Aeronave românești și bombardiere strategice americane de tip B-52, la exercițiul Allied Sky 2020

Șase aeronave ale Forțelor Aeriene Române, alături de avioane din țări aliate și de bombardiere strategice americane de tip B-52 Stratofortress, au participat vineri, 28 august, la exercițiul aerian multinațional Allied Sky 2020.

Exercițiul, care a avut drept scop întărirea măsurilor de reasigurare ale Alianței – Nord Atlantice în zona de Sud-Est a Europei, contribuie la sporirea încrederii României privind implicarea Statelor Unite ale Americii în asigurarea securității regionale.

În spațiul aerian românesc, exercițiul a fost coordonat de Componenta Operațională Aeriană din Statul Major al Forțelor Aeriene și de Forțele Aeriene Americane dislocate în Europa (USAFE) și a inclus misiuni de interceptare și escortă executate cu aeronave de tip MiG-21 LanceR și F-16 Fighting Falcon din dotarea Bazei 71 Aeriană de la Câmpia Turzii și Bazei 86 Aeriană de la Borcea, alături de o aeronavă americană B-52 Stratofortress.

Participarea aeronavelor românești la acest tip de activități permite antrenarea personalului în executarea unor astfel de misiuni și contribuie la dezvoltarea cooperării multinaționale în domeniul aerian prin aplicarea unor proceduri comune.

La Allied Sky 2020 au participat șase aeronave de tip B-52 Stratofortress din dotarea Forțelor Aeriene ale SUA, care au tranzitat spațiul aerian al tuturor celor 30 de țări membre ale NATO din Europa și America de Nord – fiind primul de acest fel ce se execută într-o singură zi.

În ciuda provocărilor pe care le prezintă în prezent pandemia COVID-19, prin executarea cu succes a exercițiului de antrenament în comun, forțele aliate implicate sunt pe deplin pregătite să-și execute misiunile pe toate domeniile, demonstrând implicare și interoperabilitate.

MApN – FB 

113 comentarii:

  1. https://www.eucom.mil/article/40709/us-bombers-allied-aircraft-integrate-to-fly-o

    Exemplu: Legendární americkéFlag of United States letadlo B-52 dnes křižovalo českéFlag of Czech Republic nebe za doprovodu Gripenů Armády ČR.
    https://twitter.com/USEmbassyPrague/status/1299310398588563456

    4
  2. Acelasi limbaj de lemn de la onor MapN… Vai ce tari suntem, exportam mama ei de ce anume??? A, securitate regionala… Cu ce, mai Romanie???? Cu Lancer, in numar subunitar depasit, cu F16 penibil neoperational, si restul adica maritim zero barat, forte terestre zero barat, defensiva aeriana zero barat, militari pregatiti zero barat, tot zero barat..
    Yap, membru NATO….

    20
    • Din gura e usor sa „barat”..sa mori tu ca ai forte terestre (si militari pregatiti) „zero barat”?

      19
      • @ Razvan Mihaeanu

        „sa mori tu ca ai forte terestre (si militari pregatiti) “zero barat”?”

        Depinde cu cine te compari.

        6
        • Sau cu cate decenii in urma.

          1
          • @ Razvan Mihaeanu

            „Sau cu cate decenii in urma.”

            Nu, vorbim de situația actuală din prezent, acum, nu de viitor și nici de trecut.

            5
            • No problem.
              Si cu cine te compari?

              • Dumneavoastră să răspundeți.

                Considerați că Armata Română la ora actuală e bine pregătită și bine echipată?

                Dacă da, de ce, iar dacă nu iarăși de ce.

                • Ce vorbesti, dom’ne?

                  D’ta si cu Val postati platitudini miorlaitoare doar de dragul „nu e bine deci e rau”? Oricine poate arunca astfel de cuvinte, e plin internetul de ele. Comentati doar de fi printre comentatori. Pierdere de timp…

                  Uita-te cu atentie la comentariul meu, m-am legat strict de „forte terestre zero barat,…militari pregatiti zero barat” nu de intregul comentariu al lui Val, amestecat.
                  Pur si simplu a insiruit ca e zero barat…da, suntem deficitari in multe domenii, nu insa in privinta experientei militarilor din fortele terestre.

                  Nu suntem ca acum 30+ de ani, culegatori de porumb. Iar in privinta detaliilor pe care le cereti, ce mama dracu credeti ca facem pe blogul asta de 9 ani?

                  Da d’ta exemple detaliate, nu ma pune pe mine sa-ti sustin cazul, fa-o singur.

                  5
                  • Imi asum critica, am exagerat, sunt multi profesionisti in armata. Multi, dar a naibii de putini, iar tehnica e varza. Cateva avioane acceptabile si FOS, cam atat e armata RO in anul in care in Crimeea e…. A, chiar ce e? Iar in Konigsberg… A, ce o fi aia? E, alea sunt doua principale directii ofensive, iar noi o dam cu furnizori de securitate, in conditiile in care coloana vertebrala pe infanterie e TAB 71, puterea ofensiva e T55, aviatia e… Politie aeriana, marina… Poate ii schimbam numele, ca nu are sens asa, iar personalul e ocupat sa isi creasca burta, in majoritate… Dap, sunt a naibii de frustrat, mai ales ca i-am vazut si pe altii… Niste fraieri, francezii, 1Er RE, un oaresce regiment de grenadieri scotian, niste fraieri din 82 american…

                    1
                    • Dar chiar ,noi cand prindem un ofiter de rang nalt , care da informatii la rusi? Macar 1

                      2
                  • @ Razvan Mihaeanu

                    Pe scurt, Armata Română merită mai mult decât ce are acum în curte.

      • Alo, domnu „zero barat”.
        In afara de Turcia, Grecia, Polonia și Rusia, Ro Army este cea mai tare armata din estul Europei.

        Da, inclusiv peste Ucraina, care părea „tare” pe hârtie, dar a capotat in fața unei „armate” pestrițe de rebeli, mercenari și omuleti verzi.

        Daca „rebelii” le-au făcut „interdicție aeriană” cu Buk și S300, cum ar putea mișca în fața Patriot?

        Daca BM-27 Uragan le-a creat atâtea probleme, ce le-ar face HIMARS?

        După ultimele updateuri chiar am putea spune că suntem un „nod de securitate” in zona, o nuca tare.

        Alde Serbia, de ex, e doar un biet bichon pe lângă noi (și economic și militar). București + Prahova au economie mai mare decât Serbia.

        5
        • E, am scris la suparare, adevarat… Dar, daca e sa comparam, hai sa nu o dam pe mere cu pere… Mama ei de Grecie, la un buget MAI MIC decar al RO, cum naiba are armata? Vreti sa ne comparam cu HU, CZ, UKR? Pai hai sa comparam altceva, mai sanatos. Avem sute de T55, costa ceva sa le tii operationale, echipaje, bla bla. Perfect, ce faci cu ele in caz de bum bum? Intrebare inainte, ca vreti comparatii cu HU si alti vecini, cu cine e perfect posibil sa avem bum bum, cu HU, CZ, PL? Nop, mi se pare ca ivanii pica in scenariu… Bun, acuma calculati pregatirea si utilizarea T55 in scenariul asta…. La asta ma refeream…. Dap, sunt a naibii de frustrat cand vad ce e Armata Romana, si cum se comporta militarii si MApN vis a vis de cat handicap tehnologic si de pregatire a acumulat ROArmy… Stiati ca RLI e inca in vigoare????

          3
    • Optimism zero barat…
      Avem câteva mii de oameni bine pregătiți, pe puțin. Și mulți rezervisti gata să stea la hotare, deși nu este în tendințe…

      4
    • @Val. LanceR puține dar asigură încă superioritate in Balcani. F16 vechi, luate exact pt politie aeriană și exact asta fac. Pregătirea militara, pe vremuri eram Nr 1 la exercițiile tratatului de la Varșovia (așa se auzea), acum cred că nu suntem cei mai fraieri din NATO, de exemplu bizonii noștri depășiți (tr85m1) nu sau facut de loc de râs la exercițiile la care au participat cu aliații NATO și asta DOAR DATORITĂ pregătirii personalului… Scuze dar unii nu vă puteți simți români fericiți dacă nu suntem putere mondială… Păi daca am fi fost probabil că nu mai aveam nevoie de NATO, toată lumea ar fi arătat altfel.

      15
    • F 16 romanesc nu e cu nimic mai prejos fata de Gripen! Avand in vedere ca F 16 si-a dovedit pe deplin valoarea într-o mulțime de conflicte, iar Gripen a participat doar la show-uri, cred ca RoAF e superioara aviatorilor fostelor țări socialiste cu excepția Poloniei! Si asta fără a lua in calcul Mig-ul care, datorită avionicii moderne poate face multe, în timp ce Cehia, Ungaria, Slovacia, nu au nimic in plus! Bulgaria are doar avioane vechi, nemodernizate!

      4
      • @ Cristian

        ”F 16 romanesc nu e cu nimic mai prejos fata de Gripen”

        F-16 e superior MiG-ului nostru LanceR, dar există mai multe variante de F-16, a noastră nu e cea mai ”șmecheră” care ar putea fi. Gripen-ul nu are experiența războiului lui F-16 dar doar fiindcă nu are experiență, nu înseamnă că e un avion slab. La fel putem spune despre Leopard 2 că e vai mama lui că nu are experința războiului comparândul cu competiția, total greșit. Leo poate face fața oricărui tanc actual modern lejer. Sigur din experiența războiului și condițiilor specifice de război poți învăța multe și iți poți învăța punctele slabe al/ale echipamentului/echipamentelor, astfel dacă e dorință și putință pot apărea upgrade-urile, vezi Abrams în Orientul Mijlociu. Eram mai bine dotați cu Gripen-uri noi decât cu F-16(nu cele mai șmechere) la mâna a treia. Dar asta se întamplă când iți pasă mai mult de buzunarul tău decât de Armata Română, corupție…

        4
        • Si ce puteau mai mult Gripenurile noi fata de F16 la mana a 3-a mai putin smechere.

          3
          • @ Anla`shok

            „Si ce puteau mai mult Gripenurile noi fata de F16 la mana a 3-a mai putin smechere.”

            Hai să considerăm că F-16 și Gripen sunt la același nivel de performanță. Apoi dacă poți alege dintre mana a 3-a și nou, ce alegi?

            1
        • Nu am spus că Saab Gripen e slab, dar apreciez ca F16 este cel putin egal, în varianta aflată în dotarea Roaf. In variantele mai perfecționate e incomparabil superior Gripen-ului! F 16 e superior in viteza, viteza ascensională, manevrabilitate, autonomie, sarcina utila iar avionica e poate putin inferioară! Si , foarte important, e mult mai bine adaptat pentru gama de armament NATO! Dar cel mai important aspect, cred eu, e ca in caz de nevoie, aliații ne pot oferi acest avion număr mare iar noi vom fi pregătiți pentru el, atât cu piloți cât și mentenanță! Ce fac ungurii după o bumbaceala cu rușii in care pierd 8 Gripen! De unde iau altele!

          5
          • @ Cristian

            Singura siguranță pe care o putem avea este ceea ce putem produce singuri, ceea ce sperăm să primim de la alți e o altă poveste. Tot ceea ce nu producem noi și depindem de alții în a primi ajutor echipamente etc, nu e sigur, la fel de bine poți primi un NU, și atunci ai rămas în fundul gol doar pentru că ne-am bazat pe alții.

            Când depinzi de tine e mai sigur decât când depinzi de alți. Singura siguranță suntem noi, în rest oricine și orice se poate schimba. E bine când primim ajutor, și sunt de acord să fim ajutați, dar să nu depindem de acel ajutor, speranța noastră trebuie să stea în noi înșine, nicidecum în ajutor.

            “If you want a thing done well, do it yourself.”
            ― Napoleon Bonaparte

            sau varianta Românească : ”Ce e în mână nu e minciună”.

        • Politica de modernizare a Mig-ului 21 a fost o decizie buna pentru momentul cand a fost luată! La sfârșitul anilor 90, începutul anilor 2000, aveam aprox. 100 avioane operaționale cu avionica si armament relativ performant! In jurul nostru încâ se zbura cu câteva Mig sau Su 22, la standardul anilor70 Urss.
          Si atunci nu aveam NATO alături!

          3
      • preferam gripenuri noi

        3
        • De ce? Un argument?

          2
          • Să-ți răspund la orice „argument” (nu de alta, dar pe langa analfabetismul funcțional eu cred că avem o mare problemă și au analfabetismul tehnic, no offence).

            So,

            – F16 MLU fac orice ar face și Gripen „noi”.
            – din contra, F16 MLU au un avantaj: pot acroșa o gama la larga de armament compatibil NATO.
            – un avion nu e masina unui „nea xulescu” adusa second din Germania, fabricata in 1999, care „bate și troncăne”. Celula a fost recondiționată total iar avionica este de nivelul erei noastre (comparabilă cu Gripen „noi”).
            – 24 de Gripen „noi” cu tot cu armament, instruire piloți, modernizare baze aeriene și operaționalizare ar fi bătut lejer spre 2,5 miliarde de euro. Acel „preț” de 1 miliard era pentru avioane „chele” și atât. Practic 24 de avioane și atât.
            – cu banii de pe 24 de Gripen „noi”+armament+operaționalizare ai luat 17 F16 cu tot cu armament + operaționalizare, Patriot și Himars. Eu zic că nu e afacere ci super afacere.
            – singurul avantaj al Gripen „noi” era că le foloseai mai mult. Însă de ce? De ce te-ar fi prins 2060 cu avioane gen 4 (când toată lumea va fi la gen 6) când poți trece după 2030 la gen 5 (F35). F35 + F16 suna mai bine, nu?
            – sa compatibilizezi Gripen cu avioanele NATO care ne-ar veni în sprijin (americane adică) ar fi fost alți bani, altă distracție. F16 e deja compatibil.
            – cu 17 F16 nu ai probleme cu cele 12 Gripen maghiare sau 6 Mig 29 sârbești. Pentru aia de mai la est exista NATO (US adică 🙂 )

            Capisci?

            17
            • Gripenul nu e compatibil cu avioanele NATO? Sau are componente care nu sunt compatibile? Care anume sunt astea?
              Ce armament poarte Gripen si nu e compatibil NATO?

              2
              • Un avion nu înseamnă doar armament și motoare. Înseamnă și avionica și soft.
                Din ce am mai citit, cehii au trebuit să își compatibilizeze avionica pentru a fi „full compatibil” NATO.
                Sa nu mă înțelegeți greșit, Gripen e un avion bun, însă nu face nimic în plus față de F16 MLU.

                Iar Gripenurile cehești și ungurești sunt „închiriate” (un fel de „leasing operațional”) nu cumparate definitiv.

                Ale noastre nu doar că sunt cumpărate definitiv însă mentenanta și probabil viitoare modernizări se vor efectua la Bacău.

                Pe modelul MIG 21, nu m-ar mira sa vedem în viitor și viitoarele F16 croate la Bacău la mentenanță și modernizări.

                Poate și cele bulgărești, dacă își vor lua F16.

                Asta înseamnă bani întorși in economie (plus knowhow). Nu e Putin lucru.

                Așa că achiziția F16 MLU mi se pare o afacere foarte smart

                9
                • Nu mi-am exprimat nicio opinie referitoare la Falcon vs Gripen. Probabil ambele au avantaje si dezavantaje. As crede totusi ca pe partea de avionica JAS-ul (CD, pentru ca nu cred ca s-a pus problema de EF la noi) este superior Falconului ales de noi. Si la RCS la fel. Dar nu stiu de vreo incompatibilitate a JAS-ului cu NATO. De fapt sunt convins ca nu e niciuna . Iar datele-link16. Si da, ma gandeam exact la avionica. Poate fi integrarea unui anumit tip de racheta, dar nu cred ca e cazul (pentru noi sigur nu, AIM-urile sunt integrate). In plus, toata inarmarea JAS este de fapt „NATO”, ba chiar preponderent americana , armele respective fiind integrate pe alte avioane si folosite de mai multe tari. Oricum pentru noi alegerea e facuta si probabil este un pas inainte.

                  1
                  • Avantajul major al MLU e raza de acțiune și capacitatea de acroșare, ceea ce dau profilele de misiune posibile.
                    Poate face tot, tot, chiar dacă nu excelează la tot. Vrei să bombardezi punctual un obiectiv foarte important, MLU se descurcă bine (vezi raidul IAF pt distrugerea reactorului irakian). Vrei să te bați pt superioritate aeriană sau apărarea spațiului aerian, iar e bine.
                    Ce nu-mi place:
                    – capacitate mai mică de modernizare decât standardele mai noi precum blk 4X-7X
                    – sistemul radiolocaetor mai vechi, cu upgrade, dar mai vechi. E capabil, nu mă înțelegeți greșit, dar aș fi preferat APG AESA.
                    – amprenta radar ceva mai mare decât la C/D (mult mai mică comparat cu MiG-29, nu mai zic de Su-27), dar mai mare decât a MiG-21 sau Gripen, că tot discutăm.
                    – motorizarea e OK, dar nu fantastică
                    Ce îmi place foarte mult:
                    – stares celulelor românești, în pofida vârstei
                    – raportul cost/capacitate/resursă/timp obținut după ce am ratat fereastra de oportunitate din 2005-2009
                    – armamentul ultramodern, da da, nu zâmbiți
                    – avionica și sistemul de armament
                    – vizibilitatea pilotului la care un pilot de MiG nu poate decât să viseze 🙁
                    – performanțele dinamice, în special în manevre susținute și utilizând stilul de manevră eficient, fără pierdere de energie, cum ne place 🙂
                    – integrat bine în lanțul logistic și de operare al alianței, dat fiind numărul foarte extins de operatori și experiența acumulată cu platforma

                    Una peste alta, aș fi foarte fericit să fiu pilot de MLU românesc, iar FARo au un echipament decent. S-ar putea mai bine, sperăm să fie, dar e OK și așa.

                    10
            • Iar după primirea celui de-al 17- lea aparat, toate F-urile vor intra la o upgradare a avionicii la Aerostat.

              4
  3. Noroc că au venit cu B52, asa nu ne-am făcut de râs cu MiG-21. Dacă data viitoare vin cu B2, noi iesim cu un ppt la escortă. Iar dacă vin cu vreun B17 iar ne facem de râs, ca n-avem nici IAR80, nici Me109…

    9
  4. Un B1 LanceR a fost deja anul ăsta. Acum un B52. Urmează B2, dar n-o să-l vedem că ăsta este invizibil…

    2
  5. Incident aviatic pe Baneasa

    1
  6. Salut. Ma minunez si ma intreb ce au facut ghenerali nostri aia cu plagiate si pensi speciale atata amar de timp daca noi in acest an din acest mileniu defilam cu avioane care au vro 60 de ani,nu ma luati cu avionica de la bord ca ma enervez.

    7
  7. Bombardierul greu B-52 a fost reconditionat de multe ori (chiar daca e mai batran decat Mig 21) si sunt planuri pentru not radare, motoare, etc., in pofida conceptiei B-21 sa apara in anii urmatori. Bombardierele, se pare, vor reveni la moda. Are o capacitate de cargo 32 tone bombe/armament nuclear si zbor 14000 km. Aparitia B-52 deasupra Romaniei nu a fost rea de loc. Insa, din nou spun, nu va bazati pe Americani/NATO. Nu pentru ca nu var ajuta in caz de razboi ci pentru ca Romania e incoltita de Marele Urs di Est si vipera din Vest. Bazativa pe forte propii. Pana cand ajunge NATO la voi sa va salve, Romania poate fi terminata militar. Nu-i de ajuns cu forte preventive de aparare (cateva F-16 / Mig 21, Patriot). Concentrarea Fortelor Armate trebuie indreptate catre un profil cu potential de atack (care in mod indirect va avea un caracter preventiv). Dupa cum zicala, „Daca vrei Pace Pregateste de Razboi”. Integritatea teritoriala si nationala a Romaniei nu poate fi asigurata in viitor in alt fel (ganditi la reintegrarea Romania Mare; Basarabia asteapta reunificare cu tara mama).

    12
    • @ Capt M.

      ”După cum zicala, “Dacă vrei Pace Pregătește de Război”. Integritatea teritoriala si națională a României nu poate fi asigurata in viitor in alt fel (gândiți la reintegrarea Romania Mare; Basarabia așteaptă reunificare cu țara mama).”

      Sunt de acord cu tine 100%. Dar uitându-ne în afara granițelor noastre, uităm de suveranitatea și integritatea națională a ceea ce se află înăuntrul granițelor noastre, ceea ce avem deja. Pe același sistem e păcălită SUA astăzi, ”Inamicul Americii e înafara Americii!!!!! E Iran, e China, e Rusia, e Venezuela, E Coreea de Nord!!!!!”. Greșit, cel mai mare inamic ale Americii se află înăuntrul Americii și dacă se va curăța acel inamic repede, America va decade la nivel de lumea a 3a. În ceea ce ne privește, vă rog vizionați acest scurt videoclip – > https://www.youtube.com/watch?v=dryip8_PmlM

      Dacă vrei suveranitate atunci asigură-te că ceea ce e al tău deja(înăuntrul granițelor țării) rămâne al tău, după aceea uită-te la lucruri înafara graniței tale.

      4
    • @Capt M. – „ganditi la reintegrarea Romania Mare; Basarabia asteapta reunificare cu tara mama” ?!!!

      Care”integrare”? Fiind in trecere printr-un orasel de provincie, am dat prin piata sa cumpar ceva legume si fiind „cu de toate”, am cautat ceva piese pentru o chinezarie de scula. Am fost indrumat de zarzavagiu catre sectorul unde vand „moldoveni” (de peste Prut cum aveam sa aflu dupa accentul lor). Deasupra tarabei, aveau o boxa cu un stick USB cu muzica „adusa de la ei” – in limba rusa. Asta in timp ce rahatul ala de boxa receptioneaza ProFM, Digi,.. Iar aici nu le impune nimeni cu forta „limba rusa”. Asa ca lasati-o moale, „dorinta alora de a se uni cu patria muma” este doar interesul de a bantui liber in EU. Si clanurile de la noi sunt gradinita de copii, alea au stranse legaturi cu mafia ruseasca. Daca deja nu au ajuns deja pe aici – un cumparator suparat (na, mai tragi cu urechea cascand gura) pe calitatea unei motocoase (ceva cu garantia) a pomenit de faptul ca toata zona „tehnica” a pietii era controlata de „moldoveni” care au angajat si vanzatori romani. Practic de la orice taraba cumparai, era de la „moldoveni”. So???!!!

      3
  8. Hop si ” desteptul” a tot cunascator, …”F 16 neoperationale , depasite, vechi”….
    Cei ce-l piloteaza au alta opinie, spun ca in sfarsit, au un avión ce poate indeplini ori ce misiune….
    Eee dar ion…stie mai bine .e mai specialist de pe olitza….

    17
    • bravo frate , pana la urma, nu conteaza pre mult gunoiul ci bostanii ce cresc din el.

      4
    • @Vasile: avem o problema Maare! Era un pospai de gheata pe pista de la M.K. de un intai decembrie. Bravii de acolo nu au evoluat cu F-16ul. Deci care „ion” si pe ce „olitza shade” (avionul o fi bun, „ion”-ii par a fi problema, nu de aia din chimie ci de resursa umana, din pacate pregatirea
      aia de 5 ani pana la receptia din 2016 nu s-a dovedit de ajuns…).

      • @d(r)acul
        știi despre ce vorbești, referitor la pospaiul ăla de gheață, sau îți dai cu presupusul, după ureche?
        Nu te obosi să răspunzi, era o întrebare retorică!
        Părerea mea, hîc…

        2
        • @sharky: „@d(r)acul știi despre ce vorbești, referitor la pospaiul ăla de gheață, sau îți dai cu presupusul, după ureche? Nu te obosi să răspunzi, era o întrebare retorică! Părerea mea, hîc…”

          Uite ca ma „obosesc” sa-ti raspund (si ar fi bine sa ai o atitudine mai… „normala”=”obiectiva”, rahaturile propagandistice merg la tampitzii din ambele tabere):

          https://www.aviatiamagazin.com/aviatie-militara/iata-de-ce-nu-au-zburat-avioanele-f-16-la-bucuresti-pe-1-decembrie/

          … iar din articol iata si ceea ce am subliniat mai sus: „Cele scrise mai sus nu reprezinta scuze, asta e clar, iar intrebarea “ce faceam in caz de razboi, nu decolau avioanele?” e cat se poate de justificata. Din cate am inteles, greseala, caci a fost vorba despre o greseala, este una recunoscuta si asumata. ”

          Si mai sunt si altele… S-a revenit mai apoi cu o alta explicatie jalnica…

          Sharky, te lasa memoria. Stiu ca pe la popota toate sunt inca (din nefericire din belsug) si cu pret de cantina sociala de aia excesele se vad pe fizicul vajnicilor nostri ostasi. Apropo de „HIC”… O seara buna!

          • @d(r)acul
            Spre deosebire de tine, eu am luat informațiile direct de la sursă, și atunci cînd s-a intîmplat am explicat aici, amănunțit, exact ce s-a întîmplat.
            Cine a avut creier să înțeleagă, a înțeles.
            Faptul că tu, ca și alții, citești în diagonală și pricepi din 2 in 3, e problema ta.
            Și faptul că te iei de „hîc”-ul meu arată exact nivelul tău.
            Nu te mai obosi să răspunzi, nu are rost.
            Părerea mea, hîc…

        • Oricum a incurcat si bazele….A aruncat-o ca simtea nevoia sa arunce, nu mai conteaza ca era Borcea si nu MK.

          1
          • @Anla’shok: mea culpa.

            Ai dreptate, era vorba despre Borcea. Problema ramane aceeasi: nu au ridicat avioanele de la sol in conditii meteo ce nu fac scuzabil incidentul (alta era treaba in conditii de viscol, furtuna de vara, etc.).

            • Nu le iau apararea…insa Nu s pilotii de vina ca Nu au curatat si degivrat pista…asta sunt comandantii bazei…deh pregateau ceva bairam de ziua nationala probabil…lasa ca se topeste ?‍♂️?

              2
  9. Ma da ce bine rezista vechituira aia de B 52!!! (Ultimul a fots livrat in .. 1963! Deci , teretic ar fi posibil ca nepotu sa zboare pe avionu lu bunic-su!)

    2
    • Nu doar teoretic, ci și practic. Am văzut , nu demult, un articol exact pe tema asta. Pilotul care zbura pe B-52-ul pilotat și de tata sau bunic , nu mai rețin exact.

      3
  10. am vazut ca incercam sa vedem partea plina a paharului!
    totusi sunt Mig-21 !!!!!
    tu ar trebui sa te intrebi daca in cazul unui conflict cu noii proprietari ai Crimeei poti sa ii alungi cu o mana de avioane vechi
    cat despre F-16…..nu sunt mai prejos decat Grippen-urile….spunea cineva….
    foarte bine––dar alea erau noi !!!!!(….amanunte)
    pregatirea militarilor……sunt convins ca e minunata…..dar daca te antrenezi pe mig…t55…..si alte aparate vechi de 40 de ani……si tu dai nas in nas cu niste unii care sunt multi si au aparatura in pas cu vremurile,….nu prea o sa iti fie ok
    sigur….poti sa invoci mai apoi tehnica superioara a inamicului….dar …..nu mai conteaza ….pt ca buletinul de stiri va fi in alta limba !!!
    mai vad militari pe strada sau iesind din unitati…..si sincer nu am vazut uniforme marimea M sau L…….deci ma indoiesc ca pregatirea lui fizica e la superlativ….
    sunt dupa asemanarea celor cu grade mari…..dar totusi nu ar trebui sa fie mai sprinteni?
    ….
    Componenta Operațională Aeriană din Statul Major al Forțelor Aeriene……ce pompos suna!
    cei cu 3-4 clase sunt siderati de asa denumiri …dar atat …..daca ai facut si a 5-a ….te apuca rasul….daca ai citit mai mult de 20 de carti la viata ta si ai facut 8 clase…..gata ….te prinzi ca e o comedie!
    ne place sau nu ……armata ca si dotare e la pamant
    ca mai cumparam avioane SH….mai o racheta…..ne chinuim sa facem o barca de razboi…..mai un tun….o pusca…etc…e doar pt ca iti dau altii suturi in fund!
    nu trebuie sa ii certam pe cei care isi varsa naduful privind inzestrarea magnifica a ro army…….unii au sperante,….dorinte….sunt fosti militari…sau poate activi…..care vad cum bat pasul pe loc……si daca faci ceva din pasiune….si esti intr-o asa situatie …..acumulezi multe frustrari si neemultumiri
    …..si eu as vrea sa avem multe…..tgv-ri….autostrazi……bun-simt….un sistem educational de top care sa pregateasca generatii de oameni capabili….etc….
    ganditi-va ca si in armata ca si in politica…..pt ca sunt intr-o frumoasa comuniune din ceea ce se vede , sunt oameni cu functii care nu pot sa lege 2 fraze….si atunci?
    ganditi-va ca acum 30 de ani o luam de la zero….
    ca tot ce a apartinut vechiului regim disparea……ce dotare am fi avut……ce infrastructura……etc
    ca a zburat B-52 cu migul romanesc e ok…..au aceeasi varsta……doar ca flacaii din B-uri…..daca fac un curs intensiv de 8 ore ,se pot urca in alte scule mai bune si noi!!!!
    ai nostri coboara din mig si atat!!!
    avem o mana de f-16
    si poate ne mai opintim si mai luam 10 (teoretic)…..si cu 20 de f-16 vrei tu sa aperi o tara asa mare?
    da….stiu ca nu avem altceva….dar Mig-ul trebuie sa nu mai zboare!!!!
    esti pe minus daca tragi linie…..bani bagati in modernizare……in intretinere….
    si se pare ca am uitat cate vieti a luat acest aparat……
    a fost bun la viata lui……dar gata!!!!
    suntem in2020……in NATO !!!!
    sa ne comparam cu cei buni…..raportat la nivelul nostru de necesar…..nu cu Ungaria ….cu Slovenia…..Cehia…..Bulgaria….
    trebuie sa stim ca cel mai ok este sa ne bazam pe noi!!! da stiu,….avem aliati….dar daca esti atacat si dusmanul pidosnic iti darama soselele si caile ferate din zona respectiva(eu asa as face)…..pina ajung aliatii la locul faptei….te trezesti ca moneda oficiala s-a schimbat…
    Bucurestiul e alarmant de aproape de est!!!……si dobrogea e ca in palma…..
    asa ca ar fi f bine ca unitatiile de super militari sa fie antrenate si in numar suficient!
    in rest …..asa ca si poza…arata bine Mig-ul cu americanos impreuna….arata implicare….parteneriat solid…..furnizor de securitate……
    si da……grippenul era mai ok….erau noi!!!!! si mai ieftin…..
    in rest doar de bine !!!

    in rest doar de bine

    10
    • Sunt de acord cu ce ai scris, dar cand mai comentezi ar fi bine sa editezi textul frumos cu paragrafe si fara atatea puncte ca asa e greu de citit.

      3
  11. pe vremea in care lucrurile erau facute sa tina,ui la f35, nu poate zbura supersonic ca i se rupe cureaua de tranzmisie (glumesc) , se desprinde stratul de vopsea ce il face invizibil.cica

    4
  12. Tot din acelasi subiect….cititi ce le-au facut moldovenii de peste Prut (Rep.Moldova) rusiilor de la Uzina Spark din Sankt-Petersburg.!!

    https://www.realitatea.md/reparatia-a-doua-elicoptere-in-rusia–s-a-dispus-acolo–o-sanctiune-de-peste-1-5-milioane-de-euro-pentru-aeroportul-marculesti_114032.html

    P.S. Nu stiam ca Rep.Moldova opereaza inca cu asemenea elicoptere.Sunt curios ce flota de elicoptere mai are ???

    • @Din Sibiu. Nu mai au elicoptere. Mai zboara un MI-8 pentru Guvern si Presedintie. Alt MI-8 s-a prabusit in Africa, zbura pentru ONU, parca era al unei companii private, unicul dealtfel! Parasutistii armatei moldovene si cei de la „Fulger” se antreneaza cu un AN-2, unicul care mai e in stare de zbor. Astea sunt info de care dispun, posibil sa nu fie 100% corecte! Le am de la prieten din Rep.Moldova. Momentan repara tehnica auto ramasa de la sovietici cu ajutor ucrainean, dar banii sunt putini. La Aviatie drumul e lung, foarte lung!

      1
  13. Noi momentan nu avem ce face cu f35… Momentan…
    Mai bine il tragem de chiloti pe UNchiuSam ,,, pana ii vine rau si ne dade scarba si sa scape de sacaiala.. Niste F15 de pe la ei… decat f16 sh … mai bine F15 sh… sau bagam o coada in alde F16I islaeliene.. ca tot vor sa mai usureze din flota…
    Poate nelipim si de ei.. EITAN APC 8×8 mi se pare cat de cat in parametrii si pentru noi…
    Pe langa Abrams sau Merkava (chiar si III daca nu IV) + EITAN 8×8 (deja sunt satul cu p4 si asamblarea lui in 4000 de ani) + F16I + F15 ceva… parca incepe sa arate a ”ARMATA”.
    (MORENIUL SE POATE IMPLICA CU SURUBARIREA, DEZVOLTAREA UNEI VERSIUNI DEDICATE LOCAL, SAU COMPLETA CE ESTE PE EITAN… ORICE E POSIBIL.. DACA VREI)

    Noi putem compensa bombardierele grele cu rachetele navale sau terestre cu bataie lunga. In rest aviatie avem nevoie la greu. Si cel mai urgent elicoptere de atac…

    In fine … ramanem cu visele… astia nu sunt in stare sa futa interlopii si noi vrem armata… mortii lor de tradatori ordinari…
    GLONTUL ESTE PREA PUTIN PENTRU RAHATII DIN MINISTERE.. DIN TOATE.
    ROMANIA DIN PACATE ESTE UN STAT ESUAT TOTAL SI DEFINITIV… ESTE TARZIU DIN PACATE…

    BAGAJELE SI PA…
    CU REGRET, UNICA SANSA PENTRU COPII NOSTRI.
    PE NOI NE-AU FUTAT DEJA…

    7
    • Multi ne-am intrebat daca era cu adevarat necesar sa luam Piranha 5 atunci cand au anuntat afacerea.

      Acum ca o sa avem Piranha 5, ce rost ar avea sa dam bani si pe Eitan? Ca Eitan e in aceeasi categorie de vehicule cu P5, blindate pe roti grele si neamfibii.

      Piranha 4 sau care o fi in locul lui daca va fi, ar trebui sa fie ambifiu. Noi aveam nevoie si avem nevoie in continuare de amfibii mai mult decat de neamfibii.

      Puteam sa ne lipsim de Piranha 5 si sa luam un MLI nou pe senile in locul lui. Lansam si programul TBT 8×8 amfibiu si puteam sa punem si pe o parte din TBT-uri turele cu Spike.

      Si aveam si vehicule pe senile si pe roti. Dar la noi se fac tot felul de combinatii parca chiar cineva din MApN (daca ma insel imi cer scuze, ca nu am timp sa caut) a argumentat la un moment dat ca s-a ales P5 pentru ca e compatibil cu PIIIC. Te doare mintea.

      De asta urasc eu atat de mult afacerea aia „galactica” cu Pirahna III si pe cei care au venit cu ideea. Au mai luat si 30-40 bucati, adica apa de ploaie. Aceeasi schema ca si cu Panhard, adica bani dati aiurea. Si cu Piranha III au omorat Saur 2.

      4
    • @Cristian P
      Daca mai zbieri o singura data cu caps locks in halul asta, zbori.
      Ia-o usor…

      1
    • Fugi tu ma interesantule ! Nu mai indemna la „disperare” ca nu e frumos ceea ce faci ?? Si daca pleaca românașii cine zici matale sa vina in loc ? Mai de la est ? Mai de la vest ?? Ps: esuat esti tu nu statul si poporul roman. Si nu am zis-o cu nici o răutate. Cineva care gandeste in termeni atat de „gri” este o persoana esuata !

      2
  14. Daca de noi tipati ca suntem zero barat, de vecinii nostrii ce sa mai ziceti? Vreti 48 de F35 si 200 de Leopard si 30 de siteme de rachete? Bagati 5% din PIB pentru aparare si taxe in plus pentru armata! Ah da stai ca nu e bine ca vrem si infrastrucutra si pensii si subventii si cate mai cate.

    2
    • 2% e de ajuns de consistent chiar.

      SUA a avut in jur de 3,5% in ultimii 5-6-7 ani.
      Israel e pe la 5,3% de pe la 5,5%..ca sa-ti faci o idee.
      Rusia se invarte pe la 4% desi ajunsese pe la 5-5,5% cu cativa ani in urma, implicata in Ucraina si Siria…

      1
  15. Inflatie de specialisti aviatori p-aici, din nou 😉

    Sunt doar curios de ce anume nu sunteti multumiti de dotarea cu F-16. Pot intelege numultumiri legate de LanceR, dar nu legat de F-16 si Patriot, radare de supraveghere, C4I, baze aeriene, flota de transport si chiar elicopterele din dotare, daca comparam cu state de dimensiuni similare, cu economii similare.
    Ce are Bulgaria, Serbia, Ungaria, Slovacia, Cehia, Austria (economie multa mai mare) de stam asa rau, comparativ?
    Nu ne comparam cu Spania, Italia, Rusia, Israel.
    Apoi, nu asta era ideea apartenetei la NATO in anii 2000, anume apararea asigurata cu resurse sustenabile? Nu doar costul banesc ne opreste sa tinem, echipam si antrenam o armata de 200.000, cu 100 de avioane si sute de tancuri, ci si resursa umana. Ce era posibil in anii 1980 nu mai e posibil in 2020. Oricum, armata comunista era inutila in practica, asa cum s-a vazut in 89…
    Atunci de ce va lamentati acum cand armata e mult mai mica, dar mai potenta, sustenabila si un efort mult mai mic pentru tara?
    Degeaba aveam 1000 de tancuri scriptic, cand mare parte eau T-34-85. Aviatia numara 200 de avioane, multe fiind: An-2, An-24, IAR-93 (inútil in anti 90, asa cum era utilisât si echipat la noi), Zlin, Yak-52, L29(f fiabil, bun, dar depasit), L39 (bun, fiabil, dar se introduce IAR 99), MiG-15 si versiuni mai vechi ale MiG-21. Practic, coloana vertebrala era MiG-21MF, MMF, plus regimentul MiG-29 niciodata deplane operational realmente, adica circa 120 de avioane de lupta cu raza foarte scurta, toate interceptoare cu mic potential de atac la sol la vedere, cu armament depasit.
    Eu prefer doua escadrile moderne, echipate corect, capabile de un spectru de misiuni extins, unde pilotii zboara minim 90-100 de ore/an decat zece escadrile care nu puteau face fata nici la 20% din misiunile de aparare aeriana a teritoriului, unde pilotii pilosi (copii mai marilor din sistem) zburau, poate, 40 ore/an. Nu ma luati cu povesti, cunosc cum era situatia in anii 90.
    Apoi, pe rolul actual si inafara de numarul de celule disponibile la zbor, LanceR e inca util si relevant. Provoc pe oricine sa sustina contrariul. Sa nu averti impresia ca ucrainienii, bielorusii si chiar anumite regimente rusesti zboara agregate mai capabile, dat fiind gradul de modernizare (nici rusii nu au toate MiG-29 si Su-27 modernizate).

    27
    • „Nu ne comparam cu… Rusia, Israel.”
      Si, ma rog, de ce sa nu ne comparam? Rusia e dusmanul pe care treb sa fim in stare sa-l batem si singuri (cred ca ai invastat ca aliatii sunt ultima ta speranta, nu? Ca daca doua razboaie mondiale nu te-au invatat asta, apai…; Israel e un desert idiot transformat in superputere tehnologica, explica-mi de ce sa ma multumesc cu ridicatul din umeri si acceptatul ideii ca ei pot si eu nu?).

      11
    • Ca de obicei, răspuns pertinent și competent! Din păcate mulți nu vor înțelege ce ai spus aici!
      Părerea mea, hîc…

      3
    • @Floger, nu cred că e vorba de „nemulțumire” neapărat ci de lipsă de informații (sau „pus botul” la manipulări) + un defetism, cred eu, interesat (prietenii știu de ce).

      Nu întâmplător apar „bocitoare” la fiecare articol despre noutăți în dotare, militari aliați pe la noi sau bunăciuni zburătoare aliate.

      Mai răruț, băieți, mai răruț, că bate la ochi.
      Chiar mai sus este un comentariu in cea mai pura romana referindu-se la Ro ca la „voi” 🙂
      Deci, din detalii de genul te poți prinde de multe 🙂

      In rest, noi sa fim sănătoși. Ursul mârâie, flying fortress trece 🙂

      4
      • bocitoare,ai….
        că parcă nu altceva decat armata fiilor de bocitoare au scos romania din rahat la nevoie cu ofiterimea scolita la paris si viena cu tot.
        curat murdar coane „leonido”……
        dracu să vă ia cu tot cu gradele si epoletii vostri,nu sunteti o specie providentiala, prostilor..

        2
        • @psycho

          ?
          Hai că nu mai zic nimic că voi numai „epoleți” vedeti.
          Pentru cultura ta generala, sunt inginer (fiu de țăran).

          2
    • Apropo, la „armata supradimensionata” s-a văzut la ucraineni…

      Ditamai armata pe hârtie și nu le porneau TAB-urile și tancurile. Soldați multi dar neplătiți, neinstruiți și demoralizați.

      Jdemii de S300 in dotare și nu au fost în stare să își securizeze spațiul aerian.

      Ai nevoie acum de forte terestre mobile, profesioniste și bine instruite (checked), să lovești cu rachete tactice departe (checked), sa poți crea interdicție aeriană de la sol (checked) și să arunci sute de rachete AT spre blindatele inamice (cheked).

      Și să fie toate funcționale (sa ți le permiți la întreținere și instruire adică).

      Nu mai suntem în WW2, sa ataci cu un milion de tarani-militari de ocazie și sute de tancuri…

      Timpurile de schimba, doctrinele se schimba.

      Stam bine, momentan! Cine spune altceva manipulează.

      7
      • ah, ok, daca tu zici ca stam bine, atunci te credem.
        Nu mai scriem nici un articol despre starea inzestrarii si noutatile de la altii. Sa ne multumim cu situatia existenta, ca mai bine nu se poate! 🙂

        3
        • @Marius.
          Nici eu nu am explicat pe îndelete, așa că m-ai înțeles greșit.
          „Stam (relativ) bine” fata de cum vor unii troli sa ne bage in cap că „suntem 0” 🙂

          Voi scrieti că o faceți bine.

          1
          • Iti recomand sa arunci o privire la cum arata in momentul de fata Fortele Navale Romane care „indeplinesc cu succes orice misiune”, iar apoi la Flota Marii Negre. Si s-ar putea ca rezultatul sa fie 0 (zero) :))

            „Stam bine, momentan! Cine spune altceva manipulează.” Inca nu stam bine.
            Daca ne comparam cu bulgarii sau ucrainienii putem spune ca stam bine pentru ca ei stau prost.

            Vom sta foarte bine daca ducem la capat mare parte din programele de modernizare. Singura problema este ca la noi timpul curge mai greu decat la altii.

            3
      • Da si stai extrem de prost la securizarea litoralului romanesc ,nu exista sisteme de detectie avansata ,vin americanii si francezii sa o faca ,nu exista nave militare inarmate pt a executa misiuni militare ,nu exista baterii de coasta .alea ca si in cazul tancurilor si altor arme mentin doar organigrama si atat ,nu ai macar un submarin care sa faca un eventual atacator sa tremure care sa dreneze resurse ale unui eventual atacator dar stam bine la grade si pensii la marina, nu ai distrugator, da ai amiral,si nu sunt defetist doar realist, cand se va schimba ceva poate o sa imi schimb si eu parerea,ca de 3 ani tot e anul Marinei

        4
      • #Stark. Si tie cate TAB-uri si tancuri crezi ca-ti mai pornesc, nu la prima cheie, ci asa in general? Ce sa faci cu S 300 in conflictul din estul Ucrainei, au venit rusii cu hoarde intregi de MiG 29/Su 27? Eu stiu ca i-au pisat cu artileria.

        1
    • O mica corectie te rog – minimum 200 de ore anual de zbor pt antrenament … si max pe simulatioare!

      1
    • # Flogger. Io stiu de ce sunt nemultumit, eu fiind unul dintre aia nemultumiti. Stii care este rata de disponibilitate la F 16MLU? Presupun ca stii daca le lauzi atat, dar stii si care-i cauza? Baze aeriene avem, Borcea n-a fost terminata nici acum, la Campia inca se fac planuri, la MK au inceput americanii sa investeasca. La Borcea inca nu avem hangare individuale pt avioane. Stiai asta?

      Cu cine ne comparam noi? Pai sa vedem, cu tari mari cat „trei judete” precum Bulgaria, Serbia, Ungaria, Slovacia, Cehia, Austria. Om sta rau, om sta bine?

      Pai hai sa numaram coane: la tancuri, toti vecinii nostri ne dau clasa: Bulgaria are T 72, pai asta iti da cep la T 55/TR 85 de la 1,5km cu tunul sau de 125mm, noi cu tunul nostru de-o suta am incercat la revolutie si de la sub 100 de metri, dupa trei lovituri perforante, abia am reusit sa imobilizam un T 72. Nu sa-l distrugem complet, L-au reparat mai apoi. Cazul a fost povestit aici pe site de singurul comandant de batalion de T 72 din Armata Romana, col Trofimov.

      Ungurii au un batalion de Leopard 2 si restul T 72, sarbii au T 84 de tocmai ce l-au bagat la modernizare, adica un T 72 modernizat, Cehia are T 72 modernizat, Polonia detine Leopard 2 si PT 91 (tot T 72 dar modernizat), asa ca ne comparam si vedem ca de fapt n-avem ce compara. Plus ca din cele cinci batalioane romanesti de tancuri cate crezi tu ca sunt cu adevarat operationale? Cate masini per batalion?

      La transportoare blindate noi avem TAB 71, TAB 77, TAB 79 si vreo 60 de BTR 80 (33 Zimbru), ungurii au BTR 80 modernizate, cehii au Pandur II cu turela cu tun de 30mm si rachete AT, sarbii au Lazar. Ungurii chiar au de gand sa inlocuiasca BTR 80 cu MLI Lynx, acum, ce sansa crezi tu ca are un TAB 71/77/79/33 Zimbru in fata unui Lynx? O mitraliera de 14,5 vs un tun de 30mm, fara sa mai vorbim de protectie?

      La aviatie, am taiat IAR 93, aparat specializat pentru lupta aer-sol si am pastra in acest rol un interceptor veritabil – MiG 21, adica un avion bun fix de nimic, in lupta sol-aer. Bravo noua…

      Ore de zbor pt piloti. 90-100 de ore de zbor, la complexitatea aparatelor din ziua de azi este fix pix, adica ala nu-i pilot operational. Pt F 16, ai nevoie de minim-minimorum 140 de ore, dar asta-i minimul si daca zbori doar 140 de ore pe nu esti calificat pentru orice tip de misiune ci pt dastea mai de politie aeriana. Cate trageri de lupta s-au facut pana acum cu F 16MLU? eu nu stiu de nici una…

      In tarile NATO se zboara 210-220 de ore pe an si un pilot francez care zboara „doar” 160 de ore pe Rafale si restul de 60 de ore pe subsonic (AlphaJet) nu este pilot de prima linie. In caz de urgenta mai face inca sase luni de pregatire intensa pe Rafale. Asa ca nu stiu de ce esti multumit cu 90-100 de ore cand ele de fapt nu conteaza?

      Dar in Aviatia Militara Romaneasca este mare tiganie si spun asta pt ca se zboara dupa un algoritm unic in NATO. La noi ofiterul pilot are solda in funtie de grad si functie, dar orele de zbor se platesc separat.
      Unici in NATO, dupa cunostiintele mele acest lucru nu se intampla in nici o tara serioasa, pilotul are o solda de grad si functie, ceva sporuri acolo si norma lui de zbor (pt banii pe care primeste) este de 220 de ore. Ca daia-i pilot sa zboare pe supersonic, de aceea il platesc…

      In Romania ai solda plus orele de zbor si de aici incolo zboara cine poate, cine-i mai jmecher. Cei care pierd intotdeauna sunt locotenentii (pilotii tineri) care sunt dati la o parte de veterani. Astfel ca orele de zbor care oricum sunt mult prea putine sunt si impartite discretionar intr-o aviatie militara de ev mediu.

      MiG 21 Lancer R nu mai este de mult timp util si relevant, intreaga lui relevanta sta intr-un singur atuu: radarul de bord Elta 2032, in rest este o platfroma veche si care trebuia retrasa de mult. Nu are integrata nici macar o racheta aer-aer cu raza medie, iar in lupta aeriana este chiar haios, dupa cum au aflat pilotii egiptenii in razboiul de Yom Kipur, cand MiG 21 pierdea energie dupa primele doua viraje si ramanea neputincios in fata Mirage-ului israelian si cum ale noastre nu decat rachete aer-aer cu raza foarte scurta si tunul de bord, ghici ce sansa are un Lancer in fata unui MiG 29 sau Su 27, numai vorbesc de altele mai rele.

      Si eu cunosc situatia din „90 o cunosc si pe cea din prezent si tocmai din acest motiv nu-ti inteleg optimismul. Cu doua escadrile nu faci nimic, conform specialistilor din SMFA, ori ca ai doua escadrile, ori ca ai zmee colorate tot nu ai aviatie militara. Poate politie aeriana…

      11
      • Scz de deranj, dar, daca ai timp, crezi ca ai putea pune un link catre articolul col. Trofin? Eu nu am auzit de lupte tanc-vs-tanc la Revolutie (!?) cu atat mai putin de actiuni T-55 vs T-72.
        Cand ai timp… multumesc frumos!

        • https://www.rumaniamilitary.ro/despre-t-72-ul-dambovitean-4

          Personal, am numarat 5 lovituri care au atins tancul:
          – un proiectil (presupun exploziv-fugas, nu a lasat prea multe urme) a atins antena de pe turela, a explodat si a topit-o, arzand si vopseaua in jur;
          – un alt proiectil exploziv-fugas a lovit aripa din dreapta, aceasta era sfasiata rau, la fel rezervoarele suplimentare de deasupra;
          – un al treilea exploziv a lovit placa blindata din spate, spre stanga – incredibil, dar a indoit putin blindajul;
          – doua proiectile cumulative au lovit cutia blindata din stanga/spate, aproximativ dinspre “ora 7”. Unul a lovit exact la imbinarea dintre placa blindata spate si cea laterala stanga si, fara a devia deloc, jetul cumulativ a strapuns blindajul si a intrat in camera energetica. Al doilea a lovit esapamentul, l-a perforat si a patruns si el in camera energetica.
          Nu stiu care au fost avariile la motor, nu am putut ridica obloanele de acces – dar cu doua cumulative care au trecut, trebuie sa fi fost avarii importante.
          In Bucuresti, pe timpul revolutiei, au fost prezente trei modele de tancuri:
          – TR-800 (sau TR80, dupa altii) de la regimente de tancuri din Bucuresti;
          – T-55 ale regimentului de tancuri din Caracal;
          – T-72 ale regimentului de tancuri din Targoviste.
          Caracalezii s-au umplut de “glorie”, cu ajutorul neprecupetit al conducerii armatei romane si al secretomaniei comuniste. La revolutie tocmai faceau trecerea de pe T-55 pe TR-800. Cand au fost alarmati si au primit ordinul de a se deplasa la Bucuresti, au preferat (intelept) sa plece cu T-55-urile. Nu cunosteau bine TR-urile, in plus T-55 era mult mai fiabil. In primul rand, chestie auzita de mine dar neconfirmata dintr-o sursa directa, pe drum au avut un accident (doua tancuri care s-au ciocnit intre ele pe ceata), soldat cu moartea unui ofiter. Apoi, in Bucuresti, unul dintre echipajele lor au reusit isprava sa obtina prima victorie tanc-contra-tanc a armatei romane de la terminarea celui de-al doilea razboi mondial – au avariat grav un T-72!
          Asa ca, atunci cand au dat nas in nas pe o strada cu un tanc necunoscut, au deschis focul! T-72-urile nu aveau munitie de tun, era mare lipsa de asa ceva pe atunci, asa ca echipajul respectiv a incercat sa o stearga. Nu au fost insa suficient de rapizi – au fost loviti din spate iar tancul a fost avariat grav. Instalatia de stins incendii a functionat insa perfect, asa ca echipajul a reusit sa scape.
          Am vazut tancul respectiv la Mizil, pregatit pentru a intra in reparatie si l-am examinat indeaproape. Mi-a dat fiori!

          5
  16. Frumoase poze! La cat mai multe exercitii comune.

  17. Frumos, sa le vedem cat mai curand zburand deasupra Moscovei.

    2
  18. B 52 ul a fost șicanat de avioane rusești. Escorta unde o fi fost?

    2
    • Deci intrebarea se pune de ce au fost escortate de MiG-21 LanceR si F-16 doar peste teritoriul nostru nu si peste Marea Neagra? (corectati-ma daca gresesc)
      Scapare sau parametrii misiunii?

      • @Razvan Mihaeanu: „Deci intrebarea se pune de ce au fost escortate de MiG-21 LanceR si F-16 doar peste teritoriul nostru nu si peste Marea Neagra? (corectati-ma daca gresesc). Scapare sau parametrii misiunii?”

        Escorta are rost pana la un punct dincolo de care formatia ar fi fost considerata una ofensiva.

        Rusul a venit, a vazut si a vrut sa fie vazut iar in final dupa ce a salutat in stilul specific aviatorilor, s-a carat.

        Nu a fost vorba de nicio „lipsa a escortei” si nici de vreo amenintare a rusilor.

    • @IT: „Escorta unde o fi fost?”

      O vorba veche (existenta in mai toate culturile lumii, cu nuante specifice dar cu aceeasi semnificatie) spune: „Fuga-i dar e sanatoasa!”.

      E bine ca au procedat asa. Din multe puncte de vedere, parte dintre ele mi-ar atrage pe site-ul asta oprobiul si eticheta de propagandist al taberei adverse. Ce sa faci, multi se cred „James Bond” si ca pe aici se discuta „super-secrete”. Ne exprimam si noi sperantele si dezamagirile. Aaa, in dificultate reala (!) sunt cei care sunt in serviciul militar inca sub jurisdictia militara corespunzatoare gradului si functiei detinute. Dar nu cred ca ar face imprudenta sa discute „secrete” de serviciu pe aici.

      Tot ce discutam sunt opinii existente in presa. Nimic mai mult. Asa ca nu vad de ce se inflameaza unii cand cineva exprima o parere contrara lor sau majoritatii. Nimeni nu face propaganda ci doar indica problemele – cunoscute in profunzime si de amici si de potentialii „inamici”.

      Ca romani, TOTI ne dorim o armata mai bine dotata si instruita pentru ca „in caz ca”, NOI suntem si vom fi parte a armatei.

      1
  19. Intrebare……unde erau avioanele noastra cand au venit rusii cu ale lor de erau gara sa se ciocneasca prin aer?

    Nu asta era scopul escortei romanesti, sa tina departe ‘musafirii’ nepoftiti de bombardier?

    3
    • pai depinde cui era alocata escorta in zona respectiva. Daca a fost in apropierea Crimeei sau in largul Odessei, probabil a fost sarcina ucrainenilor, daca a fost mai la sud, probabil a turcilor…
      Sau poate n-a fost, expres, pentru niste motive 🙂

      1
  20. Poate gresesc eu dar stiu ca dintotdeauna bombardierele, mai ales unul clasic ca asta, trebuie protejate cu avioane de vânătoare. F 16 sunt cateva clase peste rablele rusești. Păcat, vine prietenul pe la tine sa iti arate ca nu esti singur si tu nu asiguri spatele unui avion care poate rade Moscova de pe fața pamantului. Dar cine stie, poate asa au cerut americanii.

  21. Ii asiguri daca iti solicita. Nu te arunci aiurea cu avioane daca nu ti s-a cerut. Este posibil ca americanii sa testeze in mod repetat reactia rusilor. Probabil vor sa vada timpul de reactie, avioanele folosite, baza de la care provin etc etc. Pentru asta n-au nevoie de escorta.

  22. Se pare ca americanii le-au intins o capcana informationala rusilor.

    Exactly a week later, the Americans and their friends did it again. Today at least one B-52 flew through Ukraine and skirted the edge of the Black Sea just miles from Russian forces on the Crimean Peninsula. Two other B-52s were exercising over Ukraine around the same time, according to U.S. European Command. It’s unclear whether all three flew the same track near Crimea.

    A pair of RC-135V/Ws meanwhile flew over the Black Sea, close enough to Crimea—and to the B-52—to intercept signals from any Russian radars tracking the bomber.

    All this is to say, it’s clear that the United States and its NATO allies aren’t just showing off. The Stratofortress-Rivet Joint missions are helping the alliance to gather strategic intelligence on Moscow’s forces in and around Crimea. In wartime, this information could help planners determine how to suppress or destroy Russian air-defenses in the region.

    https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2020/09/04/a-us-air-force-b-52-just-set-another-intelligence-trap-for-the-russians/amp/

    • @orion: „Se pare ca americanii le-au intins o capcana informationala rusilor.”

      Bine scrii, „se pare”… Asta e de genul: „mamaaa, ce prosti e rushii!?”.

  23. Cinci aeronave de tip F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene Române, alături de un bombardier strategic american de tip B-52 Stratofortress, au participat luni, 14 septembrie, la exercițiul aerian South Paw.

    https://www.mapn.ro/cpresa/16741_aeronave-romane%C8%99ti-%C8%99i-un-bombardier-strategic-american-de-tip-b-52,-la-exerci%C8%9Biul–south-paw

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *