AAM-4B: prima racheta aer-aer auto-ghidata cu radar AESA

Dupa ce au fost primii care au introdus in dotarea unui avion de lupta operational un radar de tip AESA, J/APG-1 instalat pe Mitsubishi F2, japonezii sint acum si primii care instaleaza un radar AESA miniaturizat pe o racheta aer-aer.

Mitsubishi AAM-4

AAM-4 a fost initial conceputa pentru a inlocui in dotare rachetele AIM-7 Sparrow, produse sub licenta desi Japonia a achizitionat si AMRAAM. Nu se stie data la care varianta initiala AAM-4 a intrat in serviciu, unele surse indicand 1999, insa nu pare a fi prezenta intr-un numar semnificativ in dotare dupa cum nici AMRAAM nu a fost cumparat intr-un numar suficient pentru a inlocui rachetele Sparrow din inventar.

 

In aceste conditii japonezii au continuat dezvoltarea unei noi versiuni, AAM-4B, cerintele fiind o distanta de lansare cu 20% mai mare decat cea a AAM-4 si aproximativ egala cu cea a AIM-120B insa elementul principal era o crestere de 40%, fata de cele doua rachete, a distantei de la care radarul propriu putea incadra tinta si racheta devenea autonoma. Avantajul adus avionului lansator este de a putea intrerupe urmarirea tintei  mult mai devreme si de a evita astfel o eventuala racheta lansata de avionul tinta.

 

Cresterea razei de detectie este pusa pe seama puterii superioare a  radarului AESA fata de cel clasic, mecanic, folosit atat de AMRAAM cat si de actuala AAM-4. Nu se cunoaste exact cum se compara AAM-4B cu versiunile aflate in productie ale AIM-120, C (disponibila pentru export) si D (deocamdata doar in dotarea SUA).

AAM-4 cantareste 230kg, are o lungime de 3.67m si un diametru de 200mm. Raza maxima de actiune este de 120km.

Pentru a folosi la maxim performantele crescute ale AAM-4B, japonezii pregatesc si o modernizare a radarelor de pe F2 pentru a le aduce la configuratia J/APG-2 care beneficiaza de un procesor de semnal mai puternic si de o crestere a puterii radiate.

 

Daca japonezii vor mentine traditia preturilor extrem de mari pentru produsele militare construite local, de exemplu F2 este cel mai scump derivat al F-16, atunci AAM-4B are toate sansele de a deveni si cea mai scumpa racheta aer-aer din lume.

 

Articol: tehnomil.net

Un comentariu:

  1. super marfa de scula. vrem si noi 2000 de bucati. aaaaaa dar stai asa, ca stfel de rachete se adreseaza tarilor care pun pret pe armata si pe siguranta nationala. nu fac astia o racheta dasta sa poate fi trasa eventual si de un albatros sau de ce nu chiar de un delfin? nu de alta dar la cum arata RoAF acum, nu as fi prea mirat daca se decida sa revitalizeze astia flota de astfel de zburatoare…………

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *