Sikorsky Raider a atins viteza de 200 noduri

Adica 370km/h si s-a intamplat la 21 septembrie, anul acesta:

Respectiva viteza nu este insa un miracol la un elicopter dotat cu elice de propulsie.

Sa ne reamintim ca MI-24 LL PSV, ar fi reusit in 2016 sa depaseasca in zbor orizontal viteza de 405,59 km/h, anteriorul record de viteza orizontala fiind detinut pentru 30 de ani de Lynx-ul britanic, si anume 400,87km/h omologati in 1986.

Dealtfel S-97 isi propune o viteza maxima orizontala de doar 444km/h (240 de noduri), ceea ce e oarecum modest, avand in vedere performantele elicopterelor clasice mentionate mai sus. Diferenta ar fi in viteza de croaziera, propusa spre 400km/h, posibila chiar si cu armament acrosat extern.

Deci, hai, mai cu viata, ca este loc!

 

Marius Zgureanu

15 comentarii:

  1. Ce fain are evacuarea gazelor direct in elicea propulsoare din coada…
    Doua programe senzationale, eu cred ca le vor folosi pe amandoua.

  2. Sà ne reamintim si cà Airbus X3 a atins 255 noduri (472 km/h) în palier în iunie 2013. Cu putin înainte, 263 noduri (487 km/h) în coborâre.

  3. Probabil o iau teptule-teptule sa nu se strice jucaria , apoi cand isi termina testele scot untul din el fiind destinat productiei de serie , nu-I doar un demonstrator . Nu stiu daca nu cumva si rotorul dublu opune o mai mare rezistenta si e mai delicat decat unul simplu .

    • la elicoptere problema vitezelor mari e legata de viteza la virful palelor (viteza de rotatie adunata cu viteza elicopeterului) viteza care poate ajunge rapid in supersonic si implica mari probleme de vibratii, etc.
      Deci cu cit diametrul rotorului principal e mai mic cu atit viteza la virf de pala e mai mica, drept urmare e avantajos un rotor dublu. (Pe vremuri exista si in Ro elicopterul KA 26, dar care era extrem de nesigur.)

      Se mai adauga faptul ca la viteze mari, cind la virful palelor se ajunge la transonic sau supersonic, se produce un zgomot infernal, lucru extrem de dezavantajos pt avioane militare.
      Daca se doresc viteze mari exista solutia de „hibrid” in care elicopteruil are si mici aripi care, la viteze mari ajuta la portanta si descarca rotorul care se poate roti mai incet.

      • Pe lîngă compresibilitate pe pala în înaintare, la pala în retragere apare și atingerea sau depășirea incidenței critice (retreating blade stall), ceea ce este și factorul principal care limitează viteza elicopterelor.
        Rotorul coaxial reduce riscul depășirii incidenței critice pe palele în retragere.

        Zgomot mare mai face și „ciocnirea” vîrtejurilor de vîrf de pală cu vîrtejul palei anterioare la viteze mari, cînd pînza elicoidală de vîrtejuri este destul de plată, sau ciocnirea lor cu vîrtejurile generate de rotorul anticuplu.

      • @neamtu T,

        dar elicopterul Ka-126 nu era tot cu 2 elicii?
        Si era mai OK decat „celebrul KA-26” pe care iti marturisesc ca l-am vazut in judetul Braila, saptamana asta, intr-o curte a unei firme ce gestioneaza cateva sute de hectare teren arabil.

  4. Este frumos rau, elicopterul asta…. Sikorsky Raider!

    e o varianta de transport? asa pare! Proiectul, banuesc ca este in dezvoltare doar… la nivel de prototip!

    personal cred ca acestea vor deveni elicopterele viitorului! si asta cat de curand… in maxim 10 ani vor incepe sa inlocuiasca vechile tipuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *