Pragmatism in politica de aparare. La altii (bineinteles)!

Tinand cont ca sunt „abonat” la stirile Jane’s Defence de vreo 10 ani (chiar am cont la ei), tocmai am primit o invitatie sa vizitez site-ul Jane’s 360. N-am de lucru (cu toate ca trebuie sa fac curat si sa ma mut in 2 zile :)) si ma uit la site.

Interesant!

Ceva vesti despre sisteme de autoaparare pentru UAV-uri, (suna a evolutie normala. O sa-l studiez mai tarziu), Germania scoate la pensie F4 Phantom II (a rezistat mult batranul), britanicii se pare ca vor sa-si reinfiinteze corpul expeditionar prin reinfiintarea si antrenarea unui grup de blindate (miroase a razboi pe undeva) si dau de stirea asta si ma blochez:

 

Argentine officials confirm joint-production talks over China’s FC-1 fighter”

300px-Pakistan_Air_Force_Chengdu_JF-17_Gu

Dupa 2 secunde de stupoare incep OMG, OMFG, WTF, etc. Termin acronimele de net si le reiau de doua ori si pe urma se aprinde un beculet.

De ce ar face Argentina asta?

Argentina este totusi considerata unul din marile state prietene NATO.

De ce fras’ vrea un avion chinezesc?

Pai, fabrica care ar face productia de avioane si subansamble ar fi: Fábrica Argentina de Aviones sau FAdeA SA, numele oficial fiind Fábrica Argentina de Aviones „Brigadier San Martín” S.A. Si ce-i cu asta? Cine-s astia?

Mai cautam si descoperim ca a fost una din primele fabrici care a proiectat un avion militar cu reactie, chiar daca numai ca si prototip, I.Ae. 33 Pulqui II un urmas direct al prototipului Focke-Wulf Ta 183 din al doilea razboi mondial. Kurt Tank apare ca fiind parintele avionului argentinian si este si conducatorul proiectului TA183.

Pulqui_II_04

 I.Ae. 33 Pulqui II

Se pare ca pe Kurt Tank nu au reusit sa-l convinga americanii cu operatiunea „Paperclip” si nici sovieticii nu apucat sa-l serveasca cu o vodca tovaraseasca si un Nagant politicos in ceafa.

Au avut diferite avioane produse, atat avioane antiinsurgenta cu elice (I.Ae. 30 ÑancúI.A. 58 Pucará), de antrenament cu reactie.(I.A. 63 Pampa) si utilitare (I.A. 50 Guarani II). Lista de avioane este mare si merita citita!

Secretul supravietuirii companiei se pare ca a fost diversitatea productiei si niste oficiali politici cu capul pe umeri (mai degraba asta).

In perioada Rzboiului din Falkland (sau Malvine, daca doriti), Argentina se confrunta cu un embargou sever asupra vanzarilor de armament si pentru cativa ani 1978-1983 (cam toata perioada de dictatuara a Juntei militare) cu foarte mare greutate reuseste sa inlocuiasca cam jumatate din avioanele pierdute cu 31 de avioane de diferite subserii de Mirage III „calarite” din greu de francezi si israelieni.

Din cauza crizei economice de la inceputul anilor ’90, presedintele de atunci Carlos Menem impusca trei (!) iepuri cumparand 36 de avioane A4 Skyhawk, le modernizeaza complet (A-4AR Fightinghawk) bagand cam toata electronica de la F16 MLU (pana in 2000) si concesioneaza fabrica de avioane pe 25 de ani la Lockheed Martin (normal!). Fabrica se va numi Lockheed Martin Aircraft Argentina SA.

800px-A-4AR_Fightinghawk_2010

A-4AR Fightinghawk

In 2010, dupa 10 ani in care nu a mai „picat” nici o afacere la Lockheed Martin in afara de niste mentenante si reparatii, fabrica revine Argentinei prin nationalizare si platirea sumei de 67 milioane de AR$ (16.75 milioane USD). Pe bune!

Argentina avand o istorie plina de embargouri si blocade navale, si-a invatat foarte bine lectia ca atunci cand este greu esti singur si trebuie sa te descurci in situatia aia.

Faptul ca acum au discutii serioase pentru producerea unui avion multirol FC1 cu un stat care are o traditie in a sta pe margine si a vinde la toti nu ar trebui sa ne mire.

In cei 15 ani cat Lockheed Martin a avut fabrica de avioane in mod sigur si-au facut tot felul de prieteni de zvonuri si in mod sigur vor sa dea un ochi si la avionul ala. Nu cred ca americanii au sa vada ceva nou deoarece chinezii au deja avioane mai avansate decat FC1 atat din productie proprie cat si din productie ruseasaca.

Dar in mod sigur pot sa afle niste puncte slabe ale avionului sau niste idei de reduceri de costuri desi asta nu a fost niciodata interesul si nici punctul forte al industriei americane (dimpotriva chiar!).

 

Pana una alta, facand abstractie de interesele americane, alte embargouri asupra Argentinei (sunt deja invatati cu ele deoarece au inceput prin sec XVIII), trebuie remarcat ca a existat si exista o continuitate a politicii de autosuficienta in industria startegica de aparare desi s-au schimbat multi presedinti (majoritatea peronisti) si teoretic sunt prietenii oficiali ai celei mai puternice aliante militare din lume.

 

Ce ii opreste pe romani sa faca asta?

Raspunsul s-ar putea sa-l avem in mod neasteptat de la Lucretiu Patrascanu (Probleme de bază ale României) care spune ca intelectualitatea romaneasca nu a fost capabila sa puna interesul comun inaintea scopurilor politice personale si intotdeauna a fost atrasa de extremisme.

 

LucianG

19 comentarii:

  1. Britanicii au nevoie de corpul expeditionar inclusiv pentru mult disputatele insule Falkland cu Argentina care nu a renuntat la ele.Daca se impune, corpul expeditionar britanic va apara sau eliberare din nou aceste insule.
    Opinia lui Lucretiu Patrascanu este de actualitate si va fi si in viitor.Asta este specificul poporului roman.

    • Nu tin minte ca in primul razboi blindatele sa fi avut vreun rol. Nici pe urma nu or sa mai aibe vreun rol. Este totusi o insula.

  2. De ce chinez?
    1) Chinezii sunt ultimii urmasi a lu Basil Zaharof – daca platesti iti vand arme fara jena .. chiar daca vand si alora cu care te bati!! Restu le-ar cere conditii politice samd.
    2) banii, Pesemne ca vor achita avioanele cu grau si vita congelata, Si asa toata lumea e multumita – chinezii ca se ingrasa, argtentinienii cau au avioane ieftine (adica niste argentinieni muncesc in loc sa stea degeaba si sa faca foamea). Ma rog restu e nemultumiti da ..

  3. FC-1 ar fi o solutie pentru renasterea IAR(asta daca am avea politicieni patrioti…dar se pare ca sunt patriHoti)totusi ar fi o problema cu motoarele care sunt rusesti( RD-93 turbofan)-probabil Putin nu ar fi dispus sa le livreze unei tari NATO…..

  4. Tot ce ar putea sa faca argentina e sa tina MB intr-un razboi de durata (nu de uzura) ca nu-si permit, nu au cu ce. Sa-i tina acolo cu barcile lor pana ii duc la faliment.
    Numai asa pot recupera insulele alea, daca devin prea costisitoare. In prima faza le-ar trebuii un sistem AA de calitate, si ceva cu care sa sicaneze englezii, atat. Niste drone de doi lei sa alerge englezii dupa ele prin ocean.
    Timpul ar fi in favoarea lor, altfel nu pupa ei veci insulele alea.

  5. uitati-va pe realitatea tv despre „vulturii” nostri acuma de la 21:00

  6. Ba ar merge , nu iti trebuie motorul Basinosului(pukin in rusa inseamna basina) , ne bagam la un Eurojet EJ200 – prima versiune cu 60 kn dry thrust, 🙂 daca argentinienii vor produce sub licenta sigur nu vor pune Klimov pe el.

  7. „Aici este pulsul renaşterii României!” Interviu cu preşedintele „ALO” Av. Gheorghe Dinu
    http://www.youtube.com/watch?v=QfNps54kXlM

  8. „The 13 ton JF-17 is meant to be a low cost alternative to the American F-16. The JF-17 is considered the equal to earlier versions of the F-16, but much less effective than more recent F16 models. The JF-17 design is also based on a cancelled Russian project, the MiG-33…” Sursa: http://rpdefense.over-blog.com/article-chinese-jf-17-is-a-cheap-competition-for-the-f-16-89855058.html

  9. Parerea mea e ca nu vor avea nevoie de piese din strainatate in caz de razboi.Le vor produce local in urma transferului de tehnologie .Asta e marea diferenta intre avionul asta si toate celelalte : e imun la embargo in caz de razboi

  10. A mediados de los ´90 se produce la privatización simultánea de Embraer y de la AMC, ambas con una grave crisis financiera. A partir de allí Embraer logra despegar posicionándose como el tercer fabricante mundial de aviones, mientras que la empresa argentina se hunde en un letargo que se extiende hasta 2009 cuando la fábrica vuelve a manos del Estado.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *