Ofensiva americana continua

Atat direct, prin companii americane (Bell, Raytheon, Sikorsky etc), cat si indirect in parteneriat cu companii europene, cel mai recent exemplu: colaborarea Damen – Raytheon in domeniul corvetelor.

Atat eu cat si Nicolae am fost aproape socati cand am vazut standul celor de la Damen (fata-n fata cu cel al Raytheon), oferta lor mai exact, sau noua lor oferta si mai exact. Filmul de promovare al Damen (pe care din pacate nici acum nu l-am primit) arata o noua configuratie pe zona sistemelor de armament si desi introducerea Harpoonului in oferta o cunosteam de ceva timp, RAM si ESSMul au fost noutati suficient de mari incat sa uit sa fac o poza noii turela Lance (a Rheinmetall) a lui AGILIS…

Una peste alta, daca n-am primit filmuletul de la Damen am primit in schimb un raspuns scurt, lapidar, dar lamuritor de la Raytheon:

” Raytheon, împreună cu partenerii săi, cumulează experiență vastă și numeroase capabilități stratificate în apărarea integrată antiaeriană și anti-rachetă.  Suntem alături de România pentru a-i susține nevoile de apărare stratificată (integrata n.r.) antiaeriană și anti-rachetă printr-un portofoliu larg de soluții testate. În completarea recentei achiziții a sistemelor Patriot, soluțiile noastre integrate includ racheta testată în luptă Stinger ( ca sistem VSHORAD n.r.) și sistemul NASAMS (SHORAD n.r.), care a fost ales deja de 9 națiuni. De asemenea, suntem parte din echipa Damen care lucrează la furnizarea de capabilități navale de apărare antiaeriană (mai ales aparare antiracheta n.r.) prin ESSM și RAM.”

Asadar Raytheon si Damen chiar au format o echipa in cadrul programului de constructie/dotare a Marinei Romane cu patru corvete multifunctionale (si modernizarea celor doua fregate Type 22).

Asta ar fi o confirmare a „miscarii” pe care Damen a facut-o si a ofertei Raytheon pentru sistemele SHORAD/VSHORAD, desi oferta americanilor este una nu foarte surprinzatoare daca ne uitam cu atentie la videoclipul de mai jos, unde americanii folosesc termenul de „sisteme de aparare anti-aeriana pluristratificate”, dar pe care noi le numim: „sistem de aparare anti-aerian stratificat/integrat”, de unde rezulta ca Raytheon avea inca de la semnarea contractului pentru Patriot intentia clara de a oferi si NASAMS 2 + Stinger.

Lasandu-i acum pe americani sa-si faca planuri pentru viitorul nostru 🙂 , sa aruncam o privire si la un alt program (extrem de important) despre care am scris inca de la nasterea sa:

 

AGILIS by Rheinmetall.

 

 

Probabil ca exista deja o anumita doza de plictiseala (sau de disperare in cazul meu), pentru ca de peste doi ani ba va anunt ca se face, ba va spun ca programul s-a dus pe drumul fara de intoarcere.

Dar nu-i vina mea ca va relatam slalomul cu foarte multe obstacole pe care transportorul romanesc l-a avut in fata. Ei bine se pare ca in sfarsit avem numai vesti bune. Scurt: contractul este asteptat sa fie semnat pana la 1 august, toate partile implicate au cazut de acord asupra tuturor problemelor pe marginea carora, pana acum, existau divergente, se va pastra graficul de livrare cu prototipul iesit din teste in 2020.

Un lucru cu adevarat epocal a fost facut de MApN, minister care in sfarsit a pus presiune pe toata lumea ca sa-si primeasca transportorul amfibiu conform graficului. Presiune care odata facuta simtita a grabit lucrurile si a linistit spiritele. Buna treaba…

 

 

Si nu pot ca sa ma abtin si dedic celor care tot incercau sa ne convinga ca UM Moreni este doar o adunatura de fier vechi, ca muncitori cu calificarea celor de acolo pot fi lesne gasiti oriunde opresti masina sa faci un gratar, urmatoarea informatie (de la gura targului): niscai baieti de la General Dynamics au fost la Moreni sa vada daca nu cumva „adunatura de fier vechi” ar putea sa le faca (sudeze) carcasele pentru Pirahna 5 ce urmeaza sa fie fabricate in Romania.

Ei bine, Moreniul poate face acest lucru, UM Bucuresti nu prea mai are nici cu cine, nici cu ce. Aviz amatorilor care cred ca un sudor ce poate lucra la un transportor blindat este totuna cu unul care-ti cositoreste tabla pe casa…

Si cam astea ar fi problemele la ordinea zilei pe zona urmatoarelor programe: TBT 8×8 amfibiu – AGILIS, sisteme anti-aeriane SHORAD/VSHORAD si cele patru corvete + doua fregate.

Asadar chiar este posibil sa avem nave de aproximativ 3000 to inarmate cu ESSM, RAM si Harpoon, cu elicoptere MH 60MR la bord, cu sonar tractat + doua fregate, speram noi la fel de bine inarmate si dotate, chiar daca pentru inceput nu vom achizitiona chiar toata munitia (speculatie proprie).

Chiar este posibil sa fabricam doua tipuri distincte si foarte moderne de transportoare blindate in tara, Mowag chiar va produce Pirahna 5 in Romania, iar Moreniul chiar este uzina de armament.

O dimineata buna va doresc…

GeorgeGMT

 

170 de comentarii:

  1. La UMB poate se apuca sa faca oferte pensionarilor care au lucrat pe acolo, care mai sunt cat de cat sanatosi, sa aiba macar cu cine incepe treaba…. din pacate nu e sarcasm…..

    La amfibii, sa le vad facute. MApN stia foarte bine ca isi complica viata . Daca nu baga bani in amfibii, baga bani in unitati si vehicule de geniu.
    Si fara amfibii , manevrele de invaluire „e” pustiu ,
    Ca sa parafrazez o replica celebra 🙂

  2. Cred in continuare ca ar trebui luata in considerare posibilitatea ca pe langa:
    – 1×8 Mk41 Self-Defense (5,31m inaltime) cu ESSM (32 la numar, Maica Domnului!)…
    …SIGMA sa aiba si…
    – 1×8 Mk41 Strike (7,66m inaltime, in spatele puntii de comanda).
    Indiferent ca vorbim de 10514 sau de…10513.

    Ca sa va faceti o idee de dispunerea spatiului modular si de ce RoNavy poate opta (joc de cuvinte nimerit) pentru propria varianta…

    SIGMA 10513 si 9813 marocane:

    SIGMA 10514 si 9113 indoneziene:

    SIGMA 10514 poloneze (2 concepte, coastal defense / patrol, pe baza celor indoneziene):


    • Razvane, tu cand vrei sa fluieri, fluieri! 🙂
      Cam ce crezi tu ca e acolo in spatele comenzii? 7,66 m adancime inseamna cca. 3 punti…
      O parea spatiul ala gol dar nu cred ca-i chiar gol…
      Strike e pentru nave mari, nu pentru corvete de 2500 to. Zic si eu…

      • Strike (7,67m inaltime) inlatura si necesitatea/redundanta unui Tactical (6,76m inaltime). Lungimea de 3,2m si latimea de 2,1m sunt aceleasi pentru toate cele trei variante.
        Retoric, ce tonaj au Buyan-M-urile si Ghepardurile rusesti lansatoare de Kalibr (prin lipsa de hangar)?

        • Daca vom avea Mk41 VLS, va fi self defense care are 5,3 m. De obicei, in spatele comenzii de navigatie sunt CIC-ul – Combat Information Centre si cabina ofiterului comandant. Posibil si a secundului. Mai sunt si o gramada de agregate electrice pe acolo. Si niste radiatii s.a.m.d.
          Retoric sau nu, Buyan M au alt scop, alta autonomie, nu-s nici pe departe multifunctionale, n-au aparare AA decat cu raza scurta, n-au hangar si nici macar helipad.
          Uita-te cand le-au facut si de ce le-au facut… Judeca-le in ansamblul flotei rusesti, una care oricum are un numar neverosimil de mare de nave purtatoare de rachete.
          Fara suparare, comparatia este cel putin neinspirata.
          Prefer o nava echilibrata care sa faca lupta AS asa cum trebuie si sa se apere cat mai bine impotriva amenintarilor aeriene, nu vise mari cu chiloti mici (Alex, platesc drepturi de autor 🙂 ) sau cum zicea Alex, ca nu mai stiu exact.
          Daca vrei sa gandesti in perspectiva, mai bine te gandesti la niste fregate de 4 – 5000 t, acolo poti pune Tactical sau Strike in pozitia desemnata din proiect pentru asta. Sau ce mai visati voi.
          Nu inteleg, oferta Damen mi se pare una excelenta, la care nici macar nu visam. Aparent voi nu sunteti multumiti niciodata…

          • Excelenta o laie, fara suparare.
            La banii pe care ii dam si la tonajul lor „multirol” nu e indeajuns.
            Pot sa fac aparare AA cu ESSM-uri si pe NPR-uri SIGMA sub 900 de tone, sanki very much!

            Du-te, te rog, pe un stadion, pe Arena Nationala, pe OZN-ul din Craiova, Cluj, oricare din ele vrei. Stii ce masuri au terenurile? Clasice:
            105m lungime
            68m latime.

            Acum mental proiecteaza o imagine a unei SIGMA 10513 (105/13m lungime/latime) sau 10514 (105/14m lungime/latime) pe acel stadion.
            Asa de mari sunt!
            Incap 4 – chiar 5 – acolo.

            Si vrei sa le dotez doar cu V/SHORAD?

            • ESSMul nu-i V/SHORAD, pt asta avem RAMul. Pana la BSDA cu totii ne gandeam la VL Mica (12 racheta) si niste rachete AN, acum ca discutam la modul serios (se afla deja in oferta) despre ESSM, RAM, sonar tractat si rachete AN vrem mai mult 🙂 ?!
              La tonajul mai mult nu prea se poate, sonarul tractat ocupa spatiu si tonaj, elicopterul si el etc.

              Eu as sari in sus sa le avem asa…

            • Eu ti-am vorbit frumos! 🙂
              Am fost si pe stadioane si, mai important, am fost si pe astfel de nave.
              Altfel ce zici tu inseamna sa pui niste parame tin-te bine pe oglinda pupa si deasupra sa scrii WC sau Heads, cum preferi… Adauga si niste parame la cuplul maestru pentru trecerea marinarilor pe sub chila in mars si scrie Showers acolo. Pe post de cambuza da-le niste plase si niste undite iar pentru combustibil remorcheaza-le o barja. E mai bine asa, barja o poti folosi si pentru elicopter…
              Eu zic asa: du-te anul asta la ziua portilor deschise si viziteaza o nava de lupta si mai vorbim dupa.
              Sau cine stie, poate sunt eu prea conservator si nu vad potentialul unor Sigma de 900 t in versiune AA.

              • 🙂
                Din nou, lectia ruseasca pentru Siria, sa privim situatia flotelor din M.Baltica si M.Neagra, da-le in colo de Tarantule si Tetaluri…
                Au inceput cu corvete/NPR-uri Buyan si Gepard, apoi le-au modificat/marit, iar acum vine Karakurt.
                La fel cu fregatele de peste 3000 de tone, au inceput Krivakurile, acum au venit alde Admiral Grigorovich.

            • @ Razvan – se pot pune mai multe MK 41 de care vrei tu dar asta inseamna reproiectare in detaliu, teste, calificare pe mare a navei, nu se va intamla ca sa poti sa intrii in buget pentru 4 nave, armament si RK + modernizare la 2 x Type 22. Romania pe langa pericolul rusesc mai are multe alte bube in interior.
              S-ar putea ca sa sa vrea MApN-ul dar sa nu luam nimic pentru ca nu sunt bani, o sa existe bani in schimb de spart la camarila de partid rosu, stiti voi care ca sa manance si gura lor ceva.
              Inca ceva tu nu esti Israel sa ai vecini habarnisti in lupta navala, tu esti intr-o pozitie sa trebuiasca poate sa muti navele in Marea Nordului, ai nevoie ca navele sa tina marea foarte bine, si sa isi duca misiunile la bun sfarsit oriunde are NATO si Romania necesitati.
              Gandeste-te si la aceste aspecte!
              Apoii Harpoon ER este pregatita sa loveasca tinte si de pe litoral asa ca nu este o corveta din astea fara colti….SAAB RBS 15 MK3 ca sa nu mai vorbesc de MK 4 au de asemenea caapcitati extinse de strike.

          • Nu numai ca este CIC in acea zona + o puzderie de rack-uri electronice dar mai poate aparea problema centrului de greutate prea ridicat. Eu inteleg ca TKMS prin F-125 a lansat un nou trend pentru nave inclinate pe o parte precum caciula dar nu stiu daca este de urmat.? De stabilitate pe mare agitata nu mai vorbesc.

            • Arata-mi, te rog, un cutway ca sa ma convingi ca nu ai cum sa pui un Mk41 Strike acolo sau ca nu poti cosmetiza multi-tutti-frutti-modularul SIGMA pentru asa ceva.
              Ai o „corveta”/fregata usoara ce tinde spre 2500t.
              Mk 41 – gol:
              – 3 mase de: 12,5t (Self Defence) – 13,52t (Tactical) – 14,52t (Strike);
              – 3 inaltimi de: 5,31m (Self Defence) – 6,76m (Tactical) – 7,67m (Strike);
              – lungime 3,2m;
              – latime 2,1m.

              • Problema ridicata de mine este centrul de greutate prea inalt (MK41+rachete cocotat la inaltimea aia) care este posibil sa duca la instabilitatea navei. In plus de surplusul de spatiu cum facem rost, micsoram cabinele, bucataria, sala de mese, agatam RHIB-urile pe lateral?

                • Uite o varianta, pe SIGMA 10514, pornind cu inaltimea de la linia de plutire:
                  – Mk41 Self Defense cu ESSM in fata puntii de comanda, in spatele tunului;
                  – Mk41 Strike in spate, inaintea hangarului, cu doua variante de pozitionare (pe latime sau pe lungime);
                  Calculai totul la scara, in pixeli, este cat se poate de „accurate”

                  • ? Bored by or what?

                    • Suprafata (o facui in sufragerie cu metrul de tamplarie de 2m, ma intreaba femeia ce fac…eu di’ colo…”bag niste rachete”) 🙂 :

                      3,21 x 2,1 = 6,741 metri patrati.
                      Cat doua mese patrate a cate 4 scaune fiecare, cu aia 8 membri ai echipajului stand/mancand la respectivele mese, lejer. 🙂

                    • … asta e raspunsul la „qwerty” pe care l-ai sters ?

                    • Am obiceiul sa folosesc „qwerty” pentru scurt timp cand postez un text in care apoi il sterg cu linkul direct catre imagine…

                  • Si motoarele unde le mai bagi, Razvane? 🙂

                    • 🙂 Ce motoare neica, n-are „curveta” RHIBuri?! Are! Are ea echipaj, care oricum nu mai are loc pe nava?! Are! Si de aici la sistemul balenierelor, in care barcile tractau, prin vaslire ritmata, nava nu-i decat o idee…
                      🙂 🙂 Razvane vezi nene sa nu dormi in fata casei diseara, cu tot cu …rachete.

                    • Am zis „o varianta”.
                      Puteam sa pun Strike-ul chiar intre cosuri sau unde vor fi „Harpoanele” sau „intre si intre” cele doua de mai inainte.
                      Sau puteam sa-l mai inalt cu 1-2 metri, eu am plecat de la linia de plutire.
                      Apropo, chiar…unde sunt situate motoarele? Arborii elicelor sunt destul de lungi, iar cosurile nu sunt mereu un indicator al pozitiei motoarelor…

                    • @ George: iesirile din porturi pe vremea cand nu existau motoare cam asa se faceau. Te remorca cu baleniera.

                      @ Razvan: motoarele sunt fix cam pe unde iti faci dumneata de lucru cu VLS-urile. De obicei motoarele sunt instalate in zona centrului de greutate al navei (la cele comerciale e altfel) iar cosurile chiar sunt un indiciu al amplasarii motoarelor atat timp cat nu sunt false pentru alterarea formei navei.

                      Ar mai fi un indiciu: cele trei gratare (marcate cu negru pe schita ta) dintre cosuri si VLS-ul tau. Niste diesele in mars sug o cantitate impresionanta de aer, s-ar putea ca alea sa fie gurile de ventilatie, un alt indiciu ca motarele sunt fix unde vrei sa pui tu VLS-ul lu’ peste prajit.
                      Sala masinilor este de obicei mai aerisita ca sa ai spatiu sa umbli la motoare.

                      Probabil ca motorul electric este tot acolo iar sala generatoarelor tot in zona. Mai e si centrala instalatiei de climatizare ca la Sigma n-am vazut AC-uri atarnate pe pereti ca la Marasesti…

                      Adauga faptul ca, de multe ori, pe navele militare, motoarele principale sunt separate de pereti ignifugi, poate si etansi pentru redundanta, adicatelea fix pe unde intra VLS-ul tau.

                      Mai adauga faptul ca, de obicei, in sala motoarelor ai temperaturi mai mari dar si o diferenta de presiune atmosferica pentru ca motorul ia aerul din sala masinilor unde este pompat cu ajutorul unor ventilatoare.

                      La asta se adauga si faptul ca dispunerea greutatilor pe o nava este o stiinta in sine, cred ca e curs separat pentru asta: http://www.axelzone.ro/storage/ttm/stability/Curs%20Stabilitatea%20si%20Asieta%20Navei%20-%20Partea%201.pdf
                      La o nava militara principalele greutati sunt dispuse din start pe nava, adaugi doar armamentul/munitia, rezervele de apa, combustibil, alimente etc

                      P.S. Exista o oarecare intarziere in aparitia comentariilor. Just for your information! 🙂

                  • Si barcile de salvare sunt parjoale moldovenesti dupa prima salva de Strike….da’ oricum nu trebuiesc barci….ce evacuare…salvare….attitudine defetista

                    • SIGMA are de obicei 4 RHIBuri:
                      2 mari de 11 metri (unul la babord cu macara si unul sub helipad/Multi Mission Bay, cu rampa)
                      2 mai mici, cu macarale, care oricum nu sunt afectate de aceasta varianta de pozitionare a mk41 strike.

                  • @RM: ma indoiesc ca vor fi fonduri pentru un al doilea Mk41 pe ***corvete*** Sigma, mai ales pentru a-l umple cu munitii…
                    Eu m-am gandit la altceva, o Sigma lungita cu vreo 23 m, adica ar deveni 12814, si care ar avea armament de fregata autentica, cu pozitionarea VLSurilor cam pe unde ai desenat, dar 32 nu 16, pozitionate cate 2 de-a lungul navei.
                    In fata 2x Mk41 Self-defense, pentru 64 de ESSM block2, in spate alte 2x Mk41 dar Strike, pentru 12 SM-2 plus 4 Asroc.
                    Tunul de la prova de 127 mm cu Vulcano si 3x Millennium 35, unul ca acum si doua pe langa hangar. Ar ramane spatiu si pentru mai multe rachete anti-nava.

              • Nu inteleg necesitatea lui mk41 strike.sa lansezi ce?tomahawk?sm-3?sa fim seriosi.chiar daca ai de unde sa le cumperi(utopie curata) ce sa faci cu ele? Rusii au pus pe corvete lacm uri ptr a putea incalca tratatul inf. Buyan m sau karakurt cu pescajul de 2m pot intra usor pe canalele care impanzesc campia rusiei si devin veritabile lansatoare sol-sol.nu este cazul nostru.

                • Poti sa prezici necesitatile, tehnologia si evenimentele militare la M.Neagra pe urmatorul sfert de secol?

                  „Be agressive. Be, be agressive.”

                  • Pai eu cand am zis de portavionul Trieste cu 8 F35 2-3 Seahawk si 2 LDS pt marines …mi s a zis ca s exagerat….Eu am zis ca tre sa fim indrazneti…??

                    • Te priveste ce nazbatii spui tu, eu vorbesc doar de nazbatia unui al doilea siloz Mk41pe SIGMA, nu de portavion si nave de desant.

                    • Dare to be bold! Io as’ fi luat Mistralurile alea doua de la gura rusilor cand au a sarit UE cu penalizarile in schema. Le burduseam cu F35B sau macar niste Harrier-uri la mana a doua, niste Sea Stalion-uri si Seahawk-uri si ce mai trebuie pe la casa omului pentru o nava de genul asta. Mooama, cred ca am fi fost spaima Black Sea sink.

                    • https://youtu.be/rQfLky_edzk
                      Uite Razvan….
                      ….imagineaza ti acum ca ar fi NAVA AMIRAL A MARINEI ROMANE…?

                    • Bine zici de Mistraluri….900 milioane € ambele (atat a dat Egypt)…insa sunt o gramada instalatii rusesti pe ele….ne dadea Putin piese de schimb de nu puteam sa ducem…?

                  • Da, Romania mare putere regionala la MN peste 20de ani.noi ne cacaim de 15 ani sa modernizam doua copai englezesti si acum ca facuram rost de niste bani hopa suntem cei mai tari din parcare.sa nu uitam ca dupa georgia avem cea mai mica ZEE din MN.chiar nu avem ce face,nici acum nici peste 50de ani, cu nave cu capabilitati de lovire la mare diistanta.si vb lui nicolae:nu poti sti cam ce exista sub punte sau in locurile indicate de tine.rusii si au permis sa puna klub pe nave relativ mici ptr ca le au proiectat din start ptr asa ceva.

            • Mda, asta ne mai lipsea, modelul TKMS de nava inclinata… 🙂
              Exemplu din propria curte: Tetal I are suprastructura de aluminiu, Tetal II are suprastructura de otel.
              Planul de forme e asemanator, cu exceptia bulbului la Tetal II.
              Ghici care sta mai bine pe apa.

          • @nicolae
            Judecand dupa „taieturile” din colturi care se vad si din exterior la designul SIGMA, CIC-ul propus celor poloneze pare clar sub puntea de comanda (unde sunt eu mai degraba obisnuit sa fie), nu in spatele ei:

            http://www.defence24.pl/cache/img/1000_470_matched__p4facb_a2a7273bc508f2ca0ca32b0b9691a78d.jpg

      • Rusii lanseaza croaziere de pe clasa Buyan care sunt chiar mai mici.

        • Da, doar ca Buyanul sunt un fel de NPRuri si cam atat, SIGMA sunt nave mult mai complexe.

          • O sa platim o carca de bani pe astea 4 SIGMA si chiar daca vor fi facute la noi, nu stiu ce – sau daca – vom avea fregate noi in viitor. Viitor in care aceste SIGMA le vom avea pentru 25-30?..de ani.
            Complexe, da, dar vreau sa vad multi-laudata multi-modularitate multi-rol a lor pusa la treaba! De asta am postat mai sus imaginile cu variantele cele mai mari.
            E ca atunci cand cumpar hainute pentru copil, cu un numar mai mare nu strica, daca e prea larg(a), macar il/o poarta in viitor. Oricand preferabil unui numar mai mic.

            • N am eu copii….insa analogia e f buna….mai bine sa ai “forward thinking “ dar ai nostri fanarioti se gandesc doar daca ar fi posibil sa fure mai mult decat Mazare de la Constanta….asta i baiu…avem fanariotii inapoi la putere…??

            • Daca navele vor avea ESSM, RAM Harpoon/RBS 15 si sonar tractat plus elicopter sa ne pupam pe amandoi obrajii!
              Niciodata nu speram noi la asa ceva, iar banii nu sunt deloc multi, pt patru fregate usoare si doua modernizate.

              • Stii ce faci dupa ce-ti cade falca? 🙂 O pui frumos la loc si apoi le zici: mda, nu-i rau, dar e loc pentru mai bine.

                • Tu esti precum nord-coreeanul ajuns la Cora din Militari (Bucuresti) pt prima oara-n viata 🙂 . Ar vrea sa ia acasa si casiera…

                  • Se numeste „bun negociator”, nu „hamesit”. 🙂

                    Tu si cu nicolae ati spus-o: la BSDA 2018 au venit cu oferta SIGMA asa de brusc incat n-au avut nici macar timp sa prezinte o macheta noua sau niste pliante noi.
                    De asta au venit cu 10514 a Indoneziei, pentru ca oficial noi am spus numarul magic „10514”.
                    Dar am mai spus noi si altceva: tonaj chiar si peste 3000 de tone. Cate celule Mk41 sau Sylver are oferta italienilor? 16 (ironie, pe siteul Fincantieri zice doar…8).

                    Asta e motivul pentru care in primul comentariu la articol am pus imagini cu toate variantele mari de SIGMA existente (plus oferta pentru Polonia, care merita din nou sa fie studiata, mai ales ca poti pune 2 Mk41 in tandem in spatele tunului de 76mm si-ti ramane loc si pentru un Millenium pana in puntea de comanda).

                    De ce va ganditi la doar 8 si nu la 16 celule pe o nava de aproape 2500 de tone?..care e de 2-3 ori mai grea decat rusoaicele „Kalibrate” prin M.Neagra..

                • Nemultumitului i se ia darul…?

  3. Deocamdata avem doar oferta ferma pt ESSM nu stim in ce lansatoare vor veni, daca vor veni.
    Pe de alta parte nici italienii nu ar trebui subestimati, sigur au ce oferi.

    • Mor de ciuda ca nu ne-au trimis video ala… Daca nu confirmau cei de la Raytheon ma pregateam sa fac poza sepcii unde apar toti participantii la proiect! 🙂
      Mizez pe Mk41 pentru ESSM amplasat in spatele turelei tunului, unde este si acum prevazut spatiu pentru VLS.
      Excelenta veste cu Agilis. Dupa ce am vazut Piranha V in marime naturala incep sa am dubii. Este un monstru.

  4. sa speram…dar tare imi e ca vom fi prea in dosul gol din punct de vedere financiar ca sa ne mai putem permite si sa respiram…dar sa speram

  5. Salut. Tovarasu astazi voi munci cu spor dupa aceste stiri frumoase. Intradevar cu Agilis au cam depasit timpul ca sa ma exprim asa, dar daca vor respecta graficul de livrari atunci vor fi iertati. Cat despre corvete care in final vor fi fregate usoare, ei bine daca vor fi dotate asa cum se lauda + cele 2 fregate modernizate corespunzator + 3 submarine, atunci ne apropiem mult de statutu-l de regina la MN. Referitor la presiunile MAPN la adresa ghiolbanilor de la conducerea tari ar fi trebuit sa le arate de la fereastra o ghilotina sa vezi ce vioi ar fi fost in semnarea documentelor. Nea George astazi voi inchina un pahar de vin in sanatatea dumitale.

  6. Probabil americanii isi dau seama ca Romania va avea de aparat/controlat un litoral de la Vama Veche pana la Odessa.

  7. contractul este asteptat sa fie semnat pana la 1 august …unde scrie???

  8. Din pacate, nu pot spune ca situatia fostei FMGS, vine ca o surpriza. Aceasta a fost conceput sa lucreze in tandem cu fosta „23 August”. Dupa ce, ultima, a fost lasata sa moara, UMB a fost intr-o agonie continuua si dupa cum spunea Patton, doar femeile, pot sangera timp indelungat, fara sa moara. Pacat.
    Partea plina a paharului, o reprezinta Moreni, sper sa il vedem intr-o expansiune, chiar mai mare, decat a cunoscut pana acum.
    Poate acum, statul va fi mai atent si nu vor mai fi situatii, ca cea de mai jos.
    http://adevarul.ro/locale/targoviste/complicitate-mArSavA-dna-intervenit-licitatie-trucata-aranjata–ofiteri-mai-angajati-automecanica-moreni-cumpararea-autospeciale-blindate-1_50aeb96a7c42d5a6639f953a/index.html

  9. Cred ca asta este turela pt AGILIS(montata pe AM7)
    https://pics.imcdb.org/8212/vb.jpg
    https://www.imcdb.org/i535146.jpg
    Nici nu indraznesc, sa caut, sa vad, filmul care a furnizat pozele(pe IMDB are 3 si un pic, nota).?

  10. parca in iunie trebuia sa se intample ceva cu corvetele? e termenul limita pt depunerea ofertelor?
    mai stim si alte termene? cand se va lua o decizie adica?

  11. solutia de camuflare e simpla, in padure cel putin, pt ca e aproape cat un copac de inalta Piranda noastra. Ii pui niste crengi false si gata camuflarea. Pe campie probabil trebuie sa o camuflezi pe post de deal :))))

  12. capatu satului

    Că vis al morţii-eterne e viaţa lumii-ntregi

    am citat din Eminescu ca am vazut ca posturile vechi legate de critica la adresa guvernului si a ministerului de aparare nu intra pe site: o fi teava cu diametru mik si nu incap decat putine critici fata de cei de la putere,

    presedintele republice zice ca acei de la putere trebuie sa suporte critici,
    da probabil el nu se pricepe,

    adevaru adevarat este, la mintea mea, ca nu se va face nimik cu corvetele sau astea vor fi gata la anu si la multi ani,
    la fel si cu agilisu,
    problema la inzestrare vine pe sus, pe zona aeriana,
    ori acolo suntem destul de praf si pulbere cu mlu,

    poti sa semnezi 15.000 (cifra asta o am de la regretatu diaconescu care avea in blocnotes lista specialiștilor cdr cu acelasi numar) de contracte de inzestrare e degeaba,
    nu sunt bani,
    asa ca inzestrarea va fi, dar mai rasfirata,
    probabil se vor construi navele iar inzestrarea cu tehnica de lupta va astepta pana va vira bani guvernu,
    ca americanii nu dau tehnica din mana pe vrabia de pe gard ca italienii,

    iar olandejii nu vor construi fara bani,
    sau vor face o compensare cu statu pe taxe si impozite pe mai multi ani,

    pai de aia vrea guvernu pilonu II
    si-l va obtine,
    are un ajutor de nadejde in ccr,
    pt psd se lucreaza si peste program,
    http://www.mediafax.ro/social/in-premiera-motivarea-privind-conflictul-presedinte-ministrul-justitiei-in-ceea-ce-priveste-revocarea-procurorului-sef-al-dna-laura-codruta-kovesi-citita-in-plenul-ccr-17242869

    am inteles ca joi trebuie sa fie gata motivarea ca sa intre ministru de la justitie direct in dosarele de urmarire penala,
    pai chiar asa sa-l intrebe lumea pe dragnea cum merge amanta (nu cred ca poate fi logodnica ca n-am vazut verighetele) cu el pe plaiuri elvetiene,
    pai are dreptu de politician traditional potential cu nume de bulevard la capitala

    cateva demonstratii palide si asta e,
    s-a preluat controlu iccj ca de aia sunt pedepsele toate la fetele luminate cu suspendare, achitare sau restituirea cauzei la parchet,
    procurorii se pregatesc de incolonare sa dea onoru la ministru de justitie care apara drepturile fundamentale ale infractorilor: dreptu de furt, dreptu de constituire grup infractional organizat, dreptu la recursu compensatoriu, etc,
    si dreptu victimei infractiunii de a renunta la plangere penala sub constrangerea sau presiunea infractorului, la denunt si la procesu penal chiar daca a fost pornit din oficiu de parchet sau militie,
    https://www.juridice.ro/584185/declaratie-de-independenta-formulata-de-procurori.html

    suedejii se pregatesc pt invazie si trimit brosuri la populatie,
    http://www.ziare.com/international/razboi/suedia-trimite-prin-posta-4-8-milioane-de-brosuri-ca-oamenii-sa-stie-ce-sa-faca-in-caz-de-razboi-cu-rusia-1514555
    am pus chestia asta si la PSR dar nu dadea bine si nu a aparut,

    noi tot cu pdfuri,

    asa o intrebare la final ?
    de ce semneaza contractu pt agilis la 01.08.2018
    o fi de la sudura in argon…
    iar data anului stim sigur ca este in neregula; stim toti ca 20 nu poate fi inainte de 18 asa ca va fi sigur dupa 20 20

    cine poate isi da seama ca totu nu-i decat o incercare de abatere a atentiei,
    da asta e, conducerea asta o avem cu asta mergem,
    din nou, spre comunism inainte,
    sper ca mesaju sa nu apara,
    ar fi pacat la cat lucreaza de mult guvernu.
    am inteles ca este unu acolo valcov condamnat nedefinitiv nu vor firmele sa intalneasca cu el,
    o fi de la praz

  13. Smaranda Florin

    Salut,
    Se pare ca Sigma este nr.1 in topul candidatilor. Eu sunt de acord cu aceasta alegere. Sa pui in 2500t, 8vls pt 32 Essm, 8 ASM, 1 ram si poate 1 35mm millenium nu este chiar asa usor. Adauga 2 lansatoare de torpile, sonar pe chila si sonar tractat, elicopterul, basca tot necesarul de provizii si combustibil si se adauga la greutate. Trebuie pus la calcul si eventualitatea unui catarg integrat din familia I-mast. Dupa parerea mea principala calitate a unei nave este comportamentul pe mare, restul se poate rezolva usor, bani sa fie ca imaginatia si ingeniozitatea omului este nelimitata.

  14. Io zic ca varianta finala de Sigma propusa Romaniei va cuprinde 2 blocuri Mk41, din care unul Strike, sau cel putin 1 block Self Defence si spatiu prevazut pentru al doilea (mai vorbim si despre marafeti).
    Si asta dintr-un motiv simplu: Multirole Corvette a Fincantieri sare de 3000to, are spatiu sa puna 2 blocuri si, cel mai probabil, le va pune pentru a incerca sa ia fata celor de la Damen.
    Cred ca sigma va muta si tunuletul ala de la prova si va pune 2 in borduri, eventual in sponson, pentru ca si nava celor de la Fincantieri le are puse in borduri.

    • Fincantieri in sus in jos….e clar…cineva lucreaza la Vard Tulcea…??

      • Nu lucrez la Vard si oricum sunt sanse sa le faca la Braila in loc de Tulcea, dar modelul prezentat de Fincantieri pare sa aiba 16 celule, posibil Silver dar inlocuibile cu Mk41.
        Ca sa castige in fata Damen, vor incerca sa ofere mai mult, profitand de surplusul de spatiu de la bord. E o nava mai mare.

        • Glumeam Eroule….daca au luat Mangalia…Damen ma refer nu e “done deal” ….zic si eu…mai ales ca astia colaboreaza cu Raytheon….as vrea sa le vad cand vin pe la Tulcea fiind construite….insa Mangalia are nevoie ieri de comenzi…

          • N-avem nici un indiciu ca Fincantieri a plecat cu capul plecat acasa, vazand oferta Damen, ba dimpotriva 🙂 .
            Italienii vin dupa olandezi cu barda-n dinti 🙂 🙂 .

            • @George GMT
              Sa tot vina, dar sa-si pastreze pozitia 2!
              Giuseppe Conte a dat asigurări că ţara sa doreşte o ”revizuire” a sancţiunilor economice impuse Rusiei de comunitatea internaţională: „Vom fi susţinătorii unei deschideri faţă de Rusia, care şi-a consolidat în ultimii ani rolul internaţional în diverse crize geopolitice”…
              De ce am cumpara de la ei?

    • Cineva cu flexul care ma intelege.

      „Tunuletul” ala se vede de la o posta ca e Millenium de 35mm. Asta la prova, Ram-ul la pupa…n-am ce comenta.
      Chestia e insa ca, daca vrem doua Mk41 in tandem, exact pe axul tunului se afla sonarul la fund, in chila, nu stiu cat spatiu ocupa si echipamentele de deasupra acestuia, pentru a fi loc de un Mk41 Strike (un Self Defense merge fara probleme).
      Din nou zic trebuie studiata varianta conceptuala poloneza pentru posibilitatea a doua Mk41 la prova.

      • @razvan
        As inlatura tunuletul (e redundant ca CIWS, odata ce ai Bofors 57mm in prova, si prost plasat pentru combaterea swarming boats). As instala 2 in borduri, undeva in spatele RHIB-urilor.
        As incerca sa folosesc chiar puntea aceea intermediara de la prova, unde era tunuletul, pentru a instala blocul Strike.
        Sau macar as prevedea spatiul necesar pentru o instalare ulterioara.

        • Categoric cei de la Damen ii vad pe italieni ca principala amenintare.

        • Singura solutie sa ai MK41 VLS 2×8 e sa le pui unul langa celalalt, fix unde e primul prevazut. Latura lunga, de 4 celule, paralel cu axul longitudinal al navei.

          Discutabil daca incape acolo si, la fel de discutabil daca nava suporta treaba asta fara compromisuri pe partea de stabilitate… Nu cred ca e cazul de Strike acolo, cu greu poate fi cazul de 2×8 Self Defense.

          Altfel, de obicei, in zona aia e cazarma prova (poate si un careu) a echipajului, estimat de altfel la 120 de oameni. Astora unde le mai mutati hamacele? 🙂 Ii atarnati intre cosuri? 🙂

          • Pe barja tractata de corveta, cum unde?! 🙂 🙂

          • Nu stiu unde-i pui dar singura sansa pentru Fincantieri ca sa-i bata este ca, pe langa trecerea la CODOE, sa propuna Mk41 cu 16 celule, profitand si ca nava lor e putin mai lata (nu mult).
            Damen ar trebui sa se gandeasca la o varianta.
            Ar mai putea sa instaleze al doilea bloc in fundul hangarului si sa faca hangarul extensibil, cum au …….. italienii pe Abu Dhabi.

          • Damen?Fifor a vizitat sediul Naval Grup si MBDA-saptamina trecuta tot Fifor asta semna contracte cu israelienii,acum doua saptamini era in grecia sa vada nave germane(sub)….comandam aceleasi lucruri la toata lumea???HIMARSU il mai luam,sau mai bine zis am platit ceva pentru el?A fost declarat anul marinei!!!Concret s-a antamat cumpararea vreunui colac de salvare??DECI CONCRET pe ce s-au cheltuit ,si daca s-au cheltuit 1% din pib in astea 6 luni???

  15. Ca sa impacam pe toata lumea vom cere ca navele militare sa fie construite cu inca 4 coaste pentru a se li mari spatiul .

  16. @ George

    Asta cu distrusii de la Moreni ar urma sa sudeze carenele Pirhana sunt povesti de adormit copiil. GDLS si-a comandat deja o macara rulanta de sudat (habar nu am cum se traduce in romana rolling welding gantry) de la IGM Roboter Systeme. Ma indoiesc ca astia or sa-si lase ciurucurile pe mana bosorogilor de la Moreni.

    • GDLSul o sa faca si-o sa dreaga atunci cand isi va pune la punct hala de montaj de la Bucuresti, deocamdata e jale mare si americanii au nevoie de un pic de „spatiu”.
      Nu-i vorba ca vor sa sudeze la Moreni toate carcasele, cel mai probabil doar pana se pun ei la punct, adica anul acesta…
      Ei au fost la Moreni si au intrebat.

      • Astea sunt povesti demne de Fratii Grimm. Numai pana pun astia la punct proceduri de asigurarea calitatii si dezvolta un plan pentru supravegherea asigurarii calitatii le ia mai mult timp decat ar fi necesar sa-si vada ei de ciorba lor.

        • Nu-s povesti, vizita si discutiile sunt foarte reale.

        • Mi se pare normal sa sudezi cu un robot nu cu oameni, Robotul de sudura iti ofera constanta si calitate odaa ce ti-ai reglat parametrii de sudura. Nimic iesit din comun sudura robotizata, mai ales ca suduriile sunt lungi si numarul reperelor de sudat e mare. @ Alex ai fi uimit cati specialisti in sudura sunt in Romania si ce calitate ridicata fac unele fabrici. Un pic de bunavointa trebuie si orice se poate face.

  17. cred ca cateiva oameni de la Damen si Ficcantieri din Romania care cunosc navele citesc si probabil rad de se prapadesc de solutiile noastre.
    Cat timp nu stim exact unde sunt partile vitale ale navei, care nu se pot muta asa usor, nu putem spune dca se pot baga 2 MK41. V-ati gandit daca nu cumva asta ridica costurile peste pretul pe care suntem noi dispusi sa-l dam?
    Eu sper sa se poata pune Strike si fara sa fie nevoie sa se reproiecteze nava. La italieni probabil se poate, la Damen putem doar specula

  18. Cat timp navalistii si flexarii se cearta pe pozitia si orientarea sexuala a VLS-ului….. eu stau si ma intreb de ce pastram Millenium-ul la prova? Domnilor, Ram, atat Standard cat si SeaRam e INLOCUITOR pt CIWS uri cu tunuri. Raza mai mare, incarcatura mai puternica, timp de reactie similar si capacitatea de a angaja mai multe tinte simultan. Asa ca sa bage doua RAM-uri.

    • Tot rusii ne dau lectii cu Kashtanurile lor. Pe o turela ai si RAM si tun (desi ei prefera Gatlinguri duale si cu 8 bucati de rachete Hermes-K/dual stage/booster):
      https://www.rumaniamilitary.ro/prima-nava-ruseasca-dotata-cu-pantsir-m-a-fost-lansata

      • Motiv tehnologic? Rusii si sistemele lor frankensteiniene nu ma conving…. Singurul avantaj al tunul e pretul (care nu are aens; Ram costa 21mil, dar protejeaza o nava de 300-400).

    • Smaranda Florin

      Eu nu as elimina tunul de 35 mm asa repede. Pentru rachete poti sa aduci o multitudine de contramasuri dar unui glont sau proiectil nu ai ce sa-i faci decat sa te blindezi dar nu mai zboara racheta ca este prea grea. Racheta antinava ce vine spre tine poate fi superavansata, plina de sisteme ecm si eccm dar nu poate face nimic in fata unei rafale de 30-50 de proiectile pline de bile din tungsten. In razboiul antiaerian consider cantitatea ca fiind pe primul loc si apoi calitatea. Este un razboi al numerelor, cu cat ai mai multe proiectile sau rachete trase spre inamic cu atat ai mai multe sanse de castig.

  19. If AGILIS is going to be real, you should look in the near future about that:

    https://i.imgur.com/G7et2f5.jpg
    https://i.imgur.com/tgrMMVW.jpg
    https://i.imgur.com/BQnwNjE.jpg
    https://i.imgur.com/BM1fDWB.jpg

    Project of new IV generation MBT made by Rheinmetall and Polish Armaments Group. These pictures are only a fan-art but it is really close to the real concept. RLS is only waiting for the decision from Polish MoD to start working at that. The prototype is going to be unveiled in 2025.

  20. Discutiile despre dotarea navelor sunt haioase si instructive, dar nu trebuie scapat din vedere faptul ca, in principiu, departajarea se va face in functie de doua criterii:
    – capacitatea navelor de a duce lupta in doua medii, iar MApNul n-a precizat daca are vreo preferinta
    – cel mai scazut pret

    Asadar, nu va castiga cel care va oferi cea mai buna/puternica configuratie ci cel care se va incadra in lupta in doua medii la cel mai mic pret. Din aceste puncte de vedere si nemtii cu K 130 au sanse, fereasca Dumnezeu.

    • Cand in titlul cererii ai „multirol” si caracteristici intre corveta si fregata, asta cam stabileste clar ce si cat de flexibila va fi platforma de lupta.

      2 medii? As zice 3. Pentru mine ASW si AsuW nu prea sunt acelasi lucru. Plus AA.

      Ce este „multirol”? Doar capacitatea de a lupta in mai mult de un mediu? Nu si pentru mine. Este mai degraba multitasking la…multitasking. Adica in fiecare mediu de lupta sa ai mai mult de o singura capacitate de lupta si de aparare.

      ASW: sonar, sonar tractat, elicopter cu balize sonar si torpile, torpile, ASROC, comunicatii, contramasuri, optoelectronice, posibil UAV, USV…
      ASuW: sonar, sonar tractat, elicopter, Harpoon, radar, optoelectronice, comunicatii, Mk41 Self Defense ESSM si de saturatie, contramasuri, posibil UAV…
      AA: Radar, ESSM, comunicatii, optoelectronice, tunuri AA…

      Dar si Multi Mission Bay pentru FOS, SAR, RHIBs, USV, OPV (inclusiv armamanent anti fast boats), minare, aparare costala…

      Asa ca de ce nu si un Mk41 Strike (cu capacitati si Tactical/Self-Defense) pentru misiuni curente, proiectare de forta la distanta si dezvoltari ulterioare? Prea multe intr-o platforma modulara de lupta navala de aproape 2500 tone? (dar s-ar putea la fel de bine sa fie castigatoare si una de 3000 de tone). Nu si pentru mine.

    • Sa incerc si eu.
      2 medii: antisubmarin si antinava: aici intra de la sonare, ASROC, torpile, mine, contramasuri antitorpila pana la radare, IRST, alte optoelectronice, rachete antinava, artilerie de bord, toate completate cu elicoptere apte sa duca lupta antinava si antisubmarin.
      La rachete antinava trebuie luat in calcul o viitoare achizitie de rachete cu raza lunga, pentru care ai nevoie Mk41 Strike.
      Pe partea de antiaerian-antiracheta, cat mai multe ESSM, RAM si artilerie de bord pentru point defence. Asa se face point defence in Marea Neagra daca vrei sa scapi cu viata. Posibilitate de upgrade astfel incat sa poti dirija tirul rachetelor ESSM folosind radarul de bord al elicopterului.
      Prezenta unui bloc Mk41 Strike iti permite, daca decizi pe viitor schimbarea profilului navei, sa imbarci SM6 sau alte rachete cu raza lunga care vor aparea.

      Daca se ajunge la 3000-3200to, asta e. NU e obligatoriu ca toate echipamentele sa fie incluse in achizitia initiala dar e important sa fie prevazute locurile de amplasare a acestora si de integrare in CMS-ul navei.

      • Merci, mereu uit cate ceva, sunt atat de multe si tastai repede ca sa ma duc la cumparaturi.
        Cu exceptia Mk41 Strike absolut toate sunt deja posibile pe SIGMA in acest moment.

      • @Eroul si @RM
        Absolut corect. Trebuie să lași măcar spațiu pentru dezvoltări ulterioare. În plus, victoria aparține întotdeauna celor îndrăzneți. Așadar, de ce să gândim în șabloane care să ne limiteze? Ce dacă în loc de 105 m vor avea 105+ (plus două zeci și ceva de metri în funcție de nevoile identificate pentru dezvoltări ulterioare), ce dacă în loc de 2500vor avea pe la 3000?
        Proiectantul (a se citi producătorul) vine cu oferta, ori dacă noi dorim puțin, puțin vom și primi. Chiar credeți că olandezii în mod întâmplător (și la nimereală) au venit cu această ofertă? După cum îi știu eu, cu siguranță au întrebat chiar și AIVD-ul (care prin “surse deschise” au aruncat un ochi și pe aici) și astfel și-au format oferta bazată pe dorințele și opiniile exprimate și în spațiul public.
        Credeți că degeaba există vorba aceea din bătrâni care spune că dacă “copilul nu plânge nici mama nu-i dă…” să mănânce…

  21. Smaranda Florin

    Raman la parerea ca se cere prea mult de la o platforma de 2500t. Trebuie sa ne gandim si la bani avind in vedere ca majoritatea costurilor cu o nava de lupta o constituie dotarile. Cand vrei ceva multirol trebuie sa fi constient ca va face cate putin din toate dar nu va excela la nimic din cele trei medii de lupta adica „jack of all trades, master of none”. De aceea se construiesc nave cu destinatii specifice. Imi este frica ca se va incerca dotarea lor pentru foarte multe lucruri si va iesi o ciorba. Personal pentru 2500t vad realizabile urmatoarele:
    1. 8 vls pt 32 essm block2
    2. 2×4 Rbs 15 block 3, poate iese block 4
    3. 2 lansatore torpile triple
    4. 1 x ram
    5. 1 x 35 mm
    6. 2 x 20mm
    7. 2 x 12.7mm
    8. 1 x 76 mm
    Senzorii as dori sa fie intr-un catarg integrat Thales din familia I-mast, echipamente ecm si eccm de la prietenii americani si olandezi. Adaugam si sonarul pe chila si cel tractat plus un elicopter mediu si suntem in grafic. Problema e ca va costa mai mult decat oferta initiala si s-ar putea sa depaseasca tonajul aducand ceva probleme la comportamentul pe mare. Ramane de vazut, noi doar visam cu ochii deschisi.

  22. Apropo de corvetele noastre, nu stiu daca ati remarcat inceputul contraofensivei Ficantieri. Am observat de vreo 2 zile reclama la Ficantieri pe Instagram (targetati prob utilizatorii romani care prob se intreaba de unde au aparut astia :D) si azi si pe hotnews. O sa fie batalie mare intre italieni si olandezi

    https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22492888-fincantieri-pentru-viitorul-construc-iilor-nave-romnia.htm

    • Are coltar de piele…ok….
      ….TV UltraHD 4 K trebuie…
      ….si era sa uit pt ofiteri….suport titanium hardware pt lansete ofiteri…mai dau si peste dupa un sprit ceva…??….
      Jokes aside it looks very neat…?

      • Tot nu reusesc sa gasesc dispunerea modulelor la 10514 dar ma multumesc cu 9113 (ambele modele fiind ale Indoneziei, cele mari fiind marite pe lungime cu echivalentul a doua sectiuni de 7,2m fiecare).
        Cel putin acum stiu ca motoarele sunt exact sub cosuri (in spate dar si posibil putin mai in fata de acestea) desi nu stiu exact cum arata spatiul dintre cosuri, sunt curios cum sunt modificate modulele centrale pentru variantele de 14 metri latime fata de cele de 13 metri (ca sa vad daca un Mk41 se poate pune pe „latime” (asa cum sunt VL Mica de 2×6) sau pe lungime. Pana acum sunt convins ca e vorba de latime fara discutie.
        De asemenea acum stiu cum arata si spatiul de deasupra sonarului (la 10514 puntea de comanda fiind evident mutata mai in spate – era pe acelasi ax vertical cu sonarul la 9113).
        Alta revelatie, pozitia CIC/CMS-ului in spate-jos fata de puntea de comanda la 9113 dar cel mai probabil sub ea la 10514 (prin mutarea mai in spate a puntii de comanda aceasta vine exact deasupra).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *