Stele verzi – Ecuatia momentului

Fără nici o altă introducere, direct, ecuația momentului. Matematic poate fi exprimată cu briceagul astfel:

Dacă sunteți interesați de actualizare (1) doar, o găsiți în secțiunea ‘Lansare amânată’.
Și o nouă actualizare (3), cu mai multe imagini.
Și o nouă actualizare (4), cu traiectoria și Challenger lovit de fulger.
Și o nouă actualizare (5), cu live de astazi.
Actualizare (6) cu programul andocarii si plecarea de pe ISS.
Falcon 9 + Dragon 2 (Crew Dragon) + cosmonauți + ISS = Love

Varianta lungă acum.

Pe scurt avem o explozie controlată, continuă, timp de un sfert de oră și ducem un echipaj pe orbită la ISS. Dar să nu sumarizăm lucrurile atât de radical.

După o perioadă destul de lungă de dezvoltare, amânări, eșecuri și succesuri avem, iată, o rachetă Falcon 9 cu o capsulă Dragon 2 care vor ajunge pe ISS cu cosmonauți. Până acum, în competiția cu Boeing CST-100 Starliner se pare că iese câștigătoare SpaceX. Dar cu toate că suntem în prelungiri, orice se poate întâmpla, balonul e rotund, se joacă până în ultimul minut.

Există următoarele capsule construite sau planificate:

  • C200 – folosit pentru testele cu anularea lansării pe rampa de lansare și pentru testele în care a plutit deaupra zonei de test cu motoarele pornite;
  • C201 (misiunea SpX-DM1 sau Demo-1) – este capsula care a ajuns pe ISS, distrusă într-o explozie acum un an;
  • C202 – folosită pentru teste ale structurii, nu a fost niciodată construită complet;
  • C205 – folosită în testul în care a fost demonstrată capacitatea de a salva echipajul în zbor;
  • C206 (misiunea SpX-DM2) – folosită în primul zbor cu echipaj uman;
  • C207 (misiunea USCV-1) – va fi folosită pentru a transporta cosmonauți pe ISS.

 

Capsulele Dragon 2 au două versiuni – una cu echipaj și alta fără echipaj. Elon Musk a declarat că fiecare zbor cu echipaj uman va folosi o capsulă nouă iar aceasta va fi refolosită pentru zborurile de reaprovizionare a ISS. Încă nu știm sigur, vom vedea. Este remarcabilă evoluția tehnologiei – ați putut-o vedea în două postări anterioare despre cum e la bord (le găsiți aici și aici). Dar dacă ne e lene să dăm un click, să ne bucurăm privirea cu două imagini – Apollo și Dragon.

Modulul de comandă Apollo (NASA)

SpaceX Dragon (NASA/SpaceX)

Evident, sovieticii mârâie că nu era nevoie ca muricanii să investească și să depună eforturi în această direcție deoarece aveau deja un sistem foarte bun și funcțional pentru transportul cosmonauților la ISS… Da, despre Soyuz vorbeau. Nu că nu ar fi funcțional și cu rezultate demonstrate.

Revenind la lansarea de astăzi, avem pentru ea următoarele ferestre de lansare instantanee (dacă lansarea nu are loc în acel moment ea se amână):

  • azi 27 mai la 4:33 p.m. EDT sau 20:33 UTC sau 23:33 ora Bucureștiului
  • sâmbătă 30 mai la 3:22 p.m. EDT sau 19:22 UTC sau 22:22 ora Bucureștiului
  • duminică 31 mai la 3:00 p.m. EDT sau 19:00 UTC sau 22:00 ora Bucureștiului

Transmisia live pe YouTube va începe mult mai devreme. Luați semințele și berea și să sperăm ca va fi vreme bună. Video de pe Youtube se află în acest articol, mai jos. Însă înainte de a merge mai departe câteva imagini de la venirea comonauților la KSC și repetiția de sâmbătă.

Conferință de presă DM-2 – Bob Behnken și Doug Hurley (SpaceX/NASA)

Repetiția lansării DM-2 (SpaceX/NASA)

 

Evenimentele premergătoare lansării ar trebui să fie:

  • T-00:45:00 – se verifică întreg ansamblul pentru încărcarea combustibilului
  • T-00:42:00 – se retrage brațul de acces al echipajului
  • T-00:37:00 – armarea sistemului de evacuare (LES – Launch Escape System)
  • T-00:35:00 – începe încărcarea cu RP-1 (kerosen)
  • T-00:35:00 – începe încarcarea primei trepte cu oxigen lichid
  • T-00:16:00 – începe încărcarea celei de-a doua trepte cu oxigen lichid
  • T-00:07:00 – începe răcirea motoarelor
  • T-00:05:00 – se face trecerea pe sursa de energie internă
  • T-00:01:00 – încep verificările automate ale sistemelor
  • T-00:00:45 – se ia decizia dacălansarea are loc
  • T-00:00:03 – sistemul de control al motoarelor dă comenzile pentru aprinderea motoarelor primei trepte
  • T-00:00:00 – racheta se ridică

 

Urmează apoi zborul până la părăsirea atmosferei și recuperarea primei trepte:

  • T+00:00:58 – stres mecanic maxim (MaxQ)
  • T+00:02:33 – oprirea motoarelor primei trepte (MECO – Main Engine Cut-Off)
  • T+00:02:36 – separare a treptei a doua
  • T+00:02:44 – pornirea motorului treptei a doua
  • T+00:07:15 – pornirea motorului pentru reintrarea în atmosferă a primei trepte (reentry burn)
  • T+00:08:47 – prima oprire a motoarelor celei de-a doua trepte (SECO-1 – Second Stage Engine Cut-Off)
  • T+00:08:52 – aprinderea motoarelor pentru apuntarea primei trepte (landing burn)
  • T+00:09:22 – recuperarea primei trepte de nava OCISLY (Of Course I Still Love You)
  • T+00:12:00 – separare casulă Dragon de treapta a doua
  • T+00:12:46 – deschidere con de protecție al capsulei Dragon

 

Etapele pe care le va parcurge misiunea sunt mai jos. SpaceX a realizat și o grafică foarte reușită, de care ma voi folosi și eu. Prima imagine prezintă etapele parcurse la lansare. A doua imagine prezintă etapele până la întâlnirea cu ISS: (1) lansare, (2) orbită, cu verificarea sistemelor (de menținere a vieții, de protecție termală, de propulsie), (3) intrarea pe aceeași orbită cu ISS, (4) apropiere de ISS (comunicațiile sunt direct cu ISS), (5) manevre în proximitatea ISS (alinierea cu portul unde va andoca, inițierea sistemului de andocare automată), (6) andocare și egalizarea presiunii.

Lansare DM-2 (SpaceX)

Orbită DM-2 (SpaceX)

Programul andocarii (devansat cu 17 minute):
10:12 a.m. ET — Docking
12:45 p.m. ET — Hatch Open
1:15 p.m. ET — Welcome ceremony
3:15 p.m. ET — Post-Arrival

Vom vorbi despre plecarea de pe ISS mai târziu, când acest articol va fi completat cu acele informații și transmisia live de la plecarea de pe ISS. Ceea ce am aflat intre timp este ca Dragon Endeavour va ramane pe ISS timp de 4 luni. Practic echipajul se va alatura celui care a ajuns cu Soyuz.

Elon Musk de arata ingrijorat de revenirea de pe ISS. Aceleasi ingrijorari le-a avut si la misiunea DM-1. Mai exact, asezarea asimetrica a motoarelor SuperDraco folosite pentru LES (sistemul de salvare) poate dezechilibra capsula la reintrare in atmosfera si sa rezulte un nou eveniment de tip Columbia.

Dragonul revine acasă (SpaceX)

 

Lansarea

Ce putem face până începe transmisia? Simulatorul de coliziune andocare cu ISS e oricând o posibilitate interesantă de a petrece câteva minute.

Sau sa ne uitam la conferinta de presa cu echipajul misiunii DM-2.

Transmisia live este mai jos si urmeaza sa inceapa cu câteva ore înaintea lansării.

Se pare că există o transmisie live si cu track-ul audio de la Mission Control.

Mai jos, câteva imagini de la prima încercare de lansare, de miercuri.

Lansare Falcon-9? Nu (Teslarati, NASASpaceFlight)

 

Lansare amânată

Lansarea a fost amânată din cauza condițiilor meteo. Mai exact, risc de fulger. Dacă lansarea nu ar fi avut o fereastră instantanee, s-ar fi putut face și 15-20 de minute mai târziu, când condițiile meteo ar fi permis-o. Cauza ferestrei de lansare instantanee ține de planurile orbitale și faptul că din Falcon 9 a fost extrasă performanța maximă, urmărindu-se și recuperarea primei trepte ori de câte ori e posibil.

Vremea și Falcon 9 DM-2

Deci să lămurim aspectele meteo. În cazul lansărilor din Florida, pentru Falcon 9 există câteva constrângeri meteorologice:

  • să nu bată vânt mai puternic de 30 mph la altitudinea de 50 de metri
  • să nu existe rafale de vânt
  • la cel puțin 30 de minute după observarea de descărcări electrice la mai puțin de 10 mile (nautice) de rapă și traiectoria rachetei
  • să nu fie la mai puțin de 10 mile (nautice) de o furtună
  • să nu fie la mai puțin de 3 mile (nautice) de o furtunăcare se disipă
  • să nu fie la mai puțin de 5 mile de nori cu precipitații cel puțin medii care se extind în zona temperaturilor de îngheț în atmosferă
  • să treacă minim 15 minute de la momentul în care a fost detectată pe o rază de 5 mile în jurul rampei sarcină electrică ce depășește 1500 V/m
  • să nu existe un nor care să se extindă peste 1500 de metri și care ajunge în zona cu temperaturi de îngheț
  • să nu existe nori cumulus la mai puțin de 10 mile de rampă și care ajung în zona cu temperaturi de îngheț
  • să nu se lanseze la mai puțin de 10 mile de o furtună cu fulgere și să treacă mai mult de 30 de minute de la ultimul fulger
  • să nu fie condiții meteo potrivnice pe traiectoria capsulei Dragon (condițiile meteo sunt evaluate din mai mult de 50 de puncte aflate pe traiectorie)

Cauza principala a nezborului a fost riscul unor fulgere.

Evident, interwebsul ne aduce și corul pe două voci care cântă: nostalgicii că Apollo 12 a fost lovit de fulger și a ajuns la Lună, sovietofilii că Soyuz este cel mai bun – au fost lovite de fulgere și pot zbura în condiții meteo neprietenoase, fiind lansate de la Ecuator sau de la Baikonur, având un instoric impresionant de lansări. Da, așa e.

Raportul investigatiei incidentului Apollo 12 a concluzionat:

Lightning can be triggered when an aerospace vehicle with a conductive surface and an ionized exhaust plume distorts the electrical field equipotential lines, thus increasing the potential gradient at the top of the vehicle and below the exhaust plume.

Adica rachetele sunt niste paratrasnete foarte mari. Iar Apollo 12 a avut un moment de cumpănă atunci când a fost lovit de fulger.

Rachete și fulgere – Apollo 12, rampa de lansare, Soyuz + Glonass-M, Challenger

 

Roscosmos nu poate rata momentul să nu facă evenimentul despre sine. Așa că își laudă creația pe Facebook. Însoțită de textul:

Пилотируемые космические корабли семейства «Союз» за всю историю своего существования кардинально изменились. С момента создания «Союзы» прошли несколько серьезных модернизаций – уже 6 поколений кораблей этого семейства побывало в космосе ?
Сегодняшний «Союз» — это современный, новый корабль. Например, сравнивая с предыдущей модификацией ТМА-М, были обновлены почти все его внутренние системы: управление движением, единая командно-телеметрическая система, автономная спутниковая навигация, система стыковки с МКС и многое другое.
Об основных модификациях – в нашей инфографике

Adică:

Familia de nave cu echipaj Soyuz s-a schimbat dramatic în timp. De la primul Soyuz, nava a trecut prin câteva upgrade-uri, șase generații ajungând în spațiu.

Soyuz de astăzi este o navă nouă, modernă. Comparată cu varianta anterioară (TMA-M), au fost actualizate toate sistemele interioare – controlul propulsiei și orientării, un sistem unic de comandă și telemetrie, navigație autonomă bazată pe sateliți, sistem de andocare cu ISS și multe altele.

Vedeți modificările în infograficul de mai jos.

Aș mai adăuga: dezvoltarea unui modul orbital, trecerea între module s-a făcut prin navă (de la versiunile T sau TM), sistemul de ghidare Kurs a înlocuit Igla, TMA a fost făcută pentru a putea transporta și cosmonauți americani standardele pentru înălțime fiind diferite în US.

Rachete și fulgere – Apollo 12, rampa de lansare, Soyuz + Glonass-M

Autorul ar sumariza însă părerea despre Soyuz într-un meme.

Soyuz, perfecțiunea (Pinterest)

Până la lansarea de astăzi să urmărim un promo al SpaceX.

Poate astăzi ajunge pe orbită.

Lansare Falcon-9? Vedem

Și două ciripituri încurajatoare (SpaceX – sistemele rachetei sunt funcționale și se poate efectua lansarea; așteptăm confirmarea pentru vreme și Elon Musk – risc de anulare a lansării de 50%):

Dacă lansarea va avea loc, Dragonul va trece pe deasupra Europei. Imaginile de mai jos arată prima orbită și pe unde se va afla deasupra Europei.

Traiectorie DM-2, 30 mai

Transmisia live poate fi urmărită mai jos.

Sau, daca doriti, comunicatiile cu Mission Control.

 

Iulian

Surse:
1. https://www.spacex.com/launches/

115 comentarii:

  1. Multumim Iulian 🙂

    O singura informatia as mai adauga. Cand va avea loc cuplarea la ISS. adica peste 24 h

    1
  2. Sovieticii miriie ca incasau o gramada de $$$$ de la muricani. deci mai puti banuti in visteria tarului.

    9
  3. Lansare usoara sau Cer senin!

    2
    • Ar putea si Romania sa trimita cu americanii, sa zicem prin 2035 un astronaut in spatiu precum Prunariu in 1981, sau chiar pe ISS…..asta daca ISS-ul va mai exista pana atunci, sau vor pune americanii+rusii+europenii+asiaticii altceva in loc?

      • Daca se aloca fondurile si RoSA negociaza cu ESA ar putea ajunge si in 2022-2023.

        Intrebarea e … de ce? Prunariu a ajuns cu sovieticii, ca simbol al prieteniei milenare intre popoare la care revolutia socialista a invins.

        Cosmonautii pe ISS sint ochi si miini la fata locului pentru experimente. Deci ar fi frumos sa trimitem intii experimente stiintifice, de rezultate sa beneficieze industria si produsele romanesti si abia apoi sa ne gindim la un nou cosmonaut. Intii sa avem industrie is cercetare si apoi omul.

        3
  4. Eu tot pe astea le plac (pentru ca-s galbene, ca la Nationala de fotbal; ar merge cu componente/Velcro albastre in dreapta si rosii in stanga…in loc de „olive green”; la fel si pentru „Snoopy Cap”…dreapta-albastru, mijloc-galben, stanga-rosu):

  5. fir intins si noroc bun!

    2
  6. neamtu tiganu

    le tin pumnii, mult succes!

    5
  7. Multumim pentru articol! Si pentru linkuri.
    Am baut o cafea tare si abia astept.

    2
  8. Si chinezii se pregatesc sa se indeparteze de designul tip Soyuz, desi l-au imbunatatit si dezvoltat mult cu Shanzhoul lor. Noua nava seamana foarte mult cu cele americane (cel putin la forma si concept al modulelor).
    http://www.xinhuanet.com/english/2020-05/08/c_139041254_2.htm
    Pana una alta, sa speram ca vom vedea lansare la noapte (conditiile meteo nu sunt stralucite deloc dar sunt mai bune decat cele prognozate pentru weekend). Abia astept!

    3
  9. Veniamine Franqueline

    Prin 1989 parca, a rulat un film chinezesc foarte bun, ‘Tigru si Dragon’.
    Editia americana 2020 se cheama ‘Șoim și Dragon’.

  10. a venit si nenea Trump, Air Force one tocmai ce a aterizat

    1
  11. Herr Von Renn Weg

    Stream live pe youtube de la NASSA, cu interview-uri si comentatori si conexiune stabila:
    https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg
    Nu am vazut postata asta, daca e pe undeva, sory! Dar nu cred ca strica…

    2
  12. Herr Von Renn Weg

    Stream live de la NASSA:
    https://www.youtube.com/watch?v=21X5lGlDOfg
    Lansarea e la 23:33 ora Romaniei, 27 mai 2020

    1
    • Herr Von Renn Weg

      A, eu gasisem canalul lui NASA cu alt titlu pt stream… de asta nu am recunoscut clipul din articol… pt ca nu citisem textul articolului. Dar bagam berea inapoi la rece pt sambata 🙂

  13. Apropo de panourile de comanda, tocmai ce-am aflat ca tavitele de subt ecrane sunt acolo pentru a astronautii sa-si sprijine si sa-si odihneasca mainile. Se vede si in film o secventa cu metoda de utilizare. Noua ergonomie 🙂
    T-30′

    2
  14. Amanat pt sambata 🙁

    1
  15. Vant din pupa!

  16. s-o pun…sa n-o pun…o pun pt. ca a fost cam „seceta”…

    5
  17. Daca visati la o calatorie cu Soyuzul iata un mic ghid:
    https://www.glavkosmos.com/en/281/

  18. „SpaceX lost one of its Starship prototype test vehicles after a successful test fire of its SN-20 Raptor engine. Reminder that this vehicle is in no way related to the DM-2 mission, the Falcon 9 rocket or the Crew Dragon Capsule. This is a test program working on advanced prototypes for the Starship program and failure is halfway expected.”

    1
  19. Foarte bun si furnizat articol, multumesc Iulian !

    1
  20. Iulian ajuta-ma cu niste lamuriri referitoare la costumele lor

    Ca si in alte domenii, si aici americanii au adoptat o mentalitate de genul go bold, go strong
    Nu era de ajuns ca este un zbor inaugural, au trebuit sa acumuleze o multime de echipamente si subsiteme noi, astfel incat factorul de risc sa creasca (costume noi, scaune noi, panouri de comanda noi…)

    Wtf, pai daca iau CVN-78 Gerald R. Ford ca si exemplu : reactor de tip nou de la furnizor nou (A1B de la Bechtel), sistem nou de catapulta EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System),sistemde prindere nou (Advanced Arresting Gear), sistem de lifturi noi pt armamanet (Advance Weapons Elevators si Lower Stage Weapons Elevator), as intelege ca implementand cumulativ, prea multe tehnologii inovatoare cresti rata de esec

    Costumele de exemplu, sunt gandite ca si un element de siguranta suplimentar in cazul in care capsula este depresurizata. Insa cele de pe Dragon, sunt individualizate pt fiecare astronaut (in principiu nu sunt interschimbabile) sistemele de mentinere a vietii se conecteaza printr-un singur port la scaune, care si ele sunt customizate dupa configuratia fizica a fiecarui astronaut (unul mai dolofan, nu va incapea in scaunul unuia mai slabut)

    Daca e nevoie de EVA odata ajunsi pe ISS, nici o problema, acolo au fie EMU fie ORLAN ale rusilor. Intrebarea este poti intra in capsula Dragon, cu unul din costumele celorlati de pe statie in caz de nevoie, de urgenta? Te poti cupla la sisteme de mentinere a vietii din scaun cu un SOKOL KV2 al rusilor sau europenilor care venisera pe ISS cu Soyuz? Si daca nu cum functioneaza? Duci americani cu costumele lor noi, si de adus pe ceilalti jos ii aduci in costum de baie?

    In caz ca aproprierea pe orbita Hohmann da gres, au posibilitatea de a revenii pt o a doua incercare pe orbita bi-eliptica? Si daca da, aceste costume cum ii ajuta sa fac fata la un zbor de cca 2 zile in locul unuia de cca 5,6 ore?

    Cum se impaca scaunele lor customizate cu noile costume pe care tocmai NASA le dezvolta (nu vorbim de Z2): https://www.nasa.gov/image-feature/a-new-spacesuit-for-artemis-generation-astronauts
    Dar cu cele Boeing Blue ? Adica pleci cu Starline, te poti intoarce doar cu Starliner, sau iti trimit intre timp un costum XSpace cu o naveta ca sa poti venii inapoi cu Dragon?

    2
    • Sint cumva legate intre ele toate aspectele care tin de noile tehnologii.

      NASA a declarat ca vrea sa cumpere locuri, transport de pasageri si pentru asta au facut contractele. Deci a lasat la latitudinea fiecarei companii ce sa facă. Boeing și SpaceX au venit fiecare cu viziunea proprie, inglobind lectiile NASA in produsele proprii. SpaceX Dragon este mai mic si poate transporta 7 cosmonauti, deci a fost nevoie sa fie cit mai creativi cu ceea ce au inclus in capsula pentru a ocupa cit mai putin volum.

      ISS nu are escape pods, capsulele si vehiculele folosite pentru a urca pasageri fiind folosite si pentru evacuarea echipajului in caz de urgenta. Este unul din principiile de constructie si functionare ale ISS. Deci SpaceX si Boeing nu au fost constrinse sa utilizeze o interfata comuna pentru conectarea costumelor la nava. Deci nici scaunele nu au constringeri pentru a suporta orice cosmonaut.

      Din cite stiu, daca o capsula paraseste ISS in cazul unei urgente, ea ajunge inapoi pe Pamint. Nu au suficient combustibil sa faca si manevre orbitale. La evacuare, daca e timp si nu e ceva grav, se inchid toate trecerile intre module si ISS va trece in mod automat si controlat de la sol (nu ca acum ar fi altfel). Chiar si in zilele noastre, in cazul in care orbita s-ar apropia de a altor obiecte considerate periculoase, echipajele merg in capsulele Soyuz pina la trecerea pericolului.

      Costumele nu sint purtate tot timpul, ci doar in fazele de lansare si orbita initiala (pina la confirmarea orbite corecte si functionarii corecte a vehiculului) si de revenire din spatiu.

      3
      • Si mai e ceva ce am uitat sa scriu: capsulele au fost gindite sa stea in spatiu cam cit sta un om in mod normal (180-210 zile). Daca vom trece la misiuni cu echipaj uman de durata mai mare, cu vehicule care asigura doar transport separat de capsulele de salvare, o vom face probabil la urmatoarea statie spatiala (ISS nu va mai avea imbunatatiri, fiind deja in apropierea duratei de viata normata pentru module).

        3
    • Din cate stiu costumele au fost mereu dedicate navelor. La fel era si in cazul dovlecilor care nu cred sa fi permis calatoria cu Soyuz. Poate ca parametrii din timpul calatoriei cereau specificatii diferite ale costumelor de lansare-intrare. Voi cauta sa vad daca e asa.
      Nu inteleg la ce urgenta te referi totusi.
      Daca e o problema cu SSI fiecare echipaj ar trebui sa aiba o nava andocata,. Pe timpul SShuttle aveau un modul dedicat supravietuirii pana la sosirea SS. Apoi Un Soyuz a preluat misiunea de evacuare, fiind schimbat la 6 luni si limitand echipajul la 3. Daca sunt mai multi , sunt si mai multe nave/capsule gata de evacuare. A fost si un program pentru o nava speciala dar a fost anulat.
      Daca e o problema cu o nava (s-a intamplat) si nu se poate realiza intoarcerea in siguranta a echipajului, se trimite o misune boua (timp in care echipajul asteapta pe statie).
      Poate Iulian sa faca mai multa lumina aici.

      1
      • Cum a spus si Iulian: ISS nu are escape pods. Daca intamplator se afla andocat un modul Soyuz, oricum acesta nu ajunge pt toti ocupantii ISS (exista conventii cati, si de ce natii, insa cum cu Dragon care poate duce 7 oameni….) iar daca este andocat un Dragon, cu toate ca acesta are 7 locuri, nu toti cei de pe ISS au costume si scaune customizate sa poata revenii in conditii de siguranta pe pamant (asta ca sa nu mai aducem variabila cu, Blue Boeing in discutie, care complica si mai mult situatia). Au fost situatii e coliziune cu micrometeoriti cand au avut 2 sSoyuzuri andocate, si toti s-s-au”bagat” in ele (asta este procedura standard: la nevoie se decupleaza si vin jos)
        Costumele dedicate EVA (atat EMU cat si ORLAN nu pot constituii un safe line decta pt perioada f.scurta de timp (acele costume sunt one size for everybody, adevarat nu facute de designeri ScuFi si nu cu scop de marketing, ci de ingineri, nu printate 3D ci realizate conventional insa testate de-a lungul timpului, totusi cu limitarile de rigoare)
        De cca 4 pana la 6 ori pe an, exista o misiune Progres pt a repozitiona ISS pe orbita (Zarya and Zvezda pot sa contracareze rate of decay daca au suficient combustibil – motoarele de pe aceste module sunt folosite si pt alete manevre ) , insa aceaste nave nu tin loc de „barca de salvare” ci doar de conditiile de exploatare a ISS (functie de rate of decay sunt lansate aceste misiuni)
        Nu m-am lamurit cu orbitele: Hohman acum, insa ce fac daca trebuie sa anuleze: au combustibil si conditii de viata pt cca 2 zile ca sa revina la un rendevouz cu ISS pe orbita bieliptica? Ori daca dau chix vin inapoi?
        Costumele (toate) au functii similare, indiferent cine le face (eliminare CO2, aport oxigen, termoreglare, eliminare umiditate din transpiratrie, condens si cel mult nr.1, ca de nr.2 nu poat fi vorba decat in Soyuz care are in modulul orbital o toaleta (more or less)

        2
        • Dragonul are si el un loc pt nr 2 si din cite stiu si Starliner are. Dragonul va avea 4 pasageri in configuratia standard Florida-ISS.

          Corect, costumele au aceleasi functii, dar materialele, aspectul si solutiile adoptate difera. Si la fel si portul de conectare la nava.

          Acum, referitor la oamenii de pe ISS. Soyuzul urca avind la bord 3 si coboara cu aceiasi 3. Dragonul si Starliner la fel. Deci in cazul in care trebuie sa evacueze ISS, fiecare pleaca folosind vehiculul cu care a venit. Nota: a existat un plan pentru un vehicul de urgenta andocat permanent dar s-a renuntat la el.

          Ce se intimpla daca cineva nimereste la evacuare in alta parte? Nu am gasit procedura pentru aceasta situatie, deci nu stiu.

          Ce se intimpla daca un rus da o gaura cu bormasina intr-o capsula si e dauna totala? Se trimite un vehicul nou, gol, pentru a ii aduce inapoi pe sinistrati, schimbindu-se cel mai probabil si programul expeditiilor.

          Ce se intimpla daca nu ajung pe orbita care trebuie? In functie de cantitatea de combustibil si resurse Mission Control decide daca va continua misiunea sau nu. De obicei varianta aleasa este sa se intoarca inapoi. Dragon 2 a fost proiectat incit protectia termica sa reziste la reintrari de pe Luna. Resursele de la bord asigura supravietuirea cel putin citeva zile.

          Barca de salvare. Depinde ce intelegi prin asta. Eu inteleg sa ii aduca inapoi pe Pamint si pentru asta au fost construite.

          1
          • Nope, no toilets, au doar MAG (Maximum Absorbency Garment)

            Orion has a small hygiene bay that accommodates the full anthropology range of the program from a 1% female to 99% male body type. The hygiene bay has a door that can be closed for privacy. At one point we considered an additional privacy screen to give more room, but after testing with subjects across the anthro range, we decided it wasn’t necessary.

            The toilet is similar in concept to units on other space vehicles and a prototype of the Orion toilet is being tested on ISS. The toilet includes fecal canisters for solid waste that are sealed when full and returned with the crew. Urine is vented overboard as needed when that tank gets full.

            2
            • Am tot citit ca ar avea. Doua extrase gasite acum.

              The company’s new waste removal system (that’s space talk for a toilet) is set to launch aboard the Crew Dragon capsule tomorrow (May 27) as part of the Demo-2 test flight to the International Space Station. Veteran NASA astronauts Bob Behnken and Doug Hurley will launch on this historic mission from NASA’s Kennedy Space Center. But they won’t arrive at the space station until the next day (May 28), so it’s important that there’s a toilet on board.

              So what makes SpaceX’s toilet special? We don’t know the details yet. „I don’t know the potty answer to the potty question,” Hans Koenigsmann, SpaceX’s vice president of mission assurance, said during a news conference Monday (May 25) in response to a question about the toilet.

              „We’ll let you know how it works out,” Hurley said in a news conference on May 1. „We’ll let you know when we get back.”

              However, it’s possible that it won’t be getting much use at all. According to former NASA astronaut and current SpaceX consultant Garrett Reisman, his encounters with space toilet technology were so uncomfortable that astronauts would often just „hold it.”

              „I can tell you from personal experience, and data collected by NASA — it’s kind of like going on a camping trip, in the sense that, for the first 24 hours, your body kind of shuts down a little bit as far as the digestive system goes,” Reisman told Space.com. „So, I guess where I’m going with this is, I don’t think there’s going to be a whole lot of pooping on Dragon.”

              https://www.space.com/spacex-crew-dragon-space-toilet-mystery.html

              Even now, as two NASA astronauts — Doug Hurley and Bob Behnken — prepare to lift off from American soil for the first time since the US Space Shuttle program ended in 2011, it appears that space toilets have become no less bothersome.

              No officials with SpaceX or NASA would tell to Business Insider exactly where the toilet on Crew Dragon is located in the commercial spaceship or how it works. There are also no indications about where a toilet might be located in any of the publicly available technical drawings of the spacecraft.

              „That toilet? Ah, we’ll let you know how it works out,” Hurley told reporters earlier this month. „They have one. We’re going to — we’ll try it out, and we’ll let you know when we get back.”

              The commode is a rather important part of the launch plan, since Hurley and Behnken will spend nearly a whole day together locked in the Dragon capsule, before they reach the International Space Station.

              NASA declined to provide Business Insider with any details on the new space toilet.

              „Since that’s a SpaceX system, the SpaceX PAOs [public affairs officers] would be the ones to ask on this,” Brandi Dean, a spokesperson at NASA’s Johnson Space Center said when asked where the toilet was.

              SpaceX did not acknowledge Business Insider’s query about the toilet.

              https://www.businessinsider.com/spacex-crew-dragon-spaceship-ceiling-toilet-mystery-proprietary-design-2020-5

              1
              • articolul din Business Insider il stiam, insa daca stai sa te uiti la intreg sistemul misiunilor Apollo , nu prea ai cum sail ascunzi: in tavan (exceptand daca ai un locas in care ti MAG de rezerva si eventual scapi de cele utilizate) https://history.nasa.gov/SP-368/p473a.htm

                2
                • Hmm… Posibil sa fie doar un rezervor, ca in cazul Apollo, pentru pungile cu nr 2 si furtun cu adaptor anatomic pentru nr 1. Dar tehnologia a evoluat suficient pentru a avea o varianta compacta a celei de pe ISS. Sigur vom afla mai multe in viitor.

                  • Luand exemplul platformelor terestre, daca ii implicau pe britanici, sigur aveau toaleta, dar si aparat de facut ceai. Un exemplu de ce poti pierde daca nu apelezi la diversitatea unui program multinational.

                    3
                    • Marius,

                      In spiritul glumei de mai sus, întârziau programul cu 5 ani, că britanicii insistau sa aibă volanul pe dreapta…

                      4
                • Ce am mai aflat intre timp:
                  – conectorii pentru consumabile par a fi compatibili, si doar cei pentru informatii nu. Asta ar sugera ca la o adica, in caz de urgenta, se pot imbarca in acest moment in orice capsula, ramanand problema ergonomiei scaunelor (in timpul MIR unele echipaje s-au imbarcat in alte capsule decat cele de ascensiune).. Doar dovlecii nu puteau accesa Soyuz (dimensiuni) dar cei noi (Orion) par a fi ok, la fel si cele sc sau cobalt blue-urile SL.
                  – echipajele SS care ramaneau in urma pentru durate lungi pe SSI aveau si Sokol , dar principala reactie era blocarea on compartimentul sigur.
                  – in caz de depresurizare rapida oricum imbracarea costumelor (de orice fel) ar fi subt semnul intrebarii pentru ca e nevoie de timp si pentru ca depresurizarea modifica volumul corpului. Drept urmare asigurarea sigurantei se face activ prin monitorizarea variatiei de presiune si prin monitorizarea. Obiectelor care pot intersecta orbita SSI.

                  2
                • ‘Latch the toilet button’. Intructiune de la Mission Control catre Endeavour.

  21. Bingo!!! Lansare reusita!

    4
  22. Domnilor, am intrat intr-o noua era spatiala. sa speram ca vom trai destul ca sa vedem cat mai multe lucruri extraordinare

    2
  23. *sad russian noises…

    6
    • Ceva timp in urmă, Rogozin făcea mişto de dependenţa SUA fata de cărăușii spațiali ruși, spunând că făra ei pot folosi o trambulină.

      Elon Musk: “trambulina funcţionează”….

      3
  24. Herr Von Renn Weg

    Felicitari NASA, felicitari Spacex, felicitari partenerilor nostri americani! Rusnacii o sa ramana de acum blocati in razboiul rece, cu bombele lor atomice, pt ca nu ii vad in stare sa faca tranzitia la transportul spatial privat, concurential! Am privit cu entuziasm lansarea de astazi, dar o sa am o satisfactie si mai mare cand Rusia se va sparge in 1000 de tarisoare a caror nume se va termina in ‘stan, ‘grad…

    20
  25. Dragonship Endeavor sa-i ramana numele.

    1
  26. Oare ce zic „ailalti” legat de posteru asta…
    https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2020/04/pratt2.jpg
    Din articolu de mai jos
    https://arstechnica.com/science/2020/04/the-falcon-9-just-became-americas-workhorse-rocket/
    Altfel, asteptam cu interes acuplarea 😀

  27. Dap. Roscosmos contrataca:

    Trump after the launch of Crew Dragon: “You cannot be number one on Earth if you are number two in space. And we will not be number two anywhere. The United States regained the prestige of a world leader in space. The first woman on the moon will be an American, and the first country on Mars will be the United States. ”
    The hysteria that arose after the successful launch of the Crew Dragon ship is not very clear. What happened was to happen a long time ago. Now, not only Russians will fly to the ISS, but also Americans. So that’s great! It is very important to have at least two possibilities to reach the station. After all, it’s not enough … Everything happened in space, and you must have at least two transport systems capable of ensuring the presence of crews of different countries on board the ISS.
    But we are not going to stand still. This year we will test two new missiles, and next year we will resume our Lunar program. It will be interesting!
    ________________________
    Commentary by the Head of the Press Service of Roscosmos Vladimir Ustimenko

    • nu prea au ce sa contraatace: Orel va suferii modificari importante de design; Nauka probabil va fi lansat in mai 2021 (nu stiu zau); incercarile de a inlocuii reprele importate, cu altele rusesti pt Soyuz MS nu prea merg, samd

    • Dar foloseste in continuare tehnici sovietice – indulceste mesajul (unacalda una rece) si lasa impresia ca Roscosmos e ISS.

      Roskosmos CEO Dmitry Rogozin congratulates on the successful launch and docking of the Crew Dragon manned spacecraft with the International Space Station:

      “Dear Mr. Brandenstein, now that your manned ship has successfully launched and successfully docked, I can well congratulate you! Bravo!

      I know how you worried that this important event went well. I wish the entire NASA team successfully complete the reconstruction of their national transport system for flights to the ISS.

      Please convey my sincere congratulations to Ilon Mask (and yes, I liked his joke) and the entire SpaceX team. I look forward to further cooperation! ”

  28. „Deaspre ortacul nostru Elonie Muscă și cum au trimes acesta Balaurul în ceriuri

    Vă mai amintiți negreșit deaspre glava de-ați cetit-o pre Letopiseț cu doauă leaturi în urmă, când Elonie Muscă au auđit ruga lui Sveti Elie și i-au trimes acestuia caleașcă înnoită (đic gurile rele cumcă i-au trimes numai o teslă, să-și meșterească acesta rădvan den ce lemne o afla în Grădina Raiului). Ce de atuncea vreme, Elonie nu s-au hodinit, ci meșterii tocmiți de către aceștia au făcut lucrări nemaivađute și nemaiînchipuite – trimițănd șiraguri de mărgaritare pre ceriu iară ieri suind în pântecele unui balaur doi voinici și zvârlindu-i spre Polata Cereasca a Noroadelor.
    ….
    Ci în meseța lui Florar, leatul doauă mii doauă-đeci de la nașterea Mântuitorului, au priponit Elonie de un stâlp șoimul, i-au pus în plisc balaurul iarâ în pântecele seu i-au pus acesta doi voinici, Bobu Băcanu și Ducu den Urlați, și au chemat lume multă, ba chiar si pre Trumpie Împărat. Ci au cercetat unii ceriurile și văzând că vine vijelie mare, i-au đis lui Elonie să mai aștepte doauă đile, iară acesta, blagoslovit cu darul rabdării, au așteptat. Ci ieri, îndurându-se Sveti Ilie căruia i-au trimes Elonie caleașcă noauă, au fost vreme cu soare, deci i-au aprins văpaie la coada șoimului, iară acesta s-au suit la ceriuri; ci cum s-au suit, cum au slobođit den plisc balaurul, iară acesta are să lepede den pântece voinicii împlătoșați când are să agiungă la Polata Cerească ađi…”
    Text reprodus prin amabilitatea Letopiset 🙂 : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2932189986887954&id=1560123010761332

    6
    • Herr Von Renn Weg

      @checkmate :)) am pleznit de ras!
      đic gurile rele cumcă i-au trimes numai o teslă, să-și meșterească acesta rădvan den ce lemne o afla în Grădina Raiului

  29. Si s-a cuplat

    3
  30. Alin-Theodor

    Felicitări și admirație astronautilor, dar mai ales lui Musk și echipei sale. Cred că oficial am intrat într o nouă eră și în următoarele decenii vom avea parte de multe surprize.
    Păstrând registrul, votcarii nu s au putut abține și au început să se laude cum că vor trimite oameni pe lună, concepe noi nave, etc etc. Partea mișto a fost replica lui Musk la afirmația idiotului de serviciu Rogozin (in 2011 afirmase că SUA va reusi sa mai trimita rachete în spațiu doar dacă ar folosi o trambulina).

    https://www.g4media.ro/rusia-sustine-ca-va-explora-luna-si-ca-va-lansa-noi-rachete-dupa-succesul-istoric-al-space-x.html

    1
  31. Eu ma uit peste marketingul facut acestei misiuni, e de calitate, dar nu imi dau seama ce reprezinta.
    Din cate stiu, andocari se fac de mai bine de juma de secol, chiar si automate. Cu ce e atat de speciala asta de toate siturile o promoveaza?
    Andocarea in sine e specială, sau faptul ca de acum americanii nu vor mai folosi taxiuri rusesti?

    1
    • Incep sa se bage bani privati mai multi in domeniul spatial, guvernul fiind doar un beneficiar.

      Nu are legatura cu andocarea automata.

      Mai degraba cu integrarea in Falcon 9, refolosirea in continuare a primei trepte, tehnologie mai noua pentru control (vrei o poza cu Soyuz?), spatiul disponibil (vrei o poza cu Soyuz?), faptul ca nu s-a transmis inregistrarea unei randari 3D ci telemetrie reala (vrei o lansare cu Soyuz?), ca Dragonul de fata va face probabil si o excursie in jurul lunii.

      Altfel totul e ca inainte, doar ca sovieticii spumega. Si orice provoaca spume la Kremlin merita atentie.

      12
      • Sau altfel spus:
        – o firma face azi ce faceau in trecut natiuni; si de fapt nu e doar una.
        – activitatea nu se rezuma la evenimentul de azi care se vrea a fi doar o etapa. Nu asta e apogeul si nici tinta cu ceea ce (poate va urma).
        – viteza. Vireza de dezvoltare.

        7
        • Multumesc pentru raspunsuri. Acum am inteles.
          Intradevar comercialul va schimba modul in care vor decurge lucrurile.
          E de apreciat directia in care merg, deja space Dragon asta arata altfel, mult mai plăcut si mai aerisit decat capsulele alea „state owned”. Pe langa asta, ceea ce a reusit SpaceX inca nu pot face multe natiuni, printre care si noi din pacate.

          2
          • Stați ca abia acum am vazut elementul cheie: asta e prima lansare cu echipaj uman efectuată de SpaceX.
            Aveam impresia ca facusera deja asta la cât s-a tot scris despre ei.

            1
        • Ghita Bizonu'

          Si cumva o face pe banii ei sau pe ai natiunii ?

          Ca asa auz .. ca Musca e f priceput la abnii altira ,a dica ai bigetului. Ca pana si masina Tesla ….

          1
          • Da, Ghita, lucrurile mari se intimpla doar daca statul e acolo. AT&T, Google, Apple, Ford (la inceputuri), Facebook, Amazon. Daca nu era statul astea nu existau.

            1
          • Eu cred ca ambele variante.
            1. banii statului. Da, SX ii foloseste dar pare a fi de departe cea mai dramuita si responsabila cand ii cheltuie. Nu e vreun favorizat, a luat banii in cadrul unor programe la care au participat mai multe firme; este deja un obicei sa ia cei mai putini bani si totusi a livrat rezultate. La altii rezultatele inca sunt asteptate. La alt ordin de marime, in afara programelor comerciale, SX este un amarat care intra la „altii” , – hai sa comparam cu Boeing si SLS, sau programul anterior Crew Dragon (adica Consteallation) ; SX a luat firimituri, fata de firmele „casei”, asa ca in opinia mea e foarte departe de imaginea unui tocator de fonduri publice.
            2. SX foloseste si banii proprii. O buna parte din fierataniile si soft (inclusiv proceduri, cunostinte samd) pe care le-am vazut ieri sunt ale SX. Mai mult, oricat ar castiga SX (si sigur o face). investeste si mai mult in dezvoltarea unor lucruri noi.
            Daca ne restrangem la Elon, desi personalitatea lui poate influenta perceptia lumii intr-un spectru larg,de la idolatrizare la ura, daca ramanem la subiectul propus (adica fondurile), tin sa remarc ca si-a pus la bataie banii proprii, pe cand alte personalitati din domeniu (Lockheed, ULA, Boeing etc) nu risca mai nimic la capitolul asta.
            Ramane sa vedem ce face concurenta directa, care in opinia mea este BlueOrigin.

            3
          • E serparie mare acolo, din ce aud… Musk doar se strecoara si el cum poate.
            O fi adevarat ce plang baietii astia aci?
            https://www.extremetech.com/extreme/296094-nasas-space-launch-system-may-have-set-back-orbital-refueling-by-a-decade
            Cica si unu de la ULA a incercat chestii inovatoare (statii peco in spatiu) si atunci „Senator Shelby called NASA and said if he hears one more word about propellant depots he’s going to cancel the space technology program.”

            Shelby fiind asta:
            https://www.shelby.senate.gov/public/index.cfm/biography

        • @MariusB
          NASA a instituit stacheta pt siguranta zborurilor comerciale in spatiu pt toti participantii fie ca e SpceX, Boeing sau altii care vin din urma, tot asa cum FAA a instituit stacheta pt siguranta in aeronatica
          Uite ce a fost in stare sa faca o firma (Boeing) cand considerentele comerciale si financiare au prevalat. Si FAA fie a intors capul in cealalata parte. au cazut avioane, au murit oameni
          Cand natiunile (guvernele) erau implicate altfel era distribuita responsabilitatea (unii erau numiti administratori, directori de programe, de catre altii care trebuia sa fie alesi, asa ca cei din urma erau atenti ce se intampla). Acum responsabilitatea este pasata unei firme care va trebuii sa gaseasca echilibrul intre propriile ineterese comerciale si financiare si ale actionarilor sai, agentii guvernamentale pe de alta parte (NASA, ESA, etc), alte firme beneficiare si siguranta zborurilor. Fara sa mentionam de concurentii care vin din spate (concurenta este benefica pana la momentul in care unul va face rabat de la siguranta doar ca sa tina pasul cu concurenti – vezi Boeing)
          Musk are o echipa fantastica (Gwynne Shotwell, Tom Mueller, Hans Koenigsmann) ) care ii conduce SpaceX, si cred ca ei sunt printre cei care garanteaza momentan ca programul e safe, indiferent cate joint-uti a fumat Musk
          Nu zic ca e rau ce se intampla. Clar, ca imi place ceea ce vad, acest zbor insemnand un progress. Si chiar daca este o simpla andocare automata, nu zic ca nu reprezinta un pas inainte, insa prefer sa raman echilibrat, nu exaltat

          2
          • O pozitie echilibrata este de dorit, aici iti dau 100% dreptate.
            Partea cu implicarea guvernamentala, nu prea stiu ce sa zic. Primul considerent: costul. Costurile erau mari. Asa au fost mereu. Apoi au devenit prea mari si nici chiar natiunile nu si le-au mai permis. Si asta a dus la stagnare. Apoi regresie. Apoi pur si simplu anularile au devenit norma. Costurile mari nu garantau rezultatul sau succesul (SS ca program nu a asigurat pasii urmatori inainte ba chiar i-au limitat la LEO , apoi COnstellation a luat-o razna si a fost anulat, SLS – care apartine si estre gestionat de NASA este inca un exemplu contemporan). Dupa ce csoturile au devenit prea mari altenativele de reactie au fost putine: oprire/anulare si stagnare sau o cale mai ieftina. Agentiile guvernamentale fac multe si bine, dar nu ieftin.
            Apoi siguranta. Nu stiu daca „inainte” erau mai sigure. Mai degraba cred ca nu, desi o cauza ar putea fi si progresul tehnologic. Dar o alta cauza ar putea fi acumularea de experienta iar asta vine odata cu marirea populatiei de date, care la randul ei vine cu marirea orelor de zbor/functionare, atat in aeronautica cat si in domeniul spatial. Iar orele alea sunt legate direct de costuri si de firmele private. Oricat de prevazatoare ar fi o agentie, daca controleaza doar cateva misiuni, nu va asigura cresterea siguantei. Cred ca si in aeronautica a fost o evolutie uriasa a sigurantei. legata de cresterea numarului de zboruri. La fel si aici, daca ai 3 lansari cu SLS si 10 cu FH sa zicem, (sau New Glenn, pentru diveritate) cred ca indiferent de implicarea NASA, SLS nu va fi mai sigur ca FH sau NG. RD180 nu a avut incidente recente si este considerat un motor sigur, old school, dezvoltat in tihna si cu siguranta in minte, o varianta in care s-a mers la sigur pe o solutie confirmata ; in contrapartida Merlin (si Kestrel la inceput) au fost tinta tuturor glumelor si insinuarilor ca ar fi destinate sinucigasilor. dar acum Merlin are onoarea de a fi cel mai produs si „zburat” (ore de functionare) motor al americanilor in ultimul deceniu. Deci se poate si altfel/ In plus, chiar daca NASA nu controleaza procesul de dezvoltare si fabricatie. criteriile finale de control sunt (zic eu) aceleasi, si astfel o racheta privata va trebui sa indeplineasca aceleasi cerinte si sa treava aceleasi teste (multe dintre care de fapt adreseaza chiar procese din amonte, adica de fabricatie sau design). NASA nu e FAA macar pentru faptul ca este utilizator direct al platformelor. Iar procesele de control, in ambele domenii, se vor ajusta conform realitatii, odata cu evolutia FMEA-urilor.
            Elon este un bogat excentric , ciudat si controversat, care a vrut la un moment dat sa faca ceva in domeniul spatial. Au fost si alti care credeau ca succesul e garantat si vor face cea mai mare branza care va uimi omenirea. Doar ca asta pare sa aiba sanse sa realizeze ceva. In plus, actiunile lui ciudate au avut darul sa agite lumea asta care parea sa stagneze de ceva vreme, incremenita in programe exorbitant de scumpe si care pareau punctuale, disparate, fara sa aiba o continuare clara sau vreun tel mai mare decat livrarea unei platforme care sa faca o activitate si apoi gata. Altfel, sunt absolut entuziasmat de Dragon. circumspect fata de programul maritan (desi platforma SS imi place si cred ca daca va reusi va fi revolutionara, dar nu neaparat pentru ce viseaza Elon), de-a dreptul neincrezator in programul lunar. Ramane sa vedem ce pot SX, sau SO.

            1
      • @Iulian

        Mai ții minte ce-ți spuneam în 2018, în privința Space X?

        Regret mult că nu vom avea posibilitatea să investim în această companie decât atunci când evaluarea va trece de suta de miliarde… Sunt variante și acum, dar participația e indirectă și diluată. Nu merită vehiculul, dar SpaceX e investiție pe termen lung cu multiplu fabulos.

        • Evident ca stiu. Iti pot da si link la discutie. 🙂

          Vorbind de investitie, ma nelinisteste doar modul lui Elon de a face lucrurile. Au asigurate veniturile din urmatoarele misiuni cu echipaj, cu care pot finanta Starlink. Problema e cu SN4, care necesita multi bani…

          La citi actionari a ajuns? Si de la citi trebuie sa se listeze la bursa?

        • The answer to the meaning of life, the universe, and everything is…
          SIF.
          …Banat-Crisana, Moldova, Transilvania, Muntenia, Oltenia.

          • Bagă-ți SIF1 și 4 în dos… sunt arse!
            Cand v-am zis să luăm pachetul la IAR Brașov la 1 leu/acție ați râs de mama focului. Vindeați la 15 lei, cu doi lei dividende încasate, un 1700% cinstit.

            Între Sife, ia 5-ul că e miezul la Kurtos, Răzvane. Cu sau fără Ciurezu la cârmă. Dacă îl absoarbe Drăgoi nu e fain.
            I-am transmis că fie face preluare ca la carte, și ne oferă 3,5 lei/acție, fie îl ia mama dracu cu tot cu influența lu tacsu – m-am pus contra sistemului ticăloșit, dă-i în fasole, să-mi dea bănuțu corect că nu-s valah…

            Mai bine aruncă un ochi pe ARS, e firmă foarte bună ;).

            @Iulian
            Nu trebuie să nimic. Mă-nervează techno-hippy-ul că ține doar private equity și fonduri tech onboard până la o anume evaluare a firmei. Părerea mea, să se fută-n ea evaluare dacă abia atunci lasă investitorii cinstiți să intre. Oricum, în următorii 3-5 cred că vine. Listarea e o chestiune de structură de capital și deschidere spre piață. Momentan au cashlow din operațiuni (lansări) și bookings, dar Elon a ars numerarul la fiecare iterație a Falcon și Dragon, în timp ce de acum încolo fiecare misiune va fi din ce în ce mai complexă.

            1
            • Probabil pt ca ii este frica sa nu piarda controlul companiei.
              Dar hai ca ai reusit sa ma iriti….
              Actionarii sunt neni (de obicei trecuti de 60) care vor sa faca bani. N-au ei treaba ca fac bani din prajitoare de paine sau din rachete. Si nu accepta ideea unor proiecte fantasmagorice si extrem de riscante cum a fost F1, F9 la inceput si actualmente Starship. Ma uit la firme cu astfel de conduceri si vad zero apetit pt risc si inovatie. Sa se duca naibii din partea mea daca tot ce vor e un spritz in Bimini 🙂
              Musk vrea sa fie Ferdinand al II-lea de Aragorn. Si daca asta il face din miliardar milionar… so be it. Proprietatea lui. Treaba lui. Democratia e la vot, nu la bursa.

              Si eu as face la fel…daca nu m-ar tenta nebunii si mai mari 😛 . Inca Musk e timid fata de ce se poate face, crede-ma…
              O sa reuseasca? Habar n-am. Imi pare bine ca incearca. Starship si Starlink sunt cuiele aci.

              2
    • Greu de înțeles noua paradigmă…
      Până acum, ivanii concurau cu NASA… statul…
      Acum concurează cu o amărâtă de firmă privată… Altfel spus, au ajuns vai de capul lor!
      Nu degeaba zicea bătrânul propagandist Vorobiev că Musk reprezintă modelul antagonist al statului…
      https://www.quora.com/Who-are-the-enemies-of-Russia

    • Herr Von Renn Weg

      @alexis banii, banii! Aia fac diferenta! ia trage un ochi sa vezi cat costa lansarea cu dragonasul asta! Si mai lasa vodka pt ca faci ciroza!

      3
      • @Herr Weg, ma uit pe raspunsul tau si vad ca banii sunt foarte importanti.
        ????
        PS Nu toata lumea bea vodka, cum faci tu

        2
  32. Neamtu tiganu

    Neil Armstrong, Jim Lovell, and Eugene Cernan, commanders of Apollo 11, Apollo 13, and Apollo 17 respectively, said:
    „When President Obama recently released his budget for NASA, he proposed a slight increase in total funding…the accompanying decision to cancel the Constellation program, its Ares 1 and Ares V rockets, and the Orion spacecraft, is devastating.”
    „It appears that we will have wasted our current ten plus billion dollar investment in Constellation and, equally importantly, we will have lost the many years required to recreate the equivalent of what we will have discarded.”[18]
    „For The United States, the leading space faring nation for nearly half a century, to be without carriage to low Earth orbit and with no human exploration capability to go beyond Earth orbit for an indeterminate time into the future, destines our nation to become one of second or even third rate stature. While the President’s plan envisages humans traveling away from Earth and perhaps toward Mars at some time in the future, the lack of developed rockets and spacecraft will assure that ability will not be available for many years.”[19]
    „Without the skill and experience that actual spacecraft operation provides, the USA is far too likely to be on a long downhill slide to mediocrity.

    3
  33. Apropo de fulgere si amanarea primei lansari si comparatia cu Soyuz sau Apollo, asta nu inseamna ca Falcon 9 are neaparat capabilitati reduse sau ca este ultra vulnerabil la fulgere, conform Space X. „Falcon/Dragon are designed to withstand multiple lightning strikes, but we don’t think it would be wise to take this risk”. Si daca ar fi dorit sa lanseze, increzatori fiind in capabilitatile platformei, nu cred ca NASA ar fi fost de acord, si din cate stiu (bazat pe lista de reguli de lansare pe care am vazut-o si care avea antet NASA) ei au ultimul cuvant.

    1
  34. Si ca sa ma leg de cuvantul „moment” din titlu,miercuri 3 iunie, SX va incerca sa lanseze o noua serie Starlink. Vad ca e Starlink 8 si nu inteleg de ce (stiam ca 7-le a tot fost amanat in mai) dar poate ca am pierdut eu sirul. Probabil trebuie sa-mi aduc la zi informatiile. caci nici la numarul de sateliti nu prea imi iese socoteala.
    Cu ocazia asta Just Read the Instructions va reintra in paine (dupa ce a fost transferata inapoi in Atlantic si a fost upgradata) in timp ce Of Course I Still Love You vine inapoi incarcata cu treapta recuperata de la DM2/Dragon.

    2
  35. Americanii au tehnologia de 60 de ani si puteau sa se duca in spatiu cand voiau ei, se si plictisisera de plimbat – nu lipsa rachetelor era problema – ci banii, NASA a suferit taieri de bugete dupa criza din 2008 si era mai ieftin sa-i plateasca pe rusi.

    Aici e meritul esential al lui Elon Musk – cu PR-ul lui cu SpaceX a facut ca Spatiul sa fie cool din nou, ceea ce a adus din nou bani pentru NASA, din care a luat si SpaceX pentru aceasta naveta.

    Sa vedem cum va fi si cea de la Boeing. Bine ca sunt 2 modele, si sunt destul de complementare, asta va fi un avantaj.

  36. I-am vazut joi dar nu sunt cine stie ce priveliste. Trenuletul e difuz, satelitii nu erau clar delimitati. Nu mai sunt vizibili in perioada imediat urmatoare, dar se poate vedea seria 6.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *