A-10: Brrrrrrt You!

USAF a stopat toate planurile de retragere a lui A-10 Thunderbolt II (Warthog) pentru viitorul apropiat, ca urmare a ultimei bataliei politice ce dureaza de mai bine de 2 ani, dintre liderii militari care vor mai multe fonduri de la buget pentru programul F-35 si alianta politicienilor cu militarii care inteleg capabilitatile neatinse inca de „rivali” in privinta suportului aerian apropiat (CAS).

Decizia, care are legatura cu anuntarea preconizata in februarie in fata Congresului a bugetului Pentagonului pe 2017, a fost luata datorita dovezilor curente de netagaduit bazate pe experienta lui A-10 in lupta. Aparatul este in acest moment desfasurat in Coreea de Sud, patruleaza peste cerul Europei de Est ca factor de descurajare a agresiunii Rusiei si cel mai important lucru, face prapad printre luptatorii ISIS din Irak si Siria.

Mistretul va fi eventual impins spre retragere, dar pentru moment nu exista nimic similar cu care sa fie inlocuit.

Defense One si Funker 530 via floryyn

 

61 de comentarii:

  1. formatorul de opinii

    „face prapad printre luptatorii ISIS din Irak si Siria” ? Dovezi !

    • Daca vrei dovezi,mergi paradisul cu 72 de fecioare si intreaba pe cei ajunsi pe acolo cum e…

      • Nu cred ca o sa gasesti prea multi .. Nu de alta dar un A 10 venind la atac cu tunu tragand … risca sa fie f intimidant si sa ii faca pe doritorii de martiraj si hurii sa fuga .. lasand pe alta data accederea in Paradis ! Mai tii minte versurile:
        Că-n gheară de fiară şi-n gură de tun
        Mai dulce-i pierirea.

        Sălbaticul vodă e-n zale şi-n fier
        Şi zalele-i zuruie crunte,
        Gigantică poart-o cupolă pe frunte,
        Şi vorba-i e tunet, răsufletul ger,
        Iar barba din stânga-i ajunge la cer,
        Şi vodă-i un munte.

        Ei bine un A 10 „venind” cu tunu tragand e nitel mai impresionant!!

  2. 🙂
    Im cer iertare anticipat dar nu cred ca se descurajeaza Rusia de un subsonic batraior (la ce SAM-uri au rusii plus manpads) iar de prapad in randurile ISIS iar ma indoiesc.

    • Ba Dorule…Bine ca ti-ai cerut iertare pentru comentariul p#ost; macar atat. Pai daca ar fi impotriva SAM-urilor rusesti; acelea SAM-uri nu cred ca ar mai fi din cauza de EA-18 Growler plus MLRS plus niste F35 cu JDAM-uri care s-ar ocupa de ele. Asta daca avioanele sunt tinute ca sa descurajeze rusia; dar raspunsul este nu; si daca vrei ceva explicatii ei bine mai cauta mai citeste mai gandeste (e bine inainte de a posta prostii). Cat despre prapad in randurile ISIS daca citeai si gandeai; pricepeai ca peshmerga (aide ca stii cine sunt astia sau iti sufla colegul) au batut daesh cu ajutorul lor. Plus ce mai ataca pe acolo (camioane/puncte comanda) si cu tunul dar mai ales cu rachetele/bombele ghidate.

  3. Nu ar strica sa avem niste jucarii din astea. E escadrila macar. Astea iti fac zob si elicopterele de atac inamice praf si pulbere iar de tancuri si alte vehicule nu mai zic.

    • Din moment ce SUA nu vand asa ceva, mai ales ca se prelungeste perioada de exploatare… noi am avea acces doar la ruda ex-sovietica, SU-25, mai rapid dar ceva mai putin protejat.
      http://www.rumaniamilitary.ro/su-25-ng-georgian
      Daca georgienii chiar au intentii serioase in legatura cu GE-31 Bora, poate ar trebui sa tatonam si noi terenul… mai ales ca aproape sigur Elbit sunt parte a produsului final, cu o solutie de tip LANCER, deja testata pe modernizarea SU-25 Skorpion. Macar pe partea asta, Elbit si Aerostar ar putea avea niste discutii. In fine, e treaba lor, sunt firme private.
      Ai avea si o aeronava pe post de trainer pe steroizi, in versiune simplificata si mai putin protejata… capabila sa ajunga la 1000km/h .

      • pai daca decidentzii din guvernul Romaniei shi al Armatei romane vor vrea, nu ar fi bine ca sa se conceapa un avion de generatie 4 (+ sau ++), bimotor multirol in jurul motorului turbofan Turbounion RB.199 Mk 105, bazandu-ne pe experientza acumulata cu IAR-93, IAR-99, cu seriile de MIG-uri in reparatzii shi modernizari, shi chiar shi cu conceperea lui IAR-95. numele acestui nou avion sa fie chiar IAR-95. modele shi idei de design ar fi multe : F/A-18 Hornet, Rafale, F-CK-1 Ching-kuo, etc. asta in cazul in care nu se vor importa sau de sperat, fabrica cu licentza unul din primele doua avioane ca model amintite mai innainte.

        • Romania nu aloca bani de reparatii a tehnicii de lupta sau macar de modernizare a celor cateva IAR-99 Standard si tu vrei bimotor supersonic produs aici? Si eu voiam candva, cand se putea face cu offset si finantare furnizor:)

          • Se poate o intrebare? care este concurentul European, adica sa zicem produs in UE, al avioanelor A-10 shi SU-25? sunt deja aceste concurete EF Typhoon shi Rafale? Panavia Tornado, SEPECAT Jaguar shi chiar IAR-93 Vultur/ Soko N/J-22 Orao, sunt mai vechi chiar daca ar fi modernizate ar fi in ok ca shi concurente pt A-10 shi SU-25. S-ar putea daca daca se va vroi ca la nivel UE avand in vedere experientza acumultara cu cele trei modele bimotoare mai vechi amintite, shi chiar shi cu monomotoarele AMX International, Super Entendard shi BAE Harrier, sa se conceapa shi sa se produca in cooperare in cadrul UE a unui avion bimotor-turbofan, de vanatoare, bombardament tactic, atac la sol shi cu capacitatzi de interceptzie, mono shi biloc, care sa concureze cu A-10 shi SU-25! interesant este design-ul, chiar daca este mai vechi pt un astfel de aviion, la o scara mai mica a lui Xian JH-7.

    • su 25-urile ucrainiene au fost tinte sigure pentru rusi…la fel cum su25 ruse au fost tinte pentru ceceni…
      avioanele lente pentru CAS sunt o clasa de avioane fara viitor intr-un conflict.

  4. E mai complicat cu CAS-ul.
    A-10 încà este valabil într-un conflict asimetric, unde oponentii nu au sisteme AA mobile sau individuale recente. Are protectia împotriva armelor de mic calibru, siguranta celor douà motoare si importantul aspect psihologic al vizibilitàtii pe câmpul de luptà si al sunetului caracteristic al tunului sàu rotativ.

    Dar USAF nu mai are în doctrina viitoare CAS si nu cautà sà înlocuiascà A-10, desi vede cu ochi ràuvoitori orice tendintà a US Army sà se doteze cu propria ei aviatie pentru CAS. Alte tàri se descurcà cu ce au, SUA îl întrbuinteazà fiindcà îl au 🙂

    F-35, când va fi operational, va fi întrebuintat altfel în CAS, adio rase-motte si tras cu tunul.

    • A-10 este inca un aparat bun de sprijin la sol al unei forte expeditionare in tari din lumea a III-a, sau in zone unde SUA detin superioritate aeriana si au reusit deja sa dezafecteze mare parte din sistemele AA inamice. Cam cum a folosit Franta Jaguar sau Mirage F1, prin Africa si alte zone 🙂
      Cu tunurile si mitralierele antiaeriene se mai descurca A-10, si chiar cu o parte din rachetele AA VSHORAD lansate de pe umar, mai ales daca i se instaleaza sisteme avansate de bruiaj IR si LASER, dincolo de capcanele termice si radar.

  5. Nu mă pricep prea bine și aș să-mi spună cineva ce se întâmplă dacă un A10 intră în raza de acțiune a unui Ghepard.

  6. Articolul este complet fals si se bazeaza pe niste credinte mitice in randul militarilor americani.

    Majoritatea misiunilor CAS au fost facute de f16,f18 atat in irak cat si in afganistan si nu de A10. Chestia e ca ei de fiecare data cand aud o bomba picand sau un tun tragand zic ca e a10…

    si tunul lui f16 tot brrrt face, defapt toate fac asa pana si alea care nu sunt gatlinguri
    f16
    https://www.youtube.com/watch?v=ibdUlXtjqOw

    ef tragand cu tunul
    https://www.youtube.com/watch?v=3pKDPJRvQZc

    • inca ceva congresul american nu vrea sa tina avionul pentru ca este ieftin sau cine stie ce scula ci pentru ca este FOARTE popular.
      Iar sa susti ceva popular in armata se traduce in voturi mai ales in statele republicane.

      • @ robi , eu stiu ca popularitatea A-10 printre piloti este data de faptul ca se simt in siguranta. Am vazut multe filme cu A-10 intors la baza lovite rau, lucru unic.. Sa stii ca popularitatea avioanelor la americani este data de anumite performante, la F-14 toti regreta raza, AIM-154 … Popularitatea lui nu era ca a aparut in Top Gun…

        • intra pe orice site american populat de veterani de la funker530 la larry vickers tactical o sa vezi ca popularitatea are de-a face doar cu „big gun that makes brrrrt”.
          Lumea e fascinata de un tun mare, gatling nu de performante ale avionului.

          aim 154 avea raza mare dar sansele de a lovi ceva la raza aia mare erau minuscule…

        • „Am vazut multe filme cu A-10 intors la baza lovite rau, lucru unic.. ”

          https://www.youtube.com/watch?v=M359poNjvVA

          • Este un filmulet si cu f-15 fara o aripa, asta nu inseamna ca nu a fost o intamplare, pune-l sa mai faca o data. La A-10 e o chestie obisnuita, s-a intamplat de atatea ori si a demonstrat de atatea ori ca nu exista nici un dubiu in privinta faptului ca e cel mai rezistent avion la primire de pe piata la ora actuala. Unii spun de Su-25… Intrebarea mea e cate Su-25 cazute in conflicte sunt la ora actuala si cate A-10? Incomparabil…

    • gogu de la pascani

      @robi..stai dom’le linistit ca aici lumea se bate in general in mituri.
      Nu stii ca doar tunul de pe A-10 face „brrrrt”? Alea de pe alte avioane fac „ta-ta-ta-ta-ta” ca in filme.
      Si pilotul de A-10 are mai multi muschi ca alti piloti si tatuaje si o bandana in jurul pletelor si cutit in dinti si, si, si…

    • Incorect. 40% de misiunile CAS (atat ca numar, cat si tonaj de munitie)din Irak si Afghanistan au fost/este B-1B Lancer.

      • ai dreptate. nu incercam sa enumar avioanele care au facut cas ci doar sa infirm faptul ca a10 a facut prapad. eu dadusem doar 2 exemple ca printre ele mai e si f15se, b2
        cam tot ce zboara pe la americani a trecut prin bagram

      • Alex, din punctul tau de vedere se mai justifica pastrarea lui A10 in dotarea aviatiei militare?Ma indoiesc ca liderii din US AIR FORCE care doresc pensionarea acestui avion remarcabil atunci cand a intrat in dotare, ideal pentru a lupta coloanelor mecanizate si auto sovietice, in acea perioada, sunt cretini care habar nu au de ce are nevoie aviatia militara a SUA.Multumesc frumos pentru raspuns.

        • Nu pentru ca multa lume are in continuare misconceptii despre ce inseamna CAS in ziua de astazi. A-10 este responsabil pentru apriximativ 18% din misiunile de CAS. Misiunile de CAS sunt impartite in trei categorii:

          Type 1: JTAC (Joint Terminal Attack Controller) are in campul vizual atat tinta cat si aparatul de zbor care este responsabil sa sustina misiunea. Se numeste de obicei CAS on target.

          Type 2: JTAC are sau nu are in campul vizual tinta si nu are in campul vizual aparatul de zbor, iar directionarea aparatului de zbor se face strict prin coordonate calculate de instrumente de navigatie/dirijarea tirului atat de JTAC cat si de aparatul de zbor. Se numeste de obicei CAS on coordinates.

          Type 3. JTAC nu are in campul vizual tinta si nu este in contact cinetic cu ea, iar directionarea se face prin coordonate calculate de intrumente de navigatie de catre JTAC si de aparatul de zbor cu instrumente de navigatie/dirijarea tirului.

          Misiunile de ce se numenste „danger close” Type 1 (tinte sub 500 de metri) sunt relativ destul de putine; undeva sub 5% din misiunile de CAS, iar o buna parte din ele sunt impartite de A-10 cu alte platforme cum ar fi elicopterele si AC-130. In momentul de fata arma preferata pentru CAS este JDAM cu o greutate de 500 de livre. „Gun runs” de la A-10 sunt destul de rare si de obicei ele depind de circumstante. La ora actuala natura CAS indica ca sunt platforme mult mai eficiente de a livra o bomba de 500 de livre decat un A-10. Pana la urma or sa le retraga pentru ca pur si simplu nu isi permit sa le intretina, chit ca mentinerea lor este in continuare destul de iefitina, pentru simplul fapt ca nu sunt bani.

  7. Ceva imi spune ca Ghepardul trebuie sa-l loveasca bine de tot si de mai multe ori ca sa-l dea jos, lucru prin care Ghepardul se expune… Ce cred eu este ca A-10 poate fi dat jos din prima doar de SAM-uri, la celelalte fiind nevoie de lovituri multiple pentru doborare, inclusiv manpads. E cam singurul avion din lume care poate incasa si sa se intoarca avariat acasa. Su-25 al rusilor nici nu viseaza la rezistenta lui A-10. Despre retragerea lor, mi-e frica pentru ei ca-l vor regreta cam tare… iar daca le pastreaza la AMARG tare mi-e ca le vor reintroduce in serviciu la nevoie

    • gasesti pe net clipuri si poze cu Su25 lovite cu MANPADS in Georgia, au venit bine mersi la aterizare cu un motor belit

      • gogu de la pascani

        si Airbus A-300, avion cat se poate de civil, a aterizat cu bine desi a fost lovit de MANPADS. Si asta nu-l face cel mai tare avion de atac la sol, tanc zburator&shit.
        Schepsisul e norocul, unde loveste racheta si ce sisteme afecteaza. In Vietnam a existat caz de supersonic doborat cu AK-ul personal, un glonte s-a potrivit sa nimereasca pilotul. Altii au avut noroc si s-au intors la baza cu racheta neexplodata infipta in fuselaj. Cum ii e scris la fiecare.

        • Eu ma refer ca A-10 este construit din titan sau un aliaj ceva cu titan. Din ce am auzit este cam singurul avion „titanic”, poate ma insel, dar nu am auzit ca Su-25 sa fie din titan. Si pentru cine nu stie titanul este extrem de rezistent(poate cel mai), stiu ca l-au mai folosit si la navetele spatiale

          • http://www.rumaniamilitary.ro/a-10-tunderbolt-ii-un-mistret-extrem-de-util-sau-cand-porcii-zboara

            „Blindajul avionului, din titan, protejeaza cu cele 500kg ale sale pe sistemul “cada” postul de pilotaj si sitemele vitale pentru controlul zborului, rezistand la proiectile perforante sau explozive de pana la cal. 23mm sau chiar anumite lovituri de 57mm. Grosimea blindajului alcatuit din placi variaza de la 13 to 38 mm, iar acoperirea este determinata de traiectoriile cele mai probabile si de unghiuri de ricoseu. In plus, interiorul cabinei pilotului beneficiaza si de un blindaj pe baza de nylon multistrat (multi-layer nylon spall shield), pentru a il proteja de fragmente de explozie, iar geamul frontal si cupola cabinei sunt blindate contra armelor de calibru mic. Blindajul cantareste 6% din greutatea avionului gol.”

          • A10 e celebru pentru „bathtub”, armura de titan care protejeaza pilotul si echipamentele vitale, si care a rezistat inclusiv la lovitura directa de la S60 de 57 de mm
            Armura de titan la cockpitul pilotilor – are de exemplu si su34, si Mi24
            Piese de titan – cred ca si Migurile noastre au pe ici pe colo un pic la motor

            Titan folosesc la greu toate avioanele si elicopterele militare, si la motoare si cele „civile”

            • Da tati, dar una e sa ai piese din titan la motoare, unde sunt necesare din cauza temperaturii ridicate, sau cateva placi de protectie la pilot si alta e sa ai un avion „titanic”… A-10 este protejat cu titan peste tot pe unde trebuie ca sa stea in aer, nu doar la piloti.

    • F-15 a aterizat fara o aripa.

      • Citeste postarea mea de mai sus. Eu ma refer la altceva, ca dai in el bine de tot pana sa-i cada aripa(lui A-10) si asta datorita materialului din care e construit.

  8. Mai trag de el pt ca il au, plus ca astia nu sunt asa progresisti ca inteligentii din SMFA care au taiat IAR93iuri cu cateva ore de zbor in loc sa le modernizeze si sa mai traga de ele

    In rest au in dezvoltare proiecte de munitii dirijate ieftine si se tot dezvolta C4ISR’ul, n’or sa mai vina la zbor razant cu tunul, o sa trimita o chiftea ieftina dirijata de la nu stiu catzi km

    • Si prin 1995-96 se zicea ca ar vrea sa le modernizeze nitelus…

      • Au fost. Au aripi noi si ceva avionica.

      • „Versiunea A-10C a aparut in urma programului “Precision Engagement Modification”, inceput in 2005 si terminat in 2011, cand 356 de bucati au primit modernizari pentru precizia angajarii luptei, inclusiv sistem de control al focului imbunatatit (FCS), contramasuri electronice (ECM), o noua legatura de date si capabilitatea de a folosi bombe inteligente. Alte modernizari au fost “glass cokpit”, comenzile, 2 afisaje color noi de 5.5 inch (140mm) cu functie de harta in miscare si un sistem digital integrat de management. Totalul cheltuielilor pentru upgrade, re-vitalizare si extinderea duratei de viata al celor 356 de aparate au fost estimate in 2007 la 2.25 miliarde dolari pana in 2013.”

        • Din 2010 s-a inceput un program de modernizare cu Raytheon pentru integrarea de Tintire Integrata pe Casaca (HMIT – Helmet Mounted Integrated Targeting ) in cadrul standardului A-10C, fiind evaluata si versiunea HMCS (Helmet Mounted Cueing System) a celor de la Gentex Corporation Scorpion.

          Tot o modernizare prevede capacitatea de a trimite in timp real date de senzori si imagini de buna calitate celor aflati la sol: Remotely Operated Video Enhanced Receiver (ROVER).

          Ca parte a programului de prelungire a resursei de zbor (SLEP – service life extension program ) dincolo de anul 2040, avioanele au inceput sa fie dotate cu seturi noi de aripi, in cadrul unui program semnat cu Boeing in iunie 2007 pentru 242 de seturi de aripi, iar primele A-10 cu aripi noi au fost livrate in noiembrie 2011.

  9. Dragilor

    tunul de pe A 10 este spectaculos .. IMPRESIONANT! Bun sa fie folosit la impresionarea fortei vii ..
    Insa A 10 are niste puncte de acrosaj .. Ce ziceti de 6 Maverickuri? Da de ceva numit Wind Corrected Munitions Dispenser?! Da de niste chestii conduse prin laser ?! Sau de vreo 6 clustere de 450 kile bucata?
    Sa nu mai zic de PRND uri (calcalau!) sau bombe neghidate?!

    Totu cuplat cu o „nesimtire” de mistret …

    A da.. unu singur trimis de capu lui hales bules futest!
    Dar sa zicem o zona mai „aglomerata” – vreo 100 de tancuri in atac, cu tot ce le trebuie, aviatie implicata de ambele parti (unii in „interdictie” altii in „patrundere”) vreo cateva elicoptere de atac . zapaceala si multa galagie si mizerie .. si apare o patrula (4 bucati) ba chiar 2 de A 10 cu Maverickuri sau clustere…(ca tot se zicea pe aici de CBU 105 ) care trec cu vreo de 2 ori viteza unui elicopter … Cum ce ar fi?!

    Ca am impresia ca A 10 a fost creat ptr situatii de genu asta – inghesuiala si zapaceala mare (adica sa opreasca tancurile sobietice in cazul unui atac masiv in vest) nu sa fie trimis singur sau cel mult o celula intr-o zona „neaglomerata” da unde risca sa fie vreo 2 insi da dotati cu ceva gen Stinger . Ca in situatia a 2a cei 2 sunt „nestingheriti” nu sunt „stresati” xu ochii in patrusprezece ci pot sa ocheasca linsititi fara sa fie atenti sa nu ii calce un tanc amic!!

  10. WIKIPEDIA CITIRE:
    The A-10 was used in combat for the first time during the Gulf War in 1991, destroying more than 900 Iraqi tanks, 2,000 other military vehicles and 1,200 artillery pieces.[5] A-10s also shot down two Iraqi helicopters with the GAU-8 cannon. The first of these was shot down by Captain Robert Swain over Kuwait on 6 February 1991, marking the A-10’s first air-to-air victory.[77] Four A-10s were shot down during the war, all by surface-to-air missiles. Another three battle-damaged A-10s and OA-10As returned to base but were written off, some sustaining additional damage in crash landings.[78][79] The A-10 had a mission capable rate of 95.7 percent, flew 8,100 sorties, and launched 90 percent of the AGM-65 Maverick missiles fired in the conflict.[80] Shortly after the Gulf War, the Air Force abandoned the idea of replacing the A-10 with a close air support version of the F-16.[81]

  11. Un pic offtopic, dar merită amintit. Tocmai am depășit pragul psihologic de sub de 30 coco pentru un baril. http://www.bloomberg.com/energy

  12. era vorba aia,cand o zbura porcul…ete ca la americani zboara de ani de zile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *