TBT 8×8 un pas inainte. Mic pentru el, mare pentru industrie

1tbt

În perioada 30 mai 05 iunie 2013 s-a desfășurat in Poligonul de Experiențe al Armatei testarea și evaluarea nivelului de protecție la mine a Transportorului Blindat pentru Trupe 8×8 românesc (TBT 8×8). Proiectul reprezintă un parteneriat între MApN reprezentat prin Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare – ACTTM, și CN Romarm SA reprezentată prin Uzina Automecanică Moreni, care se derulează în baza HG 395/201

Centrul de Testare Evaluare și Cercetare Științifică pentru Armamente din cadrul ACTTM a realizat prototipul virtual al transportorului și a furnizat soluția de protecție la mine, sub forma unei carcase blindate lestată. Executată de UA Moreni, carcasa a fost supusă testării prin trageri reale în poligon, cu rezultate remarcabile. Soluția de protecție la mine conform cerințelor NATO constituie obiectul unei cereri de brevet de invenție a echipei formate din specialiști ai ACTTM.

Așa cum spun și membrii echipei care a lucrat la realizarea acestui transportor, având în vedere rezultatele deosebite obținute, care reprezentau punctul critic al proiectului, se poate trece acum la echiparea prototipului cu elementele de driveline (motor, cutie de viteze, punți etc.), sistemul de armament, comunicații și informatică, nemaiexistând obstacole, din punct de vedere al cercetării-dezvoltării, privind integrarea acestora pe vehicul.

5tbt

Astfel, în condițiile asigurării unei finanțări corespunzătoare poate fi realizat primul Transportor blindat pentru trupe 8×8 românesc conform cerințelor NATO, cu perf ormante similare produselor de ultima generație existente pe plan mondial.

Până în acest moment, în timpul derulării programului s-au parcurs etapele de elaborare a specificațiilor de dezvoltare, s-a executat proiectul tehnic, s-a realizat prototipul virtual, s-au făcut simulări de manevrabilitate, protecție balistică, flotabilitate, modelul de calcul privind șocul și vibrațiile. A fost realizat o primă carcasă lestat în vederea testării protecției la mine, s-a integrat un chit suplimentar pentru protecția la gloanțe și s-a făcut testarea – evaluarea preliminară la prima carcasă. În total au fost făcute două carcase, cea de-a doua a fost supusă testelor la începutul lunii iunie.

3tbt

Configurația transportorului îi permite înscrierea în parametrii decisivi pentru acest tip de transportor blindat pentru trupe 8×8, iar variantele de realizare au fost făcute pentru întregul drive line și mai multe tipuri de subsisteme și s-a găsit varianta optimă care să realizeze toți parametri ceruți prin specificațiile de sistem.

S-au făcut teste pentru alegerea blindajului rezistent la gloanțe, din mai multe tipuri de oțel blindaj existente pe piață, s-au făcut teste comparative între energiile de impact și energiile rămase și s-a ales o variantă optimă și din punct de vedere economic. S-a arătat posibilitatea prelucrării și adăugării în condiții foarte bune a blindajului suplimentar care ridică nivelul de protecție de bază al mașinii la gloanțe.

Astfel, în momentul de față, TBT 8×8 asigură următoarele nivele de protecție la gloanțe și mine, conform standardelor NATO (STANAG 4569): niv elul 2 KE de protecţie la gloanțe (fără echipare cu blindajul suplimentar), nivelul 3 KE de protecţie la gloanțe (echipat cu blindaj suplimentar) și nivelul 3a (sub roată) și 3b (sub șasiu) de protecţie la mine din punct de vedere al rezistenței carcasei la unda de șoc și schije. Trebuie menționat că nu a fost efectuată monitorizată răspunsului biomecanic al corpului uman, etapă care se va realiza la următorul model de mașină. Echipamentele necesare sunt foarte scumpe și se face în etapă ulterioară, după ce se asigură că nu pătrund produși de explozie sau schije în habitaclu.

6tbt

S-a căutat să se meargă pe materiale care sunt existente pe piață, care nu trebuie să îndeplinească cerințe speciale pentru procurare, în principiu neinterzise la comercializare. Pentru carcasa care a fost supusă la explozie s-a făcut o simulare cu un model virtual simplificat. Simularea întregii mașini este un element de noutate pentru România, pentru că sunt cuprinse toate părțile constructive ale mașinii.

Pentru realizarea testului fizic, au fost necesare unele pregătiri, realizate pe parcursul a zece zile, anterior acestuia. Astfel, pentru realizarea cerințelor stricte ale STANAG privind protecția la mine, transportul a fost pus pe poziție, s-au măsurat și cântărit toate dimensiunile care trebuiau trecute în raportul de testare conform STANAG, a fost saturat solul conform cerințelor, având în vedere că s-a ales varianta de explozie standard cu trinitrotoluen. S-a făcut o explozie de referința, cu 8 kg de TNT, fără mașină, pentru dimensionarea și verificarea vitezei undei de șoc și a vitezei diverselor particule, datele fiind folosite pentru calibrarea simulării. Nivelul de protecție atins acum este o noutate pentru România și pentru mai multe țări NATO care nu sunt fabricante de transportoare blindate pentru trupe.

Există acum premizele realizării unui transportor, existând soluția pentru blindaj, la un nivel de protecție mai mult decât cerințele, în cerințe era nivelul 2a, s-a abținut 3b, cu perspective și mai bune.

Realizarea practică a transportorului poate fi făcută, având în vedere că sunt mai multe soluții și combinații de drive line, armament și alte elemente care să echipeze transportorul. În continuare, având soluția de protecție balistică, dacă există finanțare, se poate trece la realizarea prototipului care să meargă pe roți, să parcurgă probe dinamice, să fie echipat cu turelă și cu alte elemente specifice unui transportor, până în acest moment așteptându-se pentru soluția balistică.

S-a obținut o mașină destul de ușoară, care permite o sarcină utilă maximă de 3 tone și asigură și o rezervă de flotabilitate. Aici este partea de noutate, pentru că toate celelalte mașini nu asigură un nivel de protecție 3b și să fie și flotabile. Această rezervă de flotabilitate permite mașinii să plutească în condiții bune și să fie și manevrabilă.

Este o mașină mare, care poate fi configurată în medevac, aruncător de bombe, tractor de evacuare, se poate configura în orice variantă, nu există nici o restricție, fiind permisă chiar echiparea cu un aruncător de 120.

2tbt

Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare

Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare – ACTTM are în compunere cinci centre de cercetare științifică, fiecare calate pe o anumită specialitate: centrul pentru testare, evaluare și cercetare științifică pentru armamente, centrul de testare, evaluare și cercetare științifică în domeniul comunicațiilor și informaticii, un al treilea centrul este cel pentru cercetare științifică pentru NBC și ecologie, un alt centru este pentru cercetare științifică pentru forțele navale și al cincilea centru de cercetare științifică și testare, evaluare și încercări în zbor. Toate acestea răspund nevoii de cercetare științifică ale MApN, pe baza cerințelor emise de categoriile de forțe și realizează atât dezvoltarea de sine stătătoare a produselor cât și integrarea de echipamente în vederea realizării unui produs.

 

Revista Tactica.ro

 

 

78 de comentarii:

  1. Bravo Lor !!! Daca nu ma insel apare intr-o poza si o uniforma cu modelul nou de camuflaj care arata mai divers [mai bine] decat standardele actuale fractalizate .

  2. Sunt sanse foarte mari ca MAPN sa nu se doteze cu acest TAB.Ca de obicei, la inceput este foarte mult entuziasm dupa care se stinge treptat si ramane doar dezinteresul fata de acest proiect, cel putin acest moment, remarcabil.

  3. In prima si a 3-a poza apare o carcasa pe roti, similara cu modelizarea de acum un an a celor de la ACTTM. Vom vedea cum va arata versiunea finala, poate spre sfarsitul acestui an, deoarece exista obiectivul de livrare a primului prototip in 2013, daca se asigura finantare desigur.

    Daca MAPN ar comanda 31 de Saur2, un batalion, finantarea ar fi rezolvata.

    Costul total al programului era estimat pe la 33 mil. RON, din care pt. studiul initial se alocasera in 2011 2 mil. RON. Preturi modice pentru un astfel de proiect…

  4. Suna asa de bine ca incepi sa te intrebi cat de repede se va bloca totul.
    Cred ca nemtii de la Krauss Maffei au stiut inaintea noastra rezultatele testului, altfel nu se explica viteza cu care au aparut si dorinta lor fierbinte de a colabora pentru realizarea unui transportor in Romania.
    Daca programul TBT se mentine pe aceeasi linie, s-ar putea ca Boxerul lor sa ramana somer. Nu e amfibiu si costa cca 2,5 milioane $.
    As fi curios care ar fi sarcina utila pentru TBT pentru o varianta neamfibie, adica daca ar duce un 105 sau un 120mm, un AMOS.
    Sunt multe de vazut (ce motor pune pe el, ce viteza dezvolta, ce raza de actiune) dar pana acum suna bine (de asta ma si astept sa le puna cineva piedica :-))))

    • @Eroul Bula… 🙂
      Si eu as fi fericit ca transportorul sa fie realizat…:) Dar, daca se va incerca doar cu forte proprii sigur vor aparea tot felul de piedici…stii tu mai bine decat mine chestia asta… 🙂 Pe alta parte Krauss Mafei daca se implica in chestia asta, astia sigur vor sa vanda si la export, chestie care poate aduce multi bani…Dupa cate vezi pietele internationale sunt suprasaturate de tehnica militara… Fii sigur ca nemtii au destule tehnologii care noua ne vor prinde bine, unde mai pui ca daca lucrurile merg bine poate (mai stii!) vor deschide macar o linie de subansamble pentru Leopard… O eventuala asociere cu Krauss Mafei nu poate fi decat benefica, un potential competitor (si ce competitor!) ti-l faci prieten… Inarmarea viitorului TBT o pot face nemtii cu ce au ei (cei in tema cu armamentul german stiu mai bine decat mine!)… sigur proiectantii / muncitorii romani vor face ceva stagii de pregatire in Germania si cu ocazia asta se familiarizeaza cu noile tehnologii + stilul de munca nemtesc… Pana la urma o industrie anemica daca se aliaza cu un colos de talia lui Krauss Mafei nu are decat de castigat, desi multora le va parea ca pierdem bani…Tocmai se deschide poarta pentru reinoirea industriei militare romanesti… Cine crede ca o industrie militara care trage sa moara poate fi sustinuta doar prin eforturi proprii si in conditiile de astazi se insala, singura sansa este colaborarea cu giganti din UE /SUA …

      • @dany
        Daca vin sa produca Boxerul lor, intr-o varianta mai ieftina (adica vreo 2 milioane $ si subtiat puternic la dotari) mai bine pas.
        Daca se omologheaza cutia transportorului pe varianta produsa de Moreni, n-au decat sa vina si ei cu un motor, o roata, o cutie de viteze. La senzori si armamente integreaza si ei cum ar face si ai nostri.
        Important este sa iasa masina la 1,2-1,3 milioane $ cu varianta minima de inarmare (teleoperabila de 12,7mm), pentru ca de aici sa incepi sa pui pe ea orice varianta de inarmare, fara sa te omoare pretul final.

      • Relativ la TBT 🙂 cu dedicatie pt dany, ca lui ai plac distrugatoarele japoneze 🙂
        mai lansara unul: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2385430/Japan-warship-Izumo-aircraft-carrier-flat-topped-destroyer.html

        • Daca ala e distrugator, imi mananc caciula la iarna. „Ala” va avea in dotare F-35B in cativa ani, as fi gata sa fac pariu pe viata lui Vadim. 🙂

          • Dupa cum merg lucrurile in zona aia o sa vedem si alte „distrugatoare” si portavioane… Cat despre Vadim te rog frumos sa pariezi la pachet, adica il poti pune si pe tovarasul ILICI langa el… 🙂 Sunt destule „resurse neexploatate” in namolul de Dambovita pe care le poti utiliza la o adica… 🙂

        • Mersi, vazut si placut! 🙂

  5. Acum, daca tot o ia imaginatia razna, M777-le american cantareste, in functie de varianta, intre 3,4 si 4,4 tone, cu tren de rulare cu tot.
    Daca tot se zice ca vom trece la 155mm, poate le da prin cap sa-l inghesuie pe TBT. Iti dai seama, obuzier autopropulsat AMFIBIU de 155 mm :-))))))
    Gata ca iar vine gsg9 si face urat :-)))

    • @Eroul Nationale
      „Gata ca iar vine gsg9 si face urat :)”
      Nu bre, poti sa aberezi linistit 🙂 🙂
      Niste NSM si vreo cateva turele Crotale ceva?

      • Ti-am mai spus o data ca francezii au pus deja Crotale NG pe Saur II.

        • Stiu bre, e poza pe site…
          Da’ eu am scris „cateva turele de Crotale” 🙂 🙂
          O iei asa: una la prova, una la pupa, si la babord si tribord in functie de spatiu 🙂

          Anyaway, visatul e gratis…
          Dupa cum au mai scris deja vreo doi pesimisti aicea (aveti grija ca se ia 🙂 ) nu prea il vad eu intrat in dotare…

  6. Razvan Mihaeanu

    Locotenent-Colonelul cu ochelari ce apare in imagini (purtand in penultima poza si noua uniforma de camuflaj) este Daniel Lapadat, Comandantul CTECSA din cadrul ACTTM…il puteti auzi in emisiunea „Uniti sub Tricolor” din 22 iunie la Radio Timisoara (emisiunea are 55:33 min, de la minutul 45:00 -inceputul celui de-al 4-lea sfert) spunand cateva generalitati despre testarea TBT 8×8: http://www.rft.forter.ro/_wsn/04_mass-media/07_timisoara/arhiva/2013/mp3/tm-2013-06-22.mp3

  7. Unde este pasul mare nu vad.
    Vad ca au aruncat o carcasa in aer,,,,atat.
    Nu vreau sa fiu carcotas da chiar nu vad unde-i jmecheria…..Si unde sunt rezultatele obtinute ????

    • @cristian
      jmecheria e urmatoarea. proiectul e subfinantat crunt in speranta ca usor usor se va renunta la el si vom fi nevoiti sa importam ceva mai scump dar cu niste comisioane frumusele.testarea carcasei e prima etapa, sa vezi daca proiectul e fiabil si merita continuat. degeaba pui pe el ultima generatie de rachete daca orice glont ratacit il scoate din actiune.

      • Pai da…
        Nu stiu de ce dracului se mai agita. Eu stiu ca armata trebuia sa le aibe de mult.
        Razboiul nu asteapta sa fii tu gata cu transportoarele si ce mai ai pe acolo.
        Daca o lungesti tot asha mai bine nu mai faci nimik.

        • ai dreptate, armata trebuia sa le aiba de mult, as cum ar fi trebuit sa aiba multe alte dotari care sunt esentiale pentru a putea spune ca ai armata si nu echipa de airsoft…din ceea ce vad eu ,oamenii mai au inca speranta ca cineva de la MAPN sau guvern o sa se uite si la ei si la munca lor facuta cu resurse putine din care reusesc (din ceea ce se vede pana acum) sa scoata un produs competitiv si la un pret mai mult decat decent. din pacate lumea inca mai sufera de sindromul Made in Romania, pe principiul ca tot ce construim noi fie e slab calitativ fie e prea scump. in loc sa investim bani in industria noastra luam piranii care dupa 2 luni in afganistan tre sa le retragem , ca nu prea faceau fata pe acolo. intrebare : daca in loc de piranii in afganistan era transportorul de la Moreni si trebuia retras din aceleasi motive? cred ca era un scnadal monstru in presa pe tema asta. dar asa? mucles!!!

      • @mihaid

        Eeggzactli…

        Si dupa ce o lalaie niste ani fara sa faca mari progrese, pt ca nu se aloca fonduri, se trezeste vreun jmecher ca au nevoie „urgenta”, da’ urgenta domle, de un transportor, astia de la Moreni „n-au fost buni de nimic” si n-au fost in stare sa-l fabrice la „standardele peulii” dorite de armata, ca deh, au fost sabotati destul, si se mai cumpara de urgenta 31 de piranii…

        Asa se fac banii in Republica Centra-Africana Tiganizata de pe Dambovita ‘care este’ atunci cand nu mai ai combinate de capusat si vandut pe doi lei si resurse de concesionat pe 50 de bani…

        D’aia zic ca slabe sanse sa-l vedem in dotare…

    • Ai dreptate, dar la cat de greu s-a miscat acest proiect din cauza lipsei banilor si la cate piedici i s-au pus…este un pas mare, macar din aceste puncte de vedere. Intradevar intr-o tara normala, prototipul ar fi fost deja in teste, dar noi numai tara normala nu suntem.

  8. Din cate vad este un produs foarte bun tinand cont de banii investiti . Daca am fi investit suficient , sunt sigur ca ar fi fost un vehicul foarte bun pentru export .
    Va trebui sa ne multumim daca vom avea TBT-ul in dotare 🙂

  9. Doamne ajuta sa avem si noi tbt-ul asta.sunt convins ca va fi o masina de lupta grozava

    • Vocea Rusiei este pur si simplu penibila. Am mai spus, rusii sunt maestrii manipularii, dar astia de la V.C. se pare ca sunt infiati, ca prea sunt tolomaci.

    • Cine e tovarasul valentin vasilescu? M-am distrat copios citind primul articol.600 de avioane noi? Bbaietii astia sunt cu caputul….

      • @mihaid… 🙂
        „tovarasul valentin vasilescu” este un colonel in rezerva care asa stie el sa respecte juramantul militar… De colaborare cu state ostile in detrimentul propriei tari se pare ca nu a auzit… Se pare ca atunci cand a fost trecut in rezerva au fost oarece probleme cu functia pe care o detinea… 🙂 Si cum tipul avea nevoie de un os de ros… iata ca roade ciozvarta aruncata de rusi…. 🙂
        Celalalt, Mandrasescu, este altul care a supt la sanul Romaniei si face jocurile unui stat ostil… Nu stiu cat de adevarat este numele acesta, dar tipul se invarte in „inaltele” sfere rusesti…doar va prinde si el un os de ros daca intr-o buna zi intram in sfera de influenta ruseasca… Oricum, cine trebuie sa stie adevarata identitate a lui o stie mai mult ca sigur… 🙂
        Atentie, daca ai iei tare se pierd amandoi destul de repede, de obicei baneaza pe oricine este contra lor atit pe Facebook cat si in siteurile normale pe care le „administreaza”… 🙂 Au o „ceata” de postaci atit pe FB cat si la Vocea Rusiei… usor de identificat de altfel… 🙂

  10. Toate bune și fromoase, Jegălia, mina sare, TBT-ul rezistă… Boooon.
    Întrebare întrebatoare…Cum se face că roțile sunt încă la locul lor, după așa explozie??? În poza 3(nush di ce , dar poza aia cu tov lt-col in noul tzol de camuflaj băgat în groapă mise pare foooarteee photoshopată), se vede clar roata de lîngă groapa făcută de încărcătura explozivă , care stă bine merci la locul ei, nefiind afectată de explozie în nici un fel…
    care e faza?

  11. Daca te uiti atent vezi ca roata lipsa este in partea opusa a celei care se vede.., explozia fiind in acea parte dupa configuratia craterului..
    Parerea mea 🙂

    • Apropo, mă întreb ce cantitate de explozibil au folosit aici, de-au adus acest tanc Abrams în halul ăsta: http://i13.photobucket.com/albums/a255/superskyhawk/ied_1.jpg

      • Sunt citate cateva cazuri in care s-a reusit distrugerea unor M-1 prin utilizarea unui „cocktail” de 10-15 proiectile de 155 legate astfel incat sa regleze simultan prin comanda de la distanta. 7kg de exploziv per proiectil si se ajunge la 70-100kg doar explozivul. Orice alt vehicul inclusiv cele mai grele MPRAP-uri ar fi fost probabil spulberate la asemenea incarcatura. Oricum in lupta cu IED-urile nu se pot obtine rezultate absolute. Mai nou in Siria moda e cu „IED-uri monstru” care contin cate 4-6 tone de exploziv. Interesant totusi in cazul acestui M-1 e absenta incendiului de dupa explozie ceea ce indica o protectie de exceptie in aceasta privinta.

        • Acum vreo 15 ani (daca nu ma insel!) se vorbea despre o arma care imprastia o substanta combustibila in aer, si imediat era detonata asupra unui camp de mine, suprapresiunea creata si temperatura inalta avea ca rezultat distrugerea minelor terestre… Pe alta parte este greu sa maschezi 100 de kg de TNT fara sa lasi urme prea multe, dar 4-6 tone…mai ales in zone fara vegetatie abundenta cum este cazul Siriei… Probabil ca in orase le pun direct in gurile de canalizare… 🙂

        • IED-uri de 4-6 tone? Cu ce tip de explozibil?
          Nu stiu daca stii, 5 tone de TNT au distrus cazarma infanteristilor marini americani de la Beirut. 241 de morti. Si exista si explozibili mai sofisticati.

          Deci sunt probabil povesti vanatoriesti.

      • minim 250 de kg… a fost o perioadă cînd se ‘purtau” IED-uri mari, ]ntre 250-500 kg..pe urmă i-a cam lovit criza și pe ei, și au lasat-o mai moale, să zic așa… 🙂
        referitor la idee IED-urilor de 4-6 tone, dați-mi voie să mă îndoiesc…practic e inutil să plantezi așa ceva, nemaivorbind de imposibilitatea sarcinii…Din cantitatea aia ai putea să plantezi cel puțin 20 de IED-uri de dimensiuni respectabile…Nu cred că își permit ăiă, indiferent de cît de slab instruiți ar fi, să arunce TNT-ul în aer așa, aiurea…

        • @sharky: au fost folosite in ultimele sapt in Siria. De obicei incarcau cate un BMP cu respectiva cantitate si-l detonau langa un obiectiv sau convoi important. Zilele trecute se pare ca au reusit sa detoneze prin simpatie un depozit de munitie. Ieri au reusit sa faca una cu pamantul cu un BMP cu 6 tone ce cladiri mai ramasesera pe la Baza Aeriana Meng, baza cazand dupa un asediu de peste un an. Personal si eu ma mir de unde mai scot atata material de lupta asa zisii rebeli. Tot zilele trecute chipurile „au descoperit” un depozit cu cateva sute de ATGM si RPG de toate felurile: Milan, Konkurs, RPG29. Mie personal mi s-a parut cusuta cu ata extrem de alba faza, nu cred ca armata siriana e atat de imbecila incat sa abandoneze asa un arsenal.

          • Razvan Mihaeanu

            Prima data cand aud si eu de magaoaiele astea, da’ ce puii mei sunt astia frate, moabiti cu MOAB-uri?

          • Poi zii, frate, așa..una e IED-ul, și cu totul atcineva e VBIED-ul…
            acolo merge să bagi cu tonele…S-au folosit și în Iraqistan chestii de genul ăsta…
            Italienii au pășit-o așa, într-o bază unde erau împreună cu baieții nosștri. un camion cu vreo 10 tone, parcă așa am auzit, a forțat intrarea și a detonat în poarta bazei..su murit atunci vreo 26 de italieni. legat de depozit, e clară treaba…Armata siriană „sponsorizează” rebelistanezii… 🙂 🙂 🙂

      • Mai ai si varianta in care tancul a fost avariat im lupta si pentru ca nu putea fi recuperat a fost distrus de propriul echipj pentru a nu ajunge la inamic.

  12. Din pacate lipseste secretomania de dinainte de ’89 si o intentie reala din partea armatei. Ar fi fost mai interesanta aparitia unui produs brusc cu pastrarea secretului tehnologic.

  13. Salutare tuturor,
    Desi va citesc zilnic, scriu destul de rar dar de data asta stirea m-a atras tare.
    In sfarsit se mai intampla ceva bun! Sa speram ca va continua cu un motor care sa-i asigure macar 20cp/t daca nu spre 25cp/t, cu un tun 35mm si rachete Spike dar mai ales cu capacitati superioare de detectie a inamicului pe campul de lupta si un FCS bun, protectie adecvata NBC etc.
    Si acum ca entuziasmul s-a mai ponderat sa trecem la treburi serioase
    1)nivelul de protectie anuntat la explozie, acela de 3a/3b este ceva obisnuit la transportoare (Mowag Piranha IIIC-ul cumparat de noi) si chiar depasit de unele masinutze ale competitiei (vezi Patria level 4a/4b-10kg AT mine)
    2)nivelul 2KE protectie la gloante este substandard si se poate accepta in zone care nu sunt supuse direct focului inamic. Este acelasi nivel ca in cazul SAUR2.
    Asta inseamna ca un lunetist inarmat cu un Dragunov si munitie AP 7,62x54mm ii face cateva gaitane in plus la salopeta. destul de neplacut dar remediabil prin kit-uri de blindaj suplimentar care pot merge macar pana la nivel 5 (25 mm APDS-T la 500 metri cu 1258 m/s). Totusi parca prefer o protectie standard nivel 3KE+kit-uri de blindaj suplimentar. Vezi Patria care merge chiar mai departe decat nivelul 5KE avand un blindaj modular cu maximul de protectie impotriva 30-mm APDS.
    3)se afirma in articol ca nici o alta masina nu asigura nibel 3b si flotabilitate. Chiar asa sa fie?
    4) despre cum arata nu pot spune ca seamana cu Otokar ARMA 8×8 ci mai degraba cu Piranha 3 daca ignori pintenul de dupa ultima roata, doar ca pare sa fie mai lata.
    http://www.google.ro/imgres?imgurl=http://www.62cavalry.com/assets/images/MRV_01.jpg&imgrefurl=http://www.62cavalry.com/html/body_cavarly_armour.html&h=236&w=547&sz=43&tbnid=CbZdx6TNEyvilM:&tbnh=53&tbnw=124&prev=/search%3Fq%3Dmowag%2Bpiranha%2B3h%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=mowag+piranha+3h&usg=___0BtmjgZkiOqXs9VFG_haCYzrRc=&docid=ubbjqaMQe1-DUM&itg=1&sa=X&ei=ebgCUvLoHKmg4gSMp4CwCw&ved=0CEgQ9QEwBA&dur=325#imgdii=CbZdx6TNEyvilM%3A%3B5djmgMkyJyzsRM%3BCbZdx6TNEyvilM%3A
    5) Doar 3 tone sarcina utila cand toti competitorii 8×8 se lauda cu 8-10tone?

    Sa dea Dumnezeu sa nu fie doar o clona locala/transfer partial de tehnologie de la Piranha 3.

  14. Carcasa neagra din a 3-a poza, din lateral, seamana cu BAE SuperAV

    http://www.youtube.com/watch?v=hXd3PHZJ6pc

    http://www.aviationweek.com/Portals/AWeek/mpc2.JPG

    Si partea frontala, jumatatea din fata, „botu” seamana cu SAUR 2

    http://www.automobileromanesti.ro/images/mari/Altele/saur_2-1.jpg

  15. defapt daca le pun cap la cap… 🙂

    atentie:

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Romanian_TBT_8x8_APC_cropped.jpg (turela)

    http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/05/fotografii-0076.jpg

    http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/05/dsc056751.jpg

    DECI:

    IVECO SuperAV + turela rafael rcws 30+ motorizare BOXER = TBT 8X8 ? 🙂 )

    (Razvan, sterge mesajul care nu a fost aprobat + cel doar cu „rafael rcws 30” 22:02, mersi si scz)

    • PARS-ul ăla îmi place foarte mult…îl tot urmăresc de cîțiva ani, și salivez cu gîndul la el…din păcate, doar vise…E un transportor foarte reușit///
      Părerea mea, hîc…

      • shhhhhh 🙂

        asta mai lipseste, umilinta sa importam tehnica militara de la turci, polonezi, unguri, sarbi, bulgari, ucrainieni, cehi si alti deastia

        • umilință,zici??? 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
          hai că ai fost haios…
          În stadiul la care am ajuns, ar cam trebui să luăm lecții de la ei, nu să ne simțim umiliți…Chestie de percepție, mă rog…

      • PARS e de fapt GPV-ul american…
        http://www.army-technology.com/projects/gpv/

        The FNSS Savunma Sistemleri company, based in Turkey, has developed the Pars or Leopard family of armoured fighting vehicles in a co-operative program with GPV.

        • Si schimbă cu ceva faptul că pe turci i-a dus mintea să îl producă ??? Tot sculă deșteaptă rămîne, turcii deja sunt la ani lumină înaintea noastră, dar noi ne țineam coada pe sus…”lasă , bă, că ăia e proști, noi suntem jmekeri și îi facem pe toți cînd ne enervăm”
          și de jmekeri ce suntem nu mai suntem în stare să mai facem mai nimic, ne chinuim la o amărîtă de pușcă, și ne pricopsim cu sh-uri, th-uri, și alte bălării trase pe dreapta de alții…
          Nu-i așa că suntem jmekeri???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *