Saab Gripen E, Brazilia – primul zbor

Saab a executat astăzi un prim zbor de succes cu primul Gripen E brazilian. La 2:41 pm  – Linköping (9:41 am fusul orar al Braziliei) pe 26 august, Gripen E, desemnat 39-6001, a executat zborul inaugural, condus de pilotul de teste Saab, Richard Ljungberg. Aeronava a operat de la aerodromul Saab din Linköping, Suedia.

Durata zborului a fost de 65 de minute și a inclus teste de manevrabilitate și calitate a zborului la altitudini și viteze diferite. Obiectivul principal a fost să verifice dacă aeronava se comportă conform așteptărilor.

„Această etapă este o reușită pentru parteneriatul dintre Suedia și Brazilia. La mai puțin de cinci ani de la semnarea contractului, primul Gripen brazilian și-a luat primul zbor ”, a declarat Håkan Buskhe, președinte și CEO Saab.

Acesta este primul Gripen brazilian produs și va fi folosit în programul de testare a zborului. Principala diferență în comparație cu aeronavele de testare anterioare este că 39-6001 are un HUD complet nou, cu și afișaj pe ecran lat, numit Wide Area Display (WAD), două afișaje mici (sHDD). O altă diferență importantă este un sistem modern de control al zborului (FCS), actualizat pentru Gripen E. Acesta include, de asemenea, modificări minore la hardware și software.

„În calitate de pilot, a fost o mare onoare să zbur primul Gripen E pentru Brazilia, pentru că știu cât de mult înseamnă acest lucru pentru Forțele Aeriene din Brazilia și pentru toți partenerii Saab și cetățenii brazilieni. Zborul a decurs fără probleme, iar aeronava s-a comportat exact așa cum am repetat pe băncile de testare și simulatoare. Aceasta a fost și prima dată când am folosit Wide Area Display și sunt fericit să spun că așteptările mele au fost îndeplinite ”, a spus pilotul de teste Saab, Richard Ljungberg.

Aeronava 39-6001 se va alătura programului comun de testare pentru extinderea viitoare, precum și testarea tactică și a sistemului de senzori.

În Forțele Aeriene din Brazilia, aeronava va fi desemnată F-39 și va avea numărul de înmatriculare FAB 4100.

SAAB si https://www.defesaaereanaval.com.br

43 de comentarii:

  1. si cand te gandesti ca puteam avea si noi asa ceva…………

    • Si ne puteam c**a pe ele ca si pe F-16 MLU de altfel… La ce au rusii in Crimeea doar F-22 Raptor le poate face fata, din pacate. Deci ar fi bine sa nu va mai dati cu parerea daca nu stiti ce vorbiti.

      • Ce au rusii prin Crimeea ? Doar Su-35S este mai smecheros, asta nu înseamnà cà având cantitate, armament si tacticà nu pot fi contracarati de o flotà de Gripen E.

      • Herr Von Renn Weg

        Da tu de unde stii mai bine, mai ales ca te-ai denumit „spectator”? Ai ceva table pe umeri, de aia? Poate de asta ai atitudinea: „domle, nu se poate”! Ca atunci cand mergi la doctor cu o problema si ori spune ca nu ai nimic, ori ca boala ta e incurabila! Da nu ai vrea sa le ducem pe toate, avioane, tancuri, nave… la taiat, daca situatia din Crimea este atat de lipsita de speranta? Nu, nu… ca atunci nu ai mai avea table pe umeri si ar trebui sa aranjezi cartofii pe raft in supermarket, datorita relevantei abilitatilor tale pe piata muncii! Da, nu ne putem pune cu fortele cantitative ale rusilor, dar nu suntem singuri! De asta trebuie sa facem cat putem, ca sa vada aliatii nostri ca incercam, nu stam de geaba! Si de asta mai trebuie ca toate tutele din guvern si toti hotii precum Dragnea, Tariceanu, Geoana, Toader, Teodorovici, Iordache… sa nu o faca pe-a smecherii si impertinentii cu SUA si Uniunea Europeana!

      • Pai noi zicem ca sintem amatori. Dar tu, un profesionist in domwniu, nu vrei sa ne luminezi? Ca asa face un intelept cu limitatii, le da si lor sa inteleaga…

      • Herr Von Renn Weg

        @Spectator Asteptam un raspuns! De unde stii tu mai bine, si noi ar trebui sa tacem din gura ca niste plebei in fata ilustrilor ocarmuitori, asa cum se cuvine sa nu deranjam?! De ce doar F-22? Au rusii vre-un ozn cu death-ray pe acolo de care stiti doar voi aia cu burti conforme? Vino cu niste argumente, pt ca pana atunci, si tu iti dai doar cu parerea ca noi! Ba mai mult, o declaratie senzationista din asta, ca doar cel mai bun avion in existenta ar putea sa faca si sa dreaga… asta suna a o parere chiar tampita, fara urma de cognitie! Ia-o de ex din mai multe unghiuri, ar fi trebuit neaparat F-22 daca noi am fi avut vreo 200 de Gripen? Sau daca am fi avut vreo 12 Fremm la marea neagra? Sau vreo 96 de F-35? Ai prins ideea… La nivelul tau trebuie sa vin si eu cu aberatii privind forta ca sa intelegi si tu ce gogoasa ai scos pe supapa de admisie a burtoacei! Asa ca, hai spune-ne inalte savant al fauririi artei strategice a patriei!

      • Intr-adevar,SU-35 este un avion destul de bun,adversar egal/peste el fiind EF sau Rafale-ul francez(si da,avioanele de gen5,care inca sunt SF pentru noi).Sa nu uitam ca F-16 si Gripen sunt avioane fighter usoare,iar Su-35 este greu.Dar asa cum spun restul,cu o tactica buna il dobori pentru ca nu are electronica la fel de avansata ca un Gripen din ultima generatie.Pe langa asta ii factorul numeric.Nu sunt exagerat de multe Su-35,fiind avioane destul de scumpe(pentru Rusia la momentul de fata).Majoritatea sunt generatii mai vechi(Su-27,Su-30),care desi au avantajul(mic) ca sunt avioane de lupta grele,pierd mult pe baza de electronica si armament in fata unui Gripen(si posibil si in afata unui F 16 MLU).

    • puteam sa comandam si f22 ca tot gaseau au nostri o metoda sa saboteze achizitia. era doar pe hartie

  2. Salut. O fi de generatie 4.5, dar e bengos, misto, ceva mai evoluat decat ale noastre f-16, hai ma gheneralilor facem si noi o comanda de ceva blok-70, sau sai dam pe spate pe preteni nostri ceva f-35,ca mi sau lungit gandurile dupa ceva nou pentru pilotii nostri militari.

  3. Daca ne bagam in cardasie cu suedezii, de oameni prea seriosi pentru noi, poate aveam si noi anul viitor o asemena zburatoare.

  4. O mare oportunitate atat pentru Suedia cat si pentru Brazilia.
    Primi isi atinsesera limita financiara si nu mai puteau sa ia in considerare un avion de generatie 5 ceilalti nu aveau capacitatea tehnologica sa construiasca un avion propriu care le era foarte necesar la pretentiile lor de putere regionala. Ambele tari casiga si se deschide oportunitatea de a dezvolta impreuna un avion de gen.5.
    Daca o vor face sigur nu vom vedea circul dintre rusia si India

  5. La mai mare !

    Pentru cei care vor sà stie mai multe despre Gripen o prezentare de càtre un pilot suedez (activati subtitlurile în englezà)

  6. „39-6001 are un HUD complet nou, cu și afișaj pe ecran lat, numit Wide Area Display (WAD), două afișaje mici (sHDD).”

    Iar o sà ziceti cà sunt cusurgiu. HUD-ul (Head Up Display) este nou, dar nu are nici-o legàturà cu ecranul panoramic (si el nou) Wide Area Display (WAD) care nu este „head up”.

    • Corect. (si corectat)
      O portie de ratatouille pentru baiatu’!

      • comparativ cu displayul de la f 35 pare un telefon ieftin cu putin ram
        cum se „misca” displayul la f35???

        • Uita-te mai bine la display nu este decat un mock up – nu are cum sa mearga la fel de bine ca si F 35- acolo ar trebui sa fie gata de lupta IOC-ul atins, etc.
          Asta nu este nici macar engineering sample.

          • ceea ce vedem noi de pe la f35 sunt si alea mock-upuri
            si mai e si cate o mostra de simulator
            probabil la cat costa si ce ofera gripenul e foarte ok ..eu il vad la limita inferioara a fighterelor usoare ..mult superior unui trainer supersonic ..totusi nu il vad la nivelul pestilor mari..si multe chestii sunt artilugii de marketing
            din nou repet ..mi se pare un aparat ce ofera mult si are si un cost de exploatare ..probabil cel mai avantajos in momentul actual
            f 35 cu toate bubele lui ..cel putin la nivel network centric , awernesul situational(..scuza-mi romglismul de baza)(adica situatia aia tactica ..in timp real)..prezentarea informatiilor de la senzori ..dupa parerea mea nu are rival
            senzorii sunt „integrati” in „pielea” aparatului ..si avionica din start e conceputa ptr a „discrimina” ..intre cum prezinta informatia..nu e ca la un gen 4 ..unde senzorii vin in functie de misiune ..au display dedicat ..si in general „actioneaza” precum sisteme independente
            chestia cu displayul larg la gripen e ca e acolo ptr ca asa e moda..cel putin asa o vad eu , la f35 e o functie a aparatului ..impreuna cu casca ..sunt facute ptr a fi un element diferentiator
            probabil f35 e inca prohibitiv ptr noi ca si pret de operare..probabil gripen e o solutie low cost (operare) ..si smart buy
            ramane problema ..in cazul unui conflict , daca suportul oferit de suedezi (problema ignorata ..sau scazuta in importanta de unii detractori ai modelului american si fani ai suedezului) e la nivel
            ptr mine chestia e o problema foarte reala..cel putin asa vad eu lucrurile ..la nivel de aparare strategica antiaeriana ..te „legi” practic de cineva

  7. Ce se intampla cu siteul pentru reconditionarea IAR 80? O pagina neagra acopera tot ceea ce deschizi. Nu poti nimic sa vezi.

  8. Off topic dar tot cu zburatoare insa de-ale unchiului ca e baiat bun si-si lasa nepotii sa se harjoneasca toata ziua dandu-se cu ele:

  9. GHEORGHE INOCENTUL

    Diferența dintre un HUD cu ecran lat și un HUD pe ecran normal este aceiași ca diferența dintre un ceas de mână și un ceas deșteptător.

  10. display-ul gripen-ului ? 🙂 oh boy…

    • Efectiv, la F-35 e o altà categorie. Bine studiat ergonomic si cu aplicarea inteligentà a principiului HOTAS.

      • mircea ai zis ceva de bine de f35? sa scriu in calendar :))

        • Îti vor trebui mai multe foi. F-35 este o vitrinà tehnologicà fàcutà aiurea din punct de vedere industrial si cu compromisul prost ales al favorizàrii „invizibilitàtii” pasive în detrimentul altor calitàti de avion de luptà, fàrà sà mai vorbesc de reunirea a trei modele dar care sunt departe de a avea o majoritate de pàrti comune.
          Asta nu înseamnà cà multe din càràmizile din care este altcàtuit nu sunt niste bijuterii.

  11. Mie personal WAD-ul mi se pare prea mare …. mergea cam 2/3 din ele, sau 2 mici puse unul linga celalalt… dar important e sa-i fie bine pilotului, mi se pare ca prea se uita la TV/cinema …. niste ochelari 3D i-ar mai trebui …
    Site-ul iar80.org nu prea se incarca din Chrome … in Mozilla merge perfect.
    Super funny pilotul suedez … misto comentariile.
    Chestiile alea care „functioneaza perfect, dar nimeni nu stie ce sint” se numesc „foraibăr.e” … 😀 😀 😀
    Si atirna si ele pe acolo ….nimic important de altfel, doar rol estetic … 😀 😀

  12. Saab face avioane bune. Bravo lor ca încearcă in continuare să stea pe o piață si asa saturată si ultra-competitiva.
    Pentru America de Sud…Gripen este „bijuterie”.

    • Dupa anul 2040, Saab, va fi obligat sa se alieze un alti mari constructori de avioane, daca vrea sa supravietuiasca.Fie se aliaza cu francezii, germanii, spaniolii(posibil sa se lipeasca si italienii) sau cu britanicii.Doar singur, lui Saab ii va fi foarte greu, financiar si tehnologic, sa dezvolte si mai ales sa si comercializeze un avion de generatia 5.5 sau 6.

  13. Ceea ce fac suedezii de la Saab mi se pare extraordinar. Tin pasul si uneori sunt chiar in avangarda pe aproape toate domeniile de armament. Cu Gripen-ul E totusi mi se pare ca ar fi trebuit să îl dezvolte cu câțiva ani mai devreme. Pe piata deja cam toate platformele clasice s-au modernizat la gen 4.5. Poate reusea sa castige in Elvetia (pentru a doua oara). Cu siguranta ca va fi un avion bun si Brazilia a facut o super alegere, mai ales că se alege si cu un transfer tehnologic important.
    Poate ar trebui sa dezvolte un pachet de modernizare pentru Gripen C plecând de la experienta E-ului. Asta pentru operatorii actuali

  14. Hahahahaaa! După ce au facut masini praf acum se aruncă iar la avioane!

    • da …..masinile sunt varza….ikea cu mobila ei …praf……avioanele din generatia de carton…..armamentul in general praf…
      e bine ca noi nu ne cheltuim banii cu asa ceva
      outstanding ovation pt cei care i-au alungat pe nordici cu avioanele lor cu tot…..auzi, sa cumparam Saab
      suedezii astia ….mai bine fac altceva ….nu armament
      sunt de rasul lumii…..

    • Italienii au facut cele mai performante masini din lume ex Ferarii lamborghini fiat,tot ei au facut cele mai performante motociclete din lume ducatii si moto guzzi,daca ai auto diesel sa sti ca tot ei au inventat sistemul de injectie common rail,marconii-radio ETC ETC….iar daca ne referim la strabunii lor afla ca ei au inventat saunul,prosopul,wc-ul,incalzirea in pardoseala,briciul de ras…si chiar apa potabila,si bineinteles APA CALDA.Si de ce nu limba romana.

  15. Brazilia este o tara cu suprafața uriașă motiv pentru care s-ar fi prestat un avion cu raza de acțiune cât mai mare posibil. F15, SU35 și Su57 ar fi fost mult mai potrivite decât Gripen E. Rusii, probabil, ar fi acceptat sa facă un transfer de tehnologie către brazilieni. Pe parte de avionica, dacă s-ar fi optat pentru SU35, de exemplu, brazilienii ar fi putut opta pentru avionica israeliana sau franceza, de ultima generație. Gripen E este ok pentru tarile care au suprafețe mici de patrulare. Și F16 Viper blocj72+ ar fi fost mai ok decât Gripen E. Dacă brazilienii nu ar fi dorit transfer tehnologic, poate ca acest avion ar fi fost selectat de brazilieni.

  16. Smaranda Florin

    Stiu ca vin si eu cu intarziere sa comentez dar cred ca o afacere cu transfer de tehnologie ar fi fost alegerea perfecta. Romania ar fi sarit direct in sec XXI la aeronautica, caci trebuie sa recunoastem, in prezent avem mai putin decat nimic. Gripen E este un avion pe care l-am fi putut folosi cu succes. Este potrivit pentru teritoriul tarii si pentru o strategie defensiva si care este extrem de avansat. Nu cred ca suedezii arunca vorbe in vant cand vorbesc se capabilitatile lui. Radar AESA, IRST, Meteor, o semnatura radar care este mica pentru un avion de generatia 4.5, echipare excelenta pentru razboiul electronic, datalink de ultima generatie, usurinta in upgrade si integrarea rapida de armament precum si o caracteristica foarte importanta si anume costuri reduse de exploatare. Acum nu putem sa credem toata vorbaria specifica marketingului dar cred ca ar fi fost mai avantajos decat combinatia cu F16. Intre F16V si Gripen E as fi ales Gripen pentru ca nu cred ca America ar transferat atat de multa tehnologie.Sunt curios, ce transfer de tehnologie vom primi pentru F16, pentru ca sincer cred ca nu ne vom permite sa operam F35 prea curand avand in vedere costurile astronomice ale acestui avion. Decizia politica a fost una fara viziune,asocierea cu Saab ar fi deschis calea si catre noul avion de antrenament pe care suedezii l-au dezvoltat cu cei de la Boeing si care este acum ales ca trainer pentru unchiul Sam dar si acces facil la submarine ca doar ne dorim si 3-4 bucati la Marea Neagra

    • Citeam o chestie aici: http://www.iar80.org/motorul-iar-14-k-controverse/
      si din pacate le dau dreptate:
      „In Romania nu s-a reusit pană în prezent proiectarea și producția de serie pentru nici un motor cu ardere internă în nici un domeniu ( auto, naval, feroviar, aviație, energie), tot ce s-a produs fiind bazat pe licențe : Renault, Citroen, MAN, Saviem, Fiat, Sulzer, Rolls Royce, etc, sau produse direct de ..Ford, Daewoo…

      Din păcate, povestea avioanelor romanești cu probleme la motoare , s-a repetat :

      I.AR 93 a avut performanțe modeste datorită licenței motorului Rolls Royce Viper 632-41/ 633-47,tracțiunea dezvoltată de aceste motoare fiind insuficientă
      IAR 99 a rămas dotat cu un motor cu reacție simplu flux, în´condițiile În care toate trainerele concurente dispun de motoare dublu flux, mult mai eficiente
      IAR 95 nu a depășit faza de planșetă datorită lipsei de motoare
      BAC-1-11 afost construit sub licență cu motoare Spey, al căror nivel de zgomot s-a dovedit ulterior prohibitiv pe aeroporturile internaționale”

      Nu cred ca „implantul” respectiv ar fi fost un succes.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *