Bechtel 2

ClauzeContract

Expunere de motive legea achizitiei F-16 – Sursa: cdep.ro

Este de notorietate povestea trista a contractului pentru Autostrada Transilvania incheiat cu firma Bechtel, care a esuat nu atat din motive tehnice, firma americana fiind un lider mondial in domeniu, ci din cauza modului in care au fost negociate clauzele respectivului contract.

Zgomotul creat in jurul afacerii cu F-16 portugheze, concentrat gresit pe partea tehnica, a reusit sa mascheze niste clauze ale contractului care il pot face sa semene cu cel pentru Autostrada Transilvania.

Din expunerea de motive privind “Legea pentru realizarea capabilitatii operationale aeriene cuprinse in Faza 1 a Etapei de tranzitie initiala a Conceptiei de realizare graduala a capabilitatii de aparare aeriana in cadrul programului “Avion multirol al Fortelor Aeriene””, la Capitolul 3 “Alte informatii”:

“In urma discutiilor preliminare purtate cu reprezentantii Ministerului Apararii Nationale al Republicii Portugheze a rezultat ca pentru derularea contractului este necesar ca Partea Romana sa accepte urmatoarele cerinte:

– transferul proprietatii bunurilor ce fac obiectul contractului sa aiba loc la livrarea acestora, din considerente legislative interne. In cazul distrugerii sau deteriorarii avioanelor pe parcursul derularii contractului, cantitatile de livrat vor fi reduse corespunzator, partea romana neavand dreptul la compensarea valorii platite pentru bunurile care au pierit;

– derularea unui grafic de plati in avans, independent de graficul de livrari asociat contractului;

– neperceperea de penalitati pentru intarzieri in indeplinirea obligatiilor contractuale, precum si neconstituierea unei garantii financiare;

– interpretarea prevederilor contractului se realizeaza potrivit dispozitiilor legii portugheze, iar in situatia in care vor apare dispute pe parcursul derularii contractului, acestea vor fi solutionate prin negocieri intre parti, inclusiv la nivelul ministrilor apararii nationale din cele doua state.”

 

Cum poate fi interpretat textul de mai sus: desi platim avioanele in avans, nu vor fi ale noastre decat la livrare insa daca intre timp portughezii mai pierd cateva aparate, banii sint pierduti, Romania neavand dreptul la compensatie. Mai mult, referitor la data exacta a primirii avioanelor, daca portughezii intarzie livrarea lor sau a oricaror alte elemente ale contractului (piese de schimb, documentatie dar mai ales serviciile legate de antrenamentul pilotilor si tehnicienilor) nu exista nici o penalizare.

 

In cazul asta care ar fi interesul lor de a respecta graficul contractului?

 

Daca in viitor li se va parea ca respectarea contractului implica prea mult efort din partea lor, il vor putea amana fara probleme. Aici trebuie sa ne amintim modul extrem de lent in care s-a derulat procesul de modernizare a F-16 in Portugalia, o poveste interesanta in sine.  Iar daca totusi incercam sa ridicam unele probleme legate de respectarea termenilor contractului, atunci cauza va fi judecata in Portugalia si nu ar trebui sa ne facem prea multe iluzii, la capitolul asta nu sint foarte diferiti de noi.

 

Sper ca e doar o “gluma” si contractul final sa fie renegociat intr-o alta forma.

 Tehnomil.net

 

 

34 de comentarii:

  1. Lumea te trateza asa cum te comporti, iar adavarata valoare a oricaruia dintre noi este data de reflectia in opinia celuilalt despre noi insine. Aceste conditii demne de o sluga sunt normale.
    Guvernul Romaniei nu mai are absolut nici un fel de credibilitate in fata europenilor: contracte semnate si nerespectate, bani furati, coruptie generalizata, incompetenta cat cuprinde, asadar Portugalia si-a permis sa impuna conditii cu adevarat umilitoare, dincolo de problemele care ar putea sa apara in derularea contractului.
    „Valoarea” celor care conduc tara, in ochii strainilor, este foarte bine sugerata de acest contract. Sunt sigur ca oricare dintre noi ar fi murit de ras daca un vanzator auto ne-ar fi pus pe hartie astfel de conditii si probabil ca i-ar fi tras si cateva palme obraznicaturii, plecand spre alta companie.
    Din pacate Romania este astazi atat de slabita de nenorocirea politrucilor cocotati la putere, majoritatea cvasi-totala, niste penali fara carte si ordinari, inca am ajuns sa avem conditii mai proaste decat le aveau coloniile portugheze in secolele trecute.
    Suntem perceputi si tratati ca debilii mintali ai Europei si in loc ca Portugalia sa ne pupe picioarele ca o scapam de niste avioane vechi care-i mancau bugetul si asa vai de el, ai senzatia ca ei ne fac nou nus ce imensa favoare! Dar daca esti condus de astfel de imbecilitati politice…asa esti tratat!

    • In momentul in care Dusa se lauda ca avioanele vor fi modernizate, cu motoarele schimbate si alte imbunantatiri, mi-am exprimat indoiala, intrebandu-ma de ce a fost nevoie de trecerea prin parlament a deciziei de achizitie.
      Daca era un contract bun, Dusa si Ponta ar fi avut tot interesul sa-si asume integral meritele. Trecerea prin parlament avea menirea de a arunca in spatele a 600 de oameni raspunderea pentru o gainarie (dupa un model practicat si de Adrian Nastase in cazul unor contracte „strategice”).
      Ma asteptam sa fie o porcarie dar nu mi-am imaginat sa fie atat de rau. Daca asta e forma finala a contractului, semnatarii lui ar merita sa ajunga in fata plutonului de executie. Eu ma intreb cati parlamentari au stiut ce voteaza cand au aprobat contractul in forma asta.

    • cine a votat si legitimat?
      cine dadea cu pietre ca boc iesea cu lopata la dezapezire?
      cine tipa ca se iau 24 de f 16 de la americani?
      daca clasa politica e cum e ,sa credem ca a armatei nu e
      in final ei vor opera avioanele si de ei va depinde disponibilitatea si mentenanta etc
      dar tare ma gandesc ca nu suntem prea mult „setati” pe criterii economice de performanta
      cand in aproape 2 ani astia nu suunt in stare sa semneze 2 contracte de autostrazi,macar un sfert din ce facuse ministra precedenta ,ue le pune piciorul in prag,noi dezbatem de high -techuri construite la craiova prin licente de la chinezi
      ????
      oare ii intereseaza pe frau merkel si compania,astia care conduc europa bazaconiile astea
      daca tu ,stii sa te invarti in „balta” asta ,gandesti in perspectiva si spui multirol ,multirol la un miliard(grosso modo,in relitate vreo 700 mil),impartite intr astia cu probleme din ue si sua ,ca sa-i multumesti pe amandoi,mai dai drumul ,incetisor la un program ptr corvete,cu unul care poate sa-ti dea ceva la schimb si sa faca ceva si aici,mai un elicopter
      pastrezi ,ca importanta tbt-ul si puscociul,ca in nr si bani vor fi cele mai bune ptr noi,,chiar cu o anumita forma de asociere care sa fie avantajoasa
      am sustinut si continui sa sustin negoocierea directa ,ptr ca poti sa pui pe masa ce vrei tu si ca la targ sa obtii ce vrei(asta daca ai oameni competenti si corecti)
      dar ,cand ue sustine licitatiile ,cred ca sunt mai pragmatici stiind cu cine trateaza
      sau in alta ordine de idei ,ne intereseaza negocierea directa ptr vilele ce urmeaza a fi valorificate din patrimoniu ,nu ptr achizitii „strategice”
      oricum licitatiile sunt ca la examen,dar banuiesc ca la urma urmei suunt mai bune
      oricum cu 12 gripenuri nu aveai garantia ca vei zbura mai mult
      totul depinde de vointa si ce vrei ,ca vreau12 eurofightere si sa le zbor toata ziua ,le zbor
      vreau 30 piranha si un marasesti sa le tin pe dreapta si antrenament la cheu le tin
      vreau 2 fregate englezesti ca sa alerg cu ele peste tot ,chiar daca propulsia lor e doar de „fugareala”,nu ptr mars economic le iau
      vreau sa fiu logic,ma gandesc ce vreu ca sunt in nato,sunt in ue ,doar de vreo cativa ani ,am niste obligatii si cerinte clare,imi fac planurile convergente cu astea pe termen lung,nu stau cu fundul in doua luntre dezbatand la fiecare trimestru daca 5,56 e mai bun sau ca integrez nu stiu ce racheta ir ruseasca pe gripen
      cine sunt marii in nato,ue cu care trebuie sa mergem inainte
      cu ei trebuie sa ne punem de acord cand facem ceva ,ca in proiectele astea si ei renunta la ceva si noi castigam ceva
      noi ,in schimb ,batem apa in piua(politicenii si in speta lumea ce-i sustine),dezbatand de n mii ori daca e bine sa fim ori cu aia ori cu aia ,ori singuri
      singuri dpdvm ,nu avem nici o sansa aici,fara aliati puternici care sa te sprijine politic,militar nu poti
      dar ,ce vrei sa faci depinde de tine,nu vine nici neamtul ,nici italianul ,nici americanul sa-ti spuna unde sa pui poarta la gradina

  2. Lasa ca vom primi avioanele prin 2025 cate or mai fi si gata!
    Ce atata bataie de cap?! Daca noi suntem prosti la nivel statal cine este de vina?
    Nu va bateti capul mai bine emigrati in tarile care se respecta!

  3. De aceste conditii auzisem si eu. Minunate, ce sa zic.
    Dupa cum am comentat si in alta parte, multi neuroni le mai trebuie politicienilor nostri…
    Ca de bun simt, nu mai este vorba. Ala s-a teminat cind s-au nascut ei.

  4. În măsura în care speculațiile autorului se adeveresc, avem de-a face cu o problemă… dar nu este concret și clar dacă va fi cazul.
    Totuși, nu pot să nu remarc că în graba de a da cu pietre ați cam ratat o prevedere importantă în ecuație – anume implicarea sau intenția exprimată cu subiect și predicat de a integra industria românească în procesele de mentenanță și modernizare (ultimul paragraf).
    Îmi ziceți că și asta e penal și penibil? Față de a scrie acolo că toată ementenanța va fi în Polonia, Turcia sau la dânșii portughezi acasă… dar, sigur că, numai unii dintre noi sunt biasați, restul sunt impațiali perfect echilibrați și excelent informați.
    Trebuie urmărit atent și obiectiv procesul de achiziție și desfășurarea lui, speculațiile sunt doar episoade care ne înflăcărează și distrag atenția de la esențial și anume că vom avea avioane capabile în Forțele Aeriene, cu resursă și capacități mult peste ce am avut în istoria noastră militară recentă.
    Dacă piloții se antrenează conform așteptărilor mele și achiziția nu se transformă în circ PSD-ist, veți discuta altfel peste ceva timp.
    Am toată sperața că balața va înclina în sensul dorit de noi toți!

    • La cat esti de inversunat ma intreb daca nu ai facut parte din comisia care a redactat „docomentul”. Daca e asa, nu te vad bine. Oricum, pentru ca ne cunoastem, voi pune o pila sa te impuste cu gloante cu sare :-)))))

      • Mulțam fain de urare, Eroule!
        Pentru că nu ne cunoaștem, zic, eu îți doresc toate bune și spor la treabă, fără gloanțe și cu sănătate. Să îți fie ce ți-a fi de bine.

        Înverșunat cu iraționalul am fost și voi fi în veci, dară dacă n-am cu cine mă bate în idei pre(a)concepute… asta i viața și povara grea.
        Să fi matale convins că eu l-am redactat, în rest să fii sănătos și să scrii compuneri frumoase, în continuare.

        Baftă!

    • Nea Floggere care speculatii bre, e text de lege votat in Parlament. Si cam ce mentenenta si modernizare crezi tu ca se poate face la 12 avioane, idiferent de ce tip?! Numarul lor este atat de mic incat se pot integra doar operatile de rutina desfasurate pe bazele aeriene, nicidecum mentenenta in uzina. Este mai rentabil economic sa le trimiti in afara.
      Asta cu industria si economia romaneasca este doar praf in ochii presei! Ei nu stiu cum sa evite orice achizitie de la intern, fac balet pe sarma doar, doar or scapa de fabricile romanesti si crezi tu ca statul se va bate pentru Aerostar sau Avioane Craiova?!
      Este cea mai proasta afacere de pana acum, mult mai proasta decat achizitia fregatelor Type 22, chiar n-are sens sa credem altceva… Si oricum nu le vom zbura aproape de loc, asa ca le cumparam absolut degeaba. Daca n-avem acum 10-12 mii de dolari sa zburam MIG-urile, nu vom avea nici 25 de mii sa zburam F-16.

    • De la afirmatia ca „vom studia posibilitatea implicarii industriei autohtone” – pana la obligativitatea de a face offset 80% sa spunem este cale lunga.
      Asa-i?
      Deci pe mine nimeni nu ma convinge ca banii cheltuiti cei 628 de milioane de dolari nu puteau fi cheltuiti mai bine si cu mai mare impact din punctul de vedere al apararii si mai ales din punctul de vedere economic.
      La 12 avioane oricum impactul la nivelul de capabilitati este minor.

  5. Taica, gata, alegerea s-a facut, s-a semnat contractul, mortu e in casa, cat ne mai vaitam.

    Propun sa strangem bani sa angajam bocitoare!!!
    Saves us some time…

    Astea s-au cumparat, cu astea mergem inainte.
    That’s it, grow up,live with it!

    Ce mare mandrie nationala vreti si ce contract, cand le-am luat la bucata la marea milogeala dupa ce ne-am cacat pe noi nu stiu cati ani in competitii, delegatii si evaluari de avioane, le platim in rate cu tzaraita, au luat 9 si au mai primit 3 bonus :), s-au luat 12 aparate pt suspendat permise prin ceruri, aviatia pt pace si vor fi pilotate de pizde.

    Daca era ceva de capul nostru cumparam mai multe si mai noi.

    Nu suntem noi aia care am dat o caruta de bani pe doua fregate vechi dezarmate vandute la fier vechi si dupa atatia ani sunt tot in starea aia? Ah, nu, sa nu fim rai, le-au montat mitraliere si bantuie cu ele prin Golfu Piratilor 🙂 🙂

    Ce plutoane de executie aveti in cap maica, s-au furat, devalizat si falimentat fabrici si uzine, paduri, resurse naturale, a patit vreunul ceva? De ce vreti sa-i impuscati tocmai pe astia 🙂

    Daca se va face mentenanta aici, in deal la Patriarhie la supt obladuirea lui prea-curviosu, tot e ceva. De asteptat sa-ti vina piesa tot astepti numa ca o schimba Dorel in locul lui John si nu mai livrezi hardughia in State sau in alte parti.

    Flogger tot bate saua cu marile capacitati de lupta care apar pe aicea: ce mare capabilitate maica, din 12 avioane decoleaza 7 contra 30 de MiGuri si nu se mai intorc. Da, or fi mai capabile decat niste LanceRe, dar sunt prea putine ca sa conteze. Oricum, cu 12 F16 si cate LanceRe or mai ramane numai Forte Aeriene nu te mai numesti. Sectia de Moravuri pe Centura Aeriana.

    „Dar daca esti condus de astfel de imbecilitati politice…asa esti tratat”

    Lumea tot se face ca nu vrea sa inteleaga ca imbecilitatile politice profita de imbecilitatea milioanelor de alegatori romani care-i trimit in posturile alea.

    Asa votanti, asa alesi, care parte a frazei nu o pricepeti 🙂 ?

    • Absolut corect, si oricum dupa regionalizare ne indreptam spre federalizare asa ca nu prea vad ce mari nevoi de armata avem. Noi oricum ne macinam pe dinauntru.

  6. Si daca integrarea asta e o minciuna pur si simplu ?

    • 🙂 🙂 Normal ca este o minciuna, cand Aerostarul a declarat oficial ca pentru 12 avioane nu se baga la mentenenta decat limitata. Mentenenta limitata= lichid parbriz, o roata, un schimb de ulei, etc…

  7. Inspectoratul General de Aviatie al MAI a primit Drapelul de Lupta

    http://www.aviatiamagazin.com/headline/inspectoratul-general-de-aviatie-al-mai-a-primit-drapelul-de-lupta/

    Cred ca se pregatesc sa transfere alea 12 F-16 la MAI 🙂

    • Cica au 15 elicoptere 🙂 mai bine sa se pregateasca sa transfere tot RoAF ul la MAI, ca-i mai numeros 🙂

      Cu SOCATurile pe langa interventie medicala de urgenta pot sa traga cu Spike dupa aia care depasesc viteza legala sau trec pe rosu. Pe aia in Bentley sa-i lase, ca-i rezolva CFRul 🙂

      Cu F16 sa puna fiola la soferii de pe Airbusuri.

      Iar daca trec MiGurile la MAI astia le pot trimite in Rusia la revizie, 24 de LanceRe la MAI cu motoare noi si celula revitalizata, ce ziceti, suna bine 🙂 🙂 ?

  8. GSG9,
    Imi suna chiar foarte bine asta „Iar daca trec MiGurile la MAI astia le pot trimite in Rusia la revizie, 24 de LanceRe la MAI cu motoare noi si celula revitalizata, ” 🙂

    24-36 de Bis-uri sau 21-93 cu motoare noi si revitalizare suna mai bine decat 12 F-16 🙂 … din pacate pentru Flogger .. da las’ ca-i trece

    http://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania

    • Nici cu JL-9, de antrenament + politie aerianaq nu ne-ar fi chiar rau, cu transferul tehnologiei in tara…

      Vechi, dar cu materiale noi si costuri mici…

      • daca nu termina astia autostrazile vezi ce usor o luam pe aratura
        acuma ,parca vad ca luam un mig 21 chinezesc,importat via africa ,facem offset ptr 40 motoare f 404 …doua per aparat,puse in console sub aripi,…largabile in caz de nevoie ,facem offset civil o fabrica de „plasme” la stefanesti,neaparat lg ca sa fie compatibile cuu medianav-ul de pe loganurile spp-ului(alea viitoare cand mai fac o cura de slabire),punem unul in cabina ,”plasma” ,din aia smart care imparte ecranul
        facem un tren de aterizare cu niste roti michelin ,pardon continental la timisoara si aterizam cu el pe bucata de autostrada lipsa dintre timisoara si lugoj
        cu o antena in plus aterizam in singurul tunel de autostrada din romania..,in constructie
        daca antena nu functioneaza aterizam in cota 20

  9. Din cate se pare soarta Romaniei este la mana unor indivizi fara coloana vertebrala si grave probleme mentale. Istoria se repeta privind inzestrarea armatei, cred ca mai avem o sansa daca se va creea vreodata o armata europeana unica, si altii ne vor da ordine…

  10. Nu stiu cat de mare este problema cu aceste clauze pentru ca este un contract cat se poate de simplu. Romania da niste bani, iar Portugalia transfera controlul anumitor proprietati catre Romania. Ai dat banul si este a ta, ce se intimpla dupa asta cu bunurile vandute nu mai este problema Protugaliei si in consecinta nu se mai pune problema de a te incadra in grafice, etc. Daca aceste clauze se aplica si la intelegerea contractuala dintre Romania si SUA, s-ar putea sa apara anumite probleme, pentru ca guvernul SUA se angajeaza sa livreze anumite bunuri si servicii:

    Prima clauza tine de „force majeure” si se refera la acte ale naturii si nu este nimic iesit din comun; pentru asta exista asigurare/bonding care probabil face parte din contract. Deci daca proprietatea Romaniei care rezida inca pe teritoriu portughez (sau American) este distrusa din acte ale naturii nu poti sa spui ca Portugalia/SUA este in continuare responsabila pentru bunastarea proprietatii statului roman.

    A doua clauza este o problema sau poate fi o problema pentru ca performanta la asemenea contracte este urmarita prin Earned Value Managent System, adica daca ai platit 20% din valuarea contractului, furnizorii trebuie sa-ti livreze bunuri si servicii de aceasta valoare. Abateri pot exista prin faptul ca anumite bunuri si servicii specificate in contract ar putea fi livrate in afara oricarui orar existent mai ales daca este vorba despre armament care provine direct din stocurile existente ale guvernului Statelor Unite sau instructie in SUA. De obicei la acest fel de intelegeri contractuale dai toti baniii jos, iar contractul poate rula pe perioade destul de indelungate, sau armamentul in cauza iti este livrat dupa placul tau, totul depinzand de abilitatea ta de absorbtie. Cu partea portugheza nu este o problema: ai dat banul activele sunt ale tale.

    Prima parte a clauzei a treia este o problema care de asemenea tine de Earned Value Management System, si depinzand de cum sunt livrate bunurile sau serviciile s-ar putea sa nu fie o problema, vezi raspunsul de mai sus. Partea a doua nu este o problema prin faptul serviciile care vor fi prestate sunt prestate de entitati ale guvernului SUA si nu de entitati private. Guvernul SUA nu are cum sa-ti dea tie ca alt guvern garantii financiare. Daca se ajunge la conflict si negocierile guvern-la-guvern esueaza atunci poti apela la arbitraj, iar daca tu castigi, guvernul SUA baga mana in puzunar si iti plateste despagubiri, penalitati si dobanda daca este cazul; guvernul SUA nu isi face „bonding” ci se bazeaza pe bonitatea guvernului SUA de asi onora obligatiile financiare. La portughezi nu ai ce sa le ceri; inca o data ai dat banul, ei iti transfera anumite active, iar ele devin problema ta.

    Clauza a patra poate fi in concordanta cu ce legislatie se vrea, pentru ca tot poti apela la arbitraj daca exista probleme legate de performanta contractului.

    • Nu-ți bate capul, Alex… Nu vezi că domniile lor vor să mă împuște pentru… dracu știe, dar știu ei mai bine, că doar mi-au arătat, cu lux de argumente că îs tractorist imbecil și nu sunt capabil să înțeleg viziunea lor amplă asupra fenomenologiei mondiale ale răzbelului… mda!
      Viitorul e luminos, din ce în ce…

      • Hai nu te mai da victima ca nu se moare din cateva boabe de sare trase in fund. Fii barbat !

        • Cam îs… te văd eu pe tine cât de bărbat ești în situații delicate…
          Te iei de mine pentru sinceritate, dar e ușor cu ceaiu în fața tastaturii, nu-i așa? Doar totul e o glumă, nu? Cam asta ar fi diferența între pozițiile noastre. Eu mă duc să fac chestii pentru tine și alții, tu stai în siguranță, la berică, și ne iei pese picior, cetățene Bulă.
          De supărat nu e vorba, dar e tristă situația.
          După război mulți viteji se-avântă înainte pe internet, dar asta ar fi diferența între noi.
          Spor să ai și o zi bună!

          • Tu ti-ai ales sa faci ce faci acum.Nu esti constrans sa faci ceva anume.Daca nu iti place, te lasi de meserie.In primul rand ce faci acum, nu o faci pentru Bula sau altii, ci o faci pentru tine, pentru ca de asta esti platit.Daca ai munci in locul nostru iar noi am incasa banii, ar fi altceva.Nu te victimiza, Flogger, pentru ca nu este cazul.
            Sper ca nu vii cu vrajeli ca o faci exclusiv doar pentru dragostea de tara ca nu te credem.Nu vreau sa te insult.Doar mi-am exprimat un punct de vedere.

          • @Flogger
            Sper ca nu-mi propui sa ni le punem pe masa, sa le masuram.
            Acum 20 de ani faceam si eu pentru tine si altii. Am facut vreo 2 ani pana cand un bou de ministru (Spiroiu) a decis ca un militar profesionist nu are voie sa urmeze cursurile unei universitati.
            Se temea ca, la absolvirea facultatii, sa nu cerem functii de ofiter pentru ca ei aveau pilosii – burtosii lor si se temeau de concurenta.
            Eu intentionam sa-mi onorez contractul de 5 ani si, dupa absolvire, sa-mi vad de viata mea dar cu prostul nu s-a putut.
            Asta-i viata. Acum e randul tau sa faci pentru mine si altii iar eu sa fiu viteaz din fata calculatorului.

      • Eroul..
        Măi, ce să zic… drept e că îs mulți cretini pe acolo și e regretabil că nu ți s-a dat șansa să faci mai mult. Cunosc prea multe cazuri și mi-e silă, dar ăștia ar fi oamenii cu care lucrăm – pielea clientului – cum ar fi.
        Cu măsuratul iar, nu are sens să pui problema așa, nu e cazul să ne măsurăm – mai bine ar fi să vedem ce se poate drege din situația care este.
        Oricum, am descoperit și eu, fără asentimentul „poporului” nu poți face niciun bine – nu poți obliga pe cineva să facă ce e corect sau să îl oprești dintr-o prostie… trist, dar așa stă treaba.

    • @Alex
      ce se intampla daca in timpul unui zbor de test( pentru verificarea unor echiipamente nou montate) pe teritoriul Portulaliei sau SUA cu piloti care nu sunt romani avionul are un accident si este distrus partial sau total. in acet caz avem dreptul la compensatii ,exista vreun fel de asigurare ?

      • Teapa pentru noi.Cine crezi ca iti asigura un avion vechi pilotat de incepatori?

      • Asta este o chestie care tine de responsabilitate si despagubire (liability and indemnification) de care este responsabil guvernul SUA ca prestator de servicii, iar asta tine parte si de clauza a treia de mai sus. Chiar daca guvernul SUA nu iti ofera o garantie specifica financiara (asigurare sau bonding) el este reponsabil ca prestator de servicii. Chestia cu asigurarea este o prostie si oricum nu este responsabilitarea Romaniei sa-si asigure un bun care temporar este sub controlul unei alte entitati, daca ar fi fost sub controlul unei entitati private atunci prestatorul de servicii ar fi trebuit sa furnizeze garantii financiare si asigurare si nu tu ca proprietar al activei in cauza. Oricum mai interesant este de vazut legea care a fost votata de Senat si mai ales Articolul 3: http://www.cdep.ro/proiecte/2013/200/40/1/se241.pdf.
        Este evident ca totul ce tine de Foreign Military Sales (mai mare rusinea intr-un act oficial au scris gresit Foreign – Foreing) se va face prin cadru legislativ american, care este guvernat de Federal Acquisition Regulation si Defense Federal Acquisition Regulation unde termenii si conditiile petru asfel de situatii este cat se poate de clar. Mai interesant ar fi fost daca s-ar fi publicat si Letter of Request care este mentionata ca un atasament la legislatie. Oricum pana nu stim termenii si conditiile contractuale din contract acum nu facem altceva decat sa speculam.

  11. degeaba va chinuiti
    parlamentarii nici nu citesc ce voteaza
    asa se ajunge sa se semneze contracte absolut umilitoare pentru statul roman

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *