Boeing ataca cu toate armele…

In India, lupta dintre Boeing si Dassault se inteteste dupa ce ambele companii si-au incheiat testele de zbor cu F/A-18 E/F Super Hornet Block III , respectiv Rafale M. Initial, disputa avea in vedere achizitia de catre Marina Indiana de aparate multirol navale destinate a fi operate de la bordul portavionului INS Vikrant (nava care a fost acceptata de marina de curand).

Evident ca motivul principal al acestei dispute este hotararea indienilor de nu folosi pe Vikrant MiG 29K, aparat care a dezamagit destul de crunt atat din punctul de vedere al fiabilitatii cat si al performantelor in general.

Astfel incat solutia era una singura:  americanii sau francezii, singurele natiuni producatoare de avioane de lupta pentru portavioane. Facem precizarea ca INS Vikrant este o copie a primului portavion indian, INS Vikramaditya (clasa Kiev) si este deci o nava de tip STOBAR.

Revenind la competitia dintre cele doua companii, francezii incearca sa prezinte avantajul uniformizarii flotei, adica Rafale la fortele aeriene, Rafale M la fortele navale, doar ca lucrurile nu stau chiar asa, Rafale M avand unele probleme. Pentru a se incadra in gabaritul liftului portavionului trebuie demontata sina de armament de la capatul aripii si in acelasi timp Rafale M nu vine si in varianta biloc, lucru cerut in mod expres de indieni.

Astfel, din cele 26 de aparate, 8 trebuie sa fie biloc. De asemenea pretul unui Rafale M este ceva mai marisor decat al unui Rafale clasic macar si pentru ca primele au fost produse intr-un numar mult mai mic (sub 50 de unitati). Dar pentru francezi miza contractului este foarte mare, pe de o parte ar fi primul contract de export pentru versiunea navalizata, pe de alta parte India are de gand sa mai construiasca portavioane, plus inlocuirea candva in viitor a MiG 29K aflate deja in inventar, astfel incat – pe termen mediu si lung – ar fi vorba de mult mai multe aparate decat cele 28 disputate acum.

Pentru Boeing lucrurile sunt chiar mai dramatice, F/A-18 E/F Super Hornet nu se mai afla in gratiile US Navy (principalul sau client) iar piete pentru exportul sau nu prea se intrevad, pentru ca nimeni nu are portavioane care sa-l foloseasca cu exceptia US Navy, Frantei si acum a Indiei.

In acelasi timp, Boeing a pierdut deja cinci clienti pentru Super Hornet, Australia, Canada, Elvetia si Finlanda, iar Spania (al treilea operator european de Hornet) va cumpara Eurofighter. Asadar sfarsit de viata pentru o mare legenda americana.

F 15EX si inca ar mai fi loc de cate ceva…

Dar Boieng lupta pana la capat si a venit cu o oferta in tandem: Super Hornet Block III / F 15EX pentru ca se stie deja ca si fortele aeriene indiene cauta sa cumpere avioane de lupta multirol pentru inlocuirea flotei de MiG 21, 27, Jaguar.

Din pacate pentru Boeing, sunt cateva dezavantaje pentru oferta sa duala, in comparatie cu cea franceza (desi Rafale M are problemele pe care le-am amintit mai sus). In primul rand, daca India ar cumpara Super Hornetul s-ar putea trezi in foarte neplacuta situatie sa ramana in cativa ani singura posesoare care sa plateasca eventualele costuri cu modernizarea aparatelor, atat timp cat US Navy nu prea mai doreste sa cumpere deloc aparatul, deci nici pomeneala sa contribuie la modernizarea sa.

In acelasi timp, F/A-18 Super Hornet si F 15EX nu sunt chiar acelasi lucru, sau la fel de compatibile precum Rafale si Rafale M. Cele doua aparate americane au motorizari si radare diferite  plus multe altele, ca sa nu mai continuam cu diferentele intre ele, sunt avioane total diferite, chiar daca au avut o mama comuna – McDonnell Douglas.

Pe de alta parte, nici F 15EX nu are parte de comenzi cu nemiluita, US Air Forces si-ar putea reduce cererea de la 144 de aparate la doar 80 de bucati. F 15EX este insa un avion magnific, de neegalat in lupta aer-aer si aer-sol, cu o motorizare exceptional de puternica, un radar monstruos si cu o capacitate de transport pentru bombe si rachete de neegalat astazi, mult peste ce poate oferi competitia.

Doar ca americanii nu sunt prea darnici cu transferul de tehnologie (Boeing fiind din acest punct de vedere mult mai putin sustinuta de catre Washington, decat sunt cei de la Dassault de catre Paris), iar francezii au plusat cu o cooperare in domeniul producerii in India de motoare de aviatie.

Ramane sa vedem ce vor alege indienii, ce compromisuri vor face, dar oricum ar alege, vor alege foarte bine. Nu prea ai cum sa pierzi cand ai in fata Dassault si Boeing cu cele mai bune produse ale lor.

PS Care ar fi preferatul meu pentru fortele aeriene, lasand costurile deoparte?! Camionul supersonic de mare capacitate dotat cu un radar urias: F 15EX. Intr-o anumita configuratie poate decola cu peste 20 de rachete la bord!!

GeorgeGMT

32 de comentarii:

  1. „In primul rand, daca India ar cumpara Super Hornetul s-ar putea trezi in foarte neplacuta situatie sa ramana in cativa ani singura posesoare care sa plateasca eventualele costuri cu modernizarea aparatelor, atat timp cat US Navy nu prea mai doreste sa cumpere deloc aparatul, deci nici pomeneala sa contribuie la modernizarea sa.”

    Nu cred.

    https://www.defensenews.com/naval/2021/09/27/boeing-delivers-first-block-iii-super-hornets-to-the-us-navy/

    4
    • Marina are de gând sa înlocuiască Super Hornets cu altceva în viitorul apropiat? Flota actuală va trebui la un moment dat înlocuită.
      Citisem ca dezvolta un aparat nou, separat de Air Force.

      • care pana sa inlocuiasca complet F18 ii va lua timp 15-20 ani, timp in care US navy isi va tine aparatele upgradate la ultimul stas ,deci India luandu-le va avea capacitati la zi capabile sa faca fata amenintarii chineze

        3
        • Poate ca da, poate ca nu, US Navy a anuntat ca are destule Super Hornet E/F Block III pe stoc si pe acelea le va moderniza, probabil limitat.
          Sa nu uitam ca US Air Forces opereza fara probleme F 16 Block 40. Depinde de cum va merge F 35C si viitorul avion al marinei.

          • in lotul 15 sunt combinat marines si navy 35 de C si 3 B,pt F35 cred ca problema e in pricipal de capacitatea de productie ca nu este full rate e LRP si 52 de avioane din 129 sunt pt alte tari iar full rate nu cred ca o sa il vada vreodata pt ca avansurile tehnologice sunt asa de rapide in ultimul timp incat producand in loturi mici ai garantia ca nu te trezesti ca trebuie sa casezi o suma mare de avioane pt ca nu ai cum sa le upgradezi la ce vrei cu adevarat de la ele

            1
        • capatu satului

          @nicu4
          Necesitatile marinei americane sunt un pic diferite fără de ce vor forțele aeriene
          Marina americană are o strategie un pic diferită de lupta fata de forțele terestre
          De aceea, marina dorește un aparat de generația a VI -a care sa fie complementar fata de F35 – dar mai puternic decât monomotorul F35 – si care sa poată duce si misiuni de suprematie aeriana

          Este pana la urma o problema cu resursa de energie de la bordul avionului de lupta pt senzori, etc
          Necesar de energie care este de așteptat sa crească
          Energia necesara unui radar foarte puternic vine de la motoare
          Cu cât ai motoare mai puternice cu atât ai mai multă resursa de energie

          Un radar foarte puternic consuma energie
          Pt care are înglobate multe funcțiuni, inclusiv pt armamentul de la bord si armamentul utilizat de inamic

          Dacă am înțeles bine
          Datele publice date de americani spun ca marina americană va avea pana in 2030 un aparat de generația a VI, pe când forțele aeriene pana in 2038-2040

          2
          • au deja avioane de gen 5 operationale si gen 6 experimentale inca se hotarasc ce gen 6 au nevoie ca nu e sigur ,ce vrea navy la momentul actual e un gen 5 mai robust din cate am inteles eu, daca nu il obtin o sa ramana cu avioanele robuste F 18 gen 4 + si F 35 c si b cantitati mai mici

            ca este extrem de costisitor sa bagi bani in constructie avioane de Gen 6 cand altii nu au nici gen 5 ,
            dar noi discutam de India , iar alegerea lor depinde mult de succesul programelor militare pt avioane francez si american cum fcas e nascut mort sanse sunt ca frangezii sa mentina in serviciu mai mult rafale decat americanii F18 cu toate ca la cati bani arunca indienii s-ar merita cu arabii sa plateasca modernizari continue la Boeing pt F18 chiar si dupa ce il scot americanii din serviciu

            1
            • capatu satului

              Sa fiii nr 1 are un preț
              Pe de alta parte, sa ai o armata capabilă are un preț
              Așa ca americanii vor avea gen VI indiferent de faptul ca sunt putine tari care au generația V de avioane militare

              De aceea B 2 si B1 sunt înlocuite de B21
              De aceea F117 A a fost retras din activitate

              O armata competitiva presupune un cost
              De aceea japonezii înlocuiesc atât de repede clasele de submarine
              De aceea australienii investesc atât in marina militară

              Un avans tehnologic major poate însemna supraviețuirea in lupta si șanse mari pt câștigarea bătăliei si a potențialului război

              Așa ca, la mintea mea, F/A XX va zbura la începutul anilor 2030
              Cerintele marinei legate de F/A XX au fost clasificate in 2008
              https://en.m.wikipedia.org/wiki/F/A-XX_program

              Asta îți spune ce gândeau aia care fac strategiile pt marina americană in 2008, si avansul lor fata de restul lumii

              5
    • Cand US Navy nu mai doreste sa cumpere Super Hornet dupa anul fiscal 2022, ci doar sa modernizeze ce mai are acum prin dotare, eu zic ca motive de optimism n-ar mai fi. Bafta Boeing a fost Congresul care a cam fortat marina sa mai cumpere ceva acolo.
      https://eurasiantimes.com/zero-buyers-boeing-hard-sells-its-f-a-18-super-hornets-to-indian-navy-global-customers-give-it-a-royal-snub/
      https://www.rumaniamilitary.ro/f-a-18-super-hornets-final-de-cariera

      In plus, pe plan extern, doar Kuwait si Australia au mai comandat cate ceva.

  2. Salut. 20 de rachete la bord?, pai un astfel de Avion te lasa calic de aviatie. Pacat ca f-18 se apropie se pensionare, era preferatul meu.

    4
    • Si f 18 Super hornet, intr-o anumita configuratie, duce 20 rachete-18 AMRAAM(4×4 pe acrosaje duble, sub aripi si 2 pe acrosajele conforme de pe lateral prize de admisie) si 2 Sidewinder pe acrosajele de la capat aripa. Si ramane cu acrosajul vebtral pentru un rezervor suplimentar de combustibil.

      6
    • Nu cred, personal, ca F/A-18 EF Super Hornet va fi pensionat prea curand pt ca inca mai are mare potential pt US Navy si chiar F/A-18 CD Hornet pt US Marine Corps.
      Ar fi bune 2 escadrile (32 avslmr) de F-15 E Strike Eagle sh in dotarea FARo pt superioritate aeriana si multirol deoarece pot avea multe in comun cu F-16 AB MLU Block 15 6.5 Falcon, deci costuri mai putine la intretinere. Asa 32 de avslmr pt superioritate aeriana s-ar mai putea lua pt ArmRo : EF Typhoon sh, Rafale-F3 BC sh sau F/A-18 EF Super Hornet sh, dar depinde de multi factori.

    • Nu cred, personal, ca F/A-18 EF Super Hornet va fi pensionat prea curand pt ca inca mai are mare potential pt US Navy si chiar F/A-18 CD Hornet pt US Marine Corps.
      Ar fi bune 2 escadrile (32 avslmr) de F-15 E Strike Eagle sh in dotarea FARo pt superioritate aeriana si multirol deoarece pot avea multe in comun cu F-16 AB MLU Block 15 6.5 Falcon, deci costuri mai putine la intretinere. Asa 32 de avslmr pt superioritate aeriana s-ar mai putea lua pt ArmRo : EF Typhoon sh, Rafale-F3 BC sh sau F/A-18 EF Super Hornet sh, dar depinde de multi factori daca ArmRo va avea in dotare avslmr bi-motoare.

  3. http://runway.cz/img/zbr/aim120_2.jpg
    asta e F 18 C. Am impresia ca F 18 F Super Hornet mai poate duce inca 2 peste ce se vede in foto(cata 1 pe acrosajele nr 3 sau 2, depinde de unde numeri) de pe aripi

    2
  4. Comparatie Rafale / F-18 fàcutà de un fost pilot al aéronavale franceze, „Ate”, care este un tip rigorous si obiectiv. În francezà.
    În acelasi timp, explicà mai detaliat lucruri legate de portavioane.

    https://www.youtube.com/watch?v=_3VoW8Pnva8&t=0s

    8
  5. Sa comanzi o escadrila de EX-uri nu ar avea un moment mai favorabil ca asta. Cu Boeing in corzi, deci dispusa la concesii. Cine insa de la ministerul dezarmarii nationale sa faca o astfel de comanda? Si cand te gandesti ca le poti plati fara probleme din pensiile speciale.

    13
    • Intradevar, desi F 15 este un aparat scump in exploatare, capacitatea lui de lupta superioara (radar, viteza, numar foarte mare de rachete) il face dezirabil mai ales pentru o aviatie cu un numar mai redus de aparate.
      Doua aparate pot anagaja un numar foarte mare de avioane inamice de la foarte mare distanta.

      24
      • Scump în exploatare, dar cu mult peste F16. Dublat cu o antiaeriana de mare capacitate ar tine pe ruși la distanță respectabilă chiar daca ar fi in cantități farmaceutice.
        Experiența din UA ne dovedește că armele de ultimă generație și de foarte mare putere poate să contracareze realitatea cantității cu potențial mai modest. F15+F35 pentru orice amenințare, F16 pentru poliție aeriană și sprijin pentru primul pluton.
        Fără protecție aeriană și supremație aeriană (indiferent de costuri) orice alta investiție la sol sau mare e de mica importanță

        9
      • am fi tatici peste marea neagra cu radarul lui f15 dar e doar un vis. noi suntem cu f16 si cu ala vom ramane multe decenii de acum incolo

        3
    • E că și cum ai cere unui bombardier să renunțe la vila și merțan pentru a le avea și conduce un pilot profesionist. Când vei vedea vreodată asta, nu vei mai fi in Romania. Am zis!

      3
  6. F- 18 va fi înlocuit de urmașul lui
    F-22 .
    Marina USA nu va accepta veci să rămână doar cu F 35.
    Le trebuie și un vânător pur care se poate caftii cu rușii și în special chinezii.

    Ce se știe , noul avion va fi în două variante. Una pentru USAF și alta pentru US Navy.
    Gurile rele zic că un prototip deja e realizat și a și zburat.
    Este unu din cele mai secrete programe americane de zburătoare.
    Ca urmare F 18 va fi modernizat și ulterior înlocuit de vânătorul îmbarcat de generația 6.

    De la indieni sa nu ne așteptam mari lucruri.
    Deciziile sunt politice .
    Corupția e normalitate.
    Capacitatea tehnologica de a menține functionante scule zburătoare complicate , e limitata .

    6
  7. Daca merg pe mana americanilor cred ca , incet da sigur ,vor deveni un muzeu zburator in sine indienii …asa se poate denumi o pizza sau curry air force cu di toati !
    Ma gandesc cu infrigurare ,pe viitor , la taratoare cu ce or sa se doteze …si cum or sa mai incurce munitiile si piesele de schimb intre ele in caz de alerta …

  8. Vai ce faceți domnilor?! Tocmai începusem sa ma fac bine de boala numita F-15 EX și iar începeți? 🙂
    Acum, indienii au de ales între 2 avioane superbe si excelente. Dar, pe lângă asta eu cred ca pentru indieni este o mare nereușită și asta arata ce bine e sa stai pe lângă rusi. Coreenii deja zboară prototipul lui KF-21, după ce si-au făcut scoala pe KAI T-50, iar indienii cumpara cu banii jos Rafale sau poate în viitor și F18E/F, sa nu mai zic de vesnica speranta Tejas. De, alte mentalități.

    5
  9. Cam asa se inarmeaza o tara din prima linie. As vrea sa vedem un articol comparatie intre Lituania si Romania. Se poate?

    https://www.oryxspioenkop.com/2022/06/leader-of-pack-lithuanias-vilkas-ifvs.html

    1
      • Multumesc, dar datele s-au schimbat radical acum si au adaugat mult mai multe achizitii. Ar fi curios o comparatie tabel intre RO si Li, ca un fel de excel cu o coloana RO in stanga si una Li in dreapta.

        • cam greu de zis, au donat multe chestii catre ucraineni si am donat si noi cate ceva, dar nu se stie exact.
          Doar sa luam listele de pe wikipdia, si alea cine stie cand actualizate, nu pre are sens.

          si mai interesanta la ei este calitatea si gestiunea resursei umane si faptul ca infiinteaza unitati… noi nu stim cu ce se mananca nici una nici cealalta.

          1
          • Tot nordul Europei e asa. Citeam, parca aici ca exista adaposturi pentru toti finlandezii de ex. Si da, infiintarea de noi unitati, felul in care isi pregatesc rezervele, felul in care isi pregatesc mobilizarea este de luat in seama daca nu de copiat direct. Nu numai ei ci si polonezii. Inca ceva Finlanda si Estonia isi vor sincroniza/integra apararea navala! E o chestiune foarte indrazneata si ar merita si asta un articol.

            Nu in ultimul rand, razboiul din Ucraina arata resursele insuficiente si limitate ale unei armate de profesionisti… Faptul ca doar polonezii au reusit formarea unui contingent serios de rezervisti vine la pachet cu un factor cultural neluat in serios de noi sau chiar sabotat educational. Patriotismul se invata nu vine de la sine iar polonezii il mostenesc si si-l educa in continuare, asta e unul din principalii piloni ai succesului lor aici abia apoi vin banii si restul beneficiilor. La noi identitatea nationala si patriotismul sunt scoase din educatia noii generatii iar istoria romanilor o invata ca pe a echipei de baschet de liceu… Fara coeziune nu poate exista o armata serioasa, e doar o adunatura fara apetit pentru sacrificiu, doar pt arginti. Ar fi interesant de discutat si asta pe forum, plus sa nu uit scoala de artilerie desfiintata de la Sb unde crec balariile in curte…

            1
  10. Dacă o companie americană propune F15 Indiei , înseamnă ca tehnologia din spatele F15 este foarte depașită din punct de vedere al SUA …
    Nu cred ca e cazul sa plângem de mila Boeing , cu siguranța își pot ei purta de grija, la fel cum SUA are un interes in menținerea a 2 furnizori pentru avioanele SUA .
    F15 este un avion extraordinar , datorită capacității de transport , datorită radarului și datorită calității armamentului .
    Dacă punem cap la cap toate informațiile , lucrurile sunt clare – pentru SUA , pentru forțele aeriene expediționare , este nevoie de tehnologie stealth , astfel ca F15 și capabilitățile sale extraordinare vor putea fi relevante in viitor doar pentru apărarea spațiului aerian național , situație in care F15 nu va fi depășit in următorii 10-15 , poate 20 de ani .
    De am avea și noi 12 F15 plus cele 49 F16 , cu siguranța am câștiga respectul oricărui vecin , indiferent de intențiile fata de noi , indiferent ca se vrea a fi prieten sau nu … Dar cum nu exista niciun interes din partea decidentului politic , noi rămânem cu fantezia …

    11
  11. The Israeli Air Force has a rule: the base aircraft of the latest generation with the weapons of the previous one and vice versa. That’s how it works at the top. F-15IA (EX) has strategic importance with new weapons. Regards…

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *