Bulgarii si-au lansat la apa prima corveta

In cooperare cu germanii de la NVL Group (Lürssen mai exact), bulgarii au reusit performanta sa lanseze la apa prima nava, din cele doua comandate. Pe 3 decembrie 2021 s-a taiat prima bucata de tabla iar pe 4 august nava a fost lansata la apa.

Evident ca de la lansare si pana cand prima corveta va intra in dotarea marinei bulagare va mai trece destul timp, abia spre sfarsitul anului 2025 nava va deveni operationala, cea de-a doua din serie un an mai tarziu.

MMPV 90 sunt corvete de 2300 de tone si desi pot parea cam firave bulgarii au ales sa fie destul de bine inarmate, tinand cont de deplasament.

Astfel, cele doua corvete bulgaresti vor dispune de 8 tuburi de lansare pentru rachete VL MICA, doua lansatoare duble pentru rachete anti-nava RBS 15 Mk III, un tun rapid OTO 76mm SR, un sistem CIWS Rheinmetall Oerlikon MILLENIUM (35mm) si doua lansatoare pentru torpile de calibrul 324mm.

Bulgarii au ales ca Saab sa ofere sistemul de comanda si control (9LV) si pe cale de consecinta este posibil ca navele sa detina radare SAAB Sea Giraffe 4A MFR si cu un radar de control al focului Saab CEROS 200 FCR.

De asemenea, corvetele pot opera elicoptere (au hangare) AS565MB Panther, aeronave din care Bulgaria detine chiar doua unitati. Daca se va dori, navele pot folosi si sonare tractate.

MMPV 90 deriva din clasa OPV-90 care la randul ei isi trage radacinile din clasa OPV-80, o nava de patrulare maritima de 1650 de tone. Remarcam din nou extraordinara capacitate a proiectantilor germani de nave de a obtine diferite clase de nave de lupta plecand de la un proiect-sursa, la fel precum si in cazul familiel de fregate MEKO.

Bulgarii vor plati pentru cele doua nave suma de 420 milioane de euro, dar fara sistemele de armament, munitiile si rachetele.

O afacere buna?! Una excelenta si fara sa mai facem comparatii cu altii, sa nu mai parem atat de negativisti, nu putem decat sa-i felicitam pe bulgari pentru promtitudine, seriozitate si alegerea facuta, ma refer aici mai ales la compania implicata.

Noi in schimb am scapat de grija corvetelor si in general de grija fortelor navale, pentru ca nu cred cineva chiar mai spera la doua Scorpene de doua miliarde de euro, cand noi nu avem efectiv nici o nava de lupta dotata cu rachete.

GeorgeGMT

84 de comentarii:

  1. Ne au facut si la marina(nave noi ca si la alea vechi suntem muci vs ale lor Wellingen parca). Noroc cu pandemia ca a amanat aliatul strategic livrarea celor 8 F16 ca ne faceau si la aviatie. La noi(ca brazii cu mucii de brau) aparu ministrul vietii si declară ca sunt doua variante. Prima(cea mai plauzibila dupa mine) luam SH uri americane. A doua (Star Wars in toata regula) cica acord G2G cu americanii ptr armament si senzori si navele facute loco. Pe bune nenea Talvar, si cine iti pune matale vls uri, senzori radar, sonar, CMS si rachete AN pe carcase?? Ca prapaditii de la Damen sau Fincantierii fac acilisea doar „cojile”. Armamentul, la ei acasa.

    16
    • :))) De unde ai gasit minunatul dicurs al ministrului? Imi dai un link?
      Apoi noi vrem second hand sa luam dar nu avem de unde sa luam corvete ASW de la americani deci – pica cu tandari si ideea asta.
      A doua idee – cine i-a spus laui ca daca face navele si cumpara armamantul separat la ele iese mai ieftin decat pretul pe care l-ar fi obtinut pentur 4 nave la fel echipate? happy days – vreau sa stiu ce fumeaza astia la Achiztii in MApN.
      Sunt curios cand tragem linie daca trecem de pretul de 1.25 miliarde pe care Damen zice ca l-a mentinut si pe care noi nu l-am putut plati ca nu am putut sa ne scobim de 50 milioane / 4 nave.

      8
      • e la PSR ceva postat…

        3
      • E simplu ca Buna ziua!! In primul rand, licitatia nu a fost ptr curvete asw. A fost ptr curve te multifunctionale. Care poate insemna si lupta AAW+AsUW. Iar cariciopterul da pa ea sa acopere spectrul ASW. Si neste lansatoare de torpile eventual. In al doilea rand, singura catindata din US Navy ptr a ajunge pe post de curveta pe acilisea este inculpata LCS. Care initial fuse o nava de combat in zona litorala multifunctionala. Vezi ca incep sa se pupe?? Iar daca washigtonul a hotarat ca asa ceva trebe sa ajunga prin MN poti sa fi sigur ca va ajunge. Parerea lui mata, a mea, George, Nicolae & restul comentatorilor valoreaza circa si ceva nimic, nada, niente.

        10
        • @Strumpf, dacă tot ne ducem cu viteza spre LCS (asa cu water jets), au măcar mintea de a lua 6 Freedom (pentru inlocuire corvete și Mărășești plus Type 22) și 2 Independence modul MCM (pentru înlocuirea dragoarelor plus puitor)? Și am rămâne cu o flota de 6 Freedom, 2 Independence MCM, 2 Vânătoare de mine și 3 NPR.
          Acum cu mentenanță, transmisie etc… nu ma bag ca ma depășește, dar dacă e sa le luam bănuiesc ca se poate modifica transmisia de către Renk. Oricum pe partea de armament mai pun doar NSM (unele Freedom au deja lansatoare de torpile), altceva nu cred și ca senzori sonare tractate, dar nu pe toate.

          • Freedom vorbind, bani de intretinere
            de unde exact ??

            1
            • Crezi ca Type 22 sau Mărășești, nave vechi cu consum mare și echipaj 200+ , costa mai puțin? Puitorul și dragoarele au echipaje de aprox 70 de marinari, iar corvetele cam 100.
              Dacă marina le va lua, vor considera ca le pot întreține. Avem unde și cum.
              Dar acum vorbim vorbe, despre posibilități. As prefera nave noi, dar și asa ar fi o posibilitate sa îți reînnoiește toată marina, nu numai niște corvete. … restul fiind niște fiare plutitoare.

              6
          • Sit down and listen :

            On 20 June 2020, the US Navy announced that all four would be taken out of commission in March 2021, and will be placed in inactive reserve, because it would be too expensive to upgrade them to match the later ships in the class.

            Romanii nu s americanii, nu aveti resurse
            de joc in curtea asta. Modestie si intelepciune
            dar si putin curaj…..asta i toata povestea?

            5
          • @VS Umbla intr-adevar vorba prin presa ca FNR-ul ar prefera o varianta SH pentru rapiditatea dotarii. Ipoteza 2 cu G2G, americanii cu armamentul si noi cu cojile s-ar fi intamplat si daca mergeam cu Damen in cadrul licitatiei anulate.
            Pe la americani s-au conturat urmatoarele planuri, vezi cele 2 linkuri de mai jos:
            https://www.thedrive.com/the-war-zone/navy-wants-to-sell-off-six-nearly-new-littoral-combat-ships
            https://www.naval-technology.com/news/littoral-combat-ship-sioux-city-decommissioned/
            Daca aceste nave devin disponibile prin Excess Defense Articles atunci ar putea fi luate la un pret bun. Mai ales ca ar veni cu transmisia reparata (cost 8-10 milioane USD/nava, fifty – fifty, contribuabilul american cu chiaburii de la LM).
            Daca „strategia” aia americana pentru MN decide ca e oportun sa sprijine FNR cu nave, atunci e posibil sa platim doar transportul si eventualele modernizari ale sistemelor necesare pentru cresterea capacitatilor tehnico-tactice (asa zisul program LCS Lethality And Survivability Upgrade pentru care s-au cerut propuneri). Aci’ o propunere LM:
            https://www.navalnews.com/naval-news/2019/03/how-lockheed-martin-plans-to-make-the-freedom-class-lcs-more-lethal-and-survivable/
            Aniuei, va vui presa daca se hotarasc la astea, e plin netu’ de informatii negative despre ele, de fapt cred ca este foarte greu sa gasesti ceva de bine despre ele…

            6
            • @nicolae, mulțumesc pentru link-uri. Am văzut stirea/ zvonul… adevărul este ca lucrurile se cam sincronizează. Legat de alte variante sh, se pare ca Type 23 nu prea ar mai fi o varianta… nu mai găsesc link-ul, dar se pare ca HMS Montrose a fost decomisionata mai devreme, chiar dacă trecuse prin MLU, pentru ca starea navei era foarte proasta. Sunt nave care au stat mai mult de 1000 de zile pe mare.
              Nu am argumente tehnice prea puternice, dar marea problema a acestor nave, ma refer la LCS, este ca sunt inutile pentru US Navy. De aici și problemele par ca nu se mai sfârșesc. Conceptual, nu au ce sa caute în marina americana și sincer tot conceptual sunt mănușă pe ceea ce ne trebuie noua… ușor mai bine înarmate și sa funcționeze ?
              Eu ziceam ceva de genul, ori la bal ori la spital, sa luam 6 Freedom și doua Independence și ne-am înnoit flota. Acum totuși ai noștri decidenți din marina ar/vor avea acces la mai multe date despre aceste nave și vor decide.

              3
            • Stai linistit, cand le vor vedea cu tricolorul pe catarg toti vor incepe sa le laude. Pe pariu! Asa fuse si cu pirandele. La inceput, ca nu sunt bune, ca nu sunt broscute, ca sunt grele, etc. Dupa, toti au uitat de Iveco si Patria pe care le au pus pe piedestal. Toti erau cu pirandele in suflet. Unii se ofuscau ca de ce le spunem pirande!!!

              4
            • Problema corvete la mana a doua e urmatoarea:

              1) Unde gasim 2-4 nave relativ noi in stare de functionare? R: Nu stiu domn ministru, sa-mi sara ochii din cap!

              2. Optiunea LCS: Este cea mai proasta posibila. Din urmatoarele motive:
              a) Armament insuficient ptr Marea Neagra in starea de fapt (as is, asa cum se ia SH de la Unchiul Sam). In afara de Bofors 57 mm, 2 x Bushmastere de 30 mm si 1 lansator SeaRam nu au nimic. Singurul modul declarat operational e cel antisuprafata. Restul sunt incomplete. Nici maca NSM-uri nu sunt pe ele.
              b) Problema propulsiei. Solutia tehnica nu exista in momentul de fata ca nu a fost bugetata si omologata. Practic RO ia navele pe barba ei si pe urma va negocia cu LM repararea lor ca sa le aduca in parametri si sa dezvolte o solutie tehnica. Costurile vor fi mai mari decat cele estimate de SUA (8-10 milioane de dolari in plus pentru 11 nave. Ro ia 4. Aplica regula de trei simpla si vei avea o estimare aproximativa ptr costurile RO).
              c) Testele de rezistenta au aratat ca LCS Freedom are o rezistenta structurala inferioara navelor din dotarea existenta a US Navy si a navelor pe care trebuiau sa le inlocuiasca fregatele OHS. Cu alte cuvinte sunt proiectate prost. La Independence situatia e si mai si, 6 nave avand crapaturi deasupra liniei de plutire.
              d) Problema logistica. LM si Austal au obtinut prin lobbby dreptul exclusiv de a intretine navele, inclusiv intretinerea curenta. US Navy nu poate schimba niciun agregat de pe navele respective fara interventia OEM. RO va trebui sa acorde acelasi tip de contract de mentenanta daca va face achizitia. Apoi LCS Freedom e o nava CODAG. Daca RO ia 4 LCSuri, va avea o flota de lupta cu 9 nave echipate cu turbina (Type 22 si NPRurile sunt COGOG). Consumul de carburant si costurile de exploatare vor creste.
              e) Misiunea. In mod real LCS Freedom poate indeplini doar misiuni antisuprafata. E un NPR pe steroizi. Nu vanezi sugmarine la 40-50 de noduri. Submarinele Kilo vor auzi din Novorossiisk LCSurile romanesti cum ies din Constanta si le vor ambusca fara probleme. Pachetul ASW nu este omologat si instalat.
              f) Echipajul. Dupa mai bine de 10 ani de serviciu operational echipajule este insuficient iar marinarii de pe LCS sunt mult mai obositi decat cei de pe distrugatoare de exemplu. Cu toate ca echipajul de baza a fost sporit, aceasta masura s-a dovedit insuficienta.

              Pe scurt LCS e un cal mort.

              Pentru RO sunt putine si lungi ca durata.

              1. Franta este dupa statul roman principalul reponsabil ptr esecul programului de corvete. Solutia ar putea veni de la Paris, prin cumpararea a doua fregate Lafayette care sunt de fapt corvete. Dar ar trebui modernizate. 1-2 ani
              2. Din UK pot fi luate 1-2 fregate Type 23. Au totusi nevoie de modernizare si reparatii capitale. 1-3 ani poate.
              3. Cumpararea din Franta sau din Italia a unor nave intrate relativ recent in serviciu sau aflate in constructie. Dar vorbim de fregate nu de corvete. 2-4 ani?
              4. Incredintare directa catre Damen. Solutia din 2016. Problema ramane Mangalia. 5 ani, poate, daca Damen si statul roman revin la sentimente mai bune.
              5. Incredintare directa catre Naval Group pentru 4 corvete. La pachet cu Scorpene – un singur program. Corvetele realizate in Franta si RO (2+2). Faptul ca pleaca Damen de la Mangalia inseamna ca poti colabora cu NG pe santier. Solutia cea mai probabila. Prima nava in doi ani. Orizontul de timp ptr toate corvetele ar fi 2030, daca statul roman isi asuma investitii la Mangalia.

              PS. Problema tranzitului prin stramtori ramane de actualitate ptr navele realizate in santiere straine.

              1
              • cu cine ar putea colabora Lochkeed-Martin sa construiasca asa ceva in Romania,poate Vard sa construiasca nave de 120 m lungime ?

                https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/multi-mission-surface-combatant.html

                • bravo pai asta nu este tot un LCS mai lung? Eu zic ca ne-am tampit de tot daca nu o sa folosim Damen sau Fincantieri cu armament USA si poate Marea Britanie.
                  Toate aceste nave derivate din LCS mostenesc problemele LCS-urilor inclusiv faptul ca cele 2 axuri ale motoarelor nu sunt dispuse cu agregatul energetic decalat spre a preveni lovirea ambelor cu o racheta.

                  • Inca nu ati inteles efectele anularii licitatiei ,nu se va mai dota marina cu chestii frantuzesti sau cu damen restu e gragara ,sh se face la mangalia , nou ceva deja construibil si integrabil de americani ,ce propun ei altora e asta ,au propua arabilor si grecilor acu e randu nostri

                    • @Nicu_4 ca să construiești ceva la Mangalia, trebuie să modernizeze șantierul. Damen nu l-a modernizat și nici statul român nu-l va moderniza că nu știe. Intervenția statului în tranzacția dintre Daewoo Heavy Industriesi și Damen a fost una toxică pentru industria navală din RO.

              • Gigele, mor de ras!!! Il f.te grija pe american de punctele tale de vedere de nu mai poate. Au dat kix cu ele, au bagat o galagie de bani si acum vor sa mai scoata macar o parte din ei. Penca asta au facut si vor face mereu. America a crescut pe profit nu pe pomeni. Inca o data, daca așa a hotarat Înaltă Poartă, asa se va întâmpla, cu acordul tau sau fără.

                3
          • Freedom in nici un caz!
            Independence, mai discutam… depinde cat costa tot tacamul si costurile finale de operare.
            Pentru reamintire
            https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-o-idee-nastrusnica

        • Pai tinand cont de faptul ca nenea americanul considera ca a dat chix cu ele si (sper sa nu gresesc) deja au anulat programul, inlocuindu-le cu fregate ( sau ceva similare fregatelor), se leaga si mai bine.

          Ei incearca sa scape de ele, noi avem nevoie…… Din cate am inteles, avantajul lor era viteza dar au ajuns la concluzia ca degeaba au viteza pentru ca au o putere de foc prea mica si asta le face vulnerabile.

          Singurul avantaj pentru noi ar fi ca le primim foarte repede, odata ce sunt deja construite. Trimiti echipajele la instructie, vin cu ele pana aici si, practic in maxim un an le poti avea.

          • Viteza nu are nici o legatura in felul
            combatant modern. Nimeni nu ridica
            viteza peste 30kn. Romania a ratat
            implementatia de sisteme moderne in
            cel putin una din fregate ca model pt
            constructiei celor noi copastii , ca exemplu
            si experienta pentru evantuale achizitii.
            Asa se face ca sa mergi cat mai
            apropiat de optimum.
            Nu cred ca e nevoie sa trag aici lista de
            echipament…..

          • Primesti repede inca 2 fregate ?

      • pai dragule….cele 4 corvete cu Damen au fost anulate de Dragnea – omul rusilor….de la ce partid era? PSD….am anulat orice varianta de constructie locala de corvete acum cand la putere e ce partid?….PSD…..(vom cumpara sh de la americani is vorbe la viitor…atat)
        cum dreaq se face ca totdeauna e cu psd si iese fix pe planul rusilor….o fi asa din coincidenta…..

        11
        • N-or fi LCS-urili ăștea chiar dracu gol ș’o dudă! Intr-adevăr, numai de rău am citit și eu de ele dar mai rău ca ce avem, adică zero barat, n-au cum să fie, fraților, mai dă-le încolo șa, ne-om descurca noi cu ele… ?

          Cu ce costuri? Ar putea fi o altă discuție.

          In ce privește decizia politică infectă, observația privind trădarea PSD e justă; dar viitorul ciclu electoral – poate chiar și celălalt de după el – sună fooooarte poleit cu aur. Așa că îmi e că, dacă până în alegeri nu umplem ograda cu ceva, fizic, să le vedem acilea zic, păi 8 ani de la anu’ încolo nu va fi nici vorbă.

          2
    • Domnilor, domnilor, domnilor:
      Entuziasmul vostru e de inteles
      dar de fapt pt 4 corvete 1.2 miliarde
      e un chilipir care trebuia prins.
      4 Saar 6 au costat 2 miliarde+.
      Mai stau oamenii la rand in Romania, randul de prosti ?
      Si dupa chilipir mai jignesti oferta ?
      Am inteles poate ceva gresit?

      5
      • Yep, alea 1,2 miliarde erau chiar sub pretul anterior de 1,6 miliarde pentru Damen, si includeau si modernizarea celor 2 fregate.
        Mostra de cretinitate sa anulezi asa ceva chiar si pentru +50 milioane, daca se adevereste ca asta era oferta Damen.

        Asta este cand angajezi tot felul de debili in aparatul de stat care la randul lor sa iti faca legislatia pentru licitatii si Carnevale de sarcini.

        8
        • @ Marius Zgureanu
          Cred ca in momentul de fata un om din
          cei mai importanti de la guvern sa plece
          capul, sa cere scuze si sa i aduca pe astia
          de la Damen, dar si sa puna deodata toate
          4 chile pe dane. Dar sunt numai eu,
          un fan al Romaniei?

          5
  2. Bine ca furnizam securitate in MN si Mediterana dupa cum am aflat…Cu ce dracu furnizam nimeni nu stie..Felicitari bulgarilor pentru o afacere bine facuta

    16
    • sincer acum niste porumb fiert-copt si ceva eColi-salmonela putem furniza,sa nu fim atat de prapastiosi?

      15
    • Nimanui nu i trebuie securitatea
      voastra in Mediterana. Asta i un ghimic
      de falfaire. Misiunea unei tari e apararea litoralului propriu, restul e inutil in special cand marea mediterana are 6th fleet, marina franceza , italiana. etc..
      Uitati va intai si intai la ligheanul din curtea voastra?

      7
      • Ei, serios? Păi nici francezilor nu le trebuie securitatea noastră la Marea Neagră, în acest caz… Ceea ce mulți nu înțelegeți este că a fi în aceeași barcă înseamnă a avea reciproc grijă unul de securitatea celulalt, dar deh, e în regulă când ceri și ți se dă, dar e în neregulă atunci când ți se cere reciprocitate.
        Sorry, dar ăsta e narativ stimulat de Marele Prieten de la Răsărit și mulți îi pică de fazan. „Ci ne intirisează Dom’le pe noi ci si întâmplă in Hafrica și pe Miditirana?” Păi iote că ne interesează, că îi interesează pe portughezi, spanioli, francezi, italieni, greci și turci și suntem în aceeași barcă.

        7
      • Pentru falfaire aveti pe Mircea, care
        chiar e mare mandrie si nu toti
        au asa ceva. Nu trebuie mai mult, in
        special acuma cand sfaraie curu’

        2
        • Este evident pentru mine că: 1) nu aveți un minim de documentare 2) ați preluat și difuzați pe nemestecate, de la alții.

          2
  3. Da dar „bulgarii” alesi de noi(eu-niciodata) ii fac pe adevaratii bulgari sa se simta jigniti de comparatiile cu vecinii de peste Dunare. Corvete au, F16 m o d e r n e au dat comanda, poate-si iau si un submarin ca la fabrici de munitie(ce se cere pe piata) ne dau clase ! Si la export armament !
    Poate au un prim-ministru disponibil la export, ar merita ! Numai din pensii speciale am castiga 1 miliard (si unul l-am achita la bulgari). Daca taie sporurile pt hemoroizi, tastatura si calculator platim si Abrams-urile si ne incadrau in cifra de deficit pt cele 3 miliarde din PNRR https://www.b1tv.ro/economic/salariile-bugetarilor-ne-au-costat-anul-trecut-9-4-din-pib-angajarile-la-stat-continua-cristian-paun-faptul-ca-tu-tot-adaugi-angajati-arata-ca-nu-vrei-sa-faci-lucrurile-pe-care-romanii-le-asteapta-1188065.html#:~:text=Tot%20mai%20multe%20angaj%C4%83ri%20la%20stat%20Rom%C3%A2nia%20e%2C,sectorul%20public.%20Suma%20reprezint%C4%83%209.4%25%20din%20PIB-ul%20%C8%9B%C4%83rii.

    11
  4. Nu stiu cum ne-am pricopsit cu sistemul asta greoi de licitatii in domeniul apararii si de ce nu scapam odata de el. Exista variante mai elegante si mai rapide.
    Mai ales ca am mai avut inainte si alte sisteme mult mai logice decat ce e acum.
    Cel mai rentabil e lasarea mapn cu partea de finantare, pregatire si mentenanta a armatei, organizarea de zi cu zi ,civili facand parte civila din functionarea armatei.
    Si infiintarea separata a unui minister a inzestrarii armatei, format obligatoriu doar din militari, specialisti in logistica si in solutii de tehnica militara, avand in subordine romarm si toate companiile cu potential profil militar unde statul e actionar majoritar, inclusiv mai nou Mangalia. Chiar daca ar fi condusi de un civil.
    Si schimbata procedura de achizitie. Ministerul inzestrarii formuleaza cererea specificand detaliile tehnice, procentul de realizat in tara in unitatile din subordinea sa, cerut oferte de pret si cateva bucati pt testare, alegerea ofertei cele mai rentabile comparativ cu cererea initiala, redactarea unui document de motivare clara si punctuala a deciziei luate, cerut acceptul parlamentului, accept care trebuie facut obligatoriu in secunda in care e dat, nefinalizarea contractului conform deciziei ministerului inzestrarii si acceptul parlamentului in termen de 6 luni sa tina de procuratura militara. Contract prin atribuire directa urmat de un mecanism clar de control a derularii lui conform clauzelor..
    Am mai iesi putin din mocirla asta.

    5
    • Sistemul nostru de licitații este croit așa de îmbârligat, că-și prind urechile în el și ăi de l-au făcut. Asta pe lângă mix-ul de incompetență, rea voință, lene și corupție. Trebuie aruncat la coș (cu tot cu funcționarii săi) și rescris de la zero, într-o manieră clară, simplă și onestă.

      Mă bucură mult și admir perseverența și seriozitatea bulgarilor!

      Cu siguranță că au și ei problemele lor, dar iată că reușesc să și construiască oarece. Cinste lor!

      17
      • pai hai sa vedem acum – licitatia nu a fost cel mai bine organizata dar acum e tardiv, trecem peste.
        Ai primul castigator care nu vrea sa semneze – treci la locul 2 logic, nu-i asa?
        Cum dracu acum nu mai gasesti bani? La o licitatie nici nu stii cat o sa coste produsul la final deci trebuie sa ai banii pregatiti este pur si simplu rea vointa din partea noastra sau lipsa de bani (repet lipsa d ebani pe care normal nu ar trebui sa o poti invoca ca stat)

        9
        • „Cum dracu acum nu mai gasesti bani? La o licitatie nici nu stii cat o sa coste produsul la final deci trebuie sa ai banii pregatiti este pur si simplu rea vointa din partea noastra sau lipsa de bani”

          nu, pur si simplu ASTA e nivelul uman! da – e tragic, da – nu ne vine sa credem! Stiu.
          Acest „stat” nu este compus dintr-o echipa care vasleste in acelasi ritm, in aceeasi directie. Ci din statuletze: indivizi si structuri separate care se saboteaza indiferent de costul pentru stat.
          Intrebarea ta este pertinenta dar depinde carui „statuletz” din stat o pui. Pentru ca daca o pui statului, o pui de fapt nimanui si nu va raspunde nimeni. Nimeni nu-si asuma „statul”, isi vor asuma eventual partidul, ministerul, institutia, departamentul etc.
          functia cea ma calificata sa raspunda pentru si despre STAT este ocupata de un impostor nesimtit, ignorant, incapabil si penibil.

          10
        • Nu e vb ca nu au gasit bani, pur si simplu nu au vrut sa mai dea contractul nici la olandezi, motivele le putem doar estima:
          – se vor lua din US LCS
          – se are in vedere o altfel de marina, alta structura, alte nave
          – au platit o polita olandezilor pt refuz initial Shengen
          – alte motive

          12
          • Motivul e simplu umilinta pe care trebuiau sa o suporte ca dupa atat amar de ani decizia lor de a nu aproba acodarea contractului direct sa nu aiba nici o valoare si sa ajunga lumea sa se intrebe de ce nu au aprobat oug lu ciolos care pana la urma era tot al lor ,ca doar ala era doar o paiata

            6
  5. Nu mai fiți hateri, avem și noi câteva demult deja. Dar sunt stealth adevărate, nu se văd. Și oricum este secret de stat. Opaa, bate cineva puternic la ușă…

    6
  6. Posibil ca bulgarii să adopte moneda euro anul următor.
    Sau cel târziu de la 1 ianuarie 2025.
    Noi vom rămâne să ne comparăm cu albanezii. Când vor intra și ei în UE.
    Posibil că și aceștia să ne deie clasa.
    PS.
    Mărețul ministru ( habarnist și asta) are habar că armamentul :
    – costa.
    – implica o anumită arhitectura mecanica, electrica, electronică a navei ?

    Vorbește și asta ca ăla cu torpilele AA.

    Vreau sa vad navele americane primite moka. ??
    Bate câmpii in o veselie.
    Cum au făcut absolut toți miniștri MApN de ani buni .
    Suntem consecvenți.
    Cu cât ești mai ” deștept” , cu atât avansezi mai repede și mai sus. ??

    10
  7. Stenograma asta e de bagat in cartile de istorie in cateva zeci de ani..

    1
  8. A remarcat careva mixitatea solutiei de armament din care mai lipsea doar RAMul american?
    Iar RBS15, alea da rachete antinava!

    1
  9. Bravo bulgarilor! Dar nu-i invidiez. Noi, daca ne apucam acum de corveti si de fregati ne vom confrunta cu urmatoarele probleme, deja cunoscute:
    1) Banii! De unde nene, cand avem o gaura in buget care tinde sa ne inghita pe toti ?
    2) Timpul ! Chiar daca ne – am apuca acum de treaba, pana lansam licitatia, pana
    trecem de contestatii, pana se apuca castigatorul de lucru, pana gata lucrarea, trec
    ani si ne putem trezi cu alti vecini pe Prut.
    3) Acoperirea aeriana ! Recunosc, este fixatia mea. Dar cine isi va asuma riscul de a
    trimite in misiune de patrulare ( nu mai zic de lupta ) intr-o zona sensibila din
    Marea Neagra 2 – 3 unitati gen corveta sau fregata fara sprijin aerian, bazandu-se
    doar pe apararea a.a. de la bord? Daca „oarecine” va asmuti asupra lor vreo 12 –
    16 aparate cu rachete antinava si HARM ? Si astea sa atace simultan de pe mai
    multe directii. E drept, ca trebuie sincronizare f, buna dar nu-i imposibil. Pana vin
    alea 32 F-16, pana instruim pilotii, pana le facem piste speciale, dureaza.
    Indraznesc sa recomand spre citire „Povetele inteleptuli Ben, catre prietenii lui, din
    Marina Romana” : https://www.defenseromania.ro/o-solutie-si-pentru-romania-o-
    flotila-de-
    drone-pe-modelul-inventat-si-dezvoltat-de-ucraina_624124.html

    4
    • Asa e daca te scremi de 20 de ani. Chilotii nu va mai potrivesc.?
      O decidere e necesara. Cumperi si dupa aia te zbati la plata, acasa cand cresc
      copiii dar si acuma cand sta ivan la poarta. Mai bine intrii in datorii decat
      sa l gasesti inca o data pe ivan la Bucuresti sa ti spuna „davai dinghi, davai ceas” ?

      7
  10. Pai datoriile le avem deja facute . Slava Domnului de-o grija, am scapat. Imi cer scuze pt link – ul defect, din postarea anterioara. Repet aici adresa: https://www.defenseromania.ro/o-solutie-si-pentru-romania-o-flotila-de-drone-pe-modelul-inventat-si-dezvoltat-de-ucraina_624124.html

  11. https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Navy

    https://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Navy

    nave mici, apararea coastei. si au coasta lunga. la cele 200+ km ce nevoie avem?

    submarinele ar fi cu totul altceva

    1
  12. Baa nu stiu cum sunteti de unde elucubrati atata minte „strategica” ca tocmai esentialul scapa, sa zicem ca vai de mama lor balgarija cu litere mici au deja o curveta dotata si poate prin absurd are si pe a doua, ce face maa balgaru’ (balegaru) ?! Impune ceva cuiva aka rusnalacu’ sa nu mai opreasca in arealul lor economic navele cu cereale ?! Haide baa vedeti-va de treaba si mancati semintele alea la alte forumuri.

    2
  13. Bravo lor! Mă refer la Bulgari!
    Eu am întrebat MAPN cât timp își mai bat joc de militarii din forțele navale. Ok, nu mi-au răspuns, pentru că nici ei nu cunosc răspunsul.
    Poate o să-i facă opetatori de drone pe cei care le ruginesc copăile sub ei. Tot ar fi ceva…Sau ne mocangesc americanii.

    1
  14. Uitându ma la oferta de pe piața și analizând nevoile noaste eu as proceda asa: as moderniza corvetele și npr urile existente (propulsie, sistem de control al focului și ceva armament) dar sa nu fie o investiție mare, as lua cele 2 vânătoare de mine de la englezi, iar pe partea de achiziții noi as merge pe 2 3 submarine de mici dimensiuni, elicoptere asw, 1 avion asw și clar m as înscrie în programul European Patrol Corvete cu 6 bucăți. În cele 2 mizerii englezesti și în Mărășești n as mai baga un leu.

    1
  15. poate primim nave mericane in schimbul ,armamentului furnizat ucrainei,taburi,muniti,alea care trag katiusa,asa tinem bani pt alte programe,ar fi o afacere cu cap.

  16. Bună seara, poate părea off-topic, dar îmi pun o întrebare retorică: are nevoie România cu adevărat de nave de tonaj mare în flota Mării Negre? în cazul ipotetic al unui atac rusesc asupra lor, ce faci cu ele? unde le duci? unde te retragi? armata rusă are capabilități să te lovească de pe apă, sub, aerian și chiar de pe teritoriul rus, iar litoralul românesc nu are o întindere mare. Ce faci cu flota militară română? logic ar fi să o retragi spre sud, dar în bulgari nu cred că își pune cineva vreo bază, iar turcii sunt alunecoși, sunt în altă ligă și își permit să facă astă. Acum mulți ani, la cursul de studii euro-atlantice, profesorul Vali Stan ne explica „paradoxul NATO“ și anume că în cazul activării articolului 5 nu funcționează principiul mușchetarilor, ci fiecare țară sare în ajutor cu ce poate și vrea, dacă vrea. Paradoxul era că nimeni nu a testat vreodată NATO în această privință! Revenind la flota României la Marea Neagra, ce faci dacă Turcia își ia timp de gândire înainte să ia o decizie privind activarea articolului 5? și în timpul ăsta rămâne neutră și închide Strâmtorile? O opinie personală, nu sunt expert navalist, dar cred că dotarea cu vedete rapide și bine înarmate ar fi suficient. La momentul actual marinarii de pe cele 2 fregate ex britanice și de pe Mărășești sunt victime sigure (si numai pentru asta ar trebui respectați).

    7
    • …rumanii spargatori de seminte cu 150 km/h pe drumurile publice in balgarika si rumanica, toti sunt piloti de formula 1: barichelloo, sumacher, lewis hamilton, verstappen s.a.m.d., toti baa vin tare din spate sa te dai, poa’ te sui pe balustrada soarelui si plonjezi in mare…rumanasi de @#$!% …

      …si polonezii, slovacii, fosti yugoslavi: macedonenii, sarbii si vecinii omorati de soarta ucrainenii, TOTI astia marea majoritate trec prin rumanica celor spargatori de seminte si nervosi la volan
      baa trec prin rumanica intelegeti si nu se opresc doar direct in bulgarika…in statiuni

      ….diferente doar ce dreaq e aceeasi MARE NEAGRA cand traversezi VamaVeche/ Durankulak, plaje: rumanica e mizerie, e scandal, sunt mirosuri de-ti muta nasu’ si stai pe plaja oribila vs. balgarija unde totu’i linistit si curat, apa de mare nu trebuie sa miroasea a nimic baaa…

      PS imi iau un bemeveu data viitoare sa ma intrec cu toti baa, 200km/h minimorum, va poop pa’ toti si pa’ aia dushmani care rad…

    • …tu intrebi daca rumanica lasata de d-zeu cu „d” mic mai are nevoie de nave, baa are nevoie de „refresh” „refresuri” oameni de calitate sa impuna vointa si cinstea da ?!
      …cineva de la firma unde lucrez, da e straina ( da stiu ce o da ziceti, rumanii sunt patrioti, rumanii nu bestelesc in derizoriu numele si tara) hai baa ma lesi…
      …deci cineva strainez zicea ca ar trebui o bomba si apoi crescuti rumanasi cum trebuie, ….da baa stiu ce ziceti voi dar adevaru’ doare baa…

      Am facut o tara frumoasa si mare si imbelsugata si …e blestemata.

      1
  17. Azi sau întâlnit ciolan Ciolacu cu premierul vecin ucrainean ,nu sa ridicat problema românilor să ne susținem dreptul la opinie având în vedere situația și eforturile și susținerea acordată de România sa vedem ce facem cu drepturile minorităților românești, nu sa ridicat problema limbi . Pur și simplu nu contează pentru guvernul României asta ,ci susținerea Ucrainei în diferite forme. Ok da e important să pe dai peste nas rușilor, dar sa ținem cont de poziția Ucrainei azi ,ne numesc prieteni dar drepturi elementare nu se acordă . Naționalismul excesiv nu are loc și trebuie să fie flexibilitate și sa se țină cont de realitate. Bulgari cu atâtea alegeri în ultimul timp se mișcă, aviație, Marina, forte terestre în limita posibilităților . La noi doar vrăjeală ieftina ,nimic concret ,și programele care sunt în derulare au marii probleme și ineficienta noastră combinată cu corupția, ne pun cuminți la coltul istoriei.

  18. O să fiu offtopic (onn topic spun doar că o corvetă nu înseamnă nimic, o ai sau nu …tot un drac, deci să o stăpânească bulgarii sănătoși!)

    Văd aici: „bravo bulgarilor…!”, de la „Bravo polonezilor..!” am decăzut la „Bravo bulgarilor…”

    Lipsa măsurii ne caracterizează, văd.
    Bun,
    Să vă spun eu cum stă treaba aia cu Bulgaria aia mult lăudată:

    – când am aderat împreună la UE, erau peste noi (cam din toate punctele de vedere) și chiar făceau lobby intens să nu mai fie la pachet cu „corijentul clasei”. Că, da, noi am fost mult mai rău.

    – acum: vorbiți cu un bulgar, ne invidiaza in draci și se scarpină in cap când dracu s-a inversat chestiunea. Ei au rămas săraci, noi nu prea suntem așa de săraci.

    – pe alte planuri: Bulgaria e condusă de un președinte rusofil declarat, corupția este absolut endemică (dacă România vi se pare „coruptă”, Bulgaria v-ar șoca). Este o țară aproape goală în sud și vest. Sate goale, părăginite… urât și deprimant.

    – militar: s-au chinuit și certat ani de zile cu avioanele. Până la urmă au ales să cumpere 8 F-16 „noi” dar mai scumpe decât F-35 (afacerea ajunge cu totul la o medie de 200 de milioane de euro pe avion). Și le vor primi nu cu mult înainte de estimata noastră dotare cu F-35. Și vor mai comanda 8 … într-un viitor încert. Dar, totuși, cine dracu comandă un avion gen 4 în 2020, când știe că ar sta in dotare până prin 2050, când gen 6 vor fi la maturitate deja? Exact… bulgarii. Alții (considerați de voi „mai prosti”) au ales F-16 sh (dar inca decente și într-un număr decent) ca stop gap până prin 3030-2032 iar apoi să ia F-35 ca restul lumii serioase. Dar (nu-i așa?) „Bravo, bulgarilor!” că au comandat 8 avioane (8 avioane nu se poate numi „aviație de luptă”) gen 4 pe care să le țină până-n 2050. Și exorbitant de scumpe. Smart! 🙂

    – cu blindatele: de ani de zile discută cu toți producătorii și nu reușesc să se înțeleagă. Ba ca-s scumpe, ba că nu știu ce… Momentan nu se întrevede o dotare cu blindate 8×8 moderne.
    In afara de fosilele sovietice, au câteva jeepuri Mercedes, vreo 20 de M117, câteva Plasan Sand Cat 4×4 israeliene și vor sa comande (sau au comandat deja) 100 de blindate 4×4 dubioase construite de un țepar local după o licență de vehicul din UAE.

    Dar, da, „bravo bulgarilor!”. Noroc că se găsesc români suficient de habarniști încât să spună așa ceva într-un astfel de context. Despre o țară coruptă, rusofilă, care în doi ani a avut vreo 4 runde de alegeri și tot nu reușesc să facă un guvern funcțional, practic fără armată și fără bani.

    Dar voi mergeți „la all inclusive” la bulgari în continuare, în niște locații unde nu exista ceva numit „protecție a consumatorilor”, unde se servește mâncare „multăăă, să fie” dar care va pironește pe căacătoare câte trei săptămâni. Dar „e eftin, bre, nu scump și urât ca la noi. Și ai văzut câta mâncare era? Hăhă!”

    24
    • …rumanii spargatori de seminte cu 150 km/h pe drumurile publice in balgarika si rumanica, toti sunt piloti de formula 1: barichelloo, sumacher, lewis hamilton, verstappen s.a.m.d., toti baa vin tare din spate sa te dai, poa’ te sui pe balustrada soarelui si plonjezi in mare…rumanasi de @#$!% …

      …si polonezii, slovacii, fosti yugoslavi: macedonenii, sarbii si vecinii omorati de soarta ucrainenii, TOTI astia marea majoritate trec prin rumanica celor spargatori de seminte si nervosi la volan
      baa trec prin rumanica intelegeti si nu se opresc doar direct in bulgarika…in statiuni

      ….diferente doar ce dreaq e aceeasi MARE NEAGRA cand traversezi VamaVeche/ Durankulak, plaje: rumanica e mizerie, e scandal, sunt mirosuri de-ti muta nasu’ si stai pe plaja oribila vs. balgarija unde totu’i linistit si curat, apa de mare nu trebuie sa miroasea a nimic baaa…

      PS imi iau un bemeveu data viitoare sa ma intrec cu toti baa, 200km/h minimorum, va poop pa’ toti si pa’ aia dushmani care rad…

      • Dacă poate domnia ta ești spărgător de semințe sau umbli cu 200 la oră cu un BMW „pă motorină” din ’99, nu înseamnă că toți românii sunt așa, pentru că domnia ta ești…un român.
        Pe litoral au fost în jur de 300 de mii de români pe litoral în această minivacanța. Bombardierii de care zici au fost vreo câțiva. Ăsta nu înseamnă că toți românii au fost așa ci că și ei erau … câțiva români. Generalizarea și auto-alienarea e boală grea la noi.

        7
    • Avioanele alea 8 sunt de generatie 4.99

      • Sunt generația 4 și atât.
        Că 4,5 sau 4,7 (sau „inventăm” pe loc o așa zisă generație 4,99 – că, nu-i așa? – romanul se pricepe la orice) trei lucruri sunt certe:

        – sunt 8 (opt). Ăsta înseamnă o disponibilitate reală de 5-6 de fapt. Deci nu înseamnă nici pe departe „aviație de luptă” ci maxim serviciu de poliție aeriană.

        – costă 1,6 miliarde toată afacerea, deci undeva la 200 de milioane/avion.

        – când vor fi la jumătatea duratei de viață generația 6 va fi obișnuit deja.

        La noi se plânge că avem (sau vom avea) „doar 49 de F-16” ca stop gap și „doar 32” de F-35. Ia se fi luat 8 (opt) avioane, cum era?

        Nu în ultimul rând, una dintre cele mai importante modernizări ale bl 70 e prelungirea resursei la 12.000 de ore de zbor. La cât le vor zbura bulgarii nu m-ar mira sa le aibă și în anul … 2120 😀
        Și stranepoții noștri vor comenta aici despre ele.

        6
        • Alea 8 sunt un aset important in zona noastra de NATO, in exercitii comune de coordonare pana vin F-35…

          Dar noi suntem romani.

          A propos, 4.99 inseamna aproape 5… un alfa sau beta 5 (conventie de notare in sistemul de upgrade a unor software-uri, imprumutat pentru ilustratie). E un F-35 mai rapid si mai manevrabil, insa cu invelisul antiradar dat jos. Aceleasi capacitati de coordonare peste abilitatile de luptator.

          2
  19. Cand reusesc bulgarii sa ne-o ia inainte cu ceva, ne suparam. Sau, mai rau, consideram ca merita felicitari. Au si ei problemele lor, mult mai grave decat ale noastre. Nu sunt deloc de invidiat.

    Ce a fost la noi in afacerea corvetelor e un mix de incompetenta, coruptie si intervetie ruseasca.
    Totul a inceput cu o negociere directa cu Damen, nu a fost singura firma cu care s-a discutat dar a fost aleasa pt ca era singura firma care construise nave militare in tara in ultimii 20 de ani. Era un plus destul de mare, zic eu. Suma convenita era de 1.6 mld incluse aici fiind cele 4 corvete, modernizarea fregatelor, antrenamentul echipajelor, o cantitate de munitii, suport logistic si o componenta de offset separata de contructia propriuzisa a navelor, probabil ceva modernizari la santiere.
    Guvernul nu a semnat nimic, doar a dat o HG care specifica conditiile negociate cu Damen, asteptand acceptul parlamentului, suma depasind 100 mil.La momentul acela tot ce trebuia era acceptul parlamentului pt ca acest contract sa fie semnat. Era treaba de cateva saptamani – o luna. Clauzele erau deja negociate si convenite.
    Apoi a venit chestia asta. E cel mai urata forma de mistouri, comportament de borfas de la colt de strada si dispret pe fata aratat armatei de niste politruci. Discutia o gasiti la punctul 7
    https://www.senat.ro/PDFOrdineDeZi/e7b7cdf6-e84e-49bd-83ea-5a770fe3a0b0/BP%20%20steno%207%20noi%202016.pdf
    Acolo s-a terminat totul, ce a fost dupa nu a fost decat praf in ochi. Corvetele au murit in ziua aia , in 7 noiembrie 2016.
    Noul guvern nu a mai trimis HG inapoi spre parlament, nu s-a anulat numic, nu era nimic de anulat.
    Apoi a venit acesta licitatie. Ce se uita, e ca o scurgere de informatii a dus in prima faza la suspendarea procedurii. Asta inseamna ca cineva din comisie a desfacut oferta sigilata si a comunicat francezilor pretrile ofertate. Mai mult ca sigur au fost comunicate ambele oferte ale competitorilor. Dare si luare de mita a fost cu siguranta acolo.
    In 2014, egiptenii au platit un milard pt 4 corvete Gowind, la aceasta suma s-au adaugat 400 mil armamentul si inca 100 mil pt torpile. 4 corvete 1.5 miliarde. La noi francezii au considerat ca se poate face asta cu 1.2 mld. Era deja ridicol. La pretul asta ieseau in pierdere. Lucru aparut in presa si cunoscut inca de pe atunci.
    De ce au facut asta e de dezbatut, dar cu siguranta a fost ceva acolo mai mult decat dragoste frateasca fata de Romania. Poate ceva polite de platit pt Mistral ? Indiferent ce a fost, era clar ca nu ar fi semnat niciodata acel contract pt 1.2 mld. Ieseau din start in pierdere, fara sa mai socotim si diferentele de pred datorate inflatiei si cresterii preturilor la produsele militare.

    10
  20. https://romania.europalibera.org/a/ministrul-apararii-de-ziua-marinei-mapn-lucreaza-la-legea-necesara-cumpararii-celor-2-submarine/32547489.html

    Intamplator și fără legătură cu noi; italieni s-au decis de curând să achiziționeze un alt submarin U212NFS la aproximativ 700 de milioane de €/bucata cu predarea în termen de 6 ani.

    Bulgarii în așteptarea velierelor cu turiști (episodul 2016) pot să-și pună corveta unde mă gândesc eu…

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *