Romania Military

AAM-4B: prima racheta aer-aer auto-ghidata cu radar AESA

Dupa ce au fost primii care au introdus in dotarea unui avion de lupta operational un radar de tip AESA, J/APG-1 instalat pe Mitsubishi F2, japonezii sint acum si primii care instaleaza un radar AESA miniaturizat pe o racheta aer-aer.

Mitsubishi AAM-4

AAM-4 a fost initial conceputa pentru a inlocui in dotare rachetele AIM-7 Sparrow, produse sub licenta desi Japonia a achizitionat si AMRAAM. Nu se stie data la care varianta initiala AAM-4 a intrat in serviciu, unele surse indicand 1999, insa nu pare a fi prezenta intr-un numar semnificativ in dotare dupa cum nici AMRAAM nu a fost cumparat intr-un numar suficient pentru a inlocui rachetele Sparrow din inventar.

 

In aceste conditii japonezii au continuat dezvoltarea unei noi versiuni, AAM-4B, cerintele fiind o distanta de lansare cu 20% mai mare decat cea a AAM-4 si aproximativ egala cu cea a AIM-120B insa elementul principal era o crestere de 40%, fata de cele doua rachete, a distantei de la care radarul propriu putea incadra tinta si racheta devenea autonoma. Avantajul adus avionului lansator este de a putea intrerupe urmarirea tintei  mult mai devreme si de a evita astfel o eventuala racheta lansata de avionul tinta.

 

Cresterea razei de detectie este pusa pe seama puterii superioare a  radarului AESA fata de cel clasic, mecanic, folosit atat de AMRAAM cat si de actuala AAM-4. Nu se cunoaste exact cum se compara AAM-4B cu versiunile aflate in productie ale AIM-120, C (disponibila pentru export) si D (deocamdata doar in dotarea SUA).

AAM-4 cantareste 230kg, are o lungime de 3.67m si un diametru de 200mm. Raza maxima de actiune este de 120km.

Pentru a folosi la maxim performantele crescute ale AAM-4B, japonezii pregatesc si o modernizare a radarelor de pe F2 pentru a le aduce la configuratia J/APG-2 care beneficiaza de un procesor de semnal mai puternic si de o crestere a puterii radiate.

 

Daca japonezii vor mentine traditia preturilor extrem de mari pentru produsele militare construite local, de exemplu F2 este cel mai scump derivat al F-16, atunci AAM-4B are toate sansele de a deveni si cea mai scumpa racheta aer-aer din lume.

 

Articol: tehnomil.net

Exit mobile version