Romania Military

Suhoi 35 pentru China

china-warplane-maiden-flight11.si

 J 11

Stim cu totii ca Beijingul a batut palma cu Moscova pentru achizitia a 24 de avioane de ultima generatie multirol Suhoi Su 35, desi la inceputul discutiilor se vorbea de 48. Pana la urma au ramas 24 si cele doua tari au batut plama. Contractul va fi semnat oficial cu ocazia Paris Air Show.

De curand insa Shenyang Aircraft Corporation a scos la lumina cel mai nou model al aparatului J 11 (un Suhoi 27 fabricat in China) iar noul J 11D pare a fi un avion foarte interesant dispunand inclusiv de un nou si foarte performant radar AESA.

Pe langa AESA, varianta “D” are si un nou senzor  IRST –  relocat fata de varianta precedenta – iar in structura aeronavei si-au facut loc materiale compozite si radar absorbante noi. De asemenea aeronava este considerata a fi cu adevarat performanta, scapata de unele boli ale copilarie de care avioanele chineze au suferit si inca mai sufera.

Insa aparitia lui  J 11D numai mira de fapt pe nimeni, chinezii fiind de fapt producatorii de avioane cei mai prolifici in ultimii ani, noi variante si chiar noi avioane aparand ca ciupercile dupa ploaie in ograda Beijingului. Faptul ca China cheltuieste foarte multi pentru noi avioane indica desigur incercarile supraomenesti ale Beijingului de a ajunge din urma Europa, SUA si Rusia in materie de tehnica aviatica si conexa aviatiei (tehnologii industriale care au in vedere materiale, electronica, etc).

 Suhoi 35S

Ori acest lucru nu-i deloc usor si nici ieftin. Asa cum stie orice impatimit de aviatie militara ca sa poti construi un avion ai nevoie de multe lucruri si de o industrie orizontala faraonica, dar pana la urma primul si cel mai important lucru este MOTORUL!

Si acum ajungem la intrebarea: de ce China a cumparat Suhoi 35?! Intr-adevar deocamdata Su 35 este superior J 11D, are o raza mai lunga, poate decola cu o incarcatura mai mare si este semnificativ mai manevrabil in lupta la vedere decat J 11D. Dar dupa enumerarea calitatilor Suhoiului putem intelege si ce anume le lipseste de fapt chinezilor si anume tehnologia de fabricatie a unui motor performant.

Daca in restul domeniilor s-au mai descurcat: materiale, avionica, radar, aerodinamica, etc, pe zona motoarelor stau foarte, foarte rau folosind inca motoare rusesti vechi, conceptual vorbind, chiar si pentru cele mai noi avioane ale lor.

Astfel J 20 si J 31 folosesc motoare rusesti  Saturn – Al 31 , respectiv Klimov RD 93, iar acest lucru trage in jos performanta acestor avioane, mai ales ca stim cu totii rusii au si ei pe zona aviatiei ca principala slabiciune tot motoarele.

Insa Suhoi 35 dispune de un nou si performant turbofan –  AL-117S. Chinezii se uita si la americani si au vazut ca atat F 15 cat si F 22 sunt niste avioane exceptionale si datorita faptului ca dispun de niste motoare exceptionale; si au mai remarcat chinezii cat s-au chinuit americanii pentru a dispune de o asa tehnologie, cu cata greutate au dezvoltat F 135, motorul pentru programul JSF; asadar vrei un avion care sa fie pe picior de egalitate cu ce au yankeii, atunci iti trebuie un motor la fel de bun cu al lor…

Astfel ca Beijingul are azi doar doua variante pentru a detine un motor performant: Rusia sau dezvoltarea proprie, dar asta cu dezvoltare – in ciuda banilor cu nemiluita – nu-i chiar asa simpla si cere foarte mult timp, daca tinem cont de unde au plecat chinezii, asadar ramane varianta cu Rusia, care Rusie nu este nici ea dispusa sa se lase furata la infinit si nici nu pare doritoare sa transfere tehnologia celor mai noi motoare ale sale catre China.

Rusia este de acord sa vanda motoare nu si tehnologia lor…

Daca insa ne uitam un pic in trecut observam ca desi chinezii au avut la dispozitie foarte multi ani pentru “surubarirea” motoarelor de pe Suhoi 27/30, mare lucru nu au obtinut si au fost nevoiti sa importe in continuare motoare din Rusia, astfel ca putem deduce faptul ca furtul de tehnologie nu-i intotdeauna o solutie viabila nici daca ai motorul respectiv in fata ta, desfacut pe bucatele.

Mai ai nevoie si de know-how, de industria orizontala care sa produca subansamblele, material, etc, lucru care se vede treaba e greu de obtinut.

Deocamdata singura victorie chineza pe aceasta zona strategica este proiectarea si fabricarea turbofanului WS-10, motor folosit pe destul de multe tipuri de avioane chinezesti printre care si unele  J 11, insa surse occidentale au raportat ca performantele acestuia nu sunt deloc incurajatoare si la fabrica ajung mai multe motoare trimise inapoi de Fortele Aeriene decat productia fabricii de motoare noi.

Pe langa fiabilitatea scazuta nici la capitolul putere WS 10 nu exceleaza, analistii militari vestici comentand ca motorul chinezesc este prea slab pentru a propulsa adecvat J 16, un avion mai greu decat Suhoi 27.

Deocamdata se afla in dezvoltare doua noi motoare chinezesti: WS 13 si WS 15, existand chiar zvonuri ca macar unul dintre prototipurile J 20 ar fi zburat cu un WS 15, in timp ce WS 13 a fost deja expus la  Zhuhai Air Show anul trecut (fara insa sa impresioneze pe nimeni), numai ca noul WS 13 pare a fi destul de invechit deja fata de motoarele vestice si rusesti si fata de noile rachete aer-aer si senzorii lor, cu alte cuvinte este un motor usor de detectat si nu foarte inovativ din punct de vedere tehnologic.

Asadar este posibil ca achizitia Suhoi 35 sa aiba legatura mai mult cu motorul sau AL 41/AL-117S si mai putin cu perfomanta avionului sau a avionicii sale, chinezii incercand probabil sa se inspire macar din cel mai nou motor rusesc, de unde si lungile negocieri dintre cele doua tari, negocieri care au avut ca principal obiect garantarea de catre China ca nu se apuca – ca de obicei – sa incerce sa copieze avioanele si motoarele rusesti, asa cum au facut mai mereu…

Pe de alta parte China simte probabil nevoia unor avioane dotate cu motoare puternice, capabile sa faca fata avioanelor japoneze, sud-coreene si rusesti de ultima generatie.

Doar ca se vede treaba desi au avut la ei in ograda si avioanele si motoarele Moscovei, mare lucru tot n-au reusit deocamdata.

Pana in acest moment avioanele rusesti sunt inca superioare cam la toate capitolele celor fabricate in China, iar in privinta motoarelor nici nu mai are rost sa discutam.

Asa ca daca privim lupta la distanta intre Statele Unite si China prin prisma tehnologiei putem observa ca deocamdata Beijingul este foarte departe in urma americanilor, ei nereusind inca sa produca macar un motor de avion echivalent din punctul de vedere al calitatii si performantelor cu ce produceau sovieticii in urma cu 25 de ani pentru Suhoi 27…

 

GeorgeGMT

 

Exit mobile version