Polonezii au bătut palma cu Lockheed

Primul F-16 Block 52+ primit de Polonia, pe 9 noiembrie 2006

 

Astfel, cele 48 de avioane F 16 C/D Block 52+ vor fi modernizate la standardul Block 72 (Viper), contra unei sume destul de decente, 3,8 miliarde de dolari, mai ales dacă ne aducem aminte că inițial se discuta despre 7,3 miliarde.

Principalele modernizări vor fi:

–          Prelungirea resursei de zbor de la 8 mii la 12 mii de ore de zbor;

–          Radarul AESA AN/APG-83 SABR;

–          Un nou display central;

–          Sistem de război electronic modernizat,

–          Un nou calculator de misiune,

–          O nouă cască pentru pilot –  Joint Helmet-Mounted Cueing Systems (JHMCS II) etc.

Programul de modernizare va fi executat în Polonia la uzina Wojskowe Zakłady Lotnicze No. 2 S.A.

Odată cu această modernizare, polonezii obțin mai multe lucruri, printre care prelungesc viața operațională a flotei de F 16 cu 50%, vor avea avioane de luptă ultramoderne și, poate, la fel de impresionant, F 16 Block 72 oferă o mult mai mare compatibilitate cu viitoarele F 35A poloneze.

Conform planificării, F 16 Block 72 va intra în dotarea forțelor aeriene începând cu 2030, ultimul aparat urmând să fie livrat în 2038. Conform declarațiilor oficiale, mai mult de jumătate din valoarea contractului va ajunge în industria poloneză.

Varșovia a semnat contractul pentru cele 48 de F 16C/D în 2003, iar avioanele au fost livrate între 2006-2008. Achiziția a costat undeva între 3,25 și 3,5 miliarde de dolari. Atât achiziția inițială cât și actuala modernizare sunt cu bani împrumutați de polonezi de la guvernul Statelor Unite.

Astfel încât, viitorul aviației de luptă poloneze arată, în viitor, cam așa: 32 F 35A Block 4, 48 F16 Block 70/72, 48 F/A 50GF/PL, la care se adaugă intenția de a cumpăra încă 32 de aparate multirol și aici discuția se duce între F-15EX și Eurofighter T4.

Dacă ideea polonezilor este una foarte bună, ținând cont de faptul ca flota lor de F 16 este relativ tânară si are încă suficientă  resursă, în cazul României lucrurile nu stau la fel. Poate, spun, cel mult să modernizam cele 17 aparate F 16MLU cumpărate din Portugalia și care au venit cu 4000 de ore resursă disponibilă, dar pentru cele 32 F 16MLU norvegiene nu cred că merită banii, mai ales când vedem cât costă.

Dar cel mai probabil că nu ne vom permite modernizarea unui numar chiar mic de F 16 si vom trage de ele atât cât vom putea mai ales că am primit incă 18 F 16MLU din Olanda, ori asta înseamnă de facto ca vom avea mai multe ore de zbor disponibile per flota de F 16MLU, decât am sperat la început.

GeorgeGMT

21 de comentarii:

  1. 80 de milioane de dolari per aparat și să modernizam doar 17 aparate, cu siguranță nu se merită. Și asta ca să aducem niște aparate foarte vechi la un standard 4+
    Cu siguranță în cazul nostru, mai bine cumpărăm mai multe F-35, ar costa mai mult, dar am avea o flotă unitară de generația a V-a.
    Iar la polonezi… Bine, banii lor, distracția lor, dar…
    Vor avea o flotă relativ redusă și foarte pestriță, cu patru tipuri de avioane, vor trebui să pregătească piloții în patru centre diferite, vor avea centre de mentenanță diferite pentru câte 2-3 escadrile, tehnici la sol pentru patru tipuri diferite, patru lanțuri logistice diferite din două sau trei țări/producători diferite/diferiți.
    Știu că toți sunt căzuți în admirație față de polonezi, dar cu patru tipuri diferite de avioane multirol, cu trei tipuri de tancuri, două tipuri de artilerie reactiva și tot așa, pare mai mult armata pestriță a lui Saddam din 1990. Dar cum spuneam, banii lor, distracția lor

    16
    • pana in 2022 probabil era o abordare inteleapta cu 1 tip maxim 2 de avioane…dar de atunci lucrurile s-au schimbat si cred ca e nevoie de o abordare mai flexibila, chiar daca e mai costisitoare

      polonezii au in vedere diferite roluri, F-35 va fi acolo pentru puterea de penetrare, senzori si ca si multiplicator de forta, F-16 cu AESA e un multrol cunoscut, deci mai usor de operati si cu arme moderne, F/A-50 cu costuri mai mici pt politie aeriana, antrenament si d elinia a doua in caz de nevoie si, avand in vedere lectiile din Ucraina si Orientul Mijlociu, o platforma care poate duce multe rachete aer-aer (inclusiv pt drone, rachete de croazieraa) si cu posibilitati de lovire completeaza acest ansamblu…

      3
  2. Doar portughezele merită upgrade-ul asta. Cu care să faci miliție aeriană. În rest, doua escadrile de Typhoon T4 care să vina în completarea celor 2 de 35-uri și am fi cel puțin la nivelul lesilor și cu mult peste mujici.

    6
  3. I’d like to thank the Author for pointing out that most of the work will be performed in Poland – only two machines will be modernized in the USA, the rest on-site at WZL.
    I admit that the skills acquired this way may result in future contracts for work on Slovak or Bulgarian machines.
    Hopefully 😉

    9
    • You get the parts ,and replace them, that’s the work that you will do

      3
    • Joke of the day… Will you produce radar, avionics or helmet? No! Rest is peanuts

      • nu fiti carcotasi
        e ca si cum ai face intretinerea unui ferrari de f1 in house in loc sa-l trimiti la torino.
        nici israel nu produce helmet, da are insight in f35 si asta da spinoff pe pimprejur

        evident ca si f16 RO are trebui upgradate sau schimbate cu ceva de ultima ora
        cea mai importanta resursa sunt pilotii
        euroi se mai gasesc

        3
  4. Dacă le intra în economie jumătate din cât cheltuie pe un avion, tot se ajunge cam la 40 milioane $ per bucată. Enorm, dar se compensează cu creșterea economică. Doar că aceste cheltuieli militare sunt cam la fel ca la ruși. Adică cu atâta armată și atâta tehnică trebuie la un moment dat să facă ceva. Ori pleacă spre est, ori îi închiriază la baltici, adică tot îi scoate din țară.

    4
    • Nu intra mai nimic, nu mai fiți așa de naivi. O să intre niște manoperă, atât. Unchiul Sam nu lasă decât firimituri

      1
    • Sabr e pridus de NG,milstd tot de americani,comunicatiile radio si sat cu linkn16 l3 harris,hmd e elbit sau collins america deci cum i-am zis si polonezului ca si noi la Aerostar pt ofp 6.6 primesti pese si demontezi montezi

  5. Daniel Sihastru

    Cam 20 de ani in urma am citit o carte ” Următorii 100 de ani” nu îmi aduc aminte autorul. Atunci mi se părea o poveste amuzanta. Da 20 de atunci numi mai pare așa amuzant. Din cele ce s-au realizat.:
    Ascensiunea politică și economica a Poloniei și Turciei.
    Slăbirea și birocratizarea : Germaniei, Marea Britanie și Franța.
    Războiul dintre Rusia una din fostele republici Sovietice mai mari. Și în carte că potențiali inamici erau văzuți: Belorus, Ucraina și Kazakstan.
    Autorul prevedea că chiar daca Rusia avea să iasă învingătoare din acest război. Ea urma să sufere o înfrîngere pe plan extern. Devenind dependenta de China și detestată de Europa și SUA. Societatea rusă este mereu rămasă în urma fata de cursul de dezvoltare al societății occidentale. Dar oricum adopta același caii de dezvoltare. Abolirea Serbiei, economia de piata, dreptul la proprietate, „democrația”. Doar că totul prea lent pentru un stat care are aspirații de putere cel puțin regionala.
    Situația urmează să devie și mai gravă daca Rusia va pierde rAzboiul. Adică nu va atinge mai bine de jumătate din obiectivele propuse.
    Un punct important pentru noi este faptul că autorul a atins și problema Românie și Moldovei. Și anume problema de identitate națională din Moldova care conform autorului nu are alta rezolvare de recunoașterea identității de români în RM și unirea cu România.
    Și faptul că Turcia va tinde să devină o putere cel puțin regionala cu aspirații la ceva mai mult. Și va intra în conflict cu Europa. In care centru de putere va fi Polonia și poate (POATE) Germania.
    Autorul presupunea chiar și un posibil conflict militar între statele europene și noul Imperiu Otoman.
    Conflict care poate lua loc chiar la noi in ograda.

    3
    • George Friedman a scris-o, am citit-o si eu atunci si ma intreb cum vom balansa intre Turcia si Polonia; pe de o parte polonezii par partenerul ideal in interiorul uniunii insa la Marea Neagra jupanul e Turcia, aliat NATO

      insa trebuie de avut in vedere ca Friedman nu iubeste deloc EU si nici puterile europene si e sceptic cu privire la constructia institutionala a uniunii 🙂 cu toate astea printre randuri pana si el e de acord ca tarile europene trebuie sa ramana unite, e o necesitate si ar fi asta bine pentru toti partenerii EU nu numai pentru tarile membre

      6
    • problema Moldovei e la noi in curte
      la ora actuala jumate din romani voteaza semiom si o injura pe Maia

      2
  6. Addendum:

    „Vice President of Lockheed Martin on F-16 Modernization: „Polish Solutions for Poland””

    https://defence24.pl/sily-zbrojne/wiceprezes-lockheed-martin-o-modernizacji-f-16-polskie-rozwiazania-dla-polski

    1
  7. Salut, se stie cand vor fi modernizate F16 la standardul M6.6R?
    Cat despre alte avioane pe langa F35, nu putem lua prin programul SAFE , Rafale sau Typhoon?

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *