Tempestul britanico-japonez

japonia in programul tempest

Deocamdata doar un desen haios…

Lucrurile ciudate se intampla in programul condus de britanici sau macar demarat de ei. Astfel, daca pana anul trecut discutam despre un trio format din Marea Britanie, Italia si Suedia, lucrurile au evoluat acum si sunt inca destul de nebuloase.

Astfel, japonezii au intrat in program desi nu se stie exact cu ce procent, asta pentru ca pe 14 iulie 2022, agentia Reuters scria ca Japonia ar fi de acord sa devina partener cu britanicii, fiecare parte cu 50% din “actiuni” si cu drepturi de vanzare impartite geografic.

In Europa, Tempest ar trebui sa inlocuiasca aparatele Eurofighter din dotarea fortelor aeriene italiene si britanice si poate chiar Gripen-ul E/F suedez, in timp ce in Japonia aparatul este succesorul Mitsubishi F-2.

Programul britanic “Tempest” si cel japonez F-X urmand sa fuzioneze. Cele doua parti se asteapta ca programul sa coste zeci de miliarde de dolari. Scopul urmarit ar fi dezvoltarea unui aparat in doua variante constructive, dar diferentele dintre cele doua ar urma sa fie foarte mici.

In privinta exportului, cele doua parti ar urma sa-si imparta piata, astfel, britanicii vor exporta in Europa, japonezii in Asia. Nu se explica exact ce inseamna Asia din acest punct de vedere. Adica India, Orientul Mijlociu (piete traditional britanice) ar face partea din Asia japoneza sau din Europa britanica, comercial vorbind?

Deschidem o paranteza pentru a ne intreba ce ar insemna o impartire a lumii intre japonezi si britanici dpdv al potentialului de export al Tempest? Japonia Asia si britanicii/italienii Europa? Primul zbor al Tempest ar fi sa fie prin 2035 si nu se intrevede o asa mare piata pentru el macar din motive istorice. Astfel, Italia si Marea Britanie sunt astazi partenere in concernul care fabrica Eurofighter, francezii au Rafale, dar niciuna dintre parti n-a realizat mari exporturi pe piata europeana ci doar spre tari asiatice.

Atat Eurofighterul cat si Rafale (sau mai bine zis mai mult Rafale) s-au vandut catre tari din Africa si Asia, mai putin spre Europa, bine, Eurofighter nu prea s-a vandut deloc. Si atunci care sa fie beneficiul europenilor? Unde sa vanda britanicii Tempest cand in Europa lumea buna cumpara F 35A, francezii nu l-ar cumpara in veci si nici germanii nu ar arunca cu euro spre el? Atunci cine? Austriecii din nou?! Cu atat mai mult cu cat ultimele reusite in care britanicii au fost implicati au iesit la niste costuri de operare foarte mari (Panavia Tornado si Eurofighter). Inchidem paranteza

In acel moment – 14 iulie 2022 – era inca neclar care ar fi rolul italienilor si suedezilor, partenerii europeni ai britanicilor in programul Tempest.

Ei bine, acum lucrurile au evoluat si guvernul japonez s-a hotarat sa se implice in programul Tempest, acordul formal urmand sa fie semnat in luna decembrie a acestui an. Deocamdata se stie ca Italia va fi implicata in program prin compania Leonardo, Marea Britanie cu BAE Systems si MBDA UK, iar Japonia cu Mitsubishi Heavy Industries.

Si motorul va fi o colaborare in trei, intre compania japoneza IHI, britanicii de la Rolls-Royce si italienii de la Avio. Nu se cunosc prea multe date si nu este clar care este procentul cu care cele trei tari vor fi implicate in program.

Ciudata este insa lipsa suedezilor de la SAAB, stiindu-se ca guvernul de la Stockholm are deja un memorandum de intelegere semnat cu britanicii. Sa se fi retras in noua conjunctura? Cert este ca odata ce Japonia s-a alaturat Tempest, programul F-X s-a terminat, dar au ramas disponibili cei 40 de miliarde de dolari, bani pe care guvernul japonez ii avea pusi deoparte si care acum pot finanta programul nasit initial de Royal Air Forces.

Ce inseamna lipsa suedezilor din acest conglomerat europeano-asiatic nu stim si pana la urma nu se cunoaste inca daca Saabul n-o fi si el pe undeva pe acolo. Dar daca se va dovedi ca suedezii au fost lasati pe-afara, sau nu mai doresc sa colaboreze in cadrul Tempest, atunci lucrurile ar putea deveni foarte interesante.

Suedia este unul din marile nume in constructia de aeronave militare de lupta si nu ieri de azi ci de multe zeci de ani, Saab este cineva in lumea aviatiei si ar fi de asteptat ca daca francezii si germanii nu se inteleg pana la urma (greu de presupus ca vor reusi) atat Germania cat si Franta sa faca unele propuneri suedezilor ramasi “orfani”.

Si chiar daca suedezii se vor regasi in programul Tempest pe la vreun varf de aripa, ceva acolo, este dificil ca o putere in aeronautica militara precum tara scandinava sa accepte rolul de partener-junior, cand – pana una-alta – Suedia este singura tara membra a grupului de patru care chiar a construit avioane de la zero.

Pe de alta parte nici colaborarea britanico-italiano-japoneza nu va fi una foarte lina, japonezii nu sunt precum cei din filmele cu samurai ci dimpotriva de-a lungul timpului s-au dovedit a avea o atitudine foarte protectionista si nu mereu onorabila. Sa ne aducem aminte clinciul cu francezii (din urma cu foarte multi ani) in problema zapezii japoneze vs schiuri frantuzesti.

GeorgeGMT

30 de comentarii:

  1. „Suedia este singura tara membra a grupului de patru care chiar a construit avioane de la zero.”

    Un pic mais sus de zero. Motoarele sunt americane, chiar dacà au o licentà.

    14
  2. „Si motorul va fi o colaborare in trei, intre compania japoneza IHI, britanicii de la Rolls-Royce si italienii de la Avio.”

    Cand vorbim de Avio, vorbim de Avio Aero care este de fapt General Electric. Probabil ca or sa se bazeze pe ce au mai cooperat in trecut: F136. Sau cine stie poate au de gand sa adapteze XA100.

    6
  3. Unitatea europenilor ce lipseste cu desavarsire, ii fericeste pe americani ce se umplu de bani din vanzari. Restul stau si se oftica ca sunt prosti si nu se inteleg. Pana ce nu se unesc astia intr-un mare consortiu, nu va misca nimeni nimic.

    6
  4. Costurile vor fi mari la tempest, F-35 va fi la un preț foarte convenabil, clienții vor prefera marfa americană. Deci, tempestu’ trebuie să vină cu ceva ce nu pot oferi americanii. Cu ce?

    2
  5. Faza ‘Origami’.

    2
  6. SAAB va veni cu software, au deschis un centru dedicat ,, combat air system ” in UK de doi ani. Modul cum au folosit ,,kubernets”i la Gripen e genial. Update software sau hardware în 5 minute, fără să afectezi cealălaltă componentă. Americanii incearcă să-l impună la NGAD, de parcă N.G. și Lockmart de abia așteaptă să-și împartă tehnologiile.

    4
  7. simpla implicare japoneza nu face ca un produs sa fie rentabil sau un succes comercial,
    din informatiile publice rezulta ca japonezii au printre cele mai mari costuri de proiectare in cazul tehnicii militare,

    iar la aviatia militara supersonica exista un avans american considerabil,
    motorul pt. generatia VI a zburat deja si se pace ca sunt mai multe aparate diferite de generatia VI in diverse faze de finalizare a proiectelor sau de construire a prototipurilor,

    prin 2035 sau dupa acest orizont de timp americani vor avea probabil in studiu aparate de generatia VII,

    la mintea mea nepriceputa, ca sa faci un avion supersonic militar competitiv care sa concureze cu avionele americane este foarte greu,

    asta nu insemna imposibilitatea exportarii aparatului,
    un exemplu este Rafale si are legatura cu existenta unei influente si a unei politici externe serioase de catra Franta spre deosebire de poitica externa a tarilor care produc impreuna EF/T,

    3
  8. Din ce stiu eu, F35 inca are probleme, o spun chiar si Australienii…
    Deci un avion nou, care sa faca „ceva” concurenta F35, e bine-venita, zic eu.
    Asta daca se concretizeaza.
    Problemele australienilor par a fi legate de autonomie, mentinerea pe o durata mare a vitezei supersonice de zbor, softul destul de vechi Block3F, precum si disponibilitatea de zbor, atita cimp cit avioanele mai mult stau la sol si in mentenanta decit zboara fizic – s-a constatat o rata de zbor scazuta cu minim 23%, fata de previziuni si datale furnizate de LM.
    Unde se vor vinde noile Tempest – sau cum s-or numi la final ?
    Pai va depinde de pret, performante, pretul de mentenanta, cost per ora de zbor, gradul de „availabilitate” de zbor, etc.
    Ideea este ca daca nu marci banul si nu ai un Head-master care sa coordoneze lucrarile si sa conduca proiectul, nu o sa ai nici un rezultat.
    Lucrul amestecat ….. nu aduce nimic bun, decit bani irositi, timp irosit si rezultate incerte.
    Viitorul aero il vad altfel, cu drone pe post de fightere, care sa poata face lucruri pe care un pilot nu poate – fizic.
    Deocamdata LM e singurul care face si investeste si inoveaza, apoi vin chinezii cu copiile lor ieftine si „bune”, apoi … nimeni.
    Japonezii sint seriosi si au industrie, pot face ce isi propun.
    UK… depinde. Au cam ramas in urma cu tehnologia, fata de japonezi si US, si noi inovatii nu prea s-au vazut in ultimii ani.
    Macar sa iasa ceva in viitorul apropiat – 3-5 ani, desi ma indoiesc.
    Altfel, vom fi fortati sa luam de la LM, cu bune si cu rele, dar macar sa le poti zbura, nu sa dai bani sa stea la sol.

    4
  9. e greu cu produsele astea high-tech in asociere. greu de tot. bagi zeci de miliarde sa dezvolti un produs pe care deja concurenta il produce in serie de mult. deci care-i logica: bagi zeci de miliarde sa ai ceva pe care deja jumate din lumea civilizata il are? nici nu vei mai avea piata la el, poate doar la ciohapsi si la toate statele teroriste. de ce nu bagi din miliardele alea 10 miliarde sa cumperi f-35 ‘la comun’ pentru o forta europeana de de aviatie (genul apararea antiaeriana integrata propusa de Germania) iar restul din ‘zecile’ de miliarde il bagi in dezvoltarea unor tehnologii pe segmente sub-reprezentate la americani, de ex. rachete hipersonice, avion de lupta generatia 6 sau chiar 7, ceva sa fii ‘ahead’. eu mi-as imagina unor astfel de asocieri pe proiecte de armament sa fie proiecte comune ale tuturor membrilor EU nu doar doi, trei, coispe si deci, implicit, sa fie finantate prin EU nu prin finantari separate.

    4
  10. Păstrezi know-how, industria aeronautica militară, ingineri, cercetători și nu îl lași pe uncle Sam unicul în domeniu…dar costa mulți $$$

    5
  11. Văd că multă lume întreabă ,, de ce altceva cind F 35 e minunat” Pt că GAO 2022 zice că ora de zbor e 54k Pentru americani. Fără salarii. Cu piese de schimb la maxim posibil au 54 avioane fără motor.. Pt că englezii au băgat 900 mil. in Lakenheath și 600 mil in Larkam. Pt că nu te atingi de coaja lui .
    Tempest din proiect nu are nevoie de APU extern să pornească, Cerintă suedezilor de 1 maistru și 5 tiriplici să schimbe un motor pe o autostradă e top.Pt că ești stăpîn pe avionul pe care l-ai cumpărat.
    PS. Raportul GAO dă F16 la 26 k. Sție cineva cite ore de zbor mai au norvegiene – nu ani, ore

    6
  12. Nu inteleg de unde si pana unde comparatiile cu F-35. Unul e monomotor, altul e bimotor.

    Chiar daca o sa fie sute de F-35 in serviciu, tot va fi nevoie de avioane sa fie inlocuite Eurofighterele de pilda. Sau Rafale, Gripen etc.

    Nu in ultimul rand, merge economia, vin taxe, circula banii, se produce tehnologie, cercetare etc. Adica viata. Castigurile unui astfel de program nu pot fi stabilite strict contabil, ca la chioscul din colt.

    11
    • joburi si impozite poti face si cu linii de productie europene ale produselor americane. important e ce si cum negociezi. inclusiv cercetare si know how. poti de ex. face cercetare pe segmente de viitor si apoi patentezi, faci bani din vanzari sau licentieri de patente. nu zic, un avion de gen. 6 european n-ar fi rau, da ca proiect european, nu al bigatilor, DE, F si mai stiu eu cine… proiectele astea franco-germane sunt mereu cu imbranceli si chiuieli. asa il faci printr-un fond de finantare european.

      1
      • de acord, insa e riscant sa-ti pui toate ouale in acelasi cos. inovarea nu a venit din existenta unui singur produs pentru o intreaga piata si nevoile europene pot fi diferite de cele americane.

        5
  13. Daca reusesc sa-si armonizeze cerintele astfel incat sa nu fie diferente suficient de mari cat sa strice ciorba si raman consecventi in ceea ce priveste numarul de aparate care va fi comandat (fara reduceri pe model Germania in proiectul Eurofighter) nu vad de ce n-ar iesi un aparat reusit.
    Toti participantii au experienta in domeniu si au/vor avea motorul necesar. Ca va fi generatia V, VI, V +++, VI – – – etc samd nici nu mai conteaza atat timp cat vor tine in viata o baza industriala care va genera independenta pe toate palierele. Pe banii lor.

    2
  14. Semnat contractul pentru Tempest.

    Va înlocui pină in 2035 Thyphoon (engleze și italiene).

    https://www.repubblica.it/esteri/2022/12/09/news/global_combat_air_programme_tempest_italia_regno_unito_giappone-378165989/?ref=RHLF-BG-I0-P1-S1-T1

    Participare în părți egale între Anglia, Italia, Japonia.
    Italienii au pus pe tava 3,8 miliarde euro pentru proiectarea sculei.
    Aparatul franco german cred că moare pe hârtie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *