Saab ramane singura in cursa indiana?

Norocul Saab sau al celor de la Lockheed?!

Cunoastem cu totii cursa umar la umar dintre suedezi si americani pentru contractul de dotare a aviatiei indiene cu un avion mutlirol single-engine. Suma pusa la bataie nu este inca cunoscuta, iar numarul aparatelor avute in vedere oscileaza intre 120 si chiar peste 200 de bucati, vorbim asadar de un contract mamut si zeci de miliarde de dolari.

Doar ca indienii au o conditie foarte importanta, accea ca avionul – si implicit cam toate sistemele sale, probabil ca se gandesc si la motor – sa fie fabricate in India prin transfer tehnologic. Ideea nu este chiar noua, New Delhi dorea acelasi lucru si in contractul cu Dassault pentru Rafale, intre timp sau mai potolit si le cumpara in transe direct din Franta.

Revenind la Saab vs Lockheed, pana in urma cu destul de putin timp in urma ambele companii promiteau luna de pe cer in caz ca vor castiga, promiteau transfer integral de tehnologie, linie de fabricatie in India si cate si mai cate, desi stim si noi ca lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Este foarte greu de presupus ca radarul AESA sau motorul vor primii aprobarea guvernelor suedez sau american pentru transfer de tehnologie si mai sunt si alte sisteme complexe destul de interzise la export.

In fine gura, nu-i doare dar americanii chiar  plusau si se banuia ca ar fi de acord cu transferarea intregii linii de productia a F 16 in India iar daca o terta parte ar fi dorit sa mai cumpere F 16 noi aparatele ar fi venit de pe linia de fabricatie indiana, sau cel putin asa visau hindusii…

Pana la urma totul s-a dovedit doar o  discutie de presa LMul anuntand foarte clar ca n-are de gand sa-si relocheze linia catre Asia, ba chiar s-ar putea ca oferta americana sa fie destul de zgarcita cu transferul de tehnologie. Poate o linie de asamblare finala, cu cvasi-totalitatea componentelor produse prin SUA.

Aici intervin cam trei probleme: prima ar fi ca F 16 se afla inca in dotarea multor tari (foarte seriose) aliate cu Statele Unite, tari sensibile din punct de vedere geopolitic, cum ar fi Coreea, Singapore, multi aliati europeni, iar aceste state nu vor renunta prea curand la F 16. Nimeni n-ar accepta sa depinda de industria indiana pentru intretinerea flotei. A doua problema ar fi ca americanii nu vor transfera niciodata tehnologia de fabricatie a motorului, a radarului AESA, sistemele opto-electronice, sistemul de detectare in infrarosu, sistemele de razboi electronic etc.

A treia problema ar fi ca F 16 Viper s-ar putea dovedi o solutie low-cost fata de F 35. Deocamdata programul JSF are si intarzieri si costuri destul de mari, iar pentru urmatorii 15-20 de ani nimeni nu-si va permite sa dea vrabia din mana (un F 16 functional si pe care toata lumea se poata baza) pe cioara de pe gard  (un F 35 magnific dar inca departe de maturizare). Si sunt tari care, in linia intai fiind, nu-si permit experimente…

Iar daca in urma cu ceva timp LMul era sub presiunea posibilei inchideri a linei de fabricatie pentru F 16 din lipsa de comenzi, acum lucrurile stau exact pe dos, au de lucru multi ani de acum incolo si fara contractul cu India.

In primul rand sunt ceva comenzi si pentru avioane noi, Bahreinul fiind in carti cu 19 avioane noi plus inca 20 modernizate, dar grosul comenzii vine din modernizarea unor F 16 mai vechi, A/B Block 20 taiwaneze, C/D block 40/42 americane, Block 50/52 americane, singaporeze si sud-corene.

Si vorbim de sute de bucati, astfel:

SUA – 841 de bucati, de la cele 300 initiale;

Singapore – 60 de bucati;

Coreea de Sud – 134 de aparate.

Si ar mai fi clienti pentru modernizarea unor F 16 mai vechi la standardul „Viper”, mai sunt si unii care ar putea sa comande avioane noi.

Asadar si prin urmare nici o problema pentru linia de fabricatie a F 16 si ramane de vazut cat si ce anume sunt dispusi anume americanii sa mai lase ca sa-i multumeasca pe hindusi.

Suedezii pe de alta parte au chiar necazuri mai mari, Gripenul fiind un avion „international”, componentele lui nefiind nici pe departe suedeze in totalitatea lor, mai ales motorul care este o licenta americana si ramane de vazut daca furnizorii celor de la Saab vor primii aprobarea guvernelor lor pentru transferul de tehnologie intr-o tara, India, unde influenta ruseasca este chiar la ea acasa.

Iar pe de alta parte este cu totul neverosimil sa credem ca industria indiana ar fi capabila sa asimileze o tehnologie atat de avansata intr-un timp cat de cat rezonabil, nemaivorbind ca ar trebui sa asimileze de fapt o intreaga industrie.

In mintea lor, indienii vor ca cele 120-200 de avioane sa fie livrate in 10 ani, ori noi stim ca ei nu sunt in stare sa dezvolte o rachete AT mai devreme de 10-12, daraminte sa „inghita” o cantitate atat de mare de tehnologie ultramoderna. Singura lor sansa ar fi ca avioanele sa fie construite in Occident si livrate cu vaporul…

 

GeorgeGMT

44 de comentarii:

  1. ai ale noastre 36 ?

    • 🙂 Plus ale noastre 48…

      • pai 48 sunt deja daca punem si 99, iaku 52, c 23, 12 f 16 si gata,

        48 de vanatoare au fost ultima data cand era vremea MIG 21 si nu ma refer la lancer

        prea devreme vremurile alea nu se vor repeta,
        nu este de unde,

        vremuri negre vin peste noi,
        statu a ajuns sa cheltuiasca banii in avans si nu se intrevede nici o posibilitate de a exista un eventual excedent de unde sa se plateasca inzestrarea,
        http://economie.hotnews.ro/stiri-finante-22034150-ministrul-finantelor-asteapta-1-2-miliarde-lei-firmele-stat-dividende-speciale.htm

        fara aparare AA, radare si aviatie de vanatoare stam prost, foarte prost,

        inamicu de acolo incepe, controlu spatiului aerian,
        tancuri, tunuri, infanterie…mai gasim ceva arme vechi prin depozite inca nefolosite,

        iar postura de natiune miloaga fata de o mare putere se poate intoarce intr-o zi impotriva noastra – avem experienta lui 1940 cand visam la sprijinu francez si italian (ca aveam comenzi mari de vase militare, iar cu francezii eram de aceiasi limba)
        nu exista garantia unei mari puteri decat in mintea noastra,
        iar garantia asta are un pret, sau ar trebui sa aiba,

        justitia si serviciile sunt incapabili sa opreasca hotia,

        trebuie sa calculam de 100 de ori inainte de a vota,
        si implicit sa ajungem in fata urnei si sa exercitam dreptul de vot,

        la mintea mea, US ar fi dat si linia de montaj a lui f16 V daca indienii marcau banu adevarat, inclusiv radare + electronica de minim 20 de ani, etc,
        si pana la urma ce este AESA asta atat de star trek si nimeni nu spune ca trebuia ultima versiune de radar,
        le dadeau o versiune de 10 ani vechime sau mai mult intr-o cutie noua,
        asta-i marketingu

        faptu ca noi nu suntem in stare sa ne aparam, iar alte state ca si noi stau cu mana intinsa nu insemna ca asta ar influenta politica US, iar LM are suficienta influenta ca sa schimbe jocurile politice in favoarea lor

      • alte 36 sau 48 in total,mai multe nu vor fi.

        • Sa nu va fie cu suparare dar eu as vrea pt FARo 36 F-16 ABM Falcon si 24 avioane de lupta multirol bimotoare modernizate F-15 AB Eagle sau F/A-18 AB Hornet ca sa fie 60 avslmr, cu 12 mai multe decat MINIMUL de 48 impus de NATO Romaniei la aderare in 2004 si cat mai ieftine posibil pt buzunarul Romaniei, dar ca sa se poata folosi cu brio Armata romana de ele. Si ar fi frumos sa se mai adauge 36 IAR-99 B SoiM.
          S-ar potrivi motorul Honeywell HTF7000 sau varientele sale, pe IAR-99 B SoiM? Si dc nu pe un viitor avion supersonic bimotor de atac/la sol, bombardament tactic si interceptare romanesc urmas al lui IAR-93 Vultur !

        • Sper ca in Romania sa se poata face in viitorul cel mai apropiat macar mentenanta la F-16 ABM Falcon din dotarea FARo si la ce avioane se vor mai afla in dotarea Armatei romane…F-15 AB Eagle sau F/A-18 AB Hornet, C-130 T Hercules, C-27 Spartan, CN-235, C-295/-MPA, ATR-72 ASW, drone, elicoptere, IAR-99 B SoiM, IAK-52, E-2 Hawkeye, AN-30/-26, etc.

  2. Exista o sumedenie de nănăi la noi care ling papuci sau bocanci americani. De-ai dracului ce sunt nu le zic purtătorilor respectivilor ca cea mai buna relocare pentru f16 e în Romania: apropierea de adversar, apropierea de cumpărători, forța de muncă ieftina, tradiție în fabricarea avioanelor, scoli, licee și facultăți dedicate. Dar respectivii lingători care se mulțumesc ca o potaie cu un ciolan aruncat în scârbă și cu privilegiul de a mârâi amenințător la ceilalți nu vor face așa ceva, poate dacă vin americanii cu ideea sa se laude ca a fost a lor.

    • Nu prea pari coerent in ceea ce spui, la cum te referi la americani si fanii lor nu inteleg de ce te mai chinui sa vorbesti de F-16, relocare de linie de productie sau asta era la misto …? Si apropos tu preferi Editat! Atentie la limbaj, ca si in cazul colegulu ide dialog!

      • Pro americanii sunt și ei de doua feluri. Unii inteligenți și unii proști. EDITAT!!! Ai grija ca pentru jigniri te paste SPAM-ul! Ai fost avertizat!

      • Scuze dar nu m-am putut abtine, am vazut aceleasi expresii folosite de unii din PSD ca sa loveasca in putinii oameni din presa care le mai tin piept…

  3. Dilema omului cu bani cand nu stie cum sa-i cheltuie cu folos. :)))) ce bine de noi ca nu avem astfel de dileme: No money, no problem!
    Revenind la India, cred ca ii trebuie un partener puternic ca SUA, iar americanilor le trebuie un partener in regiune cum este India. Sincer, nu cred ca SUA o sa piarda oportunitatea de a avea o influenta mare in India si sa incerece sa-i scoata pe rusi de pe piata indiana. O sa transfere atata tehnologie cat sa ii satisfaca pe hindusi, dar in acelasi timp sa-i tina dependenti.
    Referitor la Saab, ei sunt de admirat, au produse foarte bune, dar de cele mai multe ori pierd competitiile politic.

  4. Indienii nu sunt atat de prosti sa creada ca le vor oferi aia avioanele cu intregul proces de fabricatie de la a la z. E clar ca asa ceva e imposibil. Cred ca doar vor sa obtina cat mai mult si de asta au impus aceasta cerinta absurba.

  5. Off topic:
    Ce arme a folosit ala in Las Vegas?
    Nu am stiut unde sa intreb…

  6. daca s-ar dori impreuna cu sarbii s-ar putea construi un avion plecand de la novi avion – binenteles o alta pozitie a motorului care sa scada probabilitatea de detectie si sa permita o curgere mai buna a fluxurilor de aer – o pozitie mai avansata a ajutajului, probabil alte aripi si alt ampenaj vertical (mie mi-ar place doua ca ar permite un viraj mai strans),
    motoru tot ala de pe rafale n-ar fi rau,
    sau ala de pe EF/T,
    ar iesi probabil un aparat peste grippen,
    pt. care ar exista piata,

    dar nu se vrea decat pensii si salarii pt. obosirea neuronului alegatorului,

    • cred ca glumesti. Sarbii sunt mai faliti ca noi. Avioanele alea sunt o spaga sa uite sarbii ca au fost implicati rusii intr-o tentativa de asasinare a PM-ului sarb.Nu cred ca au dat bani pe ele

      • Mig-urile 29 sunt donate de catre Rusia si Belarus,un gest „prietenesc” tipic erei sovietice. Deh, zona de influenta,am citit asta pe bloguri sarbe cu google translate. Sarbii ridica in slavi Rusia din motive evidente -Kosovo. Urasc SUA din motive evidente,fosta Iugoslavie si Kosovo. Aceste MIG-uri sunt din stoc, probabil revitalizate, insa cele din Belarus cica ar fi fost operationale la momentul donatiei.

        • @WW
          Uita-te si pe tangosix. Sarbii nu sunt bucurosi chiar deloc de ‘noile’ miguri. Aparatele nu numai ca nu sunt modernizate, dar nu sunt nici macar revitalizate. Au o resursa de numai 700 de ore. Se simt ca si cum rusii si-au batut joc de ei si se intreaba pt ce au platit/vor plati 185 mil usd. Cam asta e tonul comentariilor.

          • Alea din Belarus, 4 aparate, nu au ajuns. Doar 4 din cele 6 din Rusia, cu doua curse An-124.

            • Multam Tedy pentru lamuriri! Din Belarus asteapta si T-72…Doar 700 de ore!!! Au avut cativa piloti care au facut cateva zboruri cu MIG-29 in Rusia pentru a’si intra din nou in mana. La 700 de ore vor trage de ele cat pot de mult. Eu nu inteleg de ce n’au luat Gripen in leasing precum cehii si ungurii-le plateau esalonat in 10 ani. Pe bloguri multi regreta asta!

          • chiar au/vor plati 185 mil usd pe cateva Miguri 29 nemodernizate? Pai la 700 de ore de zbor in cateva ani vor trebui sa cumpere motoare noi in Rusia. Chiar asa de prosti sa fie sarbii?

            • @Dinu
              Nu cred ca sarbii sunt prosti, chuar deloc, insa nu prea au optiuni. La F-16 nici macar nu pot spera, iar de Gripen nu au bbani. Sarbii o duc rau. Aparatele sunt donatie de la rusi, insa sarbii se așteptau sa fie ceva mai bune. Ei spun ca au doar 700 de ore, adica vor mai trage de ele vreo trei ani. Dupa asta se spera la o revitalizare, pe bani, insa nu e clar unde se va face si cat va costa. Aparatele trebuiau aduse la standardul SM, dar nici aata nu e clar daca, sau cand, se va face. Se vorbeste de 185 mil, dar nu e sigur daca eur sau usd, iar alte surse vorbesc de 230 mil usd. Pe scurt, ceata totala. Oricum sarbii nu sunt happy. Ne lauda pe noi pt F-16 cu 4500 de ore si se tem de faptul ca vecinii si ‘prietenii’ lor croati ne vor urma exemplul. Cam asta ar fi ideea comentariilor traduse cu google translate.

              • @Tedy, pai daca e asa sunt in mod evident prosti, pt ca atunci cand iei o decizie si semnezi un contract trebuie sa stii toate lucrurile astea si sa-ti faci o previziune. Vezi cum am patit noi cu fregatele, am cumparat scump niste coji. ca tara am fost prosti (ma rog Nastase nu a fost).
                Dupa 700 de ore trebuie sa mergi la rusi dupa motoare noi. exista motive serioase pt care toata lumea, inclusiv rusii, au retras avioanele astea. Rusii le mai zboara doar pe Kuznetov cred. 3 ani trec foarte repede si apoi sa vezi cheltuiala
                Pt ei ar fi optiunea Grippen, doar ca suedezii nu le au cu spaga.
                Multumesc pt informatii, foarte interesant

          • LordTyrannosaurus

            700 de ore împărțit la numărul de ore zburate într-un an poate însemna mult. Daca zboră 200 ore pe an ca muricanii e 2,5 ani (puțin). Dacă zboara 20 ore pe an ca în România anilor 90, înseamna 35 de ani ceea ce este oricum a-i învârti-o, o perioadă îndelungată.

    • Chiar crezi la modul serios ca se mai poate proiecta si fabrica in romania un avion de vanatoare? 🙂

      • E discutabil daca se putea si pe atunci…

        • Nu se putea, nimeni nu vroia sa dea un motor de supersonic Romaniei comuniste.

          • Asa este, nici iugoslavii n-au reusit sa obtina un astfel de motor cu toate ca s-au straduit. Astfel de motoare erau sub embargou. Oricum,iugoslavii au avut mai multa trecere la tehnologie militara vest decat noi,cu toate astea nici ei n-au putut!

            • Cred ca iugoslavii ar fi avut ceva sanse sa obtina motorul Snecma pentru Novi Avion, dar nu s-a mai concretizat nimic dupa destramarea federatiei.

              • Posibil ca da dupa 1990, insa inainte nicicum. Au incercat multi ani, chiar si prin agenti de influenta, zero rezultate. Chiar daca-l obtineau e greu de crezut c-ar fi reusit fara sprijin masiv din vest sa-l produca. Ei au avut Sabre in dotare si nimeni nu le-a dat voie sa-l surubareasca – SUA nicicum. Asta-i doar un exemplu!

  7. Alegerea Gripen E ar fi mai avantajoasa pentru indieni, in ce priveste timpul de intrare in dotare. Ei deja au un aranjament pentru motoarele GE F414 pentru Tejas Mk2, trebuie doar sa aiba acelasi motor pe Gripen E (actualmente versiunile ar putea diferi putin). Ma indoiesc ca indienii ar putea obtine transferul de tehnologie pentru F110-GE-132.

  8. Ma simt ca o persoana care citeste constant articole despre ce masina ar vrea sa isi cumpere vedeta X, cand eu nu am bani de o trotineta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *