AVIOANE DE ANTRENAMENT CU REACTIE (I)

In fiecare zi suntem asaltati in media de clasamente, topuri, comparatii si concluzii generale despre participanti  aflati in  continua concurenta. Unii castiga si sunt cunoscuti, altii pierd si dispar, sau altii devin celebri prin esecuri rasunatoare.

Ne intereseaza de obicei cine ocupa primele trei locuri, cine e la coada si poate, doar sentimental, ne uitam pe ce pozitie e favoritul nostru. Cu acesta suntem de obicei subiectivi si toleranti, ii intelegem slabiciunile si il consideram de cele mai multe ori un pic nedreptatit, dar e al nostru. Ne-au furat arbitrii, ne-au asuprit cei puternici,  pur si simplu nu am avut noroc, poate ne-am sabotat singuri, fara nici un ajutor extern, sau poate niste politicieni lacomi au distrus totul si noi am privit cu seninatate la televizor ce se intampla fara sa avem nici o reactie ? Cine stie adevarul, care oricum e subiectiv si negociabil ?

Vedem diverse clasamente europene care aproape in fiecare domeniu ne situeaza la concurenta pentru ultimul loc de obicei doar cu Bulgaria.

Excel-ul este neiertator, esti introdus intr-o celula si apoi cu un click ti se  gaseste o pozitie fata de ceilalti. De fapt fiecare subiect e  o celula avand ca si coordonate un rand si o coloana intr-un tabel care are  un titlu si o  anumita semnificatie.

Totul este rece si clar si nu ai ce sa comentezi.

In evolutia avioanelor de antrenament cu reactie, IAR-ul  99 isi are si el un loc  deja  istoric, indiferent cat de subiectivi sau toleranti putem fi fata de favoritul nostru (sa ni-l asumam oricum – e al nostru).

Voi incerca sa prezint  o analiza cat mai obiectiva a pozitiei acestui avion in clasamentele si evaluarile internationale ale avioanelor de antrenament cu reactie.

Am fost obisnuiti cu diverse legende, gen  IAR 80 era al patrulea avion de vanatoare inainte de 1940 sau IAR 99 era intre primele 5-6 avioane de antrenament din lume in generatia sa. Cum spuneam mai sus, cele doua avioane sunt favoritele noastre si avem tendinta omeneasca sa fim subiectivi, doar suntem Romani.

 

                                  PRIMA GENERATIE  (1948-1960)

Produse cca 14300 avioane

Odata cu aparitia avioanelor  de vanatoare cu reactie a izvorat si  necesitatea formarii si antrenarii viitorilor piloti  militari.  Sfarsitul celui de al doilea razboi mondial, a dus la  instaurarea razboiului rece,  avand ca si consecinta directa  o competitie  acerba in piata avioanelor de antrenament,

Aparitia motorului  cu compresor centrifugal la inceput si apoi a primelor motoare  cu compresoare axiale, avand in general forte de tractiune destul de reduse, a permis proiectarea si fabricarea primei generatii de jet trainere.

De observat este faptul ca putinii producatori de astfel de motoare au fost SUA in colaborare cu Anglia, Franta, respectiv Cehoslovacia (desemnata de tratatul de la Varsovia). Armamentul este limitat ca si diversitate, iar tractiunea motoarelor este sub 1200 kgf,  cu exceptia celor derivate din avioane de vanatoare (T 33 ) .

Au fost fiabile, simple si robuste, multe zburand 40-50 de ani, antrenand  pe rand  generatie dupa generatie de viitori piloti miliatri ( inclusiv romani cu L-29), unele zborand   si acum fie  in tari din Africa sau Asia sau, sunt  inca sunt zburate de colectionari particulari pasionati din tarile bogate, doar de placere.

Lockheed T33 at Duxford Airshow 1999

T 33 – Tara:   SUA      Primul zbor  1948,  Nr buc fabricate 6257,  Motor   reactie centrifugal  Allison J33   C tractiune 2000 kgf, Operatori  39,    Forte aeriene Avion derivat din P-80 Shooting Star , primul avion de lupta cu reactie america, precursorul lui P 86 Sabre.

FOUGA MAGISTER

Fouga Magister –  Tara:   Franta       Primul zbor  1952        Nr buc fabricate 929   2 motoare reactie cu  compresor centrifugal Turbomeca Marboré  forta tractiune 400 kgf

Operatori  26 Forte aeriene  in principal Franta, Germania, Israel, Finlanda

 

BAC JET PREVOST        

Demonstratie de zbor – https://www.youtube.com/watch?v=0nqg3fyKv-s

Bac jet Prevost – Tara :   UK       Primul zbor  1954     Nr buc fabricate 741        Motor   reactie  simplu flux  de 1100 kgf  Viper Mk-202   Este primul avion cu motor simplu flux   –  dotat cu  o prima varianta de VIPER

Operatori  10  Forte aeriene Retras in 1993

T-37 Tweet

In zbor la Grissom, SUA – 1992 – https://www.youtube.com/watch?v=JL-FgMNGQi4

Cessna T-37 Tweet – Tara :   SUA      Primul zbor  1954        Nr buc fabricate 1268   2   motore cu   reactie cu compresor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré    Operatori  19 Forte aeriene  

Hispano HA-200 Saeta

Hispano HA-200 Saeta – Tara :   Spania       Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 212        2   motore cu   reactie  compressor centrifugal  400 kgf Turbomeca Marboré     Operatori  2  Forte aeriene.  
Ca si curiozitate a fost proiectat chiar de celebrul proiectant german Wilhelm Messerschmitt.

Fokker s-14 Machtrainer

Fokker s-14 Machtrainer  – Tara :   Olanda      Primul zbor  1955        Nr buc fabricate 21        Motor   reactie cu compresor centrifugal  Rolls-Royce RB.37 Derwent  1100 kgf   Operatori   1  Forta aeriana 

Aermacchi MB-326

Aermacchi MB-326 – Tara :   Italia      Primul zbor  1957        Nr buc fabricate 700       Motor   reactie simplu flux Viper Mk 11 tractiune 1100 kgf Operatori   16  Forte aeriene

Fuji- T1

Fuji- T1 – Tara :   Japonia      Primul zbor  1958        Nr buc fabricate 66      Motor   reactie simplu flux  Bristol Siddeley Orpheus  2100 kgf  Operatori   1  Forta aeriana

Aero L-29 Delfin

Aero L-29 Delfin – Tara :   Cehoslovacia      Primul zbor  1959     Nr buc fabricate 3500     Motor  reactie centrifugal  Motorlet M-701   tractiune 870 kgf Operatori   22  Forte aeriene  Inca in serviciu  activ in cateva tari africane.

– Va urma – 

Grigore Leoveanu

13 comentarii:

  1. capatu` satului

    este adevarat 99 este avionul nostru,
    iar fabrica este aproape de colaps,
    totusi, este regretabil ca nu s-a reusit un proiect mai modern la fel cu cele din programu american TX,
    multi vor zice ca un nou avion ar costa zeci de mld. de ieuro etc, – totusi io nu cred ca este chiar asa
    strict partea de proiectare a lui M 346 (YAK 130) a fost foarte ieftina, wiki zice ca ar fi fost la 77 mil partea platita de italieni
    iar Textronu Scorpionu undeva la 20-40 mil.
    este pacat,
    in loc de TD/XT fara nici o alta sansa decat armata rumana, ar trebui sa aratam ca avem ceva istorie in spate si putem sa facem si noi un avion,
    embargou nu mai avem de mult, avem liber la o multitudine de motoare, aripi si tot ce avem nevoie,
    ar fi cazu sa ne trezim, pana nu este prea tarziu,
    viitoru nu este al M 346, YAK 130 si KAI T 50
    ci SR 10 si Boeing/Saab TX

    • Priectarea YAK 130 a fost ieftina fiindca s-a facut de catre Yakolev la preturi rusesti din anii 90

      • SR 10 a fost produs de un birou de proiectare privat si nu de stat,
        iar Scorpionu Textron are pretu de proiectare de maxim 40 milioane dolari,
        scorpionu daca ar fi avut alte aripi (de avion militar nu de planor) ar fi fost ideal
        asta a fost capacitatea cessna
        tot programu S 97 raider costa 200 milione dolari, este adevarat este un elicopter, dar prin solutiile tehnice adoptate este diferit fata de tot ce zboara in acest moment,

        asa ca, la mintea mea, un proiect de avion militar de antrenament serios nu are cum sa depaseasca 40 de milioane de dolari,
        sau putem inchide fabrica si sa recunoastem ca orice jaf din vest de 40 de ani e mai bun ca aceea ce putem face noi, dar ar fi pacat,
        ar insemna sa aruncam la gunoi munca multor oameni, colective intregi de proiectanti, care au lucrat la 93, 95 şi 99,

    • Ca sa ai cu adevarat success pe piata de armament, la modul ideal, trebuie sa ai produse competitive si sa faci parte ca producator ( origine) dintr-o tara potenta dpdv geopolitic. Avionul Saab sunt 100% convins ca s-ar fi vandut mult mai bine daca era produs de SUA, UK…sau macar Franta. Spun asa din punctul de vedere al unui amator, nu stiu acum cate avioane a vandut Saab… insa cred ca o tara puternica in spate iti da o greutatea in negocierea diverselor contracte. In cazul nostru… nu putem scoate un aparat foarte competitiv si nici nu sunte o forta ca tara, nici macar regionala. Cu toate acestea eu cred ca o varianta IAR TD/XT, ar fi foarte necesara pentru armata romana… mai ales ca nu o sa avem prea curand 100 de F 16… pt ca tot citisem pe aici ( sau cel putin asa am intels) ca la 100 de avioane ai avea circa 40 de avioane apte de lupta in orice moment, nr minim necesar pentru tara noastra.

      • pt J39 Saab are contract cu Bae pt. vanzare,
        la fel cum Embraer are cu Boeing,

        spre deosebire de Dvs., io cred ca se poate construi in tara un avion performant,
        99 este un avion de antrenament si din nefericire cam atat,
        capacitatile sale militare sunt restranse,
        aripile sale nu-i permit o viteza mare,
        la mintea mea, ar trebui sa avem un avion de antrenament cel putin transonic,
        polonejii au in proiect interesant, la care s-a spus se pare pas de catre conducerea noastra, daca se fructifica colaborarea am fi avut un avion militar care era apt ca in anumite conditii sa faca fata inamicului,

        • @capatu ` satului: sunt dispus sa merg pana in panzele albe cu ideea ca in Romania nu se poate construi un avion supersonic (exclus licenta F-16 etc, ci ceva „de la zero”) si cu atat mai mult unul performant. Asa ceva, de una singura, nu e in stare sa faca azi nici Franta, Anglia sau Italia, tari cu multe decenii avans fata de noi in domeniul asta. Sa nu uitam ca s-au aliat 4 tari (Anglia, Germania, Italia si Spania) ca sa faca Eurofighter care pana la urma nu e „total si complet” generatia a 5-a si are probleme grave la structura, iar Franta cu al ei Rafale pe care l-a proiectat si construit „de una singura” adica dupa 6 ani de cooperate cu cele 4 de mai sus, nu mai are putere sa o faca din nou.

          Daca tarile astea de 40, 60 si respectiv 80 de milioane de locuitori, care au produs si produc si azi supersonice bimotoare, care mai produc si fregate, submarine, avioane de pasageri cu reactie si motoarele pt ele (Rolls Royce) nu sunt in stare sa produca de una singura un avion de vanatoare actual (adica un F-22 sau peste), Romania nu are cum sa faca asta in vecii vecilor… ai vecilor, ai vecilor… si inca de vreo 30 de ori pe atat 🙂

          Sunt dispus sa imi argumentez pozitia la infinit, in limita timpului disponibil 🙂

      • La 100 de F-16 ar trebui in mod normal sa ai o disponibilitate mult mai mare decat doar 40%, pentru ca am presupune ca multe dintre ele ar fi noi, macar datorita faptului ca e aproape imposibil sa mai iei in ziua de azi 100 de A/B-uri second/third hand 🙂

        Asadar la o asemenea flota ar trebui sa ai RK in tara iar piesele ar fi comandate in numar mare, deci fluxul de aprovizionare ar functiona infinit mai bine decat atunci cand comanzi pentru doar 12 aparate.

        La 100 de avioane de vanatoare, ar fi cazul ca tara respectiva sa aiba o rata de disponibilitate de 70%.

        „Dar stai, asta nu e tot !” 🙂 vorba reclamei… din cele 100 maxim 86 sau 88 vor fi de simpla comanda, restul vor fi duble cu care in mod normal nu te duci la razboi decat daca arde rau de tot.

        Asadar, la 86 de simple cu o disponibilitate de 70% ar trebui sa existe 60 avioane gata de lupta.

        Minimum necesar pt Romania acum in 2017 e greu de estimat, oare incepe razboiu’, oare nu, oare ne vor razboi direct cu Rusia sau doar cu vecinii nostri nesimtiti, etc… Se vorbeste de 15 ani despre 48 avioane per total ca fiind „necesarul”, desi se uita ca la inceputuri sintagma a fost „48 – 96” 🙂

        Eu zic ca in conditiile date, daca Romania ar dispune de 60 aparate F-16 per total, ar fi arhisuficient, cu mai multe nu poti ataca de unul singur Rusia iar pentru vecini cele 60 sunt de ajuns, asadar miliardele virtuale bagate in celelalte (pana la 100 sau 150) ar fi cazul sa fie bagate in alte sectoare 🙂

        PS: Saab a inceput sa vanda Gripen doar dupa ce s-a aliat cu British Aerospace, inainte de asta n-a vandut nimic. Practic Gripen s-a vandut doar cand a avut Anglia in spate, nu si cand a avut doar Suedia in spate.

  2. p-80 este printre avioanele mele preferate. unul dintre cele mai frumoasa avioane facute vreodata

  3. Din cate tin eu minte si pe la Fouga Magister si-a bagat codita un neamt , parca tot Messerschmitt.

  4. Fouga s-a produs sub licenta in Germania de un consortiu Heinkel Messerschmitt – 192 buc, in Finlanda de Valmet – 64 si in Israel de IAI – 32 (Tzukit).

  5. Theresa May signs £100m fighter jet deal with Turkey’s Erdoğan
    Theresa May issued a stern warning to Turkish president Recep Tayyip Erdoğan about respecting human rights yesterday as she prepared to sign a £100m fighter jet deal that Downing Street hopes will lead to Britain becoming Turkey’s main defence partner.

    The Turkish defence deal will see BAE Systems collaborate with Turkish companies to build a bespoke fighter jet, the TF-X. It is worth £100m – small in economic terms, but Britain hopes it will kick off a long relationship and open the door to becoming Turkey’s main defence provider. “We would expect this to unlock further deals,” a spokeswoman said.

    https://www.theguardian.com/politics/2017/jan/28/theresa-may-signs-100m-fighter-jet-deal-with-turkeys-erdogan

  6. Felicitari, un articol superb! Mie mi-a placut intotdeauna Fouga Magister. L-am vazut prima data in 1976 alaturi de F-104G Starfighter. O fotografie color de promovare a Fortelor Aeriene Belgiene.

  7. L 29 Delfin se folosea in scolile de aviatie din URSS la greu, pe urma le-au inlocuit L 39 si in sfirsit Yak 130

    Aterizari pe sosea undeva in Belorusia.. MiG 29, Su 25,
    https://www.youtube.com/watch?v=Xb9rcMjiCPM

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *