Cum arata programul de guvernare

Ne gandim bineinteles la cazul Ministerului Apararii si ne referim la programul de guvernare al fostului guvern Florin Cîțu in opozitie cu programul guvernului Nicolae Ciuca.

Sunt foarte interesante diferentele si din pacate nu foarte datatoare de speranta. Lipsa de coerenta este din pacate la ea acasa:

Guvernul  Florin Cîțu:

  • elaborarea și implementarea planurilor de acțiune subsecvente și identificarea, împreună cu Guvernul României, de soluții focalizate în special pe cooptarea industriei românești în implementarea planului multianual de înzestrare și retehnologizarea acesteia pentru asigurarea unei reziliențe militare industriale pragmatice;
  • demararea contractului Corvete multifuncționale și monitorizarea îndeplinirii obligațiilor offset asumate de furnizorul străin;
  • contractarea celui de­al treilea sistem HIMARS (si ultimul n.r.) în cadrul programului de înzestrare Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bătaie mare;
  • contractarea a 6 sisteme radar de contrabaterie AN/TPQ­53 în cadrul programului de înzestrare Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bătaie mare;
  • derularea procedurii de achiziție pentru Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă (SIML);
  • derularea contractului multianual pentru „Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM” (parte a programului ”Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naționale”);
  • derularea procedurii de achiziție pentru „Revitalizarea și eliminarea obsolescenței sistemelor aeronavelor IAR-99 ȘOIM din dotarea Ministerului Apărării Naționale” (parte a programului ”Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naționale”);
  • derularea a 2 acorduri ­cadru pentru 2.902 platforme de transport și 363 remorci și semiremorci, cu monitorizarea îndeplinirii obligațiilor offset asumate de furnizorul străin;
  • derularea contractelor subsecvente pentru achiziționarea de rachete SPIKE ER pentru Forțele Aeriene și asigurarea unei participări semnificative a industriei naționale de apărare în contractele subsecvente;
  • alocarea resurselor financiare necesare participării ACTTM/MApN, alături de operatori economici din industria națională de apărare la proiecte NATO și UE în domeniul cyber, CBRN, UAV, în concordanță cu prioritățile prevăzute în Carta Albă a Apărării 2020;
  • inițierea altor programe de achiziții necesare îndeplinirii obligațiilor asumate de România în cadrul procesului NATO de planificare a apărării;
  • în funcție de alocările bugetare și derularea programelor deja inițiate, vor fi efectuate demersuri pentru pregătirea inițierii și/sau derulării altor programe de înzestrare în vederea asigurării de noi capabilități structurii de forțe ale Armatei Române.

Sursa: AICI

 

Guvernul Nicolae Ciuca are intentii relativ diferite si ceva mai serioase:

– elaborarea şi implementarea planurilor de acţiune subsecvente şi identificarea, împreună cu Guvernul României, de soluţii focalizate în special pe cooptarea industriei româneşti în implementarea planului multianual de înzestrare şi retehnologizare a acesteia pentru asigurarea unei rezilienţe militare industriale pragmatice;

– demararea contractului Corvete multifuncţionale şi monitorizarea îndeplinirii obligaţiilor offset asumate de furnizorul străin;

– inițierea programelor de înzestrare cu valoare de peste 100 milioane de euro pentru care sa obținut aprobarea Parlamentului României:

− Autovehicule tactice blindate de tip ușor/ATBTU

− Sisteme C4I cu capabilități de integrare ISTAR

− Mașina de luptă a infanteriei, pe șenile – MLI

− Sistem de securitate și apărare cibernetică

− Sistem UAS tactic clasa I

− Sistem de război electronic mobil SREM

− Sistem de rachete antiaeriene cu bătaie apropiată/cu rază foarte scurtă de acțiune, portabil MANPAD

− Sistem integrat de arme SHORAD/VSHORAD

− Sistem de armament individual tip NATO

− Aparatură optică și optoelectronică – Etapa I

− Echipamente şi sisteme de detecție, avertizare, decontaminare și protecție (individuală și colectivă) CBRN

− Modernizarea sistemului de artilerie antiaeriană Oerlikon Model GDF 103 la standardul de sistem de artilerie antiaeriană cu capacități CRAM

– alocarea resurselor financiare necesare participării ACTTM/MApN, alături de operatori economici din industria naţională de apărare, la proiecte NATO şi UE în domeniul cyber, CBRN, UAV, în concordanţă cu priorităţile prevăzute în Carta Albă a Apărării 2021;

– iniţierea altor programe de achiziţii necesare îndeplinirii obligaţiilor ce revin României în cadrul procesului NATO de planificare a apărării;

– în funcţie de alocările bugetare şi de derularea programelor deja iniţiate, vor fi efectuate demersuri pentru pregătirea iniţierii şi/sau derulării altor programe de înzestrare în vederea asigurării de noi capabilităţi structurii de forţe ale Armatei Române.

 

Sursa: AICI

 

Pe 23 decembrie 2020 a avut loc investirea guvernului Florin Catu, pe 25 noiembrie a fost investit guvernul condus de Nicolae Ciuca, adica la aproximativ 11 luni distanta, iar daca ne uitam la programele de achizitie, investitii etc ale MApN putem observa ca diferentele sunt foarte mari. Mult prea mari pentru a putea spera la un program de inzestrare coerent

Cu atat mai mari cu cat in guvernul Catu, ministrul apararii a fost Nicolae Ciuca, iar in actualul guvern, domnul Ciuca este premier, asadar la conducerea MApN exista de facto o continuitate, care din pacate nu se observa si la capitolul achizitii.

In cazul guvernului Catu avem programul pentru dotarea cu corvete, lucru pastrat si de noul guvern, dar de aici incolo diferentele sunt prea mari pentru a putea fi explicate intr-un mod serios si logic.

  • Guvernul Catu vorbeste despre HIMARS si radarele contra-baterie asociate sistemului HIMARS AN/TPQ­53, guvernul Ciuca nu face nici o referire la acest program;
  • Guvernul Catu face vorbire despre achizitia rachetelor anti-nava (baterii de coasta), guvernul Ciuca nu aduce aminte despre ele;
  • Guvernul condus de Nicolae Ciuca nu face vorbire despre programul IAR 99 sau despre contractul cu Iveco.

 

Si cam asta-i tot pentru fostul guvern Catu, care fie vorba intre noi, avea lucruri marunte la capitolul aparare.

In schimb in programul de guvernare al guvernului Nicolae Ciuca avem unele tinte extrem de ambitioase macar din punctul de vedere al alocarilor bugetare necesare:

  • Masina de Lupta a Infanteriei pe senile – aici discutam despre un necesar de 160 de vehicule, peste 1,5 miliarde de euro. Un program nou despre care nu s-a vorbit la modul serios pana acum;
  • Rachete anti-aeriene cu raza foarte scurta MAPADS. Extrem de necesare, program evaluat undeva intre 2 si 300 de milioane de euro;
  • Program de dotare cu foarte necesarul sistem anti-aerian cu raza scurta SHORAD. Aici discutam despre 2,5 miliarde de euro.

Mai sunt si altele, iar necesitatile financiare pentru a fi macar demarate sunt foarte mari. Evident ca fiecare program pomenit in Programul de Guvernare este foarte, foarte necesar, aici nu avem a aduce nici o critica guvernului Ciuca doar ca sumele implicate sunt enorme, asta in conditiile in care programele mari de dotare (Patriot, HIMARS) nu au fost inca finalizate dpdv financiar, programul de dotare cu patru corvete ar putea fi oricand semnat (inca cel putin 1,25 miliarde de euro), programul de achizitie a Pirahna 5 este in curs (aproximativ un milliard de euro) si mai sunt multe altele.

Asadar, de unde atatia bani si mai ales de ce exista o discrepanta atat de mare intre programele de guvernare ale celor doua guverne, la o distanta de doar 11 luni calendaristice? Sa intelegem ca programele mentionate in primul guvern nu vor mai fi prioritare pentru noul executiv?

Nu vreau sa fiu gresit inteles, toate programele mentionate de ambele guverne sunt extrem de necesare si daca mai adaugam si cele doua escadrile de F 16 (care se vede treaba nu au fost mentionate nicaieri) ajungem la niste sume foarte mari, mai mari decat posibilitatea bugetului MApN de a le si sustine.

Noi cunoastem foarte bine situatie bugetului apararii, in privinta celor doua procente oficial alocate rar s-a ajuns la cheltuirea intregii sume, pe de alta parte din cei 2%, MApN are de facto la dispozitie un procent maxim de doar 1,6%, restul fiind pensiile militare, de unde si angajamentul Romaniei la intrarea in NATO sa aloce anual 2,47% din PIB pentru aparare, undeva la 0,47% din PIB pentru pensiile militare (care nu sunt pensii speciale) si restul de 2% sa revina efectiv ca buget pentru cheltuieli.

De discutat cum de s-au schimbat prioritatiile MApN in doar 11 luni, de unde optimismul actualului guvern in privinta posibilitatii sustinerii programelor aflate deja in derulare si demararea altora noi si foarte costisitoare…

HIMARS, IAR 99, SPIKE ER, Iveco sunt programe deja semnate si aflate in derulare, asadar trebuiesc finantate in continuare, de unde am putea sa intelegem ca de fapt amintirea lor in programul de guvernare al guvernului Florin Catu era mai mult praf in ochi, MApN isi propunea sa continue de fapt niste programe aflate deja in derulare. Adica, si mai clar, Florin Catu nu pare sa fie dornic intru demararea unor programe noi de dotare.

Aceasta ar fi una dintre posibilile explicatii pentru lista saraca si un pic nelamuritoare a guvernului Catu, iar pe de alta parte ar fi de inteles noul program de guvernare, aici unde – probabil – actualul premier, Nicolae Ciuca, a avut un cuvant mult mai greu de spus si a putut impune ca programe noi de dotare (exceptional de importante) sa fie luate in considerare pentru a fi lansate.

Ramane doar ca resursele finanicare sa fie disponibile.

PS In sfarsit se discuta despre drone usoare (UAS tactic clasa I) extrem de importante la nivelul unitatilor mici, despre sistem de armament individual tip NATO sau despre aparatura optica si optoelectronica. Lucruri despre care rar am auzit discutii la nivel oficial, dar fara de care nici n-are rost sa pornim la lupta.

GeorgeGMT

60 de comentarii:

  1. Radarele contrabaterie nu au fost achitate? Cred ca vazusem si pe la articolele recente ca ar fi sosit.

    La MLI era articol ca Ciuca obtinuse aprobare de reluat modernizarea Jder, nu masini noi. Alaturi de altele mai mici gen modernizarea SuperSoim. Nu mai gasesc, erau 2 foi pozate/scanate cu vreo 5 programe mai mici ca si cost, aprobate de parlament.

    2
  2. Întrebarea este cât mai avem de achitat pentru PATRIOT, HIMARS, PIRAHNIA? În funcție de finalizarea acestor programe, cred ca putem vorbi de bani mulți și pentru alte jucării.

    5
  3. Deficit 2020 = 102 miliarde lei
    Deficit (programat) 2021 = 89 miliarde.
    In 2022 va trebui redus din nou datorita procedurii de infracțiune pentru deficit excesiv .( deficitul exagerat din anii guvernării PSD- Dragnea)
    Eu vă atrag atenția că nu știe nimeni pe ce merg banii împrumutați.

    In USA tot deficitul e explicat unde merge dolar cu dolar.
    Noi fiind parteneri strategici ? nu găsești o descriere oficială a cheltuirii împrumuturilor ( miliard cu miliard) .

    Ca urmare, eu personal sunt satul de programe mărețe care apar și rămân pe hârtie.
    Luați toate programele scrise post 2004 și vedeți că pe hârtie la ora asta eram mega armata moderna.
    Pe hârtie și acolo au rămas.

    Și a nu se uita :
    Coaliția actuala a spus clar că dorește indexarea pensiilor speciale , de servici.
    Va explica mai bine de ce pensionatul Ciuca. Și asta e absolut sigur că se va realiza / implementa. Unica realizare garantata.

    Deci fara bani reali , programele militare rămân pe hârtie ca de obicei.
    ( creditele de angajament , o cacialma in care au căzut mulți )
    Eventual ceva telefon din USA că să cumpărăm ceva conform indicațiilor .
    – Nu suntem în stare/ nu se vrea să pornim programul 4 corvete.
    – identic achiziția de avioane multirol.
    – arma de baza , individuala , la standard NATO, o himera.

    Succes tuturor optimiștilor care cred că statul eșuat e in stare sa realizeze propriile programe.

    15
    • „Eu vă atrag atenția că nu știe nimeni pe ce merg banii împrumutați”
      Cum nu? Bugetul de stat este public. România s-a împrumutat asa de mult pentru ca are un deficit bugetar imens. Ai spus chiar tu.
      Suntem ca o familie care își cumpără masina, electrocasnice și covoare în casa, pe credit și care nu s-ar gândi niciodata ca dacă măcar se împrumută, banii ăștia sa ii bage în studii, licențe etc care ar putea pe viitor sa le aducă venituri mult mai mari(salarii) și astfel sa își achite creditele+ sa le rămână ceva în plus pentru economisire.

      9
      • Herr Von Renn Weg

        Exact asta voiam sa evidentiez si eu! Chiar pomenise si de pensiile speciale! Pai pe chestiile astea se duc banii! Pe consum! Pensii, salarii bugetare, alocatii… Da, e nevoie de cresteri pentru unii oameni care o duc mai rau… dar nu oricum, nu la toata lumea, nu bonuri de vacanta pe banii luati imprumut de catre stat, nu daca ai lucrat pe job-uri de taiat frunze la caini in comunism! Sau mai rau, cum se intampla adesea ca paznicii pusi sa pazeasca bunurile statului, nu doar ca nu isi faceau treaba si astfel erau platiti degeaba, ci erau chiar ei facilitatorii furtului bunurilor pe care trebuia sa le pazeasca!
        Acum hoti ca astia se bat in piept ca „au lucrat 35 de ani” si vor marire de 40% la pensie! 40% frate! Intr-un singur an si ala de mare criza (2020)! Pana la urma au primit 14%, dar si asa e foarte mult!

        6
    • Un posibil răspuns poate să vină din doua direcții:
      – vizita recenta a șefului pentagonului la București cu poza celebră „de gladiatori” a lui Ciucă și Lloyd Austin
      – foaia de parcurs semnata anul trecut cu referire la componenta de înzestrare – probabil unele aspecte nu sunt publice.

      Există o oarecare pensiune din partea SUA pe înzestrarea RoArmy ca și stat Nato de prima linie.

      2
      • ” foaia de parcurs semnata anul trecut cu referire la componenta de înzestrare – probabil unele aspecte nu sunt publice.”

        Care unele? Nicio parte din document nu a fost publicata. Daca ar publica-o, taranusii astia care salasluiesc in incinta fostului strand Izvor s-ar caca cu stropi o luna intreaga.

        6
  4. Bugetul de achizitii pe urmatorii 3 ani va fi undeva la 5 mld EUR, nu sunf foarte multi dar nici putini; programele mentionate vor fi cel mult initiate inainte de 2024, nicidecum finalizate, deci ar trebui sa fie resursa si pentru ce avem in derulare si pentru programe noi…

    Problema e ca din buget se duc peste 50% pentru personal…si de obicei nu cheltuie integral buget (din diverse considerente); un buget sanatos ar fi 40% personal, 30% achizitii, 30% operare…

    • Cred ca vom avea surprize la noul buget si vom regasi formula initiala de la aderarea la NATO. In felul asta pot demara mai multe programe, nefiind musai sa inceapa si sa se termine toate deeodata. Platesti esalonat pe cativa ani, ca doar nu primesti totul de-a gata in cateva luni.

      Vad ca tancurile si urmasul lui AGILIS au ramas pentru urmatorul guvern. Bine, este si de inteles. Cred ca ar trebuii sa dam mai mult decat NK la aparare sa le facem pe toate in 4 ani, la cat de deficitari suntem. Si soldati am avea nevoie de 100 k activi, dar in ritmul asta ne indreptam vertiginos spre jumatete. Acum ar fi in jur de vreo 65 k.

      Din surse sigure stiu ca armata are mari probleme in a recruta ostasi, mai nimeni nu mai vrea cariera militara la nivel de baza. Eu unul as sta cu ochii pe ce o sa propuna Ciuca vis a vis de obligativitatea stagiului militar pe viitor. Plaja de rezervisti se scurteaza substantial, la fel ca cea de recruti activi sub contract!

      4
      • Cezar, am si eu o nedumerire, o intrebare: daca se va introduce obligativitatea stagiului militar pe viitor, o persoana de 40 de ani poate sa opteze pentru acest lucru sau doar pana la o limita de varsta? Multumesc.

  5. Executia bugetara MAPN la 11 luni: 62% personal; 24% achizitii; 14% functionare. Per total executie 69% din buget…dezastru…dar poate fac achizitii de Craciun 😉

    4
    • Fals.
      Execuția bugetară are mai multe voci.
      – Cheltuieli de personal.
      – Bunuri și servicii ( totalitatea cheltuielilor cu spitale, scoli militare, academia militară, Cantacuzino , etc )
      – Plata pensilor
      – Plata contribuțiilor obligatorii internaționale (NATO, misiuni externe, utilități reprezentante militare în străinătate, etc)
      Suma acestor cheltuieli fixe din bugetul MAPN da la peste 75 %.
      Să văd mega generalul care cu restul de 25 % face instrucție cu trupa dar și investiții serioase. ??
      Cum am scris in primul comentariu, nu sunt bani pentru investiții groase și nici instrucție generalizată la toate armele și tot personalul .
      Cum cobori acel 74 % cheltuieli fixe la un decent 40- 45 % ?
      Că sa ai bani de instrucție și achiziții ? Nu răspunde nimeni.

      Deci programele ” mărețe” scrise la oricare schimbare de guvern sunt apa de ploaie.
      PS.
      Italia are aceiași problema cu bugetul redus al apărării.
      Doar că ei baga suplimentar minim 5 miliarde anual în investiții militare prin Ministerul Economiei.
      Așa au cu ce platii anual cota de F 35 , submarine noi, fregate și corvete , rachete .
      Inconcepibil in Romania unde nu știe nimeni ce se face cu împrumuturile anuale. ( Luat miliard cu miliard la puricat )

      .

      6
      • Împrumurile sunt pentru finanțarea cheltuielilor curente ale statului. Trăiam pe datorie cum ar veni.
        Doar anul asta statul s a împrumutat de vreo 4 ori cu miliarde de euro doar pe titlurile de stat Fidelis. Și ăsta e doar unul dintre imprumutiri.

        3
  6. Salut. Cred ca guvernul Ciuca se refera la preogramele care vor trebui demarate si care necessità aprobarea parlamentului, de unde vor fi bani?, pai o mica Reforma structurala a administrative, o mica Reforma a pensiilor speciale, Hunor a gavarit ceva pe subiect, si daca dam dovada ca suntem serios platim in rate annuale.

    2
  7. @Anonimus,

    40-30-30 pote fi intradevar mai mult decat ok dar realitatea ne omoara.

    Dupa unele calcule la ora actuala, cheltuielile cu personalul ar fi undeva la 60% chiar spre 2/3, operarea undeva la 25-30% iar inzestrarea cam 10-15%, maxim daca s-a ajuns la 20%, Himars, Partriot si restul celor scumpe is bugetate pe bugete multi-anuale.

    Is foarte curios la ce sisteme optoelectronice se refera, cele pt armele individuale sau pt compania de cerecetare, si intr-un caz si-n altul IOR, Stimpex dar mai sunt si altii pot furniza din intern aceste dispozitive/sisteme….pun pariu ca daca vin, vin de afara.

    Pe de alta parte Ma Ciuca ne-a speriat cu reintroducerea armetii dupa cum titrau unele ziare, e clar ca e vorba de rezervisti dar cred ca a fost doar o chestiune de imagine, iote dom’le a venit un gheneral , asta-i pune la respect pe politicieni, mana sforte.

    Daca s-ar pune problema cu adevarat de rezolvarea problemei rezervistilor ma tem ca 4% din PIB n-ar ajunge, odata pt ca n-ai suficient echipament individual ,costumatii complete iarna/vara (poate doar echipamentul socialist sau hai cel imediat dupa 90 sa mai fie ceva), bocanci etc cat despre arme individuale si echipament de protectie adica veste si casti antiglont, corturi….cat despre vechea meteahna a militaurilor de a pleca cu conservele-n buzunare…..
    S-a vorbit mult pe site ca reforma de aici trebuia inceputa, de la nevoile militarului profesionist/rezervist, echipamentul individual apoi chestiile sefistice care n-ar conta prea mult daca n-ai munitie suficienta si/sau capacitatea de a fabrica munitia, macar aia ieftina si nu foarte sofisticata ca spre exemplu o parte dintre loviturile pt HIMARS.

    La arma de asalt pun pariu ca va fi exact ca la P5 si Iveco, rezugravirea unui vechi sediu Romarm sau o hala pe repede inainte fara prea multe utilaje in care sa se asambleze colectiile venite de afara iar la expirarea contractului se va conserva utilajele……adica personalul.

    Eu i-mi imaginez deja o mare unitate formata dintr-un mix de profesionisti si rezervisti, unii dotati cu echipament sefist gen US Army, echipament de termoviziune pe casca, armament NATO 5.56×45, red dot etc iar restul cu casti din tabla model 73, camuflaj 94-95, bocanci de Popeye si celebrele AKM63 cu uluc din lemn 7.62×39…….Md86 5.45×39 vor avea doar pilosii.

    2
  8. @GMT felicitari pt articol, o sinteza extrem de edificatoare. Intradevar, diferente incredibile de gandire strategica, intr-un interval de timp atat de scurt, la acelasi colectiv de creatie. Ceea ce inseamna ca acolo sus reprezentantii armatei se prostitueaza, au renuntat la onoarea de casta preferand obedienta in locul loialitatii. O anexa jenanta la pupa politicului.

    5
  9. Eu v-am mai spus, cand aloci peste 40% din buget pe pensii si salarii, mare lucru nu are ce sa se intample. Incent-incet devine ministerul muncii, in uniforma, dar ministerul muncii in esenta.

    9
  10. 62% pensii si salarii conform sursei lui Anonimus, eu gasisem undeva 60% sau peste apropiat de 2/3 din total si da, avem o armata care sa rezolve o anumita problema sociala dar si economica la fel ca tot sistemul bugetar in asamblu, toata aceasta categorie asigura baza consumului in acesta tara cu doua efecte majore: sistemul bugetar nu se va adapta niciodata la nevoile contribuabilului pt ca nu depinde de acesta si doi nu mai ai nevoie de industrie pt ca ai consum ……..pe datorie.

    Inzestrarea si restul sunt un moft si un cost greu acceptat daca le agfecteaza veniturile de aici si propaganda in presa cu : bagam miliarde in economiiile altora, afirmatie cu doua perspective.

    4
    • Sursa e site MAPN, https://www.mapn.ro/buget/index.php
      Nu am eu acces la alte info decat cele publice 🙂

      Bugetul 2021 e construit pe 53% personal; 29% capital; 18% functionare;
      Executia la 11 luni vs bugetat e 80% personal; 58% capital si 52% functionare

      La personal am inclus salarii si pensii; de aici si din executia de 69% overall, rezulta procentele 62% personal, 24% achizitii, 14% functionare la 11 luni 2021.

      Au cheltuit 15.6 miliarde lei din vreo 22.7 miliarde alocari bugetare

      2
  11. Am uitat sa precizez si ca in parte modelul era Grecia si ghici ce , mai nou nemtii vor si ei modelul grecesc……..modelul ideal pt toata populatia, toata populatia angajata la stat, cei pensionati toti sa devina spaciali, munca ….muncitori si roboti din ASIA :))

    1
  12. VISE UMEDE DE SARBATORI…. Atat! Nu se face… Punct!
    Traiasca Popota cu sutele de sticle de vin achizitionate!
    Succesuri depline pe linie de pahare …

    ”Ca viata e greu nu multi poate!!!”
    Cu zicea un tovaras ….

    6
  13. @Admini. De ceva timp a aparut un comentator pe aici care se semneaza Andreas. Ca sa evitam confuziile, avand in vedere ca eu am folosit primul acest pseudonim, ar fi de dorit ca respectivul sa-si aleaga altul! Multumesc!

    4
  14. AN/TPQ-53 este deja in derulare. Romania a achitat deja $63.252 milioane pentru cele 6 radare. Perioada de derulare a contractului este August 12, 2021 – August 31, 2023.

    12
  15. eu zic ca detaliile se ascund in text. gen demararea/initierea vs alocarea/modernizarea. Primele sunt initiative de startare proiecte, de la acest punct si pana la semnare contract, plata si livrare produse sint distante de ani. Deci vor crea echipele de proiect si cam asta e tot.
    Legat de cele 2 escadrile de F16, astea stiu ca au aprobare de foarte mult timp, numai ca atunci cand vanezi chilipiruri trebuie sa ai cash-ul in cont si sa dai click-uri zilnic ca se dau repede. Nu prea poti starta un proiect cu asta, ce sa spui in el? Avem o echipa care cauta F 16 dezafectate si le analizeaza resursa ramasa, raportam ca in 2021 am analizat peste 50 de celule dar nu sunt viabile pentru urmatorii +nn ani cat estimam ca va mai exista combustibil fosil. Mai bagam o fisa si la anu’.

  16. Programu lui Citu , Ciuca…… si peste 4-6 luni avem pe altul caci se schimba guvernul again , pariu pe o votca buna. Atunci PDF-ul se schimba si cumparam tancuri 🙂

    4
  17. AN/TPQ-53 si NSM nu sunt proiecte finalizate si operationale insa din perspectiva comerciala, ele deja au fost demarate

    AN/TPQ-53
    https://www.federalregister.gov/documents/2020/07/17/2020-15505/arms-sales-notification
    NSM
    https://www.federalregister.gov/documents/2020/12/11/2020-27299/arms-sales-notification

  18. Un alt subiect interesant , relevant si dureros.

    MULTUMESC dle George GMT.

    Dle George , ai contemplat vreodata ideea de a transforma aceasta pasiune in actiune ?

    Nu stiu daca te intereseaza dar dta ai peste 100 contributori. Nu este mult la nivel national , dar totul trebuie sa plece de la un nucleu. Inclusiv Universul , dupa cum presupunem , isi are originea in acel nucleu numit Singularitate.

    O petitie , semnata , catre dl Ciuca , catre Parlamentul Romaniei , catre Presedinte , prin care sa ii trezeasca din somn pe politicieni vizavi de apraraea tarii.

    Mai intai trebuiesc neaparat niste Reforme.

    Cateva idei , care sa contina petitia( poate acestea vor insipra pe cei alesi in Parlament si Guvern).

    Ministerul Apararii sa nu mai suporte partea Sociala/ Sanatate a personalului NE activ. In schimb aceste cheltuieli care nu fac parte din Achizitii si Functionarea Fortelor Militare , sa fie transferate Ministerului Muncii , asa cum se intampla la toate celelalte ministere.

    O alta idee , ar fi ca o lege sa fie implementata , prin care indiferent de partidul , presedintele sau guvernul aflat la putere , programele deja aprobate de guvernele si parlamentele anterioare , prin lege , trebuiesc duse la capat. Rezolvand astfel problema continuitatii , programelor.

    Aceasta , ca un efect colateral ar fi ca atunci cand decidentii decid , cumpara , introduc si folosesc un sistem sau echipamanet militar in dotare , care este ineficient, sau nu corespunde cerintelor specifice armatei romane , acei decidenti , ofiterii si personalul militar , pot invata , si capata experienta , ce merge si ce nu merge , si ce ar trebui schimbat , in dotare.In cazul de fata , cum ai demonstrat dta , mai sus ,si cum Realitatea , ne-o arata , totul este o cacialma.Eratic, trunchiat , incoerent , derutant , ineficient , si neserios iar in caz de conflict , dezastruos.

    O alta idee , ar fi eliminarea , catusel…pardon a legii Bizantine, prin care DUPA ce minusculul buget al Apararii a fost APROBAT de Parlament , Biroul Achizitiilor Armatei , trebuie , din nou sa se duca la politicieni sa primeasca aprobare , ptr. fiecare cheltuaila care depaseste 100 mil. euro.Un proces inutil , o frana , a alta arma in arsenalul inamicilor Romaniei.Una din cele mai toxice legi , privind Ministerul Apararii.

    O alta idee ar fi ca Bugetul apararii sa fie de MINIMUM 5% din PIB. Nu acest patetic de @% , care de fapt , dupa ce scadem costurile sociale , medicale , catre NATO si EU , etc.,etc. Sectorul Achizitiilor si Antrenamentelor mai raman poate cu un procentataj irelevant.

    O alta idee , precum o fac polonezii , ar fi ca Banca Nationala Romana sa emita Defense Bonds , prin care cetatatenii privati sa ai cumpere , iar aceste fonduri sa fie folosite ca fonduri suplimentare ptr. Achizitii Militare , si aparare.

    O alta idee ar fi ca cenusareasa Ministerelor , sa nu mai fie socotita ca sora vitrega , cu parul rosu si pistrui , pe fata , si in schimb sa primeasca Alocari suplimantare de la Bugetul National , de la Rectificarile Bugetare , asa cum , aproape toate ministerele , le primesc.

    O alta idee ar fi ca un sistem de analiza , initiere , testare , achizitionare si finantare a echipamentelor militare sa fie creat. Imun si independent , de influenta politica( toxicele Licitatii)
    Acest sistem ar contine trei elemente principale.

    Primul : Soldatii ,maistrii si ofiterii cu grad inferior , care sa testeze , in camp achipamentele propuse , ptr. achizitii.Iar opinia si evaluarea lor sa aiba greutate de VETO. Ptr. ca in caz de conflict ,ei vor fi aceea care vor opera , aceste echipamnete si tehnica de lupta. Aceasta nu este nou. Multe tari fac aceasta. Va fi nou ptr. Romania.

    Aceste echipamente vor fi propuse de A Doilea element : cel al inginerilor , tehnocratilor si cei care vor evalua , teoretic , echipamentele si sistemele de lupta , si le vor compara parametrii cu alte sisteme si echipamente similare , inainte de fi testae pe campul de lupta simulat , de Primul element. Acest grup vor primi input constant si data de la Primul element , vizavi de eficienta , performatele , lipsurile si deficitul echipamentelor si tehnicii de lupta primte ptr. testare in camp.
    Rezultatele acestor asnalize ale acestui grup de ingineri , specialisti si tehnocrati , vor raporta concluziile , si sugestiile la varf. La conducerea celor trei arme principale : Armata , Aviatia , Marina. Sugestiile studiilor acestor sisteme si echipamente , vor fi propuse de aceste esaloane de conducere ale celor trei arme.

    Al treilea element , ar fi Banca Natioanla a Romaniei , care se ocupa de partea financiara a procesului de achiztii de echipamente si sisteme militare.Fondul de achizitii , va fi alocat de ministrul apararii si consiliul aprarii , dupa ce a primit Bugetul , aprobat de Parlament si aprobat de Presedinte.
    Astefel Ministerul Apararii si Biroul Achizitiilor ,vor fi eliberati de aceste aspect finaciar si se vor putea concentra spre tehnica de lupta insasi.

    O alta idee ar fi ca TOATE COSTURILE ” off set ” , ale progarmelor de achizitii , sa fie transferate si suportate de catre Ministerul Economiei , nu ca acum de Ministerul Apararii. In fond construirea , de uzine si fabrici care produc echipamente si sisteme militare , angajeaza personal civil , nu militar , iar datele statistice din aceste sector , sunt de domeniul Ministerului Economiei , nu cel al Apararii.

    O alta idee , ar fi ca Statul sa se retraga din Industria de Armamente , iar aceste companii sa intre in domeniul privat. Asa cum cele mai performante companii , din Lume , exista. Ministerul Economiei , va sustine aceste companii nou create cu achizitia de Licente , Patente , Masini , Tehnologie , Asistenta Tehnica si Educatie , din punct de vedere strict financiar , nu si decizional.

    Ma opresc aici , ptr. acum.

    Repet , dle George dta fredonezi melodia mea preferata.

    Pana nu reformam acest sistem bolnav , vom ramane cu pantalonii in vine.

    Multumesc tuturor celor care au contribuit si contribuie la aceasta discutie.

    Sanatate.

    3
  19. Lipsesc cu desăvarsire submarinele.
    E bine că la capitolul luptă antiaeriană si aviatie s-au facut progrese semnificative. Pasul urmator ar fi arma submarină. Aceasta ne-ar face credibili si in fața rusului si a turcului.

    3
  20. Am citit programul lui Ciucă de vreo două ori, dar n-am văzut nimic scris de F16.
    La Câțu nu m-am mai uitat, că deja mi-am făcut nervi și oricum alea-s istorie acum…

    Ori n-am văzut eu, și-mi cer scuze dacă scrie și-s atât de chior la ora asta, ori cele 17 avioane or să fie tot cu ce ne-am ales ca „furnizori de securitate”…
    Nu mai luăm nimic, sau guvernanții filo-ruși de azi au decis că nu trebuie să-l deranjăm pe tătuca Putin dacă se decide să vină într-o excursie pe aici?

    4
  21. Io daca se apuca de corvete oi zice haleluia … in sfarsit ! Ceva de defilat in spatele gargaritorilor oficiali in afara de barca aia gonflabila si vanturi din pupa la ziua marinei Ca daca vin si turcii cu pescadoarele lor , la parada ,sa punem si noi ceva ,cu steag ,mai de doamneajuta intre ele sa nu ne mai tot ascundem dupa fustele partenerilor …

  22. Deci rămânem cu iahturile de la DCNS? Și alea in vreo 7 ani? CN Constanta s-a reorganizat devenind mai Profi, da? Că întreabă Ivan, se plictisește singur pe balta…

    1
    • Pai ce facura mapn numai ie nsm cel mai cel ,vine eads cu biblioteca de tinte pt exoccet ca altfel ce facem luam rachete pt panoplii de amirali

      2
  23. eu vad ca facem PDF uri si le comparam. Nimeni vb de situatia economiei lovite de criza. Inflatie galopanta, tiparim bani ca nebunii, intreruperea lanturilor de aprovizionate, preturile la energie. De parca apararea si economua ar fi doua sfere separate.Eu zic ca nici guvernul lui peste Ciuca nu va tine foarte mult si chiar daca va tine, nu va avea bani. Finalizarea programelor incepute ar fi deja un lucru mare, dar sunt sceptic.

  24. Vulgarii doresc sa cumpere F16 spanking new. Ultimul block.
    8 aparate = 1,7 miliarde euro
    Asta se traduce in : 212 500 000 euro/buc.

    Un F16 nou fara nici un fel de packet, licenta , piece schimb , asistenta tehnica , antrenarea pilotului , deci pret de baza , $ 64.000.000.

    Cineva , spera ca vulgarii sa isi mentina aparatele cu asistenta uzinei de la Bacau. Sanse : zero.

    Cu un asa pachet , platit de vulgari , aceasta nu se va intampla. Vor avea totul , exceptand licenta de a fabrica integral avionul.

    Avioanele norvegiene mai au 2000 de ore de zbor, din 10.000. Dar au la bord un pachet de aparate , tehnica si capabilitati de inarmare ( inclusiv rachete anti nava) , superioare celor din inventarul actual al Romaniei.

    Si Thailand isi inlocuieste flota de F16.

    Acesta este unul din avantajele aparatului F 16 , fata de Saab.
    Peste 4000 aparate produse , vandute dar mai ales testate in conditii reale de lupta. Piese schimb , piata vasta , flexibilitate , productie sau modificari, cerute de clients fara a sparge banca.

    Finland doreste sa cumpere 62 F 35A , ptr approx $ 9,6 miliarde.

    Revenind la Romania. Poate cineva, in afara de dl Ciuca , stie de unde vor proveni fondurile de a cumpara pachetul norvegian.

    In ceea ce priveste intelepciunea acestei achizitii , ce putem spune?
    La actualul minuscul buget al Apararii, ce pretentii sa avem ?
    Sa ne alegem otrava: putem alege intre vechi si nimic.

    Sanatate.

    1
  25. Putina Artimetica

    22.674.000.000 RON = Bugetul MApN , sau cam asa ceva.

    In cel mai fericit caz , 24% din acest buget alocat ptr Achizitii Majore.

    22.674.000.000 RON – 76% = 5.441.760.000 RON / Bugetul Achizitiilor Majore.

    5.441.760.000 RON ÷ 4.38 RON/$ =
    1.242.241.000 $ Bugetul Achizitii Majore , in $.

    In lumea bugetelor de aparare acesta suma poarta numele de :Bani de buzunar.
    In Romania se numeste Bugetul Apararii.

    Sanatate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *