Patrulor polivalent pe stil italian

 

PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura) – o nava de patrulare din categoria fregatelor, la 143 metri lungime si deplasament de 6530 tone:

Nava poate fi livrate in 3 configuratii de echipare in functie de capacitatile armamentului si senzorilor ambarcati:

  • „Light” pentru misiuni de patrulare si sprijin umanitar si logistic, echipaj 90 marinari;
  • „Light Plus” pentru misiuni specifice corvetelor de patrulare si sprijin in lupta, echipata cu 16 rachete sol-aer Aster. Echipaj 90 de marinari;
  • „Full” – configuratie greu inarmata pentru lupta, se adauga fata de Light plus un lansator pentru 8 rachete antinava Teseo si 2 lansatoare triple de torpile MU90. Echipaj 120 de marinari.

Printre altele, dincolo e forma speciala a pasarelei puntii de comanda si cea a etravei, de retinut configuratia artileristica… si anume:

Puntea si hangarul permit ambarcarea unui elicopter greu Merlin AW101 sau a doua elicoptere medii SH-90. La capitolul senzori, nava este configurabila in functie de optiuni, in versiunea full detinand radar AESA 3D in banda dubla C si X, al Leonardo-Finmeccanica, bila optronica de cautare si urmarire in infrarosu (IRST), radar de supraveghere aeriana si terestra Leonardo-Finmeccanica LPI (SPS-732), 2 radare de navigatie Leonardo-Finmeccanica in banda dubla X/Ka si sonare:

  • Leonardo-Finmeccanica ATAS (Active Towed Array Sonar)
  • Leonardo-Finmeccanica Black Snake, anti torpila tractat

Italienii isi construiesc sapte astfel de nave finantate deja, cu inca 3 in optiune, in cele 3 configuratii, Fincantieri in asociere cu Leonardo oferindu-le si polonezilor in competita pentru clasa Miecznik. Pe italieni distractia ii costa 3,9 miliarde euro pentru primele sapte nave, la preturile din 2015, constructia desfasurandu-se intre 2016 si 2026, cu livrari intre 2021-2027.

La spatiul pe care il are, nava ar putea fi echipata cu sisteme suplimentare, cum ar fi si un sistem de rachete cu raza scurta sau unul antidrona, pentru a complementa rezerva mai subtire de Aster in cazul unui atac la saturatie. Daca tot este sa ne uitam la lectiile recente ale razboiului din Ucraina, unde navele au fost atacate si cu salve de MLRS, chiar si un sistem C-RAM bazat pe interceptori mai ieftini ar putea fi interesant, pentru a suplimenta solutia artileristica si a evita saturarea acesteia…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

NavalNews

NavalAnalyses

Defence24.com

AvioBlog 

PPA, Pattugliatori Polivalenti d’Altura | Military Wiki | Fandom

23 de comentarii:

  1. Vasie Băcăuanul

    Ar trebui să visăm și noi la așa ceva sau e doar din categoria ce pot face alții?

    1
  2. Cu etrava asta par a se reîntoarce la epoca galerelor.
    Și acele erau tot multirol.
    Pe fond, par a fi tot generația navelor pentru timp de pace, cu arme in cantități farmaceutice. Intr-o bătălie aeronavală stilul acesta de armare poate fi numit “de unică folosință”..

    1
  3. Superba nava in configuratie „full”. C-RAM obligatoriu :).

    1
  4. Interesanta solutia aleasa pentru etrava.
    Imi place idee cu tunul „Sovraponte” care nu trece sub punte, teoretic si altii cu marine invechite l-ar putea planta pe navele lor.
    La fel spatiul ala din mijloc, poti pune tot felul de ghidusii acolo (ABL Mark 143 gen).
    Pe partea de protectie antirachete ar putea beneficia de un RAM, dar nu prea vad unde l-ar mai putea pune.

    2
    • pai as vedea mai degraba un RAM in locul lui 76 Sovraponte, iar teleoperabilele de pe lateralul hangarului le-as inlocui cu 2 x Oerlikon Millenium, sau poate asezate in locul decoy… si poate inca unul in fata comenzii, ca nu stiu cat de bine se descurca 127-le in trageri AA 🙂

      4
      • Tunul ala cred ca se vrea solutia ieftina la atacurile cu drone. As zice ca mai degraba se completeaza unul pe altul, nu ca se substituie. Millenium-urile sunt bune, dar nu cred ca pot ajunge la plafonul unui Bayraktar de exemplu.

      • Ideal ar fi cu 2 Millenium pe colturile dinspre pupa ale hangarului iar RAM-ul retras putin spre mijlocul plafonului hangarului si un pic suprainaltat (suprapunandu-se aproximativ cu unghiul mort al artileristicii dinspre catarg si cosuri) si putand lansa lobat cam in orice directie, cu teleoperabilele lasate unde sunt.
        Plus Milleniumul de la prova catarat pe plafonul puntii de comanda. Eventual un al doilea RAM in fata puntii de comanda, intre lansatoarele antinava.

        Astfel cele 3 Millenium au unghiuri moarte doar spre catarg + cosuri si se pot sustine reciproc cate doua pe mare parte din unghiuri, iar pe lateral, unde nava e cea mai expusa la atacuri, ar putea lucra chiar toate 3 pe o part din orizont.

        Astfel le poti roti la intretinere si reincarcare, avand tot timpul 2 active care iti pot acoperi tot orizontul. Astfel ai si o redundanta la avarii…

        3
        • @MZ
          Ce spui despre cum poti acoperii toate unghiurile moarte cu diverse sisteme este super OK, insa nu cred ca fezabil ca si costuri (CAPEX) ca si capacitate de generare a unei astfel de nave a energiei electrice (multa lume cred ca nu tine cont de multitudinea de siseme care au nevoie de energie electrica, cum aceasta poate fi generate, care sunt sistemele redundande, de back-up, cum sunt prioritizati consumatorii vitali, esentiali, samd), posibilitatea de a stoca munitia aferenta pt atatea guri de foc

          In plus din ce am mai citit un CMS matur nu doar ca are componentele evidente (situation awareness, intelligence, communications, weapon systems command and control, samd) ci parte din componenta de planificare si luare a deciziilor, ofera comandantului navei, si informatiile de cum sa pozitioneze nava vizavi de natura, numarul vectorilor care reprezinta amenintari ( prioritizarea acestora, sau alocarea partial a unor altor nave din proximitate) astfel incat acestia sa pota fi angajati de sistemele de la bord, chiar daca acestea se nu se afla in pozitie optima de tragere

          8
          • Exista nave deja echipate cu 2xRAM respectiv 2xMillenium, iar aici avem o fregata echipata ca o corveta, deci energetic cred ca e loc de mai mult. uite motorizarea plus 6 generatoare diesel:
            – CODAG CC scheme
            – 1 × TAG General Electric/Avio LM2500+G4, 32,000 kW (43,000 hp) [3]
            – 2 × diesel engines MTU 20V 8000 M91L, 10,000 kW (13,000 hp) each [4]
            – 4 x diesel engine generators M.A.N. GenSets 12V175D-MEM 1,640 kW (2,200 hp) each [5][6]
            – 2 × electric engines, 1,350 kW (1,810 hp) each (reversible)
            – 2 x diesel engine emergency generators
            – 1 × thruster, 550 kW (740 hp)

            2
            • perfect de acord cu tine, este foarte posibil ca oamenii sa fi gandit eventualele upgrad-uri si sa aiba o rezerva de putere
              sunt insa multe sisteme care consuma energie simultan, cel mai simplu exemplu este cel de desalinizare (produs apa dulce), si acela trebuie dimensionat inclusiv pt numarul de sisteme artileristice, pt ca daca racirea unui tun este cu apa de mare, in final trebuie sa foloseasca apa dulce (care trebuie produsa din apa de mare) pt flushing
              in final este un cerc vicios: ai mai multe sisteme, ai nevoie de ma multa energie, creste masa totaal, inseamna ca ai nevoie de mai multa putere, ceea ce inseamna mai mutl carburant, mai multe cabluri / condutori, si din nou creste masa, samd
              ca parere personala , italienii fata de francezi (ce sa mai zic de nemti) chiar stiu sa puna sisteme artileristice pe navele lor, fie ca sunte fregatele fie distrugatoarele, si asta e un lucru care imi place la marina lor militara

              5
  5. Daca esti atent la interviul de youtube pe care singurel l-ai postat, tunul sovraponte are (si) rol de CIWS. Nu-i trebuie cine stie ce complentari la Aster.
    Probabil ca-capitanul e partea cea mai discutabila din configuratie.

    4
    • Da, e clar ca de aia e acolo, si e interesant mai ales in configuratia de patrulare, si contra tintelor de suprafata.
      Insa in rolul de lupta, niste RAM + Millenium ar fi parca mai potrivit.
      un singur CIWS artileristic poate fi usor coplesit/saturat.

  6. In curand toti europenii astia mari vor avea numai de la 10 000 de tone in sus, Arleigh Burke style.
    Sa manance si industria militara nationala ceva.

    4
  7. 6530 tons… There are as many opportunities as you can imagine. With minimal rework for a wide range of Israeli weapons and 100% seaworthy. Cruiser! (smiley)

    3
  8. Gogu' de la Cazane

    Stie sa imi zica cineva ce e cu moda asta de OPV-uri?

    • nu ai nevoie, mai ales pe timp de pace, doar de nave superechipate si scump de operat.
      Asa ca unele le echipezi mai usor, dar la nevoie poti adauga relativ rapid si chestii mai scumpe pe ele.

      4
    • Nu sunt OPV-uri. Și sovieticii își numeau portavioanele crucișătoare. Unele denumiri de clase sunt puse din motive politice sau diplomatice. Și noi aveam „crucisator”.

      1
  9. Navele astea italiene sunt din punct de vedere a strategiei lor , linia 2 de lupta a marinei.
    Prima e cu fregatele FREMM și submarinele din dotare.
    PPA grele sunt ajutoare de lupta pentru FREMM.
    Celelalte PPA mai ușor înarmate sunt nave de patrulare cu capacitate de a pocni varie vedete, corvete de patrulare inamice și in larg.
    Oricum exista și o acoperire generală aeriană cu Typhoon și F 35.
    Au cu ce. Vin și alte F 35.

    2
  10. Vash the Stampede

    La cum este impartita in doua supra-structura. mi-e sa nu „agate” vantul de pe mari in „scobitura aia”… poate fi destul de periculos in cazul vanturilor puternice…

    Mai degraba sunt adeptul unei supra-structuri „unitare” ca la F110 de la Navantia…

    Apropo „chestia aia”, ce o fi si cum s-o fi numind, de sub botul navei, presupun ca rostul ei, este de a sparge valurile, dar in mod normal trebuia sa fie sub nivelul apei nu deasupra…

    2
  11. Pentru iubitorii de nave italiene si nu numai :

    https://www.docdroid.net/4fE6S8C/unita-veloci-costiere-italiane-pdf

    In timp , acest link se va pierde , asa ca va recomand calduros sa-l salvati ( are 200MB ) .
    Lectura placuta !

    6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *