IAR 99 Concepte artistice

 

 

 

Autor: Goila Cristian

Caruia ii multumesc foarte mult pentru amabilitate.

15 comentarii:

  1. Adrian L. Fulga

    Si oare de ce nu incercam ca in loc de 3 sau 5 IAR 99 sa costruim o mica bijuterie cum sunt cele prezentate mai sus…ca imaginatie si know how cred ca avem slava domnului?…..

    • nu. imi pare rau, dar nu avem know how, nu avem tehnologie nici de proiectare si nici de fabricatie. si nu mai aem fabrici si personal calificat sa le construiasca. si imaginatie e inutila aici.

      1
      • Exact!

        Pot si eu sa desenez. Nu-ti trebuie cunostiinte mare branza sa desenezi sau sa faci modele 3D. Inteleg de la un pusti de 10-15 ani sa spuna lucrurile care se spun pe aici, de la oameni maturi imi arata de ce nu dam inainte ca tzara – ca nu suntem realisti si doar visam in gol.

        Exact cum a zis „oct” nu avem nimic. Suntem praf si pulbere. Incetati sa va mai bateti singuri pe umar ca a fost odata IAR-80 regele cerului, si ca Burebista era mare si tare. Acum suntem in 2015 si realitatea e alta.

        Nu zic ca nu se poate. Orice se poate. Dar cat ar costa R&D si tot ce e necesar? Credeti ca aia au bagat miliarde USD in programele F-22 si F-35 degeaba? Si americanii sunt in priza fac R&D fluid, continuu. Noi suntem ca si cum ai lua un copil de scoala generala si sa ai pretentia de la el sa-ti scoata idei de fizica cuantica. Si nu mai vorbesc ca educatia la noi la pamant si ma indoiesc ca facutatea de inginerie aerospatiala e vreo exceptie, ca n-are cum. Uitati-va la Eurofighter si Rafale cat a costat programul. E in jur de 2 miliarde de eur in R&D. Daca-i scoti inapoi si faci profit are rost. Dar daca nu pierzi 2mld de pomana.

        3
  2. frumos daca ar si zbura cu vreo 2Mach si ar costa vreo 15 mil…..daca si dacia ar face un design asa daca ,daca

    1
  3. Valentino Iliescu

    Acest „vis” trebuie sa devina REALITATE .Ne trebuie doar curaj .

    1
    • Ne trebuie mult mai mult decat curaj si imaginatie! Foarte interesante sunt aceste imagini, iar un nou IAR 99, ar fi super. Nu sunt in stare nici macar sa faca IAR-XT, iar interes din partea MApN ori a Guvernului -ZERO BARAT. Situatia industriei aeronautice de la noi o stim cu totii, inclusiv a oamenilor care lucrau acolo -DEZASTRU. Alocatiile bugetare pentru cercetare si dezvoltare in Romania -EXISTA, DAR LIPSESC CU DESAVARSIRE. Avionul din poza 2 seamana foarte bine cu proiectul polonez abandonat, BIELIK. Superbe insa pozele, felicitari autorului! Doar asa, din pacate, ne putem „proiecta” si noi un avion din generatia 5 -asa cum vedem la rusi, americani, chinezi, etc.

      1
  4. Alexandru Michael

    Umorul tau este debordant….Crezi ca va mai zbura ceva produs si gandit in Romania?Probabil cand or sa se refaca cluburile de Aero si Racheto modelism…

    1
  5. penultimul aduce a Mako/Heat iar altele par o incrucisare cu Gripen sau F35… Corect si cu Bjelik. Imi este foarte clar ca daca vor sa mai vanda ceva, Craiova are nevoie de ceva inovator, macar de genul Bjelikului si care sa nu aiba pret prohibitiv ca al Mako. Nu prea inteleg de ce un trainer sa fie stealth… poate doar varianta CAS/politie aeriana… si scumpeste mult proiectul. Frumoase desene oricum!

  6. Felicitari pentru articol in general , si in special pentru excelentele imagini realizate .
    Cat despre avion , e realizabil in tara , inca .Aproape integral .
    Reamintesc ca programul american Tacit Blue care a produs un avion stealth comparabil ca dimensiuni si performante cu un ipotetic Soim Stealth a costat 165 milioane de dolari .
    La noi , dupa ce o sa se linisteasca apele si o sa se atenueze razbunarile , banii vor merge probabil pe borduri .Caci bani exista .

    • Wow! Serios? Ce puii mei comparatie faci tu aici? E ca si cum ai compara o drujba cu un storcator de portocale. E irelevant cat costa fiecare ca nu poti sa storci portocale cu drujba si nici sa tai copaci cu storactoru.

  7. Imi pare rau dar exista deja IAR-99. Conceptele artistice, frumoase de altfel, ar trebui sa utilizeze un nume de genul IAR-XX (cel putin primele fotografi au un IAR-112 in coltul drept de jos).

    Daca numele este folosit pentru a identifica un model de antrenament, atunci de ce ai vrea caracteristici stealth!? Maresti costul nu numai de productuie dar si de utilizare. Nu este necesar!

    @Adrian L. Fulga: Daca avionul vrea sa fie multi-rol (fotografiile de la sfarsit), atunci un cost de vreo 20 miliarde euro pentru dezvoltare ar fi de asteptat. Un cost pe unitate ar fi de 90 milioane, deci am putea cumpara doar 2 aparate tinant cont ca un IAR 99 Soim costa cam 6-7 milione (din cate imi dau seama indirect de pe net: 1/3 din costul Hawk, 1/2 din constul Alpha Jet; restul estimarilor se bazeaza pe costurile Eurofighter-ului).

    @nicusor: Tacit Blue este doar „Technology Demonstrator”, un proiect pentru a demonstra ca o anumita idee functioneaza. Costul unui program adevarat este mult mai mare.

    Imi pare rau, nu incerc sa fiu rau, doar realist. Nu ne permitem sa dezvoltam un avion de vanatoare. Motivul? Pai daca am avea fondurile necesare eu unul as cumpara ceva deja existent si as directiona diferenta catre alte proiecte ale armatei, la fel de importante. Cel mult putem sa realizam propriul nostru avion de antrenament utilizant componente deja existente (sper ca IAR-XT sa fie realizat).

  8. cristian goila

    @ Bogan : O sa incerc sa iti raspund , desi nu sunt de profesie , designer , pt. mine e un hobby .Denumirea pe care o utilizez personal e aceea de I.A.R. 112 – 212 . Ideea de la care am pornit este mai degraba aceea de Platforma de Zbor ,prin care eu inteleg un ansamblu de cat mai multe [diverse ] aparate de zbor pornite dintr-o radacina comuna [ ca idee sa zicem ca pornim de la conceptul trainerului YaK UT -1 care e la baza evolutiei formulelor multor multor avioane de vanatoare sau acrobatice ] . Dus putin mai departe , aceast concept ar putea genera din aceeasi platforma [fuselaj in principal ]derivari ca avion de antrenament ,observatie ,vanatoare ,stealth , acrobatic , multi-rol , drone de diferite tipuri [observare ,atac ,vanatoare ] acelas fuselaj a unui avion de antrenament putand fi lungit marit pt a deveni interceptor [ de aceea partea de bot e mai groasa ca la trainerele obisnuite pt un radar performant [mai mare ], sau forma stealth ex ,cupola aerodinamica ] Elemente ca trenul de aterizare , sisteme motor , armament , cupola , radar ,elemente de fuselaj ,putand fi folosite chiar si pt un elicopter sau un aparat cu decolare verticala cu elice …sau de ce nu un soi de drona -racheta purtatoare de rachete sau laser .. Deci in viziunea mea , sper nu exsagerat deplasata ,putin sf poate [totusi sunt hobby designer , nu politician ] in loc sa se construiasca de fiecare data un nou aparat de zbor cu tot ce contine el ,doar pt .un anumit tip misiune ,ar fi de dorit mai ales intr-o situatie in care nu prea ai multe obtiuni sa se ajunga cat mai aproape de un soi de Poli fuzee continand elemente interanbinabile , asemeni unui Lego , care sa produca diverse tipuri de aparate prin adaugari sau scoateri de elemente standardizate .

    • Ok, acum inteleg mai bine idea din spatele Platformei de Zbor pe care o ai.

      In principiu idea nu e rea, dar in practica, ai trebui sa dezvolti platforma in mod uniform. Adica sa iti faci griji cand dezvolti trainer-ul sa lasi loc pentru extensia la multirol. Asta inseamna costuri mari de dezvoltare (problema deja intampinata de proiectul Joint Strike Fighter) ce se adauga la costul pe unitate. Pana la urma un trainer ar trebui sa fie cat mai ieftin cu putinta tinand cont oricum ca vrei sa definitivezi antrenamentul pilotilor pe avionul multirol. Un trainer mai capabil (gen TA-50) nu conteaza decat pentru tarile ce nu isi permit F-16 de exemplu. Iar acele tari nu isi permit sa dezvolte o platforma atat de complicata. Acest comentariu nu este adresat tie in mod direct ci mai degraba noua, in general, sa ne aduca cu picioarele pe pamant.

      In privinta modelelor, sper sa continui. Imi plac conceptele pe care le-ai creat! Daca vrei, poti sa folosesti un nume gen IAR-X112 (eXperimental) sau IAR-C112 (Concept) pentru a arata ca sunt concepte. De ce, pentru ca eu unul sper ca ai sa incerci sa modelezi IAR-99 cat mai realist posibil. Noi uitam ca IAR-99 reprezinta un succes pentru noi. Daca IAR-93 nu a fost atat de reusit, in schimb IAR-99 si-a facut si isi face treaba cu brio (cel putin nu am auzit povesti de groaza legate de el). De acea as vrea sa vad suport pentru IAR-XT.

  9. Felicit autorul pentru „artistic impresion”-ul ce şi-imaginează pentru un IAR-XXX.
    Cum stăm noi cu industria pe orizontală ce ar trebui să colabereze pentru un asemenea gen de aeronavă, acum ?
    Nu mai avem nimic.
    Acuma înţeleg sîrbii ce veneau în Banat să facă business prin1990 şi cumpărau calupuri de 5kg de untură, cuie de potcovit din fier, coase, pînze de bonfaier şi peşti imenşi de sticlă – noi îi priveam cu dispreţ, mai apoi cu milă .
    Să punem punct. Am avut un proiect comun cu sîrbii pentru un avion de luptă. S-a convenit ca partea română să dezvolte proiectul avionului în sine cu toate calculele teoretice , iar partea sîrbă să dezvolte tehnologia ( pentru că aveau experienţa a două modele anterioare produse de ei , care zburau şi erau folosite din plin – Galeb ). Aşa a apărut Orao (sîrbă), Orel(rusă), Vulturul(română).
    Cînd totul a fost gata, rezultatul : un avion frumos la care chinezii în urma unui studiu aten ,i-au folosit integral proiectul nostru ( oare cine l-o fi vîndut şi pentru cît ? )şi l-au fabricat ca JH-7 „Leopardul zburător” vînătoare-bombardament cu două motoare KD-88 (KongDi-88) .
    Datorită submotorizării Vulturul nostru nu-şi „ducea ” nici măcar propria greutate , ca armament de luptă, rază de acţiune insignifiantă în raport cu ce se găsea pe piaţă, avionică deja depăşită în momentul apariţiei pe planşetă, şi o logistică ce lăsa mult de dorit. Pe scurt , un eşec, cu cocarda naţională pe el.
    La ce l-au folosit sîrbii ?
    Datorită embargoului, nimeni (englezii) nu le-au mai vîndut anvelope şi toate avioanele au stat la sol (se distrugeau la 3 aterizări normale) fiind ne-operaţionale.
    Presupunînd că am avea tot proiectul terminat pentru ce am văzut în imaginile de mai sus , pentru a fabrica acest aparat, (una din variante) ar trebui să cumpărăm absolut fiecare piesă din străinătate, deoarece la noi în ţară nu se mai produce nimic cu N.
    Aparatul ar costa probabil triplu, decît dacă ar fi cumpărat de afară, şi nu am putea să-l construim în ritmurile cerute de comandamentul aviaţiei.
    Presupunînd totuşi că am mai descoperi vreo 5 zăcăminte de aur de minim 300 tone, şi avionul ar fi făcut de noi am ajunge la eterna problemă, cine ar fi prostul de ne-ar vinde motoarele adecvate ? pentru ca , cu ajutorul lor , noi să nu cumpărăm avioanele lor.

    Haideţi să fim serioşi !

    Visez şi acum pentru România acele F-16 & IAI , ce au făcut praf tot ce zbura între Pakistan şi Libia.

    Acelaşi .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *