SA FACEM MANGALIA CUNOSCUTA IN LUME

Directorul General de la Mangalia discută planurile pe termen lung ale Damen în România

 

Ceremonia de deschidere

După cum s-a raportat pe larg în presă, tranzacția pentru șantierul cunoscut anterior drept Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), dintre Grupul de Șantiere Navale Damen (Damen Shipyards Group) și Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), s-a încheiat la 20 iulie. Guvernul român va păstra o cotă 51%. Damen, cu o cotă de 49%, este acum responsabil pentru managementul operațional al șantierului cunoscut acum drept  Damen Shipyards Mangalia (Șantierul Naval Damen Mangalia).

Să facem cunoștință cu Chris Groninger

Șantierul (de la Mangalia n.r.), cel mai mare din portofoliul Damen, este condus de Chris Groninger. Istoricul lui Chris include amenajarea șantierului naval Damen din Vietnam și care funcționează cu succes de patru ani. Înainte de a lucra la Damen, Chris a fost contabil public încadrul KPMG timp de şapte ani. Prima sa funcție în cadrul Damen a fost de business controller. De aici, a fost un pas mic până la a deveni directorul financiar al  Damen Shipyards Gorinchem – o funcție prin care Chris a interacționat cu diverse șantiere navale Damen din jurul lumii.

Acum șase ani a plecat în Vietnam pentru a superviza amenajarea Șantierului Naval Song Cam. “Pentru început, a fost mare provocare” spune el. „Nu numai mutarea de pe partea financiară pe partea de management general, dar şi construirea unui şantier aproape de la zero. Nu era mai nimic acolo – tocmai ce începusem să dragăm; încă nu era nici o clădire.”

 

Stabilirea unei linii de producție de remorchere

Chris nu a pierdut vremea: într-un an şi jumătate şantierul era operațional iar navele Damen standard au început să iasă de pe linia de producţie. „În primul an de funcționare am livrat patru nave. Până când am plecat, produceam 32 pe an.” Chris a părăsit Vietnamul anul trecut în octombrie, pregătindu-se pentru noua sa detașare la Mangalia.

“Nu a fost uşor să-mi iau rămas bun de la Damen Song Cam, după ce am pus atât de mult suflet să-l ridic. Cu toate acestea, când mi s-a cerut să preiau funcţia de la Mangalia, am început să caut. Am plecat în România cu soţia. Ne-am uitat la școli, unde am putea locui şi ce am putea face acolo şi am devenit din ce în ce mai entuziasmat. România are o moştenire culturală bogată. O mulţime de oameni diferiţi s-au perindat pe acolo de-a lungul anilor şi cu toţii şi-au lăsat amprenta asupra țării. De-abia aştept să explorez tara şi să învăţ limba.”

 

Un şantier în propria sa ligă

Damen va construi în principiu trei tipuri de nave la Mangalia – offshore, RoPax și nave de croazieră. Chris spune că şantierul face fata provocarii.

“Mangalia este perfect echipată cu 3 docuri uscate pentru reparaţii, cu o lăţime de 48 metri, respectiv 60 metri, un spațiu de amarare de 1,6 km şi o mare capacitate a macaralelor şi ateliere distribuite pe aproximativ 1 milion de m2,” explică el.

„Dacă vă uitaţi la poza şantierului, de sus, puteţi vedea ca este perfect. Nu există şantier naval mai bun decât cel de la Mangalia pentru ceea ce avem de gând să facem.”

 

Pregătirea pentru provocare

Nu spunem că nu avem mult de lucru pentru a pregăti şantierul în vederea viitorului pe care Damen îl are în plan pentru el.

“În prezent, şantierul este amenajat pentru a construi nave cu plăci groase din tabla, pe când noi vrem să trecem pe plăci subțiri. De asemenea vrem să trecem la un mediu care este mai echilibrat între lucrările de confecţii metalice şi lucrările de armare. Intenţia noastră este de a livra nave complete de la acest şantier.”

“De asemenea, în prezent şantierul este utilizat pentru construirea de nave a căror inginerie este completă. În contrast cu multe locaţii Damen – inclusiv Damen Song Cam – unde navele standard reprezintă norma, vom construi nave unicat la Mangalia. Aceste nave vor fi foarte complexe, cu activităţi de inginerie şi producţie simultane.”

Cu toate acestea, Damen nu are în vedere pentru şantierul de la Mangalia doar construcţia de nave noi.

 

Continuare, diversificare & extindere

“Mai sunt şi alte două activităţi pe care le vom întreprinde – dintre care una este activitatea de reparaţii şi întreţinere. Această activitate va fi coordonată de Damen Shiprepair& Conversion (Divizia Damen de Reparaţii Nave & Conversii). Șantierul are un istoric de deservire a clienţilor greci –majoritatea cu cargouri – şi vom căuta să continuăm relaţiile cu acestia şi să ne extindem operaţiunile pentru a deservi şi mai mulți dintre clienţii noştri din această regiune.”

Celălalt domeniu este un pas oarecum nou pentru grup – lucrări de construcţii offshore. „Acest lucru este ceva cu adevărat diferit, cu proceduri diferite şi standarde diferite. Cu toate acestea, am discutat chestiunea îndeaproape cu partenerii noştri din Guvernul României şi şantierul posedă capacităţile necesare. Avem de gând să dezvoltăm o zonă dedicată de construcţii offshore la Dana C, în partea de sud-est a şantierului.”

 

Calitate constantă, produsă pe plan local

Pe lângă aceste evoluţii, trebuie să vă aşteptaţi să vedeţi oportunităţi crescute de ocupare a forţei de muncă, pe măsură ce Damen îşi dezvoltă propria forță de muncă, precum şi creşterea anvergurii lanţului local de aprovizionare.

“Credem că pentru a optimiza şantierul, vom avea nevoie de cel puţin 3-4000 de oameni care să lucreze aici – dublul numărului actual de angajaţi. Aceasta pentru a ne îndeplini scopurile de dezvoltare a şantierului pentru ca toate disciplinele să existe la nivel local. Încă avem nevoie de flexibilitatea asigurată de subcontractori, dar ne dorim o echipă de bază care să acopere toate aspectele construcţiilor navale. În acest mod, vor putea asigura standarde înalte în mod constant.”

„Această operațiune va fi o combinaţie robustă dintre puterea comercială a Damen şi dotările impresionante ale şantierului. Și, cu aceste unelte, ne vom asigura că întreaga industrie va auzi de Mangalia.”

 

 

Damen Shipyards Group

Damen Shipyards Group operează 35 de şantiere navale şi de reparaţii, având 12 000 de angajaţi în întreaga lume. Damen a livrat până acum mai mult de 6 000 de nave în peste 100 de ţări, furnizând anual aproximativ 160 de nave către clienţi din întreaga lume. Pe baza conceptului său original şi standardizat de proiectare a navelor, Damen reuşeşte să garanteze o calitate constanta.

Concentrându-se pe standardizare, pe construcţia modulară şi pe menţinerea unui stoc de nave, Damen reuşeşte să realizeze un timp de livrare scurt, un cost total de deţinere scăzut, o valoare de revânzare ridicată şi performanţe fiabile. Mai mult, navele Damen au la bază un proces temeinic de cercetare şi dezvoltare şi o tehnologie consacrată.

Damen oferă o gamă largă de produse, inclusiv: remorchere, bărci de lucrări, nave de lupta şi de patrulare, ambarcaţiuni de mare viteză, cargoboturi, nave de dragare, vase pentru industria de exploatări în larg, feriboturi, pontoane şi iahturi de vârf.

Pentru aproape toate tipurile de nave, Damen oferă o gamă largă de servicii cum ar fi mentenanţă, livrarea de piese de schimb, instruire şi transfer de know-how (în domeniul construcţiilor de nave). De asemenea, Damen oferă o varietate de componente marine, inclusiv ajutaje, cârme, ancore, lanţuri de ancoră şi articole de oţelărie.

Pe lângă proiectarea şi construcţia de nave, Damen Shiprepair & Conversion oferă o reţea compusă din 18 şantiere de reparaţii şi conversie amplasate în întreaga lume, având docuri uscate cu mărimi de până la 420×90 de metri. Proiectele de conversie variază de la adaptarea navelor la cerinţele şi reglementările actuale până la conversia completă a structurilor mari destinate exploatărilor în larg. DS&C desfăşoară anual 1 300 de lucrări de reparaţii şi mentenanţă.

 

Damen

32 de comentarii:

  1. Salut. E bine ca santierul de la Mangalia a fost salvat iar o data cu el un oras intreg, sper ca totul sa mearga bine acolo si statul sa nu-si bage prea mult nasul.

  2. Cum spuneam și ieri, construcția modulară poate face diferența în caz de…

  3. Foarte bine. Acum o sa mai crească și salariile în această industrie. Daca au nevoie de încă 2000 de oameni repede atunci și tulcenii sau brăilenii ar putea să se gândească să plece de la Vard la Damen Mangalia așa forțând Vard sa mai sara cu bănuți pt retenție.

    • Chiar daca se vor mai muta de colo colo, tot sunt insuficienti muncitori calificati si vor fi nevoiti sa aduca din Vietnam sau Filipine.

      • @Eroule, nici nu prea are importanță cetățenia muncitorilor atât timp cât contribuțiile corespunzătoare salariilor vor fi plătite statului român iar producția șantierului va crește PIB-ul și exporturile României.
        Decât un șantier închis mai bine chiar și cu 10.000 de muncitori vietnamezi, zic eu 🙂

    • Cererea de muncitori pe santierele navale este atat de mare, incat exista un santier care ofera inclusiv apartamente muncitorilor sai doar pt as fideliza personalul.
      Greu sa gaseasca inca 2000 de oameni intr-un timp scurt.

      • Pana acum scolile profesionale trebuiau sa se regrupeze, au avut suficient timp la dispozitie. Lucrul asta dureaza de ceva timp, iar in 3 ani cat dureaza un ciclu de studiu, treburile trebuiau macar partial rezolvate, insa sunt sceptic ca au miscat ceva, orice!

        Welcome ASIA!

        • Liceul ăsta, care teoretic ar trebui să deservească SN, pe lângă faptul că pare încremenit în anii ’90, „oferta educațională” pentru clasa a IX-a 2018, conține: 14 locuri „lăcătuș confecții navale” și 28 de locuri de sudor.
          O picătură intr-un ocean…

          https://ltibanescu.ro/

  4. Frumoasa prezentare, era si timpul sa „contraatace” campania de marketing a Fincatieri. Pacat ca nu sufla o vorba despre corvete / fregate, nu e nici un secret ca Sigma imi place cel mai mult din cele 4 candidate ramase in cursa (cel putin pe baza a ceea ce stim deocamdata).

    Sunt curios cum isi vor finanta investitiile in modernizarea santierului. Santierul avand deja datorii destul de mari, posibil ca bancile sa fie reticente in a acorda noi imprumuturi, iar daca fac aport de capital, fie vor trebui sa convinga guvernul sa scoata niste bani de la ciorap, fie fac doar ei, dar atunci se schimba proportia actionariatului. Oricum, e bine pentru Mangalia si e bine pentru Romania.

    • Probabil ca a existat un acord cu creditorii inainte de preluare.
      In privinta corvetelor ei au propus SIGMA 10514, credem noi, in arhitectura cu armament american, radar Thales, sonar Thales.

    • @Mihai, dacă ai impresia că o companie precum Damen a preluat managementul unui șantier mare și cu multe datorii „cu ochii legați”, te înșeli.
      Creditorii aveau interes ca șantierul să nu intre în faliment și să producă în continuare (altfel nu și-ar recupera banii, nu?) așa că mai mult ca sigur s-a ajuns la un acord cu creditorii.
      Iar o companie mare si profitabilă precum Damen are credibilitate în fața oricărei bănci.

      • Conform broșurii lor, Damen a livrat în 2017 un număr de 165 de vase (din care 16 „defence & security” și 5 yahturi), a avut 10 mii de angajați (din care 1000 de ingineri) si a realizat o cifră de afaceri de 2 miliarde de dolari.
        Dacă aș fi bancă, cred că aș avea încredere în ei (mai ales că o dată cu SN Mangalia, care va deveni cel mai mare șantier din portofoliul companiei, le vor crește exponențial atât numărul de angajați cât și cifra de afaceri).

      • Nu am zis ca nu stiau in ce se baga, am spus doar ca sunt curios care va fi metoda aleasa. Sa nu rastalmacim. Si ce am spus despre banci ramane valabil: orice banca va analiza mult mai serios dosarul unui client deja datornic si pe pierdere comparativ cu unul fara datorii si in profit, va verifica mult mai minutios planul de afaceri si estimarile de venituri / cheltuieli in viitor.

        • Când vorbim de o companie cu o cifră de afaceri atât de mare, eu cred că băncile se uită altfel. Numai zic!
          Mai ales cele olandeze, care probabil au legături de afaceri de decenii cu Damen. Vorbim deja de altă ligă.

        • Ah, si sa mai adaug ceva. Nu Damen e datornic si pe pierderi. Ci SN Mangalia.
          Damen e pe profit an de an (parcă au avut un profit net de vreo 65 de milioane de euro anul trecut).
          Dacă Damen va fi „clientul băncilor” nu va fi nici o problema.
          Însă când Damen deține doar 49% din acțiuni plus managementul, nu știu exact care va fi propriuzis „clientul băncilor”: Damen sau doar SN Mangalia separat. Așa că e posibil ca eu să mă înșel si tu sa ai dreptate 🙂

        • @MIhai, de obicei, cu un management competent, imediat, aproape instantaneu, vorbind de cateva luni, posibil in juma’ de an fiscal, o firma cu datorii sa se restrucureze, iar daca a preluat pe fuga Damen inseamna ca-i era nevoie urgent de o asa facilitate, deci indubitalbil intra pe profit aproape repede, problema zic eu cum a propus si George, de gasit calificati, ca saracii salariati deja angajati sigur erau in concediu tehnic si sigur le trebuie ceva timp sa revina la aceeasi mana.

          • Of, aproape imi pare rau ca am deschis subiectul. L-am atins doar pentreu ca sper ca pana la urma, prin aport de capital, Damen sa devina actionar majoritar (e trist, dar faptul ca guvernul detine pachetul de control mai mult ma sperie decat ma bucura). E adevarat ca managementul e la Damen, dar cum nu stim detaliile contractului, nu stim in ce conditii statul roman poate uza de pachetul majoritar pentru a prelua controlul.

            @Petre si AR10: in primul rand, entitatea juridica de care vorbim este Santierul Mangalia (sau cum se va numi dupa tranzactie). Ea are datoriile, ea trebuie sa le plateasca, din profituri, din alte datorii, din aport de capital. In primul rand la datele lor financiare se vor uita creditorii. Evident, proprietarii (statul roman si Damen) pot veni cu garantii suplimentare pentru a usura extinderea unei linii de finantare. Nu uitati inca cuantumul datoriei: aprox 1.18 mld EURO la sfarsitul lui 2016 (probabil intre timp a mai crescut). Daca profitul Damen la nivel de grup este 65 milioane Euro pe an (citez pe AR10, nu am verificat), in cati ani se va rambursa datoria, presupunand ca Damen Group isi va folosi intregul profit pt a-l injecta in Santierul Managalia in vederea stingerii datoriei? Presupunand ca si Mangalia trece pe profit din 2019, cam care credeti ca va fi profitul (ca idee vezi ce profit are Galati-ul)?

            In mod cert Damen si-a facut temele, sunt sigur ca nu au zis „hai sa cumparam santierul si veden noi apoi ce si cum”, dar va rog intelegeti ca lururile nu sunt nici chiar asa simple cum le vedeti voi.

            In rest, clar le doresc succes, si la modul general, si in contractul cu corvetele.

            • Oricum suntem niste mari PROSTI, cate intrepri deri aveam si puteau produce fara sa ne mai imprumutam, trebuia management / management si…management fara pile sau relatii…scuzati de expresie in. %$(£ &$%…..
              O, doamne ce aveam si ce puteam produce , un pic trebuia umblat la o modernizare plus ce sa producem si unde sa vindem…..si eram tot timpul pe plus.
              Cum naiba tari ca Hong Kong, Singapore sau Taiwan unii din cei patru tigri asiatici pot produce si aia nu au nimic resurse in afara de cea umana. Tot timpul stau si ma minunez de astia, doua state create artificial de Imperiul britanic pentru ajutorarea cailor de navigatie importante, celalalt cred cu ajutor americanesc dar forma juridica a statului inca e discutabila ( Taiwan ).
              Deci, suntem niste tampiti la propriu, ma refer la conducatori bineinteles, si din pacate semne de redresaee nu prea sunt, noroc (chior) cu firmele private mari si mici care mai tin statul pe lunia de plutire

    • vedeti intentia de amnistie fiscala ptr societatile de stat.

  5. Herr Von Renn Weg

    Eu ma bucur pentru concurenta pe care o va crea, atat in atragerea fortei de munca, cat si in contractele viitoare cu statul… Macar tinerii care inca studiaza se pot orienta spre domeniul acesta de constructie de nave in care pot spera la un job platit bine si acasa la ei! (asta daca nu se duc in continuare la Litere sau Psihologie etc)Fara dubiu va fi o mare realizare pt toata lumea!

  6. Ce pot eu sa spun e ca activitatea de reparatii cel putin a demarat. In ultimele doua saptamani am vazut in permanenta 2-3 nave in docuri.
    O piata buna va deveni si productia pentru explorarile offshore ale Romaniei. Am vazut recent o platforma in zona Eforie. Nu stiu daca o aduceau sau o duceau…
    Le urez mult succes! 🙂

  7. Mai ramane sa se gaseasca o solutie si pentru santierul Naval Midia si s- rezolvat o mai veche problema romaneasca!

    Intrebare….SN Constanta are perspective de viitor sanatoase, sau mai degraba se indreapta inspre perspectivele SN Midia?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *