U 212CD
În programul de dotare cu noi submarine clasice, guvernul canadian a anunțat că a reținut doar două oferte și anume: germanii de la TKMS și (extrem de surprinzător) sud-coreenii de la Hanwha Ocean.
Intenția marinei canadiene este să cumpere până la 12 noi submarine, iar prima navă ar trebui livrată cel mai târziu în 2035.
Astfel, germanii, alături de norvegieni propun U 212CD, în timp ce corenii vin cu KSS-III Batch 2. Surprinzătoarea păstrarea sud-coreenilor dacă ținem cont că până acum submarinele coreene nu au fost exportate nicăieri și nimeni nu știe cât de bune sunt cu adevărat.
Și asta în condițiile în care nume mari și sonore din lumea constructorilor de submarine, cum ar fi Naval Group cu SSN Barracuda, sau Saab cu C-71 Oceanic au fost lăsăți pe dinafară.
Dacă ne uităm la forță companiilor ofertante, observăm că germanii sunt evident numărul 1, cel mai mare exportator de submarine din lume. Mai apoi Naval care nici ea nu stă tocmai rău, au vândut submarine prin Pakistan, India, Indonezia și Brazilia și nicăieri nu s-au făcut de ras, au probabil și cea mai vastă experiență în relocarea producției în țara-client.
Suedezii, pe de altă parte, n-au vândut ei mult, dar seria de submarine Väștergötland și Gotland au arătat că sunt nave excelente și foarte fiabile și în aceste condiții canadienii îi preferă pe sud-coreeni?!
În cazul germanilor este chiar o alegere logică, pentru că U 212CD este printre cele mai avansate submarine diesel-electrice din lume, dacă nu chiar cel mai modern, este foarte silențios, dispune de un avansat sistem AIP bazat pe celule de combustie cu hidrogen, poate naviga mult pe sub apă fără să iasă la suprafață și, poate cel mai important, este proiectat – la cererea norvegienilor – pentru opererea în mediul arctic.
În cazul sud-coreenilor nu știm care să fi fost motivație alegerii canadiene.
GeorgeGMT