Conform celor de la The Economic Times, Forțele Aeriene Indiene pun presiune pe conducerea politică a Indiei pentru achiziția unui număr mai mare de avioane Rafale printr-un contract de tip guvern-guvern.
Achiziția ar trebui să fie făcută în cadrul programului MRFA care prevede cumpararea a 114 avioane multirol noi. Deocamdată lucrurile nu sunt clare, dar se pare că după bătălia aeriană cu Pakistanul din urmă cu trei luni, indienii și-au făcut calculele și sunt foarte mulțumiți de prestația omnirolului francez.
Deși pakistanezii au susținut că au doborât trei aparate Rafale indiene, deocamdată francezii susțin că un singur Rafale a căzut dar și acela mai mult din motive tactice și nici nicidecum tehnice, în sensul în care aparatul francez nu a fost “orbit” de războiul electronic dus de pakistanezi ci pur și simplu indienii au făcut două greșeli:
– Prima ar fi că nu au permis forțelor lor aeriene să atace infrastructura de la sol pakistaneză;
– Nu au luat în considerare faptul că rachetele aer-aer chinezești PL-15 ar putea avea o rază mai mare și atunci piloții indienii nu se așteptau să fie loviți de la 200km, marșând pe ideea că varianta PL-15 pakistaneză este una de export și ar avea pefomante mai scăzute.
Dacă IAF se gândește la o achiziție mare, mai greu de crezut, care să acopere golurile din dotare și are de gând să ceară guvernului toate cele 114 aparate, sau dacă se va merge pe un sistem de loturi, rămâne de văzut, cert este că deocamdată IAF-ului pare să-i surâdă ideea de a deține o flota mult mai consistentă de Rafale decât cele 36 (35 acum) pe care le operează în prezent.
Tot din presă indiana aflăm că numărul de Rafale aflat pe masa discuțiilor ar fi în jurul a 40 de aparate, alte surse susțin că 40 ar fi numărul minim solicitat de IAF iar el ar putea să crească.
Referitor la lupta aeriană cu Pakistanul, surse indiene spun că urgența maximă este acum modernizarea uriașei flote indiene de Suhoi Su-30MKI, pentru că aparatele rusești au fost grav afectate de sistemele de război electronic pakistaneze, până la nivelul în care piloții nu mai vedeau nimic pe radare și aveau de asemenea mari probleme de comunicații. Dar aici nu avem nici o surpriză, aceste lucruri erau deja cunoscute…
În privinta avioanelor de generația a V-a, presa locală vorbește despre necesitatea achizitiei a 2-3 escadrile care să fie acolo până când programul indian pentru dezvoltarea unui avion de generatia a V-a va da rezultate, adică, optimist vorbind, dincolo de 2035.
GeorgeGMT
Ținând cont de succesul aparatului indian de generația IV, Tejas, termenul realist pentru avionul autohton de generația V e mai curând 2135.
Sa vedem daca nu cumva politicienii le vor baga pe gat Tejas si nu Rafale, pt ca armata dorea mai de mult cât mai multe Rafale
…tinand cont de raza PL-15, pentru zona Pacificului AMRAAM nu mai e suficienta
Meteor ramane lider pe partea de no escape zone fiind teoretic cea mai eficienta pe faza terminala impotriza tintelor manevrabile; coreenii o integreaza pe Bormae
PL-15 e gandita sa fie lansata de la cat mai mare distanta si are ghidaj AESA pe faza terminala ceea ce-i da rezistenta la bruiaj
AMRAMM e solutie clasica cu ceva imbunatatiri la raza de actiune si se zice si pe faza terminala insa ramane sub celelalte doua
Meteor cred ca e ramane cea mai buna dpdv tactic in angajamente intre avioane de superioritate aeriana
PL-15 e folosita la maxim cand e lansata de la distanta cat mai mare pentru a pune in dificultate atat avioanele de superioritate aeriana cat si multiplicatorii (avioane AWE&C/tankers) prin salve trase cat mai devreme
AMRAAM e eficienta impotriva celor doua atata timp cat e pe platforme stealth
Meteor vs PL-15, prima mai buna impotriva altor interceptori, PL-15 probabil mai eficienta impotriva AEW&C/tankere, macar sa-i sperie si sa se indeparteze
americanii deja testează AIM-260, care va înlocui AMRAAM, și va avea o rază de peste 200 de kilometri
sa vedem, insa conceptual e un AMRAAM cu imbunatariri pentru ca sunt oarecum limitati de dimensiunile calei de armament de pe avioanele stealth, AIM-260 vine (din ce se stie) cu imbunatatiri la combustibil si are o raza de actiune care ar duce-o in categoria celor cu raza lunga, aduce o parittate dar nu superioritate
insa Meteor tot ramane mai buna pe no escape zone/manevrabilitate in apropierea tintei si va fi integrata si pe F-35 desi nu in cala interna
pur si simplu mie solutia ramjet mi se pare superioara pe termen lung, stealth-ul putand sa dispara sau sa ii fie diminuata in timp eficienta
eu spun ca PL-15 este doar o manevra de marketing.
Pakistanezii, folosind date SIGINT chineze au organizat o ambuscada având in zona cel putin un AWACS SAAB si cel mai probabil si chinezaria ZDK 03.
PL 15 a fost tras de J10, dar se pare ca detecția si corecția catre tinta a fost asigurat de un awacs. Practic racheta a funcționat in regim semi pasiv, ceea ce in definitiv nu e mare scofala, asta fac si ucrainienii cu mijloace mult mai modeste
Faptul ca niciun J10 nu e jos se datorează prostiei indiene ca nu au avut si Meteor, erau prea siguri pe ei.
Rafale nu au avut probleme cu bruiajul, dovada ca au lovit țintele la sol, iar zilele următoare au lovit in voie aviatia pakistaneza de la sol, lovind chiar bazele de unde au plecat J10 si doborând SAAB ul. Au omorât si piloți printre care si un comandant de escadrila.
In schimb Su-urile indiene au fost varza, complet inutile datorita bruiajului.
Privind asa lucrurile, începe sa aibă logica achiziția indienilor, am pus un comment la PSR in care recunoșteau pierderea unui Rafale dar cu pilotul teafăr spunând clar ca au avut o strategie proasta la primul atac.
Pur și simplu nu prea au de ales. Rușii sunt mult depășiți pe plan de sisteme electronice. Americanii nu sunt un variant din moment ce relațiile sau deteriorat. Chinezii sunt prea buni prieteni cu Pachistan. Gripenul suedez are prea multe sisteme americane. La fel și KF 21 de la Sud Coreeni. Erofighter nu ar fi fost vindut in vederea relațiilor pre bune cu Moscova. Rămâne Franța care mereu vindea la toți care aveau cu ce plăti. Africa de Sud, Israel, Iran, Iraq, și mulți alții.