Stiri militare

 

Si in Cehia negocierile pentru prelungirea leasing-ului avioanelor Gripen se apropie, doar ca cehii sunt mult mai seriosi.

 

Videpresedintele comisiei de aparare din Parlamentul cehiei, un Social-democrat, spune intr-un interviu acordat postului public de radio, ca leasingul, in continuare, al avioanelor Gripen trebuie considerat printre optiunine cu impactul de aparare si economic cel mai bun.

Declaratia este destul de importanta tinand cont de contextul general al competitiei intre producatorii de avioane de lupta europeni si cei din SUA, pe fondul crizei economice globale, in care se discuta in prezent despre „smart defence” si „pooling and sharing” pentru fortele aeriene.

(Pozitia Suediei, exprimata de Ministrul de Aparare Sten Tolgfors, a fost clara – Suedia doreste o cooperare mai mare in domeniul apararii pe plan European, in conformitate cu cerintele SUA.) 

  

Interviu Radio Cehia (Rádio Česko) cu Jan Hamáček, vicepreședinte al Comisiei de Apărare din Camera Deputaților a Cehiei

  

Moderator: Leasing-ul pentru avioanele Gripen expiră la începutul lui 2015. De ce credeți că Republica Cehă nu se poate descurca fără avioane supersonice?

 

Hamáček: Cehia nu poate fi lipsită de apărarea spațiului aerian. Sub ce formă vom avea această protecție depinde numai de noi. Cu siguranță nu este posibil să lăsăm spațiul aerian nepăzit, iar avioanele L-159 nu sunt capabile să acopere tot acest spațiu din cauza performațelor limitate; doar avioanele supersonice sunt capabile să păzească spațiul aerian. De aceea, este sarcina Ministerului Apărării să găsească o soluție. Din informațiile pe care le am, acum sunt evaluate opțiunile, dacă va fi vorba de avioane ale Cehiei cu piloți cehi sau altă variantă – a fost luată în considerare și poliția aeriană efectuată de forțele aeriene ale unuia din aliații noștri.

 

Moderator: Putem vedea acest lucru în statele baltice, deci nu ar fi ceva ieșit din comun în cadrul NATO. Totuși, pe care dintre aceste variante o preferă social-democrații?

 

Hamáček: Ținem legătura cu Ministerul Apărării, suntem în permanență informați cu privire la negocieri sau redactări de materiale. Preferăm varianta cea mai ieftină, respectiv cea mai avantajoasă din punct de vedere economic.

 

Moderator: Depre care este vorba în prezent? Ar însemna că ne protejăm spațiul aerian în cadrul NATO? Cehia plătește pentru poliție aeriană?

 

Hamáček: Din informațiile pe care le am, această variantă nu pare cea mai avantajoasă din punct de vedere economic. Sunt convins că este mai avantajos să continuăm cumva leasing-ul pentru avioanele pe care le utilizăm în prezent.

 

Moderator: Să continuăm cu Gripen?

Hamáček: Da.

Moderator: Deși prim-ministrul a spus că, în situația de față, cu siguranță nu va sprijini Gripen?

Hamáček: Nu îmi plac astfel de afirmații, făcute înaintea unei analize riguroase. În primul rând, toate informațiile disponibile arată că armata este complet satisfăcută de sistemul Gripen. În al doilea rând, se pare că acest tip de acord interguvernamental între Suedia și Cehia funcționează; piloții laudă și ei sprijinul venit din partea producătorului, întrucât nu există probleme: nu se întâmplă ca avioanele să stea degeaba din cauză că nu le funcționează anumite sisteme sau pentru că le lipsesc piesele de schimb; economic vorbind, ora de zbor a avionului Gripen este de câteva ori mai ieftină decât cea a unui F-16. Eu aș fi mai precaut, chiar este necesar să analizăm cu atenție toate aspectele economice și de abia apoi să alegem soluția cea mai bună.

 

 

Rusii lovesc cu multirolu’

 

Rusii ies la rampa cu propriul avion multirol, poate-poate.

Marti, 17 ianuarie, cei de la Suhoi au scos pe pista de la Komsomolsk-on-Amur cel de-al treilea prototip al lui Su-35S. Avandu-l la mansa pe pilotul de teste Taras Artsebarsky, multirolul rusilor s-a dat pe cer aproape doua ore, in diverse teste.

Primele doua prototipuri se afla deja in faza de testare-dezvoltare, de catre piloti militari.

Conform Suhoi, Su-35S ar avea o durata de viata de 6.000 de ore de zbor la un ciclu de 30 de ani.

Sursa: aviatiemagazin

 

 

Drone deasupra Bucurestiului, in timpul revoltelor

 

Revoltele populare din Bucuresti, din ultimele 5 zile deja, ne-au adus o imagine cu care Romania nu a fost obisnuita. Pe langa haosul provocat in centru Capitalei cu complicitatea aparatului represiv denumit jandarmerie, sambata seara protestatarii au putut vedea, pe viu, o drona!

Un astfel de aparat fara pilot a survolat de mai multe zona Pietei Universitatii, fiind chiar surprins in direct in transmisiunea celor de la Antena3. Din pacate, am cautat imagini postate pe internet, insa acestea, precum si alte relatari, lipsesc cu desavarsire.

Imaginea dronei deasupra Teatrului National a fost una spectaculoasa, aparatul survoland Piata la doar cateva sute de metri altitudine si avand aprinse luminile pentru zborul de noapte.

Aparatul parea a fi un Shadow 600 aflat in dotarea Ministerului Apararii Nationale intr-un numar de 11 astfel de sisteme complete.

Iata, mai jos, cum arata un astfel de aparat:

Sursa: aviatiemagazin

13 comentarii:

  1. Bravo cehilor! Asta inseamna sa te preocupe apararea tarii si starea armatei. Este „bine” macar ca astia de la noi sunt preocupati de propria lor „securitate”. Deci, ochii pe cer si faceti-le cu mana, ori aratati-le degetul mijlociu, in semn de apreciere! Fiecare, dupa cum prefera.

  2. bre, nu cred ca e posibil sa fie o drona militara, armata nu se poate baga in politica – dar e posibil sa fie mini UAV ale jandarmeriei, de observare – se mai folosesc si in strainatate la urmarirea demonstratiilor, multimilor la meciurile de fotbal. in afara de regimul militar, dronele shadow costa enorm, pe cand cele UAV civile de observare, care ar fi utile in situatia asta, sunt si la 60.000 euro.

    oricum, interesant eveniment. nu stiam ca au cumparat asa ceva, nu le-am vazut pe la expozitii in dotarea jandarmilor.

    • Nu cred ca sunt ale Jandarmeriei! Nu stiu sa aiba inca asa ceva in dotare. Posibil sa fie ale altor structuri. Politia de Frontiera era interesata sa achizitioneze asa ceva!

  3. Scuze ca intreb, dar cat au platit cehii pana acum pentru leasingul Grippenurilor?

    • Parca ungurii sarisera de un miliard platit pana acum, cred ca si cehii sunt tot pe acolo, poate mai mult, ca ei au fost primii beneficiari ai Saab. Cehia a depasit anul trecut 10000 de ore pe Gripen, de la inceputul contractului, in timp ce Ungaria a ajuns, tot anul trecut la 6000. Adevarat ca in Ungaria se zboara mai putin decat in Cehia…

      • Fraieri de fraieri. Si cu ce s-au ales? Cu nimic! Au tot zero avioane, cu o perspectiva de a plati in continuare leasing. Au optiune de cumparare? Cand e termenul, in 2030 cand Grippenurile vor fi fiare vechi?

        • Logică de butic. După cum spuneau băieţii de la Aero Magazin, în comerţul cu armament se aplică regulile economiei clasice (cu piaţa liberă, cererea şi oferta etc) numai când e vorba de armamentul uşor şi de cantităţi mici. Atunci când se vorbeşte de sisteme complete de armament, care au importanţă strategică (dotarea cu tancuri şi logistica necesară a unei întregi armate, sau cu avioane şi suportul lor la sol, spre exemplu), primează interesul politic, iar regulile economice devin foarte flexibile.

          Spre exemplu:

          Între oferta de Gripen a suedezilor şi oferta de F-16 a Marelui Licurici, Cheliosul nostru era obligat să o aleagă pe a doua, chiar dacă ar fi avut parte de costuri mai mari şi de o calitate îndoielnică a produsului, fiindcă în schimbul costurilor ar fi avut parte de alte avantaje, sau, dacă refuza, de dezavantaje. E destul de uşor să aibă loc un schimb de telefoane sau e-mailuri între Casa Albă şi câţiva baroni industriali (care datorează favoruri administraţiei actuale) prin care să li se sugereze unde, cât şi cum ar trebui să investească… sau să NU investească 🙂

          Un astfel de incident a avut deja loc, şi a fost relatat pe cel mai indiferent ton din lume de presa noastră: din 2005 încoace, întreaga producţie de camioane a uzinei Roman Braşov este cumpărată cu anticipaţie de către armata americană, pentru Irak. Pentru că, în mod cu totul întâmplător, această uzină a câştigat o licitaţie împotriva tuturor marilor companii europene şi americane. Bineînţeles, noi fiind nişte adevăraţi diplomaţi, o să ne facem că îi credem că au câştigat pe merit – doar ştim ce bijuterie tehnică e bătrânul camion DAC FAEG, o adevărată navă spaţială pe roţi, zimbrul Carpaţilor, mândria industriei comuniste… şi o să credem că participarea României la proiectul „scutului” şi la războaiele din Irak şi Afganistan nu are nicio legătură…

          ~Nautilus

        • Licitatia pt camioane a fost castigata pe internet si a fost, bineinteles, 100% corecta 🙂 . Am mai scris si eu ca ceva, ceva spaga…am primit si noi pt ajutorul dat americanilor. Si numai camioane, mai sunt si alte contracte date de americani unor firme din Romania tot asa pe prietenie!

  4. La stiri am auzit ca in cadrul ministerului de interne s-a format un comandament pt gestionarea acestei situatii cu demonstratiile impotriva tizului meu fizionomic mancaiar corbii ochii ;din care facea parte si structuri din MaPn si m-am intrbat si eu ce cata astia in aceasta problema cred ca asta e explicatia folosirea de dotari ale armatei in aceasta situatie .
    In Afghanistan s-a prabusit un elicopter american si 6 militari au decedat,

  5. mai mare ca o casa P+M Suhoiul ala.. este o enormitate. Prima nava spatiala de lupta rusa va fi produsa de Suhoi 🙂 22 x 14,7 x 6 este ENORM, imediat poate acrosa doua MiG 21 sub aripi 🙂

  6. Desi au iesit invingatori in competitia elvetiana, SAAB se gaseste sub presiunea politicienilor locali care considera costul dezvoltarii variantei Gripen NG prea mare.
    Intr-o miscare supriza, SAAB a facut publica o informare legata de costurile pe care statul Suedez le-ar avea in cazul cumpararii a 100 de Gripen NG (E/F): un pret total de SEK32-33Bil adica SEK320mil per avion (aprox. EUR36mil).
    Oferta este comparata cu cea inaintata Norvegiei, de SEK500mil per avion (aprox. EUR57mil), pretul mai scazut oferit guvernului suedez putand fi justificat fie prin re-folosirea de componente ale unor avioane C/D aflate in uz fie prin economia facuta cu utilizarea infrastructurii deja existente si pe care Norvegia ar trebui in schimb sa o construiasca.
    Varianta E/F este considerata singura capabila sa reziste pe piata in urmatorii 10 ani si pentru a contracara vocile care cer renuntarea la E/F si upgradarea la un standard C/D+ a avioanelor in uz, SAAB a publicat o analiza din care reiese ca aceasta varianta ar fi mai costisitoare decat fabricarea E/F-urilor noi si ar avea performante net inferioare (fara a mai mentiona diferenta fata de actuala versiune C/D).
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4914333

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *