Smart Defense in Croatia

Desi in urma cu cateva luni se gandeau serios sa-si prelungeasca resursa la MIG-21, poate chiar sa mai achizitioneze din Ucraina cateva examplare, in acest moment se pare ca le-a cam trecut croatilor dorul si nostalgia dupa MIG-21 in general si dupa tehnica ruseasca in special.

Cum americanii o tin una si buna cu Smart Defese-ul lor, Croatia a inceput sa vireze din nou spre ideea mai veche de achizitie, daca nu comuna, macar a aceluiasi tip de aparat cu vecinii si aliatii lor. Mai exact surse guvernamentale de la Zagreb, amintite de Defender.hr, apropiate de Presedentia Croata, spun ca apararea spatiului aerian national nu va fi lasata in seama NATO.

Mai mai munlt decat atat, se da ca sigura o decizie de achizitie pentru acest an.

Dar Croatia se gandeste la o achizitie de avioane F-16 Block 15, modernizabile undeva la 10 milioane de dolari bucata, in devafoarea unor aparate noi. Ei merg pe ideea de mentenenta mai ieftina si antrenamente comune. Daca partea cu antrenamentele o inteleg, nu sunt foarte sigur ca un F-16 Bk 50/52 este foarte compatibil cu un Block 15. Oferta de aeronave F-16 Bk 15 pare sa vina pe canale diplomatice americane si se refera la aparate din stocul Olandei.

Astfel aeronavele, oferite de Olanda, sunt in acest moment in conservare, nemodernizate si fara Mid-Life upgrad, efectuat, insa sunt ieftine. Nu s-a precizat numarul de aparate pe care croatii il au in vedere pentru achizitie, insa suma de 10 milioane/aparat modernizat se pare ca include si formarea pilotilor si un pachet de piese de schimb.

F-16A, Block 15, al Fortelor Aeriene Olandeze, deasupra Islandei

FOTO: f-16.net

 

Sursa: Defender.hr

 

 

11 comentarii:

  1. f16 bl15 era cea mai buna versiune aer-aer a lui f16.dar asta era la inceput cand eram eu tinerel

  2. Olanda probabil le da aproape pe degeaba, vrea sa renunte la ele. In Chile au vandut vreo 20 de bucati deja upgradate la 200 milioane.

    Insa ramane de vazut cat costa sa le faca upgrade si cat ar costa mentenanta, training, armament, infrastructura, etc.

    Mi se pare gresit sa incepi un program nou cu avioane vechi F-16 – pentru ca ai costuri adiacente mari care nu se mai amortizeaza in 40 de ani, ci in 10. OK, le iei la 10 milioane bucata, dar te costa 1 miliard sa faci celelalte chestii pentru ele si atunci nu prea renteaza.

    In plus, olandezii nu vor face offset – ei doar vor sa scape de ele din stoc.

    In conditii similare, cu avioane de care vor sa scape ca nu mai vor sa plateasca pentru ele, mai sunt si portughezii, etc.

    Italia, UK, Germania, Spania si Suedia au si ele avioane pe care vor sa le paseze – cu alte motivatii – trebuie sa faca loc pentru noile versiuni – EF3 sau NG in cazul Gripen.

    • 🙂
      Cu chestia asta Intra Croatia in UE direct in Schengen, nu mai zice spalacitul ala de Geert Wilders nimic…

      • hehe – de fapt croatii chiar sunt doriti in UE. sunt o tara destul de pusa la punct – mai ales economic dar si ca civilizatie.

        ei au avut intotdeauna probleme politice cu fostii criminali de razboi, regimul democratic, etc.

        altfel erau de mult in UE, inaintea noastra.

        • asa este! Croatia ca si dezvoltare, nivel de trai dar ca si civilizatie, sunt mult peste noi. eu am ramas surprins cand am fost prima oara la ei, exact dupa ce am intrat noi in UE si pot sa spun ca si acum imi aduc aminte socul pe care l-am avut.

        • Si totusi, cu toate laudele, are o datorie de 60% din PIB

        • Circula o teorie (înrudită cu „nu deschid graniţele fiindcă se tem de ţiganii noştri mâncători de lebede” a anilor 1990-1996) care spunea că „statele estice” nu sunt dorite într-o comunitate civilizată fiindcă ar avea „anumite defecte” care nu ţin de structura economică, ci de caracter, de rasă etc etc (foarte populară în anii 1999-2000, fiindcă publicul român fusese şocat de furia de câine turbat cu care a fost atacată Serbia).

          Ca să fim politically-correct, o să ne prefacem a crede că „securiştii noştri”, de la cel mai mărunt tablagiu până la cei aflaţi în sferele înalte ale politicii, şi atitudinea lor „excesiv de prietenoasă” faţă de nişte organizaţii politice de prin Orientul Mijlociu şi de oamenii lor veniţi „la studii” sau „cu afaceri” aici, antrenată în perioada 1967-1989 şi hrănită din contrabanda cu armament şi altele asemenea, nu avea nimic de-a face cu asta 🙂

          ~Nautilus

        • PS Adică, pentru cine e mai greu de cap: o ţară a cărei clasă conducătoare era şcolită la Moscova, avea afaceri cu Saddam Hussein, găzduia oameni ai PKK şi ai altor structuri mafiote musulmane şi făcea contrabandă cu armament pentru „unii de prin Orientul Mijlociu” până prin 2000, nu prezenta încredere.

          ~Nautilus

        • ce conteaza la o datorie, atat la tari, cat si la indivizi, nu e atat nivelul ei, cat capacitatea de a genera resursele necesare platii ei.

          sa-ti dau un exemplu – un tip care e somer, desi are o datorie de numai 2 milioane, nu o poate plati pentru ca din ajutorul de somaj de 4 milioane nici nu se poate hrani si incalzi (datorie de 50 la suta din venit).

          alt tip, care are un salariu de 30.000 euro pe an are o datorie mai mare decat venitul lui anual, sa zicem de 60.000 euro la banca pentru o casa (datorie egal 200 la suta din venitul lui).

          tu cui i-ai imprumuta bani? celui cu un raport de datorie mai bun, sau celui care venituri mai mari?

  3. Eu cred ca pana la urma Croatii vor sa taraganeze treaba. Ar iesi mai ieftin cu Mig-21 .

  4. Tinand cont de marimea Croatiei, 12-14 aparate sunt mai mult decat suficient pentru misiuni de politie aeriana.Speciliastii din domeniu afirma ca si Romania isi poate asigura singura misiunile de politie aeriana cu 16 aparate.
    Inclusiv pentru croati, aparatul ideal ar fi Gripen, chiar si versiunea C/D, nu neaparat NG.Depinde insa daca americanii ii vor presa sa cumpere F16.Olanda are mult armament pe stoc, iar in actualele conditii nu are ce mai face cu el, ca pericolul rosu a trecut( s-a terminat cu URSS), asa ca il vinde la cine poate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *