Contractul uriaș pentru 942 de camioane militare Iveco. Ministrul Ciucă: „Începând cu al 301-lea camion, ele vor fi produse în România”

 

*Articol republicat

Armata a semnat recent un contract de peste 216 milioane de euro pentru 942 de camioane IVECO, primul contract subsecvent dintr-un acord mai larg ce prevede livrarea a peste 2.900 de camioane și platforme militare. „Începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România”, spune ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, care vorbește de un offset de 80%.

Iveco va livra în următorii patru ani 942 de camioane militare și platforme de transport pe roți în diverse configurații conform unui contract semnat în ultima zi a anului trecut. Contractul cu o valoare de peste 216 milioane de euro (fără TVA) este primul contract subsecvent dintr-un acord mai larg ce prevede livrarea a peste 2.900 de camioane și platforme militare încheiat cu Iveco.

„Camioanele IVECO au fost achiziţionate în mai multe secvenţe”, spune Ministrul Apărării Nicolae Ciucă, într-un interviu acordat pentru „Ora Armatei”.

Sursa si articolul integral: HotNews.ro

149 de comentarii:

  1. 300,huuaaa !! this is…whait,unde dracu le asambleaza pe alea de după 300 ??

    5
  2. E simplu, la Automecanica Medias.

    5
  3. Io nu pricep cum ajung la cifrele astea….
    57 buc odata
    173 a 2-a oara
    942 buc contractul actual……
    Adică 230 buc + 300 = jumatate din camioane cumpărate „la cheie”.
    Jumatatea cealaltă cică offset, dar încă nu se știe unde, 80% din valoarea contractului….
    Fac italienii vreo fabrică de motoare, cutii de viteze, osii prin România?
    Greu de crezut că 80% înseamnă asamblare, prelate, platforme ,obloane pt camioane….
    Dar la noi orice e posibil….

    4
    • pai acordul este de 2900 de bucati daca reusesc sa integreze cat mai mult in Romania, nu crezi ca merita sa mai primeasca si urmatorul contract si altele pana la 2900

      3
      • @Nicu_4
        „Am avut o secvenţă, un contract subsecvent, ca să vorbim mai concret, în care am achiziţionat 173 de astfel de mijloace, ulterior, atunci când au fost create condiţiile tehnice să poată să fie derulată procedura şi încheierea unui contract-cadru pentru achiziţia atât a autocamioanelor, cât şi a platformelor derivate necesare înzestrării Armatei României, s-a întâmplat şi astăzi vorbim despre un contract de aproximativ 2.900 de camioane, într-un prim acord de 942 de camioane”, explică Ciucă.”

        Io nu zic că nu merită, dar….

        E un prim acord din contractul de 2900….
        Unde e contractul publicat ?
        Ce înseamnă acel offset de 80% lasat la ce o găsi Iveco prin RO ?
        Care sunt obligațiile părților?
        Dacă Iveco nu „găsește” unde să facă offset ce se întâmplă?
        Dacă Ro nu continuă cu al 2-lea acord din contractul-cadru, ce se întâmplă mai departe ?
        Perioada de finalizare pt cele 2900 buc ?

        Nu mai continui cu întrebările, cred că îți dai seama unde bat…..
        Nu am incredere in contracte nepublicate, sau fără etape ,
        clauze ,condiții/ penalitati pt ambele părți…..

        In rest, e nevoie de camioane e clar, bine că se cumpără….

        1
  4. O parte sunt făcute acolo pt că s-ar putea să trebuiască să facă niște instruire cu niște concetățeni… pe lângă asta s-ar putea ca astfel să le iasă procentajul ala de 80% offset sau cât era. (e logic să încerce să execute la ei cât mai mult din contract)

    1
  5. Produs si asamblat nu e tot aia. Plus scade calitatea. Mai bine cereau cateva centre de mentenanta si alte echipamente necesare. Praf in ochi. punct

    5
  6. Le-am to văzut prin București dar mai ales prin Prahova. Mi se par enorme și fioroase rău. Cred ca e vorba de 80% asamblate aici. La cât de mondializata economia, nici alea la cheie nu sunt 100% produse în Italia… Producătorii de cutii de viteze automate sunt câțiva în toată lumea.

    4
  7. Va fi o ” reusita” offsetul, asemanator cu livrarea submarinele in preambulul WWII:..
    Avem memorie de peste iar astia ne cunosc capacitatea …

    3
  8. O persoana din sistem a spus referitor la iveco. In cariera sa de aproape 30 de ani nu a vazut ca un camion militar pana la iveco sa se defecteze rau in nici doi ani de utilizare si cu intretinere si condus ca la carte

    5
    • Vezi mai jos ce mulți tampiti sunt pe lumea asta de cumpara camioanele Iveco pentru armatele lor. Nemți, olandezi, și alte popoare…
      https://www.ivecodefencevehicles.com/news?year=2019

      Foarte bine ca se cumpără.
      Dacă le mai și asamblează aici pe unele, e și mai bine.

      29
      • Nu inteleg de ce deranjeaza un fapt real. Cum este adevarat ca este foarte cumparat la fel de adevarat este ca un camion s-a defectat in nici doi ani de utilizare, ceea ce un om cu aproape 30 de ani in sistem nu a mai vazut.

        1
        • Si cate camioane Iveco sau defectat in 2 ani ? O intrebare ptr omul tau din sistem

          5
        • Am uitat, din cate?

          6
          • Doar un troll poate reactiona asa :)))) , nu stau sa explic cat sta masina inactiva ca iar nu intelegi , numai bine ca nu imi pierd vremea cu scandaluri

            1
            • Nancy „forever-impeach” Pelosi, vezi c-o iei pe urmele lui Gogu de la Stina.
              Eu zic ca „adevarul” tau e o minciuna pentru ca asa spun eu.

              6
            • Esti pus pe scandal sau ce? Asteptam sa argumentezi sau te crezi unicul posesor al adevarului sau numai tu sti ce inseamna failure rate”
              Si sa i spui omului tau din sistem ca Iveco chiar e un pas inainte fata de SR DAC uri DAC uri sau ce o mai avea omul tau din sistem pe taraba(alea au failure rate 0)si sa auzim de bine fara barfe de piata

              7
              • pai sint cumparate destul de multe camioane iveco de cativa ani buni si folosite de armata romana…eu cred ca daca erau probleme mari cu ele se auzea pana acum…
                cu autobuzele lu’ firea s-a stiut ca sint prastie dupa nici o saptamana…
                probabil ca mai bine ar fi sa vorbesca aia care le folosesc…vreau sa cred ca a fost cineva in armata care asa a judecat…ne uitam pe piata…vedem ce e decent ca si pret-performanta…luam cateva si le forjam si pe urma decidem…asta cred ca ar fi fost o procedura normala…
                acum despre abordarea ‘cumparam the best pentru armata’…nu cred ca e varianta optima…de obicei chestiile ‘de top’ cam au o marja de profit adaugata…platesti ‘brand name’…eu mai degraba m-as uita la ceva ce este peste medie…cred ca asta iti optimizeaza costurile si poate mai poti negocia un pic pe offset…’the best pentru armata’ as tine doar pentru chestiile cu adevarat sensibile…camioanele nu cred ca intra in categoria asta

                3
                • Aici mai intervine si standarizarea parcului auto mai mult sau mai putin ca sa usurezi lantul logistic dar asta se stiu sunt lucruri elementare

                  1
                • Domnu’ TGG, pe bune? Asa s-o fi intamplat? In ce tara traiti? Dar da, as fi vrut sa vad o competitie, dac-urile vechi ale armatei, cu iveco, man si roman urile noi. Vedeam macar cum stam, ca tot offset la politia aeriana cu typhoon uri italiene erau. Si n caz de criza militara cu Russia nu ti dau nici italienii piesw de schimb, nu doar nemtii, si, bazandu ne pe ce avem prin curte pana ajungeau americanii, nu vad viitorul roz nici pe partea asta…

                  3
            • tu esti trolul ?

        • Herr Von Renn Weg

          @un om, iti bati joc de noi? Tu esti indignat ca nimeni nu accepta „argumentul” tau ca „ceva om cu 30 ani experienta” „ca nu a mai vazut” „ca s-a stricat in nici doi ani”… Pai zi cum il chiama pe om, ce grad are, in ce unitati a servit, care camion s-a stricat, ce defectiune a avut, cum a fost remediata defectiunea si de catre cine… ca asa pot sa spun si eu ca stiu pe cineva care e sofer pe unul din camioanele noi iveco, si mi-a spus ca e o diferenta intre ele si dacurile romanesti, pe care trebuia sa le lege cu sarma si sa le impaneze cu lemn ca sa mearga, ca intre un ozn si o caruta! Si ca dupa doi ani doar uleiul a fost schimbat la el, dar si acel ulei l-a luat acest sofer si l-a pus in Loganul personal si era mai bun de cat uleiul nou din magazin!A, si acest om este fiul unui colonel care il ducea pe camion, sa conduca, inca de la varsta de 14 ani, asta fiind acum 43 de ani! Ar mai fi si o alta poveste in care noile camioane iveco au tractat doua TR-85 simultan, dar ar face comentariul prea lung…

          15
  9. Pai si Ciuca asta ne ia de prosti…..ce productie e aia de 600 si ceva de bucati, dupa ce urmeaza, se stinge lumina?! …. puteau cere drept offset o fabrica de componente de motor, transmisie, cabina effective made in Ro etc…… mentenanta oricum se va face-n tara ca doar nu le-or duce-n Italia sa le schimbe filtrele!

    Concluzie: daca la GDLS umflatu’ rotilor si unsu’ balamalelor se cheama pompos FABRICATIE de n-ar zice si Iveco la fel pentru montatul suportilor de numere ?…

    7
    • aprox. 2900 ?

      3
      • Acordul e pt 2900, contracte au mai fost si anterior si este si asta de acum toate subsecvente acelui acord dar nu garanteza nimeni ca vor mai fi si altele……astia de la MAPN si din guvern se pt suci si chiar daca vor fi ele nu se vor succeda fara pauza, ce faci cu ,,fabrica” intre timp, punem lacatul?!

        2
        • Inteleg ca ai dori sa se semneze maine pentru 2900 de camioane ca sa ai si tu dreptate.
          Sa incercam o petitie la minister poate oameni te inteleg

      • La o productie de cinci bucati pe zi, ca sa acoperi 2 ani si ceva de productie la numarul asta de unitati, se cheama artizanat. Si nu cred ca acest contract de cateva mii de bucati se intinde pe doi ani si ceva. Daca il faci pe cinci ani, iti iese o productie fabuloasa de vreo doua unitati pe zi. Care o fi logica rentabilitatii aici?

    • Serghey,tu ce masina ai?

      2
      • Un BMW si un Seat, dar nu cred ca asta conteaza, cred ca vroiai de fapt sa afli altceva, iaca m-ai facut curios, reformuleaza te rog intrebarea sa-ti pot da si eu raspunsul corect;)))

        Revenind la subiect, eu as fi preferat un offset cu componente cum ar fi spre exemplu compenente ale cabinei, motorului, transmisiei etc pt ca sunt constient ca nu face nimeni fabricatie/uzinaj intr-un procent semnificativ adica minim 2/3 din componente in tara la un numar atat de mic de camioane….zic si io nu dau cu parul.

        1
        • Sunt masini performante, de-asta ti le-ai luat. Noi nu fabricam BMW in Ro,doar Logan Duster si de-astea de lumea a 3a. Explica-mi si mie de ce unii sustin ca militarii sa aiba masini mai neperformante si ei isi iau masini de top din import? Nu ma refer la tine

          5
          • Seat pt fiabilitate si costuri (platforma tehnica Volkswagen AG deci populara si ieftina dar si fiabila!) BMW pt comportamentul dinamic, performante si siguranta in general…..la alegerea acestor marci m-a ajutat si faptul ca lucrez de vreo 16 ani printre ele.

            Vlad, eu doresc militarului roman echipamente de top de aia tin cont cand e vorba de dotare nu doar de ceea ce mi-as dori eu……intotdeauna intreb si parerea unuia mai in tema ca mine de preferinta militar dar care sa aiba si habar.

            Referitor la afacerea IVECO, n-am afirmat si nu afirm ca IVECO este o marca proasta, chiar la mine-n service am un client ce are o flota de IVECO DAYLI iar una dintre masini a depasit 1milion de kilometri fara interventie la motor ceea ce e ceva, despre camioane nu stiu mai nimic dar nu prea am auzit vorbe extraordinare de la soferii de pe comunitate si in RO avem destui iar firmele lor de ce oare nu stiu nu prea achizitioneaza aceasta marca.

            Ce ma deranjeaza pe mine la acest ghiseft e urmatorul fapt, se stie de la bun inceput ca nu se poate face fabricatie efectiva pt doar 2900 de autocamioane si se insista ca ele vor fi MADE IN RO ceea ce e chiar fals.

            Eu as fi alt model de offset, as fi cerut fabricantului sa faca spre exemplu o fabrica de piese turnate pt componente de motor( chiulase, blocuri motor etc) punti , componente cabina etc si as fi stiut 100% ca acele componente vor echipa toate camioanele IVECO ce se vor fabrica de la o anume data pe o perioada de timp nedeterminata, asa vom avea probabil niste colectii CKD ce vor fi trimise cel mai probabil de uzina MAMA dupa ce a preasamblat ea deja componentele de la furnizori iar in RO se va face probabil asamblarea finala……nimic mai mult, ori pe noi ne intereseaza strategic crearea unor capabilitati in caz de necesitate si apoi in subsidiar reintoarcerea banilor…..timpul va spune daca deciziile au fost corecte.

            Vorbeai de marcile si modelele de autoturisme produse-n RO, cred ca gresesti cand spui ca sunt pt lumea a-III-a, uita-te putin la pietele de destinatie, eu cred ca-s pentru indivizi pt care 20000 de euro nu-s multi bani si-si permit sa-si ,,devalorizeze” investitia in foarte scurt timp fiind amortizata intrucatva de numarul mare de kilometri parcursi in foarte scurt timp……ori eu i-s prea sarac sa dau 20000 de euro pe o masina si nici nu fac mai mult de 35000km pe an pe motiv de lipsa de drumuri……mai bine-mi iau doua bembeuri decat un aspirator de praf la 20000:))))

            4
            • ai 200000 de angajati in industria auto nu toti sunt angajati la fabrici care fac produs finit, chiar crezi ca daca se vrea Iveco nu poate da spre productie subansamble pt camionul lor celorlalti producatori de subansable din Romania ,crezi ca ar fi greu pt Yazaki sa iti faca electrica si vitezometrele iar pt Continental cauciucurile ca sa nu zic Pirreli

              3
              • Nicu_4, asta spuneam si eu, offset prin componente, avem multi componentisti in zona automotive si in felul asta ai rezolvat sa zicem 50% din offset, restul de 50% o hala de asamblate si mentenanta…..parca suna altfel nu?!

                Da bine-ai zis…..daca se ,,vrea”, ete ca NU!

                2
                • Serghey,lucrurile functioneaza asa: militarii vor un echipament pt a apara tara si cetatenii romani. Asta emisiunea,nu culesul de porumb Prefer sa fie made in Ro. Dar ce sa vezi, Ro nu poate sa-l livreze. Si atunci ce fac?Stau 100 de ani pana e industria in stare? Armata nu sponsorizeaza indolenta industriei si rolul ei nu e de a fabrica piese de camioane, punct

                  4
                  • Aici ai si tu dreptate……dar ma intreb, ce mama dracului mai are rost sa sustii ROMARM cu toate subsidiarele sale, min. Economiei cu ce Doamne iarta-ma se indeletniceste?…….eu nu mai pricep nimic, probabil se asteapta obstescul sfarsit pe principiu biela lunga moarte sigura

                    2
                    • parca nu sti raspunsul la intrebarea ta. toti il stim din pacate

                      2
                    • Eu sincer nu stiu inca raspunsul la intrebarea de ce Romarm e la Ministerul Economiei si nu la Aparare devreme ce are un obiect de activitate specific si f specializat. Pot sa cred ca e incompetenta, indolenta, prostie sau toate la un loc, doar ca nu e un raspuns

              • Conti, face si parte de electronica de pe masini, la fel si Bosch.

            • Am fost in 3 Seaturi,inclusiv in primul facut integral de VW cand a aparut,nu era inca brand
              Toata lumea voia poate Volvo sau Man cu productie 100% in Ro
              Si revitalizare Roman
              Dar.nu.e.posibil
              Deocamdata
              Sunt prea multe motive
              Ai un buget,faci ce poti din el

              3
          • #Vlad. Pai tu compari criteriile de achizitie in cazul unui cetatean cu criteriile pt armata?
            In al doilea rand o armata este dotata cu ceea ce-si permite respectiva tara nu cu ce este mai bun pe piata. Dacia Duster este foarte buna pt oras si drumuri mai putin amenajate. Nu este o masina militara si nici Toyota Land Crusier…
            In al treilea rand,nu am experienta cu camioanele Iveco livrate armatei, dar am destula experienta cu camioane Iveco civile, si cand spun camioane nu ma refer la basculante, capete de tractoare sau dube de 5 to, ci la camioane grele.
            Foarte bune si fiabile, nimic de reprosat, DAR conteaza modul cum sunt exploatate si intretinute. Iar la aceste doua capitole noi stam foarte prost…

            Multe alte armate mai cu staif decat a noastra opereaza flote mari de Iveco.

            1
  10. Pana la proba contrarie eu ma bucur ca sau cumparat scule noi. Timpul va demonstra daca a fost sau nu o alegere inspirata, cert e faptul ca era nevoie de ele. DAC-urile trebuiau de mult scoase la pensie iar Roman Brasov nu cred ca mai poate fi resuscitat. La ultimele camioane pe care le-au produs nu stiu ce mai era romanesc in afara de nume…Pacat dar regretele si pusul cenusei in cap nu duc decat la frustrare. Sa privim inainte cu incredere! Mie imi plac aceste camioane, am vazut cateva si nu mi-au lasat deloc impresia c-ar fi gioarse. Vom vedea! Deocamdata felicitari MApN! Si faptul ca vor fi produse in RO ma face fericit…nu conteaza ce inseamna asta si la ce nivel de complexitate. Eu ma bucur pentru fiecare banut reinvestit aici, ma bucur pentru fiecare roman care va avea un loc de munca. Asta, pentru mine, inseamna progres!

    37
  11. La al 302-lea se opreste productia! Ciuca nu se dezminte de metehnele neamului astuia. Prostia e la loc de cinste in toate structurile. Ca sa fim patrioti si sa nu-i banuim de tradare, coruptie si alte alea. Ca astea din urma presupun daca nu inteligenta cel putin cultura de Ferentari, golanie de cartier.

    2
    • Trebuie sa înțelegi ca ministrul apărării nu face decât ceea ce ii permite șeful sau, premierul. Ministrul apărării propune iar premierul după ce se consulta cu conducerea partidului sau coaliției de guvernare, și ministrul de finanțe, în funcție de prioritățile politice ale guvernului, decide. Trebuie sa înțelegi ca mlitarii propun multe însă factorul politic este singurul for decizional.

      3
      • O teorie distribuita pe surse e ca Iohannis e prieten cu sefu de la Auto Bavaria si de-aia ia SPP BMW. SPP a luat BMW de multa vreme. Si alte structuri Audi,fiecare dupa buget. Sa-mi zica cineva ca BMW e masina proasta. Si cei care au distribuit-o ghici ce masina au

        1
      • @Sorin: pana la un punct ai dreptate, referitor la politruci. Da’ daca ai avut de a face cu armata, nici pe acolo nu vajaie inteligenta. Daca or mai fi si ceva interese – nu vorbim de spaga, prea multi ochi pe ei da’ ceva cursuri pe colo, team-building pe dincolo… si ce mai vine la pachet. Fane Babanu’ catre osteni: „Biscuiti osteni?!”. Ostenii: „Biscuim Maria Ta!”.
        P.S. Ne dam si noi cu parerea pe aici, lucrurile sunt mai complicate.

        1
    • Credeam ca ti-a trecut frustrarea

  12. Ceva nu este in regula… Miroase a teapa… iar… Sau nu este totul public… Om vedea…..

    2
  13. produs ?? adica asamblare sau ceva mai mult ?

  14. Helsingør Habitans

    Daca nu se cumpara nu e bine, daca se cumpara iara nu e bine. Daca nu e offset nu e bine, daca e 80% offset iarasi nu e bine. Considerand contextul si starea industriei nationale de aparare, mi se pare un contract bun. Altfel, prea multi carcotasi, parerea mea.

    79
  15. Cam multa manie proletara pt un necesar real, mult timp amanat. Si eu as fi preferat sa se faca in intregime la Brasov, Medias sau aiurea dar….
    Pana acum, inteleg ca au fost cumparate 230 buc (2015+2017). Deci s-a putut controla calitatea si nu s-a plans nimeni. 80% cred ca inseamna tot, mai putin motor. Unde se vor face ? Urmeaza a se stabili in comun ?! Nu e chiar perfect. Oricum nu poti face o fabrica NOUA pt 3-4000 de camioane!

    11
  16. ăștia cred că vor să repatrieze toți șoferii profesioniști plecați „pă” comunitate.

    2
  17. Daca le fac, treaba lor unde. Noi doar aprobam daca e bine. Niste centre de intretinere si reparatie ar trebui infiintate pentru noi si pentru altii. Calificam rpd niste liceeni fara BAC care nu stiu cati mm are un metru si nu ne facem de ras !

    3
    • Resursa umană e dezastru. Că nu reușesc să treacă bac-ul nu e neapărat grav. Grav e că au stat doișpe ani în școală și nu au reușit să acumuleze nicio informație. Adică sunt proști, proști, proști. Doar să bată vânzătoare de buticuri sau săli de jocuri sunt buni.

      11
  18. Cam multi aficionados ai primaritei din Buc pe aici, MApN nu e Primaria Mun Buc,nu ia Otokar doar sa faca manevre
    Iveco face camioane serioase, care nu stiti sunteti faceti doar zgomot
    V-ati plans de offset, acum e offset tot zbierati
    Va deranjeaza ca Armata se modernizeaza aia e

    24
    • N-am nici o treabă cu Știrea…..cu toate că ,șpaga de la județe si primării bugetul partidelor…
      Armata trebuie să se modernizeze, e in urmă cu decenii…..
      Dar nu vreau ca taxele adunate să zboare toate afară, fără să susțină deloc economia locală….pt că cel care face șuruburi, trage la un montaj pe linie, face țevi și tablă, bea si el o bere, mănâncă un salam, etc

      Acu dacă scrie offset in contract, trebuie să și cred….
      Cu ai noștri sufli și-n iaurt…..
      Contract cadru, acord subsecvent, offset, bla-bla….
      Câte baterii Patriot vrem ? 7 buc, iaca, contract pe 7 buc, cu etapele de rigoare…..
      Câte camioane vrem ? 10.000 ?
      Contract bre, nu acord subsecvent, bla-bla, 4 ani, bla-bla, mai vedem unde, când, câte…..

      Tot cu militarii români si cu românii țin și io …..
      Doar că nu mai cred până nu văd….

      4
      • Dotarea armatei e treaba MApN, offsetu treaba economiei. Si daca tu vrei sa-ti iei masina itiiei ce crezi tu ca e performant. Si vin eu si zic pai stai asa, ca ai o restanta la intretinere,n-ai voie. Si de ce ti-ai luat modelu ala ca n-ai loc de parcare,iti trebuie 3 hectare. Cam asta e povestea

        4
        • tocmai impartirea asta ingreuneaza orice proces de achizitie si e nefireasca. Nu cred ca in MApN nu se gasesc persoane care sa calculeze corect un off set. Pe de alta parte, daca banii ii da MApn, off setul ar trebui intors tot in acelasi domeniu. E cel putin nefiresc sa cumperi masini, avioane sau vapoare de lupta si sa impui sa se intoarca off setul in economie, in general, sa faci sere de legume, de exemplu. Si, dupa cum se vede, ca domeniu tehnic, off setul este realizat tot in produse speciale pentru aparare-deci,care e logica? Si ce mai cauta Min Economiei in treaba asta devreme ce off setul se intoarce si este oferit tot in domeniil de stricta specializare al apararii, unde milotarii sunt cei mai in masura sa aprecieze off setul(inclusiv din perspectiva a necesitatii de asigurare a intretinerii tehnicii si a mentinerii unei aprovizionari adecvate in caz de criza MILITARA?

    • @Vlad: am vazut „testele” – se scremeau serios sa urce o panta destul de ingaduitoare. De aia se tot intreaba lumea pe aici…

      1
      • @demagogu
        Un link catre testele astea poti pune aici?
        Altfel, e doar dat din gură degeaba.
        Nu ma pricep la camioane si mecanica, dar pot sa iti spun ca am vazut un Iveco din asta cu 40 de tone in spate( un Gepard, sa nu fie loc de interpretari), urcind o panta destul de accentuata si de lunga cu cca 100 de km/h.
        Si faceau cite 2 drumuri d-astea de citeva sute de km, pe zi, ca sa ducă tehnica in poligon, la o aplicatie.
        Parerea mea, hic…

        13
      • Unii o tot dati inainte cu ale voastre
        Una ar fi ca iveco au o multime de armate europene…asta ca sa dezlegam mitul alegerii intelepte
        A doua ar fi ca o masina noua ..nu are a face cu mitul fiabilitatii inteleasa de unii ..pe ciclul vietii utile conteaza costurile cu intretinerea si atat
        A treia ..toti participantii la licitatie stiau criteriile ..si in conditiile astea nu te apuci sa critici organizatorii pe la colturi ..sperand sa castigi modificand criteriile sau adaptandu-le la ce vrei tu
        Ca si firma ai datoria de a te plia pe cerinte si a lupta pe pret
        Ptr unele vehicule cu rol utilitar ..criteriul de calitate pret ..invocat de unii e o gogomanie ..am mai spus conteaza pretul in exploatare si atat ..nu criterii obscure inventate de minti luminate
        A patra ..criteriile stabilite in licitatii trebuiesc respectate ..ca daca nu e rost de a fi certat cu legea si e rost de catuse si altele
        Ceea ce spui tu e o alta gogomanie
        Transmisia conteaza enorm ..sunt n modele de camioane , unele vor avea diferentiale blocabile pe punti , altele probabil nu , reductoare samd…nu se vorbea de un singur tip de camion
        Un tractor in treapta 1 sau doi redusa merge de zici ca isi da duhul ..cu viteza mica si la turatie mare..si intr-o treapta lunga zici ca merge relaxat
        Chestia e ca in treapta redusa nu ii „moare” motorul si mergi controlat ..fara sa patinezi , intr-o treapta lunga se pot intampla ambele
        Am vazut dac de 20 de tone scotand din zapada flescaita, gheata ..trailer cu cap tractor volvo de 40 de tone
        De ce ?? Ptr ca ala cu dacul avea diferential blocabil total pe puntea spate
        Asta inseamna ca dac-ul trage pe sosea semiremorca de 40 de tone fara sa faca praf ambreiajul si transmisia???
        Sau ca prinde 90 km la ora cat prinde ala limitat la viteza asta??
        Dac-ul ala la 90 km la ora pe sosea isi dadea duhul ..ca am facut destule curse cu el
        Daca cineva ar vrea sa se uite in portofoliul iveco ar vedea ca au un 4 ori 4 pe sasiu de daily care bate la fund orice 4ori 4 cunoscut prin rapoartele de transmisie folosite ..poate ar interesa si mapn-ul un asfel de vehicul fiind mai bun ca un toyota land cruiser si omologii atat in teren accidentat cat si ca sarcina utila si robustete a transmisiei
        Apropo iveco din astea militare am vazut destule ..ca si constructie nu au „plasticareala” camioanelor civile
        S-a castigat o licitatie ..sunt obligatii contractuale si punct
        Si cei ce sunt contra asamblarii si restului ..cat …cred ei ca produce dintr-un motor de exemplu producatorul???
        De s-ar uita sub capota masinii lor personale ar vedea ca nici macar componentele interne ale motorului nu sunt facute de producator „in house” ..ci ca foloseste piese de la generalisti facute pe specificatiile lor
        Si atunci cu ce difera asamblarea ??? Sau de ce ar fi mai utila producerea de componente ..cand se fac local de toate

        15
  19. Unde-s intrebarile alea ca de ce nu are turbina, common rail, incalzitor de cafea si de ce nu mai facem la Roman si de ce nu mai facem tractoare si combine?

    10
    • Ai uitat de aer conditionat si de incalzirea din scaune ??

      4
    • avem cultura aia comunista sa fie facute de noi chiar daca sunt praf si pulbere….iar dupa ce isi pierde un militar viata ca nu erau adecvate cei mai mari patrioti pe facebook apar cu thoughts and prayers si astia sunt cativa majoritate tembelilor sunt cu „ce cautau acolo”. realitatea e ca sunt putini decenti care inteleg si carora le pasa in tara asta de sacrificiile facute de altii si de tara in general.

      16
    • Tot Kamazu „erea” mai bun (sarcasm).

      2
  20. Da bre avem o cultura…..aia sa cumparam totul si daca se poate thirdhand!

    Nu vorbim aici de aeronave stealth, tancuri etc……sunt putini care mai fac asa ceva , si si mai putini de top, vorbim de camioane, transportoare, arme de asalt , munitie etc.. afla insa ca asa ceva se mai poate face-n Ro ca avem destule firme ce se pricep la asta, e nevoie de modificare de legislatie si un integrator…..adica o strategie si putina vointa politica!

    Ia zi Vladut, cum ti s-ar parea un DAC T665 reloaded cu transmisie ZF, punti motrice ZF, motor MAN, Caterpilar sau Liebherr si cu o cabina redesenata/ restilizata, n-ar fi fost o optiunie buna?…..eu am bagat de seama niste camioane Tatra cu punti motrice pe toate 3 axele dar care aveau cabina si motor DAF, soferii mi-au zis ca-s super in zonele forestier cu teren accidente……adica cam ce trebuie si la RoArmy.

    In concluzie , eu cred ca puteam face si noi camionul asta si chiar si TBT-ul cu putina asistenta pe ici pe colo, macar la arma de asalt sa ne miscam mai cu talent cel mai ok o licenta de HK ….eu vreau G36.

    8
  21. O standardizare a camioanelor e binevenita. Nu sintem USA sau Arabia Saudita sa putem mentine o sumedenie pe tipuri diverse de camioane de la o gramada de producatori.
    Am o intrebare .
    Iveco astea nu se puteau integra cu bateriile de PATRIOT si/sau lansatoarele HIMARS ? Ca tot pe camioane sint montate.
    Si cum unora le pute tot ce e italian , sa impacam capra cu varza. Sa cumparam camioane Kamaz sau Zil. 🙂

    6
    • Hmm, sa vina din ele. Mai iasa in apropiere de unde stau eu baietii de la unitate cu un 6×6 iveco transportor de container si tot iveco cap tractor la un trailer. Impresionate. Sa fie intr-un ceas bun si abia astept sa vad un 8×8 „fabricat” in Romania, chiar daca fabricat la noi inseamna unsul balamalelor si montatul rotilor. Atat putem la momentul asta, la fel cum atunci cand a venit Renaultul si noi faceam 1310 restilizata/solenza. Daca mi-ar fi spus cineva ca in 15 ani nemtii se vor bate pe masinutele noastre as fi zis ca-i nebun.
      Orice drum incepe cu pasi marunti important ii sa-i facem si sa nu mai dam inapoi.

      16
  22. Nu inteleg de unde atata ura. Sunt 2900 de bucati, din care prima transa sunt 942, din care 300 se fac la italieni. Restul se vor face aici intr-o companie romaneasca. Ideea e sa le faca.

    5
    • @Bergepanzer

      Unde vezi dumneata ură? Doamne ferește!
      Problema nu e la italieni și produsul lor….

      Eu văd scepticism și neîncredere in cei care iau decizii, politicieni și militari la grămadă….
      Și nu cred că pe nedrept….

      Zic și io….

      4
    • @Bergepanzer: unde este ura din postari? Doar suspiciunea privind bunele intentii, seriozitatea furnizorilor si a beneficiarilor contractului, viabilitatea contractului. Suspiciunea este deja o alta nuantza dar cum romanii s-au fript cumplit cu ciorbe e mai bine sa sufle in orice… chiar si pe infghetzata.

      1
  23. Foarte bine, să dotăm armata, să facem camioane. O țară ca România trebuie să fabrice un camion, un tractor, o mașină de teren.

    3
  24. Nici roman brasov nu a murit. Tractoare se fac si la mat craiova, si e vb de tractoare mari.

    2
  25. https://www.agerpres.ro/social/2021/04/09/dambovita-fabrica-de-asamblare-a-camioanelor-iveco-pentru-armata-inaugurata-la-petresti–693954

    Detalii in presa locala: http://voceadambovitei.ro/2021/04/fabrica-de-camioane-militare-iveco-de-la-petresti-a-fost-inaugurata/

    Agerpres via detalii in Adevarul: „…Unitatea va vea nevoie, în primă fază, de 200 de locuri de muncă directe. La acest moment, sunt disponibile locuri de muncă pentru mecanici si electricieni auto, urmând ca în partea a doua a anului fabrica să îşi mărească producţia şi, implicit, să angajeze mai multe persoane. Fabrica mai are nevoie de zece locuri de muncă necalificată. Este vorba de lucrători în spălătorie auto şi tinichigerie. Fabrica are o capacitate de 440 de vehicule pe an, are cinci linii de producţie şi o suprafaţă de 9.000 de metri pătraţi. Investiţia de la Petreşti este de 50 de milioane de euro şi este realizată în cadrul offsetului aferent contractului de înzestrare a Armatei Române cu vehicule produse de IVECO Defence…

    Armata Română a semnat un prim contract cu producătorul de camioane, în valoare de peste 216 milioane de euro (fără TVA). Acesta prevede o tranşă de 942 de camioane militare, iar, începând de la camionul cu numărul 301, toate vor fi produse în ţară.

    Ce cumpără MApN
    Contractul dintre Iveco Defence Vehicles şi MApN prevede patru tipologii de vehicule militare din gama Iveco High Mobility – 4×4, 6×6, 8×8 şi 8×8 Prime Mover, care, la rândul lor, vor fi împărţite în 16 variante diferite, cu o treime având cabină blindată.

    O treime dintre cele peste 900 de camioane vor avea cabină blindată (protecţie nivel 1) şi pregătită pentru blindarea ulterioară cu kituri în vederea creşterii nivelului de protecţie balistică şi antimină la nivelul de protecţie 2, respectiv 2a. Mai mult, vor fi dotate cu o trapă de acces de construcţie circulară care să permită montarea unei turele de armament calibru 12,7 mm, 7,62 mm sau 5,56 mm. În plus, aceste camioane tactice vor dispune de sistem automat de umflare din mers a pneurilor şi vor avea sisteme de propulsie extrem de sofisticate care vor respecta norma de poluare Euro 5 şi care vor avea alimentare duală, cu motorină şi combustibil de tip NATO.

    În fine, camioanele tactice mai sunt dotate cu troliu pentru autorecuperare şi sunt concepute ca să poată fi îmbarcate rapid în avioane militare de transport de tip C-130 Hercules.”

    9
    • No ma! Sincer, ma bucur. Locuri de munca aici + tehnica ok. Mai scoatem si noi capul de sub apa sa respiram.
      Am vazut 8×8-ul „in actiune” pe la mine prin urbe. Impresionant.

      6
      • Mica intrebare, noi acum pe Wiki cica avem 700 si un pic de camioane vechi plus Iveco din prima parte de 173+57 luate direct in 2017. Ar mai fi inca 300 dinainte de al 301-lea asamblat aici. De unde au scos ditamai necesarul nu de 2900 ci de 13 mii total? Asta ar fi doar prima parte (de 3000 si ceva cu tot cu niste remorci), dar totalul estimat e la peste 13 mii. Chiar daca o parte sunt remorci, totusi suntem carausii Nato, o sa plimbam fiarele in toata Europa cu ele?

        Sursa pt necesar total de 13 mii: https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22562384-licita-uria-rare-aproape-750-milioane-euro-pentru-3-300-camioane-militare-platforme-transport-auto-multifunc-ionale-pentru-armat.htm o vazusem la vremea respectiva si erau si articole cum ca Franta sau Italia nu au atatea. Noi de unde vrem atatea camioane?

        • Si mie mi s-a parut de la bun inceput necesarul de vehicule cam mare in masura in care noi avem nevoie de alte chestii mai prioritare insa s-ar putea sa ai dreptate la partea cu carausii.

          „În conformitate cu documentele politico-militare de planificare a apărării şi cerinţele cuprinse în Țintele de Capabilităţi asumate de România în Cadrul procesului NATO de planificare a apărării, marile unităţi şi unităţile care fac parte din pachetele de capabilităţi care vor fi puse la dispoziţia NATO, precum şi cele de sprijin şi generare a forţei, trebuie să fie în măsură să desfăşoare acţiuni militare atât în ţară, cât şi în cadrul grupărilor internaţionale de tip Combined Joint Task Force/CJTF”

          Mie asta imi da de inteles ca prin diverse misiuni internationale o sa participam la partea logistica. (daca la combat nu avem cu ce, macar atat…)

          • Parerea mea e ca nu e vorba doar de 6×6 si 8×8 e posibil sa vorbim si de un LMV si poate si de un transportor amfibiu blindat, P5 e MLI iar TAB-uri nu prea avem.

            Cu GDLS as merge in continuare cu P5 si ASCOD iar cu IVECO as asambla/fabrica cat mai mult din portofoliul lor inclusiv SuperAV astfel incat fabrica asta sa nu faca doar un montaj final si intretinere, sa ajunga la productie efectiva si cu ceva furnizori locali

            1
        • 2,900 in urmatorii 10 ani, 13,000 in urmatorii 30 de ani, practic schimba tot pana in 2050.
          E foarte OK planul. Gradual vor integra tot mai multa mentenanta si productie local.

          2
        • Necesarul ala e facut pe baza proiectiilor de necesitati logistice pentru viitor nu pentru ce avem acum sau ce-am avut in trecut …
          Daca stau si ma uit la necesar, mie mi-i se pare un ca MAPN are un plan robust de achizitii si dotari (in general) care evident vor trebui sustinute logistic si ca atare iti trebuie un numar mare echipamente mobile pentru suport.
          Detaliile le gasesti in tipul si numarul de camioane comandate pentru urmatorii 10 ani.
          Defapt detaliile astea ar cam trebui sa ne spuna incotro se indreapta Armata Romana – e vre-un meserias care se incumeta la interpretari?

          1
      • @lt(rez), nu va bucurati prea tare, este o linie de asamblare, deci vor veni Kit-uri care se vor asambla local. Pana la o facilitate de productie este un drum fff lung. In schimb, obiectivul armatei este foarte corect, sa isi asigure o capabilitate de mentenanta si update locala. Armata NU trebuie sa faca politica economica/sociala, ea trebuie sa isi asigure capabilitati cat mai bune in bugetul alocat, de aia spun ca este foarte corecta abordarea lor. Politica economica este a min. economiei.
        A doua idee, alegerea Iveco si a unei solutii de asamblare prin o facilitate complet noua in detrimentul fostelor fabrici comuniste… sincer voi ati vazut cum arata si ce tehnologie au acele fabrici ? Daca vrei o comparatie, ia o dubita TV ruginita si uzata la maxim care abia porneste cu spray si merge cu max 70 km/h cu un fum epic si pune alaturi un Iveco tot dubita noua.
        Fix asta e comparatia.
        Dupa mine este o abordare foarte corecta, din acest punct daca vor dezvoltare, pot aduce si producatori, platforma Pitesti este la 60 km pe autostrada iar Bucuresti tot atata. Min. economiei poate incepe discutii pentru ajutor economic in vederea dezvoltarii pana la nivelulul unei capacitati de productie. Dar repet, nu este treaba armatei.
        Cred ca Ciuca a spus clar si foarte corect, industria Ro vrea comenzi, ok go ahead , dar sa livreze calitate, cantitate si performanta, nu produse din secolul trecut. Armata nu face politici sociale sa tina in viata job-uri, asa s-a ajuns sa producem tot AKM in 2021.

        21
        • Foarte bine spus ADR. Foarte bine, pacat ca unii(prin intermediul propagandei) cred ca TV-ul ala era cel putin la nivelul Enterprise-ului ca tehnologie. Laser frate.
          Nu spun nicaieri sa tina nu stiu ce prostii in functiune fara sens, ci ma bucur ca nu sunt import la cheie, ca mantenata noi o facem si trebuie sa o facem. Desigur ca pana si torni pese pentru un sasiu de camion de genul te manaca sfintii, insa faptul ca lucram pe assembly kits este ceva important dupa parerea mea.
          Mi-a placut asta:
          „Armata nu face politici sociale sa tina in viata job-uri, asa s-a ajuns sa producem tot AKM in 2021.”
          Like de la mine

          4
          • „industria Ro vrea comenzi, ok go ahead , dar sa livreze calitate, cantitate si performanta, nu produse din secolul trecut”

            Pai cum sa faca asta daca nu au comenzi de la bun inceput ? Daca nu au bani ? Daca nu ruleaza contracte ?

            Eu daca eram statul roman ma duceam la o companie romaneasca si ii spuneam asa: Iti dau o comanda de „X” produse dar faci urmatoarele: angajezi oameni calificati si profesionisti, dai afara lenesii si incompetentii, iti gestionezi banii bine nu ii dai pe masini scumpe si excursii si faci investitii cu cap pentru echipament si modernizare daca e cazul.

            Totul in scris, cu semnatura, sa-si asume responsabilitatea. Si poate asa mergeau lucrurile mai bine… Evident aici vorbim de cazurile in care se si poate face asta nu investitii nationaliste ca in comunism unde uneori se producea doar ca sa nu luam de la altii din strainatate iar calitatea era slaba.

            5
            • @Patriot, faci aceeasi confuzie ca multi intre Armata Romaniei si industria de aparare a Romaniei. Cand baietii aia au ramas invalizi in TAB sa stii ca nu a fost nimeni de la Moreni acolo, sau cand vestele la alea antiglont nu se fixa bine arma in umar sau bocanci de VM la 50 de grade … Ciuca are experienta real si o spune foarte corect, vreti sa cumparam, ok veniti cu produse de calitate, altfel NU risca nimeni viata pentru ca unii sa isi mentina un job.
              Legat de comenzi, nu este asa cum spui, la orice comanda catre un gurnizor se face o evaluare a acestuia si abia atunci dai comanda daca poate garanta ca respecta cerinta. Nu face nimeni experiente si acte de caritate, asa ajungi sa ai corvete care se pot identifica dupa dara de fum, fara niciun radar, faci comanda si pui ce gasesti chiar daca e pentru altceva…. macar atunci puteai da vina pe un nebun, dar acum ?
              Se face tot cum a zis Ciuca, noi avem o cerinta x pentru urmatorii y ani. Baieti, luati credite, investitii etc si bagati bani in tehnologie si lasati dracu primele, al 13lea salariu si platile catre toate fufele din consiliul de administratie ca incepand cu data Z eu vreau sa dau comenzi. Nu este treaba armatei sa faca administratie in zona economica.
              Daca nu, facem o comanda externa si am rezolvat.
              Omu se vede ca a stat cu cei de pe afara, pune foarte corect problema.
              Sincer, tu daca ai fi privat pe banii tai ce ai cumpara cap tractor Iveco sau un Roman ? Cand raspunzi la asta, acelasi raspuns este si pentru armata.
              Ps . cunosc o familie care a pierdut un membru cand un DAC militar a ramas fara frana in panta si a cazut in rapa. Si nu era un jaf de camion, chiar era f bun, problema o stie orice mecanic vechi, lipsa constructiva a unui filtru uscator de aer performant la compresor …. adica produse dkkt….
              Eu spun o vorba veche, suntem prea saraci ca sa mai cumparam si lucruri proaste.

              16
              • Perfect de acord cu ce spui.

                Ideea este ca daca lasam sa moara business-urile locale si luam off-the-shelf cu ceva asamblare si mentenanta atunci trebuie sa mergem mult mai departe cu firmele straine cu care colaboram la proiecte si sa nu ne oprim doar la a asambla cateva piese si la a schimba roti si ulei.

                Practic, uzinele noastre vechi care poate nu mai sunt rentabile trebuie inlocuite cu unele noi in colaborare cu altii din afara care au know-how si nu sunt atat de lenesi/corupti/incompetenti.

                Sper ca toate programele de inzestrare sa duca la colaborari pe termen lung cu companiile straine implicate si aici ma refer la export (cum se fac deja ceva piese pentru Patriot pentru alte tari; probabil sunt niste nimicuri dar conteaza si alea), la cercetare si dezvoltare (acolo unde este cazul; rachete pentru HiMARS mai avem pana putem produce dar o colaborare cu GDELS, de exemplu, pentru o varianta moderna de transportor amfibiu ar fi posibila, probabil) si sa trecem de la asamblare la productie de diverse componente, poate chiar sa ajungem sa lucram la proiecte europene de anvergura.

                4
                • te-ai intrebat vreodata de ce de la granita Ro spre vest nu vezi autobuze, trolee, camioane sau orice altcela similar fabricat prin Turcia sau China achizitionat de institutii publice ? Pentru ca exista standarde dupa care se fac caietele de sarcini pentru licitatii. Nu ca la noi, sa aibe x punti euro 6, masa y si best price = made in turkey/china for ever. In veci nu ai sa vezi capacitati industriale cu asa gandire. Vrei sa te dezvolti, invata sa pui valoare in banii pe care ii dai nu te uita la 10% mai ieftin de nou pe care il.platesti oricum dupa 1 an prin devalorizarea rapida a unui produs indoielnic. Noi ne dorim sa vina altii sa fabrice la noi, dar noi sa nu fim piata ci sa faca ala export si eventual sa dea salarii ca in tara lui si sa faca si investitii pe aici care el deja le are la cheie acasa. Pai… care este business case-ul ? Orice ban intors in economia locala este investitie chiar daca este mai scump, orice ban scos afara trebuie acoperit de ceva pe care trebuie sa-l vinzi afara. Crezi ca in Germania BMC ul nu are acelasi pret dar nu am vazut niciunul, de ce oare ca si ei sunt tot in UE….

                  8
          • @lt(rez), ca start point este super bine cum au inceput. De acum inainte totul tine de vointa politicului sa dezvolte capacitatea. Italienii ar bate palma oricand sa intre mai tare pe piata aici, cu produse militare sau chiar civile. E plin de BMC si FMC uri turcesti ca si gunoiere si alte traznai.
            Ce capacitati aveam noi ? Simplu tehnologie achizitionata in anii 70 si f putin din 80 cu „n” carpeli ca merge si fara. Iar tehnologia in sine era cam cu 10 ani mai batrana, ca nu am avut bani sa luam ultimele versiuni, am luat si noi ce era mai pe bani putini. Implementarea fluxurilor tehnogice era praf, se mergea pe conceptul sa dam de munca la oameni, conditiile de munca nu contau ca si poluarea. Fluxurile erau centralizate gen statie de oxigen, abur industrial etc… astea erau niste chestii mamut ce nu se puteau adapta.

            6
    • Mi se pare mie sau hala facuta de IVECO de la 0 arata mai bine decat ce au facut GDELS la UMB ?

      E bine ca mai miscam cate ceva dar era bine sa facem ceva si cu Roman…

      1
  26. Un articol despre blindate si neblindate 4*4 pentru mapn ?

  27. Intreb ca nu dau cu parul. Nefind inginer, ce posibilitati ar fi sa dezvoltam local un mrap dintr-un Iveco 4×4 / 6×6. Stiu cau ceva LMV, operat de cehi, spanioli si engleji.
    Aveti grija aici ca eu va spun cum sta treaba cu logistica: daca incepi deja sa ai un parc mare Iveco, nu prea poti merge mult in stanga si in dreapta cu echipamentele deoarece generezi prea multe lanturi logistice paralele. Si asta in militarie la amerikanci se numeste mother of al stupidity.

    3
    • la ce cifre avem nevoie, eu cred ca putem alege cam orice la 4×4.
      Cat despre MRAP, noi nu avem nevoi asa mari la capitolul asta sa merite sa dezvoltam asa ceva. Si ungurii aveau Komondor-ul in dezvoltare si pana la urma au luat de la turci un 4×4 destul de serios, Nurol Ejder.
      https://www.armyrecognition.com/iav_2013_news_coverage_report_pictures_video/komondor_mrap_4x4_personnel_carrier_from_hungarian_company_respirator_at_iav_2013_0602135.html

      Mie imi place ce au facut georgienii cu Didgori…

      2
    • Potrivit surselor DefenseRomania, una din cele mai interesante oferte va veni din partea celor de la General Dynamics care vin cu vehicule de tip EAGLE. GD oferă și producție locală cu integrare în România. Putem intui faptul că având în vedere că pe programul Piranha V grupul este partener cu Romarm, ar fi decizia logică să colaboreze tot cu Romarm în cazul în care MApN alege blindatele EAGLE.
      https://www.defenseromania.ro/blindate-si-neblindate-4×4-pentru-armata-cateva-oferte-din-care-romania-va-alege_609627.html

      3
      • Sunt bune Iveco, stiu sa faca camioane ? 2016 Iveco Stralis Hi-Way AS, Cursor 13-560 -781.000km, inca merge foarte bine. Pacat ca nu am luat si TABuri tot de la ei si am mers pe vrajeala cu nemtii + varianta elvetiana (macar daca ar cumpara si ceva pe platforma ASCOD)

        4
    • @lt(rez), iti trebuie fabrica asta de asamblare, cu ceva modificari la linia de asamblare. Grup motopropulsor il importi ca si semitrenurile, nu are sens sa-ti bati capul sa le internalizezi ca sunt complexe tehnologic si nu renteaza pentru ca producatorii isi imbunatatesc ei singuri produsele, iar adaosul comercial este decent.
      Cutia blindata o poti produce local, in functie de cadenta de fabricatie poti face o fabricuta mai hand made cu utilaje mai ieftine si cu productivitate mica sau poti crea o fabrica mai mare cu linii robotizate, laser, plasma, prese de forta mare etc. Nu este rocket science sa faci o cutie blindata daca ai un design facut si optimizat pentru industrializare.
      Restul de consumabile in caz de razboi: geamuri, anvelope, lampi, servomotoare, armament, communicatii etc ar fi bine sa le implementezi in dezvoltare la producatori locali, exista o groaza de unde sa alegi si este bine sa poti schimba rapid la o adica.

      3
      • Roman Brașov are linie de asamblare și are accentul pus pe asamblare finală și cabină. Cabina este proiectată și construită în uzină. Dacă asiguri motorul și transmisia, poți construi camioane aici. Dacă realizezi o fabrică modernă, cu linii robotizate, laser, plasmă, prese, atunci poți realiza și unele piese care să se asambleze la Roman. Ai flexibilitate mai mare la realizarea și producția mai diversificată.

        3
      • Merci ADR, Merci Marius Z.
        Speranta mea este sa producem calitativ local si cum spui, productia civila ar putea fi o chestie faina.
        Sa-ti raspund la intrebare: Privat, as lua Iveco sau Roman?
        Intre Iveco si Roman as lua Iveco. Intre Dacia Duster si Bmw X3 as lua Dacia Duster. Daca produsul romanesc este similar calitativ cu cel strainez, tot timpul iau made in Ro, ca de regula sunt mai iefine si mai usor de intretinut. Intre tramvai Siemens german, sau Bombardier respectv Astra Arad, voi lua Astra, mantenata si lantul aferent devine scurt si dupa expirrarea garantiei. Intre Astrabus tot Arad si RenualtBus, aleg Astrabus Arad din motiv identic cu cel de enuntat anterior. Desigur ca am o doza de subiectivism.
        Nu stiu pe nimeni sa aiba camioane noi Roman pe la prietenii care fac logistica.

        1
    • Ai un Saur 2 care are caroseria studiată pentru mine. Dacă montezi un motor Iveco (între 500-700 cai, cât mai mulți, cu atât mai bine) și transmisia atunci ai un tab funcțional. Pentru mrap utilizezi aceleași soluții tehnice ale caroseriei dar aplicate pentru varianta de camion. Motorul se montează în față și cutia în prelungirea lui pe mijloc (cum este la Carpați), iar scaunele din interior se montează 2 sau 3 pe fiecare rand către față, spre deosebire de tab unde sunt pe laterale și stau față în față. Se folosesc aceleași roti cu sistem de umflare în timpul mersului. Partea de blindaj se poate mări prin adăugarea de placi suplimentare.
      Dacă ai fabrica de motoare, care să producă un motor de 700-800 cai și transmisie pentru el (manuală cea automată o cumperi) atunci ai platforma pe care poți construi multe vehicule, taburi, camioane, autotunuri, Larom și prin cantitate poți amortiza rapid investiția.

      3
      • Dorel, am vazut Roman la inceputul anilor 2000, din fabrica aia va iesi un frumos muzeu si un hub imobiliar. La cativa ani am vazut Volvo din Suedia, aprovizionarea liniei de montaj se facea cu roboti industriali, niste masinute care se plimbau singure prin storage si aduceau piesa care urma a se monta pe obiectul x. Si multe altele. Lua profil de sasiu exact de dimensiunea dorita si intra cu el in echipare. Aveau inca de atunci o aplicatie de management productie integrata cu stoc-uri si linia de montaj. Comandau la furnizori componente prin integrari automate, in functie de componenta lotului viitor. ehe.. space x ….cred ca 2006.
        La noi se lucra hand made, cabina se suda cu flacara si alama si se vosea la mana…
        Omu, trebuie sa ne impacam cu ideea ca ce a fost a fost, fabrica aia inca de pe vremea lui nea Nicu era in colaps, nu aveau productie nici atunci, scoteau camioane pe banda ca sa le ponteze dupa care le bagau iar la asamblare, asta ca sa nu iasa iar lumea la greva.

        8
      • Acolo a murit programul de dezvoltare TBT 8×8, asteptand drivetrain-ul de la Iveco…
        Cu solutia de caroserie ne mai descuraseram cumva, testand solutia de protectie la mine.

        1
  28. ADR, si cine-ar fi integratorul, ROMARM…..ma faci sa rad
    Cel mai OK ar fi sa se discute cu Renault sau cu Ford ca tot is aici, ei pot juca cu usurinta rolul de integrator asa cum fac indienii cu Mahindra sau turcii cu OTOKAR, nu vorbim doar de experienta lor ci si de lanturile logistice de furnizare de componente de la furnizori…..dar aici trebuie implicarea guvernului prin ministerul economiei si de anticiparea unor nevoi si pregatirea programelor….ai in tara tot ce trebuie , doar sa stii cum sa-i pui la treaba si sa dai banu

    1
    • @Serghey, NO WAY. Daca Armata vrea produse sa faca identic, caiet de sarcini si licitatie. Castigatorul face integrarea si managementul de proiect sa il faca beneficiarul adica Armata. Iar este o confuzie, RomarmArmata. Ia acest caz concret, cam cat timp crezi ca le-ar lua itelienilor sa iti puna la punct o capacitate de productie pentru LMV 4×4 ? Da fara balarii Ro style, sa ii lasi pe ei sa vina cu o solutie cu un grad cat mai mare de implementare locala. Probabil ca in 1,5 ani sunt deja pe treaba.

      2
  29. Domnilor, va rog sa ma corectati:

    216M EUR / 942 de camioane => aprox 230.000 EUR/camion.

    Pentru mine ceva e in neregula, mi se pare foarte putin pentru un camion militar.Cam atat ar costa un Humvee chel. Ori ma gandesc ca alea’s camioane, cu motoare mari, cu sasie grele…

    Poate ma luminati si pe mine.

    Cu stima.
    R

    1
    • Sa-i cumpere Guvernul Roman prin societatile defense pe care le are!
      Baga 5-6mlrd prin credite dar, obtii licente, tehnologie, know how, inginerie, mana de munca clasa I, bussiness interntional de n-a vazut Romania pana acum etc , mentenanta cu viitor stralucit si decizi ce vrei in ce priveste dotarile MAPN in viitor. Capacitati garantate. Plus ca intri intr-un cerc exclusiv. Trebuie doar sa sustii cercetarea si dezvoltarea (ei bine, asta in ritm accelerat in viata de zi cu zi si la preturile EU pentru angajati…)
      Numai taxele generate de export vor sustine asemenea costuri pe termen lung…
      Noi suntem un neam de oameni tare ciudat – ne crestem copii ca si cum sunt „nimeni” daca nu termina o facultate, insa cam toata pleiada de absolventi nu sunt in stare sau nu pot sa inoveze, sa miste economia inainte, sa produca concurential si sa concureze, ci doar sa execute … Sigur, sunt exceptii si factorul politic isi are roul lui in situatia asta in care suntem de atata vreme. Nu comentez companiile mici si mijlocii care au succes. Nu comentez sectorul IT unde autoritatile romane inca nu au avut timpul sa se destepteze si sa-l controleze ca la carte (in mod fatidic romanasc), de parca sectorul respectiv ar avea nevoi de asa ceva.
      Sistemul bancar nu sustine deplin dezvoltarea si inovarea, iar idei stralucitoare nu-si gasesc finalizarea. Pai daca clasa de frunte nu face fata ce facem cu cei care sunt mai jos clasificati?Ii omoram? Ii exterminam?
      Oamenii din diferite clase nu pot trai unii fara de altii, nu poti sa inovezi cand nu ai ce manca – ai nevoie de agricultori! De-asemenea ai nevoie de constructori ca altfel o sa-ti petreci toata viata in rand pe autrostrada la Brasov ca sa faci si altceva decat sa muncesti. Sau catre Constanta. Ori poate catre Vest in EU. SAMD. oamenii asta nu sunt parte din romania? tebuie inclusi inecuatie, ciiar daca pur si simplu pana acum au fost ignorati!
      Imi aduc aminte ca acum vre-o 25 de ani (sper sa nu gresesc anul cu pricina), unul din inginerii de la Dacia a proiectat un motor performant care la o licitatie (pe vremea aia) a fost cumparat la un pret de 2mil$ de Volvo. Pe atunci noi inchideam fabrici si uzine si din pacate nu am fost interesati (oricum produceam doar dacia parca la momenul ala si nu prea aveam ce face cu el ca masina s-ar fi dezmembrat…).
      De asta avem nevoie – oameni tineri intreprinzatori, cercetare si inovatie, support bancar in afaceri, mediu de afaceri predictibil si reglementat, vointa politica si suport international. Ah, si diplomatie mai eficienta cu prietenii romaniei … Franta e un bun exemplu chiar acum!

      4
  30. Buna seara , daca tot vb de masini de transport , mai are cineva date /info despre restul progamelor de achizitii cand vine vb de autorurisme ? Duster Army , Oshkosh JLTV si daca am inteles Eu corect ar mai fi in derulare separat alta licitatie pt masini 4×4 .
    Un numar clar de cate camioane Iveco are MAPN in prezent stie cineva ?
    Multumesc , sper ca nu este off topic
    O seara placuta

  31. Pe partea dreapta a autostrazii A1, in sens de mers spre Bucuresti, se vad in parcarea halei de asamblare din Dambovita a IVECO, cateva zeci de camioane parcate. Azi de dimineata am vazut in Pitesti primul camion IVECO pentru transport trupe. Arata bine, sper sa fie si fiabile. Pacat de Roman Brasov, cu siguranta putea mai mult de atat.

    PS Hala aia a lor e o gluma si atat, e cat un Kaufland din ala de provincie. Nici pe departe nu o poti numi fabrica, asa cum este Roman-ul! Pacat ca nu s-a putut gasi o solutie prin care statul roman sa implice Roman Brasov in ecuatie pentru asamblare, cred ca in 10 ani apare alt Mall si cartier rezidential acolo, la fel ca la Tractorul.

    5
    • ieri erau vreo 15-20 de camioane in parcarea de pe A1…
      iar acum 2 zile vreo 4-5 trailere IVECO-ASTRA urcau vitejeste pe Dealu Negru, dinspre Valcea. Fiecare incarcat pe cate un trailer Scania.

  32. Mda, mai bine ca este si nu ar cam fi cazul sa dam maruntel din buze. Daaar, ce atata entuziasm pentru o investitie in automotive (chiar daca militar) de 50 meleoane de euro cand in Ungaria investitiile straine au fost anul trecut de ….? De cat? Sa aud.

    2
  33. Un articol cu titlu pompos care nu ne aspune altceva deact ca nu invatam nimic din istorie .
    A fost odata demult o hala in Bucuresti , in Floreaca parca , o hala cu cu pod rulant botezata pompos Ford Romana .
    Acolo s-au asamblat , ca si acum , vehicule din componete majore venite din strainate .
    in ciuda afirmatiilor isterice ca era fabrica de vehicule , nu era mai mult decat un atelier de asamblare , ca si acum . Cu ceva magazii .
    In anul 1940 inca se faceau experimentari daca se pot folosi componente romanesti : vopsele , suruburi , tapiterie , lemnarie , lubrifianti .
    Da , lemnarie , care si aceea se importa .
    Rezultatul s-a vazut in razboi : in magazii nu existau suficiente piese cu care sa completeze motoarele licenta Ford de pe tractoarele blindate Komsomolet capturate . Cateva zeci doar .
    Iar armata romana , care plecase la razboi cu Ford-urile importate/montate a trebuit sa se caciuleasca in toate partile pentru o mana de camioane care sa suplineasca pierderile . In toamna lui 1944 se ajunsese asa de rau incat au trebuit trimise echipe de mecanici pe campurile de lupta pentru a recupera ce se poate de pe vehiculele abandonate de germani in retragere .

    4
  34. Contractul urias nu prea este urias. Daca erau vreo 9000 de buc. mai intelegeam. Urias inseamna de la 90.000 buc. in sus.

  35. Cumva armata impreună cu ministrul au devenit penibil.
    – Armata Romană din cauză de pasivitate
    – ministrul Ciuca din prostie. Se lauda ca avem al 301 – lea camion. Vai ce bucurie, şi ferice. Parca traim in Uganda. Daca afirma ca al 301- lea avion, da jos palaria…Dar asa.
    Penibil, penibil

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *