Si…Croatia loveste din nou

Noi stiri despre Croatia si marea lor durere de cap, la fel ca si in cazul nostru, pentru inlocuirea avioanelor de vanatoare MIG-21 Lancer, caroara, la fel ca si in cazul nostru 🙂 , le cam expira resursa.

Doar ca, diferiti fata de noi, croatii chiar se agita si incearca sa gaseasca solutii, se uita peste tot si, mai ales, fac totul public, cu sume si tipuri de avioane.

Astfel in ultima perioada o noua oferta se pare ca si-a facut loc pe masa lor. MIG-29SD sh, unguresti, modernizate de rusi, contra unei sume de 90 milioane de dolari pe aparat si cu promisiunea unui offset in economia croata de UN MILIARD!!! Desi oferta pare fabuloasa exista insa unele mici neintelegeri. Rusii se pare ca au pus ochii, pentru offset, pe nus ce santiere navale si fabrici croate, pe cand gazdele sperau ca paraii sa le intre direct in industria aeronautica. Nici nu am stiut ca Croatia ar avea o astfel de industrie!

Acum, pe masa Guvernului croat s-ar afla opt(8) posibile solutii, pentru aviatia croata, printre care si cea de renuntare totala sau doar temporara la o aviatie proprie. Aici insa intervine pretul! Se pare ca deocamdata Croatia nu are o oferta clara despre ce ar insemna o patrulare a NATO pe cerul sau, adica cam cati bani ar trebui sa scoata.

Celelalte oferte, pe care le-am mai publicat deja sunt:

  1. MIG-21. Cumparare, sau modernizarea celor existente deja, sau ambele variante. -20 milioane per bucata
  2. Kfir C-10 Bk.60-Israel
  3. Eurofighter Typhoon Tranche 2-Germania( noi sau sh)
  4. JAS 39Gripen-Suedia
  5. MIG 29M2-Rusia
  6. F-16 Bk.52-SUA
  7. MIG-29 unguresti
  8. NATO

MIG-29SD, varianta de modernizare oferita tarilor NATO

Care va fi solutia aleasa inca nu se stie, dar sansa sa fie ales un avion nou este foarte mica, pe motive bugetare, iar sansa ca NATO sa fie platit pentru efectuarea serviciului de politie aeriana, este luata serios in calcul. Oricum croatii insista ca anul acesta SIGUR se va lua o decizie. In articolul precedent scriam ca aprilie ar fi termenul auto-impus de Ministerul Croata al Apararii pentru a se hotara.

MIG-29 unguresc, pe vremea cand inca mai zbura. Toate MIG-29 au foat retrase de Ungaria de la zbor si se inceraca vanzarea lor.

MIG-29SD, varianta de modernizare oferita  de rusii tarilor NATO

 

sursa: vjesnik.hr

 

 

 

 

23 de comentarii:

  1. Mig 29SD SH modernizate cu 90 mil.$/bucata mi se pare destul de scump. La asta ar trebui sa se adauge si pretul de achizitie din Ungaria, nu?

    Pai se apropie de 100mil. $/bucata. La banii astia cred ca ar merita sa ia altceva, din lista de mai sus, cum ar fi EF sau Gripen, si sa incerce sa opteze pt. NG.

  2. Oare cat o fi costat Sniperul nostru + motoare noi?

  3. pfff, 90 de milioane de coco bucata , ungurii se pricep la dat tunuri nu gluma, cred ca sunt disperati ,sper totusi ca nu sunt atat de imbecili sa faca aceeasi greseala cand au vandut INA catre MOL sau autoconectat singuri la mareata economie maghiara – sunt un pic mai masochisti ca noi astia , probabil sau gandit ca sarbii isi vor moderniza cele 4 mig-uri 29 in rusia si vor sa aiba ceva mai multe ca ei…care industrie aeronautica croata?…fabrica de avioane e la Pancevo langa belgrad iar elicopterele in iugoslavia parca se faceau la Mostar in actuala Bosnie Hertegovina?…

    • la Mostar se construia J22 (IAR 93), J20, J21, Galeb,si daca nu ma insel tot aici se fabricau si elicoptere. tot la Mostar au fost realizate primele celule la scara a lui Novi Avion. din pacate fabrica respectiva a fost complet distrusa in timpul razboiului din Bosnia, acum pe locul fabricii se gasesc ceva producatori de componente auto….

    • in articol se vorbeste despre Centrul Tehnic Aeronautic din Veliko Gorica

      http://www.ztc-atc.hr/en/index.html

      ce viseaza ei sa faca din acest centru nu stiu dar pt o tara de marimea Croatiei aveau la un moment dat 2 licente de transportoare, Patria AMV si Pandur II (sper sa nu ma insel cand spun ca aveau licenta si pt austriac, respectiv doi producatori locali diferiti).au ales sa se doteze (sa produca) cu Patria 8×8. mai fac si upgrade la T-80 ( daca produc nu stiu ) , deci au si asemenea industrie

      • scuze pt prostia spusa 🙂 pe unde citisem mi s-a intiparit „80” pe creier si am trantit-o cu T-80. croatii au un IFV M-80 🙂 .la tancuri au M-84 care e un T-72 cu imbunatatiri, o varianta noua M-84D si un prototip M-95 Degman. au un producator local

  4. cat nu face probabil. oricum cele 12 bucati (zic 12 bucati ptr.ca nu cred ca mai pot fi aduse la standard de functionare toate) nu ne-ar ajuta cu nimic. daca eventual ar putea prelua cele 6 din Moldova si eventual inca 5-6 bucati din Ungaria ar fi o treaba – oricum nu cred ca rusii o sa ne puna la dispozitie motoare ptr. ele, asa ca discutia este irelevanta

    • era o treaba de facut acum ceve vreme cand Germania a vandut flota sa de Mig 29 catre Polonia cu un euro bucata – dar noi pe vremea aia ne scarpinam la oua! daca atunci se cumparau acele avioane din Germania cu spare parts, motoare si toate cele si se aduceau la standardul Sniper era o treaba, dar asa noi ne-am canalizat toate oforturile in Lancer pe sute de milioane de euro. ma uit acum la Polonia, si pot sa afirm ca ei chiar au ao aviatie militara redutabila 45 de F16 si 30 de Mig 29 modernizate este ceva!

    • Pai asta am sugerat si eu acum cateva luni, sa mai luam MIG 29 in completare din R. Moldova, Ungaria sau care o mai vrea sa ne vanda la pret mic si sa facem upgrade a vreo 35-40 de bucati la Sniper+.

      Problema ramane motorul – ideal ar fi fost gasirea unui motor compatibil din Vest pentru inlocuire… Ma intreb daca Snecma M88-2 actual de pe Rafale nu ar face treaba, ca e mai mic si probabil intra in nacela de MIG29, sau chiar GE F404. Sau M55 de pe Mirage 2000, care e un pic mai puternic, dar este mai lung.

      Teoretic, ca dimensiuni, primele 2 s-ar acomoda usor in locul unui Klimov RD 33 iar tractiunea este asemanatoare:
      Specifications (RD-33)Data from Janes Aero Engines, Klimov Website
      General characteristicsType: afterburning turbofan
      Length: 4,229 mm (166.50 in)
      Diameter: 1,000 mm (39.37 in)
      Dry weight: 1,055 kg (2,326 lb)

      Specifications (F404-GE-402)General characteristicsType: Afterburning turbofan
      Length: 154 in (3,912 mm)
      Diameter: 35 in (889 mm)
      Dry weight: 2,282 lb (1,036 kg)

      Specifications (M88-2)Data from [1]
      General characteristicsType: Twin-shaft, turbofan engine
      Length: 3,538 mm (139.3 in)
      Diameter: 900 mm (35.4 in) max
      Dry weight: 897 kg (1,977 lb)

      • problemele ridicate de o astfel de re-motorizare cred ca ar fi enorme – imi este greu sa cred ca la ora actuala industria Romaneasca poate face o astfel de modernizare. nu cred ca poate fi o varianta, dasta am sugerat ca trebuia facauta treaba asta in 2002 cand au vandut nemtii stocul lor de mig29 ptr.ca ei aveau si motoare de schimb, deci teoretic problema era rezolvata, ca sa nu mentionez faptul ca acele aparate erau deja modernizate la standard NATO in momentul achizitiei lor de catre Polonia

  5. Din articol nu prea rezulta ca ar fi dolari sau euro, poate este vorba de Kune, moneda lor nationala, 1 euro este aproximativ 7.9 Kuna ceea ce pare mult mai plauzibil.
    Altfel arfi o oferta mai naspa decat ne-au facut noua americanii cu second handul lor F 16.
    Pretul pe ora de zbor in Slovacia este de la 8900 la 12800 euro conform unui site de la ei ceea ce este destul de mult dar departe de speculatiile de P.R. ale Lockheed Martin si SAAB.
    Nu putea pur si simplu sa fie calul de bataie al marinei USAM si al Federatiei ruse chiar asa de scump de operat.
    MIG 29 slovace au motoare care rezista pana la reparatia capitala 650 de ore de zbor, de la 350 cat erau initial.
    DASA a stabilit ca atunci cand motorarele sunt usor downgradate pe timp de pace au o rezistenta sporita asa ca majoritatea operatorilor de MIG 29 9.12 A /B si derivate au adoptat aceasta solutie, mai ales ca este din soft si aparatul pierde doar foarte putin la numarul Mach maxim MIG 29 downgradat ajunge la 2+Mach la fel ca si F 16.

    • Rusii estimeaza un cost de 3,5 sau 3,8 milioane de dolari la 120 de ore pe an si 5 milioane de dolari la 200 de ore pe an, in costuri intrand intretinerea si reparatiile plus tragerile executate cu armament de razboi de doua ori pe an.
      Tragerile includ toate cele noua rachete, iar una din trageri include si o tragere dubla, adica sunt trase rachetele si lansate bombele dupa care se revine pentru reinarmare si se trage iar.
      Tot intr-un site rusesc mai scria ca in pretul asta este inclusa si alimentarea aeriana impreuna cu salariile pilotilor si tehnicienilor (sunt 6-10 realimentari aeriene), in costuri fiind incluse absolut toate cheltuielile .

      Nu am idee cat o costa rachetele si bombele, dar mi se par niste cifre foarte realiste, avand in vedere ca rusii au venit cu costurile astea la Dubai Airshow .

  6. MIG-29 este, din pacate, mort si ingropat pt noi…Superbe avioane oricum.

  7. Daca croatii vor un avion de tranzitie, pentru o perioada de cel mult 10-15 ani, atunci poate ca cea mai buna solutie ar fi MIG21, intrucat deja sunt pregatiti logistic sa exploateze acest aparat.Croatii pot sa isi cumpere de la rusi sau ucraineni 10-12 aparate MIG21, pe care apoi sa le modernizeze la Bacau.Pentru misiuni de politie aeriana acest numar de aparate este suficient.
    Daca vor un aparat nou, pe care sa il foloseasca 25-30 de ani,atunci solutia cea mai rentabila din toate punctele de vedere ar fi Gripen NG, iar pe plan secund F16.

  8. nu cred ca sunt 90 milioane bucata – cred ca e vorba de 90 milioane toate, e o eroare de traducere.

  9. George GMT cred ca ar trebui sa rectifici articolul, pentru ca este evident ca preturile sunt exprimate in kuna, deoarece Myanmar a comandat in anul 2009, 20 de avioane MiG-29SMT noi la pretul de 38 milioane de dolari pe bucata, iar la Dubai Airshow a fost mentinut pretul .

    • In articolul original se vorbeste foarte clar, vis-a-vis de mig 29, de euro. 700 de milioane 12 bucati cu offset de un miliard de euro. Euro e euro si in croata si in engleza. 90 de milioane pare intradevar enorm, dar asta e…

      • E un pret pentru „prietini”….

      • google translate asta e pacalitor cateodata – tre’ sa ne uitam la original:

        Ministarstvu obrane donijeli svoju ponudu o 12 polovnih MiG-ova 29SD iz sastava mađarskog ratnog zrakoplovstva, tešku 90 milijuna eura ili gotovo 700 milijuna kuna.

        adica 90 milioane euro sau 700 milioane kuna pentru cele unguresti, care insa nu mai sunt de actualitate pentru ca rusii au facut o noua oferta de avioane rusesti, la un pret de 4.5 ori mai mare decat cele unguresti.

        • deci ca sa resapeze pe cele unguresti si sa le paseze la croati voiau 7.5 milioane euro per bucata – la bulgari le cerusera mai putin, dar aia le aveau deja in proprietate, e posibil sa fie mai ieftin din cauza asta.

          iar pentru cele rusesti o sa vrea 34 milioane euro bucata, insa avantajul e ca vin cu offset masiv.

          cu offsetul asta, depinde ce include – in anumite conditii, eu as plati chiar 1 la 1 sau mai mult investitiile directe – un euro investit la tine in tara intr-o poate sa produca chiar si 20 de euro pentru economie.

          ca sa dau un exemplu, fabrica Renault – o investitie de vreo 200 milioane initial – le-as fi platit francezilor si 400 de milioane numai sa vina aia sa faca fabrica aici, daca se angajau sa produca masini aici vreme de 10 ani. Pai din taxele si impozitele produse, plus ce se intampla pe verticala si orizontala, mi-as fi scos banii de 20 de ori.

          offsetul e singurul loophole ramas in legislatia europeana de competitie si trebuie sa profitam de el – altfel nu ai voie atragi investitii decat in conditii foarte complicate si cu aprobare prealabila de la Bruxelles.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *