Cele trei pentru Canada

Type 26 Global Combat Ship

Programul canadian care prevede (Canadian Surface Combatant – CSC) constuctia a 15 fregate a ajuns in faza in care s-au depus deja (pe 20 iulie) ofertele.

Fara a intra prea mult in amanunte, trebuie mentionat ca, oricine ar castiga, compania canadiana Irving Shipbuilding va fi contractorul principal. Suma pusa pe masa de guvern este una enorma, intre 55 si 60 de miliarde de dolari canadieni, o suma in euro cuprinsa intre 35,6 si 39 miliarde de euro…

Cam 2,3 miliarde de euro per nava! Si nu discutam aici de nave dezvoltate de la zero (proiecte noi), toate trei fiind ori deja in activitate, ori in faza de constructie.

Trecand peste suma, cele trei oferte acceptate apartin urmatoarelor companii:

  • BAE Systems, alaturi de Lockheed Martin, CAE, MDA, L3 Technologies si Ultra Electronics, cu Type 26 Global Combat Ship, proiect ce tocmai a castigat in Australia (9 nave – 22 miliarde euro, 2,45 miliarde per nava);
  • Alion Science and Technology si Damen, cu fregata olandeza din clasa “De Zeven Provinciën”;
  • Navantia, cu fregata F 105 (varianta F 100 “Álvaro de Bazán” oferita atat Australiei cat si Canadei).

De remarcat ca deocamdata F 100 a celor de la Navantia este poate cea mai bine vanduta fregata vestica,  „Hobart”-class australiene avand la baza fregata spanioala, „Fridtjof Nansen”- class norvegiene cu cinci nave. Unul dintre cele mai reusite proiecte de nave militare din Europa.

„De Zeven Provinciën”

Canadienii au mai avut o oferta, mult mai redusa ca pret, de la Fincantieri, compania europeana oferind fregatele din clasa FREMM  la un pret fix de “doar” 25,6 miliarde de euro. Din pacate, pe motive tehnice, oferta a fost respinsa (a fost depusa prea tarziu).

Guvernul canadian ar trebui sa anunte castigatorul pana la sfarsitul acestui an, constructia efectiva a navelor urmand sa demareze in prima parte a anului 2020.

Navantia F 100

Daca suma alocata intregului program va da cu virgula, cu 2,3 miliarde de euro iti poti construi un portavion mai mic, trebuie sa spunem ca – cel mai probabil – canadienii folosesc acelasi sistem precum australienii, ei anuntand costul intregului program, inclusiv costurile cu navele pe durata de exploatare prognozata.

In privinta celor trei nave oferite, Type 26 este o fregata ultramoderna proiectata special pentru lupta impotriva submarinelor, desi nava este una multirol, putand duce lupta impotriva tintelor aeriene si navale fara nici o problema.

“De Zeven Provinciën”, specializata pe razboiul anti-aerian, nava de comanda, in timp ce F 105 nu cred ca mai are nevoie de nici o prezentare: multirol, Aegis etc.

GeorgeGMT

42 de comentarii:

  1. Ti se invarte mintea cand vezi cati bani investesc altii in dotarea armatei. Dupa mine cred ca vor alege Type 26.pacat ca nu participa si FREM-ul.

  2. Si eu zic ca tot Type 26 o sa castige. In primul rand pe considerent politic.

  3. capatu satului

    fără supărare, dar ce fac canadienii si australienii, demonstrează modul în care trebuie sa se facă înzestrarea,
    alegătoru din tarile astea știe înainte de a începe programu cât va costa producția și întreținerea navelor pe toată durata de exploatare,
    ar fi fost interesant de aflat cât ar fi fost costu real de producție,
    din câte am înțeles, se prea poate sa înșel, la type 26 si f 105 costu este undeva la 600 milioane euro/bucata

    pe de altă parte, type 26 sunt cele mai mari şi mai grele nave din competiție,
    se pare că noile generatii de radare presupun un consum foarte mare de energie de ordinul multor MW – problema exista se pare la navele clasei type 45 şi la ddg 1000,

    la noi nu cred ca exista problema asta cu consumul de MW ca oricum nu avem de gand sa luam radare cu bataie lunga nici pe corvete, nici la fregate,
    aesa poate sa mai astepte pt. noi

    • NS 100 de la Thales se pare ca este ofertat in proiectul Sigma 10514.
      Este un radar excelent si AESA: https://www.thalesgroup.com/en/ns100-3d-naval-air-and-surface-surveillance-radar

      • Capătu satului

        Este adevarat ca ns 100 este aesa,
        Inseamna ca am gresit

        Totusi io cred ca ns 100 este un radar prea slab fata de capacitatea si desele amenințări potentiale ale rusilor
        Inclusiv in domeniu războiului electronic unde am fost praf in 89
        La mintea mea, ns 200 ar fi mai bun
        Probabil cu un consum superior de curent

        Am vedea manevrele rusilor de la distanța si ar putea permite un eventual raspuns la amenințări
        Nimeni nu zice ca trebuie sa-i provocam pe rusi
        Nu suntem in stare sa luptam cu ei de la egal la egal
        Dar suntem cu ochii pe ei iar ei trebuie sa stie asta
        Rusii trebuie sa stie ca noi nu mai putem permite inca un 1940

        • NS 200, pe langa volumul singreutatea superioare lui NS 100, nu mai zic de pret, s-ar putea sa fie o palarie prea mare pentru niste corvete de 2500 t.
          Adauga conditiile de la MN, si radarele over the horizon sau cu detectie lunga pe care le avem deja si s-ar putea sa nu merite investitia, pur si simplu.

          • Capătu satului

            Dacă pt fregatele type 26 australiene s-a aprobat dotarea cu aegis, la mintea mea, si pt corvetele si fregatele noastre ar trebui gândită o dotare radar mai puternica

            Radarul nu este numai in scop defensiv
            Radarul poate fi si un mijloc ofensiv de lupta
            Pt ca poti vizualiza mai corect raionul tau de lupta si poti să iei o decizie corecta in functie de miscările inamicului

    • nu stie cetateanul nimic … stie ala ce manageuieste kestia.
      aia de sus sunt profesionisti bine platiti sa ia decizii corecte.

      nemanjiti si necumparati.

  4. Daca vede R M cate Mk41 are F100 asta…??

  5. nu inteleg de ce au respins FREMM ma gandesc ca motivul e politic ca alaturi de GBR si Australia sa aiba acelasi tip de fregata. Oricum Canada isi face super marina.

  6. Cand vad preturile canadienilor si australienilor, din nou ma intreb cum o sa se incadreze 4 corvete si modernizarea type22 in bugetul alocat…
    Tare ma tem ca vor iesi „chele”, adica sub-inarmate… Si atunci nu vom face mare branza cu ele… 🙁

  7. Desi Type 26 pe hartie pare foarte super extra sa nu uitam ca inca nu este in productie.

    Celelalte deja sunt in productie si au ceva capabilitati deja demonstrate . Cred eu ca asta ar trebui sa fie un considerent. Nu de alta dar si Type45 care se vroia a fi cel mai cel a cam dat de gard cu toata reputatia iar reparatiile pentru greselile de design sunt destul de costisitoare si indisponibilizeaza navele o perioada. Ceea ce e problematic atunci cand ai un numar mic de nave.

    Si sa nu uitam ca Type 31 a venit ca alternativa intrucat Type26 au devenit ridicol de scumpe. La banii ceruti (cica in uk pretul per type 26 ar fi de circa 1,2 miliarde de lire per bucata) deja cumperi un DDG Burke.

    Nu neg experienta englezilor de a face nave foarte bune doar ca in ultima vreme le-a cam dat cu virgula.

    • Capătu satului

      Înzestrarea se face pt un eventual conflict din viitor
      Conflict in care navele si echipamentele vechi pot fi depăsite
      Ori o navă depasita este un sicriu plutitor

      Pt australieni viata marinarilor militari conteaza

      Asa ca, la mintea mea, toata stima pt conducerea militara a australienilor pt alegerea type 26 si shortfin 1a
      Au gandit pt viitorul lor
      Nu pt conflictul din ww2

      Comparatia dintre pretu type 26 australiene si arleigh burke este corecta
      Type 26 australiene vor avea aegis ceea ce ne apropie clar de capacitățile lor
      La fel cu armamentu ce va fi montat pe ele

  8. Sigur ca nu este nimic politic. Numai ca brexitul te face sa cauti variante ? si se pare ca fostele colonii au reactionat pozitiv.

    • Beneficiile pentru platitorul de taxe din UK care a platit BAE sa faca designul va fi rasplatit regeste in urma acestui contract… Au vandut un proiect care va crea locuri de munca si beneficii pentru firmele australiene si americane…
      Discutabil cat se va intoarce in UK si cat in buzunarele BAE.
      In afara de faptul ca le-au facut o mega reclama ceea ce ii va plasa bine si in competitia canadiana pentru care GSC se potriveste manusa, mare lucru nu se intoarce in UK.
      Chiar is curios cum functioneaza repatrierea profiturilor intre Australia si UK.
      A naibii colonie… iti recomand o vizita in Australia. Mie numai a colonie nu mi-a lasat impresia.

  9. Marina militară e o pălărie mult prea mare pentru o țară ca România. Mai bine investim banii în aviație, rachete cu rază medie și în baterii de coastă.

    • @Green, fara Marina Militara nu iti poti supraveghea si proteja ZEE si caile de navigatie!
      Celelalte trei elemente completeaza intr-un sistem unitar Marina Militara

  10. E ceva in neregula cu cifrele, 2,3 miliarde euro pe o fregata e enorm, e aproape cat bugetul apararii al Finlandei, japonezii tocmai au lansat un distrugator de 8.200 t care a costat 1,5 miliarde $.
    Poate o sa le faca din aur

    • De Zeven e 600 milioane euro, F 105 834 mil euro, e clar ceva dubios

    • Cred ca include si costurile cu mentenanta pe toata durata de exploatare. Altfel, mai bine isi iau portavioane mici.

      • In 2016 bugetasera 26,5 miliarde dolari canadieni pt acelasi 15 fregate. Din ce joben au scos acum 60 miliarde C$ si ce include costul asta numai ei stiu, e exagerat de mult, oricum

    • …un mic portavion…

    • Mda, isteti astia

      This estimate includes costs resulting from development, production, spare
      parts, ammunition, training, government program management and
      upgrades to existing facilities. It does not include costs associated with the
      operation, maintenance and mid-life refurbishment of the ships, other than
      the spare parts that will be purchased when the ships are built.

      E ca si cum la pretul unui tanc ai pune si munitia si piesele de schimb si costul instructiei tanchistilor si costul modernizarii uzinei unde le produci samd.

      Ma mir ca nu s-au gandit sa bage si inflatia.

      Altfel, costul unei nave e estimat intre 1, 20/1, 66 miliarde dolari canadieni si 1,86/2,57

      • Se numeste total lifecyle cost: labor monetization and materials 50% + operation and maintenance costs 50%. Si inflatia face parte din pretul propus la fel ca si amortizarea fiscala a anumitor active. La un program care probabil va avea un ciclu de 30 ani acestea sunt practici normale de contabilitate si de reducere a riscului financiar.

        • Si varianta din 2016 cu 26,5 miliarde tot contabilitate de-asta smartass era? Sau au descoperit acum apa calda?

            • Problema e ca presa nu stie contabilitate si nici nu mai are timp de altceva in afara de twitter si facebook, eu unul n-am citit pe nicaieri o defalcare a costurilor sau ca e vb de contabilitate. Macar in 2016 au spus cat costa navele concret. Jane’s inca da costul navelor, nu contabilitate. Ce-mi place cand se baga contabilii in militarie… Un canadian a scris o carte in care a dat exemplul unui contabil care a facut un audit la o firma si a recomandat sa se schimbe creioanele tip A cu cele tip B pt ca B tin mai mult. Realitatea era ca B zgariau hartia si nu le folosea nimeni. E plina lumea de dashtepti

            • Stai asa. Deci ei estimeaza 55-60 miliarde de dolari canadieni doar pentru constructia si inarmarea lor. Restul precum mentenanta instructia etc sunt costuri ce vin aditional dupa ce efectiv pun mana pe nave si vad ce si cum sta treaba?! Eu cam asta am dedus de acolo.

              Se pare ca atunci cand cumperi iluzii (oricat de mari ar fi sansele sa devina realitate) platesti cu varf si indesat.

              Toata afacerea asta imi miroase a influenta politica prima data si abea apoi cobsiderente tehnice etc. Nu sumt prosti englezii. Stiu brexitul o sa ii arda rau la buzunar asa ca isi fac rost de bani de la comonwealth.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *