Buletin naval. US Navy pe drumul adoptării navelor fără echipaj

Conform celor de la Breaking Defense, US Navy a dat undă verde operaționalizării navei fără echipaj de luptă împotriva minelor marine – Unmanned Influence Sweep System (UISS) despre care am mai vorbit și noi pe site aici. Asta în ciuda problemelor semnalate în martie anul curent.

US Navy drone

Unmanned Influence Sweep System (UISS)

Pe 22 iulie 2022 US Navy a aprobat IOC sau initial operational capability” sau „capacitatea operațională inițială” (într-o traducere mot-a-mot) pentru sistemul fără echipaj de dragare prin influență mai sus menționat. Asta înseamnă că au oamenii și logistica minim necesare pentru a-l opera, fie de la bordul navelor de luptă de clasă Freedom sau Independence (LCS) sau de la bordul oricărei alte nave care dispune de mijloacele necesare lansării sale la apă (navele amfibii de exemplu), fie independent, de la țărm.

În cazul navelor de clasă Freedom sau Independence, UISS este o componentă esențială a modului de luptă împotriva minelor marine, unul foarte important în condițiile în care bătrânele Avenger și elicopterele MH-53E sunt la sfârșit de carieră. De altfel, toate componentele acestui modul – elicopterul MH-60S Block 2 dotat cu sistemele aferente pentru detecția și clasificarea minelor precum și sistemul de neutralizare a minelor, inclusiv a celor de fund – Airborne Mine Neutralization System (AMNS), UISS, un vehicul submersibil autonom, fără echipaj, dotat cu un sonar tractat AN/AQS-20C și un vehicul submersibil autonom, fără echipaj – Knifefish vor trece printr-o serie de teste complexe în cursul acestui an în vederea obținerii capacității operaționale inițiale pentru întregul modul.

Pe 28 iulie, căpitanul Godfrey Weekes implicat în programul UISS a declarat: „Over the years, the program has worked tirelessly to mature and field the UISS system that will keep the Navy’s most valuable asset, our sailors, safer by keeping them out of the minefield. With this declaration, the program is inching closer toward system-wide IOC for the MCM MP.”

Un contract în valoare de până la 122 milioane USD pentru a produce trei unități a fost semnat cu șantierul naval Bollinger și include și opțiunea de a achiziționa șase până la 24 de unități. Atribuirea acestui contract către Bollinger a fost o surpriză în condițiile în care cei de la Textron au avut o importantă contribuție la acest program.

Rămânem în zona vehiculelor fără echipaj și aflăm tot de la Breaking Defense că americanii testează intens un sistem de navigație autonomă pe navele de tip EPF – Expeditionary Fast Transport. Este vorba de EPF-13 USNS Apalachicola pentru care șantierul Austal a semnat un contract în valoare de 44 milioane USD în iunie 2021. Mai multe detalii aici.

EPF-13 USNS Apalachicola va fi prima navă operațională de mari dimensiuni deținută de US Navy și capabilă să navigheze în regim integral autonom în largul mării, un important pas înainte de la Sea Hunter și suratele ei din programul Overlord.

Conform ofițerului US Navy care supraveghează programul a declarat că, „the autonomous capabilities being demonstrated by this prototype system represent a major technological advancement for the EPF platform, the Navy at large and our industry partners. EPF-13 will be the first fully operational U.S. naval ship to possess autonomous capability including the ability to operate autonomously in a commercial vessel traffic lane.”

Urmează mai multe serii de teste ce se vor desfășura pe parcursul acestei veri, inclusiv noaptea și în condiții meteo grele. Testele vor fi supervizate și de L3 Harris și General Dynamics care vor asista marina SUA.

Totodată, continuă studiile dedicate unui nave mari fără echipaj, program botezat de US Navy drept Large Unmanned Surface Vessel iar cei de la Austal sunt și ei implicați alături de alte nume mari din industria de profil americană.

De altfel, cele patru nave fără echipaj definitivate până la această dată – Nomad, Ranger (ambele din programul Overlord) și Sea Hunter și Sea Hawk au fost masiv implicate în exercițiul RIMPAC 2022. Americanii vor să vadă cum pot fi folosite navele fără echipaj în cadrul unor acțiuni de luptă pentru a putea face ajustările necesare întrucât au planuri ambițioase în domeniu. De altfel, contraamiralul Casey Moton care conduce programul pentru nave fără echipaj și nave mici de luptă (LCS, Constellation) a declarat ziariștilot prezenți că cele patru și-au dovedit fiabilitatea și capacitățile de navigație autonomă iar încărcăturile de luptă s-au dovedit relevante din punct de vedere operațional. Dar nu chiar totul a mers perfect și se pare că au fost și probleme de comunicații cu ocazia RIMPAC 2022.

Până una alta, UISS este primul vehicul fără echipaj care a reușit să treacă de testele necesare operaționalizării sale a mai declarat Moton.

„It’s the first unmanned craft there. Clearly it’s got a different mission: it’s under local control of the asset that it’s operating from, whether it’s an LCS or a vessel of opportunity or the pier. So it’s a different autonomy problem, it’s executing a mine warfare mission in a traditional sweep pattern and not straying too far from its host platform. Reaching that milestone for any USV is important in building trust and confidence in the unmanned systems that will be so important to the future fleet. This craft, having it IOC, which means it’s through test, which means we have numbers fielded, which means we have trained crews, which means we have logistics set up … It’s just a huge milestone to get that done for our first surface MCM platform,” a mai declarat Moton.

Mai multe informații despre activitatea navelor fără echipaj cu ocazia RIMPAC 2022 puteți citi în acest articol de pe Defense News.

US Navy intenționează ca până în 2045 să opereze o forță compusă din 150 de nave și submersibile fără echipaj care vor acționa ca senzori sau ca magazii de muniție pentru navele cu echipaj. Cel puțin conform ultimelor planuri făcute publice.

16 comentarii:

  1. Viitorul Terminator se arata 🙂 …

    10
  2. Cele doua întrebări rămân.
    Ce se întâmplă dacă se strica ceva ( sau sufera o avarie de lupta)?
    Cine îl oprește pe inamic sa o captureze folosind doar o barca si 3 gorobetzi superior alfabetizati ? Sau sa o scufunde dacă nu-s capabili sa preia controlul.

    7
    • Exact, cum se pot desfasura activitatile de control al avariilor pe o astfel de nava?!

      1
    • Ce se intampla in cazul unui avion, UAV sau nave spatiale care pot sa zboare autonom? Exista un grad ridicat de redundanta! Sistemele si subsistemele critice pe langa redundanta au si back-up (toate acestea cu costurile de rigoare). In afara de asta peste tot exista capabilitatea de interventie umana (remote / de la distanta, nu neaparat cu prezenta fizica pe vas). Realitatea este ca marea majoritate a sistemelor, subsistemelor, instalatiilor actuale de pe o nava sunt complet automatizate, trecerea de la un sistem in functiune la unul in stand by fiind realizata in totalitate automat, omul avand doar rol de supervizare, evaluare a situatiei si de reactie ulterior avariei

      Fizic pot sa se urce trei, treizeci sau trei sute de oameni pe vas, insa asta nu inseamna neaparat ca pot prelua controlul. Exista suficiente posibilitati si niveluri de securizare a comenzilor si, comunicatiiilor, astfel incat sa reduca acel vas in cel mai rau caz la o simpla pluta in deriva, sau in extremis intr-o epava

      Cred ca , trecerea se va face gradual, si multi ani inca aceste platforme vor fi utilizate cu personal la bord, care va descreste odata ce tehnologia va evolua, iar primele care vor devenii complet autonome vor fi tocmai cele pe care viata poate fi pusa in pericol intr-un grad mai ridicat si pt care costurile de operare si aparare a vasului pot fi reduse (transportul de munitii si/sau carburanti, deminare, patrulare / SIGINT in zone periculoase / contestate, capabilitati de lupta punctuale clar definite de exemplu NPR-uri, samd)

      16
    • Si cum ar captura-o? Gandindu-ma ca nu are timona, nu are radar, busola, maneta aia pentru controlul vitezei ….cam cum ar face? Probabil ca, culoarele interioare sunt catre punctele sensibile pentru mentenanta si nicidecum pentru exploatare. Ar veni cu flexul?

      7
  3. Nu știu pina la de punct ( și mărime de nave) va merge programul marinei americane cu navele robot.
    Dar US Air Force a închis programul echivalent unde B 21 era modificat pentru a conduce o grămadă de drone de lupta.
    https://www.rid.it/shownews/5117

    Costuri enorme cu multe probleme tehnologice . Prea multe riscuri.

    1
  4. Minecountermeasure Unmanned Surface Vehicle (MCM USV) opereză în zona litoralului la o distanță relativ mică de nava de comandă, și are 140 km autonomie.
    ”The UISS USV is driven by a diesel engine. The vessel has a maximum range of 140km and can endure at sea for more than 20 hours. It has a towing capacity of about 4000lb (1,814.36g) while travelling at a speed of 20kt.”
    https://www.naval-technology.com/projects/unmanned-influence-sweep-system-uiss-usa/

    Poate că poza de pe site-ul navalnews e mai relevantă pentru articol, cât și explicația
    ”The U.S. Navy will use the UISS to provide an unmanned, organic, off-board minesweeping capability for use in littoral regions of the ocean”.
    https://www.navalnews.com/naval-news/2022/07/u-s-navy-declares-ioc-for-unmanned-influence-sweep-system-uiss/

    2
  5. Herr Von Renn Weg

    Controlul avariilor, da… ar putea fi o problema, insa fiind fara echipaj, probabil vasele pot fi mai compacte si mai stealth (tinte mai mici) dar si mult mai etanse si cu posibilitatea de a folosi sisteme de supresie a incendiilor folosind gaze inerte, din plin!
    Cat despre pericolul infanteriei marine… o mitraliera – doua teleoperate ar trebui sa rezolve mare parte a problemei, atat in etapa de apropiere a acestora de nava, cat si daca acestia au reusit sa o abordeze… Poate daca folosesti calibre mai mici si daca blindezi putin puntea si supra-structura… Poate ai putea chiar sa ii electrocutezi in anumite zone ale navei…

    3
    • Sau aplici metoda căpitanului Nemo, dacă îmi amintesc bine…. Îi lașă să urce pe punte, apoi le dai o porție de 20 000 V…

      2
  6. Toata lumea vorbeste de avarii de parca navele acestea vor fi trimise in linia intai fara escorta fara nimic. Mai e mult pana departe , deocamdata sunt concepte.

    6
    • Avarie e si cand dupa o furtuna (sau in mijlocul ei) ramane carma blocata. Senzorii iti vor spune ca e blocata la x grade babord (sic!) dar nu-ti pot spune de ce si chiar daca ar reusi sa identifice defectiunea tot nu-ti rezolva problema.
      Cineva a facut comparatie cu UAV-urile. UAV-urile sunt consumabile, majoritatea pierderilor sunt din alte cauze decat actiunea inamicului.
      Nu vorbesc de UISS, care e perfect logica in deminare fara echipaj la bord, ci de EPF – Expeditionary Fast Transport.

      1
  7. Eu personal vad anavele astea autonome controlate de o nava mama si ele sa aibe rolu de santinele avansate

    1
  8. Vesti bune:
    USV The Mariner a fost lansata la apa si ”botezata” saptamana trecuta.
    Se adauga la cei doi frati care functioneaza: Nomad si Ranger care au participat in vara la ”Rim of the Pacific”

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *