România dă 600 de milioane de dolari pentru avioane F16 second hand

România ar putea plăti în jur de 600 de milioane de dolari, în cinci ani, pentru 12 avioane de tip F-16 achiziţionate la mâna a doua din Portugalia, iar prima tranşă pe care statul român ar trebui să o plătească anul viitor ofertanţilor este de 70 de milioane de dolari, a afirmat ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu.
„Realităţile economice şi realităţile pieţei la ora actuală ce oferă posibilitatea unei achiziţii de 12 aparate în serviciu în situaţia în care decizia politică rămâne ferm orientată pentru aparatul de generaţia a V-a. Dacă dorim un aparat de generaţia a IV-a nou rămâne să vedem de unde găsim surse de finanţare. Oferta portugheză se cifrează în jur de 600 de milioane de dolari într-un orizont de timp de cinci ani de zile, deci nu se dau toţi banii odată, aceasta este un alt avantaj. Graficul de preţ prezentat de partea portugheză, grafic pe care noi l-am luat serios în calcul, ar estima o primă transă de 70 de milioane de dolari, anul viitor. Avioanele ar urma să fie livrate după terminarea procesului de instruire al piloţilor, începând cu 2016”, a explicat Corneliu Dobriţoiu menţionând că în proiecţia de buget pentru anul următor au fost evidenţiate sumele necesare pentru plata primei tranşe.

Ministrul a precizat că cele 12 avioane F-16 au 3.500 de ore de zbor şi mai au o rezervă de 4.000-4.500 de ore de zbor, ceea ce înseamnă 200 de ore de zbor pe avion, suficient cât să ne asigure resursele necesare pentru următorii 20 de ani.

Consilierul prezidenţial pe probleme de securitate, Iulian Fota, a arătat că România are nevoie de avioanele de tip F16, la mâna a doua, care ar putea fi achiziţionate din Portugalia, în condiţiile în care ţara noastră nu îşi poate permite să cumpere avioane noi. Totodată, a spus Fota, varianta ca statul român să rămână fără aparate de zbor „nu este una catastrofală” însă ar trebui să apelăm la alte ţări care să ne ofere servicii contra cost.

„Varianta cea mai proastă este să rămânem fără avioane. Nu e o variantă catastrofală, se pot găsi soluţii. De exemplu, alte ţări, şi deja modelul a fost uzitat şi folosit în ţările baltice, prin intermediul Alianţei, să fie rugate sau solicitate să ne facă poliţia spaţiului aerian. E o formulă care la limită poate fi folosită. Dar, după părerea mea, este cea mai proastă – aceea ca România să rămână fără acest tip de avioane şi obligaţiile noastre să fie asumate prin intermediul altora, plătind bineînţeles acel serviciu. Varianta cea mai bună ar fi să avem suficienţi bani încât să putem să luăm cele mai noi, cele mai moderne avioane şi bineînţeles în condiţii financiare rezonabile. Dar orice evaluare am face şi oricât ne-am învârti în jurul acestei chestiuni, cifrele şi sumele care rezultă de aici sunt copleşitoare. (…) Între cele două variante trebuie să găsim o formulă care să fie convenabilă în primul rând din punctul de vedere al Ministerului Apărării, pentru că sunt nişte considerente tehnice de care trebuie să ţinem cont, să ţinem cont de dificultăţile economice şi bugetare, de această nevoie de echilibru şi să vedem dacă, ţinând cont de aceste constrângeri, putem în final totuşi să găsim o soluţie pentru ca într-un orizont de timp rezonabil, Forţele Aeriene să aibă aceste avioane”, a completat Iulian Fota.

 

Sursa: Realitatea.net

 

30 de comentarii:

  1. Asadar au mai negociat inca 3 avioane pentru + 100 mil.$, ceea ce ar insemna, grosso modo, un pret de 30 mil.$/aparat. Intrebarea este daca pretul asta include si refacerea resursei (program ge MLU) + kit de upgrade motoare si electronica sau nu?

    Bineinteles, din cele 600 mil$, aproape jumatate este pretul infrastructurii si training-ul pilotilor, sau asa reiesea din declaratiile initiale.

    Cel mai frumos este faptul ca la 12 avioane putem compara direct cu oferta Saab de 24 de avioane noi, care costau 1,2 mld. $. Adica exact acelasi pret, dar noi si cu offset de 100%.

    Incredibil!

  2. Si in sfarsit inevitabilul sa produs.Romania a ramas fara aviatie de vanatoare.
    Este normal sa fie asha deoarece , pana la urma, ce anume mai avem noi ? Ce ? OLTCHIM-ul lui DD ?:).

  3. Hai sa privim si partea plina a paharului ( de fapt cel 1 % plin din pahar ) s-a miscat ceva, se face infrastructura si se pregateste ceva personal , peste 3-4 ani poate vine cineva mai sanatos la cap si mai ia cateva zeci de aparate de pe la americani, olandezi , ….. si se ajunge la 45-50 de aparate care sa mai poata fi utilizate inca 15-20 de ani pana cand se indura cel de sus si ne mai curata tara de comunistii care ne conduc acum si de oameni fara viziune .

  4. „Gripen-ul… sunt produse unicat. Dacă România ar fi făcut tranziţie prin Gripen, să treacă spre generaţia a V-a, atunci infrastructura Gripen-ului trebuia dată deoparte şi trebuia să cumpărăm altă infrastructură de aerodrom”
    ??????????????????
    „200 de ore de zbor pe avion, suficient cât să ne asigure resursele necesare pentru următorii 20 de ani.”
    ????

  5. se pare ca s-a uitat un mic detaliu esential in achizitia de F16 – “nu mai sunt oferte de F-16 pe piaţă” (nu stiu daca e de ras sau de plans… cred ca e de amandoua deodata 🙁 ):
    http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/ministrul-apararii-explica-de-ce-luam-f-16-din-portugalia-121883.html
    Corneliu Dobriţoiu a declarat că România nu ar trebui să rateze achiziţia avioanelor de tip F-16 din Portugalia deoarece “nu mai sunt oferte de F-16 pe piaţă”, iar Romania este în concurenţă cu Bulgaria. Dobriţoiu a spus că în acest caz, Portugalia va aplica regula “primul venit, primul servit”.

    • Bre exista la noi la romani o vorba: daca ma minti, minte-ma macar frumos. Alde ministeriabilul nostru ne ia de foarte fraieri. Nu mai sunt F-16 A?! Eu stiu ca desertul Arizona este plin de astfel de avioane, israelienii au si cam 100 de bucati, si cred ca si Turcia ar mai avea ceva F-16 A de care s-ar dispensa bucuroasa. Asadar ideea ca suntem foarte…norocosi, este doar o pacaleala.

    • asta cu concurenta cu bulgarii e de tot rasul – sa ne grabim ca ne-o iau bulgarii inainte si pierdem ocazia unica…

      bulgarii au anuntat ca tin o licitatie si nu se vor inghesui la coada la portughezi, dimpotriva, se inghesuie lumea la ei sa vina cu ofertele – tocmai ce primira inca o oferta de Eurofighter din Italia, au venit si nemtii cu una, si suedezii.

    • Marketing pur la acest papitoiu , sa luam jafurile acum si taceti din guara ca nu mai sunt …… DAR DE CE SA CAUTMA DOMNULE PAPITOIU VECHITURI SI NU CAUTAM CEVA NOU SI PERFORMANT , FABRICA NU A FOST INCHISA SAU VRETI SA NE SPUNEM CA SE INCHIDE FABRICA? ? Rustines stigmabile !

  6. Eu chiar speram sa se cacaie cu achizitia F-16 portugheze, poate asa eram noi in locul bulgarilor, luand Eurofighter sh ori Gripen noi/inchiriate. M-am bucurat cand le-au „ratat” pe cele olandeze, pacat ca bucuria a fost de scurta durata! Vorba lui GeorgeGMT -suntem tare „norocosi”.

  7. Iar fata de „compatibilitatea” dintre F16 A si F-35A…astea-s simple bancuri proaste. Compatibilitatea dintre un avion construit in 1995 si unul care fi construit in 2015 nu poate fi decat extrem de punctuala. Atat de punctuala incat sa nu se observe diferenta dintre Gripen si F-16. Compatibili la ce sa fie?! La automatul de pornire?! Pai ala inseamna bani multi?! Compatibilitatea, ca sa fie eficienta, ar trebuie sa ajunga la motoare, la hidraulica, la sistemul de soft, etc
    Adica daca operam F-16 A tehnicienii nostri vor putea repara si F -35? Au ele aceleasi motoare, acelesi piese, aceleasi radare?! Unde este aceasta compatibilitate si cat exact inseamna ea in bani, astfel incat acest criteriu chiar sa conteze la o alegere intre F-16 si Gripen?!
    Domnule ministru nu credeti ca ne-am saturat de astfel de intoxicari?! Chiar avem toti fata de politruci?!

    • M-am interesat, nici scàrile nu sunt compatibile. 🙂
      Si a fost un argument folosit de dom’ ministru’.

    • bre, te-ai astepta ca F-35 sa aiba APU intern si sa nu mai trebuiasca pornite extern – deja toate din generatia 4.5 sunt independente.

      treaba cu economia facuta cu scarile e de rasul curcilor – chiar crede ca poporul e retardat? Si daca nu ne vom permite sa cumparam scarile alea peste 20 de ani e putin probabil ca ne vom permite flota de F-35…

      daca e sa facem economie atunci ce-ar fi sa economisim si mai mult si sa nu mai dam banii acum pe refacerea infrastructurii (Gripen de ex. ar merge si pe actualele piste) si toate angaralele pentru cele 9 sau 12 avioane F-16 conservate de portughezi la malul marii, care oricum nu ar face cine stie ce purici pana cand vor fi canibalizate.

      nu reusesc sa gasesc vreun argument in favoarea achizitiei – nici macar nu ii mai dam bani Unchiului Sam, ii dam bani portughezului, ramanem si fara aviatie, si fara industrie, ne facem gauri in restul dotarilor pentru armata, dam si o gramada de bani (mult peste 1 miliard, pentru ca mai mult ca sigur ca nu a inclus omul nostru toate echipamentele, training piloti si tehnicieni (cate 20 din fiecare probabil) armamentul, logistica, pistele, hangarele, adaposturile, etc.

      si culmea e ca daca programul are succes si reusim integrarea celor 9 avioane, cu toate sacrificiile, etc. – tot un esec este ca vom ajunge subiect de bancuri precum aviatia albaneza…

      • Modernizarea avioanelor se va face cu americanii.Instruirea personalului se va face tot cu americanii.Modernizarea bazelor se va face cu americanii.Sunt convins ca in anii urmatorii, pentru ca vom avea F16 in dotare, vom mai achizitiona F16, ca asta este logic.Poate ne ofera americanii cateva din stocul lor, pe care le vom moderniza tot cu americanii.Piesele si armamentul le cumparam de la americani iar instructajul anual al pilotilor se va realiza tot cu americanii.Pana la urma aviatia noastra va fi total dependenta logistic de americani.
        Chiar daca am fi cumparat Gripen, intrucat acest aparat are majoritatea pieselor made in USA, americanii ar fi avut de castigat iar noi am fi avut de asemenea de castigat.

        • Nu prea cred ca americanii se vor baga la niste lucrari minuscule de genul sa faca balizaje si alte alea prin Romania. Aia nu se dau jos pe aici ca vrem noi sa bricolam cate ceva.

          Mai degraba vor veni israelienii sau turcii sa faca lucrari din astea pe aici.

          Americanii pot castiga insa indirect slabind putin concurenta europeana dintr-un domeniu cheie si crescand dependenta Romaniei de SUA – prin faptul ca ramanem si fara flota si fara industrie si nici economie nu prea mai avem – nu ne vom duce nici la WC fara sa-i intrebam daca sunt de acord.

    • zice si el ceva, cauta argumente unde nu exista – ce sa zica, dam bani in plus ca sa luam avioane din 1983 de care altii vor sa scape pentru ca sunt prea vechi.

      as zice e precum compatibilitatea dintre Dacia 1300 si Dacia Duster. nu cred ca e vreun surub pe care sa-l poti pune de la una la alta – integratorul o fi acelasi – Lockheed (initial era General Dynamics insa la F-16), insa producatorii de subansamble sunt total diferiti, intre timp s-a inventat computerul, etc.

      o afacere paguboasa de care ne vom aminti cu amar cand vor incepe sa cada pe ogoare. Dobritoiu se va spala pe maini ca asa au zis specialistii pe care i-a trimis in Portugalia, ca sunt bune, aia nu vor fi de gasit, vor pasa pisica ca e de vina pilotul ca a facut nu stiu ce manevra de a crapat avionul.

      cu putina bunavointa din partea multora s-ar fi putut rezolva problema aviatiei. ne scarpinam pe dupa cap cu avioanele astea portugheze care vor fi o gaura neagra pentru finantele MApN si pana la urma, ale Romaniei, in loc sa faci o afacere din care sa castige toata lumea si sa luam si avioane noi si investitii si cercetare.

      americanii desi nu vand nimic si nu primesc bani, castiga insa prin faptul ca dau o lovitura europenilor unde ii doare mai tare – la o industrie de varf care e in competitie cu ei pe piata civila aero si pe cea militara.

      nu mi-e clar ce castiga Romania din treaba asta, in afara de faptul ca vrea sa recicleze scarile de la avion si va face mari economii in viitor.

  8. Mare bataie mare pe F-16-le portugheze! Se omoara musterii la portile aerodromurilor: ” Sa se dea cate 9 bucati sa ajunga la toti!!!”, striga multimea infuriata. Daca sunt alea scoase la vanzare in 2006…si nu le-a cumparat nimeni pana acum, ne putem inchipui ce „concurenta” avem.
    http://www.f-16.net/news_article1843.html
    Asa ca …bre nea Dobritoiule, cand te hotaresti sa minti, minte bre destept!

  9. Dobritoiu a spus: specialistii nostri in aviatie au verificat aparatele si au fost placut impresionati de cit de bine au fost intretinute.
    Concluzie: nu ministrul e de vina, el doar a luat de bun raportul specialistilor.
    Intrebare: pe cine stringem de organe pina le le ies ochii din cap??????????

    • pai cred ca aici lucrurile stau invers – ce sa inspecteze saracii – doar nu se apucau sa dezmembreze avioanele portugheze sa le caute crapaturile din fuselaj, starea coroziunii, cablajul, etc.

      or fi scris si ei datele din caiet, avionul 11 are atatea ore si atatea aterizari (a propos, e interesant si nr. de aterizari).

      probabil sunt mai putin obosite decat erau Block 25, dar asta nu schimba datele problemei – curba de cost e inalta la inceput si scade pe masura ce utilizezi avionul, dupa care iar creste spre finalul resursei de zbor, cand incidentele se inmultesc si nevoile de service cresc, piesele devin si ele mai scumpe si mai greu de gasit.

      problema e ca atunci cand incepi cu avioane vechi nu mai apuca sa scada curba si sa beneficiezi de o perioada lunga de costuri moderate, ci dai direct din costuri mari initiale in costuri mari finale.

    • Pe politicieni.Aceasta achizitie a fost stabilita exclusiv de politicieni care incearca sa se puna bine pe langa americani, pe care, la o adica, ii vand oricand, daca in zona apare altul mai tare in muschi.Americanii stiu ce le poate capul politicienilor romani motiv pentru care ii apreciaza si trateaza ca atare.
      Consilierul prezidential Fota confirma ca aceasta achizitie are si binecuvantarea lui Basescu desi unii sperau ieri ca Basescu se va opune acestei achizitii.Cu buna stiinta,inca din anul 2007, Basescu a marginalizat oferta suedezilor.nctuleu
      Din punctul meu de vedere, un Gripen NG are mai multe in comun cu un avion de generatia V decat un F16, fie el chiar si C/D.
      Dupa ce se vor cumpara cele 12 harburi, cu siguranta ca Romania va mai cumpara in urmatorii ani, F16 SH.

  10. „Suedia nu furnizeaza armament pe timp de razboi”

    Mmmm, si ce ar trebui sa facem atunci cu Gripen?
    Asa ca idee…
    Doar sa producem noi munitia.

  11. Deci din toate avioanele portugheze sunt numai cateva ( 4,5 – n am numarat exact ) care nu au MLU realizat….Nu as crede ca ar fi printre cele cumparate de noi…, Deci pretul este chiar ok pentru 12 F 16 MLU plus pregatirea pilotilor plus over hauling eventual…

  12. Ati vazut istoricul avioanelor portugheze?
    http://militar.infomondo.ro/actualitate/despre-avioanele-f16-de-la-portughezi-si-posibila-lor-achizitie.html

    Avioanele de luptă F-16 au intrat în dotarea forţelor aeriene portugheze prin Programul Atlantis I si Atlantis II, demarat odată cu semnarea unei Scrisori de acceptare a ofertei, în august 1990. Acordul a fost considerat drept o plată parţială pentru utilizarea (de către SUA) a Bazei aeriene Lajes din Insulele Azore. Acordul includea nu numai livrarea a 20 de avioane F-16 bloc 15OCU (17 clasa A şi 3 clasa B) cu motoare de PW, dar, de asemenea, şi sprijin logistic iniţial,piese de schimb, echipamente de sprijin, manuale, ghiduri pentru piloţi şi pentru personalul care asigura întreţinerea avioanelor, manuale de instruire, participarea la grupul de coordonare tehnică F-16, la programul de integrare structurală, la programul de îmbunătăţire a sistemului de război electronic (EWSIP-Electronic Warfare Systems Improvement Program).

    Avioanele au fost nou-construite la standard Block 15OCU, ceea ce le face aproape identice cu ADF F-16 (Air Defense Fighter).

    Primele 2 avioane au fost livrate pe 18 februarie 1994, iar alte 4 avioane au fost livrate pe 18 iulie în acelaşi an.

    În 1996 forţele aeriene portugheze au solicitat 25 de F-16 clasa A/B din excedentul forţelor aeriene americane, împreună cu 5 F100-PW-220E motoare de schimb.

    Costurile estimate au fost de 258 milioane dolari. Avioanele Block 15 second-hand urmau să fie utilizate pentru atac la sol (înlocuind cele 50 A-7P) începând cu 1998.

    Pe 20 noiembrie 1997, Pentagonul a anuntat ca a pus la dispozitie pentru a fi transferate 25 de avioane second-hand F-16A / B Bloc 15 Falcons de la fortele aeriene americane.
    Avioanele erau transferate cu titlu gratuit (Portugalia le putea aduce în Europa, fie dez-asamblate, fie de către piloţi portughezi. Portugalia urma să cumpere motoare noi şi piese de schimb).

    Pe 14 noiembrie 1998, guvernul portughez a dat undă verde pentru achiziţie. Contractul includea 25 de avioane folosite (21 clasa A si 4 clasa B) urmând să fie re-motorizate cu motoare F100-PW-220E.Dintre acestea, doar 20 de avioane urmau să formeze un escadron de atac. Celelate cinci avioane puteau fi folosite ca “surse de rezervă”.

    Potrivit presei scrise cele 20 de avioane au fost modernizate pentru zborul de zi şi noapte, indiferent de condiţiile meteo. Valoare totală a achiziţiei a fost de aproximativ 268 de milioane de dolari şi includea transferul avioanelor, kiturile de modificare, suportul logistic şi programul de instruire, urmând ca plata să se faca departajat pâna în 2004. Scrisoarea de accept a ofertei a fost semnată în 30 noiembrie 1998, pentru 25 de avioane F-16 si 20 de kituri de modernizare.
    Toate avioanele s-au aflat în hangarele fortelor aeriene americane, au fost transferate în Portugalia (aliat al NATO)
    printr-un amendament – Amendamentul regional de sud pentru export şi control al armelor – şi au fost modernizate în ţară.Din 2001 angajaţii de la LMTAS au modificat primele 2 avioane, având tehnicieni din forţele aeriene portugheze drept observatori. La rândul lor, LMTAS şi USAF urmau să asiste forţele ariene portugheze în efectuarea modificărilor majore ale capabilităţilor F-16. Portughezii urmau să modifice 18 avioane.

  13. Deci:
    1.) primele 20 F-16 bloc 15OCU (17 clasa A şi 3 clasa B), impreuna cu formarea personalului si logistica au fost plata partiala pentru folosirea de SUA a Bazei aeriene Lajes din Insulele Azore.

    2.) 25 de avioane folosite (21 clasa A si 4 clasa B) urmând să fie re-motorizate cu motoare F100-PW-220E au costat aproximativ 268 de milioane de dolari şi includea transferul avioanelor, kiturile de modificare, suportul logistic şi programul de instruire, urmând ca plata să se faca departajat pâna în 2004.

    3.) 18 dintre avioane au fost upgrad-ate de portughezi in tara si 2 de LMTAS

    Deci cum e cu „afacerea” noastra de 600 mil.$ pt. 12 avioane?

  14. Portughezii vand avioanele primite de la ANG, produse in 1983, deci au deja 30 de ani – despre ce vorbeste Dobritoiu ca vrea sa le mai zboare inca 20 de ani? Portugalia e in faliment total, insa nu inteleg de ce se inghesuie guvernantii romani sa le ia avioanele expirate, ca mustele la rahat. Mai bine ar cauta solutie corecta – nu sa ne bage in sapa de lemn pentru niste mofturi.

    Ce naiba vor sa faca cu aceste avioane care au deja 30 de ani si vor avea 35 pana ajung aici? Si de ce sa platim aceste costuri imense pentru acest program complet nepotrivit pentru Romania?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *