Tornado si barcile iraniene-repetitia de dinaintea spectacolului

Un Tornado GR4, al Royal Air Forces a tras o racheta Brimstone intr-o barca foarte rapida, asemanatoare celor pe care iranienii le tot arata prin zona Golfului. Racheta a lovit in plin si distrus barca, iar britanicii au zambit fericiti! Cate barci are ayatollahul?! 🙂

Un Tornado britanic cu 12 rachete Brimstone

Susnumita Brimstone, este o rachete care poate fi folosita pentru a lovi o mare varietate de tinte, de la tancuri si transportoare, pana la vedem acum, barci de asalt rapide. Racheta este de tipul ”fire and forget” si detine propriul sau radar pentru ghidaj pe ultima parte a traiectoriei, iar in campania din Libia a avut rezultate foarte bune, tocmai datorita versatilitati sale.

Este suficient s-o urci pe un avion, iar apoi respectiva aeronava poate ataca cam tot ce misca.

Brimstone, 55kg, este o varianta a Hellfire, find initial dezvoltata ca o up-gradare a rachetei americane, insa pana la urma, modificarile aduse au facut ca singura asemanare intre cele doua arme sa fie doar una de masa: ambele avand cam aceeasi greutate.

Difertenta majora intre Brimstone si Hellfire, este faptul ca racheta britanica poate fi folosita si de aeronave de mare viteza, avioane, nu numai de pe elicoptere si UAV, ca in cazul verisoarei sale americane. Usoara si foarte precisa, Brimstone este ideala pentru lupta anti-insurgenta avand  posibilitatea sa loveasca tinte mici, punctiforme, cu pagube colaterale minime.

Tornado GR 4 cu Brimstone, in Afganistan

Un alt avantaj este sistemul dual de ghidare: radar-laser este raza, cu 50% mai mare decat a Hellfire, de 12 km. Astfel sistemul de ghidaj radar ii confera acesteia capacitatea de a ataca singura fara ajutorul nimanui, asa cum este in cazul ghidarii laser. Practic pilotul o pune cu botul in urma, o lanseaza, iar apoi cauta alta tinta, si cum un aparat de tip Tornado poate iesi la vantoare cu 12 rachete Brimstone odata, intelegem deja de ce racheta se bucura de acest succes rapid.

Sursa: strategypage

 

GeorgeGMT

12 comentarii:

  1. Excelent, vreau si eu cateva bucati din sus numita racheta,…….adica numai cateva sute,…… adica 20-30 de sute pentru inceput. Ups, stai asa ca am uitat, ce dracu facem cu ele?………. pe ce le punem?…..Am gasit vindem ternurile armatei la „preteni” lu domn’ Dobritoiu si pe urma platim chirie sa le depozitam pe sus numitele terenuri, ca doar avioane de unde? Nu-i asa ca sunt destept? Cu ideia asta desteapta cred ca pot sa cer si eu un loc in guvern,….. nu-i asa?…..A, nu se poate….trebuie sa ia alti caimacul…..a, trebuie sa ia caimacul cu tot cu cafea…..dar pot si eu sa fac asta (adica sa iau si cafeaua si caimacul)…..nu ma credeti? Aveti dreptate, nu pot sa fiu atat de nesimtit, saraci mei parinti m-au pocnit de prea multe ori si m-au pus sa invat cuminte cuminte la scoala, nu am avut timp sa fac „copy paste” si sa-mi creasca nerusinarea in sange. Vai mie, nu pot sa fiu nesimtit,………nu o sa mai ajung niciodata ministru…….rusine mie……mai bine plec intr-o tara civilizata……..

    • Pai vezi bre?! Parinti tai sunt de vina ca te-au educat in contratimp cu vremurile! Ei saracii credeau ca daca ai carte, ai o sansa mai buna…Teribila greseala! Dar ceva sanse ai, ca vad ca ai o gandire…corespunzatoare. Mai fi impresionat si mai mult daca gandeai ca un adevarat om politic responsabil si ne propuneai ceva rachete sh, din stocurile anilor ’60, ale nustiu carei tari, ca doar rachetele alea aveau deja experienta. 🙂
      Asadar mai de invatat my friend! Da ai sanse…persevereaza! 🙂

      • Imi pare rau, mai mult de atat nu pot sa gandesc (ca de facut nici vorba), dar nu trebuie decat sa asteptam, doar „viata bate filmul” cum spunea un clasic. Sa nu ne miram de ce va urma….

    • cumparam rachetele si punem tinta pe palatul parlamentului cand sunt toti in sedinta? Si asa zicea ieri George de o calamitate.. ei calamitate nu ar fi dar ar fi un motiv de baut o bere rece 😀

  2. Par incredibil de tari aceste avioate, ce n-as da sa pot zbura si eu cu unul candva…

    • -nu am zburat pe așa ceva, însă din cîte cunosc, avionul în sine nu e spectaculos. Mai interesantă însă era misiunea pentru care a fost conceput – anume de bombardier strategic care avea sarcina de a penetra ultra-densul sistem AA sovietic prin zborul la viteze foarte mari și înălțimi foarte mici. În acel context, englezii erau specialiștii pătrunderii prin surprindere și atacul în profunzimea frontului – zburau la 10-50 m înălțime și uneori în regim supersonic – ceea ce făcea ca Tornado să fie enorm de util NATO.
      Pe de altă parte, englezii operau și versiunea interceptor a Tornado. Îmi amintesc că în urmă cu peste 10 ani era o serie la Discovery care urmărea o escadrilă/grup RAF prezentând misiunile de antrenament și exercițiile la care participau. Era fascinant cât de agresivi erau în dogfight cu ele, împotriva MIG-urilor 29 Luftwaffe, a CF-18 canadiene …și a F-16 și F-15 USAF. Partea interesantă e că băieții cam cîștigau luptele simulate atît în cîmpul vizual cît și înafară.

      Da, amintirile.
      Acum esteîn proces de retragere (mai puțin variantele GR IV).

      • Voua va place avionul, mie imi plac la nebunie rachetele, ce bune ar fi pe Soim……

        • Ar fi bune și pe un zmeu… avantajul e precizia mare și greutatea mică. Nu știu costul, dar la Șoim problema ar fi electronică. De asemenea, deși s-au făcut lansări a-s, structura nu a fost proiectată pt asemenea sarcini (atac la sol) cu încărcătura de luptă, dar garantez că 4-8 Brimstone duce (depinde cum pot fi acroșate).
          Încărcat însă – Șoimulețul nost – nu prea reușește mult mai mult decît sustentație, calitățile dinamice scad drastic.

      • „avionul în sine nu e spectaculos”
        Poate acum nu mai pare. Dar in anii 80 era spectaculos…
        Geometrie variabila care ai permitea sa obtina drag minim la high-speed low-level penetration, avionica avansata pt vremea aia, motoare bibilite etc.

        Din generatia aia de avioane mie asta mi-a placut cel mai mult.
        Este si extrem de fotogenic. E o fotografie iconica pt mine cu un Tornado al Marinei Germane, cu aripile stranse si cu 4 Kormoran atarnate, cate una sub fiecare aripa plus 2 sub fuselaj.

        „englezii erau specialistii pătrunderii prin surprindere si atacul în profunzimea frontului – zburau la 10-50 m înăltime si uneori în regim supersonic”

        La 10-50m in regim supersonic prin Europa cred ca e periculos chiar si pt Tornado.
        Cu toate hartile lui digitale, cu radarul doppler cu dubla functie de navigatie si terrain following, se poate intampla ca in bancul ala cu melcul lovit la ochi, care mergea el linistit prin padure cand i-a crescut o ciuperca in fatza…

        Poate prin desert, deasupra marii sau prin tundra canadiana unde se mai duceau la training.

        Prin operatiunea de eliberare a poporului irakian ‘furtuna in desert’ se laudau britzoii ca zburau atat de jos ca le era frica sa nu loveasca vreo camila…Au si pierdut cel putin vreo 2 in lupta.

        La vremea lui proiectul a fost un fel de F35 de acum, o dezvoltare in colaborare, scumpa, dar spectaculoasa tehnologic. Aceleasi voci prin presa despre costurile exorbitante, ca nu are rost, se irosesc banii etc, de ce sa-i irosim pe avioane, mai bine sa-i dam pe welfare…
        Pana la urma zic ca a fost un proiect reusit.

        • Nu pot să nu remarc profunzimea cunoștiințelor. Ai parte de stima mea. Cam așa e cu spui, cu mențiunea că exact pt asta “englezii erau specialistii pătrunderii prin surprindere si atacul în profunzimea frontului – zburau la 10-50 m înăltime si uneori în regim supersonic” – se pregăteau în eventualitatea operațiunilor împotriva teritoriilor Pactului de la Varșovia.
          Nu pot decît să mă bucur că nu s-a întîmplat nimic, nu de alta, dar englezoiii cam reușesc ce își propun cam de 1200 de ani încoace, dacă asta e posibil și în special dacă ține de supraviețuirea lor. Deci ar fi fost tare de temut pt oricine ar fi fost de partea cealaltă a mesei.
          A fost într-adevăr scump și a atras țipetele socialiștilor –– bam bam bam –– exact ca azi –- să zică cineva că istoria umană nu e pre(a)dispusă la ciclicitate (chiar imperfectă) –- dar avionul era bun, repet – nu spectaculos în performanțe pt cît s-a cheltuit cu el și nu era nici polivalent deși englezii cel puțin au tras și pielea de pe el ca să îl facă așa (a se vedea sumedenia de versiuni aer-sol, aer-aer, bombardier de toate felurile). S-a achitat cred de datoriile acumulate în defavoarea muncitorimii britanice, italiene și germane.

          Evident că în altă parte din lume nu ar fi putut fi făcut…, ceea ce deschide ceva șansă pt F-35 ca să fie – deși nu îmi pare nici pe departe ceea ce a fost anunțat și cum a fost trîmbițat.

          Opresc aici scrisoarea a VII-a.

  3. Tornado este unul dintre foarte putinele avioane pe care le-as cumpara sh. Superb, foarte bun in misiuni de tip SEAD, pt care a si fost de altfel construit, poate fi folosit si in rol de vanatoare, dar mai cu fereala. Altitudinea minima de zbor, cu radarul de teren cuplat, este in jur de 50 de metri si este printre primele avioane care puteau zbura in regim automat la astfel de altitudini.
    Scump de operat, va fi retras in cativa ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *