Programul JSF la rascruce: costuri de operare vs. numar de aparate comandate

peo_bogdan

General-locotenent  Christopher C. Bogdan

“We must use all of our energy finishing development within the time and money we have, we must continue to drive the cost of producing F-35s down, and we must start today to attack the long term life cycle costs of the F-35 weapon system”, a declarat generalul Christopher C. Bogdan in fata Senate Armed Services Committee’s.

Generalul american a mai spus  ca programul JSF merge inainte, s-a reusit rezolvarea unor probleme, dar altele inca mai asteapta o solutionare eficienta. Aici Bogdan face referire la pachetul software si integrarea lui, pretul aparatului si mai ales costurile asociate cu operarea F-35. Se face trimitere si la Legea Sechestrului bugetar care ar putea, prin reducerea de fonduri alocate, sa aiba un efect exact contrar si anume crestere costurilor de operationalizare a F-35, iar pe termen mediu si lung, cresterea costurilor de productie, dar mai ales costurile de operare, care sunt de fapt cel mai important aspect in cadrul acestui program.

air_f-35_jsf_variants_lg1

Generalul american a mai declarat ca o crestere, in loc de scadere, a costurilor cu operarea avioanelor F-35 poate face ca o parte dintre clientii externi sa-si regandeasca nu numai numarul total de aparate comandate, ci chiar sa aiba in vedere renuntarea definitiva la achiztionarea de aparate F-35, iar o scadere a numarului de aparate comandate va avea un impact imediat negativ asupra acelorasi costuri de operare.

The increases may result in reduction of their aircraft quantities, which would, in turn, increase unit costs even more and cause them to relook their commitment to the program.”

Mai pe romaneste Bogdan le sugereaza senatorilor americani sa nu se zgarceasca acum la bani, si sa piarda din vedere viitorul, pentru ca pe termen lung o economie facuta astazi, de cateva milirade de dolari, ar putea sa coste multe zeci de miliarde maine, prin reducerea drastica a comenzilor si cresterea costului per aparat, in cazul tuturor operatorilor de F-35. Iar cum SUA va fi principalul operator, un cost crescut de achizitie, cuplat cu sume mai mari necesare mentinerii aeronavelor operationale, face ca balanta cheltuielilor sa fie foarte sensibila in urmatoarea perioada, poate chiar critica pentru viitorul JSF, in termen de numar de avioane construite si costuri totale de operare.

 

Sursa:  Defense-update

 

GeorgeGMT

9 comentarii:

  1. Ma bucur ca noi ne indreptam voiosi spre F 35 si costurile sunt o problema doar pentru fraierii care nu stiu ca un km de autostrada costa atat cat vrea Bechtel.

  2. va fi de poveste avionul asta
    la o crestere a performantelor nesemnificativa sa reusit triplarea costurilor
    nu o sa reuseasca niciodata sa il impuna ca un inlocuitor a lui f-16 care a fost un mare succes

  3. Pana-l termina , poate-l schimba ha ha …

  4. Generalul Bogdan asta o fi avand bunici pe meleagurie noastre?

  5. Dorian Tinculas

    Daca americanii pentru un pix care sa scrie in spatiu au cheltuit 7 milioane de dolari (si rusii au folosit creionul) noi probabil ca vrem sa cheltuim 14 milioane pe un astfel de pix ca sa aratam ca putem risipi mai mult ca ei, doar nu suntem inca in incapacitate de plata ca tara, dar putem ajunge.

  6. nu stiu de ce dar parca presimt ca la cat se chinuie oamenii astia cu realizarea JSF altii vor gandi doar o metoda de detectie mai performanta si o racheta mai desteapta care vor face praf tot sistemul asta „istet”.
    N-ar fi prima data!

    Oare ce sanse are JSF in fata unui avion de generatia 4 dotat cu un sistem de detectare care anuleaza toata partea stealth a JSF-ului?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *