Zbor de recepţie la ieşirea din revizie a avionului IAR 99

COMUNICAT NR. 251
Data: 02.12.2015

O echipă de specialişti ai Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor (CCIZ) Craiova, din cadrul Agenţiei de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM), va executa vineri, 4 decembrie, zboruri de recepţie la ieşirea din revizia majoră a avionului IAR 99, revizie efectuată in colaborare cu societatea Avioane Craiova S.A.

Programul activităţilor cuprinde prezentarea principalelor realizări în domeniul cercetării ştiinţifice, a capabilităţilor şi competenţelor CCIZ şi zboruri de încercare cu avionul IAR 99.

Jurnaliştii interesaţi să asiste la activitate vor fi aşteptaţi vineri, 4 decembrie, între orele 8.20 şi 8.55, la sediul Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor, Strada Aviatorilor nr. 10, Comuna Gherceşti, judeţul Dolj. Persoană de contact: lt.col. Cezar Stroe, tel. 0724 814 617.

Acreditările jurnaliştilor vor fi transmise până joi, 3 decembrie, ora 15.00, pe adresa de e-mail relatii.publice@dpa.ro.
Biroul de Presă MApN

57 de comentarii:

  1. ”Now they tell me”
    Oricum tot il aud zburand inca din octombrie, de cand s-a terminat cu modernizarea pistei Aeroportului

    • Greu de inteles de ce nu se proiecteaza de la zero un supersonic militar romanesc. Decit miliarde aruncate pe vechituri mai bine un proiect romanesc autentic . Ar fi impulsionata cercetarea (cea adevarata si nu actualele institute imbicsite de pile) tehnologiile avansate in domeniul materialelor ceramice, etc. Parte din avionica de bord poate fi importata eventual de la israelieni (cei mai buni dupa parerea mea), structura si armamentul ar putea fi romanesc 100 % , motoarele si ele pot fi facute tot la noi. Mintile romanesti sunt la fel de bune ca cele mai bune din Amerika numai ca unii se fac ca ploua, ca de … nu pica nimic de colo… si de colo…si de colo…..

      Un lucru e clar – fereasca Bunul Dumnezeu de un razboi ADEVARAT cu rusii ca ne fac astia TERCI. Vom fi la mila Lui atunci !

      • Deci ideea centrala la tot ce ai postat azi pe acest site:
        -ar fi bine sa ne punem bine cu rusii ca astia sunt ai draqu’ si ne distrug…americanii E rai si rusii sunt buni…
        Jalnic „propagandist”…mai incearca si pe alte siteuri…

        • nu cred ca a zis asta.
          Nu o fi fost el pe tema dar optimismul de serviciu nu face bine nimanui si sa bagi vorbe in gura altuia iar nu face bine nimanui.

        • Bravo Dany ! Șefu’ tău cu epoleți este mândru acum de tine ! Nu iți iei degeaba salariul …. de la mine !

          Asa este : sunt si naiv si pe deasupra si filorus ! Pi bune ? Rezista armata noastră unei ofensive directe – frontale efectuata de sa zicem un număr (modest) de 20 divizii rusești sub acoperirea aeriana unui număr (iarăși modest) de cca 200-300 bombardiere rusești sprijinite de cca 150-200 interceptare ? In cel mai bun caz si sub un optimism nebun putem aduce pe Prut in primele 24 de ore cel mult 3 divizii complet echipate la aceleași standarde ca si rusii pentru A ÎNTÂRZIA cel mult 3-4 zile căderea Bucureștiului. Când bateriile Mâsta vor bubui de la marginea Pantelimoniului peste Cotroceniul minunat abia atunci ne vom trezi la realitate ! Nu – nu ne vor face terci ! Nuuu ! Pur si simplu ne vor calca in picioare diviziile de tancuri, cele câteva Mig-uri pe care le mai avem vor fumega pe câmpuri cu toate in primele 2-3 ore , toate depozitele strategice vor fi pisate mărunt de dincolo de Don, toate punctele de comanda vor incasa lovituri de la juma’ de tona TNT in sus, porturile vor deveni cimitire de macarale si epave zăcând pe o parte, liniile electrice vor cădea ca niște bete uscate frinte ! Căile ferate vor deveni rapid inoperabile, podurile strategice vor atirna biete cirpe peste piloni de beton sparți in bucăți, spitalele vor geme de răniți si muribunzi, de arsi si de oameni schilodiți, un urlet înăbușit va răzbate din popor către Conducerea care de 25 ani a uitat de aceasta tara a lui Hristos ! Nu – nu – rusii sunt niste timizi si nu vor îndrăzni sa transforme la o adica in moloz radioactiv Bucurestiul, Constanta, Iasiul, Clujui , Timisoara, Brasovul si Craiova ! Asta asa, la prima strigare ! Tot ce înseamna apărare anti-aeriana va incasa la greu in primele ore lovitura după lovitura până va dispare cu totul. Toate stațiile mari de emisie radio si TV vor fi rapid maldăre de cabluri si antene calcinate, cele mai bune si antrenate trupe profesioniste vor fi măcelărite rapid sau vor apărea la TV in coloane lungi de prizonieri cu direcția Magadan.

          Si chiar asa ! De ce sa îndrăznim sa facem NOI un avion ! Avem voie de la stăpânire ? Pai nu ! Cu 2 miliarde de euro se poate pune la punct o întreaga industrie aerospațiala pe orizontala ! Avionul nu e tanc ! Pierderile umane sunt mult mai mici pentru zborurile in defensiva ! Ne trebuie un interceptor monoloc rapid de max 2,2 Mach cu lifting de max 3-4 tone pe maximum 4 piloni de acroșare ! Motoarele rachetelor aer-aer le putem face noi – electronica Elbitul ! Costurile de proiectare cercetare nu vor depasi 500 miloane de euro iar la o producție eșalonată pe 8-10 ani a cca 250-300 unitati va rezulta un preț final de cca 4,5 – 5 milioane euro per bucata. Per interceptor vor fi necesare cca 80.000 -90.000 ore munca care va duce la costuri cu forța de munca de cca 500.000 euro per unitate , materiale vor costa cca 2 milioane de euro iar avionica tot 2 milioane de euro. Romania poate sa creeze tehnologie de virf daca cei care au depus jurământ sub triunghi s-ar fi gândit de 2 ori înainte de a face asta !

          Aceste interceptoare vor bloca accesul masiv al bombardierelor si dronelor , vor fi mimiza pierderile terestre in tehnica de lupta, unități industriale strategice, etc vor proteja punctele de comanda si reteua terestra de relee, vor menține moralul populației ridicat până la mobilizarea, înarmarea si instrucția de baza a cca 500.000 de soldați.

          Rusia ? Rusia nu este o tara mare. E un continent ! Rusia este si Rusia de ieri care la facut terci pe Napoleon – cel mai mare geniu militar din toate timpurile si cel mai eficient om care a trăit vreodată pe Pământ, este Rusia care sub biciul lui Stalin sa ridicat din sânge si lacrimi si a împins înapoi sub Brandenburg cea mai eficienta, cea mai teribila armata care a fost văzută vreodată pe Pământ !

          Da ! Moscova nu crede in lacrimi ! Balsoi Tiatr ne spune acest lucru !

          America știe foarte bine ce poate Rusia și de aceea de 70 de ani avem PACE !

          • @mihai mihai drumul spre iad e pavat cu bune intentii… tu pui caruta inaintea boilor, noi nu putem face avioane pentru ca nu avem cu ce, si probabil ca nu avem nici cu cine…

            dacii macar au fost mai destepti ca noi, i-au obligat pe romani sa le dea mesteri si tehnologie.

            • (scuze pt emailul gresit eram pe alt termina) 🙂

              PS: ma refer la avioane moderne supersonice + aparatura+armament +testari+oameni tineri si pregatiti ( spunea un domn pe aici ca la Avioane Craiova cam ies meseriasii in pensie) astea nu le obtii peste noapte asa cu heirupul… probabil ca in 20-30 de ani se poate ajunge acolo… 25 de ani s-a distrus ceea ce a fost construit in alti cativa zeci de ani… mai intai iti trebuiesc uneltele, apoi sa stii ce sa faci cu ele si abia apoi te gandesti la chestii complexe care sa si functioneze bine si eficient

              • Probabil ca nu făceam aceasta postare dar „Dany” are un limbaj prea agresiv. Putini stau sa verifice la sânge postările altora deci nu este exclus asta sa-i fie meseria sau …. s-a enervat rău ca a apărut un pro-rus pe aici. Nu știu cit oi fi eu de pro-rus dar sigur e un lucru rău nu-i asa treaba asta dar in schimb sa fii 100% pro-occidental e bine nu-i asa, dar asa orbește ! fără sa treci prin filtrul rațiunii nimic.Anumite fraze din ce a scris ma face sa cred ca „Dany” stie mai multe ori, si ma mir ca a fost lăsat sa spună asta, ori a nimerit-o având foarte dezvoltat exercițiul agresivității si tupeului.

                Evident ca scurtul meu „scenariu” catastrofic nu e o noutate pentru profesioniști (sau cel putin nu ar trebuie sa fie) si nici mai multe nu am crezut de cuviința pentru ca cine știe ce idei mai dau nu știu cui ! Trebuie luata in calculata si ipoteza perfect plauzibila ca acest site, unul din puținele de profil de la noi, sa fie atent monitorizat de serviciile de contra-informații ruse asa ca auto-cenzura e binevenita !

                E hilar totuși, in beatitudinea iubirii pro-occidentale sa nu realizez diferența uriașa intre armatele rusa si romana: înzestrare, numar de cadre militare, resurse, voința de a lupta etc Scenariului evident – cu intentie – ii lipseste si componenta numita „atac” – care , nu-i asa ? , e cea mai buna apărare. Cu ce ne putem duce noi peste Nistru pentru a lovi forțele inamice ? Pai !! Cu nimic !

                Sa fiu sincer mi-e cam lene sa mai scriu dar avea dreptate Lucian:

                „Optimismul de serviciu nu face bine !”

                Daca arma noastră suprema e optimismul atunci zău asa …. e naspa rău de tot !

          • De exemplu IAR-95 era aproape gata dar nu a avut motor.acum daca guvernul Romaniei ar vrea s-ar putea relua programul IAR-95, un pic redesenat ca avion de generatzie 4++, cu un motor F-110-GE-129/-132, F-100-PW-229 sau cu mai vechiul Volvo RM-8. avionica am lua-o de la Elbit-Israel iar armanentul cam de peste tot. dar mai bine ar fi sa facem ca turcii sa producem sub licentza cu off-set F-16 CD Falcon in Romania shi IAR-95 sa devina un avion supersonic de lupta multirol bimotor turbofan, facut in colaborare cu sud-koreeni-KAI K-FX sau cu turcii-TAI-TFX. ar mai fi de luat in considerare shi o resuscitare modernizata dtpdv a lui IAR-93 remotorizat ca shi IAR-99 TD cu RR-Turbomeca Adour cu PC pt IAR-93 x 2 motoare shi fara PC pt IAR-99 TD x 1 motor, fabricate sub licentza cu off-set la Turbomecanica Bcucureshti + un inlocuitor pt MIG-21 LanceR proiectat in jurul motorului Turbounion RB 199 Mk.105 shi un Tornado romanesc cu 2 x RB 199 Mk.105 cu aripa fixa mono shi bi-loc ca avioane de generatzia 4 ++, cele facute in jurul motorului RB 199 Mk.105 fabricat shi el tot in Romania shi avionica + armamentul la fel facute la noi cu licentze off-set. idei ar fi multe shi posibilitatzi de inzestrare pt FARO prin cumpararea de licentze shi cu implicarea masiva a industriei romaneshti de profil. important este ca shi politicul din Romania sa vrea. daca guvernantzii din Romania vor, se vor gasi shi banii necesari shi resurse ca Armata Romana sa aiba o inzestrare moderna shi competitiva la toate categoriile de arme cu aportul masiv al industriei romaneshti!!!

      • @mihai mihai

        1. Nu se proiecteaza de la zero uun supersonic militar fiindca ar fi foarte foarte scump. Mult mai mult decat dam pe vechiturile pe care le invoci. Daca totusi ne-am apuca, nu am putea face ceva mai bun decat aceleasi vechituri invocate de tine. Asta cu oamenii si cu capabilitatile din Romania sunt povesti ce isi au radacina in ideologia de pe vremea lui Ceausescu. Romania poate face cate ceva pe ici pe colo, dar cu siguranta nu poate sustine programe de avengura ce implica tehnologie de varf.
        2. Asta ca vin rusii si ne fac terci e stereotip deja. Din doua, una: ori esti naiv, ori filorus.

    • Good question! Am iesit de vreo 2 ori afara dar n-am apucat sa-l vad, traiectoria de decolare/aterizare e cam spre deasupra centrului orasului, eu locuiesc in partea de nord si blocurile ma cam incurca. L-am rugat pe taica-meu care e mai din zona aeroportului sa fie pe faza cu aparatul foto, da’..n-a fost!

      In teorie ar fi vorba de 719, nu?…sau sa ma astept ca fraieru’ la 7003, adica la viitorul „Poula Plesuva” (gsg9 trademark) ? 🙂

      Apropo, iata ce zbura pe aci cu vreo doua saptamani in urma:
      http://i.imgur.com/wq4C7xs.jpg

      Adica gagii astia: http://phoenixair.com/milops_airservices.html

    • @ GMT

      702 mi se pare , pt ca azi era la teste la pct fix in fata hangarului si pregatit pt receptie .

      Comunicatul e generic . Pina acum au mai iesit anul acesta citeva IAR 99 din reparatii capitale , din seria 7xx si au decolat fara tam-tam , atit inainte de renovare pistei , atit in timpul renovarii cit si dupa renovarea pistei .

      Mai sint putine de reparat si gata si cu reviziile pe 2015 .

      Vine finalul de an si trebuie publicitate , ca sa se justifice cele aprox 1,5 milioane de euro per fiecare revizie generala . Dpmdv este o suma exagerat de mare . Real ar fi jumatate din pretul actual …. macar de ar ajunge efectiv restul de bani in buzunarele „furnicilor” aflate aproape la virsta pensionarii si care desfac si refac cu migala si atentie fiecare aparat .

      Trist este ca nu sint tineri care sa preia stafeta de la virstnici . Fabrica nu mai angajeaza tineri pt ca nu sint locuri …. pt ca nu sint bani !!!!!

      Dar bani sint ….. dar acestia nu sint livrati fabricii ci catre minister .

      …. bani si de la grecii care isi repara avioanele de pasageri BAE-146 , Boeing 737 , Airbus , etc …..

      ….. dar si de la marocanii care isi repara cele 2 vechituri de Hercules C-130 prin intermediul unei firme israeliene din UK si cu forta de munca de la fabrica … si mai urmeaza si altele din Maroc la anul ….

      Dar de , coruptia e hidra care suge 🙁 ….. si de aceea nu sint bani pt fabrica.

      In citiva ani oamenii acestia , ingineri si mecanici foarte priceputi vor iesi la pensie !!!!!

      In citiva ani nu va mai exista continuitate de traditie aviatica militara la Avioane Craiova !!!

      iar pregatirea practica a unor mecanici si ingineri chiar dureaza ani buni.

      Trist 🙁

      Dar eu visez frumos … poate intr-o zi foarte faina , Avioane Craiova s-ar putea renumi Aerodine Craiova ….. siprin care Romania ar produce alti tipuri de aparate de zbor si care ar putea inlocui atit elicopterele cit si avioanele …. Doar VTOL-uri , atit subsonice cit si foarte inalt hipersonice , chiar pinala potential SSTO …..

      Dar de ,mai intii trebuieucisa coruptia care ucide visele

      Extrapolinda la toata Romania ….

      Poate citiva din conducerea tarii ,aflati in umbra partidelor , intentioneaza sa distruga orice inseamna trecut romanesc si traditie … poate acesta e planul iar romanii asista pasiv la evenimente !!!!! Iar cind atragi atentia ca totul este premeditat , imediat esti acuzat ca fabulezi cu teoria conspiratiei .

      P.S.

      7003 sta parcat cuminte si prafuit sub aripa motodeltaplanului construit de Avioane Craiova cu ceva ani in urma , motodelta biloc care INCA asteapta omologarea pt a-l putea vinde cu vreo 20 000 de euro …… ( omologare poate prin 2016 daca conducerea fabricii si primaria ar pune umarul )

      Aparatele astea doua parca s-ar infrati si s-ar sprijini unul pe altul in asteptarea razboiului care va veni napraznic peste Romania .

      Si am zis de atitea ori ca Rusia va ataca Turcia iar armata va trece prin Moldova si Dobrogea ……. dar asta numai dupa ce Turcia va ocupa cu tupeu citeva insule grecesti in cautare de gaz in preajma litoralului iar grecii vor cere ajutor Rusiei …..

      Turcii deja si-au luat gindul de la gazul rusesc si sa pregatesc sa exploreze aproape de malurile lor dar care, ce ghinion , sint presarate cu insule grecesti ….!!!!!

      …. asa-i cind urmezi ordine de la Washington si dobori avioane pe care are trebui , asa cum cere traditia militara aviatica , sa le escortezi in afata teritoriului national . Atita timp cit nu-ti ataca teritoriul , nu provoci inamicul …. inamic pe care il stii ca abia asteapta un incident pt a-si mari prezenta in zona ….. si de care mai depinzi si energetic gazos … sau poate turcii vor trece exclusiv pe fasole …..

      Dar ordinul americanesc se executa nu se discuta pt ca si promisiunile ca
      ” te vom apara noi ” sint ca mierea pe cutit iar tolomacii de turci nu vad mai mult de lungul bocancului … ca daca ” nu ma poate apara ” ?

      Intrebare pe care si noi romanii trebuie sa ne-o punem din ce in ce mai des …..

      Ne pot apara efectiv americanii sau nu ? Daca politiciienii americani se razgindesc si nu vor sa intre initial in conflict direct cu rusii …… pai pina se mai gindesc ei sintem deja in burta URSS-ului !!!!!

      Armata europei chiar nu are importanta in fata Rusiei …. Iar Europa infestata cu virusul musulman cu greu va face maladiei distrugatoare ….

      Rusia nu este Vietnam , nu este Irak . Teorectic are aceleasi nr de nucleare cit are si SUA si este la un click distanta de Romania . Teoretic este a doua putere a lumii . Sint 100% sigur ca americanii nu vor sa verifice intr-o confruntare directa cu Rusia cit la % din ICBM-rile rusesti mai pot functiona …

      Pt ca rusii cu economia la pamint nu mai au ce pierde , americanii da …

      Rusii pot spera in urma unui razboi la cistiguri teritoriale indiferent de pierderile umane in buna traditie a fostului URSS iar americanii in urma unui razboi cu rusii pot dispare ca forta planetara si sa se fragmenteze intr-o serie de state lipsite de forta de odinioara , nesemnificative in politica globala .

      Practic sintem in NATO si teoretic este foarte bine dar mai indoiesc ca practic acest lucru are vreo valoare pt rusi cind acestia se hotarasc ca nu mai au ce pierde dtpdv .

      Darpoate acesta este planul celor din umbra …nu poate ci sigur …..

      Atunci cine apara Romania ???

      si doar am zis ca nu mai comentez per RoMil ….. dar ma maninca degetele pe tastatura cind vad atita cecitate intelectuala in mintea romanilor …. 🙁

  2. Ceva upgrade -uri sau doar revizie si reconditionare ?

    • comunicatul spune doar revizie… cel pentru TD nu cred ca e nici pe departe pregatit si nici nu cred ca va fi livrat catre MApN la finalizare, ramanand aeronava de teste.

      • au zis cei de la Avioane Craiova ca IAR-99 TD va avea un nou motor. shtitzi cumva despre ce motor va fi vorba? sper sa fie RR-Turbomeca Adour Mk. 951. daca l-ar mai shi fabrica sub licentza la Turbomecanica Bcucureshti ar fi miraculous, shi apoi varianta lui cu PC : RR-Turbomeca Adour Mk.821 pt un IAR-93….TD….!!!

        • Domnul Horia Dobra, iar ai inceput cu Adour?! Fac din nou copy-paste de la ultimul meu raspuns!
          Am mai scris, Turbomeca Adour nu ai unde sa il bagi pe IAR-99. Comparatia intre IAR-99 si BAE Hawk a fost prin prisma evolutiilor facute pentru cel de-al doilea:
          http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99
          in tabelul cu motoarele din articolul de mai sus se vede ca Adour are 1m in plus la lungime fata de ViperRR 632, si 809kg fata de cele doar 376kg ale RR. O crestere a masei cu 500 de kg ar suprima aproape orice masa utila a avionului, aripile avand aceeasi portanta in regim similar de viteza, chiar daca motorul e mai puternic.
          Doar pentru a trece de la Viper 632-41 la un alt motor inrudit, cu aceleasi dimensiuni si masa, RR VIPER 680 – 43, trebuiau redimensionate prizele de aer, lucrand la randament optim cu alt debit fata de predecesor.
          Practic ar trebui sa construiesti un alt avion, cu alta lungime a fuselajului si pozitionare diferita a echipamentelor si echilibrare, cu alte prize de aer, aripi si derive, pentru un regim de viteza diferit (actual Vmax=865km/h, Adour mergand bine pana la 1000km/h).

        • aici sunt cele mai probabile variante:
          http://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii
          http://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro

          unul dintre cele mai compatibile motoare este: Garrett TFE731-4-1T
          Daca vrei ceva la 24 kN, este Ivchenko-Progress AI-222, destinat YAK-130.

          • Gata am priceput cum sta treaba. Merci mult pt raspunsuri!!! acum depinde ce or vrea shi or putea sa ia ca nou motor pt IAR-99 TD Avioane Craiova si Guvernu Romaniei. vom vedea…ca de fabricat noul motor sub licentza la Turbomecanica Bucureshti nu cred ca poate fi vrb. 1 ca sunt cam pt putine avioane, 2 nu shtiu ce ar mai putea produce acea fabrica….???

            • fabrica respectiva face mentenanta la TurmoIV pentru Puma, sau alte modele, mentenanta la ce motoare or mai fi prin parcul MApN sau MAI, daca obtine certificare … si poate face productie de componente.
              Daca pe viitor se produce la Brasov noul Super-Puma, probabil ca Turbomecanica ar putea contribui la productie si revizii.

  3. Vreo o sansa sa fie XT-ul anuntat pentru zbor in 2016? Sa avem parte de vre o surpriza ceva in avans? 🙂 Suntem in decembrie 2015 si nu e departe de 2016. Cu siguranta poate fi si la un an distanta zborul, dar cine stie! 🙂

  4. ..tot e ceva.,bine ca mai scot ceva pe poarta.
    @off
    http://youtu.be/nwMJa_7ZgiY

  5. Comunicatul e prostesc. Noi avem mai multe IAR 99 si sa spui ca „avionul IAR 99…” a facut si a dres inseamna ca am avea un singur avion…
    Unde Doamne-iarta-ma io gasi pe astia frate?! 🙂

  6. Azi au trecut in formatie 3+1 pe deasupra Timisoarei niste elicoptere militare. N-am putut distinge bine, dar dupa pod-urile de lansare (departate de silueta elicopterului, la SOCAT-uri sint aproape lipite) nu erau pume.
    Directie vest, probabil veneau de la Jimbolia. Au trecut de oras, pastrind directia neschimbata.
    Vine mosu’ si pentru MApN?!

  7. @timisoso: din cate stiu eu, la Timisoara se mai pastreaza o escadrila de elicopcioare. S-ar putea totusi sa ma insel. Oricum de unde lucrez eu vad zilnic avioane de transport militare care decoleaza si aterizeaza pe aeroport. Ba chiar acum cateva saptamani au fost si vreo jumate de duzina de elicoptere de atac straine. Din pacate nu am apucat sa le fotografiez si ar da si ciudat :)) intr-un birou plin de femei. Dar cu urmatoarea ocazie le postez aici.

  8. tocmai ce au dat stirea cu iar99 la diginews,5 aeronave in revizie.

  9. Admin nu ai lasat sa intre un comentariu foarte precis si punctat ce se adresa unui argument ilogic ce ii apartinea lui dani! F urat…. rusine!

  10. http://www.agerpres.ro/social/2015/12/04/dolj-avionul-iar-99-td-ar-putea-zbura-la-inceputul-anului-2018-18-05-43
    Problema e ca dupa ce am vazut evolutia programelor TBT si arma de 5,56 mm , greu de crezut ca o sa-l duca pana la capat chiar daca in programul de guvernare comentau ceva despre sprjinirea aeronauticii . Cand o sa-l vad zburand , o sa cred.
    Dar va fi doar un prototip .
    Asa cum prototip a fost si arma de 5,56 , si transportorul ajunsese aproape , cu multe componente ( carcasa , turela , mitraliera de 12,7×99 mm , sistem GPS cu data link ,sistem de avertizare la iluminare laser si radar, aparatura de vedere pe timp de noapte ) existente ca prototipuri .

    • pai proiectul abia a inceput si are deja intarziere… deci se incadreaza deja in linia celorlalte… In urmatorii ani probabil vor fi probleme cu finantarile, chiar daca proiectul nu e destinat direct MApN

  11. pe digi spuneau ca mai urmeaza 7 sa intre in revizii

  12. Este bine ca se fac revizii poate o sa il vedem mai des la exercitii.
    Printre altele in ce priveste armamentul pt. IAR99(+) prioritar ar fi kituri de ghidare/planare pt. bombele clasice 100-500kg.

    O alta prioritate ar trebuii sa vedem cum putem creste raza de actiune a S8 la peste 8km (ideal 10) pt. a scoate avionul din raza MANPS si a unor rachete. Evident o varianta ghidata a rachetei.
    Mai trebuie si o racheta ceva mai potenta.

    Integrarea unei rachete AA pt. a vana elicoptere, drone sau poate rachete de croaziera (in anumite limitele date de platforma).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *