Romania Military

Superavioane : Eurofighter Typhoon…

Cel mai frumos vis al RoAF…

RIAT 2011, crema aviatiei militare a venit sa-si prezinte produsele. Zboruri uimitoare, acrobatii si cei mai buni piloti pe care fiecare producator i-a gasit prin curtea proprie.Totul a mers bine si frumos, lumea si specialisti erau incantati de aparate, pana cand Eurofighter-ul a iesit pe pista!

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=8ENnEQkhWow?rel=0&w=640&h=390]

Typhoon la RIAT 2011

Atunci multi dintre producatorii care-si laudau avioanele, cu pieptul umflat si gura plina de superlative…au amutit si cu coada intre picioare au facut cativa pasi mai in spate.

Pentru cineva care nu a vazut zborurile demonstrative de la RIAT 2011 poate parea o exagerare, dar in realitate, la aparitia Typhhon-ului in capatul pistei, s-a lasat linistea! De ce?! Oare frumusetea avionului sa fie de vina? De facto nu avionul a creat socul, sau cel putin nu direct, ci cea ce avea sub planuri!

Eurofighter Typhoon varful de lance al europenilor, cel mai bun produs al industriei militare autohtone a zburat demonstrativ incarcat cu arme sub aripi. A fost singurul avion care a executat zborul demonstrativ incarcat de lupta! Iar acest lucru spune foarte multe despre capacitatea avionului de a lupta si de a transporta armament, despre increderea producatorilor…

Nu cred ca a-ti vazut de prea multe ori ca la mitingurile aeriene, avioanele sa-si demonstreze abilitatile in aer incarcate…eu nu prea am vazut deloc. Care este mesajul!? Pai mesajul este simplu. Forta si capacitatea de a lupta in conditii reale, incarcat, de a face manevre de lupta la masa maxima, in conditii de front. Este foarte usor sa te dai manevrier cand esti gol, dar incarcat cu toate armele necesare misunii…ceva mai greu.

Un alt mic amanunt, Typhoon-ul este singurul avion operational( de F-22 nu stiu), care are capacitatea de a executa lupta aeriana apropiata, dogfight, incarcat cu armament. Practic este singurul care poate executa viraje de lupta la 9G fullyloaded, iar acest lucru este…impresionant.

Dezvoltat de un consortiu format din Germania, Marea Britanie, Italia si Spania Eurofighter-ul este in esenta un vanator de rasa pura. Extrem de manevrabil, a fost proiectat in contrapartida cu Suhoi si MIG, gandit de la inceput sa fie supermanevrabil si pentru cursa lunga. Un bimotor care poate cara o cantitate enorma de arme, pe distante lungi, are si posibilitatea de a zbura supersonic fara fortaj, la viteze cuprinse intre 1-1,4 Mach.

Avand o manevrabilitate extrema, Typhoon –ul este raspunsul europenilor la F-22-ul american si noile variante rusesti Su-35 si PAK FA. Poate zbura foarte bine atat la viteze mari cat si la viteze mai mici, fiind extreme de stabil si manevrabil la viteze de 300km/h, lucru destu de rar, daca tinem seama si de masa aparatului, care il incadreaza la categoria grea a vanatorilor.

Avionul este dotat cu o  avionica foarte buna, atat defensiva, cat si ofensiva.

Navigatia este duala, atat prin GPS cat si prin sistemul de orientare inertial, detine Data Link 16, are un sistem radar de control al altitudinii pentru zborul la rasul solului, in regim automat (TERPROM). Bineinteles ca poate detecta orice radiatie, radar sau laser, atintita spre el, este gandit din start cu IRST(PIRATE) si va detine, probabil incepand cu Tranche 3, si radar tip AESA.

Are capacitatea de a acrosa armament prin 13 puncte de acrosare la o masa totala de peste 8000 kg. Ca armament poate folosi tot ce se fabrica in Europa si SUA. IRIS-T déjà a fost integrata si urmeaza METEOR, AGM-65 Maverick, AGM-88 HARM, Brimstone(AT), Penguin, etc.

Principala problema a Typhoon-ului este lipsa capacitatii aer-sol. Primele doua transe avand capacitati foarte limitate in aces sens. In Libia, de exemplu, a fost nevoie ca mai bataranul Tornado sa-i lumineze tintele, dar si acest aspect va trece.

Probabil ca Eurofighter-ul va fi primul multirol adevarat si spun asta datorita capacitati sale de a evolua in luptele aeriene incarcat complet. Poate pentru multi aceasta capacitate pare normala pentru toate avioanele, dar de fapt este un secret destul de bine ascuns.

In realitate atunci cand se prefigureaza o lupta directa, aparatele largheaza cam tot ce au sub planuri cu exceptia rachetelor AA. Rezervoarele de combustibil, armamentul  aer-sol, toate sunt aruncate pentru a usura avionul in vederea manevrelor la limita care urmeaza sa fie executate. Practic un multirol inarmat pentru misiuni la sol, poate fi oprit doar la vederea vanatorii inamice, datorita faptului ca aparatul va anula atacul la sol si va arunca armamentul aer-sol, pentru a se putea apara.

Cu Typhoon acest calcul pur si simplu nu vine bine. Se incaiera cu oricine, pastrandu-si armamentul pentru continuarea misiunii. Are o aerodinamica si o putere excedentarea suficiente pentru a putea lupta incarcat aproape de maximul admis, pastrandu-si si superba manevrabilitate in lupta aeriana apropiata.

Din toate avioanele aflate pe pista astazi, Eurofighter-ul este, in mod clar, cel mai bun si cel mai promitator. Desi nu a fost gandit ca un aparat stealth, amprenta radar(RCS) este de sub 0.1mp si este in scadere. Putem vorbi de un semi-stealth, si tinand cont de capacitatile sale de lupta si ducere la tinta a unei mari cantitati de armament, niciodata visata macar de avioanele stealth, Typhoon-ul s-ar putea dovedi mai bun decat omolagii sai de generatia a V-a…Dealtfel generalul American John P. Jumper a catalogat Typhoon-ul ca fiind cel mai bun aparat care exista astazi pe piata( nu includem aici generatia a V-a).

Acum daca eu personal as fi Mos Craciun as darui RoAF 48 de Eurofighter drept cadou! Cu 48 de aparate Tranche 3, cu radar AESA, in mod sigur amenintarea Ucrainei si superioritatea lor numerica ar fi privita ca o gluma buna si un posibil antrenament cu public, la Bucuresti. L-as vrea, dar trebuie sa fim realisti. Chiar daca am putea sa-l cumparam, nu am avea posibilitatea sa-l operam. Calcaiul lui Ahile este costul foarte mare al orei de zbor, care variaza de la 35000 la peste 50000 de euro, in functie de modul de folosire.

Adevarat ca un astfel de avion ar putea permite Romaniei sa aiba un parc de avioane mai mic, dar realitatea este ca astazi nu ni-l putem permite. Pacat, cred ca daca am avea astfel de aparate, as fi in stare sa dorm la poarta aeroportului sa nu mi-l fure cineva, adica la fel ca un copil foarte sarac care primeste un cadou pe care si la dorit foarte mult…as dormi cu el in pat, tinandu-l strans de o aripa…

Imi place acest aparat, este cel mai bun de pe piata si nu pot decat sa sper ca indienii, desi nu foarte destepti, il vor cumpara, in cadrul MMRCA-lui lor. Probabil ca pe la mijlocul toamnei vom afla…

In sfarsit… sa-l privim din nou si sa ni-l imaginam cu concarde tricolore dobarand Suhoaie si Miguri. Sa credem pentru o clipa ca l-am avea…

Exit mobile version