J 20 intra in productia de serie

Chinezii optimisti, lanseaza productia de serie a J 20, sperand la o aeronava pe luna.

Conform celor de la South China Morning Post, ceremonia de lansare in productia a J 20B a avut loc pe 8 iulie.

Trecerea la productia de serie poata arata ca cerintele operationale ale Fortelor Aeriene Chineze (PLAAF) au fost indeplinite si astfel aeronava (cat si tehnologia dezvoltata odata cu ea) s-a maturizat suficient de mult pentru ca J 20 sa intre efectiv in productie.

J 20B vine din standard cu tractiune vectoriala (aici ar fi de discutat de ce chinezii au optat atat pentru tractiunea vectoriala cat si pentru canard), motorul fiind cel rusesc Saturn AL – 31F M2 (se banuieste) sau cel dezvoltat autohton WS-15, atunci cand acesta din urma va fi gata (1-2-3 ani).

Dar sunt si surse care sustin ca cel putin pana cand WS 15 va fi gata se va  folosi WS 10C, dar deocamdata chinezii au mari probleme in dezvoltarea de motoare comparabile cu cele rusesti, fara sa mai vorbim de cele occidentale.

Nici vorba ca J 20 clasic, sa-i spunem, sa se apropie ca nivel de manevrabilitate de aparatele rusesti sau europene din aceeasi clasa cu el, ramane de vazut daca J 20B va fi macar la un nivel mediu de manevrabilitate, desi fara un radar performant si rachete aer-aer cu raza lunga, manevrabilitatea in sine nu-I va ajuta prea mult intr-o lupta moderna cu F 15 japoneze sau coreene, cu F 35A/B, sau cu F/A-18 Super Hornet Block III al US Navy/USMC.

Iar in lipsa manevrabilitati, J 20 nu este nimic altceva decat un interceptor clasic, capabil sa angajeze in lupta bombardierele.

Pana la sfarsitul lui 2019 se crede ca au fost produse aproximativ 50 de aparate J 20, necesarul estimat fiind in jurul cifrei de 200 de aparate operationale, asta bineinteles atunci cand va exista si un motor suficient de puternic si fiabil dezvoltat local. Deocamdata nu cred ca putem vorbi de un aparat de generatia a cincea macar si pentru ca J 20 de au fost produse deja folosesc motoare rusesti clasice sau motoare chinezesti cam vai mama lor (sa ma exprim colocvial).

Asadar poate de acum incolo sa fie ceva spre generatia a cincea in acceptiunea occidentala a termenului.

 

Se mai vorbeste si despre faptul ca varianta J 20 care ar primi motoare rusesti va avea indicativul J 20C.

GeorgeGMT

46 de comentarii:

  1. Cred ca e mult sub F 22
    Incep sa invete insa

    6
    • daca ne uitam la razboiul rece eu zic ca j20 o sa se bata cu ce au mongolii, vietnamezii, filipinezii si alti d’astia prin zona sau poate prin africa unde mai misuna chinezii
      in cazurile alea o sa fie greu de contracarat j20

      lucru de remarcat este ca il au inaintea europenilor

      3
      • Chinezii se mai joaca si cu japonezii si indienii
        Cred ca si F 15 si Rafale i-ar pune probleme, nu mi se pare un aparat cutting edge
        In Europa nici nu mai tin minte ultimu avion produs de la zero

        3
        • Intreaga actuala generatie 4+ este de la „zero”: Typhoon, Tornado, Gripen, Rafale…
          Americanii n-au mai produs aparate noi de ceva timp, cu exceptia F 22 si F 35, ei marsand pe modernizarea unor modele existente: F 15, F 16, Hornet, B 52, B-1B.

          8
          • Proiectul Rafale e din anii 80. De 40 de ani
            Typhoon la fel, pe baza EAP
            O sa bina Mirceaa sa spuna ca noul Rafale nu e Rafale blabla Migu 35 nu e Mig 29, Dacia 1310 nu e Dacia 1300
            Gripen e mai nou, din anii 90
            Cel mai nou e ala facut de macaronari cu rusii

            1
            • Ok, avioane proiectate in anii „80 mai spre sfarsit, pe atunci chinezii inca mai zburau cu zmee, iar astazi inca mai fabrica derivate din S 75 Volhov (HQ-22), asa ca nu sunt de speriat, un Rafale sau ET s-ar juca probabil cu J 20.
              Durata de exploatare a unui aparat dezvoltat de la zero este de peste 40 de ani.

              6
              • Tocmai asta e.
                Zburau cu zmee, erau depasiti tehnologic. Acum investesv
                Acum avanseaza
                Europa s-a lenevit
                A 400 cu probleme, NH 90 la fel, Tigre
                E ceva in neregula
                Poate au plecat inginerii old school europeni in China

                1
            • Rafale B, C si M au fost lansate în studii definitive (fiindcà abia atunci a fost finalizat caietul de sarcini) abia în 1988, dupà ce i s-a impus lui Dassault clauza de „furtivitate”, echipele constructorului vorbeau chiar de Rafale D de la „Discret”. Deci vorbim de 32 de ani nu de 40.

              Dassault a avut inteligenta sà creeze „rezerve” atât fizice (spatiu) cât si morale (arhitecturà informaticà deschisà) si efectiv Rafale 4 nu mai este acelasi avion cu Rafale 1, dupà multiplele îmbunàtàtiri aduse.

              1
              • 32 de ani, wow
                De atunci a mai scos ceva?

                1
                • Dassault nEUROn?
                  sau la ce te referi?

                  Ca programe privind stealth (inclusiv pe Rafale..parca au)

                  1
                • Pai ce sa mai scoata? Boeing a „mai scos ceva” dupa F 15 si F/A-18 Super Hornet? Ambele companii si-au modernizat produsele la un nivel atat de ridicat incat primele variante nu prea mai au nici o legatura cu cele actuale. Asa se face, sa nu confundam industria aero cu cea auto. Dezvoltarea unei noi platforme costa zeci de miliarde de dolari, nimeni nu schimba avioanele odata la zece ani mai ales ca n-au de ce, avionica (radar, senzori, rachete) sunt cele care conteaza cel mai mult, iar acestea se pot adauga ulterior folosind aceiasi platforma la baza. Dar F 15A/B nu prea mai are nici o legatura F 15 EX tocmai comandat de USAF catre Boeing.

                  Chinezii ce-au scos din 1990 pana acum? Clone dupa Suhoi 27/30/33 fara sa fie in stare sa aiba macar un motor comparabil cu alea clonate.

                  Tu nu te intrebi de ce J 20 are si Canard si motoare cu tractiune vectoriala (va avea candva)? De ce nu l-au trimis la show-uri aeriene sa ne stea inima-n loc in fata manevrabilitatii lui net superioare la astea mai clasice?

                  Ce-au facut in schimb chinezii? Au cumparat Suhoi 35S si S 400 ca sa mai inoveze si ei ceva…

                  2
                  • Americanii au scos F 22 si F 35
                    Hai sa facem diferenta dintre variante de avion si aparat nou
                    Ca asa si Mig 21 Lancer e nou

                    • Pai americanii sunt mai speciali, in rest n-ai motive sa arunci cu banii daca platformele inca fac fata. Nu cred insa ca este cazul sa comparam J 20/J 31 cu un aparat european.

                      F 22/35 sunt aparate de alta generatie si americanii au majoritatea avioanelor modele aparute in urma cu peste 30-40 de ani. F 22 si-a incetat productia cand rusii nu au venit cu un aparat similar, 35 a costat + 400 de miliarde de dolari.

                      1
      • Chinezii sunt cu mult inainte europenilor in domeniul militar,,,,in domeniul economic….cam in tot ce vrei….lumea are impresia ca ei doar fac copy/paste….au un „silicon valley” comparabil cu cel din SUA….la concursurile internationmale de info/tehnologie can iau primele 3 locuri de vreo 7 -8 ani de zile….nu degeaba este considerat inamicul strategic al SUA in ultimii ani…este cam singura tara care poate pune probleme SUA prin lume.

        1
        • Clar ca sunt si poate tocmai pt a nu mari decalajul la un nivel insuportabil pt europeni, chinezii importa S 400 si Suhoi 35S din Rusia, motoare de avion, tot din Rusia,iar coloana vertebrala a flotei lor de elicoptere este reprezentata de modele rusesti si clone (neobrazate chiar) dupa modele americane si europene, modele mai vechi si civile la origine.

          Toate acestea tocmai datorita „superioritatii” lor totale…

          De „CopyHawk” ai auzit? https://www.rumaniamilitary.ro/harbin-z-20-copyhawk

          Dar de Harbin Z 19, elicopter de atac chinezesc, construit pe baza tehnologiei franceze a AS365 Dauphin sti? Chinezii nu au nici macar un singur elicopter dezvoltat de ei insisi, toate sunt licente occidentale, sau copii ale unor modele vestice. Dar sunt clar superiori total…

          3
  2. Problema e ca încep sa învețe ai dracu pigmei cu ce se mănâncă o tehnologie făcută local și nu copiata

    5
  3. „Chinezii optimisti, lanseaza productia de serie a J 20, sperand la o aeronava pe luna.”

    Dassault – Rafale: „hey…” 🙂

  4. Dupà informatiile mele, J-20 produs în serie la Chengdu este deja echipat cu motorul chinez WS-10 si nu este vorba de a fi echipat nici provizoriu cu motorul rusesc . Doar dacà vor fi toate echipate cu tractiune vectorialà mai ràmâne sub semnul întrebàrii.
    https://pbs.twimg.com/media/ENCLzZgUUAAwXRB?format=jpg&name=small

    Cât despre avionul propriu-zis, o inovatie chinezà, deschiderea trapei armamentului, scoaterea rachetei si închiderea trapei cu racheta afarà.
    https://i.imgur.com/LVOHPQJ.jpg
    https://i.imgur.com/FaOgNe3.gif

    Mai este de remarcat cà avionul are patru puncte de acrosaj exterior, inclusiv pentru patru rezervoare externe de 2400 l !!!
    Asta denotà o anumità doctrinà de întrebuintare dat fiind marea razà de actiune conferità de configuratia asta :
    https://i.imgur.com/Ri5u8Ld.jpg

    10
    • foarte interesant

    • Da, probabil doctrina e ca e mai degraba un avion de atac anti-naval gen Su-24/32 decat un omolog al F-22 asa cum e prezentat inclusiv in publicatiile vestice. Un punct pt. chestia asta e ca aparatul e conformat stealth predominant in arc frontal deci e un fel de „torpilor” al zilelor noastre, misiunea lui dureaza pana la lansarea rachetelor.

      2
    • Cum o arata pe radar cu aia 4 bolovani acrosati? 🙂

      6
      • Sunt réservoir largabile, deci se pot debarasa înainte de zona de interventie .
        Se pare cà vânàtoarra de cisterne si de AWACS este primordialà la tiare armateur seeioase. Déci dacà pour sà nu te servesti de asta, ci atât mai bine.

        3
  5. Acum e timpul de floricele.

    Incep toate trompetele putiniste si idiotii utili din presa cu articole intitulate „AMERICA SE TEME! NATO IN ALERTA! CHINA LANSEAZA CEL MAI AVANSAT AVION! IMBATABIL! F-22 LA GUNOI! CE SPUN EXPERTII! PLANUL LUI TRUMP!”.

    13
  6. si f18 Growler da cu asta pe jos.

    ce vorbim aici!

    problema este ca dupa cum e facut, ma tem ca are nevoie de multa pista de aterizare,
    de ce?
    aripa principala nu e la mijlocul masei cum e la f16, de exermplu,

    si flapsurile nu sustin in mare tot corpul avionului ci doar partea din spate, daca de exemplu in lupta una din canarduri se defecteaza, sa vezi atunci high speed landind, cum era F 104.

    mai degraba J10 mi se pare mai periculos

    4
  7. Un tigru de hartie.

    3
  8. Direcția e clară. Atâta vreme cât au ce copia, fura, imita, vor face orice face originalul. Dar cand nimeni nu va mai face nimic pentru ca nu se merita financiar? Ce se întâmplă când maimuță nu mai are ce imita? Idiocracy e viitorul omenirii …..

    4
  9. Daca o fi si avionul galbejitilor la fel ca hidroforul „made in china” (care nu a fost deloc ieftin) pe care l-am luat din dedeman cand or sa se supere americanii pe ei or sa dea de dracu galbejitii. Economic or avea ei un pib care le da dreptul sa se numeasca a doua super-putere dar militar si tehnologic americanii sunt la vreo 50 de ani înaintea lor. Si la cum se prezintă zona aia in prezent chiar daca par pe val cred cu tarie ca in caz de razboi cintezoilor bine nu o sa le fie cu japonia si corea in nord-est cu india in sud-vest si taiwan, vietnam si sua un aud est ul Asiei.

    5
    • Hmmm! Atentie mare la Japonia…
      Au prea multe Anime-uri (desen animat japonez) dispretuitoare la adresa civilizatiei crestine occidentale si chiar si mai multe cu modalitati de razbunare pe americani…

      Ai zice ca in background au continuat sa mocneasca, au avut grija sa mentina si sa transmita focul noilor generatii… Stiti cum e cu educatia…

  10. O mizerie chinezeasca copiata prost dupa o mizerie ruseasca.

    Cred ca pana si un Rafale sau un Gripen pot da cu el de pamant, despre aparatele americane nu are rost sa vorbim, aia e tehnologie extraterestra.

    14
  11. deci am inteles,unu’ pe luna…da’ de ce nu si pe marte?

    2
  12. După cîte se vede în poze, J-20 ăsta pare avion de unică folosință!
    Se aropie cit de mult poate nedetectat, lansează și fuge!
    După ce a întors curul, s-a terminat toata jmecheria, cu mototarele alea… E ditamai ținta!
    Părerea mea, hîc…

    6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *