Si cu asta basta!

Ei bine, vorba  „cea, s-a intamplat! Noi am scris de mai multe ori despre amplele nemultumiri ale indienilor fata de programul comun de dezvoltare a unui aparat multirol de generatia a V-a (PAK FA generic spus, Suhoi Su 57 in Rusia FGFA in India).

Indienii s-au plans ca pentru banii pe care i-au bagat deja in program (si mai ales pentru ce mai urmau sa plateasca – hindusii fiind parteneri cu rusii fiecare cu cate 50% din costuri) s-au cam ales cu praful de pe toba: nici avion functional, nici tehnologia promisa de ivani, nici tu transfer de tehnologie etc.

Noul Suhoi Su 57, spun indienii, nu-i nici pe departe atat de stealth pe cat il dau rusii, radarul AESA are probleme grave, sistemul de control al focului nici el nu-ti taie respiratia, plus multe alte probleme tehnice si de dezvoltare, capac peste tot a fost atunci cand rusii au mai cerut bani, declarand ca fondurile alocate initial nu ajung.

Nu mai amintim aici (gasiti pe site) cate pacaleli si-au luat hindusii din partea rusilor, de la faimosul deja portavion, pana la MiG 29K, submarine care iau foc, rachete anti-nava care nu nimeresc nimic etc etc etc…

Ei bine, ce-i destul e destul, si-or fi spus fostii supusii ai Coroanei Britanice si s-au lasat se pare de afaceri cu rusii macar pe zona avioanelor stealth de generatia aV-a.

Astfel, pe la inceputul anului o delegatie indiana le-a spus rusilor ca ei nu mai continua cu dezvoltarea programului Su57, iar ivanii sa-si vada de treaba de unii singuri, mai clar, India a anuntat Rusia ca nu mai plateste nici o rupie pentru Suhoiul rusesc.

Dar, deocamdata cel putin, indienii si-au pastrat o portita de scapare, ei anuntand Moscova ca isi pastreaza dreptul sa se realature  proiectului dupa ce Rusia va putea prezenta un aparat multirol matur si gata de lupta. Practic indienii si-au retras finantarea pentru dezvoltarea Suhoi 57, lucru care s-ar putea sa fie o lovitura crunta pentru acest program, in conditiile in care Rusia oricum traverseaza o criza financiara serioasa, iar programul Suhoi 57 este si cu probleme grave si intarziat deja.

Initial indienii doreau sa construiasca la ei in tara o varianta „personalizata” a Suhoiului 57, numit deocamdata FGFA,  intr-un numar de 127 de bucati. New Delhi cerea (oferind 8,63 miliarde de dolari) ca aparatul sau sa fie ceva mai stealth decat PAK FAul rusilor, sa aiba obligatoriu capacitatea de super-croaziera, un sistem de comunicatii in timp real cu alte aparate sau sisteme de la sol, un radar AESA cu o raza foarte mare si o acoperire la 360*, motoare mai puternice. Una peste alta cam 50 de modificari ar fi trebuit sa „sufere” FGFAul indienilor.

Desi acest lucru se cunostea deja la nivel de zvon, acum avem si confirmare, aviatia militara indiana n-a fost deloc multumita de prototipurile PAK FA, mai ales pe zona radarului, motoarelor si „invizibilitatii” radar, astfel ca de aceasta data chiar s-au retras din program, semn ca programul Suhoi 57 merge macar prost si foarte lent.

Odata ce programul FGFA a fost macar pus la pastrare daca nu anulat de tot, va izbucni scandalul. Motivele sunt macar doua: primul ar fi sumele enorme pe care India deja le-a platit Rusiei pentru dezvoltare si de pe urma carora nu se alege cu absolut nimic. A doua sursa de necazuri ar fi faptul ca India – tot sperand la propriul aparat de generatia a V-a – s-a cam lasat pe tanjeala, n-a cumparat nici Rafale cand trebuia, nici F 35 (acesta a fost respins tocmai pe motiv de PAK FA), nici vreo alta cooperare pe aceasta zona, singurele avioane noi sunt cele 36 de Rafale si MiGurile 29K (vai de ele) cumparate de la rusi..

Indienii au pierdut cel putin 10 ani (din 2007 pana in 2018) sperand la cioara de pe gardul rusilor, iar acum au ramas si fara bani si fara timp. Chinezii in schimb au lansat noi aparate multirol, inclusiv J 20 (ce generatie o fi conteaza mai putin, cert este ca Beijingul a invatat sa proiecteze si sa fabrice avioane din ce in ce mai complexe), India tot cu MiG 21, MiG 27 si Suhoi 30.

Iar lucrurile sunt chiar mai rele pentru ca India se baza pe transferul de tehnologie din cadrul programului PAK FA/FGFA si pentru a-si proiecta propriul aparat avansat, program numit Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), ori rusii nu le-au transferat practic mai nimic, astfel ca si acest proiect national se duce de suflet.

Iar ca lucrurile sa fie cu adevarat urate, Fortele Aeriene Indiene s-au „rupt” in doua. Vorbim aici de pilotii formati in scoala Occidentala (franceza) si care piloteaza aparate Jaguar, Mirage si in curand Rafale, acestia nu vor sa mai auda de FGFA cu rusii si pilotii de scoala ruseasca, care inca mai zboara cu MiG 21 Bis, MiG 27 sau Suhoi 30. Acestia din urma inca sustin programul cu rusii, desi nu se poate observa clar cam ce-i motiveaza…

Deocamdata, un anunt oficial al guvernului de la New Delhi nu a fost facut inca dar, sumarizand, rusii au incasat o dubla scatoalca, pe de o parte au ramas fara jumatate din finantare pe programul Suhoi 57, chiar acum cand au mari probleme financiare, pe cealalta parte s-a dovedit ca programul lor este mult mai inapoiat decat am crezut noi initial, retragerea indienilor aratand clar ca acestia si-au pierdut speranta odata cu banii.

PS Acesta stire este si una care nu are legatura directa cu Suhoiul ci arata mai degraba problemele grave pe care rusii le au in dezvoltarea de noi tehnologii militare. Sa nu uitam ca nu doar programul PAK FA este intr-o intarziere serioasa ci si alte programe mult mai simple – din punct de vedere tehnologic – cum ar fi noul tanc T 14, noul transportor blindat T 15, Kurganets-25 etc, probleme care sunt vizibile de mult timp in Rusia, daca ne amintim de Bulava (care nici acum nu pare 100% operationala), noile submarine din clasa Borei sau Yasen si din nou etc etc.

PPS Iar pentru cei care au tendinta sa-i asculte pe rusi si sa creada maretele lor realizari cincinale (parada de 9 Mai e dupa colt), sa le aducem aminte ca astazi in lume exista doar patru tipuri de avioane de generatia aV-a si toate la americani: F 117 (in rezerva acum), B 2 Spirit, F 22 Raptor si F 35 cu cele trei variante ale sale.

Aici i-am mai putea adauga si pe chinezi cu J 20, desi nici macar Poporul Han nu este singur in ce categorie sa-si incadreze aparatul: a IV-a + cu ceva veleitati stealth sau a V-a cu (-)…

GeorgeGMT

78 de comentarii:

  1. Da’ si indienii perversi. Credeau ca de 8 miliarde o sa le dea rusii stealth cand programul F35 a costat peste 100. Astia au luat banii si i-au folosit la altceva.Oricum,bila neagra pentru ambele parti.

    • Mda, vesnica scuza est europeana pentru ne-livrare.
      „Boss, da’ tu de banii astia ce voiai?”
      Pai tovarase, atat ai cerut, atat ai primit. Cand ai luat banii cu ambele maini n-ai vazut ca-s prea putini?
      In alta nota…rusii nu cred ca mai au nevoie de stealth si alte prostii ca rezolva totul din soft. Zilele trecute, dupa ce rusii au expus 10-15 kile de resturi si un warhead neexplodat rezultate din 70+ rachete doborate, spuneau ca de fapt nici n-a fost nevoie sa doboare topoarele alea prin Siria ca asa le-au ametit ca nici n-au mai plecat din lansatoare. Merge pentru consumatorul intern ca pana la urma ala plateste.

    • capatu satului

      indienii sunt legati ombilical fata de rusi,
      retragerea din pakfa nu inseamna oprirea relatiilor,
      primu submarin nuclear hindus produs local arihant, si urmatoarele sunt mijloace realizate cu ajutor rusesc,
      la tancuri avem in continuare aceiasi relatie + povestile proiectilelor rusesti,
      Su 30,

      la marina legatura este si mai puternica afara de submarinu nuclear, fregate, etc,

      nu mai zic de brahmos, etc.,

      apoi, datele lui f35 nu sunt chiar asa cum se spune,
      absolut intamplator avionu mai puternic si mai performant f 22 care nu este de vanzare a avut un cost al programului mai mik decat f 35,

      este elementar ca f 22 nu este de vanzare tocmai pt ca este mai performant,

      la americani doar recent LM a inceput un studiu serios de 1 mld legat de noua racheta hipersonica,

      americanii, rusii, francezii, indienii si restu care au conducere au şi armata proprie,

      la noi nu se doresc interceptoare, ca asa spune strategia partidului comunist,
      interceptoarele sunt arme imperialiste,
      iar noi frate cu codru, nu avem stresuri de astea,

      ca vine UK si restu din nato cu interceptoare, iar astia trebuie platiti sunt detalii nesemnificative,
      sau poate astia din nato care vin cu interceptoarele, fregatele, distrugatoarele, care costa ora jdemii de ieuro nu au ce face cu banii si au asa o ambitie sa arunce banu pe fereastra sa vada cum e

      • Total gresit! F-22 a fost de la bun inceput un avion dezvoltat doar pt USA si atat! Au spus americanii sus si tare ca nu va fi destinat exportului. La fel si cu B2 Spirit. Nu e vorba doar de performante ci mai mult de un anume nivel tehnologic care trebuie sa ramana la ei. Cu F-35 e alta mancare de peste: a fost de la bun inceput conceput ca un avion dezvoltat cu ajutorul si pentru mai multe tari, care la randul lor, si-au anuntat intrarea in program inca din fazele de discutii. F-35 ul va inlocui pe scara larga multe tipuri diferite de avioane, mai ales din dotarea SUA, adoptandu-se o alternativa de operativitate si cu costuri de mentenanta reduse (prin folosirea pe scara larga a unui singur tip de avion pt. marina, aviatie si puscasi marini), ce se va dovedi la final o investitie buna, in ciuda bugetului depasit cu mult.

  2. R.I.P. (evil grin)

  3. neamtu tiganu

    India a jucat si joaca poker la mai multe capete si-i normal sa fie asa.
    O perioada a cochetat cu Eurofighterul european, din anumite surse erau gata-gata sa semneze, urmau sa participe si la fabricatie si la proiectare, chiar.
    Mai nou se pare ca fabrica F 16.. https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/f-16-gives-india-unique-opportunity-to-be-at-centre-of-worlds-largest-fighter-aircraft-ecosystem-lockheed/articleshow/63360551.cms

    Toti se bat pe piata Indiei… asta e piata libera si concurenta.

    • @neamtu tiganu…da dar indienii au patit si chestia aia cu „alegi pana culegi”.
      Pe de alta parte dotarea armatei e ca si polita de asigurare. Cel mai bine e sa n-ai nevoie de ea. Fiecare an trecut e un an castigat 🙂 India va avea un avion cu un an mai nou.
      Probabil si ai nostri gandesc la fel. Asteptam sa vedem ce mai apare.

      • neamtu tiganu

        @Stelian… dotarea armatei nu-nseamna simpla cumparare a unor armamente.

        Inseamna mult mai mult, inseamna si incercarea de a intari propria industrie, prin transfer de tehnologie, dar si pt asigurare locuri de munca. Se poate gindi chiar si la un viitor export sau dezvoltare pe forte proprii.
        Mai are si o componenta politica, de alianta directa, sau indirecta cu cineva.
        Mai inseamna compatibilitate intre diferitele sisteme de armament, adaptarea la conditiile specifice s.a.m.d

        • @neamtu_tiganu
          Ultimele trei randuri erau (auto)ironice. Transferul de tehnologie e ca o samanta. Daca pica pe teren bun si are si noroc de ploaie si de soare se face ceva. Daca nu, nu asigura rezultate automate.
          Noi romanii din cate stiu avem o experienta destul de aiurea la capitolul asta. Din cate stiu secretomania din jurul programelor de industrie militara a facut ca „spin-off”-urile sa fie destul de putine in industria civila. Ca fapt divers de exemplu, am o matusa care in tinerete a lucrat la (sau pentru) Tohan, imi spunea ca aveau AutoCAD 2 in 1986/87, plotter cu penita, samd. Si cu toate astea, dupa Revolutie intreprinderile alea nu si-au valorificat knowhow-ul desi ar fi putut avea un start foarte bun fata de puzderia de SRL-uri care au devenit retaileri, distribuitori, samd.
          Tot ca fapt divers o alta rubedenie a fost maistru pe la Plopeni. Acum vreo 10-12 ani, inainte sa iasa al pensie mi-a dat un cutit de bucatarie facut la ei dintr-un otel excelent, nu cred ca l-am ascutit de vreodata si e ca nou. Bate toate trusele alea smechere „endorsate” de nush ce bucatari smecheri de la TV. Sa ai asa ceva in batatura si totusi sa mori de foame…ma depaseste.
          De aia ma entuziasmez destul de temperat cand vine vorba de intarirea propriei industrii cand vine vorba de comenzi militare.

          • Rodul unei seminte depinde de soare si de ploaie, cum spui. E rau cand lipsesc astea dar la fel de rau este si excesul vreuneia. Calea de mijloc este cel mai greun de urmat. In toate cele.

          • neamtu tiganu

            imi spunea ca aveau AutoCAD 2 in 1986/87, plotter cu penita

            Nu poate fi numit AUTOCAD, era doar un plotter, aveam si noi la institut, care se comanda in limbaj Masina. De ex. scriai, linie x,y, la x1, y1 sau circle (coordonate centru, raza). „Penita”, de fapt era un fel de pix cu tus, se infunda tot timpul, trebuia sa stai linga masina si s-o stopezi cind vedeai ca nu mai scrie, o scoteai si o curatai..

    • Corect, eu zic ca India apare acum ca fostul Iraq al lui Hussein, cu un amestec multicolor de avioane de toate tipurile si din toate tarile. O dotare deloc de dorit!

  4. eu cred ca indienii au platit mult mai mult de jumate….cred ca tot proiectu a cam fost pe banii lor

  5. @George Cum nu știi ce-i motiveaza pe piloții indieni fani mig21, 27, su30? E simplu, exact același lucru care motiveaza tanchiștii români de ridica în slavi t55. Daca pot surubari la el, fara sa-i doară capul sa mai învețe ceva nou, e cel mai bun echipament militar. Rezistenta la schimbare e mare mai ales pentru cei trecuți de o anumită vârstă.

    • nu e acelasi lucru. pilotii indieni au mers in rusia sa faca training si acolo cine stie ce oferte au primit

      • nu cred ca pilotii primesc vreo oferta. Ce sa le ofere rusii? La un avion supersonic primesti prin posta una nevasta inalta, blonda si cu ochi albastri si 500 litri de samagon?

      • Indienii au facut 3 razboaie cu pakistanii.
        Aerian , au mancat bataie.
        Pilotii indiani erau instruiti de sovietici .Manovre standard , respectat scrupulos invatatura.
        Pakistanii au avut instructori piloti francezi. Care au pus accent pe manovrele neconventionale , incurajand intuitia individuala a fiecarui pilot.
        Diferenta colosala .
        Metoda francezilor e din scoala aviatica occidentala.
        Modelul sovietic de pilot de vanatoare ( faci doar ce e ordonat) a pierdut in razboaiele indo pakistane , israel arabi si americanos irakieni.
        Dupa infrangerea suferita , indienii au luat instructori francezi( pentru avioanele mai moderne). Vechiturile au ramas la adeptii scolii sovietice.

        Ca fapt divers , cu vreo 2 ani in urma , 5 Su 30 indiane au fost invitate in GB. Au luptat simulat 1 contra 1 , 1 contra 2 , 2 la 2 si 2 contra 3 impotriva a 5 Thyphoon engleze. Scorul a fost victorie 5 la 0 pentru indieni. Si englezii sint antrenati , nu lozinci. Diferenta a fost data de capacitatile dogfighti a avioanelor.

        • Asa este au dat in presa cu un leak de la MOD ca pana vin F35 sunt fara aparare vs Russiei…bla bla …presa tabloida…ce n au zis e ca F35 la dogfight e praf pe langa Typhoon….?

          • F 35 NU E pentru dogfight. E pentru bombardament adinc in teritoriul inamic si lupta aeriana ” dincolo de orizontul vizual” al pilotului.
            Si americanos au recunoscut ca in clasicul dogfight , cu mitraliera si rachete raza scurta , F 35 e batut de F 16 , F 15 .
            Pentru clasicul dogfight ,si cel la distanta, avionul invizibil american e F 22.
            Daca urmariti bine in doctrina americana , F 35 va fi mereu acoperit/ protejat de F 22, F 18, sau F 15. Ultimele doua nu ies din productie.

            • Eu stiu asta si a luat o in Arizona de la un F16 A garda nationala acum 2/3 ani …..de aia tot zic de o escadrila F18 pe MK de superioritate aeriana….pt Su30/35 nu merge decat un F18 Super Hornet sau greul F15 SE insa ultimul e prea costisitor

              • Terminați propagarea inepțiilor, miturilor false șamd!!!

                Adevărat că vânătoarea tactică pe model sovietic era puternic dependentă de Centrul de Coordonare la sol pentru vectorizare spre raionul de operațiuni și planificarea atacului.

                La locul faptei, piloții stabilesc maniera de angajament – în funcție de situație. Doar în caz de surpriză totală și lipsă de pregătire crasă ieșeau nasol.

                Indienii au, istoric, rezultate decente față la frații pakistanezi, respectiv chinezi. Primii au avut superioritate relativă când F-16 era noutate, dar asta se întâmpla acu peste 20 de ani, când indienii zburau mai mult MiG-21 și 23, iar 29 era vis.
                La sol, în anii 70, unitățile echiate cu T-55 au ras unitățile echipate și antrenate britanic ale vecinilor…

                Între timp, India a ajuns putere nucleară, economie emergentă gigant, iar bugetul a permis echiparea armatei la nivel decent. Ofițerii lor sunt competenți, o castă în sine, iar echiparea a rămas o problemă de acquis tehnologic. Apropos, programul Bison este omologul LanceR, și peste (pe motiv de armament BVR), Su-30MKI e la nivel cu orice în zonă șamd.
                Adevărat că piloții indieni care au prins instrucția sovietică nu-s chiar imparțiali, cu sau fără amintirile plăcute aromate de votca și camaraderia rusească, cu și fără blondine 😉

                Absurd să faci agregat contemporan în buget de anii 90. Costul actual de R&D pornește de la zeci multe de mld $ pentru un multirol clasic, nu vb de tehnologii inovatoare.

                F-35 e un program curent, ce se extinde în viitor, deci e eronat să fie comparat cu programe ajunse la maturitate acu 20 de ani. Totuși, sunt convins că e superior F-16 și F-18 modele actuale atât dinamic cât și ca platformă generală. Comparăm filosofia aeriană izvorâtă din anii 65-70 versus anii 2000, despre ce discutăm? Tehnologia a evoluat enorm și războiul la fel.

    • Pai ce-i rau man ca poate fi surubarit la fata locului? Asta este chiar un lucru bun. Ce crezi, ca poti cere pe campul de lupta asistenta tehnica la telefonul non-stop?

      • Daca citeai mai atent și fi înțeles…nu e nimic rău în a surubari Pb e când nu mai vrea sa învețe suplimentar sa surubareasca o scula moderna. De aia le plac t55, calul bătrân nu-l mai înveți să tragă.

  6. eu cred ca rusii si-au atins scopurile, pt ca cei mai realisti de la ei stiu ca nu pot spera sa concureze cu americanii din motive de finante insuficiente.
    Rostul tuturor noilor proiecte nu este sa-i depaseasca pe americani ci ca sa le dea motive sa se umfle tarata in mujicii de acasa care o duc din ce in ce mai greu.

    S-a vazut in Siria ca baza sunt tot vechile arme resapate din perioada sovietica si prezentate sub nume pompose.

    Totusi, dupa ce is va rezolva problemele copilariei si daca vor avea bani sa-l produca, Su-57 va fi un avion bun, care va introduce si unele chestii noi, gen radarul de pe laterale

  7. GeorgeGMT
    Câți bani au plãtit indienii pt program comun? O cifră ceva concret?

  8. Indienii par sa fi revenit partial, cu picioarele pe pamant.
    Programul de inzestrare aviatica, jongla pana acum, cu niste cifre…
    https://economictimes.indiatimes.com/slideshows/infrastructure/fgfa-and-super-sukhois-indias-major-hopes-for-strong-air-defence/36-rafale-jets-to-be-inducted/slideshow/53188365.cms
    Cost total = 197097 crore
    1000 crores ≃ 1000/65 crores USD ≃ 15.38 cr USD ≃ 153.8 Million USD ≃ 0.15 Billion USD

    Cat despre FGFA
    O parere pertinenta:
    „AMCA is an unrealistic dream of India, that somehow the west will give India the stealth technology so that experts of Russia can help Indians develope a 5th generation jet that will end up being superior to the F-35 and the J-20. As an offset deal after purchasing the FGFA. Two jets for the price of one. Nevermind that Russia and the US are rivals fighting a proxy war in Syria as we speak. Nevermind that India has no experience, R&D or the finance to such project. Nevermind the fact that, if Russia could build a superior jet than they have now, would have done it without India even asking.

    The F-35 took the US, a nation that invented airplanes, 20 years to build and test. A project so large it involves the job of 900,000 men, thus to big to fail. It requires more than 1 trillion dollars, known worldwide. How can anyone believe it’’ll work? When Indian defence budget is 50 billion dollars? Where is the avionics from? US won’t part even with its source code with its closest ally, the UK. Russia had not agreed to transfer any technology, even if they did, the US is not going to allow their avionics to be on their stealth technology, nor launch a Russian jet with their EMALS. Who’s weapon system will it carry? US avionics firing Russian Brahmos… so the 5th fleet will be threatened by it? Israeli avionics firing Brahmos?C’Mon.

    Financially, no one will help another country to build a weapon system that aims to allow India to be Independent . Logically, they would want you to rely on them forever, better yet, so reliant on them that your foreign policy matches theirs. If India turn westward, the best jet you’ll get is the watered down version of the F-35, with incapable AA weapons that Japan gets. Oh yeah, there is a long waiting line of at least 15 years. Japan assemble the F-35 in Aichi province because Japan ranks much higher in importance than India at the moment. Neither Russia nor the US will sell India parts so the other side gets to work on it and look at it in detail. It is common sense.

    In the engine department, India already experienced what it’s like asking the Fench for help on your Kaveri engine. You have to buy Rafale first before they even try to help you. This method has been used by the west to delay projects while earning billions from you.

    FGFA is a jet that is actually not as stealthy ad the F-35. It was designed to be agile, with project 30 engines and newer Russian avionics and weapon systems. Its strength are in agility and weaponry. It is the best jet India can get and at the cheapest prices. Where as the F-35 focuses on low observability. No offence to Russia, but the stealth on the Su-57 can’t match the F-35 nor the J-20.

    So how does China do it, you wonder? Didn’t they just hack a blueprint from Lockheed Martin that happen to have a picture of an engine from Rolls Royce and GE, gave it to Foxconn and build one? No! China started engine research since copying WW2 Migs. The J-7. It took half a century of hard work, trial and error, being laughed at, saving up money, building the J-7, J-8, J-10A and B to C. J-11A to D, J-15, J-16, to finally the J-20. Literally with blood and sweat. Hundreds of billions on research, trillion in ecosystem and industrial infrastructure that will make the former Soviet Union blush. China’s industrial output is 200% of the US. Think about that.

    India should get the FGFA, for it is the only jet on offer to India. There is no such thing as getting the best parts from the east and west to assemble a jet that will end up being superior to the jets they use themselves.

    The Tejas is made by imported parts. It is a good idea that India, when finance permits, work from the ground up and accumulating ALL knowledge required to built a functioning 4th generation jet first, before trying to leapfrog on unrealistic projects that are doomed to fail.

    An engine takes at least 10,000 hours of testing, a jet takes thousands of hours to fly.

    Without an ecosystem, military industrial complex like the US and China, it is impossible to build a 5th generation jet”.

  9. Salut. Astazi pentru mine e zi de post, in memoria zburatoarei rusesti.Si totusi pentru cei care lauda zburatoarele rusesti le pot aminti ca primul avion de succes a fost mig 15, doar ca motorul venea de la dusmanii, de clasa, Englezii

  10. VS.Lau trimis la pescuit, oare aveau rame la dansii

    • Aveau rame. Doua. Alea din nadragi.
      Ce naiba, de unde atata inversunare? Sa nu patim ca in povestea unuia care-si sufleca manecile, incruntat si racnind: „Ba, care la-ti batut pe frate-meu?”. „Eu!”, se aude o voce domoala dintr-un colt. Viteazul indreptandu-si privirea catre cel a carui voce s-a auzit si vazand namila cu care avea sa se confrunte, rosteste umil desuflecand camasa: „Bine ai facut!”. E ceva de invatat din asta.

  11. E haioasa treaba. Ma gandesc Sarmalele or zbura la fel de competitive?

    • Daca „sarmaua” este Mig-21LanceR sau IAR-ul SOIM, zboara. Rachetele fac diferenta si pilotul. Si coordonarea de la sol. Iar aeronavele modernizate fac legea. Nu F-16! F-16 este manevrabil dar resursa umana si armamentul este mult in urma.

  12. https://www.google.de/amp/amp.timeinc.net/thedrive/the-war-zone/20347/its-no-surprise-india-finally-ditched-its-stealth-fighter-program-with-russia%3fsource=dam

    Eu rămân la această concluzie.
    Tocmială….

    Rușii înțeleg că nu au stat mult pe gânduri și au trecut la apasatul pe bătăturile Indiei

    https://www.google.com/amp/s/nation.com.pk/02-May-2018/russia-pakistan-to-strengthen-cooperation%3fversion=amp

    http://www.xinhuanet.com/english/2018-05/02/c_137149721.htm

    Despre SU 57 e vb despre o platformă nouă și nu numai. Motorul îi frânează ff tare.

    https://youtu.be/-hSKQvZ9ZTY

    Din ce citisem pe la rusi programul mișcă? acum să vedem cât de tare mișcă și cum mișcă.?.

    • pai parca rezolvasera problema cu motoarele, ba chiar au produs si unul pe care l-au instalat langa unul de Su-35. Au aparut alte probleme?

      Alea din Siria au doar motoare de Su-35? mai greu doar cu gugal translate 🙂

  13. Tovarasu EU. Nu cred ca am dat dovada de atata inversunare fata de cei doi piloti care din ce am inteles au trecut in lumea celor drepti dumnezeu sai ierte, a fost o gluma ceva mai cinica fata de cei care mai ales pe noi neau respectat foarte mult in trecut, prezent si viitor.Referitor la povestea cu voinicul tu ai dreptate pentru ca noi cat timp vom vi condusi de asemenea jeguri, cat timp dotarea armatei e asa cum e nu putem pretinde sa ne lom la tranta cu namila, dar vreu sa-ti aduc aminte ca namila in 1877 nea cerut ajutoru ca turci il luaseara la suturi in mod serios iar noi la-m ajutat fiinca aveam cea ce se chiama armata, imediat dupa ne-au umplut de respect. In 39 namila a asteptat ca polonezi sa se tavaleasca cu nemtii 2 saptamani ca iei sa intervina atacand pe la spate, cu finlandezi la fel namila sa facut de cacao incat insusi Molotov a declarat ca cu o asa victorie nu se vor putea lauda. Eu personal nu pot avea admiratie pentru cei care au avut ca scop inclusiv distrugerea noastra ca stat si popor iar asta nu e vrajala e adevarul pur.Personal am vazut lucruri pe care tu nu poti sa-ti imaginezi eu am inca viu in memorie 1992 dincolo de prut cand namila nea umplut de respect. In concluzie fiinca esti descult namila are tupeu dar cand ai o dotare corespunzatoare namila nu misca in front vezi Israelul care isi face de cap deasupra Siriei carea namila ia promis protectie

  14. Scuze pentru greseli sunt cam multe.

  15. Robu….singura noastra sansa e sa le forteze mana americanii si francezii,olandezii alor nostri,altfel….

  16. Ross. Ai dreptate, dar depinde in primul rand de noi, ne trebuie o tara normala, cu o conducere normala,idustrie, infrastrucura, educatie, sanatate, armata, normala, cat timp cei care ne conduc sunt asa cum sunt, nu cred ca vom avea multe sanse sa devenim o tare normala, cate vizite trebuie sa faca americanu ca sal comvinga pe Dragnea, cand noi populimea il pupam pe pantof. Eu as prefera ca armata sa dea o lovitura de stat doar o saptamana sa curete terenul de jeguri si analfabeti, iar imediat dupa aceia alegeri, dar cei care candideaza sa fie mult mai curati.

  17. Da in mai putin de 5 ani ma intorc in tara,atunci imi voi dedica timpul si energiile sa incep o miscare politica bazata pe tineret,pe oameni noi,ideii noi,manifest politic pe termin mediu cu viziune pe termen lung….infrastructura,educatie,intarirea institutiilor statului de drept,in special independenta justitiei,intarirea serviciilor securitate inclusiv MAI SRI Armata si serviciile informatii aferente….
    Ceva gen “EN MARCHE”…

  18. Daca si rachetele nucleare votcaresti zboara la fel de bine ca PAK-FAul, e clar ce sperietoare de paie e armata rusa.

  19. ROSS. Eu sunt plecat de 16 ani fara sa ma fi intors in tara de atunci, dezastrul nu suntem noi ci copii nostri, crescuti intr-o alta mentalitate, si pe care incet si sigur Romania ii pierde, problema ca nu au prea multe motive sa se intoarca. Dupa 1848 cand multi plecau la studi in vest, plecau cu un scop sa invete cu adevarat sa se pricopseasca si cu doctorat adevarat si sa se intoarca, in tara ii astepta constructia unei tari dar si salari bune, o coruptie mica de tot, deci conditi, e drept nu era usor sa lasi Parisul sau Viena pentru Bucuresti, si totusi 92 la suta se intorceau, astazi nimic di toate acestea nui asteapta pe fii nostri daca vor decide sa se intoarca

  20. Sorin. Dar Ucraina avea armata in acel moment, din punctul tau de vedere daca ucrainieni ar fi avut cu ce sa opuna un minim de rezistenta care ar fi fost finalu-l.

  21. sorin.vasile

    Sunt uni care din motive numai de ei stiute vor sa aiba tichie de margaritar.
    A se vesea cazul Poloniei care dorea sa produca nu-s ce componente pentru Patriot
    Daca indieni doreau sa faca o chestie utila si posibila aveau doua alternative:Gripen si f-16.Ori si care din astea doua produse sub licenta era un mare pas pentru industria lor aviatica.Inlocuiau mig-urile 21 iar ca aparat de suprematie aeriana cumparau f-15 sau typhon si erau in loja pentru urmatori 30 de ani.
    Ma indoiesc ca chinezi vor reusi mai inainte de 30 de ani sa construiasca un aparat capabil sa le depaseasca

  22. A. Americanii au cea mai tare armata din lume.
    B. Din cauza de A rusii se tin cu dintii de capacitatea nucleara de descurajare. Care este.
    C. Din cauza de B americanii evita cu disperare sa-i agaseze militar pe rusi pe rusi.
    D. Din cauza de C rusii reusesc un joc agresiv pe muchie de cutit, in care inregistreaza victorii tactice, precum cea din Siria.
    E. Din cauza de, evident, D lumea este din nou in pragul unui razboi rece insa cu mai multe centre de putere. Iar riscul unui sfarsit nuclear al civilizatiei noastre este din nou real.

    Complicata lumea in care traim nu?

    Despre PAK-FA, nu-i cantati inca prohodul. Iar indienii au mai dat din coada ca sa ajunga inapoi la mana rusilor

  23. Doar ca http://www.thedrive.com/the-war-zone/20434/no-the-su-57-isnt-junk-six-features-we-like-on-russias-new-fighter

    Putin a spus ca e un proiect foarte serios in mai multe randuri. Hai sa fim seriosi. Mie toata treaba imi pare intentionata, doar nu erau fraieri sa le dea indienilor avionul… Radarul e slab, toate sunt praf, desi sunt modele upgradate ale echipamentelor de pe SU-30. Pe masura ce trece timpul F-22 e tot mai demodat iar suhoiul mai adaptat la realitatile curente. Cred ca de asta (pe langa motor) amana intrarea in productia de serie.

    • da, il credem pe Putin atunci! 🙂 F-22 e tot mai demodat iar Suhoiul tot mai bun, desi din start e mult sub F-22… cam cu o generatie 🙂

    • Sefu’ mi ai plagiat link ul l am postat acu cateva zile articolul asta cu Su 57….?????

      • Scuze ross, nu am citit toate comentariile.

        Dar uite ce am mai gasit: https://www.rbth.com/science-and-tech/328127-no-deal-why-russia-wont-create-indian-su57

        Adica indienii au investit doar 300 milioane, restul pana la 6 miliarde i-au dat rusii. Ca sa faca transferul de tehnologie rusii cer 5 miliarde iar indienii spun … „According to Bulat, Russia is prepared to pass on all the technology and reveal the production secrets of the Su-57 jet fighter to India for no less than $5bn. The Indians, in turn, say that for this money they can independently develop a fifth generation fighter from scratch themselves”.

        Deci treaba cu banii bagati de indieni si fara banii lor se alege praful e falsa.

        • O sa faca aia pe masa colegu,ai vazut ce inseamna masina la indieni….https://imgct2.aeplcdn.com/img/200×150/car-data/big/tata-nano-default-transparent.png-version201805041559.png?v=21
          Indienii bat campii mult….ei nu au creativitate,ca si chinezii…mult prost si fara rost…chinezii de 30 ani nu reusesc sa faca un motor adevarat Al 31 Saturn de pe Su27…stiu povestea de cand aveam vreo 12 anisori…fac 35 ani curand si tot pe loc bat pasul chinezoii….si totusi au proiectat J20 care arata o idee a avion…indienii au dat o in bara la fabricarea T 90 sub licenta si supraveghere ciovleca….ii vad in Londra au votat BREXIT pe capete indienii ca ii punem noi est europenii in lumina proasta….suntem si mult mai inteligenti adaptabili si muncitori si deci ii punem in lumina proasta….mai mult decat munca ziliera nu au capacitatea astia…sunt prea putini neuroni colegu….au fugit si aia de la prea multe condimente….???

  24. Su-57 este cel mi bun avion de pe piata … care nu e vandut de americani. Sau de francezi. Sau de britanici. Sau de nemti. 😀

    Seris vorbind… F-22 ramane cel mi performadt, cu un mic dubiu, pentru ca n-a fost testat in luta contra unui adversar pe masura. Dar acest dubiu este valabil inclusiv pentru Su-27/30 care nu s-a confruntat pe nicaieri cu un adversar pe masura. Real, nu simulat in jocuri de razboi.

    Su-57 este un salt tehnologic, un proiect care inca nu s-a maturizat dar promite pentru perioada twenty – twenty 2050.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *