Tupolev Tu 160, un nou aparat

Si discutam despre un avion cu totul nou, nu modernizat, nu refacere de resursa ca pana acum ci efectiv despre un avion nou-nout. Rusii sustin ca aparatul nou iesit pe poarta uzinei are 80% din sisteme (inclusiv motoare noi NK-32) si alte cele noi si diferite fata de suratele lui din anii “70-“80”. Faptul ca Rusia opereaza inca bombardiere strategice fabricate foarte de-demult nu este in sine un lucru curios, si americanii fac la fel, curiozitatea apare doar atunci cand US Air Forces anuntat ca primul zbor al noului sau bombardier stealth – B 21 Raider –  va avea loc in curand si in acelasi timp rusii relanseaza productia de Tu 160, in loc sa traga tare si sa scoata si ei viitorul bombardier strategic rusesc PAK DA.

Ori aici apare semnul de intrebare. Sa nu credeti ca este usor si ieftin sa te apuci sa construiesti de la zero un avion precum Tu 160. Discutam aici despre mii de repere, piese si subansamble etc, este un lucru foarte, foarte complicat si scump. Dar planurile sunt marete si in 2015 ministrul apararii al Federatiei Ruse –  Sergei Shoigu – a anuntat ca se vor produce 50 de bombardiere strategige Tu 160, desi din merge foarte greu cu noul motor NK-32M, care se afla intr-o foarte mare intarziere.

Noul Tu 160 M2 are deocamdata un contract semnat pentru zece unitati.

Ori in acest context, de ce nu-si indreapta eforturile spre PAK DA si le irosesc pe Tu 160, un aparat care cat ar fi el de nou, este deja “batran” din punct de vedere moral?

Programul PAK DA (bombardier strategic stealth) a inceput sa prinda viata in anii “90, cand au inceput discutiile despre o astfel de masinarie zburatoare. In 2007 Tupolev a primit proiectul, iar in 2008 a demarat finantarea. Dar pana prin 2013 inca nu stiau ce doreau, se vorbea chiar despre un bombardier hipersonic, in cele din urma s-a anuntat ca va fi unul subsonic, iar in 2019 s-au aprobat planurile finale.

In zilele noastre, in august 2021 ministrul rus al energiei si comertului a declarat pentru INTERFAX ca se lucreaza la asamblarea primului prototip al PAK DA. Daca lucrurile merg bine, rusii spera ca prin 2027 avionul sa si zboare, daca insa are soarta Suhoi Su 57 atunci are sens sa reia productia de Tu 160, pentru ca flota de bombardiere strategice rusesti este batraioara bine.

Pe acest criteriu, cele 16 Tupolev 160 au trecut de-a lungul timpului prin diferite operatiuni de intretinere si reparatii (dar lucrurile nu s-au incheiat, inca nu au primit motoare noi), Tu 22M3 au fost si ele trecute prin uzina, in timp ce anticul Tu 95MS inca mai zboara, singurul bombardier cu elice (chiar si turbo prop) din lume.

Asadar sa se bucure rusii de reluarea productiei Tu 160 sau sa-si faca ganduri negre cu privire la soarta si viitorul PAK DA?

In acest moment singura natiune din lume care detine bombardiere strategice stealth sunt americani cu B-2 Spirit, in timp ce B 21 Raider (succesorul lui B-2) se afla deja in productie, cinci aeronave fiind intr-un fel sau altul fabricate sau in proces de constructie.

In materie de avioane stealth, americanii conduc decisiv pe toate planurile: F 117 retras deja, F 22 Raptor, F 35 in trei variante constructive, B-2 Spirit, B-21 Raider aproape gata de zbor.

Oficial chinezii ar detine si ei doua avioane “stealth”: J 20 si J 31, dar lumea nu-i prea baga in seama mai ales din punctul de vedere al calitatilor stealth ale celor doua aparate (iar in privinta motoarelor nici nu merita deschisa discutia), rusii vin si ei din urma, se chinuie de foarte multi ani la Suhoi Su 57, nu le ies motoarele, nu le iese cum trebuie tehnologia stealth plus alte sisteme de care aparatul ar avea mare nevoie.

In materie de bombardiere stealth China a anuntat si ea ca are in lucru un astfel de priect – H 20. Nu stim insa prea multe despre proiectul chinezesc dar este de asteptat sa fie tot o “aripa zburatoare” macar si pentru ca deocamdata chinezii lucratori in industria aerospatiala locala nu au dat dovada de o imaginatie prea debordanta, dar au mana si ochiul format la subler.

De remarcat ca si US Air Forces va opera in paralel B 21 Raider si B-1B Lancer sau B 52, dar nu s-au apucat sa construiasca noi unitati, pur si simplu continua sa opereze ce mai au prin curte.

Rusia, pe de alta parte, ce sa faca?! Unde sa-si indrepte resursele si asa putine? Catre noi programe, cum ar fi PAK DA  (cu intreaga dezvoltare tehnologica aferenta) sau sa se apuce de fabricarea unor noi Tupolev Tu 160? Pentru ca bugetul Rusiei nu se apropie de cel american si atunci de ce nu folosesc in continuare bombardierele grele pe care le au in dotare (cu modernizarile necesare) si se apuca sa reia fabricarea unui aparat foarte scump la intretinere (Tu 160 este supersonic cu geometrie variabila) si la fabricatie?

Poate ca programul PAK DA da semne de intarzieri mari si atunci face sens sa reiei productia unui aparat pe care il cunosti foarte bine si unde tehnologia aferenta nu-ti pune prea mari probleme (cu exceptia notabila a noilor motoare)?

Care motoare reprezinta un mare semn de intrebare, atat timp cat productia a trebuit reluata de la zero si nu poti sa nu te intrebi cum au reusit rusii aceasta performanta? Nu discutam aici doar de productia motorului in uzina ci si de lunga lista de producatori de piese pentru noul motor. Si cate astfel de motoare au fost contractate? Cateva zeci? Pai si este rentabil sa repornesti o intreaga linie de productie + furnizori de componente pentru cateva zeci de motoare?

GeorgeGMT

47 de comentarii:

  1. „primul zbor al noului sau bombardier supersonic – B 21 Raider –”
    Supersonic?

    • Tzupy, cand e vorba de mareata america supersonic e un alint. Aici e vorba de hipersonic la a-10-cea.
      Dar sa trecem la Tupolev.
      Nou nout, designul ramane dar ce au bagat in el nu face altceva decat sa fie in top dar fara „invizibilitate”, ceea ce nu vad alte tari sa se omoare dupa ea. La cati bani se arunca aiurea pe tot felul de bugete ca in niste gauri negre nu vad in schimb sa isi doreasca tehnica invizibila cu tot cu europeanul invizibil. Lucrand in aeronautica cunosc ce inseamna ansamble si subansamble, prelucrari, logistica, testari, etc. Mii de componente au avionele simple. Unul ca Tupolev are undeva spre sute de mii daca punem fiecare nit surub.
      Dar cand vorbim de rusia nu ii plang la capitolul productie de avioane asa cum se tavalesc unii pe aici.
      Si de america se pot spune multe la cate nereudste are cu tot cu banii lor. Cand ma gandesc ca fiecare verzisor aruncat in piata din tiparnita e bagat in circulatie si e suportatat de fiecare om de pe acest glob, si nu de america insasi, fiind o moneda valutara de schimb. Sa nu incep cu saracia tot mai adanca din tara.
      Tupolevul da fiori pe unde merge iar asta se vede de cate ori pleaca spre zarile de peste ocean, multe avione nato in escorta, deci si-a castigat cu succes locul de top in zona bombardierelor.
      Motoarele, pai primul model deja zboara cu aceste motoare.
      Ma intreb, ce cara acum si ce planuri de rachete au cu el pentru ca in media nu prea apar informatii.

      13
      • Da fiori pe unde pleaca?! Esti sigur ca despre fiori este vorba sau despre un simplu protocol? Despre ce fiori pot sa vorbesti cu 16 Tu 160 mari si alte?
        Motoarele? Pai sa vedem cum e cu motoarele ca si la Su 57 trebuiau sa fie gata de ani de zile si deocamdata nu sunt.

        29
        • A plecat de greseala cu viteza si a sfarsit intr-o polologhie anti-americana.

          12
        • „Despre ce fiori pot sa vorbesti cu 16 Tu 160 mari si alte?”

          Imi aduc aminte de un amănunt al bombardamentului atomic al Hirosimei.
          Radarele japoneze au detectat cele trei B-29 ale raidului dar s-a anulat alarma după câteva minute fiindcă s-a considerat că trei avioane nu puteau să efectueze un bombardament valabil.

          5
    • Supersonic pe dracu, am corectat, vroiam sa scriu stealth…

      11
  2. Nu este nou….este NOS :))))

    3
  3. Rentabilitatea reproducerii tu 160 depinde daca e privită din unghiul corect! Potrivit rușilor, pentru a putea repornii producția la unitatea din Kazan au avut nevoie de a ,,reînvia” anumite capibilitati ce au fost pierdute odată cu dizolvarea URSS ,sa lucreze in Titan (in special in zona corpului central al navei)!Au renovat motorul ,au creat o suită noua modulara de aparatura de bord!Toți acești pașii in opinia lor fiind necesari pentru a dezvolta următoarea generație stealth de bombardiere! Unii pe la ei sugerau repornirea producției tu22m3m că o soluție mai eftina in consolidarea forțelor navale!De asemenea odată cu dezvoltarea duzei plate de evacuare pe s70 ,vor să o adopte și pe și 57(parțial) cât și pe viitorul bombardier stealth! Iar legat de posibila îngrădire a accesului Rusiei la anumite tehnologii aceștia i-au foarte in serios sa și bage piciorul în proprietatea intelectuală și să copieze mai rău decât chinezii (cu condiția să și poată)!

    11
  4. Rusia probabil nu poate mai mult.Asa ca le rămân in continuare amenințarea nucleară si radarele. Restul e așa…sa creeze locuri de muncă.

    5
    • Rusia poate mai mult ! Pentru că si a păstrat -conservat o buna parte din complexul militar industrial( scoli ,institute,combinate siderurgice,unități de proiectare și producție)!și Ceaușescu când a cumpărat licență de la Renault a început cu un produs mai inferior tehnologic ,Renault 8 pentru a pregăti industria ! Sau daca vrei un exemplu mai nou e cel al turcilor ! Înainte că ei sa viseze la avioane de generația 5 s au pus pe montat avioane f16 sub licența ,au fost contractori pt subansamble in ind.aeronautica ,au proiectat și construit avioane ușoare de agrement și acum drone!

      9
      • Ia lumineazane si pe noi cum anume si le-a conservat? Cu tot cu oameni? Si aici nu discutam despre „conservare” ci despre evolutie, ca daca iti conservi capacitatea tehnologica din 1970 cu ce te alegi?
        Ce relevanta are Renault 8 cu articolul de mai sus?

        19
        • Am văzut și naveta BURAN in „conservare”

          8
        • Suhoi in anii 90 nu au încercat să producă ? Sa modernizeze ?uralvagon nu a fost dată la tăiat ! Noi daca vrem mâine să facem un tanc de nivelul t72 nu putem să l producem? Avem oameni ? Ingineri ? Experiența? Am distrus tot ! Vrei sa vorbim de pulberea de la sarbi?cu aerostar Bacău nu vaci primăvară în industria de apărare ! Amărâții aia de la Saturn au reușit să copieze turbinele ucrainiene și să le îmbunătățească puțin!la noi comoti ce face ?Era un articol pe aici! Au scos un PDF despre turbinele alea și au făcut un fas!comparația cu Renault am explicat o clar : nu poți să treci direct la Sf uri : trebuie sa incepi de la in nivel mai jos mai puțin complex să poată oamenii să învețe ,industria sa se calibreze pe cerințe mai avansate! Și apropo cum rămâne cu koreea de nord? În ultima săptămână au făcut ceva teste balistice s a jucat Kim cu rachetele și ăla nu are bazele tehnologice ale rușilor! Nu zic sa i pupam in dos pe ruși dar ,oamenii chiar au ideii și încearcă ceva ..spre deosebire de alții

          10
          • De acord cu ce zici.Uite, ieri căutam un laborator de incercari mecanice prin tara fiindca mașina noastra de testat la tractiune e inca stricată si vrem sa obtinem un contract cu nemtii de la Voith pt. industria feroviara.Am gasit 3 din care numai unul la Năvodari avea capacitatea de a testa epruvetele la -50°C.Pana la urma cred ca o sa cumparam noi „chest freezer-ul” ăla (e cam 5000 de euro) si o sa me reparăm și masina de incercat la tractiune.Asta ca sa vada și distinșii de pe site cât s-a dezindustrializat România.Asa ca despre ce ingineri vorbim? Nu poti doar cu IT in pana mea.Cautati Aubert&Duval din Franta sa vedeti ce fac ăia–tevi de obuziere,tevi de tunuri (cal. 30mm ș.a).Noi unde mai avem o forjă pentru asa ceva? Nicăieri.

            5
        • Pai dacă a mers cu Lenin.

      • Vlad 88, vezi ca TU 169 cam ” seamana ” cu B1 Lancer, acela capitalist si antirevolutionar democratic. Gurile ” rele ” umbla vorba ca si acest ” puiut ” sovietic, are parinti capitalisti. Ponimaies dorogoi? Dasvidania

        8
        • Ei asta-i. Dac[ ziceai de B-29 și Tu-4 te credeam. Dar Tu-160 și B-1 seamănă cam cum seamănă Porsche cu TVR. Gurile rele se răcesc de pomană.

        • Octavian, nu mai pune botul la vorbele babelor din targ, ca in afara unei forme aproximativ asemanatoare, sunt doua aparate de zbor foarte diferite..
          N-ar fi rau sa nu-i mai subestimati pe rusi, ca peurma iar ne plangem ca desi am fost viteji si curajosi, ne-au batut aia tanandu-si motoarele in ralanti.

          3
  5. @George

    cred ca motorul la origine prin 1963 a fost NK-144A (creat pt TU-144), ajungand prin ’74 NK-144V.

    TU-144LL care a fost laborator pt NASA, fusese déjà motorizat cu NK-32 (dupa unii NK-321 dupa alti NK-32-1) – https://www.nasa.gov/centers/armstrong/news/FactSheets/FS-062-DFRC.html

    Primele TU-160 au fost motorizate cu NK-32 productia fiind oprita in 1993 nu inainte de fi produs cca 250 de motoare, suficiente pt a crea un stoc necesar exploatarii indelungate a lui TU-160

    NK-32-02 mentine aceasi arhitectura, turbofan cu low bypass si post combustie (after burner), doua circuite, 3 arbori (two-circuit, three-shaft engine), compresorul si turbina cu trei trepte (presiune inalta, medie, joasa)
    Ei zic ca este cu cca 10% mai efficient (reducere consum) si asigura o raza sporita cu cca 1000 km

    Inainte de a ajunge pe PAK DA se doreste ca sa motorizeze atat TU-160M2 cate si TU-22M3M asa incat vor avea o cere de motoare ceva mai mare
    Pararea mea: vor ramane cu TU-160M2 si TU-22M3M din moment ce pot lansa rachete hipersonice, nu prea mai vor avea nevoie de capabilitate stealth

    Aici despre NK-32-02 si TU-160
    https://naukatehnika.com/pervaya-ustanovochnaya-partiya-dvigatelej-nk-32-vtorogo-etapa-postavlena-dlya-modernizirovannyix-tu-160m.html
    https://redsamovar.com/2022/01/15/actu-premier-vol-du-tu-160m2-bis-repetita/
    https://www.thedrive.com/the-war-zone/37426/worlds-most-powerful-combat-aircraft-jet-engine-is-back-in-production-for-russias-new-bombers
    https://nationalinterest.org/blog/buzz/meet-russias-tu-22m3m-backfire-bomber-everything-we-know-so-far-42342
    https://en.topwar.ru/176811-dvigateli-nk-32-02-i-buduschee-dalnej-aviacii.html

    26
  6. Rusia nu trebuie subestimata, ar fi o greseala, cel putin pe parte militara! TU-160 s-a nascut greu, URSS se afla deja in declin economic, dar a fost fenomenal cand a aparut. De aceea au construit putine.Am tot amanat sa fac un articol despre el desi m-am documentat. O sa-l fac fiindca e o „pasare” frumoasa!

    28
  7. Oare? E clar ca Rusia se axează pe contratac (mobilitatea lor este recunoscuta) dar măcar si din ambiție ar fi trebuit sa termine măcar su-57 ăla.Macar pentru a arăta că pot.

    3
  8. „Pai si este rentabil sa repornesti o intreaga linie de productie + furnizori de componente pentru cateva zeci de motoare?”

    Este doar daca te pregatesti serios de tavaleala cu cineva in viitor! Eu sper ca pana atunci sa capoteze dpdv economic, politic si social!!!

    PS Doar asa putem reanfaptuii unirea, la fel ca acum 100 si ceva de ani!

    4
  9. Hai sa fim serioși, cum ce se mândresc? Cu ceva ce construiau și părinții lor? Același lucru și la chinezi cu al lor H-6.
    Ok, platforme capabile și periculoase , mai ales în războiul nuclear, dar cu siguranță știu și ei ca ceva proiectat în anii 50 (H-6) și 70 (Tu-160) au limitări in războiul viitorului. Problema nu este sa îți conservi capabilitatea, ci sa le dezvolți. Același lucru pentru B52, dar măcar americanii mesteresc la B21.
    De ce oare noi ne-am luat F16 sh? Pentru ca nu suntem în stare sa întreținem o platforma proiectata în anii 2000, este peste posibilitatea noastra industrial-tehnica.

    12
  10. Exact. Rușii pur si simplu au ani în urmă vis-a-vis de aviația US.
    Cum spuneam ,le rămân rachetele si războiul electonic unde se pare că stau bine.

    1
  11. Aparatul nu poartă nicio marcă de identificare vizibilă, deci nu pate fi identificată cu precizie ce celulă a fost folosită. Cel mai plauzibil ar fi primul aparat din al doilea lot de producție (09-01) sau al cincilea aparat din lotul 8 (08-05). Dacă e așa, nu e chiar complet NOU.

    A zburat 30 de minute la altitudinea maximă de 600 m, deci a fost mai degrabă o verificare de comportament și stabilitate în zbor. Nu au fost semnalate probleme, cel putin pentru datele publice.

    Cu diferența unor altor uzine, când s-a decretat încetarea producției, la Gorbunov s-a păstrat mai multe celule de Tu-160 în diverse stadii de productie, fără să fie distruse sau « reciclate » în buzunarele responsabilor.

    În ultimele loturi de producție, 08-05 a fost dus până la 45% de finisare iar 09-01 la 45% (ca 09-02), următoarele, 09-03, 04 și 05 terminate la 25%.

    Deci Tu-160 care zburat în ianuarie nu poate fi considerat nou, fiindcă s-a început construcția lui înainte de 2015.

    Dar poate fi considerat și « nou », fiindcă rușii au trebuit să recreeze tehnologia de sudare sub vid a mari piese din titan (partea din mijloc a fuzelajului, acolo unde sunt eforturile mecanice cele mai mari (sistemul de pivotare a aripilor)).

    Standardul modernizat cuprinde :

    – nou radar NV-70M
    – nou sistem de arme
    – cockpit revàzut pe bază de ecrane LCD
    – nou sistem de control de zbor și de navigație
    – nou sistem de auto-apàrare (ansamblul Vitebsk cuprinzând mai ales LSZ-100 și L370)
    – noi reactoare NK-32-02 (versiunea ameliorată a lui NK-32)

    Zvonuri spun că noua fabricație are și un obiectiv industrial, să creeze sau să modernizeze o unealtă industrială pentru bombardierul strategic Izd.80 PAK DA și lanțul logistic care să o asigure.

    Uzina ODK Kuznețov a beneficiat de o finanțare pentru importante lucrări de modernizare a instalațiilor care să asigure o producție regulată a reactorului și de două contracte :
    – în 2016 de patru NK-32-02 (lotul de instalare)
    – în 2018 de douăzeci și două reactoare NK-32-02 (cât să echipeze sau re-echipeze cinci aparate)

    Tu-160 va fi în două sau trei versiuni
    – Tu-160M (Izd.70 ??) varianta modernizată bazată pe avioane existente – doar electronica îmbarcatà reînoità
    – Tu-160M2 (Izd.70M2) varianta modernizată cu celule noi
    – Tu 160M2 (Izd.70M2) varianta modernizată cu celule existente. (Nu am găsit diferența de nomenclatură între ultimele două).

    Și armamentele fac obiectul unor modernizări / adaptări. Tu-160 nu poartă armamente externe, deci toate armele trebuie să corespundă echipamentului din cală.
    – creerea unui Kh-BD derivat din actualul Kh-101/102 dar cu bătaie mai lungă
    – o racheta hipersonica numità (se pare) Kh-MTs din cadrul programului GZUR
    – o racheta de croazierà subsonica derivata din Kh-101, dar mai mică (Kh-50/Kh-SD/Izd.715)

    În ansamblu, este o politică coerentă, mai ales lansarea producției de motoare NK-32-02, altfel flota de Blackjack ar fi fost imobilizată în câțiva ani.
    Poate rușii regreta cà au distrus la fata locului zece Tu-160 aparținând (în scripte) Ucrainei, la Priluki, în 1999-2000. Unele aveau doar 100 de ore de zbor.

    24
    • legat de rusi, sa se multumeasca ca au luat 8 din cele 19 Tu-160, acordul de distrugere fiind Ucraina-US. Eu cred ca in situatia actuala pe langa ucrainieni, americanii mai regreta decizia de atunci. Ucraina mai are o celula expusa in muzeul din Poltava, este completa inclusiv cu avionica originala sovietica. https://youtu.be/1fcE8CB3a20
      Sincer, eu nu inteleg rolul acestui avion supersonic urias, in era radarelor si rachetelor performante. Faptul ca e supersonic e egal cu 0 din punct de vedere detectie si interceptie la intampinare. O relicva din anii 70 cand exista teoria implementata si de vestici ca strapungi low pass apararea, lansezi si revii in regim supersonic in zona safe. Tactica asta o faceau si irakienii in Iran cu Mig 25 pana sa apara Tomcat cu AIM-54 Phoenix si AWG-9.

      3
      • Viteza supersonică susținută este pentru deplasarea rapidă spre zona de atac.

        Cet despre rolul unui asemenea avion, explică-le și americanilor că sunt prosti să păstreze B-1B.

        4
        • Ca o completare… Bombardierele GV sunt destinate cu precadere patrunderii in spatiul inamic catre zona de atac, in regim supersonic (pentru a limita cat mai mult timpii de reactie ai inamicului) la inaltime mica (spre a face dificila detectarea de catre radiolocatia inamica). In cazul lui Tu-160 elocvent pentru destinatia sa este si designul fuselajului anterior si conului ce are o forma specifica pentru atenuarea undei de soc generata de sborul supersonic.

          3
        • cred ca nu am ce sa le explic, au deja calculele facute
          https://www.airforcemag.com/last-b-1b-bombers-retire-until-b-21-comes-online/
          Comparatia ta US/Ru este gresita, US nu mai produce de zeci de ani acest avion, cel mult va mai pastra cateva care nu cer prea multi bani, pe cand rusii au produs unul nou.

          1
  12. Poate au ajuns pur si simplu la concluzia ca ce poate face avionul respectiv, cu avionica noua, e suficient pentru nevoile lor. La fel cum americanii au decis sa reia productia de F15, la 50 ani de la primul prototip. Asta nu inseamna ca au renuntat (americanii) la proiectarea unor aparate de zbor noi. Pur si simplu, per termen scurt / mediu au ajuns la concluzia ca economic e mai rentabil si militar e sufcient. Posibil ca rusii sa isi fi facut niste calcule similare.

    PAK-DA, PAK-FA si alte pak-pak-uri sunt alta poveste, aici rusii par sa mai aiba mult de lucru pana sa ajunga la rezultatul dorit, mai ales la bombardiere (de bine de rau SU57 macar exista, chiar daca doar in cateva exemplare)

    8
    • sunt aparate diferite cu doctrine diferite,
      F 15 este aparat care in doctrina militara va venii in linia a II-a sa distruga ce a mai ramas dupa aparatele din linia I
      aparatele de linia I: F22, F35, F18G, B2, B21, tb ca in primele momente ale atacului sa puna sistemele de lupta AA ale inamicului in stare de neintrebuintare,
      asa ca poate venii dupa aparatele dion linia I un F 15 EX care să elimine orice alte amenintari potentiale

      B1B, Tu 160, Su 32/34, au radrae de urmarire continmua a reliefului care sa le permita sa zboare la altitudine reddusa cu viteza supersonica pt a limita capacitatea de detectie de catre iniamic – limitare care se refera exclusiv la radarale terestre,

      fata de radarele aeropurtate AWACS, etc, satelitii militari, si alte sisteme performante B1B, Tu 160 si Su32/34 nu au sanse mari, pt ca sunt vizibile dininte de apropierea de zona de atac,

      tocmai de aceea americani vor renunta treptat la B1B,
      totuisi rusii isi inchipuie ca evropenii nu vor cumpara si opera suficiente aparate de avertizare timpurie,

      de aia se incalzeste din nou productia Tu 160

      3
  13. „Proiectat pentru a înlocui Tu-22M3 și Tu-95MS, PAK DA este o aripă zburătoare subsonică invizibilă care încorporează unele dintre soluțiile tehnice utilizate de Tu-160M2 (chesonul central al aripii și motorul derivat de la NK-32, în special), care va completa flota rusă Blackjack. Doctrina de utilizare avută în vedere pentru cele două modele este următoarea: unul trebuie să servească drept camion de bombe discret, care poate fi utilizat în medii nepermisive, în timp ce celălalt trebuie să fie capabil să lovească foarte repede (capacitate supersonică) și la distanță.

    În plus, datorită încărcăturii utile și a rezistenței sale, PAK DA este, de asemenea, prevăzut, pe termen lung, ca platformă de război electronic și, eventual, pentru misiuni de război antisubmarin, ca înlocuitor al Tu-142MK/MZ.

    Este tentant să credem că progresul proiectului Tu-160M2 înseamnă indirect o încetinire și/sau o oprire a proiectului PAK DA, însă, pe baza contractelor oficiale și a conținutului acestora, nu este cazul. Este un fapt că cele două proiecte sunt în competiție din punct de vedere al resurselor umane și financiare și este cert că vor exista ajustări în ceea ce privește comenzile între cele două aeronave, care vor funcționa în complementaritate. Având în vedere volumul de muncă deja mobilizat, precum și construcția a trei prototipuri în curs de realizare (PAK-DA), abandonarea proiectului pare destul de improbabilă: pe de altă parte, este evident că vor fi necesari încă câțiva ani de muncă pentru a avea o aeronavă care să poată fi utilizată în prima linie. Amploarea proiectului, precum și noutățile legate de acesta, deși cuplate cu o minimizare a riscului tehnologic (și, prin urmare, a dificultăților de dezvoltare aferente), care implică recuperarea cărămizilor tehnologice preexistente, înseamnă că Rusia este capabilă să realizeze simultan două programe de această amploare cu mijloace financiare limitate.”

    https://air-cosmos.com/article/le-bombardier-stratgique-furtif-pak-da-sera-t-il-ralenti-par-la-modernisation-du-tupolev-tu-160m2-27569

    9
  14. Ce faceți domnilor administratori, am două comentarii în aprobare ?
    Data viitoare o să pun niște poze sexy și o droaie de înjurături, poate trec mai repede.

    10
  15. O ciorba reincalzita.

    2
  16. Pe bune?? Facem misto de niste parliti care coboara vertiginos in topul mondial al bugetelor militare? Ce PAK-DA visati cand B2 ul american(un avion asemanator) a costat zeci de miliarde numai RDT&E? Poate uitam cat au parlitii de la est bugetul anual :un pic peste 60 miliarde. Peste ocean numai USMC ul singur are 3/4 din TOT bugetul armatei ruse. Adica terestrii, marina, aviatie, aparare aa, fortele strategice. TOT!! US Air force are buget anual peste 160 miliarde$. Adica ce au parlitii aia cu un 1 in fata. Amaratii aia se screm sa finalizeze un intreg program stealth(SU57) in care au bagat mai putini bani decat a costat Gerald Ford. Portavionul nu presul. Americanii au bagat in ultimii 50 de ani in inlocuitorii lui B52 cam cat au ivanii tot bugetul pe un an. Si ce sa vezi, strabunicul inca zboara(si o sa zboare inca vreo 3 decenii) iar „scumpii” inlocuitori se bronzeaza in AMARG. Revenind la ivani, sunt sigur ca PAK-DA nu o sa decoleze vreodata. Motivul? Nu au miliardele necesare. Dar de H-20 ceainiz sunt 100% sigur ca o sa zboare. Si la cat sunt comunistii de secretosi vom vedea la una din urmatoarele defilari nu unul, ci o escadrila intreaga.

    6
  17. Mirobolant. Sper să aterizeze toate ca var-su:
    https://youtu.be/G9bJ_MPXKxo

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *