin a
      <> in nici un caz nu e de acceptat asa ceva intr-o tara ce se vrea civilizata, masa salariala ar trebui sa fie obligatoriu 60% din pib nu 40% ca la noi

      https://www.zf.ro/profesii/i-ajuns-europeni-masa-salariala-ajuns-2018-maxim-istoric-80-mld-euro-crestere-12-mld-euro-factura-salariala-romaniei-inseamna-40-pib-fata-nivel-50-60-pib-cat-europa-vest-17950117

      <>
      salariul minim trebuie sa fie unul decent Cel putin 2600 lei net in 2020 pentru o persoana si nu de subzistenta explicatii aici

      https://playtech.ro/2020/ce-este-cosul-minim-de-consum-lunar-de-cati-bani-are-nevoie-o-familie-din-romania-pentru-a-trai-decent/

      patronul de romanica e un n……t si se crede proprietar de sclavi, cunosc o gramada de patroni care au case, masini pentru ei si beizadelele lor care nu au muncit o zi in viata lor obtinute din exploatarea angajatilor

      aici nu mai gasesc linkul dar 50% din economie e a multinationalelor si 50% a privatilor din romanistan. multinationalele dau salarii cu 50%+ mai mari decat privatii

      ai o gandire primitiva salariile in romanica au crescut mai putin decat productivitatea

      https://incont.stirileprotv.ro/social/studiu-salariile-in-romania-sunt-mult-mai-scazute-decat-productivitatea-nu-se-pune-problema-ca-majorarile.html

      1
  8. O consecinta a acestei politici economice tampite promovate de PSD(+aliati) este : Dece sa invatam, dece sa muncim daca tot vom lua 60% din salariul mediu brut al unuia care a invatat si munceste pe rupte ?!
    Rezultatele se vad deja : Scoala e praf si pulbere(dar cu salarii mari !) iar birocratii din administratia de stat la fel ! Parlamentarii care fac legile au facultati si doctorate la universitati dela Cuca Macai !
    Alt rezultat : copiii buni pleaca la scoli bune din vest si nu se mai intorc ! Asa scade si nivelul general de cunostinte si cultura, de la gradinita pana la universitate !
    Vom concura cu Burkina Faso si Psd-alde(?) si Pro(orice -nu Romania) vor tipa ca ne exploateaza UE si ce bine e cu Rusia (dar ei isi petrec timpul liber la Paris si Londra nu la Moscova !)
    Unde esti tu Spiru Haret ?
    La salariul minim de 60% din salariul mediu brut : 1. Nu mai exista stimulentul de a invata si muncii !
    2. In asemenea conditii de unde sursele de finantare ? Si cu ce te mai dezvolti ?

    6
  9. Urat, foarte urat!
    Inca o sursa de inflatie si gaura la buget!
    Apropos, ce mai e cu venitul minim garantat?

    Poate ar fi lnteresant de comparat si cu perioada comunista… 🙂

    2
  10. Eu nu mai inteleg acest popor sau cei ce comentează aici,dacă lucrezi pe salariu minim NU inseamna ca esti milog,puturos s-au prost!Ne plângem că pleacă oamenii afara ma intreb oare de ce? Nu cumva s-au săturat de salariul asta mizer din ro?Care e diferenta dintre un paznic din ro si unul din anglia? S-au dintre un șofer?Noi ne suparam pe cresteri salariale si nu facem nimic atunci când scad.Eu chiar nu va mai inteleg!

    7
    • De asta nici n-ar trebui sa votezi.
      Nu intelegi valoarea unei economii prin comparatie cu populismul unui salariu „de baza” crescut artificial care influenteaza puterea de cumparare (si nu numai).
      Asa cum nu intelege nici unul ca Maduro din Venezuela.

      Deja ai in Romania peste un sfert din populatia lucratoare platita cu rahatul asta. In Bulgaria doar vreo 10%, in Polonia e doar de 9%, in Ungaria 8%…in Franta (daca nici astia nu sunt socialisti atunci…) e de 7%…in Cehia doar de 4%…dar noi ne laudam, asa cum v-am spus…cu 26%!

      Tu intelegi ca fortezi cresterea cu 50% a salariilor unui sfert din populatia lucratoare? Ceea ce va duce automat la falimentul firmelor care nu pot plati aceste salarii (si nici impozitele catre stat)? Ce preferi tu, ca angajat de genul asta?…sa ai o slujba sau deloc (pentru ca statul tocmai ti-a falimentat patronul, prin fortarea de a-ti plati tie un anumit salariu)?

      10
      • Oare de ce nu ar trebui să votez?Esti comunist cumva?Din cate stiam suntem tara nato ue bla bla bla…sau cand nu va convine vre-o parere gata…esti democrat sau nu?si ala care ia minim si ala cu 100000 au aceleași drepturi NU?Spune-mi si mie de ce in anglia e minim 7£ si in ro 1,5£ oare un englez munceste mai mult pe o linie de producție?s-au anglia stie sa isi protejeze mai bine cetățenii?Din cauza asta suntem sclavii europei,ca nu stim sa ne cerem drepturile.Daca vrei o sa iti spun si un banc pe tema asta…

        8
        • LOL.Pentru ca Anglia isi permite, Romania nu.

          1
        • @Vali

          In 2010 am plecat dintr-o firma la alta, pe salariu mai mic ….și nu am simțit lipsa banilor….
          Azi castig cât câștigam in 2010, și e cam „înghesuială” la cheltuieli…..
          Este efectul pervers al „marim, dublăm, triplăm”, creștem minimul pe economie….se cheamă INFLAȚIE…….
          INFLAȚIE care erodează puterea de cumpărare….
          Compară prețul la litru de cerburant, kilogram de carne, litrul de lapte, de acum 10 ani cu cel de acum, și poate îți vei da seama…..

          Dacă veniturile angajaților la stat au crescut, inclusiv salariul minim, punctul de pensie are ajustări la inflație, celelalte venituri din privat au fost devalorizate, si cei mai norocoși au avut măriri intre 0,5 și 1,5 % pe an la salariul brut….ăștia, partidele populiste, ne duc spre salariul minim pe mare parte din cei din privat, încet- încet…..am impresia că o fac intenționat, să aibă o masă de votanți cât mai mare…..

          Vrei produse și servicii cât mai bune la prețuri cât mai mici, incurajezi crearea a cât mai multe afaceri care concurează pe piața… pt cumparatori, cât și pentru angajați oferind salarii mai mari pt angajați competenți, sau care pot fi formați și pot deveni competenți în domeniul de activitate al firmei….

          Statul trebuie să bage bani în infrastructură(transport de toate felurile, inclusiv energie și gaze, învățământ, cercetare, pt a produce și noi la un moment dat produse cu valoare adăugată mare) să creeze premizele unui mediu de afaceri competitiv, nu bazat pe cumetrii, și legislație clară și aplicată tuturor egal…..chestii care ne ajută pe toți din țara asta….am ajuns să cred că guvernele sunt doar ale angajaților la stat, pensionari, ceva de genul ăsta….restul nu contează….

          8
        • Pentru ca *editat; exista si alt mod de exprimare.

        • Problema e ca marirea salariului minim (de fapt, veniturile garantate in general) nu rezolva problema asta.
          Anglia are valoare adaugata mai mare, pt ca poate aduce oameni bine pregatiti din toata lumea, pt ca are o infrastructura (si nu doar fizica; mediu bancar, medical, de invatament, toate sunt „infrastructura”) mai bine pusa la punct care sa le permita acelor oameni sa adauge valoare.
          La noi tinde sa aibe un efect coroziv, pt ca face economia non-competitiva. Anglia cand era la nivelul nostru nu avea asa ceva. Astfel au concurat, s-au dezvoltat, si, mai tarziu, cand totutl era pus la punct, au putut sa bage socialisme.

          3
        • Tu esti comunist, desteptule, nu eu.
          Ramai in neintelegerea ta.
          Ti-am dat un sfat: nu te mai duce la vot pentru ca e clar ce votezi. Si apoi te intrebi degeaba de ce nu intelegi si dai vina pe ce nu intelegi. Dupa 30 de ani tot nu intelegi.

          5
      • Bre iar vorbesti prostii cat tine de mari, nu exista asa ceva peste un sfert din lucratorii din economie sa fie remunerati cu minimul pe economie ci doar ca firmele din RO i-si ,,platesc** contributiile pt 26% la bufetul de stat la nivelul salariului minim pe economie.

        Masura are la baza cresterea bazei de impozitare, asta ce arata?…arata ca statul prin institutiile sale de colectare/verificare si control nu-si face treaba, adicalea ANAF si ITM bot in bot cu firmele si patroneii si bani la buget ioc!

        Ia zi ca tot esti tare care-s judetele din Ro cu cei mai multi salariati ,,platiti** cu acest minim de care te legi si fa o corelare cu bunurile proprietatile sau mai bine zis cum arata localitatile unde acestia traiesc si vezi alte judete la care salariul e platiti pe bune adica ANAF si ITM in regula firme corecte , salarii mai mari dar localitatile, proprietatile oamenilor nu-s chiar uau, pe cand in alte parti statistica preluata si difuzata de PRO TV da prost si indica saracie ci cand colo numai case noi, masini mai noi….ce sa fie oare?

        2
  11. Trebuie stabilit un triunghi de corectitudine. Încredere între stat și angajator, între angajator si angajat, și nu in ultimul rand, între angajat și stat.
    Pentru a face asta, statul trebuie să facă primul pas. Un sistem fiscal complet informatizat, o colectare a taxelor și impozitelor bună, și transparentizarea completa a achizițiilor publice. Astfel și angajatorii și angajații vor avea un grad mai ridicat de încredere că banii din taxele și impozitele lor sunt folosiți în educație și infrastructură (fie de transport, energetică, sănătate etc…).
    Angajatorii ar trebui să retribuie munca angajaților corect, nu pe bază de salariu minim sau alte gaselnite, ci pe bază de cerere și ofertă pe piața muncii. Angajații nu ar trebui să accepte plata la gri.
    Bine, noi suntem la ani lumina in spate, dar orice pas făcut trebuie să înceapă cu reforma statului și nu cu intervenții arbitrare de acest gen.
    In vest există și o cultură a muncii, și o mai largă aplecare a oamenilor spre corectitudine. Noi suntem cu sechele estice și sudestice, cum să fentam, cum să ocolim, cum să tepuim, indiferent că vine vorba de stat, angajator, sau angajat și va trece multă vreme până vom intra în Europa la capitolul ăsta. Atunci probabil vom fi ceva mai mulțumiți…

    5
  12. trebuie sa ai si un nivel de prosperitate pe orizontala si sa ai grija de cei vulnerabili intr-o societate dar in acelasi timp trebuie sa ai concurenta si meritocratie.

    procesul de a le balansa pe cele doua e destul de complicat si simplificarea lui la milogi si bogati e demn de cancan si click.

    sunt destui bogati in tara asta care nu merita nici un sfant. nu toti aia cu bani sunt corporatisti si afaceristi, multi in aia cu porche sunt politicieni, neamuri si slugi.
    in acelasi timp sunt destui care muncesc pana isi tocesc palmele si tot saraci sunt din lipsa de oportunitati si destui care stau pe ajutoare de boala si ei n-au nimic.

    lucrurile nu sunt asa simple

    8
    • Cea mai mare grija pe care o poti avea pt cei vurnerabili e sa le dai ocazii si cai sa se reinventeze.

      7
      • Discutabil. Oportunitati inseamna si un salariu care sa ii permita sa tina un copil in scola si nu la sapa.

        Unii o ganditi prea corporatist si mai grav traiti intr o bula.

        Sunt copii intara asta care traiesc mult sub limita saraciei. Nu au haine mancare sau lemne de foc pt iarna.

        Ocazii sa se reinventeze…..
        Prea mult timp petrecut in hr pe la corporatii si cifre economice in vid. Realitatea e mai complexa. Pentru unii salariul ala minim poate insemna oportunitate pentru copilul lor.

        dar na de ce sa fimechilibrati ingandire cand putem sa fim tribalisti. Go wild capitalism. Fiecare pentru el. Omul e lup….

        4
        • Prima intrebare care-mi vine in cap este: „Ce naiba cauti cu copii cand nu ai ce manca? Credeai ca-s purcei sa-i tai de Craciun?”
          Gandariea asta „stramoseasca” cu copilu’, casa si arborele e o mare problema….

          Dar, trecand peste asta, veniturile parintelui ar trebui disociate de nivelul de trai al copilului. Parintele e suficient de matur sa doarma-ntr-un sant daca a luat decizii proaste in viata. Copilul inca nu a facut asta.

          Si am mai spus: salariul minim produce inflatie. Orice marire e stearsa destul de repede de scaderea valorii banilor. Si tot acolo ajungi. Pt ca nu ai sa traiesti mai bine cat timp nu decizi ca sapa nu e destul. De ce n-ai pus burta pe carte din timp? De ce nu pui acuma daca tot ai copii? Daca tii asa mult la ei, de ce nu-i dai la cineva daca nu au ce manca cu tine?

          Se pare ca tu nu intelegi doua percepte simple:
          1) principala responsabilitate pentru o copii e a parintilor. Statul nu va avea vreodata puterea unui parinte, pt ca un copil nu are instinctul de a asculta.
          2) principala vina pt standardul de viata rau al celor numiti de tine o poarta tot parintii.
          Nu e rezolvabil ce spui mai sus. Exista de la inceputul timpului, exista si astazi, chiar si-n tari „civilizate” (vazute cu ochii mei, si nu la romani….).

          2
          • Deci saracii nu au dreptul la copii….bravo boss.

            Oare cati realizati ca salariul minim e pentru protectia muncitorului si nu vreun beneficiu social.

            El munceste de banii aia. De multe ori in cele mia grele joburi din tara….da da l in p noastra pe salariat importante sa faca averi patronul sa aibe bani de vile prin brazilia.

            morala daca vrei bani in romania. Nu muncii pe salariul minim ca esti milog. Intra in politica sau da in cap corporatistilor prin parcari.

            4
            • „Deci saracii nu au dreptul la copii….bravo boss.”
              E corect sa-i chinui pe acei copii?

              „Oare cati realizati ca salariul minim e pentru protectia muncitorului si nu vreun beneficiu social.”
              Utopie. Nimeni nu poate ocroti cu adevarat de decizii proaste in viata. Si nu e corect sa-i obligi pe altii sa o faca.

              „morala daca vrei bani in romania. Nu muncii pe salariul minim ca esti milog. Intra in politica sau da in cap corporatistilor prin parcari.”
              Te asteptai sa traiesti ok pe minim? Minimul e pt supravietuire, restul e treaba ta.
              Daca vrei bani…. fa bani. Ridica-te.

              • Daca e asa cum sustii, cei 25% din salariati cu nivelul minim si care traiesc de la o luna la alta nu ar trebui sa sa faca copii. Acum gandeste-te ce efecte dramatice in evolutia demografica poate avea asta in urmatorii 20 ani. pe langa libera circulatie a fortei de munca in interiorul spatiului comunitar, mai pierzi si din scaderea natalitatii. Se traduce in viitor in posibila scadere PIB (nu mai ai forta de munca=> criza bugetelor de sanatate, pensii etc.) Discutia e foarte complexa si efectele se vad de multe ori pe un interval de timp scurt, mediu si lung.
                „Daca vrei bani…. fa bani. Ridica-te.” E discutabila chestia asta. Sunt domenii care au fost distruse (ex. siderurgie. mineri)si se poate intampla si pe viitor cu domenii ce azi par de neatins. (Ipotetic, daca programarea va fi facuta de AI?). Eu consider ca nu ar trebui sa fiti asa vehementi.

                1
  13. Cu asemenea gandire financiara nu vad PNL-ul sa mai obtina 5% din optiunile de vot.Sa nu cresti macar alocatiile copiilor dar sa cumperi 50 000 de pistoale Beretta pentru ati pazi fundul asta da gandire financiara si strategica.

    5
    • 25 000 de pistoale (nu 50 000)…si 1 000 000 de boabe…plus „flecusete”. 10 milioane euro.
      Cat despre alocatii…in aprilie aveai 3,66 milioane de copii, peste 632 milioane de lei (peste 130 de milioane de euro) alocatii. Ca sa stii ce sa compari si sa nu mai scoti numere din burta.

      7
    • Nu zau ? Da vezi cumva psd ul ? Sau usr ul ? Ia zi pe care din astia doi ii vezi capabili de a salva Romania ?? Pe olgutza sau pe aia de la iasi chiricau… dracu sa o ia 🙂 de balamuta ?? Si alea 25 k pistoale oare nu CHIAR TREBUIAU politistilor ?? Alocații marite ?? Dc ca sa faca tiganii 12 puradei in loc de 10 ca pana acum ??

  14. Bun, salariul minim e oferit in general pentru munca necalificata. Unde omul poate fi inlocuit in 10 minute de o alta persoana. Din pacate la noi lipsesc investitiile cu valoare mare adaugata. de exemplu multe fabrici de componente auto fac produse fara valoare mare: cablaje, bucati de plastic, scaune.. o cauza e disparitia scolilor profesionale in carfe erau pregatiti anumiti „meseriasi” iar investitorii nu au posibilitatea de a face produse complexe.
    Cat timp nu o sa avem in tara produse cu valaore adaugata mare sau care sa faca asamblarea finala nu o sa se poata da salarii mari in sistemul privat. Ar trebuii stimulate investitiile in asemenea produse si descurajate investitiile pt sistemele de productie lohn..
    Totusi din cauza lacomiei unor patroni sunt necesare a fi oferit un salar minim care sa ofere un nivel de trai cat de cat decent.

    9
    • Exact
      Pana sa ajungi la situatii cu economie asezata ce produce multa valoare adaugata trebuie sa jonglezi putin si cu una si cu alta
      Daca ar fi sa urmezi principiul libertatii totale nu atragi nimic…nici muncitori nationali sau imigranti, nici investitii
      Tari cu zero reglementari atrag fix pix afaceri de taietori de lemne
      Tari suprareglementate cu salarii minime mari atrag ptr climatul sigur si sanatos si atrag acel tip de investitii si investitori care au nevoie de personal inalt calificat, clientela pt produse si servicii de acord
      Cum e acum cu salariul minim la noi nu mi se pare exagerat ptr posibilitatile economiei..trebuie doar sa ii dai timp sa asimileze cresterea
      O reglementare in jos..nu va deschide inima patronilor sa decida sa nu te mai plateasca cu minimul
      Chestia de procentaj sta undeva ca minimul de acum…cam iti egaleaza mediul anterior
      Economia doar a cautat intre chichitele legii asezarea
      Cat timp avem patroni tip becali fanfaroni cu donatiile la tv…dar care nu isi platesc angajatii ca in vest..nu ai cum sa cresti bazat pe bunavointa lor
      Limita e doar in jos…minimul….in sus esti liber
      Sprijinit antreprenoriatul si firmele cu bune practici…cum e UMB ul in constructia de drumuri
      Chestia cu salariul minim in cazul de fata e doar o regula impusa in relatia angajator angajat
      In momentul cand relatia asta e suficient de matura situatia economica te aduce pe un trend atractiv atat ptr angajati, nu numai angajatori..statul poate sa se indeparteze putin de a reglementa situatia
      Pana atunci e bine sa fie putin controlat

      2
    • „Totusi din cauza lacomiei unor patroni sunt necesare a fi oferit un salariu minim care sa ofere un nivel de trai cat de cat decent.”

      Platitudini, naivitati de genul „lucrurile ar trebui sa fie bune in viata, nu rele”. Te intreb si pe tine…ce mama dracu e „nivelul de trai decent”? Baga un numar, macar, cuantifica.
      Iti repet ce am zis intr-un alt comentariu si de jdemii de ori pe blog: „decenta” e data chiar de castigul mediu! Ala pe care nu-l poti controla si care e chiar expresia normala a economiei. Ia un salariu „mediu”, da-i statului vreo 40% din el si ce-ti ramane in mana e „decentul lu’ peste prajit”.
      Nu exista nici o „decenta” in salariul minim. ZERO.

      3
  15. Apropos salariu minim, daca nu ma insel in prezent in Ge e 8,5 Euroi.
    Iata ca am primit in cutia de scrisori o reclama de la cineva care-si oferea serviciile:
    -Curatat scarile, 14 €/h
    -dat cu aspiratorul 14
    -spalat vase 20
    -taiat iarba 10,
    -curatat baia 20

    Aceste sunt preturi neto, cumva la negru, adica nu se platesc taxe.

    2
  16. productivitatea muncii in Romania nu se va ridica atata timp cat plata muncii nu se va face la ora . taxarea ar trebui sa fie progresiva iar sistemul de Plata a taxelor si impozitelor digitalizat . chestii simple

    3
    • Nu exista si nu va exista niciodata o formula magica de taxare (inclusiv progresiva) care sa garanteze „un succes”.
      Atragerea de capital/investitii (fie strain, fie romanesc prin relaxari fiscale pentru profitul reinvestit) e cel mai bun scenariu si atat. Daca tot vorbim de simplitate.

      Nu suntem nici scandinavi nici arabi-OPEC (adica populatie mica la suprafata mare si resurse mari pe care sa le vindem altora, fie „crude” fie sub forma de „produse si servicii”) ca sa avem un succes intr-atat de mare incat sa nu stim ce sa facem cu banii.

      5
  17. https://www.zf.ro/banci-si-asigurari/scenariul-revenire-economica-bazeaza-erste-proprietarul-bcr-cel-mare-19459235

    Si uite aici guvernul pu….ii pe care-l lauzi de ce va arunca inca odata mingea PSD-ului, pt ca si atunci cand a oferit banii in pandemie ia oferit firmelor si nu oamenilor aflati in dificultate iar daca ia dat au fost insuficienti 3% din PIB in comaparatie cu 18% Ungaria, 14 % Cehia si 13 % Austria, despre ce dracu vorbim, de protejarea intereselor unora si de futerea altora?!…asa ca las-o mai moale cu guvernarea competenta si responsabila ca nu tine

    1
  18. Ok, sa ridice mana sus cine de-aici a facut economie si e fara simpatii politice. Ca sunt satul de comentarii de gospodine
    Si fara sa cautati pe net, care e diferenta dintre monetarism si keynesianism si Ro pentru ce a optat?
    Puteti suna si un prieten
    Majoritate nu stiti nici vazele finantelor

    5
    • Poi, povesteste, nu ne tine in suspans….

      • E un manual. Se numeste Economics.Romanesc. Poate fi considerat arma alba la cate pagini are
        Albastru
        Nu stiu cat ocupa pe digital, ca l-am facut old style
        Probabil de la 1 giga in sus
        E genul care iti ia o saptamana doar sa il citesti si inca un an sa-l intelegi
        Include si macroeconomie

        2
    • Pai ma gandesc ca la noi e monetarism, alde Isarescu miorlae intruna de stabilitatea macroeconomica si stabilitatea preturilor si ma gandesc ca si de controlul anumitor deficite prin inflatie deci raspunsul in RO e monetarism , asa-i , am ghicit?…keynesianism sigur nu e , e vorba de economii mai dezvoltate unde lipsa cererii duce la stagflatie….zic prostii ca sa tac dracului din gura?!…

      Vlad, ai cuvantul )))

      1
      • BNR-ul are profesionisti, pe unii i-am avut profi.
        Si nu la particulara
        Isarescu, Georgescu, Daianu se pricep
        Georgescu e mai de stanga, insa suntem in tara in care PSD a facut alianta cu PNL
        La ministeru de finante e birocratie pe paine
        Si zicea un coleg mai sus ca un om poate fi inlocuit in 10 minute, asta se practica si la multinationale, exemplu concret banca aia de pe malul Dambovitei dadea afara la 3 luni
        Putine companii de stat sau private au rabdare sa investeasca in oameni, e ca la fotbal cand se schimba antrenorii ca sosetele
        In Japonia cand cineva e angajat iese la pensie de la aceeasi companie

        2
    • Tu spune daca esti de acord sau nu cu 60% salariu minim brut din mediu brut in cam 4 ani. 🙂

      3
      • Nu se poate sustine 60%
        E utopie
        E greu de spus daca sa ne axam pe economie sau pe bu astarea oamenilor
        Desi am facut si cibernetica, nu am raspunsul
        Sper sa il aiba cineva

        1
  19. Guvernul lui peste prajit ar fi trebuit sa dea banii sub forma de ajutoare separate atat pt firme printr-un set de programe destinat firmelor si separat persoanelor aflate in dificultate asa cum au facut alte state mai cu cap decat al nostru.

    Legat de alea doua judete pe care sigur nu le ghicesti, un exemplu bun si unul rau, ala rau ar fi Botosaniul, aia de acolo daca-r putea ar plati si prefectul cu minimul pe economie (poate n-ar fi rau dupa performante!), situatia generala si starea judetului in general nefiind foarte bine descrisa de statistica, sunt foarte multe constructii noi si masini pe care in alte judete mai cu salariu peste medie nu prea le vezi….poate fi si o chestie de neetalare a bogatiei sau de prostie, habar n-am

    Exemplul bun dupa mine e Muresul, salariu mediu aprox egal cu media pe economie, municipiu resedinta extrem de frumos si ingrijit (nu ma refer doar la arhitectura extraordinara ci si la starea ei) in schimb satele si localitatile in general ingrijite dar fara prea multe constructii noi, rare spre deloc, posibil si o problema demografica cu populatia tanara dar poate si o chestie culturala, habar n-am nici de data asta.

    Pe de alta parte iau apararea si patronilor din Ro, sunt si ei oameni si sunt nevoiti sa se adapteze la ,,cerintele pietii** romanesti pentru a rezista, stiut fiind faptul ca guvernele in general indiferent de coloratura au pus saua pe calul care trage adicalea pe capitalul autohton si se poarta mai cu manusi cand vine vorba de multinationale si firmele straine in general….tinei pe prosti cu salarii mici prin supraimpozitarea salariilor pe care tot patronul le plateste numa-numa asa fug afara-n Germania sa le faca PIB la altii!…o fi si asta o varianta sa exportam capsunari in Germania si-n restul Europei, n-aveti voie bre sa le dati bani mai multi sa va fie bine voua acolo-n Ro, fugaritii la noi ca le dam noi de lucru, apropos de zborul capsunarilor in pandemie.

    Si da, avea dreptate cineva mai sus cand spunea ca in Ro in loc sa se impoziteze capitalul se impoziteaza munca, daca nu schimbam paradigma asta nu vom putea scoate la iveala salariile reale din Ro, in momentul in care patronul roman i-si va permite sa dea salariul real la vedere fara sa dea faliment vor avea de castigat toti, pana atunci statul se face ca ploua iar patronii si angajatii i-si vad si ei de treaba cum pot….dar profitul?…, a profitul i-l fac altii nu astia doi din urma.

    1
  20. Inca ceva pe teme economice
    Respingerea dublarii alocatiei pentru copii e meschina
    In conditiile in care CCR a spus sa se dea
    Ca place sau nu, asa functioneaza democratia
    Probabil unii parinti ar fi luat copiilor banii, dar sunt sigur ca multi ar fi folosit alocatia pentru a cumpara haine si mancare pentru copii
    De obicei aia care cred ca nu trebuie alocata sunt si aia care ori n-au copii ori nu le pasa de copiii altora
    Pe scurt, sociopati

    4
    • „Nu dai?..Esti sociopat!”
      Bravo, nene…

      4
      • Eu am dat si nu numai eu. Sunt familii care nu mai au deloc bani, Razvan

        2
        • La fel si afaceri care-s pe duca, Vlad.
          Dupa 2008 am avut o perioada in care am fost pe minus si cu plusul lunar mai putin decat al celui mai mic salariat..Oh, …si ce placere a fost 2020 pana acum, ce sa zic.

          Merci ca-mi spusesi, altfel ramaneam prost. Continuati cu 60-ul asta dar apoi sa nu veniti la mine ca sa ma intebati de ce se duc dracului magazinele de cartier si toata lumea e nevoita sa cumpere la supermarketuri pt. ca o sa ajunga 10 lei PETu’ de 2,5 litri de Coca Cola.
          Ca sa obligi patronii sa plateasca salariul asta minim nu crezi ca ar trebui ca angajatii sa aiba unde munci in primul rand? Prioritatile….

          6
          • da pai hai pentru buticuri de cartier pe care oricum le omoara mega image sa tinem sate intregi si familii sub limita saraciei in ue in 2020.

            Cand ajung la laptop iti zic eu de cum e sa lucrezi la depozit cu salariu minim. Dupa ce scadeam transportul, mancarea si utilitatile mai aveam 22 de lei. eram fara nevasta fara copii si detineam locuinta deci fara chirie.

            Oportunitatile in tara asta au fost sa ma car. Btw patronul era penescu google him.

            2
          • E prea mult de povestit
            Stiu de la firul ierbii cu horeca
            Nu stiu sa fac minuni, doar damage control

            1
  21. De acord 100% Vlad!,,,nu ne place CCR?…nici mie nu-mi place componenta dar asta e , sa renuntam la el , hai cu modificare constitutiei etc…dar cat timp exista si are niste atributii. mai mult decat atat are si niste dispozitii care trebe respectate, respecta-le fratica daca vrei sa-i spui democratie, daca nu atunci baga-ti piciorele-n tot, asa o freaca idiotii astia cu CCR-ul de m-am saturat!

    Cat despre alocatie, e o forma de motivare a familiilor de a avea copii, altii fac mai mult decat o alocatie,

    Apropos, prin UK mama primeste ajutor echivalentul salariului sau procentaj din el sa-si creasca copilul sau sa-si plateasca bona sa aiba grija de el…..ALOO GARA, e si aia comunisti bre, UK?….adica primesti bani sa-ti cresti propriul copil si n-are lergatura cu ai fost angajat sau n-ai fost, primesti salariu de bona.

    Niste idioti, iar vedem harta rosie vreo 4 ani…

    3
    • Noi suntem mai pe stil francez
      Nu e normal ca in 2020 copiii sa caute in gunoaie
      Nu e vorba de aurolaci
      Copii invatand online aparent cand nici net nu au
      Asa am ajuns
      Nu e vina unui partid anume
      Asta e situatia

      1
      • Ei aici te contrazic puțin, vinovații se vad nalti ca brazii de la o posta….e vorba de un soi de lăcomie amestecată cu prostie și puternic condimentata cu nepotism.

        I-ti spun eu partidele daca tu ai vreo problema, 2/3 e vina PSD și 1/3 vina PNL, cel din urmă reușind să mânca clar din ,,cota” PSD care era undeva pe la 3/4 pe cand PNL la doar 1/ 4…..aici la PNL i-i includ și pe PD, PDL sau cum draci s-o mai fi numind

        Voila, ce-i de făcut?!….Eu zic ….partide noi cu oameni noi iar dinozaurii la gunoiul istoriei, dar oare putem?!

        2
    • Sa nu confundam capra cu varza si UK cu Romania. Tu ai avut curiozitatea sa vezi cam ce procent din PIB ajunge la bugetul Reginei? Ce inflatie este pe lira sterlina si ce infaltie pe leu?Nu stiu sigur dar probabil ca peste 40%, noi abia reusim sa strangem 25%.
      Oamenii nu fac copii pt alocatii, au nevoie de infrastructura scolara (gradinite si crese decente), slujbe bune si stabile, un mediu general sanatos si de viitor. Cand faci un copil te mai gandesti si ce-i poti oferi in tara lui. Exista multe sutdii care arata ca alocatiile nu sunt in primele 10 motive de a face un copil. In privinta indemnizatiei post-natale, ea exista si la noi, fiecare economie plateste atat cat poate.

      Cel mai usor este sa arunci banii din buget direct in consum, dar unde anume, in lumea civilizata ati vazut voi dublarea alocatiilor, cresteri de pensii cu 40% din prima strigare, cresterea salariului minim cu 60% in cativa ani? Ce economie poate suporta astfel de abuzuri severe si sa ramana si intreaga?
      Ca sa faci fata la asa ceva n-ai alta solutie decat sa te imprumuti, sa amantezi viitorul pt a cheltui astazi ceva in plus.
      Inflatia va manca insa puterea de cumparare, tot saraci vom ramane atat timp cat cresterile de venituri nu sunt sustenablie,si nu sunt.

      O dezvoltare serioasa se face de la temelie si abia apoi ii pui acoperisul. Ati uitat deja ca Romania era campioana UE la inflatie dupa ce guvernele psd au scazut TVA si au crescut penssiile si salariile in mod aberant? Si pe langa inflatie, leul a luat-o in jos, dobanziile sunt mari, iar bugetul de stat s-a imprumutat masiv pt ce? Si peste toate balanta de plati externe a explodat, banii nostri sustinand alte economii…

      Vreti bani pt dublarea alocatiilor si pt pensii mai mari cu 40%? Solutiile sunt relativ simple: fonduri europene. Pentru fiecare miliard de euro absorbiti in economia romaneasca, cam 25%, poate mai mult, se duce direct in bugetul de stat. Reusesti sa absorbi patru miliarde, incasezi cel putin un miliard cash, plus beneficiile rularii prin economie a patru miliarde de euro, plus infrastructura dezvoltata.

      Coruptia din ANAF. Este imposibil ca numai in Romania sa se colecteze 25% din PIB, cand media europeana este undeva la peste 35%. Alea zece procente ne-ar ajuta sa facem tot ce ne dorim, hai sa-i luam.

      Pensiile speciale si salariile bugetarilor. Sa ajunga la niste cuantumuri normale si iarasi ramanem cu niste miliarde de lei de cheltuit.

      Dar este mult mai usor sa impumutam bani si sa-i aruncam direct in consum, iar peste niste ani de acum incolo vom constata ca tot saraci ramas tot nu ne-am apropiat de mediile europene pt salarii, alocati si pensii.

      6
      • Corect
        Primaria Oradea a angajat specialisti care sa stie cum se face un dosar pentru fonduri europene
        Pentru ca majoritatea din primarii si ministere nu cunosc
        Si nici nu-i intereseaza altceva decat vacante si secretare
        Cu ANAF, pai Blejnar, Diaconu, despre ce vorbim? Aia sunt exemple de meritocratie? Nu ai spus asta, e doar intrebare retorica
        Pe unde circul eu, oamenii au auzit de contraceptie si nu toarna decretei

        1
  22. Apropo, ca o curiozitate..sper sa vi se puna un nod in gat…rumegati-o pe asta:
    Stiti cine mai „garanta” crestere/castig de 50% – jumatate?
    PONZI (Caritasul „original”). „Ne dai 100 de dolari si-ti dam garantat 150 in 3 luni.”
    In urma cu exact 100 de ani.

    Asa si acum. Daca azi iti dam 40% „garantat” minim brut din mediu brut…in 4 ani iti dam „garantat” – cum altfel – 60%. Garantat ficat, antefrig crestere cu jumatate. Garantata.

    4
  23. Cine nu are facultate sa nu mai primeasca leafa, ci doar bonuri de masa si prezervative.
    E destul pentru ei.

    3
  24. Ai dreak de saraci, cum maninca ei de la domnii ofiteri in loc sa serveasca patria gratis.

    5
  25. Mda, pai tine de psihologia boborului roman. Sa nu uitam ca noi ca bobor uram profund patronul, privatul si in general totul ce nu tine de țîța statului. Mai deunăzi urla un batranel care nu si-a luat medicamentele la ministru muncii sa-i mareasca pensia. In capul sau nu exista nicio corelatie intre munca depusa, cotizatie si cuantumul pensiei. La fel si aici, nu exista corelatii intre ce poate economia si ce se poate plati realemnte cu titlu de salarizare. Evident ca nu ajuta nici faptul ca avem speciali, bostanul de rand cu drept vot pune problema plastic pai la ala la stat de ce ii da o pensie sau o leafa ridicol de mare? De ce la „ei se poate”?

    4
    • sunt de acord cu tine. este un proces complex care trebuie sa tina cont si de oamenii saraci si de companii cum am zis mai sus. trebuie gasita o balanta intre cele doua.

      dar de aici pana la milogi….vorbim de oameni care muncesc nu care cersesc.

      nu poti dezvolta activitate economica daca ai o pondere mare de saracie. saracia nu creaza antrepenori, muncitori calificati, specialisti etc.
      saracia aduce doar saracie, incultura, criminalitate si slabirea statului de drept.
      atat patronul cat si muncitorul trebuie sa castige suficient incat sa impinga societatea inainte. daca e prea mult intr-o parte sistemul da rateuri

      2
      • Total de acord cu tine, dar saracia o eradichezi prin investiti in invatamant, infrastructura de toate felurile, nu prin cresteri false de venituri, cresteri care vor fi erodate de inflatie. Nimeni in lume nu s-a dezvoltat din pix. Absolut nimeni. FDR (New Deal), in 1938 n-a crescut alocatiile si pensiile ci a demarat un program mamut de investitii, iar America s-a imbogatit. Coreea de Sud la fel, Germnaia dupa WW2 etc.
        Nu s-au dat bani de pomana ci s-au creat noi locuri de munca si oportunitati de afaceri.

        2
        • cred ca nuanta potrivita este o eradichezi si prin x,y,z(enumerate de tine) si investitii in forta de munca (cursuri, recalificari cum zicea checkmate mai sus) dar si salarii mai bune.

          salariul nu sunt bani de pomana. cresterea salariala trebuie sa existe din cauza inflatiei si a crestii costului vietii.

          cu cat astfel incat sa nu omori privatul ? asta habar nu am. sunt altii mai competenti si mai in tema ca mine. nu cunosc cifre vorbesc doar de principiu

          btw america nu e un model de urmat economic. ei se bazeaza enorm pe imigranti ieftini si un capitalism destul de salbatic vezi criza 2007-2008.
          modelul european e mult mai stabil pentru ca e mai preocupat de prosperitatea cetatenilor decat de cresteri economice pe hartie care in realitate sunt doar la cateva companii.
          los angeles e plin ochi de boschetari(cum n-am mai vazut nicaieri in lume) in conditiile in care california e mai bogata decat olanda.

          in sua nu exista nici un fel de plasa sociala, te-ai imbolnavit de ceva o sugi daca nu ai asigurare medicala (alea bune sunt destul de scumpe chiar si la nivelul lor de trai).

          si doar ca fapt divers eu sunt de dreapta, nu am votat si nu o sa votez vreodata un partid socialist dar asta nu inseamna ca nu vad si necesitatea unor masuri de stanga cand e nevoie de ele.

          recomand adeptilor liberalismului clasic sa citeasca despre conditiile de viata ale muncitorilor in era industriala in secolul 19. unul din lucrurile care a schimbat asta au fost uniunile muncitorilor care au cerut drepturi si protectia muncii.

          p.s. inca ceva despre sua. daca europa avea resursele naturale ale continentului american si astazi existau colonii.

          4
          • Crestere salariului minim (ca si a pensiilor, alocatiilor etc) trebuie sa aiba la baza doua criterii, in urmatoarea ordine: cresterea competitivitatii economice ( NU A CRESTERII ECONOMICE, pt ca aici putem avea cifre false cand economia creste pe baza consumului sustinut de import) si a inflatiei.
            Cresterea competitivitatii inseamna, intr-un sens foarte larg), cresterea veniturilor per angajat pt compania respectiva. Acest lucru se realizeaza prin pregatirea superioara a angajatului (cati mai multi oamnei calificati) si prin investitii (achiziitia de utilaje performante), lucruri care luate impreuna ajuta o economie sa produca bunuri cu adaus mare de plus-valoare. Singura cale de crestere sanatoasa a veniturilor pe termen lung. Acest tip de crestere nu este erodata de inflatie si in timp face ca salariatii sa ajunga la un salariu foarte decent.

            Inflatia trebuie luata in considerare doar daca statul isi permite, dar daca inflatie este generata chiar de politicile fiscale iresponsabile ale guvernului intram intr-un cerc vicios, ai inflatie datorita politicii tampite, cresti veniturile ca sa compensezi inflatia, aceasta – alimentata de cresterile nesustenabile – accelereaza. Vezi cazul Venezuelei…

            Eu n-am auzit niciodata un guvern al Romaniei care sa aduca vorba despre competitivitatea economica atunci cand motiveaza cresterile de salarii sau pensii. „Dam banii pt ca oamenii aia merita!” Dar in realitate, in viata nu primesti ce meriti ci ce poti sa obtii prin propriile puteri…

            2
            • Singura chestie e ca economia de multe ori nu functioneaza ca teoria pentru ca exista factorul uman. Vezi crizele economice

              • Economia este relativ simpla, in notiunile ei de baza, daca te apuci sa imprumuti bani pt un nivel de trai dincolo de posibilitatile tale, intri in faliment si pierzi si ce-ai avut.

                Eu nu sunt impotriva unui salariu minim, dar acesta trebuie sa reflecte productivitatea muncii, iar cresterea lui sa aiba lagatura directa cu productivitatea.
                Pe de alta parte orice castig de competitivitate (productivitate) trebuie impartit intre angajat (crestere de salariu) si angajator. Nu este recomandata o impartire egala, companiei trebuie sa-i ramana mai mult pt a fi bine capitalizata, pt a face investitii in noi tehnologii. Una dintre problemele economiei comuniste era exact lipsa capitalului pt retehnologizare.

                Modelul german ne arata ca cea mai mare parte din cresterea de productivitate a muncii cam ramane in cadrul companiei si astfel sunt bani pt cercetare-dezvoltare, retehnologizare, extinderea capacitatii de productie, extinderea pe alte piete.O companie sub-capitalizata este sortita pierii si odata cu ea dispar si locurile de munca indiferent de salariul minim garantat de stat.

                Pentru ca statul iti poate garanta salariul minim nu si locul de munca.

                3
                • In cazul particular al Romaniei – noi mereu suntem particulari – cresterea salariului minim n-are nici o legatura cu grija guvernului pt clasa muncitoare 🙂 .
                  Pt ca la noi evaziunea pe munca este foarte mare – multe salarii minime dar in realitate oameni primesc banii neimpozitati in mana – statul nu face decat sa-si creasca veniturile in mod fortat.

                  Stie si guvernul, cum stim si noi, ca prin cresterea salariului minim ii cresc incasarile la buget, mai ales la cel general consolidat, astfel ca de fapt aceasta manevra stoarce bani din economie…

                  3
        • Absolut, 100% in asentiment. Daca maine mi-ar spune cineva ca ma impoziteaza din profit pentru scoli, DA!, pentru cercetare DA!, pentru sanatate DA!, pentru investitii in infrastructura DA!(aici este critic de-a dreptul). Dar in niciun caz pentru mariri din pix a unor venituri. Dar unde sa mai duci impozitarea ca tocmai aceste manvre din pix au dus la o sarcina fiscala pe munca enorma in Romania(43.2% impozitabil) si mai taxe pentru anumite sectoare platite de doua sau trei ori: cum este taxa de drum in benzina la care se aduga si vigneta. Si ii bine acum ca au eliminat supraacciza din benzina, adica de 3 ori pt acelasi lucru. Asta nu-i sistem de taxare ci este un furt legalizat. Pentru ca tu cat imi lasi mie din plus valoarea economica pe care o produc? Care este contravaloarea de bunuri si servicii pe care eu le pot lua, pentru ca acei bani pe care ii primesc sunt doar o cifra. La incasare ma impozitezi undeva pe la 43%. Din restul eu pot teoretic sa achiztionez bunuri si servicii la care se aplica tva. Chiar daca taxa in sine nu se aplica la sursa, putem sa o adugam linistiti la suma ca indirect tot la stat merg. Deci ai 62% din venit care merge la stat. Mai departe platesti tot felul de taxe si impozite anuale pe care le-as pune undeva la 5% daca imparti cat platesti tot anul la 12 luni. Si ai 67%. Deci 67% din venit nici nu-l vezi.
          Revenind, de asemnea eu doar amintesc ca avem o lege care spune ca trebuie sa dam 6% din pib pt invatamant, care nu se respecta si tot asa ar trebui faptele de coruptie si conexe pedepsite cu inchisoare, cu executare in mod obligatoriu. Si doua luni daca ia, pt 500 ron, o tabla de slanina si o tiuca.
          La noi totul este pe dos, lumea se lupta sa prinda un post la „stat”, paznic daca se poate. In tot capitalismul este invers, ai vrea sa prinzi un loc la privat unde veniturile sunt exponential mai mari.

          2
          • Hai să nu începem lamentările cu boborul cu psihologie de c…t sau cu sofismele cu ce bine-ar fi să nu ne trombonească politrucii. Dac-ar exista vreun determinism etnic / genetic al mentalităţii de viaţă, românii din diaspora ar fi paria societăţii dacă „s-ar comporta ca la noi” – şi nu sunt, sau cei mai mulţi nu sunt. Şi termenul „s-ar comporta ca la noi” e fals – e adevărat că mulţi patroni spun „… vai , ia uite-i p’ăştia, au tăcut şi-au muncit ca robii la sparanghel în Germania ş-acu’ angajaţi la mine fac fiţe şi fasoane …” şi e adevărat că mulţi angajaţi spun „… ia să iau eu doar juma’ de salariu de Germania să vezi cum muncesc ca acolo …”, dar nu asta e problema lor, ci relaţiile de muncă.
            Spunem tot timpul „vrem o ţară ca afară”. Nu suntem „ca afară” nu din cauza sărăciei, nici din cauza mirosului din toaletele publice, ci din cauza productivităţii dezastruoase a muncii.
            Vă rog deschideţi orice carte de MBA de mai mult de 100 pagini şi veţi citi că salariul nu este factor motivant ci doar suportiv în productivitatea muncii. Citiţi orice manual de tehnică a motivării şi niciodată nu veţi găsi scris pe acolo mărime salariu. Aduceţi-vă aminte de filmul „Lupul de pe Wall Street” când DiCaprio făcea petrecere motivaţională la servici şi arunca banii mai ceva ca la manele sau flutura primele uriaşe primite de câţiva pentru generarea invidiei tocmai ca să le creeze vise angajaţilor care se plângeau că de-abia de trăiesc din salariu. Ce-ar fi făcut DiCaprio dacă dădea salarii egale ? Ar fi făcut un film cu alt subiect. Şi filmul nu era imaginea capitalismului sălbatic american, ci doar o caricatură a exceselor sistemului.
            Oamenii acceptă să facă un lucru principial nedorit numit muncă tocmai cu scopul îndeplinirii nevoilor în ordinea piramidei Maslow dar această ordine nu este şi ordinea în care un angajator trebuie să i le îndeplinească. Oamenii se hrănesc cu vise atunci când muncesc şi vor munci eficient atunci când visele vor fi puternice – ei se hrănesc cu bani doar atunci când îşi îndeplinesc aspiraţiile hedonistice dar nu e neapărat să se simtă mai fericiţi dacă cheltuie mai mult.
            Deci, ce trebuie să facă societatea ca să atingă eficienţa ? Să eficientizeze 1. relaţiile de muncă (adică reguli clare respectate, deci control + etică + coerciţie ), 2. sistemul motivaţional de muncă (adică să creeze vise, care, chiar dacă includ şi lăcomia, invidia şi avariţia, ca să poată fi focalizate pe un obiectiv fix, trebuie să se bazeze majoritar pe auto-contenţia emoţiilor dată de morală), 3. temperarea aspiraţiilor hedonistice care nu o poate face decât sistemul propriu de valori morale.
            În concluzie, e nevoie de morală nu de bani la teşcherea. Banii vor veni abia când economia va aduce bunăstarea, adică după ani de eficienţă şi productivitate bună.
            Am şi încetat să mă mai mir cât de mult s-a contorsionat raţiunea oamenilor în ultimii ani, preponderent sub efectul asaltului anti-valorilor care a generat scăderea standardului etic (Adi Minune vs. Alexandru Tomescu, Gigi Becali vs. Iulian Stanciu, Iulian Bodog vs. Sergiu Paşca). Nu spun că trebuie să ascultăm numai muzică simfonică şi nu manele, ci doar să nu mai promovăm mirajul vieţii fără muncă sau superioritatea şmecheriei. Acum tema nu mai e dacă e bine sau rău să fie crescute salariile, ci cu cât şi pe ce sistem încât să nu poată cumva în viitor să mai fie scăzute.
            Principial şi pur matematic, salariile şi suportul social trebuie scăzute deoarece există o contracţie cantitativă economică datorită pandemiei la care trebuie răspuns cu măsură deflaţionistă, dar noi spunem „nu se mai pot tăia salariile ca pe vremea lu’ Băse Împărat” şi nu numai atât, spunem „vrem să mărim pensiile şi alocaţiile”. Nimeni nu mai că nu îndrăzneşte să spună ce trebuie făcut dar toţi au intrat în sarabanda nebună a minciunilor stângiste – puterea PNL-istă încearcă în mod stupid să ţină pasul cu demenţa populistă a PSD-ului, bugetarii îmbuibaţi de Dragnea cu lene și impostură vor să-şi păstreze puterea, pensionarii idioţizaţi de România TV visează cum să fure mâncarea din gura nepoţilor, tinerii abia aşteaptă s-o taie pe-afară ca necalificaţi semianalfabeţi c-aşa au văzut ei la TV că-n vest nu contează statutul social dat de pregătire, Curtea Constituţională aşteaptă la cotitură să bage o şpârlă kaghebistă în orice măsură care ne-ar putea ridica definitiv la nivelul UE.
            Relaţiile de muncă sunt fundamental afectate de Codul Muncii comunistoid întru satisfacţia sindicatelor şi de criza cumplită de forţă de muncă înalt şi mediu calificată real eficientă (sistemul de învăţământ ne-a umplut de abolvenţi de studii superioare incapabili să asimileze la locul de muncă minimele competenţe necesare postului), aşa încât toţi patronii stau în genunchi în faţa angajaţilor doar-doar i-or determina să muncească efectiv mai mult de 5 ore efective pe zi. De aici evident şi salariile relativ mici de care se plâng angajaţii – relativ mici pentru că oricine face comparaţie cu vestul nu ţine cont de costul coşului mediu. Pentru că astea nu sunt suficiente, vine frustrarea dată de majorările salariale stupide şi stupefiante ale bugetarilor care îi demotivează imediat pe cei din privat, şi după cum s-a văzut, la stat nu au avut rolul de eficientizare ci doar de întărire a camarilelor politice de care depinde funcţia.
            Peste toată această nebunie internă vine, într-adevăr, de-afară, dar din partea ultra-stângistă a marelui Afară, și idioțenia cu salariul minim 60 % din mediu. Teoretic, acest 60 % înseamnă trebuie să scadă dispersia de competență a salariilor, adică ecartul salariu de post necalificat / calificat / superior, deci indiferent că eşti gunoier sau medic tot cam pe-acolo. Tot acest 60 % induce o deplasare a curbei lui Gauss a majorităţii din zona de middle class în cea de lower class cu demotivare prin scăderea statutului social (piaţa se reorientează permanent şi poziţionează clientul exact în zona de potenţă financiară în care se află).
            Deci o asemenea măsură ar fi un knock-out în sistemul românesc pentru dorita creştere a productivităţii ca singură soluţie de integrare definitivă în Europa. Noi nu-l vrem, să sperăm că nici politrucii care-l susţin nu l-ar dori, poate nici beneficiarii MiLoGi nu l-ar dori dacă ar înţelege ce înseamnă. Că tot vorbeam de filme – asta arată vizionarismul din „Idiocraţie”.

            9
            • Gigi, tu iara vrei sa te certi cu mine si iti mai zic o data ca nu ai de ce. Psihologia ii importanta, lipsa de educatie nu dezvolta un minim lant al logicii de productie in mentalul colectiv. In lipsa acestuia, boborul voteaza pe ala care afirma ca din pix mareste totul, adica populistul.
              Secundo, unde-s sofismele la mine? Adica sofismul este o notiune corecta formal insa incorecta pe fond. Argumentul ad autoritam este un sofism par example.
              Pai sunt de acord cu tine si asta spun si eu. Pur si simplu tu le-ai detailat mai mult si te-ai dus pe cauze mai in amanunt. Lucru bun de altfel. Si de exemplu tu vorbesti de productivitate, dar asta ii o notiune care este cunoscuta de la un anumit nivel de educatie in sus la care se adauga un sector de munca unde acest lucru sa conteze. Acum nu sa fac iarasi trimiterea catre stat, dar totusi statul este cel mai mare angajaor din Romania, acolo productivitatea nu exista ca notiune. Adica recompensarea si avansarea angajatilor se face pe criterii de vechime, nu intreaba nimeni cat de abil ai fost in rezolva probleme ori cate probleme ai rezolvat zilnic. Irelevant. Poti sa dormi pe scaun.
              Mai adaug si eu notiuni daca doresti. Tot acesta lipsa de intelegere a functionarii economiei minimal, la care aduagam ghertiosme si manelisme plus lipsa de abilitate in a taxa si verifica averile au dus si la un sedentarism economic la oamenii tineri. Adica termini scoala si tu nu lucrezi pe 2000 Ron ca esti „valoros”. Cand am plecat din armata, pana sa punem firma pe picioare am lucrat la o multinationala pe recrutare cu maretul salar de 1100 Ron in mana.
              Deci contureza-ti ideile un pic mai putin agresiv. Cred ca sunt bune de citit si putem discuta.
              P.S.
              Servici(u).
              P.S2:
              „nu spun sa ascultam numai muzică simfonică şi nu manele”. Eu da! Merge si cu rock simfonic.

              2
              • Chiar nu avem motive de ceartă pentru că din păcate suntem cam pe aceeaşi lungime de undă. Aş vrea să mă cert cu cineva care are alte opinii, dar din păcate văd că au alte opinii numai persoane cu care degeaba aş conversa.
                Ai făcut sofisme de tipul „ce bine-ar fi dacă am avea politicieni nu politruci”. Şi ai mai greşit cu „la noi totul este pe dos” – eu aş spune „la noi totul e pe dos ACUM dar mâine va fi mai bine că muncim şi luptăm pentru asta”. Asta are legătură cu cum am ajuns să citesc acest site – încercam să conving un puştan inteligent să strângă din dinţi şi să rămână mâncător de c…t de la buda din fundu’ României şi cu argumente de tip patriotic şi identitar naţional, iar el mi-a dat ca exemple lamentările şi defetismele liderilor de opinie de pe RuMil (notă : n-am reuşit atunci, a plecat dar se întoarce definitiv cu o mentalitate de luptător – sper să-l ţină entuziasmul).
                Să ştii că termenul de productivitate există şi în sectorul bugetar neproductiv, cu proceduri de evaluare, indicatori şi coeficienţi de ponderare (din păcate majoritar pe hârtie şi nu unde ar fi relevant). Spre exemplu, dacă un şef vrea să vadă productivitatea unui funcţionar care procesează diferite dosare, îi trebuie doar un clic să afle acest lucru, fiecare dosar fiind deja ponderat după criterii de complexitate, câteodată chiar face acest lucru când vrea să-i frece ridichea funcţionarului – evident că totul se opreşte la salarizare care e fixă.
                Vorbeşti de sedentarism economic la tineri. E mai mult decât sedentarism, e refuz de a munci, chiar şi pentru propriul interes direct, cauzat de conceptul de fulg de nea – atât timp cât adică părinţii din generaţia B (babyboomer-ii) au crezut că scăpând ei de Ceaşcă atunci şi copiii lor vor trăi în lapte şi miere şi de aceea şi-au învăţat copiii să primească imediat jucăria, să fie duşi de mână pe stradă, să primească totul pe tavă. Drept urmare, generaţiile Z (post-Y2K) şi F (Facebook) care acum intră în viaţă au intoleranţa extremă la frustrare de tip snowflake şi care pe mine, şi pe mulţi din generaţiile V (tu pari a fi) sau X (ca mine) cel puţin ne lasă perplecşi (de multe ori mă gândesc dacă nu m-am boşorogit şi zic cum zicea bunicu-meu despre tata sau taică-meu despre mine „voi, tinerii n-aveţi nimic în cap”).
                Concluzia : psihologia e mai importantă decât vrem să credem.

                3
                • Hopa… interesanta treaba cu defetismul. ?

                  Nu-s toti pierduti, dar in acest moment cam 60% par. Vorbind din punctul de vedere al unui angajator problema apare cind (in cazul unor companii care au mai mult de 2 hr) recrutoarele si intervievatoarele initale sint din aceeasi categorie si evalueaza un om absolut ok ca necorespunzator (‘a venit la interviu in camasa si geaca de piele pentru un post de inginer’), pierzind astfel posibile talente sau pe cei din restul de 40%. Si personal nu imi permit si nici nu imi doresc sa ratez oameni buni.

                  4
                  • Dacă pui un recrutor cu criterii luate de la emisiunea lu’ Capatos, firma nu mai are viaţă lungă. Aici este o problemă mare a productivităţii reale a multinaţionalelor sau companiilor mari, care cel puţin în România este în mod real cam proastă şi este dată de incapacitatea de gestiune eficientă a resurselor umane numeroase şi mai ales pe structură piramidală. Din acest motiv uite de exemplu Petrom, Rompetrol, Orange, Telekom, CEZ s-au degrevat de gestiunea resursei umane şi a problemelor „mărunte” ce ţin de aceasta prin introducerea a unui strat piramidal format din firme mici subcontractante pe sistem franşiză / lohn / etc. (angajaţii unei benzinării sunt de fapt angajaţii lui Georgică Gaz srl care are contract cu Petrom). Aici mai este vorba şi de imaturitatea sistemului social românesc sau de arhetipurile din epoca medievală ale relaţiilor de muncă (Germania merge bine cu fabrica de 1000-2000 de oameni, echivalenţa domeniului unui baron, România cu firma de 20-40 oameni, echivalentul cătunului de feudă a unui vechil, America sau Anglia cu megacorporaţiile urmaşe ale Companiei Indiilor de Est). dar divaghez…
                    Nu îţi dau dreptate cu 60 % looseri. Până acum vreo 5 ani ţineam interviuri sau analize de CV de tipul 30/post până când după 80 de interviuri, din care vreo 10 complete, am reuşit să ocup doar un post din cele trei libere care le aveam atunci, şi asta din cauza unor criterii de selecţie, deşi mult reduse faţă de anii anteriori, totuşi mult prea ambiţioase faţă de nivelul profesional şi moral al ofertei. De atunci fac permanent interviuri şi permanent mai renunţ la câte o exigenţă. Şi cu toate acestea, deşi ar trebui să nu îmi facă plăcere să vorbesc de resursa umană disponibilă, am constatat cu plăcere că, în criza de pandemie, în timp ce alţi angajatori din domeniu se plângeau „vai, abia acum am văzut ce caractere josnice aveau angajaţii ” sau „vai, bine că am dat jumătate de personal afară”, la mine toată lumea a răspuns „da, mergem împreună” când le-am zis „veţi avea aceleaşi salarii pentru muncă dublă şi riscuri înzecite”.
                    În concluzie, exceptând dezastrul pregătirii profesionale, la generaţiile Z şi F adaptarea la muncă e o problemă motivaţională pentru care trebuie acordat timp şi risc de educare (educaţia trebuia s-o facă familia şi şcoala, da’… ghinion de neşansă). Nu ştiu dacă multinaţionalele au infrastructura de educaţie morală (când o fac, o cam dau în bară – uite cum i-au spălat pe creier pe „corporatiştii” de 30 de ani), deci aici ar fi o pâine de mâncat pentru antreprenoriatul daco-get – mulţi zic că eşecul economic al Transilvaniei habsburgice (comparativ cu restul imperiului) a fost dat de proporţia mică de vechili români.
                    Referitor la defetism – văd că ai semnul păcii în axul unui gatling – Iulian – fii sincer : dacă mâine vezi pe stradă TAB-uri cu omuleţi verzi, te duci să umpli o canistră juma’ cu motorină, juma’ cu azotat sau începi cu „…am peste 50 … am copii … da’ sunt mai bun la trolling anti-rusesc … da’ sunt ş-alţii mai tineri …” ?

                    2
                    • Da, avantajul de a angaja in functie de personalitate si caracter cunoscute la interviu si nu dupa cerinte standard. De asta nici nu las hr sa isi faca meandrele, prefer sa am cu candidatii un interviu mai lung si mai intens/solicitant decit sa aud raspunsuri la intrebari de genul unde te vezi peste 5 ani. Cunostintele pot fi acumulate daca fundatia e buna.

                      Da, spalarea pe creier este o problema. In special cind a fost facuta de corporatisti de Videle ajunsi manageri iar promovarea a fost in functie de buze sau nasisme. Curios, nu? Expatii europeni nu cer lipirea valorilor companiei pe separatoare, romanii o mai fac.

                      Azotat cu motorina, benzina cu sapun si nitroceluloza, ffs. Si agatati jupuiti la marginea drumului in intersectii.

                      4
                    • Voi aveti macar idee ce e interviul comportamental? Sau debriefing, screening
                      S-au apucat it-istii de recrutare, fara 1 minut de psihologie
                      Babaiatule, si ziceti ca sunt eu rau daca spun ca it-ul Ro e praf
                      Le-am facut pro bono training la cei mai importanti ca nu stiau nici ce e enrty level

                      2
              • Felul in care definesti sofimul e gresit. E o pseudoargumentatie menita sa insele si nu e nicicum corecta formal..

  26. Mda.. Reluare.

    Insa cestia cu salroil minim sa fie egal cu X din salaru mediu .. e cam naspa .. caci e autoreeferit de 2 ori!

    Deci sa prresupunem ca pornim de la o suma N = 100 in care Mic = 0,4 din Mediu.
    Daca maresc Mic la 60% din Mediu suma N va deveni automat 100 + ceva . Cestie care automat va duce la modficarea lui Mediu …. si va necsita un nou calcul in uerma caruia Mic va trebui sa creasca…. pana cand Moc=Mediu ….adica toti primesc acelasi salariu!!!

    D’aia cestia asta cu salru mi8nim sa fie strict atat la suta din mediu nu e prea bine zisa. Enuntul este pe undeva gresit…

    Asa cum , imi face sa repet – proprotia de aur se refera la cele ce tin de artele plastice. Vuzual. Insa corect dpv al proprotiilor este ca raportul inlatime latime sa fie de 1:0,6, nu la 1:04!
    Nu prea are de aface Fibonacci cu economia …..

    2
    • Ghita, cit de stingist te stiu, m-ai surprins.

      Dap, spilul este convergenta celor doua salarii catre unul in timp, care sa fie cel mic.

      • Nu.
        I-am mai spus-o dar se face ca nu pricepe.

        Meseria e bratara (numar) de haur!

        Dintr-un mediu brut considerat 100%…60% trebuie sa fie munca/efortul si nicidecum simpla existenta a salariatului!
        40% minim brut + 60% munca = 100 mediu brut.

        adica…Vi-ce-ver-sa!

        E deja valabila si la taxarea actuala, aproximativ 40% iti ia statul din brut si ramai cu 60% net.
        Imagineaza-ti cum ar fi fost ca statul sa-ti ia 60% din salariu brut si sa te lase cu 40% net in laba mana. Sa muncesti cat pentru 5 degete si statul sa-ti ia 3! Asa macar iti ia 2.

        Ca va place sau nu (repet, eu nu sunt un fan al minimului brut stabilit de stat, dar sunt realist ca exista deci, macar sa-l stabilim si gata, sa terminam cu tetavura)…40% este procentul care permite atat guvernelor socialiste cat si celor conservatoare o plaja/masa de manevra a politicilor social-fiscale…recte taxele care iti dau netul in laba/mana, basaca restul economie/preturi/putere de cumparare etc… Nu „impaciuitorul” 50% (care are o marja devenita „progresiva” ce incurca si mai mult economia)..si categoric nu 60% socialist, care duce pana la nebunie prostia stangista.

        40% (nimic altceva decat rotunjirea lui 38,1966…% adica „100% minus 61,803…%” …ca sa fiu extrem de detaliat) este de departe optiunea cea mai buna.

        Vrei sa stabilesti minimul – sa zicem – pe anul 2021?
        Simplu (pastrandu-ti marja de ultimele 3 luni (un anotimp) din 2020 care le lasi INS-ului pentru colectare/diseminare/publicare de date…desi are nevoie mereu doar de cam 5-6 saptamani):

        – iei mediu brut pe ultimele 3 luni din 2019 (oct-nov-dec), adaugi consecutivele 9 luni din 2020 (ian-sept)…acum ai 12 luni consecutive, faci media acestui „mediu brut”, calculezi 40% din ea si GATA!
        Acum stii care va fi minimul brut pe 2021.

        Si repeti figura in fiecare an.

        La dracu cu guvernul, patronatele, sindicatele, partidele, etc…
        Predictibilitate asigurata, vesti bune pentru firme si planurle de afaceri, nu trebuie sa-ti mai tzatzaie curu’ ca vine nu stiu ce partid si-ti scoate 1-2 ori pe ani (a fost si de 3 chiar!) un minim brut din burta!

        Minim brut, zgomot pentru nimic.

        4
        • Mai-mai ca-s tentat sa-l vad pe asta cu 60% minim brut din mediu brut, peste 4 ani…ca sa ma uit la ei si sa le zic: sunteti multumiti, mai? Poftim, aveti ce ati vrut! Cum e puterea de cumparare? Cum e ca simtiti la fel ca in urma cu 4 ani cu 40%? Nu e nici o diferenta.
          „Desteptilor”!
          Incercati sa trisati economia, „garantand” o victorie…si ea da cu voi de pamant, amintindu-va ca mereu trebuie sa existe invingatori si invinsi. Indiferent ca sunteti de dreapta sau de stanga, orice masuri statale luate „pentru a favoriza/garanta” un anumit rezultat sunt capacite imediat de economie. Singura diferenta este totusi ca masurile de dreapta au un caracter competitional mult mai pregnant decat cele de stanga, asta e de fapt singurul avantaj (ca produc totusi mult mai multa valoare decat ideologia MiLoGilor).

          4
          • „Incercati sa trisati economia”. Economia Romaniei e trisata deja. Din incompetenta statului, reaua vointa a afaceristilor, etc. Vezi gradul/deficitul de colectare a TVA. Cel mai prost din UE de la intrarea Romaniei in UE, undeva la 1/3 , in valoarea absoluta undeva pe la 7mld euro / an. Spre ex. pe un exercitiu financiar de 6 ani valoarea e comparabila cu toate fondurile europene. Banii astia nu sunt furati de cei cu salariu minim.

            5
  27. trist dar adevarat….mizeria numita salar minim garantat a ajuns bucuria nebunilor pentru cei din privat. cand in economia reala bazata pe competitivitate si cerere plus oferta in toate domeniile angajatii ajung sa se bucure ca mai primesc ceva in plus doar prin ordin de guvern ceva sigur nu este bine. patronatele sunt haituite de stat, angajatii lasa taxe si impozite cu sacul tot in contul statului chipurile pentru pensie-sanatate-infrasctructura-lege si ordine dar cand tragi linie ne iese tot situatia reala in care traim. deci noi in sectorul public nu mai avem salar minim la angajare ca sindicate/sporuri/indexari/vaucere/ si alte exceptii de la regula dar pastram venit minim tocmai in partea de economie care aduce bani direct in economie….la cei care fac banii pe romaneste.
    fara reforma in sectorul public vom asista ca si pana acum la stagnarea si blazarea societatii si economiei.

  28. Apropo de imprumuturi
    Stiti care e singura tara care si-a platit integral datoria externa? In perioada moderna, ca or fi fost si alte tari cand le dadea familia Medici bani
    Romania comunista
    Si o duceam foarte bine, fara caldura iarna, curentu luat, mancare lipsa, 2 ore de tv pe zi

    3
  29. https://adevarul.ro/economie/bani/salariile-bugetarilor-s-au-dublat-ultimii-cinci-ani-Si-vor-mai-creste-1_5f337ddf5163ec4271e48118/index.html
    sărumâna lu’ matale și bogdaproste boerule că mare inimă ai și cât de grele e viața….nici nu știam pe ce să-i mai cheltui dar acum se schimbă foaia.copiilor le-am platit facultatea si acumma gandeam sa arunc o vorba cu seful de birou sa ma ajute cu doua posturi libere pentru ei ca e tineri si trebuie sa inceapa si ei undeva sa munceasca in tara asta de hoti.au invatat prea mult ca sa-i trimit la comanda vreounui patronache de asta ajuns care sa-i plateasca cu te miri ce….m-am gandit ca daca tot m-a ajutat cu sotia si cu sora-sa ma ajuta si cu astia doi,lumina ochilor mei manca-i-ar tata de frumosi ce sunt.
    si au trait pana la adanci batraneti.

    3
  30. La momentu actual l-as pune la Finante si pe Soviani sau Giani din Las Fierbinti
    Asta de acum e pe langa total, zilnic da cu oista-n gard

    1
  31. Magaria/MiLoGeala socialista (pleonasm) continua…

    Un nou prag de decență
    „Din acest motiv, ETUC solicită stabilirea la nivel european a unui prag de decență [60% din salariul median național și 50% din salariul mediu național și corelarea cu alți indicatori, precum costurile de trai] sub care salariile minime să nu scadă, și să fie întotdeauna definit cu implicarea deplină a partenerilor sociali.”

    https://evz.ro/salarii-minime-echitabile-la-nivelul-ue-ce-inseamna-asta-pentru-angajatii-romani.html …pe 3 pagini

    De cate ori sa repet?
    Salariul minimm NU este unul de decenta ci de supravietuire.
    Salariul mediu – ala pe care nu-l puteti controla si care e sablonul adevarat al economiei…e cel „decent”.
    40% minim brut din mediu brut (restul de 60% fiind numarul de aur dedicat muncii/efortului, in timp ce 40% e simpla existenta…mai bine zis subzistenta a angajatului) este procentul corect matematic/economic, care se afla la pragul statal – mereu oscilant – dintre taxele socialiste si conservatoare.

  32. Whooo-Hooo!
    „Denied!” (Elizabeth Banks in „Invincible”) 😀

    24.11.2020
    respins de catre Camera Deputatilor
    rezultat vot pentru=116, contra=71, abtineri=6
    încetarea procedurii legislative prin respingere definitiva de catre Camera Deputatilor
    http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?nr=295&an=2020
    http://www.cdep.ro/comisii/munca/pdf/2020/rp295.pdf

    (fiind Lege Organica era nevoie de majoritatea membrilor Camerei nu doar o majoritate simpla a celor prezenti)
    Eat sheeet!

  33. Modificai si-n articol…adaugai – in sfarsit – si pentru anul 2020 (deoarece INS-ul a publicat, cum era si normal, zilele trecute, datele pentru decembrie 2020).
    Le postez pe toate aici, in comentariu:

    An – Mediu brut (RON) – Minim brut (RON) – Procentaj

    2006 – 1108 – 330 – 29,78%

    2007 – 1410 – 390 – 27,66%

    2008 – 1742 – 510 – 29,28%

    2009 – 1889 – 600 – 31,76%

    2010 – 1902 – 600 – 31,55%

    2011 – 1980 – 670 – 33,84%

    2012 – 2066 – 700 – 33,88%

    2013 – 2163 – 770,8(3) – 35,64%

    2014 – 2360 – 875 – 37,08%

    2015 – 2559,5 – 1012,5 – 39,56%

    2016 – 2886,91(6) – 1183,(3) – 40,99%

    2017 – 3313,91(6) – 1433,(3) – 43,25%

    2018 – 4488,41(6) – 1900 – 42,33%

    2019 – 5073,(3) – 2080 – 41% (2350/46,32% – minim pt. studenti cu 1 an vechime munca)

    2020 – 5396,1(6) – 2230 – 41,33% (2350/43,55% – minim pt. studenti cu 1 an vechime munca…a ramas neschimbat…insa procentual e mult mai mic fata de anul precedent deoarece minimul brut general a fost crescut la 2230 RON in timp ce 2350 pentru studenti a ramas acelasi).

    • Sper ca observati cum „s-a stabilizat” normal salariul minim brut ca procent de undeva peste 41% din cel mediu brut, in ultimii ani.

      Aviz MiLoGilor socialisti care cer ca sa fie ridicat la 60% in toata mUE!…pentru a deveni un continent de asistati social.

      • Si inca un avertisment catre aceiasi MiLoGi!

        Observati, va rog, salariul minim brut din anul:
        2017, de 1433(3) RON, reprezentand cel mai mare procent din mediu brut: 43,25%
        …si comparati-l cu anul…
        2020, de 2230 RON, reprezentand 41,33% din mediu brut!

        1433(3) RON = 43,25%
        2230 RON = 41,33%.

        QED!

        In doar 4 ani (2017 versus 2020), o diferenta numerica enorma …”pe hartie”… dar care nu a adus nici o crestere reala in buzunare, deoarece puterea de cumparare a scazut concomitent cu aceasta.

        Despre asta va tot vorbesc, babeste, simplu, de ani de zile, ca unor MiLoGi infantili ce sunteti!
        Cresti de-ampulea salariul minim, iti scade in contrapartida si puterea de cumparare!
        Ce ai putut cumpara cu 100 de lei in urma cu 4 ani nu poti cumpara azi cu 120 de lei!

        Acum…dupa aceasta simpla demonstratie, mai aveti cumva impresia ca o crestere la nebunia de 60% in cativa ani va aduce si o crestere a puterii de cumparare? E exact vi-ce-ver-sa!

        Ca sa nu mai amintesc si de faptul ca in ultimii 5-6 ani salariile s-au dublat!
        Degeaba!

        Nu vinzi altora la export…nu castigi nimc.
        Clasa intai de matematica: + > –
        Plus e mai mare dacat minus
        Doh! „Logic”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *